Μια πραγματικά σπουδαία παράσταση έρχεται Θεσσαλονίκη

Μια σπάνια ευκαιρία θα έχουμε τις επόμενες μέρες στη Θεσσαλονίκη να απολαύσουμε για πρώτη φορά μια μεγάλη ομάδα! Λέξεις: Μαρία Τσιμά ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΓΚΡΟΤΟΦΣΚΙ- TEATR ZAR.Μια πολυεθνική ομάδα. Μια θεατρική αποστολή που συλλέγει πλούσιο μουσικό υλικό από διαφορετικές παραδόσεις . Ένας ερευνητικός θίασος που καλλιεργεί τη συλλογική δουλειά και δημιουργεί μια μοναδική θεατρική γλώσσα. Το Teatr […]

Parallaxi
μια-πραγματικά-σπουδαία-παράσταση-έρ-212182
Parallaxi

Μια σπάνια ευκαιρία θα έχουμε τις επόμενες μέρες στη Θεσσαλονίκη να απολαύσουμε για πρώτη φορά μια μεγάλη ομάδα!

Λέξεις: Μαρία Τσιμά

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΓΚΡΟΤΟΦΣΚΙ- TEATR ZAR.Μια πολυεθνική ομάδα. Μια θεατρική αποστολή που συλλέγει πλούσιο μουσικό υλικό από διαφορετικές παραδόσεις . Ένας ερευνητικός θίασος που καλλιεργεί τη συλλογική δουλειά και δημιουργεί μια μοναδική θεατρική γλώσσα. Το Teatr ZAR (zar είναι τα πένθιμα τραγούδια του Καυκάσου) με τα πολυφωνικά τραγούδια επαναφέρει το θέατρο στην μορφή που είχε προτού η τέχνη χωριστεί σε διαφορετικά είδη και ρεύματα. « Ο Θεός δημιούργησε το θέατρο γι’ αυτούς που δεν τους φτάνει η εκκλησία» θα γράψει ο μέντορας του Jerzy Grotowski , ο J. Osterwa, ένας από τους μεγαλύτερους θεατρανθρώπους της Πολωνίας.

Στο Βασιλικό Θέατρο 12, 13 /7 παρουσιάζουν μια παράσταση σταθμό στη σύγχρονη ιστορία του Ινστιτούτου Γκροτόφσκι. Μια παράσταση που έχει παρουσιαστεί σε δεκάδες φεστιβάλ σε ολόκληρο τον κόσμο και έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές. Μια μυσταγωγία που αφήνει ανεξίτηλο αποτύπωμα στον θεατή. Μια παράσταση που δεν πρέπει να χάσει κανείς.

ARMINE, SISTER. Είναι αφιερωμένο στην αρμένικη ιστορία , στον πολιτισμό και στη Γενοκτονία των Αρμενίων. Δολοφόνοι και θύματα ονειρεύονται στον ίδιο χώρο. Όπως ο χώρος ενός ονείρου και ο χώρος της παράστασης. Βλέπουμε την ιστορία μέσα από μια χαραμάδα και διακρίνουμε ένα ίχνος, μια σκιά, μια σκέψη. Πάνω από 10 χρόνια η ομάδα δούλευε τα πολυφωνικά τραγούδια. Στο έργο συμμετέχουν μουσικοί από την Τουρκία, το Ιράν , την Αρμενία. Η μουσική χειρονομία παραβιάζει τη σιωπή και τη γαλήνη για να ακουστεί η φωνή του παρελθόντος. Μια φωνή γεμάτη από τον αντίλαλο της αξιοπρέπειας και της ταυτότητας εκείνων που έφυγαν. Η παράσταση εξελίσσεται όπως η θεία λειτουργία. Η σκηνή του θεάτρου έχει μετατραπεί στο εσωτερικό μιας εκκλησίας . Ο θεατής βλέπει την παράσταση πάνω στη σκηνή και εξαναγκάζεται να αναλάβει ενεργό ρόλο. Η παράσταση είναι καθηλωτική. Οι αισθήσεις της όρασης και της ακοής είναι σε εγρήγορση. Θέλεις να δεις όλες τις σκηνές , να μη χάσεις τίποτα . Ο σπουδαίος σκηνοθέτης του Αrmine, sister Jaroslaw Fret μέσα από αυτό το σπαρακτικό ταξίδι της μνήμης πιστεύει ότι «η τέχνη δίνει απάντηση τόσο για το ποιοι ήταν αυτοί , όσο και για το ποιοι είμαστε εμείς τώρα, 100 χρόνια μετά».

Αλλά το Ινστιτούτο Γκροτόφσκι θα παρουσιάσει στην ΕΜΣ 10,11 και 13/7 και το έργο MEDEAS σε σκηνοθεσία του Jaroslaw Fret. Μια προσέγγιση του πανάρχαιου μύθου σε μια παράσταση work in progress που ταξιδεύει για πρώτη φορά εκτός Πολωνίας. Μια Μήδεια εκτός χρόνου και μύθου, μια Μήδεια βασισμένη στη μουσική , όπου όμως περιλαμβάνεται και πρόζα. Ο Δημήτρης Δημητριάδης έγραψε γι’ αυτό το έργο ένα ποίημα /χορικό με τίτλο «Η Άνθρωπος» . Η μουσική δραματουργία έχει δομηθεί γύρω από αραβικά, περσικά και κουρδικά τραγούδια που ερμηνεύουν επιλεγμένοι τραγουδιστές από το Κάϊρο, την Τεχεράνη και την Κωνσταντινούπολη. Μια Μήδεια που εξερευνά ένα οικουμενικό και απολύτως σύγχρονο πρόβλημα : τη μετανάστευση. Η Μήδεια θα μπορούσε να είναι προστάτιδα αγία των προσφύγων. Στέκει στις πύλες της Ευρώπης. Δε δέχεται απόρριψη αυτή η ίδια, αλλά απαξιώνεται ο θάνατός της και ακυρώνεται η πιθανότητα να θάψει τα παιδιά της . Ένα είδος θρησκευτικής τελετουργικής χειρονομίας προς όλους τους ανώνυμους που χάνουν τη ζωή τους στο δρόμο προς την ήπειρό μας. Κι εδώ εργαλεία είναι τα πολυφωνικά τραγούδια από τον Καύκασο , και συγκεκριμένα από τον τόπο καταγωγής της Μήδειας . Ο σκηνοθέτης Fret σημειώνει: « Χάρη στην πολύγλωσση και πολυεπίπεδη σύνθεσή της , η Medeas γίνεται μια σιωπηλή λειτουργία έξω από όλες τις θρησκείες, άθρησκη, απαλλαγμένη από δόγματα και θεολογία. Μολονότι εκτυλίσσεται στο θέατρο , αυτή η λειτουργία είναι η ίδια που εκτυλίσσεται στη καρδιά του καθενός μας , καθώς στεκόμαστε σήμερα στις ακτές της Μεσογείου. Έχει το θέατρο αρκετή δύναμη για να γίνει λειτουργία; »

Γιατί να δει κανείς το Ινστιτούτο Γκροτόφσκι;

Γιατί είναι ένα σύγχρονο και καινοτόμο πολιτικό θέατρο.

Γιατί ο ηθοποιός μπορεί να παίζει ανάμεσα τους θεατές και να έρχεται σε άμεση επαφή μ’ αυτούς. Γιατί ο θεατής είναι τοποθετημένος σε φωτισμένο χώρο, δηλαδή δεν είναι αόρατος πια, λαμβάνει κι αυτός μέρος στη παράσταση.

Γιατί ο ηθοποιός δίνει σημασία στα πράγματα: μπορεί να μετατρέψει το πάτωμα σε θάλασσα, το τραπέζι σε αγία τράπεζα ή σε εξομολογητήριο.

Γιατί αιτία και σκοπός του θεάτρου είναι να ξεπεραστούν τα όρια και να καταργηθούν οι περιορισμοί.

Γιατί το θέατρο συγκρίνεται με τη θεία λειτουργία, με το συμπόσιο, με το θέαμα των μονομάχων στην αρχαία Ρώμη και το σύγχρονο αγώνα ποδοσφαίρου για το Παγκόσμιο Κύπελλο.

Γιατί η παράσταση σκοπεύει να δείξει κάτι στενά προσωπικό και ταυτόχρονα αρχετυπικό και αιώνιο, παγκόσμιο, σε βαθύ ψυχολογικό επίπεδο.

Γιατί το έργο δεν θεωρείται τελειωμένο. Οι δοκιμές συνεχίζουν και μετά την έναρξη της παράστασης που υφίσταται αλλαγές μέσα από τη συνεχή αλληλεπίδραση μεταξύ των ηθοποιών, του σκηνοθέτη και του κοινού. Έτσι το έργο παρουσιάζεται ζωντανό και άμεσο.

Γιατί οι ηθοποιοί διερευνούν τον εσωτερικό προσωπικό τους χώρο και απαρνούνται τον εγωισμό. Πολλές πρόβες, δοκιμές, επαναλήψεις, ασκήσεις και δεξιοτεχνία στις τεχνικές.

Γιατί δημιουργούν παραστάσεις που προκαλούν βιώματα στον θεατή και τον φέρνουν στο χώρο του μυστικού, σε αυτό που μπορεί να αναγνωριστεί αλλά όχι και να εκφραστεί.

Γιατί κάθε παράσταση είναι μια ανεπανάληπτη εμπειρία.

3ο Φεστιβάλ Δάσους, 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους

 Πολωνία – Teatr Zar, Ινστιτούτο Γκροτόφσκι

«Αρμίν, αδερφή / Armine, Sister»

 Βασιλικό Θέατρο, Τετάρτη 12 και Πέμπτη 13 Ιουλίου 2017, στις 21.00

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα