Το καφέ που έκανε το ντεμπούτο της η Βέμπο είναι στη Θεσσαλονίκη!

Γωνία Αγίας Σοφίας και Νίκης. Μια από τις πιο διάσημες πολυκατοικίες της πόλης. Η οικοδομή με το όνομα Τυρολόη.  Μια πολυκατοικία που αγαπούσε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, που φιλοξένησε το θρυλικό καφέ του Τόττη και σήμερα φιλοξενεί το Garcon Brasserie.  Σε αυτό το ισόγειο στις 13 Οκτωβρίου του 1933 μια από τις μεγαλύτερες φωνές του ελληνικού […]

Parallaxi
το-καφέ-που-έκανε-το-ντεμπούτο-της-η-βέμ-910242
Parallaxi

Γωνία Αγίας Σοφίας και Νίκης. Μια από τις πιο διάσημες πολυκατοικίες της πόλης. Η οικοδομή με το όνομα Τυρολόη. 

Μια πολυκατοικία που αγαπούσε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, που φιλοξένησε το θρυλικό καφέ του Τόττη και σήμερα φιλοξενεί το Garcon Brasserie. 

Σε αυτό το ισόγειο στις 13 Οκτωβρίου του 1933 μια από τις μεγαλύτερες φωνές του ελληνικού τραγουδιού, η Σοφία Βέμπο έκανε το τραγουδιστικό της ντεμπούτο. 

tiroloi2.png

Ο Κώστας Τομανάς αφηγείται: 

Στην αρχή της Αγίας Σοφίας, απέναντι από το ξενοδοχείο Ματζέστικ ήταν το καφενείο Αστόρια Β. 

Σε αυτό πάνω από δυο γενιές Σαλονικιών έπαιζαν το τάβλι τους, την ξερή τους, έκαναν τις καραμπόλες τους στα μπιλιάρδα και γκρίνιαζαν στον κυρ Θεμιστοκλή, τι γκαρσόνι, για την ώρα και τις στέκες. 

Τα βραδάκια μια μικρή ορχήστρα συνόδευε τους ντιζέρ και τις ντιζέζ που τραγουδούσαν τραγούδια της εποχής. 

tiroloi3-kMPpe.jpeg

Εκεί στις 13/10/1933 ντεμπουτάρησε η Σοφία Βέμπο  με το όνομα Έφη Μπέμπο, με το Κόκκινο Πουκάμισο του Νίκου Χατζηαποστόλου. 

Η  Βέμπο ήταν γέννημα θεατρικής οικογένειας, μεγάλωσε κι έμεινε πολλά χρόνια στο Βόλο. Αμέσως μετά πήγε στην Αθήνα και πρωτοεμφανίστηκε (θίασος Σαμαρτζή-Μηλιάδη, 1933) στον “Παπαγάλο”του Βώττη (βλ. και Βώττη Λόλα). Από τότε συνεργάστηκε με διάφορους αθηναϊκούς μουσικούς θιάσους ως τραγουδίστρια (1934-41).

vempo.webp

Το φθινόπωρο του 1933 η Σοφία ταξίδευε από το Βόλο στη Θεσσαλονίκη, όπου κατοικούσε ο αδελφός της, με το πλοίο «Κεφαλληνία». Στη διάρκεια του ταξιδιού την άκουσε να τραγουδά ο Κωνσταντίνος Τσίμπας, καλλιτεχνικός ιμπρεσάριος που αργότερα αποδείχθηκε πράκτορας των Γερμανών, και με δική του πρόταση τον Οκτώβριο του 1933 ξεκίνησε εμφανίσεις στο καφενείο «Αστόρια Β’», στην παραλία της Θεσσαλονίκης. 

Μια εβδομάδα αργότερα δέχθηκε πρόταση να εμφανιστεί στο θέατρο «Κεντρικόν» του Φώτη Σαμαρτζή που βρίσκονταν στην πλατεία Κολοκοτρώνη στην Αθήνα.

Σε σπάνια εικόνα της ομάδας Παλιές Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης που τράβηξε βούλγαρος επισκέπτης της πόλης διακρίνεται το καφενείο την περίοδο της κατοχής όταν είχε επιταχθεί πλέον από τους Γερμανούς. 

stighmiotipo-2022-06-08-40653-mm.png

Πλάι ακριβώς βρισκόταν το θερινό σινεμά «Αστόρια» (μετέπειτα «Αμιράλ»).

Στη διάρκεια της Κατοχής το καφενείο “Αστόρια B” μετατράπηκε τότε σε εστία των Γερμανών στρατιωτών με την επιγραφή “Soldatenheim”

tiroloi.jpeg

Λίγα λόγια για την ιστορία του κτιρίου: 

Χτίστηκε το 1931 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Μανούσου. Μια εγχάρακτη, μαρμάρινη πλάκα στην είσοδο αναφέρει “Ιωάννου Δημητριάδη”, οπότε συμπεραίνουμε ότι πρόκειται για οικογενειακό μέγαρο κατοικιών, κάθετης ιδιοκτησίας. Εμβληματικό κτίριο, με θέα στην θάλασσα και τον Όλυμπο, χρησιμοποιήθηκε στα γυρίσματα της ταινίας “Μια αιωνιότητα και μια μέρα”, του Θεόδωρου Αγγελόπουλου. Μέχρι και σήμερα παραμένει κτίριο κατοικιών και στο ισόγειο στεγάζει κατάστημα εστίασης.

tiroloi6.jpeg

Στο εξαώροφο μέγαρο «Τυρολόη» κατοικούσαν κατά τη δεκαετία του 1930 πρόσωπα διακεκριμένα, όπως η οικογένεια Δημητριάδη, που συνέδεσε το όνομα της με την κατασκευή των εγκαταστάσεων της πρώτης ΔΕΘ, αλλά και ο μηχανικός Βάλβης που έχτισε την Εθνική Τράπεζα.

Απέναντι δέσποζε το ξενοδοχείο Ματζέστικ στην ταράτσα του οποίου φωτογραφήθηκαν κοπέλες με μαγιό με θέα στο μέγαρο Τυρολόη, όπως θυμάται η ομάδα έρευνας Χαμένη Πόλη. 

tiroloi-qeGAj.jpeg
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα