Υπάρχουν τα μετρό…και το Μετρό Θεσσαλονίκης!

0
1018

κεντρική 2

Αυτή την στιγμή 160 πόλεις σε περισσότερες από 50 χώρες παγκοσμίως παρουσιάζουν συνολικά παραπάνω από 160 δίκτυα υπόγειων σιδηροδρόμων. Tο πρώτο μετρό στον κόσμο είναι αυτό του Λονδίνου το οποίο αρχικά ξεκίνησε ως απλός υπόγειος σιδηρόδρομος το 1863 και αργότερα υπήρξε πάλι το πρώτο το οποίο ηλεκτροδότησε τις υπόγειες γραμμές του το 1890. Το μεγαλύτερο μετρό σε μήκος είναι αυτό της Σανγκάης, το πιο πολυσύχναστο είναι του Πεκίνου και αυτό με τις περισσότερες στάσεις είναι της Νέας Υόρκης ενώ το πιο μεγάλο σε χρόνο αποπεράτωσης είναι αυτό της Θεσσαλονίκης.

London Underground ή σκέτο Underground

Η λέξη Underground κατάφερε να ταυτιστεί με τον πρώτο υπόγειο σιδηρόδρομο του κόσμου, τον Μητροπολιτικό Σιδηρόδρομο στο Λονδίνο, ο οποίος άνοιξε το 1863. Από τότε έως σήμερα τo δίκτυο έχει επεκταθεί σε 11 γραμμές και κατά το διάστημα 2014-2015 μετέφερε συνολικά 1.305 εκατομμύρια επιβάτες, κατατάσσοντας το μετρό του Λονδίνο στην 11άδα των πιο πολυσύχναστων μετρό παγκοσμίως. Οι πρώτες γραμμές, αρχικά ανήκουν σε πολλές ιδιωτικές εταιρείες, συγκεντρώθηκαν στο πλαίσιο του “Underground” σήμα, στις αρχές του 20ου αιώνα και τελικά συγχωνεύθηκε το 1933 για να σχηματίσουν το Διοικητικό Συμβούλιο Μεταφορών του Λονδίνου. Σημερινός χειριστής του μετρό είναι μια εξ ολοκλήρου θυγατρική της Transport for London (TfL), μία δημόσια επιχείρηση υπεύθυνη για το δίκτυο μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή του Λονδίνου.

Αξίζει να σημειωθεί πως από το 2015, το 92% των λειτουργικών δαπανών του μετρό καλύφθηκε από το αντίτιμο του εισιτηρίου των επιβατών ενώ οι κάρτες “απεριορίστων διαδρομών” εισήχθησαν το 1983. Η εικόνα του υπόγειου σιδηρόδρομου στο Λονδίνο, σχεδιάστηκε από τον Harry Beck το 1931 και ψηφίστηκε ως ένα εθνικό σύμβολο design το 2006, παρά το γεγονός πως σήμερα μετράει περισσότερες γραμμές από τότε. Το branding του Μετρό του Λονδίνου δεν θα μπορούσε να μην περιλαμβάνει φυσικά και το logo του, τον χαρακτηριστικό κύκλο με την γραμματοσειρά Johnston, ένα logo που δημιουργήθηκε από τον Edward Johnston το 1916.

μετρό λονδίνου 1

μετρό λονδίνου 2

Mετρό Νέας Υόρκης
Το μετρό της παγκόσμιας μητρόπολης, βασίστηκε στο αρχικό πλάνο του Alfred Ely Beach το 1869, οι εργασίες του ξεκίνησαν το 1870 και τελικώς παραδόθηκε το 1904. Ο υπόγειος σιδηρόδρομος της Νέας Υόρκης περιέρχεται στην ιδιοκτησία της Νέας Υόρκης και είναι παραχωρημένο για χρήση και εκμετάλλευση στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών της πόλης, μιας θυγατρικής του Μητροπολιτικού Οργανισμού Συγκοινωνιών Νέας Υόρκης.

Πρόκειται για ένα από τα παλαιότερα και πιο εκτεταμένα δίκτυα αστικών συγκοινωνιών στον κόσμο, με 468 σταθμούς σε λειτουργία (422 αν ληφθούν υπ όψιν ως συγκροτήματα σταθμών) και χιλιάδες χιλιόμετρα μεταφορών. Το 2010 το συγκεκριμένο μετρό εκτέλεσε στο σύνολο περισσότερες από 1,5 δισεκατομμύρια διαδρομές με, κατά μέσο όρο, περισσότερους από 5 εκατομμύρια επιβάτες τις καθημερινές, πάνω από 3 εκατομμύρια τα Σάββατα και περισσότερα από 2 εκατομμύρια τις Κυριακές. Το μετρό της πόλης της Νέας Υόρκης είναι το τέταρτο σε κίνηση επιβατών παγκοσμίως μετά από αυτό του Τόκυο, της Μόσχας και της Σεούλ. Είναι, επίσης το πρώτο σε κίνηση επιβατών σε όλο το δυτικό ημισφαίριο αλλά και ένα από τα τέσσερα συστήματα σιδηροδρόμων των ΗΠΑ που λειτουργούν επί 24ώρου βάσεως για 365 μέρες το χρόνο.

μετρό Νέα Υόρκη

Μετρό Πεκίνου
Το Μετρό Πεκίνου, ξεκίνησε την λειτουργία του το 1969, είναι το παλαιότερο μετρό στην ηπειρωτική Κίνα και αποτελεί ουσιαστικά τον οργανισμό που εξυπηρετεί ως δίκτυο τις αστικές και προαστιακές περιοχές του δήμου του Πεκίνου. Το δίκτυο αυτή την στιγμή έχει 18 γραμμές, 334 σταθμούς και εκτείνεται συνολικά σε 554 χιλιόμετρα. Είναι το δεύτερο μεγαλύτερο σύστημα μετρό στον κόσμο μετά από την Σαγκάη αλλά το πιο πολυσύχναστο στον κόσμο καθώς η ετήσια επιβατική κίνησή του ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 3,41 δισεκατομμύρια ταξίδια και πιο συγκεκριμένα 9.278.600 ανά ημέρα, με την μέγιστη επιβατική κίνηση μίας μόνο ημέρας να μπορεί να αγγίξει τα 11.559.500.

Το μετρό του Πεκίνου υπέστη ταχεία επέκταση από το 2002 ως δίκτυο, καθώς μέχρι τότε μόνο δύο γραμμές ήταν σε λειτουργία ενώ η πιο πρόσφατη επέκτασή του που τέθηκε σε ισχύ στις 26 Δεκεμβρίου το 2015, με το άνοιγμα του τμήματος της γραμμής 14 από το σιδηροδρομικό σταθμό του Πεκίνου νότια, ολοκλήρωσε την ισχύ του. Παρά το γεγονός πως μιλάμε για ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα μετρό στον κόσμο, το μετρό του Πεκίνου μέχρι και σήμερα δεν μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως στις ανάγκες μαζικής μεταφοράς της πόλης και αυτό αναγκάζει τους υπευθύνους να προσανατολίζονται στην κατεύθυνση για μια ακόμα επέκταση του δικτύου, της τάξεως των 1.050 μιλίων μέχρι και το 2020.

Ως υπηρεσία, το μετρό του Πεκίνου ανήκει στην πόλη του Πεκίνου και έχει δύο κύριους διαχειριστές. Ο κύριος φορέας διαχείρισης είναι η εξολοκλήρου κρατική «Beijing Mass Transit Railway Operation Corp» και δεύτερος χειριστής η «Beijing MTR Corp» μια δημόσια-ιδιωτική κοινοπραξία με άλλους τρεις φορείς της πόλης.

μετρό Πεκίνο

Mετρό της Σαγκάης
Το μετρό της Σαγκάης εκτελεί δρομολόγια σε 13 από τα 16 δημοτικά διαμερίσματα της πόλης. Οι μελέτες και οι εργασίες για την κατασκευή του πηγαίνουν πίσω στο 1986, με το μετρό να ξεκινάει την λειτουργία του το 1993, αποτελώντας το δεύτερο ουσιαστικά αρχαιότερο μετρό στην Κίνα. Γνώρισε τεράστια ανάπτυξη ανά τα χρόνια, με το απόλυτο πικ του λίγο πριν το 2010 και την διοργάνωση της Shanghai World Expo. Εξελίσσεται μέχρι και σήμερα αποτελώντας το δεύτερο μεγαλύτερο μετρό στον κόσμο σε σχέση με τους σταθμούς του και το πρώτο παγκοσμίως σε έκταση με συνολικό μήκος 588 χιλιόμετρα. Υπολογίζεται πως κάθε τυπική εργάσιμη μέρα χρησιμοποιούν το μετρό της Σαγκάης περίπου 10 εκατομμύρια πολίτες. Σπουδαία καινοτομία του, η επέκτασή του στην περιοχή Kunshan, καθιστώντας το, το πρώτο σύστημα ταχείας διέλευσης στην επαρχεία της Κίνας. Μελλοντικός στόχος είναι η επέκταση του δικτύου προσθέτοντας 25 γραμμές με πάνω από 1.000 χιλιόμετρα μήκος έως το 2025.

pexels-photo-65454

Το μετρό της Θεσσαλονίκης

Για το μετρό της πόλης, θα μπορούσαμε να μιλάμε για χρόνια, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Οι περισσότεροι από τους Θεσσαλονικείς έχουν ξεχάσει πώς πραγματικά έμοιαζε η πόλη πριν τις ανοιχτές πληγές των εργοταξίων του μετρό. Η Θεσσαλονίκη μετράει ήδη αμέτρητες υποσχέσεις που δεν τηρήθηκαν, πολιτικά παιχνίδια που ξεπληρώνονται και εκατοντάδες λαμαρίνες που της κάνουν την ζωή δυσκολότερη. Το μετρό της πόλης, έχει γίνει αστικός μύθος, inside joke και μία οδυνηρή πραγματικότητα προτίστως για τις επιχειρήσεις που “θάφτηκαν” πίσω από τα κεκλειδώματα των έργων επί της Εγνατίας και μετέπειτα για οδηγούς, πεζούς και πολίτες που νιώθουν εξαπατημένοι. Τον Μάρτιο (2016) ξεκίνησε πάλι τις εργασίες του ο πρώτος μετροπόντικας και στο τέλος Μαίου (2016) ο δεύτερος ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε το νέο χρονοδιάγραμμα που ορίζει μεταξύ άλλων την παράδοση του έργου το 2020. Με νέα ελπιδοφόρα ημερομηνία το 2020 λοιπόν, δείτε τι γίνεται από το 2007 με το μετρό Θεσσαλονίκης κάθε φορά που ανακοινώνεται και μία νέα ημερομηνία παράδοσης. Δείτε το “χρονικό της ταλαιπωρίας” και μία “πρόβλεψη για το 2030“.

Εικόνες από πραγματικά όμορφους και ιδιαίτερους υπόγειους σιδηρόδρομους ανά τον κόσμο:

Παρίσι/Γαλλία
Παρίσι/Γαλλία
Μόναχο/Γερμανία
Μόναχο/Γερμανία

μετρό μόναχο

Yorkville/Καναδάς
Yorkville/Καναδάς
Σουηδία
Στοκχόλμη/Σουηδία
Shares
Προηγούμενο άρθροΔωρεάν παραστάσεις στα Δυτικά!
Επόμενο άρθροΚατάρτια στο λιμάνι
parallaxi
To No1 Free Press Περιοδικό στην Θεσσαλονίκη. Από το 1989 κάθε μήνα στους δρόμους της πόλης και καθημερινά στο διαδίκτυο με την εγκυρότητα του ονόματος και της ομάδας της. Ιδέες, τάσεις, πρόσωπα, πολιτισμός, η πόλη και ο κόσμος. Είστε στο σωστό σημείο: Η parallaxi γνωρίζει την Θεσσαλονίκη καλύτερα.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ