Θεσσαλονίκη: Oι επιπτώσεις της πανδημίας στην ψυχική υγεία του φοιτητικού πληθυσμού
Οι πρώτες υποθέσεις στον Συνήγορο του Φοιτητή.
Συνολικά 250 μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας υποστηρίζονται σήμερα από τους δύο ψυχολόγους της δομής του ΑΠΘ, η οποία παρέχει δωρεάν υπηρεσίες συμβουλευτικής και ψυχολογικής υποστήριξης
Σχεδόν πενταπλάσιος σε σχέση με την προ της πανδημίας περίοδο είναι ο αριθμός των φοιτητών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), που λαμβάνουν υποστήριξη μέσω ατομικών συνεδριών με ψυχολόγο στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης(ΚΕΣΥΨΥ) του Ιδρύματος.
Συνολικά 250 μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας υποστηρίζονται σήμερα από τους δύο ψυχολόγους της δομής του ΑΠΘ, η οποία παρέχει δωρεάν υπηρεσίες συμβουλευτικής και ψυχολογικής υποστήριξης σε θέματα όπως το άγχος, οι δυσκολίες προσαρμογής σε νέο περιβάλλον και στις σπουδές, οι οικογενειακές και προσωπικές δυσκολίες, σεξουαλικά θέματα και ψυχοσωματικά προβλήματα.
«Στο ΚΕΣΥΨΥ είναι πενταπλάσιος ο αριθμός των φοιτητών που υποστηρίζονται τώρα σε σχέση με την περίοδο προ κορονοϊού και αυτό είναι ενδεικτικό των επιπτώσεων της πανδημίας στην ψυχική υγεία του φοιτητικού πληθυσμού. Πολλά παιδιά αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω άγχους, εξαιτίας της περιόδου και του γεγονός ότι ήταν απομονωμένα για μεγάλο χρονικό διάστημα», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας, καθηγητής Δημήτρης Κωβαίος, σημειώνοντας πως για τις υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης έχουν ενημερωθεί με προσωπικό μήνυμα όλοι οι φοιτητές του ΑΠΘ, ενώ παράλληλα γίνονται στοχευμένες δράσεις ομάδων υποστήριξης σχετικά με την εμπειρία της νόσου Covid-19.
«Η γραμμή SOS του ΑΠΘ»
Στον τηλεφωνικό αριθμό 2310 999888, που λειτουργεί καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας κάθε φοιτητής μπορεί να προγραμματίσει συνεδρία με ψυχολόγο του ΚΕΣΥΨΥ, αλλά και να αναζητήσει βοήθεια, όποιο και αν είναι το πρόβλημα που τον απασχολεί, καθώς στην ίδια γραμμή απαντά ο Συνήγορος του Φοιτητή, ο νέος θεσμός που ίδρυσε το ΑΠΘ, καθώς και όλες οι υπηρεσίες που παρέχονται από το Γραφείο Υποστήριξης Φοιτητών Ευαίσθητων Κοινωνικών Ομάδων (υπηρεσία μεταφοράς φοιτητών με αναπηρία, υποστήριξη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, υποστήριξη μελέτης με προσβάσιμα συγγράμματα, κοινωνική στήριξη μέσω της δομής «Φοιτητών Κήποι», ενίσχυση εισοδήματος με ανταποδοτικές υποτροφίες).
«Στο πλαίσιο των δράσεων Φοιτητικής Μέριμνας του ΑΠΘ εξυπηρετείται από τις υπηρεσίες μας ένας μεγάλος αριθμός φοιτητών», επισήμανε ο κ. Κωβαίος, διευκρινίζοντας ότι πέραν των 250 φοιτητών που υποστηρίζει το ΚΕΣΥΨΥ, «η υπηρεσία μετακίνησης ΑμΕΑ εξυπηρετεί τη μετακίνηση 18 ατόμων με ειδικά διαμορφωμένο όχημα, το οποίο εκτελεί 258 δρομολόγια, η διερμηνέας νοηματικής εξυπηρετεί 9 φοιτητές με προβλήματα ακοής σε όλα τα μαθήματά τους –22 μαθήματα, 96 ώρες, η υπηρεσία εντυποαναπήρων εξυπηρετεί καθημερινά 11 φοιτητές μετατρέποντας σε προσβάσιμη μορφή όλα τα απαραίτητα γι’ αυτούς συγγράμματα».
«Αντιμετωπίζουμε όλους τους φοιτητές μας και τα προβλήματά τους μέσα από θεσμικές αλλαγές στις οποίες έχουμε προχωρήσει από τον Σεπτέμβριο του 2019. Πρώτα από όλα έχουμε αναβαθμίσει πλήρως την επικοινωνία τους μαζί μας. Στον κεντρικό τηλεφωνικό αριθμό, 999888 οι φοιτητές μας μπορούν και επικοινωνούν για όποιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και πάντοτε τους δίνουμε εξατομικευμένη λύση. Πάντοτε απαντάει κάποιος στο τηλέφωνο και μπορεί οποιοσδήποτε να το τεστάρει αυτό, άρα πάντα ο φοιτητής θα έχει απάντηση στο πρόβλημά του», διαβεβαίωσε ο κ. Κωβαίος.
«Οι πρώτες υποθέσεις στον Συνήγορο του Φοιτητή»
Μία καταγγελία για σεξουαλική παρενόχληση από φοιτητή σε φοιτήτρια και ένα αίτημα διαμεσολάβησης σε ζήτημα ακαδημαϊκής δεοντολογίας ήταν οι πρώτες υποθέσεις που κλήθηκε να αντιμετωπίσει η πρώτη Συνήγορος του Φοιτητή στο ΑΠΘ, Ομότιμη Καθηγήτρια της Νομικής Σχολής Θεοφανώ Παπαζήση.
Σκοπός της ανεξάρτητης αρχής είναι η διαμεσολάβηση μεταξύ φοιτητών (προπτυχιακών, μεταπτυχιακών, διδακτορικών) και καθηγητών κάθε βαθμίδας ή διοικητικών υπηρεσιών. Μεριμνά για την τήρηση της νομιμότητας και της ακαδημαϊκής ηθικής και τάξης στο πλαίσιο της ακαδημαϊκής ελευθερίας, την αντιμετώπιση φαινομένων κακοδιοίκησης με σκοπό τη διαφύλαξη της εύρυθμης λειτουργίας του Ιδρύματος. Δεν παρεμβαίνει σε ουσιαστικά θέματα διδασκαλίας ή βαθμολόγησης σε εξετάσεις, αλλά εξετάζει μόνον φαινόμενα αυθαιρεσίας ή παραβίασης κανόνων ηθικής κατά τη διενέργεια των εξετάσεων (γραπτών ή προφορικών). Η επικοινωνία των φοιτητών και καθηγητών με τη Συνήγορο του Φοιτητή γίνεται είτε τηλεφωνικά στο 2310999888, είτε με αποστολή μηνύματος στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected].
«Η Συνήγορος του Φοιτητή έχει έναν διαμεσολαβητικό ρόλο, δηλαδή προσπαθεί με κάθε τρόπο να λύσει θέματα που προκύπτουν. Εφόσον αυτό δεν καταστεί εφικτό, τότε τα παραπέμπει στην Επιτροπή Ακαδημαϊκής Δεοντολογίας», σημείωσε ο κ. Κωβαίος.
Υπογράμμισε δε ότι κάθε αναφορά στη Συνήγορο του Φοιτητή τελεί υπό καθεστώς εμπιστευτικότητας και «θέλουμε να διαβεβαιώσουμε κάθε φοιτητή μας ότι η κυρία Παπαζήση είναι ένα εξαιρετικά αξιόλογο άτομο -το γνωρίζει όλη η κοινωνία της Θεσσαλονίκης και η πανεπιστημιακή κοινότητα- και με ιδιαίτερη ευαισθησία στους φοιτητές μας και συνεπώς είτε είναι ανώνυμη είτε επώνυμη κάποια αναφορά θα έχει τη δέουσα φροντίδα και την εχεμύθεια».
«Ακριβώς λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της Συνηγόρου του Φοιτητή, οποιοδήποτε πρόβλημα θα αντιμετωπιστεί με ιδιαίτερη επιτυχία. Άρα οι θεσμοί υπάρχουν», πρόσθεσε ο αντιπρύτανης κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά και στην Επιτροπή Ισότητας Φύλων του ΑΠΘ που «έχει έναν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στην ευαισθητοποίηση της κοινότητας των φοιτητών, των καθηγητών, των διοικητικών υπαλλήλων, του συνόλου του προσωπικού του πανεπιστημίου μας σε θέματα ισότητας στις εκπαιδευτικές, ερευνητικές και διοικητικές διαδικασίες με την εκπόνηση σχεδίων δράσης, εισηγήσεις σε αρμόδια όργανα, ενημέρωση και επιμόρφωση των μελών, διενέργεια σεμιναρίων, προώθηση και εκπόνηση μελετών και ερευνών σε σχετικά θέματα καθώς και την παροχή υπηρεσιών διαμεσολάβησης σε περιπτώσεις καταγγελιών για διακριτική μεταχείριση ή παρενοχλητική συμπεριφορά και παρέχει συνδρομή προς θύματα διακρίσεων και διακριτικής μεταχείρισης».
«Πώς αντιμετωπίζονται οι καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση»
Ερωτηθείς σχετικά με τη διερεύνηση καταγγελιών για σεξουαλική παρενόχληση ο αντιπρύτανης του ΑΠΘ απάντησε ότι «αυτή τη στιγμή όλα τα περιστατικά που έχουν καταγραφεί είναι του παρελθόντος και στην τωρινή περίοδο έχουμε μόνο ένα περιστατικό το οποίο αντιμετωπίζει η Συνήγορος του Φοιτητή και αφορά καταγγελία παρενόχλησης φοιτήτριας από φοιτητή».
«Θέμα παρενόχλησης από το προσωπικό του πανεπιστημίου προς φοιτητή δεν έχουμε αυτή τη στιγμή, όλες οι υποθέσεις είναι από το παρελθόν και αντιμετωπίζονται έχουν πάρει τη νόμιμη οδό», διευκρίνισε ο κ. Κωβαίος.
Σε σχέση με τη διερεύνηση παλαιότερων καταγγελιών από φοιτήτρια σε βάρος καθηγητή ο κ. Κωβαίος γνωστοποίησε ότι «ορίστηκε επιτροπή από τον πρύτανη, η επιτροπή αυτή διαμόρφωσε ένα πόρισμα, έχει κληθεί σε απολογία ο ενδιαφερόμενος και με βάση και τις δικές του διευκρινίσεις θα αποφασισθεί αν θα παραπεμφθεί στο πειθαρχικό».
«Έχουμε τους θεσμούς, που είναι στην υπηρεσία των φοιτητών μας, νοιαζόμαστε ιδιαίτερα για αυτούς, πραγματικά είμαστε δίπλα τους», επισήμανε ο κ. Κωβαίος , προσθέτοντας ότι «ο κώδικας δεοντολογίας που προετοιμάστηκε και εγκρίθηκε από τη Σύγκλητο επί των ημερών της παρούσας πρυτανείας, διακηρύσσει πως οποιαδήποτε μορφή βίας, απειλής ή σεξουαλικής παρενόχλησης δεν είναι ανεκτή».
Στα καθήκοντα της Επιτροπής Ακαδημαϊκής Δεοντολογίας ανήκει η διαπίστωση παραβάσεων των κανόνων δεοντολογίας και η εξέταση των παραβάσεων αυτών αυτεπαγγέλτως η ύστερα από έγγραφη αναφορά μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας ή κατόπιν εντολής του πρύτανη.
Πηγή: ΑΠΕ- ΜΠΕ