close search results icon

Life

O ύπνος μπορεί να επηρεάσει (και) τον τρόπο που περπατάς!

Τι δείχνει πρόσφατη επιστημονική μελέτη ανατρέποντας τα μέχρι τώρα δεδομένα.

O ύπνος μπορεί να επηρεάσει (και) τον τρόπο που περπατάς!
  • ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
  • fb
  • twi

Εάν σας λείπει ύπνος– και σε ποιον δε λείπει άλλωστε σήμερα- είναι πολύ πιθανό να υποφέρετε από πονοκεφάλους και να αισθάνεστε εύκολα άγχος, ευερεθιστότητα ή και κατάθλιψη.

Στις αρνητικές επιπτώσεις συμπεριλαμβάνεται πλέον όμως και το… ασταθές βάδισμα. Και αυτό διότι σύμφωνα με μια νέα μελέτη η έλλειψη ύπνου συσχετίζεται με τον βηματισμό. Αποτέλεσμα αυτού να επηρεάζεται κιόλας η ικανότητα αποφυγής εμποδίων ή διατήρησης ισορροπίας.

walk

«Τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας δείχνουν ότι το βάδισμα δεν είναι μια αυτόματη διαδικασία, καθώς και ότι μπορεί να επηρεαστεί από την έλλειψη ύπνου», δήλωσε ο επικεφαλής της μελέτης, Hermano Krebs, Επίκουρος Καθηγητής Νευρολογίας στο University of Maryland.

«Ιδανικά, όλοι θα πρέπει να κοιμούνται οκτώ ώρες τη νύχτα», τόνισε μεταξύ άλλων ο Krebs, ο οποίος κατέχει παράλληλα σπουδαία ερευνητική θέση στο Τμήμα Μηχανολόγων του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης.

Σημειώνεται ότι οι επιστήμονες θεωρούσαν μέχρι σήμερα ότι το περπάτημα αποτελούσε μια πλήρως αυτοματοποιημένη διαδικασία.

Κι όμως, ο εγκέφαλός μας φαίνεται να αντιδρά σε οπτικές ή ακουστικές ενδείξεις προσαρμόζοντας το βάδισμά μας ώστε να επιβραδύνει ή να επιταχύνει ανάλογα με τις ανάγκες. Παραδείγματος χάριν σε περίπτωση που ακούμε μουσική μπορούμε να προσαρμόζουμε τον βηματισμό μας για να διατηρούμε τον ρυθμό χωρίς να το καταλάβουμε.

«Υπάρχει μεγάλη επιρροή που προέρχεται από τον εγκέφαλο», επισημαίνει ο Krebs.

Για βέλτιστη μάλιστα “ισχύ” του εγκεφάλου, οι ενήλικες θα πρέπει να κοιμούνται τουλάχιστον επτά ώρες τη νύχτα, ενώ τα παιδιά (μαθητές) χρειάζονται εννέα έως 12 ώρες και οι έφηβοι οκτώ έως 10 ώρες κάθε βράδυ, με βάση τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ.

sleep 2

Η νέα μελέτη, για την οποία γίνεται λόγος στο παρόν δημοσίευμα δημοσιεύτηκε στο Scientific Reports και επικεντρώθηκε σε φοιτητές με έλλειψη ύπνου (επί σειρά ετών) στο Πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο της Βραζιλίας. Οι μαθητές φορούσαν συσκευές παρακολούθησης ύπνου επί 14 ημέρες ώστε να καταγράφονται οι ώρες ύπνου και αφύπνισής τους. Κατά μέσο όρο, οι μαθητές κοιμούνταν περίπου έξι ώρες τη νύχτα.

«Έπειτα από συγκεκριμένη διαδικασία τα μισά άτομα κλήθηκαν να συγχρονίσουν το χτύπημα της φτέρνας τους με τον ρυθμό και διαπιστώθηκε ότι τα σφάλματα ήταν μεγαλύτερα σε άτομα που στερούνταν σε μεγάλο βαθμό τον ύπνο». Αυτό τουλάχιστον γνωστοποίησε ως διαπίστωση ο επικεφαλής Arturo Forner-Cordero, αναπληρωτής καθηγητής σε τμήμα στο Πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο.

«Ήταν εκτός ρυθμού, έχασαν κάποια “μπιπ” και γενικά τα πήγαν χειρότερα», ανέφερε ο Forner-Cordero στη δήλωσή του.

walk 1

Παραδόξως, οι μαθητές που προσπάθησαν να βελτιώσουν τον ύπνο τους κοιμώμενοι τα Σαββατοκύριακα, είχαν λίγο καλύτερα αποτελέσματα, όπως διαπίστωσαν οι Forner-Cordero και Krebs.

Κάτι τέτοιο δεν αποτελεί βεβαίως μια στρατηγική που προτείνουν οι περισσότεροι ειδικοί για τον ύπνο. Μελέτες έχουν δείξει ότι η αλλαγή της κανονικής ώρας ύπνου- αφύπνισης κατά 90 λεπτά – προς πάσα κατεύθυνση – αυξάνει σημαντικά την πιθανότητα καρδιακής προσβολής ή καρδιακής νόσου.

Σε κάθε περίπτωση η νέα αυτή μελέτη είναι, θα έλεγε κανείς, ένα σημαντικό μήνυμα σχετικά με την ανάγκη για επαρκή ύπνο, ιδίως για όσους εργάζονται σε βιομηχανίες όπου συνηθίζεται η εργασία σε βάρδιες ή όπου ένα ασταθές βάδισμα μπορεί να αποβεί μοιραίο.

Πηγή: CNN.com

#TAGS