Uncategorized

27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Όλα όσα θα δούμε το τελευταίο Σαββατοκύριακο!

Λίγο πριν πέσει η αυλαία…

Parallaxi
27ο-φεστιβάλ-ντοκιμαντέρ-θεσσαλονίκης-1292504
Parallaxi

Η μεγάλη γιορτή της πόλης σβήνει τα ντοκιμαντερικά φώτα της και δίνει ραντεβού τον Νοέμβρη! Οι σινεφίλ γέμισαν απ’ άκρη σ’ άκρη όλες τις αίθουσες, στην αποθήκη Γ’, στο Λιμάνι, και στο πλακόστρωτο έξω από το ιστορικό Ολύμπιον ακούς μονάχα κινηματογραφικές κουβέντες! Εδώ σου έχουμε μαζέψει όλες τις ταινίες που είναι must για το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Φεστιβάλ, από νωρίς το πρωί μέχρι αργά το βράδυ, μην τις χάσεις! Λίγο πριν πέσει η αυλαία…

Σάββατο

Μουσείο της Νύχτας

1968, μεσάνυχτα. Ο Αργεντινός καλλιτέχνης Leandro Katz παρακολουθεί μια παράσταση από το Theatre of The Ridiculous σε έναν πορνογραφικό κινηματογράφο της Νέας Υόρκης. Οι ηθοποιοί, πληθωρικοί, ερμηνεύουν στο drag, γδύνονται και απαγγέλλουν κείμενα που συνδυάζουν την υψηλή λογοτεχνία με την queer αργκό. Γοητευμένος από την εμπειρία, ο Katz αποφασίζει να ενταχθεί στην εταιρεία ως συνεργάτης. Μεταξύ 1970 και 1976, φωτογραφίζει, βοηθά στο φωτισμό και δημιουργεί πειραματικά έργα σε φιλμ. Ωστόσο, τελικά εγκαταλείπει την εταιρεία όταν η εμπειρία γίνεται πολύ έντονη και το καλλιτεχνικό του έργο παίρνει διαφορετική κατεύθυνση. Σήμερα, από το χαμηλό φωτισμένο διαμέρισμά του στο Μπουένος Άιρες, ο Κατς επισκέπτεται ξανά τα υλικά του: εικόνες του νεκρού, φωτογραφικά αρχεία, διαφάνειες, αρνητικά και έργα σε φιλμ και βίντεο. Ανακαλύπτει μια ημιτελή ταινία που πιστεύεται ότι έχει χαθεί. Καθώς η συζήτηση και η μαρτυρία ξετυλίγονται, προσπαθώντας να προσεγγίσουν εκείνα τα χρόνια, τα φαντάσματα του παρελθόντος διαπερνούν.

*Αποθήκη Δ’, Φρίντα Λιάππα, στις 13:00

The Other One

Η καθημερινή ζωή της 18χρονης Johanna είναι γεμάτη με τη φροντίδα της μικρότερης αδερφής της, η οποία έχει διαγνωστεί με άτυπο αυτισμό, και να συμβαδίζει με τις σχολικές της υποχρεώσεις. Ονειρεύεται να σπουδάσει ψυχολογία και να αφήσει τη μικρή τους πόλη. Ωστόσο, αυτή η επιθυμία έρχεται σε σύγκρουση με τις οικογενειακές της υποχρεώσεις. Η ταινία ακολουθεί το συναισθηματικό ταξίδι της Johanna καθώς προσπαθεί να βρει μια ισορροπία μεταξύ της αγάπης και της αφοσίωσής της στην αδερφή της και της ανάγκης της να απελευθερωθεί από τις προσδοκίες των άλλων, χαράσσοντας το δικό της χώρο για προσωπική ανάπτυξη και ελευθερία. Μέσα από μια ευαίσθητη και ανθρώπινη προσέγγιση, ο σκηνοθέτης διερευνά ζητήματα όπως η επιβάρυνση και τα ηθικά διλήμματα όσων φροντίζουν συγγενείς με αναπηρία, αναδεικνύοντας τις ψυχολογικές και συναισθηματικές συνέπειες αυτών των δεσμεύσεων.

*Αποθήκη Δ’, Τόνια Μαρκετάκη, στις 14:00 Only on earth

Screenshot

Ένα συναρπαστικό και οπτικά εντυπωσιακό ταξίδι στη Νότια Γαλικία, μια από τις πιο ευάλωτες ζώνες πυρκαγιών της Ευρώπης. Κατά τη διάρκεια του πιο ζεστού καλοκαιριού που έχει καταγραφεί, τόσο οι άνθρωποι όσο και τα ζώα αγωνίζονται να αντεπεξέλθουν καθώς οι άσβεστες πυρκαγιές πλησιάζουν. Τα άγρια ​​άλογα περιφέρονται στα βουνά της Γαλικίας για αιώνες, παίζοντας κρίσιμο ρόλο στην πρόληψη των πυρκαγιών περιορίζοντας την εύφλεκτη βλάστηση – αλλά ο αριθμός τους μειώνεται καθώς η ανθρώπινη ανάπτυξη συγκρούεται με τη φύση. Μέσα από τα μάτια των αλόγων, ενός νεαρού καουμπόη, ενός έμπειρου αναλυτή πυρκαγιάς, ενός αφοσιωμένου κτηνιάτρου ιπποειδών και μιας οικογένειας κτηνοτρόφων στην πρώτη γραμμή, η ταινία αντικατοπτρίζει την εύθραυστη ισορροπία του φυσικού μας κόσμου και τις σχέσεις ανθρώπου-ζώου.

*Παύλος Ζάννας, στις 14:30

Ernest Cole: Lost and Found

Screenshot

 

«Πώς συλλαμβάνει κανείς την αλήθεια σε έναν κόσμο που αρνείται να τη δει;» Ο Έρνεστ Κόουλ, ένας Νοτιοαφρικανός φωτογράφος ήταν ο πρώτος που εξέθεσε τη φρίκη του απαρτχάιντ σε ένα παγκόσμιο κοινό. Λόγω του βιβλίου του, House of Bondage , που κυκλοφόρησε το 1967 όταν ήταν μόλις 27 ετών, βρέθηκε εξόριστος για το υπόλοιπο της ζωής του, περιπλανώμενος στην Ευρώπη και τη Νέα Υόρκη, χωρίς να βρίσκει ποτέ μια εσωτερική ισορροπία. Η ταινία του Ραούλ Πεκ ακολουθεί την καλλιτεχνική πορεία του Κόουλ, γεμάτη διαμάχες και προκλήσεις, και εστιάζει στην οργή που δυναμώνει καθημερινά μέσα του ως αποτέλεσμα της σιωπής του δυτικού κόσμου απέναντι στη φρίκη του καθεστώτος του Απαρτχάιντ. Καθώς η αφήγηση του Πεκ ξετυλίγεται, αποκαλύπτεται ότι το 2017, 60.000 αρνητικά του έργου του Κόουλ ανακαλύφθηκαν σε μια σουηδική τράπεζα, η οποία αποκατέστησε την παραμελημένη κληρονομιά του, ενώ αναδείκνυε τη δύναμη της φωτογραφίας ως κρίσιμο εργαλείο για την αποκάλυψη της κοινωνικής αδικίας.

*Mακεδονικόν, στις 17:30

Megara

Screenshot

 

Ο άρρηκτος δεσμός του ανθρώπου με τη γενέτειρά του, ο τρόπος που το τοπίο διαμορφώνει τους κατοίκους του –και η πολιτική τους συνείδηση– και η σημασία της τοπικότητας ως μέσο αντίστασης βρίσκονται στην καρδιά του Σάκη Μανιάτη και του Γιώργου Τσεμπερόπουλου Μεγάρα , μια ταινία που δικαίως θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά ντοκιμαντέρ των τελευταίων πενήντα ετών. Γυρισμένο σε μια εποχή που η έννοια της οικολογίας ήταν ανύπαρκτη στην Ελλάδα, τα Μέγαρα παρακολουθούν τον αγώνα των κατοίκων των Μεγάρων ενάντια στην απόφαση της Χούντας να απαλλοτριώσει μια μεγάλη έκταση καλλιεργήσιμης γης για την κατασκευή διυλιστηρίου πετρελαίου. Το τελευταίο μέρος της ταινίας καταγράφει την απόφαση των αγροτών να ενταχθούν στους φοιτητές του Πολυτεχνείου Αθηνών τον Νοέμβριο του 1973 μετά την άδικη μεταχείρισή τους από το κράτος και τα δικαστήρια. Ο αγώνας επιβίωσης των Μεγαρέων της υπαίθρου και η σχέση τους με τη γη τους είναι εντυπωσιακά επίκαιρες και σήμερα.

*Παύλος Ζάννας, στις 18:00

Say where does desire grow?

Screenshot

Ο Γιώργος Πανουσόπουλος μιλάει για τον κινηματογράφο, την αγάπη, τα παιδικά του χρόνια και τον θάνατο σε μια αφήγηση που αντιπαραθέτει τα λόγια του με κομμάτια της δουλειάς του μέχρι το 1990.

*Τζον Κασσαβέτης, στις 18:00

Heightened Scrutiny

Screenshot

 

Ένας δικηγόρος του ACLU μαζί με μια ομάδα δημοσιογράφων και ακτιβιστών, αντιμετωπίζει το εντεινόμενο κύμα κατά των τρανς στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στο επίκεντρο όλων είναι ο Chase Strangio, δικηγόρος και πατέρας από το Queens, που προετοιμάζεται για μια ιστορική διαμάχη ενώπιον του Ανωτάτου Δικαστηρίου τον Ιούνιο του 2025. Η υπόθεση (LW. v. Skrmetti) αμφισβητεί την απαγόρευση του Τενεσί για ιατρική περίθαλψη που επιβεβαιώνει το φύλο για τρανς νέους και απειλεί το θεμελιώδες δικαίωμα στη σωματική αυτονομία, από την άμβλωση στην υγεία. Ταυτόχρονα, η ταινία εκθέτει τον ρόλο των mainstream media στην ενίσχυση της αντιτρανς ρητορικής και των νομοθετικών συνεπειών της. Στο πλαίσιο του Project 2025 – μια ατζέντα που στοχεύει να καταργήσει δραστικά τα δικαιώματα και τις ελευθερίες – ο Strangio και οι σύμμαχοί του, συμπεριλαμβανομένου ενός υποστηρικτικού συγκροτήματος βετεράνων δημοσιογράφων όπως η Gina Chua, η Jelani Cobb και η Lydia Polgreen, μαζί με ακτιβιστές όπως η Laverne Cox, παλεύουν για να εξάρουν αυτήν την παραπληροφόρηση και παραπληροφόρηση. για τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ο σκηνοθέτης, με βαθιά έρευνα και οξύ κοινωνικοπολιτικό μάτι, αποκαλύπτει ξεκάθαρα την ανησυχητική σύνδεση μεταξύ της κάλυψης των τρανς θεμάτων από τα μέσα ενημέρωσης και της νομοθεσίας που επηρεάζει τις ζωές των τρανς Αμερικανών.

*Ολύμπιον, στις 19:30

Yalla Parkour

Screenshot

 

Ο Παλαιστίνιος σκηνοθέτης Areeb επανασυνδέεται με τη Γάζα μέσω μιας ομάδας παρκούρ και του αθλητή Ahmed, εξερευνώντας τα ερείπια και τις σκληρές πραγματικότητες της. Ο δεσμός τους εξελίσσεται σε ένα κοινό ταξίδι μνήμης, ταυτότητας και ανήκειν, καθώς η Areeb αντιμετωπίζει την ενοχή και την επιθυμία του Ahmed να δραπετεύσει, αποκαλύπτοντας τους βαθείς συναισθηματικούς δεσμούς και τους αγώνες της πατρίδας τους.

*Μακεδονικόν, στις 20:30

From the darkness to light

Screenshot

 

Το 1972 ο «Βασιλιάς της Κωμωδίας» Τζέρι Λιούις βρισκόταν στο απόγειο της καριέρας του. Καθοδηγούμενος από τη φιλοδοξία να παίξει έναν δραματικό ρόλο για μια αλλαγή, ξεκίνησε να φτιάξει ένα πολύ ιδιαίτερο κινηματογραφικό έργο για τον εαυτό του, The Day the Clown Cried . Αποδείχτηκε ένα επικό φιάσκο, καθώς έγινε ένα άπιαστο φάντασμα μιας ταινίας με τον Lewis να φεύγει από το πλατό και να μην μιλάει ποτέ για αυτό που συνέβη. Η ταινία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και έχει γίνει ο απόλυτος μύθος του Χόλιγουντ. Τώρα, μετά από χρόνια έρευνας, έχουν βρεθεί, αποκατασταθεί και μπει στο πλαίσιο παραγωγής τους εκτεταμένα υλικά. Αυτό το ντοκιμαντέρ αφηγείται την ιστορία τόσο τολμηρή όσο και το ίδιο το αρχικό έργο, με τον Λιούις να υποδύεται έναν Γερμανό κλόουν σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης πολύ πριν οποιοσδήποτε άλλος σκηνοθέτης είχε αφηγηθεί το Ολοκαύτωμα στη μεγάλη οθόνη σε μυθοπλασία. Με αποκλειστικές συνεντεύξεις με καστ και μέλη του συνεργείου όπως ο Pierre Étaix, ο Rune Ericson, ένας μακροχρόνιος φίλος και σύντροφος Martin Scorsese και τελικά ο ίδιος ο Jerry Lewis, το From Darkness to Light τελικά αποκαλύπτει την ιστορία ενός από τα πιο φιλόδοξα έργα συμπαραγωγής ΗΠΑ-Ευρώπης της εποχής του. πρωταγωνιστής, ο «ολοκληρωτικός σκηνοθέτης» Τζέρι Λιούις.

 *Oλύμπιον, στις 22:30

The Last Republican

Screenshot

 

Ο Κογκρέσος Άνταμ Κίνζινγκερ γίνεται ο πρώτος Ρεπουμπλικανός που θέτει σε κίνδυνο την καριέρα και την προσωπική του ζωή, επιμένοντας ότι ο Πρόεδρος Τραμπ πρέπει να λογοδοτήσει για την εξέγερση της 6ης Ιανουαρίου 2021. Από τη δέσμευσή του στα συντηρητικά ιδανικά μέχρι την απαίτηση για την απομάκρυνση του Τραμπ, η πορεία του Κίνζινγκερ αντιπροσωπεύει έναν απολογισμό με τη δική του πολιτική ταυτότητα και τις αξίες του κόμματός του. Αυτή η κίνηση, αν και τολμηρή, του κοστίζει φίλους, οικογένεια και τη σχέση του με το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα. Η ιστορία αποκαλύπτει τον αγώνα του Κίνζινγκερ με τις συνέπειες της τολμηρής απόφασής του, καθώς η σχέση του με τον ηγέτη της μειονότητας, Κέβιν ΜακΚάρθι, διαλύεται και η πολιτική του πορεία προκαλεί συγκρούσεις σε όλες τις πλευρές. Στον πυρήνα της ιστορίας, ο σκηνοθέτης Steve Pink, ένας παθιασμένος αριστερός που αμφισβητεί επίμονα τις πολιτικές απόψεις του Kinzinger, προσφέρει μια σπάνια ματιά στις αντιφάσεις και την πολυπλοκότητα της ασυνήθιστης φιλίας τους, ενώ ρίχνει φως στις ηθικές και πολιτικές συγκρούσεις της εποχής μας.

*Aποθήκη Δ’, Φρίντα Λιάππα, 13:00

Wishing on a star

Screenshot

 

Ο βετεράνος κινηματογραφιστής Peter Kerekes συνδυάζει επιδέξια τη μυθοπλασία με τα πραγματικά συναισθήματα, δημιουργώντας μια γοητευτική υβριδική ταινία που εξερευνά τις γήινες απολαύσεις και τις διασταυρούμενες αφηγήσεις στα αστέρια. Η Luciana είναι μια Ιταλίδα αστρολόγος, πιστεύει ότι η ζωή επηρεάζεται από τη θέση των αστερισμών τη στιγμή της γέννησής μας. Αν θέλουμε να αλλάξουμε τη ζωή μας, αρκεί να επισκεφτούμε ένα μέρος με έναν ευνοϊκό αστερισμό στα γενέθλιά μας: την ημέρα που έχουμε την ευκαιρία να «ξαναγεννηθούμε» κάθε χρόνο. Είτε πρόκειται για την Ταϊπέι, τη Βηρυτό ή ένα κοντινό χωριό, κατά τη διάρκεια αυτών των ταξιδιών γενεθλίων, οι πρωταγωνιστές θα περάσουν από απροσδόκητες μεταμορφώσεις για να τους βοηθήσουν να ανακαλύψουν αυτό που πραγματικά επιθυμούν – αλλά όλες οι επιθυμίες του χαρακτήρα, στην πραγματικότητα, έχουν κάτι κοινό: είναι όλες οι ευχές γενεθλίων του «Πρώτου Κόσμου» που θα φαίνονται μικρές σε σύγκριση με την απεραντοσύνη του ουρανού. Κάτω από τη χιουμοριστική διάθεση, το ντοκιμαντέρ σκοπεύει να είναι μια τρυφερή και ενσυναίσθητη αντανάκλαση μιας πολύ ανθρώπινης ανάγκης: η λαχτάρα για νόημα σε έναν κόσμο γεμάτο με ατελείωτο χάος.

*Aποθήκη Δ’, Τόνια Μαρκετάκη, στις 14:00

Each and Every Moment

Screenshot

Κάθε χρόνο, χιλιάδες φοιτητές – κυρίως γυναίκες – ξεκινούν μαθήματα που θα τους οδηγήσουν να γίνουν νοσηλευτές. Εγγεγραμμένοι σε Ινστιτούτα Εκπαίδευσης Νοσηλευτικής, θα μοιράσουν το χρόνο τους μεταξύ διαλέξεων, πρακτικών ασκήσεων και πρακτικής άσκησης. Αυτή η έντονη και απαιτητική διαδικασία θα απαιτήσει από αυτούς να αποκτήσουν πολλές γνώσεις, να κατακτήσουν πολλές τεχνικές διαδικασίες και να προετοιμαστούν για βαριές ευθύνες. Η ταινία ακολουθεί τα σκαμπανεβάσματα μιας μαθητείας που θα τους αντιμετωπίσει, συχνά σε νεαρή ηλικία, με την ανθρώπινη ευθραυστότητα, τα βάσανα, τις ασθένειες, τα ελαττώματα σε ψυχές και σώματα. Μιλάει λοιπόν για όλους μας, για την κοινή μας ανθρωπιά.

*Μακεδονικόν, στις 15:00

The Brink of Dreams

Σε ένα απομακρυσμένο χωριό στη νότια Αίγυπτο, μια ομάδα κοριτσιών επαναστατεί σχηματίζοντας έναν αποκλειστικά γυναικείο θίασο θεάτρου δρόμου. Ονειρεύονται να γίνουν ηθοποιοί, χορεύτριες και τραγουδίστριες, προκαλώντας τις οικογένειές τους και τους κατοίκους του χωριού με τις απρόσμενες ερμηνείες τους. Γυρισμένο σε τέσσερα χρόνια, το The Brink of Dreams τους ακολουθεί από την παιδική ηλικία μέχρι τη γυναικεία ηλικία, αντιμετωπίζοντας τις πιο κρίσιμες επιλογές της ζωής τους.

*Φρίντα Λιάππα, στις 19:00

Twiggy

Screenshot

 

Διεθνές supermodel, ηθοποιός, τραγουδιστής και μια από τις πιο εμβληματικές βρετανικές φιγούρες – αυτή είναι η πραγματική ιστορία του Twiggy. Με συνεισφορές από τους Dustin Hoffman, Paul McCartney, Charlotte Tilbury, Joanna Lumley και πολλούς άλλους, το ντοκιμαντέρ είναι μια εξερεύνηση της ανατροφής, της καριέρας, των σχέσεων του μοντέλου και οτιδήποτε άλλο την έχει κάνει τη γυναίκα που είναι σήμερα. Σε σκηνοθεσία της Sadie Frost, μετά το εξαιρετικά επιτυχημένο ντεμπούτο της στη σχεδιάστρια μόδας Mary Quant, αυτό το ντοκιμαντέρ θα είναι η πρώτη φορά που η Twiggy αφηγείται την ιστορία της από πρώτο χέρι: Μια συναρπαστική μαρτυρία που μας δίνει μια ματιά σε έναν ζωντανό θρύλο, ο οποίος εκτοξεύτηκε στα ύψη ως έφηβη με τα μεγάλα μάτια της και τα εξαιρετικά κοντά μαλλιά. κίνημα μόδας «mod». Δεν ήταν απλώς μοντέλο: έγινε ένα πολιτιστικό φαινόμενο, ενσαρκώνοντας μια νέα εποχή ομορφιάς και στυλ. Το ντοκιμαντέρ είναι κάτι περισσότερο από ένα νοσταλγικό ταξίδι στην καριέρα του Twiggy. είναι μια γιορτή της επιρροής της στη μόδα και την ποπ κουλτούρα. Μια βαθιά εξερεύνηση της θέλησης μιας γυναίκας που αμφισβήτησε τα παραδοσιακά πρότυπα ομορφιάς και έγινε μια ενδυναμωτική φιγούρα για πολλούς. Δεν ήταν απλώς ένα μοντέλο – ήταν μια πρωτοπόρος που έδειξε ότι δεν υπήρχε ένας τρόπος να είσαι όμορφη, μια στάση που παραμένει επαναστατική ανά πάσα στιγμή.

*Σταύρος Τορνέρ, στις 20:00

Marlee Matlin: Not Alone anymore

Screenshot

Το 1987, η Marlee Matlin έγινε η πρώτη Κωφή ηθοποιός που κέρδισε Όσκαρ για την ερμηνεία της στο Children of a Lesser God, φέρνοντάς την στο προσκήνιο σε ηλικία μόλις 21 ετών. Αναλογιζόμενος τη ζωή της στην κύρια γλώσσα της, την αμερικανική νοηματική, η Matlin εξερευνά την πολυπλοκότητα του να είσαι πρωτοπόρος. Η ταινία εμβαθύνει στην καριέρα της ως πρωτοποριακή ερμηνεύτρια που παρακολουθεί τη μετέωρη και ταραχώδη άνοδο της στη φήμη. Μέσα σε μια νύχτα, έγινε, για πολλούς Αμερικανούς, το πρώτο Κωφό άτομο που είχαν δει ποτέ στην τηλεόραση και η de facto εκπρόσωπος της κοινότητας των Κωφών. Η ταινία περιλαμβάνει βίντεο που δεν έχουν δει ποτέ στο σπίτι, τα οποία γυρίστηκαν κατά τη διάρκεια της 37χρονης καριέρας της Matlin από τον μακροχρόνιο διερμηνέα και παραγωγό συνεργάτη της Jack Jason, απαθανατίζοντας στιγμές από τα παρασκήνια από μερικούς από τους πιο εμβληματικούς ρόλους της, συμπεριλαμβανομένων των The West Wing  και Seinfeld . Για πρώτη φορά στη γλώσσα της, η Matlin συλλογίζεται τη σχέση της με τον ηθοποιό William Hurt, τη θέση της στην κοινότητα των Κωφών, τον αγώνα της για ρόλους και προσβασιμότητα στο Χόλιγουντ και τι σημαίνει να είσαι «η πρώτη».

*Ταινία λήξης, Παύλος Ζάννας, στις 20:00

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα