Ρεπορτάζ

Choose4Greece: Σύμβουλος αναποφάσιστων ψηφοφόρων

Κι ενώ για τις εκλογές της 6ης Μαΐου απομένουν πια λιγότερες από τρεις εβδομάδες το ποσοστό των αναποφάσιστων παραμένει εξαιρετικά υψηλό. Το ελληνικό πολιτικό σύστημα έχει γεμίσει με απογοήτευση και οργή το εκλογικό σώμα που βλέπει έναν εμβληματικό πολιτικό του παρελθόντος να οδηγείται για πρώτη φορά στη φυλακή. Πώς μπορεί, λοιπόν, να αποφασίσει κανείς πού […]

Μιχάλης Γουδής
choose4greece-σύμβουλος-αναποφάσιστων-ψηφοφόρω-21242
Μιχάλης Γουδής
1.jpg

Κι ενώ για τις εκλογές της 6ης Μαΐου απομένουν πια λιγότερες από τρεις εβδομάδες το ποσοστό των αναποφάσιστων παραμένει εξαιρετικά υψηλό. Το ελληνικό πολιτικό σύστημα έχει γεμίσει με απογοήτευση και οργή το εκλογικό σώμα που βλέπει έναν εμβληματικό πολιτικό του παρελθόντος να οδηγείται για πρώτη φορά στη φυλακή. Πώς μπορεί, λοιπόν, να αποφασίσει κανείς πού θα δώσει την ψήφο του; Η ηλεκτρονική πλατφόρμα “Choose4Greece”, η οποία βρίσκεται στον αέρα εδώ και μερικές ώρες, επιχειρεί να προσφέρει λύση στο αδιέξοδο…

Μία ομάδα ερευνητών από ακαδημαϊκά ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού δημιούργησε έναν Ηλεκτρονικό Σύμβουλο Ψήφου, για να διευκολύνει τους ψηφοφόρους στην επιλογή τους σε μία από τις πλέον κρίσιμες εκλογικές μάχες της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, αλλά και να παρουσιάσει την ατζέντα όλων των κομμάτων για το σύνολο των ζητημάτων που απασχολούν τους πολίτες. Η Λία Σπυρίδου, διδακτορική ερευνήτρια στο Τμήμα Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ, εξηγεί τη φιλοσοφία της πρωτοβουλίας, μιλώντας στην Parallaxi: «Όλοι κινούμαστε το τελευταίο διάστημα σε ένα μνημονιακό ή αντιμνημονιακό μέτωπο, με αποτέλεσμα ο πολύς κόσμος να αγνοεί πολύ σημαντικά θέματα στην υγεία, στην παιδεία κ.α. καθώς και τις θέσεις των κομμάτων γι’ αυτά. Τα ΜΜΕ θέτουν μία πολύ συγκεκριμένη ατζέντα και δε βοηθούν το κοινό να αποκτήσει συνολική εικόνα. Έτσι, προσπαθήσαμε να βοηθήσουμε τους χρήστες μας να δουν τις προεκλογικές απόψεις των κομμάτων και κυρίως κατά πόσο συμπίπτουν ή αποκλίνουν σε σχέση με τις προσωπικές τους.»

Η διαδικασία είναι απλή και σύντομη. Χρησιμοποιώντας το «Choose4Greece», οι χρήστες βρίσκουν 30 προτάσεις που σχετίζονται με διάφορα θέματα πολιτικής επικαιρότητας, οργανωμένα σε θεματικές κατηγορίες (π.χ οικονομία, κοινωνία, Ευρώπη κτλ.). Για κάθε μία από αυτές τις προτάσεις υπάρχει μια κλίμακα στην οποία μπορούν να εκφράσουν τον βαθμό συμφωνίας ή διαφωνίας τους. Εφόσον συμπληρώσουν το σχετικό ερωτηματολόγιο, το πρόγραμμα παρουσιάζει το βαθμό συνάφειας του χρήστη με κάθε ένα από τα κόμματα.

Τα αποτελέσματα εμφανίζονται σε τρία γραφήματα, που αναπαριστούν πόσο κοντά βρίσκονται οι απόψεις των χρηστών με αυτές των κομμάτων σε μία σειρά απο θέματα όπως η εγκληματικότητα, το περιβάλλον, η παιδεία, η οικονομία, οι εξωτερικές σχέσεις, κ.α. Ένα άλλο γράφημα εντοπίζει αν ένας χρήστης έχει υψηλότερη συνάφεια με την «αριστερά» ή τη «δεξιά», ανάλογα με τις απαντήσεις του για τα θέματα της οικονομίας και των κοινωνικών αξιών.

Πώς βλέπουν, όμως, τα κόμματα, μία τέτοια προσπάθεια που επιχειρεί να ξεκαθαρίσει το προεκλογικό τοπίο; Η Λία Σπυρίδου δεν αποκόμισε και τις καλύτερες εντυπώσεις από τη συνεργασία με τα κόμματα: «Μας αντιμετώπισαν με μεγάλη δυσπιστία απ’ όλα τα κόμματα, γιατί τους δυσαρεστεί κάθε απόπειρα να ξεκαθαρίσει η θολούρα αναφορικά με τις θέσεις τους. Τους δυσαρεστεί και τους φέρνει προ των ευθυνών τους».

Πόσο κοντά βρίσκονται οι απόψεις σας στα δύο (πρώην) μεγάλα κόμματα; Σας εκφράζουν οι σχηματισμοί που έχουν προκύψει τον τελευταίο καιρό; Μήπως είστε περισσότερο των άκρων απ’ όσο φαντάζεστε; Εκτός από απαντήσεις στις απορίες αυτές, «μπορείτε να δείτε την απάντηση στο ερωτηματολόγιο ακόμη και σαν παιχνίδι», όπως προτρέπει η κα. Σπυρίδου. Η στατιστική λένε πως είναι ο επαγγελματικός τρόπος για να πει κανείς ψέματα… Ίσως και όχι. Η αλήθεια, σε κάθε περίπτωση, θα φανεί στην κάλπη.

* Το «Choose4Greece» είναι αποτέλεσμα μιας ομάδας ερευνητών από τα ακόλουθα πανεπιστημιακά ιδρύματα: α) e-Democracy Centre, Center for Democracy Aarau, University of Zurich, β) Τμήμα Επικοινωνίας και Σπουδών Διαδικτύου, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, γ) Τμήμα Ψυχολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, δ) Department of Public Administration, University of Twente, ε) Nuffield College, University of Oxford και στ) Τμήμα Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα