Ο Απρίλιος στην Ανοιχτή Σκηνή της πόλης

0
2014

Η Ανοιχτή Σκηνή ξεκίνησε το 2012 ως 1ο  Θεατρικό Φεστιβάλ της Πόλης και βρίσκεται αισίως στην έκτη χρονιά λειτουργίας της. «Στόχος της πρωτοβουλίας αυτής ήταν να δοθεί η δυνατότητα σε θεατρικές ομάδες της πόλης που δεν είχαν μόνιμη θεατρική στέγη, να παρουσιάσουν την δουλειά τους, σε μια δυσχερή οικονομική συγκυρία. Από το 2013 και έπειτα η διοργάνωση συνέχισε την λειτουργία της ως Ανοιχτή Σκηνή – Θεατρικές Φωνές της Πόλης. Φέτος φτάσαμε στην έκτη κατά σειρά διοργάνωση», μας διαφωτίζει σχετικά η κ. Λέλα Τσεβεκίδου, Προϊσταμένη Τμήματος Διοργάνωσης Εκδηλώσεων και Φεστιβάλ στη Διεύθυνση Πολιτισμού & Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Τα κριτήρια επιλογής των θεατρικών ομάδων που συμμετέχουν στο θεατρικό πρόγραμμα της Ανοιχτής Σκηνής τίθενται από την Επιτροπή Θεάτρου του Δήμου Θεσσαλονίκης που είναι άμισθη και τα μέλη της οποίας ανανεώνονται σε εύλογα χρονικά διαστήματα, (Γιάννα Τσόκου, θεατρολόγος, Κορίνα Βασιλειάδου, σκηνοθέτις, Μαρία Καραδελόγλου, σκηνογράφος Αμαλία Κοντογιάννη, θεατρολόγος, Νικηφόρος Παπανδρέου, θεατρολόγος, Γιάννης Παρασκευόπουλος, σκηνοθέτης/ηθοποιός και Έλση Σακελλαρίδου, θεατρολόγος). Η Επιτροπή είναι υπεύθυνη για την εξέταση των αιτημάτων συμμετοχής και για την εισήγηση των τελικών της επιλογών τόσο για το Φεστιβάλ Ανοιχτή Σκηνή του Δήμου Θεσσαλονίκης στο Δημοτικό Θέατρο Άνετον όσο και για τις Γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου στο Θέατρο Κήπου.

«Η επιλογή των θεατρικών σχημάτων είναι πάντα μια δύσκολη εργασία», επεξηγεί η κ. Τσόκου, πρόεδρος της Θεατρικής Επιτροπής, «που γίνεται με στόχο την υψηλότερη δυνατή καλλιτεχνική αρτιότητα της διοργάνωσης. Οι προτάσεις αξιολογούνται μέσα από τη συνεκτίμηση πολλών διαφορετικών κριτηρίων: το καλλιτεχνικό προφίλ των ομάδων που ζητούν να συμμετάσχουν, η επαγγελματική τους υπόσταση, το έργο που ανεβάζουν, η πρωτοτυπία της συγκεκριμένης καλλιτεχνικής πρότασης, η ποικιλία ειδών και μορφών στο συνολικό πρόγραμμα, η έλλειψη σταθερής στέγης της ομάδας. Ταυτόχρονα επιζητούμε να συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα και παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα στην Ανοιχτή Σκηνή.»

Η κ. Τσεβεκίδου κάνει λόγο για την ανάσα που προσφέρεται στις θεατρικές ομάδες της πόλης. «Αποτελεί μια διοργάνωση του Δήμου Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της πολιτιστικής πολιτικής που ασκεί, να υποστηρίξει και να προβάλει το ανήσυχο καλλιτεχνικό δυναμικό της πόλης μας. Ξέρουμε ότι υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν ακόμα. Υπάρχουν διάφορες δυσκολίες τις οποίες άλλες τις ξεπερνάμε σταδιακά και άλλες απλώς τις αποδεχόμαστε και προσαρμοζόμαστε. Η κάθε μια από τις επαγγελματικές θεατρικές ομάδες που συμμετέχουν στην Ανοιχτή Σκηνή κόβει τα δικά της εισιτήρια. Όλα τα έσοδα περιέρχονται στις ομάδες.»

Στον απολογισμό των Ανοιχτών Σκηνών, σημειώνεται από την Προϊσταμένη του Τμήματος Εκδηλώσεων και Φεστιβάλ, «Ένα από τα πρώτα θετικά στοιχεία είναι η διαπίστωση ότι η διοργάνωση είναι πλέον γνωστή στον καλλιτεχνικό κόσμο της Θεσσαλονίκης και στο ευρύ θεατρόφιλο κοινό. Κάθε χρόνο δεχόμαστε αιτήσεις συμμετοχής από νέες θεατρικές ομάδες και αρκετές από τις ομάδες που έχουν συμμετάσχει στο παρελθόν, επανέρχονται. Σχεδιάζουν τον προγραμματισμό της καλλιτεχνικής τους δράσης και με βάση τη συμμετοχή τους στην Ανοιχτή Σκηνή. Συχνά επιλέγουν τη διοργάνωση για την πρεμιέρα τους. Φέτος μάλιστα θα έχουμε 3 πρεμιέρες. Η γνωριμία των ομάδων μεταξύ τους είναι αυτό που μας δίνει τη μεγαλύτερη ικανοποίηση. Ανταλλάσσουν απόψεις, συμφωνούν στις τιμές των εισιτηρίων, μας προτείνουν από κοινού ιδέες για βελτίωση. Από την πλευρά μας οργανώνουμε ομαδικές συναντήσεις και ενθαρρύνουμε τις κοινές δράσεις. Αυτός πράγματι είναι ένας βασικός και επίμονος ειδικά τα τελευταία χρόνια στόχος μας: Η διαμόρφωση κατάλληλων προϋποθέσεων για να δημιουργηθούν συνέργειες. Πιστεύουμε ότι πολύ σύντομα θα αρχίσουν να φαίνονται τα αποτελέσματα αυτής της επιμονής μας.»

Ομάδα AquNa This
Κυριακή 2 Απριλίου
Playback Theatre
Ώρα έναρξης: 20.00

playback 1

Η Ανοιχτή Σκηνή 2017 μας εκπλήσσει με την επιλογή της να συμπεριλάβει το Playback Theatre στο θεατρικό της πρόγραμμα, όπου η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό. Πρόκειται για το είδος θεάτρου που φέρνει τη θεατρική πράξη και το ζήτημα της αυθόρμητης έκφρασης στην καθημερινή πραγματικότητα μιας κοινότητας. Είναι ευέλικτο, εύπλαστο, με πολλές δυνατότητες ανάπτυξής του. Λειτουργεί σε πολλές συνθήκες, παίρνει διάφορους προσανατολισμούς (πχ εστίαση στο αισθητικό κομμάτι, ή στη σημασία μιας κοινωνικής παρέμβασης), κινείται σε πολλά επίπεδα ανάμεσα στο επαγγελματικό και το ερασιτεχνικό, και στοχεύει πολλαπλά. Μπορεί να είναι μια κοινή θεατρική εκδήλωση, μια επαγγελματική παροχή σε πολλούς χώρους, όπως η εργασία, η εκπαίδευση, ειδικοί πληθυσμοί και πλαίσια παροχών διάφορων φορέων, και γενικότερα να λειτουργήσει οπουδήποτε στο ευρύτερο κοινωνικό πεδίο.

playback 2

Η Ελευθεριάδου Θωμαή, ενεργό μέλος της θεατρικής ομάδας AquNa This, σημειώνει, «ένα σχήμα PLAYBACK αποτελείται από 5-7 ηθοποιούς, έναν μουσικό, και τον συντονιστή, που είναι ο συνδετικός κρίκος του σχήματος με τους θεατές και υπεύθυνος για τη ροή της παράστασης. Είναι ο άνθρωπος κλειδί για να «ξεκλειδώσει» το κοινό και να το φέρει σε κατάσταση διάθεσης να μοιραστεί ιστορίες απλής καθημερινότητας, στιγμιότυπα από τη ζωή του, ακόμη και όνειρα. Ο πυρήνας , λοιπόν, της παράστασης είναι η αφήγηση ιστοριών που «διατίθενται» από το κοινό στους ηθοποιούς, οι οποίοι και τις ζωντανεύουν άμεσα, αυτοσχεδιαστικά στη σκηνή, με έντονες τελετουργικές διαδικασίες, χωρίς καμία συνεννόηση και προετοιμασία.»Το Playback Theatre προτάσσεται ως «θέατρο- δώρο», όπου τιμάται η μοναδικότητα και η σημασία κάθε «φωνής» μέσα από μια ιδιότυπη ανθρώπινη επαφή. Η ομάδα με τη συμμετοχή της στην Ανοιχτή Σκηνή προσφέρει τη ψήφο εμπιστοσύνης της σε τέτοιου είδους δράσεις και ευελπιστεί ότι μέσα από την αγάπη και την αφοσίωση στο θέατρο, εξυψώνεται ο πολιτισμός που εξελίσσει εμπλεκόμενους και θεατές.

Ομάδα Ubu Art Crew
Παρασκευή 7, Σάββατο 8 Απριλίου
Κόσμοι σε πόλεμο
Ένα σκηνικό γεγονός για τρεις ηθοποιούς και έναν μουσικό
Ώρα έναρξης: 21.00

κοσμοι 1

Η παράσταση, «Κόσμοι σε πόλεμο» θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον της Ανοιχτής Σκηνής του Δήμου Θεσσαλονίκης στις 7 και 8 Απριλίου. Η θεατρική ομάδα, Ubu Art Crew που βάζει την σφραγίδα της στην υλοποίηση της παράστασης, πρεσβεύει μια φιλοσοφία αγάπης προς την υπαινικτική δράση αλλά και προς οποιαδήποτε έκφραση καλλιτεχνικής δράσης πέρα από ταμπέλες και αφορισμούς που τοποθετεί το θεατή στη θέση του ενεργού αποδέκτη. Η παράσταση αφορά σε μια διασκευή σημειώσεων του Mattias Langhoff για τον Τρωικό πόλεμο. «Το κείμενο αυτό προς μεγάλη μας έκπληξη μας έδωσε την δυνατότητα να πειραματιστούμε σε όλα τα επίπεδα. Γιατί με αφορμή την ιστορία του Τρωικού πολέμου στην ουσία θίγει ζητήματα πανανθρώπινα που έχουν να κάνουν με τη βία και αφορούν κάθε στιγμή κρίσης. Να επισημάνουμε βέβαια ότι οι θεατές δεν θα πρέπει να περιμένουν να δουν επί σκηνής τον μύθο της Ιλιάδας. Στην παράστασή μας τα μυθικά πρόσωπα αποκαθηλώνονται και παρουσιάζονται πλέον όχι ως το πρότυπο αλλά ως το πρόβλημα, θέλοντας με αυτό τον τρόπο να αντιστρέψουμε τα στερεότυπα που μας έχουν επιβληθεί για το τι τελικά είναι ηρωικό και τι όχι», μας διαφωτίζει η Μαρία Γρίβα, σκηνοθέτης της παράστασης.

κοσμοι2

Το έργο προσφέρεται ως καμβάς πλήθος αντιθετικών στοιχείων που καθιστά δυνατή τη διακειμενική σύνδεσή του με τον κόσμο που βιώνουμε. Η θεατρική ομάδα συνηγορεί στη διατήρηση του θεσμού της Ανοιχτής Σκηνής καθώς συνθέτει ένα γόνιμο καλλιτεχνικό πυρήνα και διαχειρίζεται με τον πλέον ρεαλιστικό και επίμονο τρόπο την επιβίωσή της. «Εμείς οι καλλιτέχνες είμαστε εκπαιδευμένοι για τα δύσκολα, βλέπε πρόβες μεταμεσονύχτιες, σε υπόγεια χωρίς θέρμανση και γεμάτα υγρασία κλπ, δεν χάνουμε την αισιοδοξία μας και την αγάπη μας για αυτό που κάνουμε και συνεχίζουμε να ασκούμαστε πάνω στην Τέχνη μας με την ίδια αφοσίωση, θέλοντας να «συνομιλήσουμε» με όλα όσα απασχολούν την ανθρώπινη ύπαρξη και καταθέτοντας κάτι από την ψυχή μας.»

κοσμοι3

Ομάδα θεάτρου Ars Moriendi
Παρασκευή 21, Σάββατο 22 Απριλίου
s(h)ame ΠΡΕΜΙΕΡΑ
Ώρα έναρξης: 21.00

ars moriendi3

Ο Θάνος Νίκας, σκηνοθέτης και ιδρυτικό μέλος της θεατρικής ομάδας, Ars Moriendi, μας συστήνει τη θεατρική του πρόταση για την Ανοιχτή Σκηνή του Δήμου Θεσσαλονίκης, όπου αποτελεί και πρεμιέρα και παράστασης. «Με την παράσταση, S(h)ame, ανοίξαμε έναν διάλογο πάνω στο θέμα της ντροπής ως κατακλείδα της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Η ενοχή γίνεται το σημείο συνάντησης των δύο χαρακτήρων. Δύο ιστορίες που δεν μοιράζονται καμία κοινή εμπειρία παρά μόνο το δικαίωμα στην ελευθερία και την ελεύθερη βούληση. Το έργο της Χριστοπούλου έχει αυτόν τον αφηγηματικό, σχεδόν ντοκουμενταρίστικο τρόπο εξέλιξης της ιστορίας, καθώς είναι βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα.» Η θεατρική ομάδα, Ars Moriendi, με ιδρυτικά μέλη το Θάνο Νίκα και τη θεατρολόγο Πηνελόπη Χατζηδημητρίου, μετράει 10 χρόνια καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας με ζητούμενο μια διαφορετική σκηνική γλώσσα. Με έμφαση σε μια δονούμενη σωματικότητα κι άλλοτε παραβιάζοντας τα όρια του γλωσσικού και εκφραστικού κώδικα, στοχεύει σ’ ένα λιτό και περιεκτικό τρόπο δουλειάς που προσπαθεί κάθε φορά να έρθει σε ευθεία συνομιλία με την εποχής μας. Για τα μέλη της ομάδας, ευχής έργον θα ήταν αν η προσπάθεια της Ανοιχτής Σκηνής καταφέρει να αποκτήσει μόνιμο και αδιασάλευτο χαρακτήρα.

Ομάδα Προσεχώς Subway
Παρασκευή 28, Σάββατο 29 Απριλίου
Machine
performance με αφορμή το κείμενο Hamletmachine του Χάινερ Μύλλερ
Έναρξη: 21.00

machine (2)

Η αυλαία της Ανοιχτής Σκηνής του Δήμου Θεσσαλονίκης πέφτει με την τελευταία παράσταση του θεατρικού της προγράμματος και πρεμιέρα, «Machine/Μηχανή» υπό την σφραγίδα της ομάδας, Προσεχώς Subway. «Η παράσταση Machine είναι μια προσπάθεια να φέρουμε κάποια από αυτά που αντιλαμβανόμαστε ως κεντρικά σημεία του κειμένου του Heiner Müller «Μηχανή Άμλετ» σε ευθεία αντιστοιχία με γεγονότα, προβλήματα, αδιέξοδα, ηθικές ακροβασίες και κοινωνικές ταραχές που βιώνονται από τους ανθρώπους σήμερα. Δεν έχουμε καμιά αμφιβολία ότι, οτιδήποτε και αν κάνουμε, η Μηχανή Άμλετ, ως μεγαλειώδες κείμενο, θα μας ξεφύγει. Ελπίζουμε να είμαστε αρκετά τυχεροί και να αποδειχθούμε αρκετά ικανοί ώστε, αντλώντας την έμπνευσή μας από το κείμενο του Müller να καταφέρουμε να λειτουργήσουμε ως ένας ενδιάμεσος ανάμεσα σε λίγες έστω από τις σπουδαίες ιδέες του έργου και στο κοινό που θα μας τιμήσει ερχόμενο στην παράστασή μας», ξεκαθαρίζει ο σκηνοθέτης της, Παύλος Παναγιωτίδης.

machine (3)

Η θεατρική ομάδα, Προσεχώς Subway, με ιδρυτικά μέλη τη Στελλίνα Βογιατζή και τον Δημήτρη Κοΐδη, θέτει υψηλούς στόχους που εναρμονίζουν τις προσδοκίες των μελών της και τα θέλω του κοινού από το σύγχρονο θέατρο. Θεατρικό επίτευγμά της αποτελεί η περσινή παράσταση του έργου του Fausto Paravidino «Νεκρή Φύση σε Χαντάκι» που, ενώ είναι ένα κείμενο γραμμένο σε μια όχι ιδιαίτερα οικεία φόρμα, γνώρισε αρκετά μεγάλη εμπορική επιτυχία. Η ομάδα δηλώνει έμπρακτα την υποστήριξή της στην Ανοιχτή Σκηνή αλλά προσδοκά από το Δήμο Θεσσαλονίκης περισσότερες δράσεις ανάλογου χαρακτήρα. Για την επιβίωσή της σχολιάζει, «Μέσα από πολύ αγώνα, δυσκολίες αλλά και μεγάλο οικονομικό κόστος, έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε ένα κεφάλαιο υποδομών, τεχνογνωσίας και επικοινωνίας που είναι απαραίτητο για την επιβίωση μιας ομάδας σε βάθος άνω των τριών χρόνων λειτουργίας. Όλα αυτά έχουν αποδειχθεί απολύτως απαραίτητα για να έχει μια ομάδα τη δυνατότητα να αυξήσει το κοινό που την παρακολουθεί και έτσι να μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση του θεατρικού τοπίου της πόλης.»

Δείτε λεπτομέρειες για όλες τις παραστάσεις που θα ανεβούν στην “Ανοιχτή Σκηνή” εδώ

Η parallaxi γνωρίζει τη Θεσσαλονίκη καλύτερα. Αν θέλεις να ενημερώνεσαι για όλα τα θέματα που αφορούν την πόλη απλά κάνε like εδώ.

Shares
Προηγούμενο άρθροΓιατί να ζηλέψει ο Χορτιάτης τη Δανία;
Επόμενο άρθροΗ σημασία του να είσαι ενεργός πολίτης
Γιώτα Κωνσταντινίδου
Ζω περίπου 30 χρόνια σ’ αυτή την πόλη, δηλαδή όλη τη ζωή μου. Τόσο που όταν ταξιδεύω να μη χαλαρώνω πουθενά, αλλά με το που πατάω το πόδι μου στη Θεσσαλονίκη να ‘’ανασαίνω’’ λυτρωτικά. Όχι, δεν είναι ερωτική ή τέλεια πόλη, είναι πολυπολιτισμική, συμπλεγματική, αντιφατική, γι’ αυτό ταυτίζουμε εύκολα το είναι μας μ’ αυτή. Τελείωσα τη Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και ασχολήθηκα ένα χρόνο με την ειδική αγωγή. Τυχαία δημοσιεύτηκε μια κριτική μου για τον Ντοστογιέφσκι, άρχισα να παίρνω τις πρώτες συνεντεύξεις και να γράφω άρθρα σε sites και blogs, Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Πετυχημένη συνέντευξη είναι εκείνη που ο συνομιλητής θα σου ανοίξει νέα παράθυρα σκέψης, προβληματισμού και εκείνος θα θυμάται τη φωνή σου. Καθώς μεγαλώνω μαθαίνω να ζω χωρίς τον πατέρα μου και να επαναλαμβάνω τη πιο σημαντική παιδαγωγική έννοια που διδάχτηκα, ‘’να αποδέχομαι την ετερότητα του άλλου’’.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ