Ρεπορτάζ

Μiλα μου για μήλα!

Το καλύτερο δείγμα αυτoοργάνωσης και συναιτερισμού στην Ελλάδα σήμερα.

Κατερίνα Καραμφυλίδου
μiλα-μου-για-μήλα-130801
Κατερίνα Καραμφυλίδου

Είναι από τους παλαιότερους συνεταιρισμούς στην Ελλάδα, αφού συμπλήρωσε 100 χρόνια από την ίδρυση του. Ένα παράδειγμα που θα μπορούσε να γίνει η αφορμή για τον επαναπροσδιορισμό της παρεξηγημένης  έννοιας “συνεταιρισμός” που τόσο έχει ανάγκη η αγροτική οικονομία της χώρας.

ανοιγμα

Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς Πηλίου μέσα από την ιστορική του πορεία και μετά από πολλές μεταπτώσεις ακμής και παρακμής ξεκίνησε από το 1985 μια νέα περίοδο αναδιάρθρωσης του, πετυχαίνοντας στην πορεία του χρόνου  να αποκτήσει όλες τις προδιαγραφές μιας οργανωμένης εμπορικής επιχείρησης.  Μετά την κατασκευή μιας σύγχρονης μονάδας και την αγορά μοντέρνου μηχανολογικού εξοπλισμού διαλογής και ταξινόμησης των φρούτων ανάλογα με το μέγεθος το βάρος και την ποιότητα,  χρησιμοποίησε τα εργαλεία του σύγχρονου μάρκετινγκ λανσάροντας το σήμα “Ζαγορίν” που σήμερα αποτελεί και τη σφραγίδα του, καταφέρνοντας να αποδωθεί στην περιοχή ο τίτλος της “Πρωτεύουσας του μήλου στην Ελλάδα”.

AZAGORIN

Και όχι μόνο, αφου το 1996 το μήλο ΖΑΓΟΡΙΝ λαμβάνει το σήμα ΠΟΠ, δηλαδή Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης και γίνεται το πρώτο μήλο ΠΟΠ στην ΕΕ., ενώ το εμπορικό σήμα ΖΑΓΟΡΙΝ Ελλάς επικολλάται σε κάθε μήλο και ταξιδεύει σε πολλές χώρες μέσα από τις εξαγωγές σε νέες αγορές όπως η Μ. Ανατολή, τα Βαλκάνια στη Γαλλία και την Ιταλία. Μάλιστα καθιερώθηκε σύστημα ολοκληρωμένης παραγωγής για όλα τα μήλα Ζαγοράς, από το χωράφι μέχρι το ράφι της αγοράς, που σημαίνει ότι ελέγχεται απόλυτα η πρακτική της καλλιέργειας τους, Αρχικά με καταγραφή της, έλεγχος των κανόνων του ψεκασμού με «πράσινα» φάρμακα ώστε να είναι ασφαλή για τον καταναλωτή και το περιβάλλον, αλλά και συνεχείς ελέγχους για τον κατάλληλο χρόνο συγκομιδής τους ανάλογα με την τραγανότητα και την σωστή περιεκτικότητα τους σε άμυλο και σάκχαρα, τη σωστή διαλογή και ταξινόμησης τους, αλλά και της συντήρησης τους στα ψυγεία μέχρι τον Ιούνιο σε συνθηκες ελεγχόμενης ατμοσφαιρας που σταματούν την διαδικασία ωρίμανσης.

MILA

Στο συνεταιριμό Ζαγορίν σήμερα μετέχουν 677 παραγωγοί από την περιοχή της Ζαγοράς περίπου το 98% των μηλοπαραγωγών,οι οποίοι συλλέγουν τη σοδειά τους χειρωνακτικά  σε 8,5 χιλιάδες στρέμματα καλλιέργειας. Η παραγωγή κυμαίνεται από 12 έως 15 χιλιάδες τόνους το χρόνο με τον συνεταιρισμό να πετυχαίνει τζίρο 15 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο ενώ απασχολεί 40 μονιμους υπάλληλους και 70 με 100 εποχιακούς.

AGROTHS

ERGATRIA

Ο συνεταιρισμός αποτελεί εθελούσια ένωση αγροτών με δικαιώματα και υποχρεώσεις.  Οπως αναφέρει ο διευθυντής του συνεταιρισμού Διονύσης Βαλασσάς ”Οταν κάποιος ενταχθεί , είναι υποχρεωμένος να μείνει τουλάχιστον για μία δεκαετία και να δίνει όλη την παραγωγή του επ’ απειλή ποινικής ρήτρας ώστε ο συναιτερισμός να μπορεί βάσει σχεδιασμού να  χαράζει τη στρατηγική του και τις μελλοντικές επενδύσεις του”. Δυο βασικοί όροι για την ανάπτυξη και τη στρατηγική του συναιτερισμού αφου κατά τον κ. Βαλασσά μπορεί τα μήλα της Ζαγοράς να ειναι νοστιμότερα αλλά όχι και τόσο ανταγωνιστικά με τα υπόλοιπα του κάμπου λόγω όχι μόνο των επικλινών εδαφών καλλιέργειας αλλα και του δύσκολου οδικού δικτύου του Πηλίου που κάνει τη μεταφορά οικονικά δυσβάσταχτη, αφήνωντας έλαχιστα περιθώρια κέρδους στους παραγωγούς.

Παρά τις όποιες δυσκολίες ο Αγροτικός Συναιτερισμός Ζαγορά Πηλείου δεν σταματά να αναπτύσσεται και να καινοτομεί. Από το Οκτώβριο αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στην αγορά το πετιμέζι από φιρίκι, το νέο προιόν του «ΖΑΓΟΡΙΝ» που θα μπει στα ράφια τόσο των αλυσίδων τροφίμων όσο και σε επιλεγμένα delicatessen παράλληλα με την προβολή του με γαστρονομικές προτάσεις από επώνυμους σεφ.

Στα αμέσως επόμενα σχέδια του εκτός από την ανανέωση του τεχνολογικού εξοπλισμού του είναι η παραγωγή τσιπς μήλου για διαβητικούς αλλά και οι χυμοί μήλου.

Η επίσκεψη στις εγκαταστάσεις και τα κτήματα του συνεταιρισμού πραγματοποιήθηκε μετά από πρόσκληση της Lidl Hellas που επιλέγει προσεκτικά τους συνεργάτες της με στόχο πάνω από όλα την παροχή άριστων ποιοτικά και γευστικά προϊόντων στον Έλληνα καταναλωτή.Από την επιλογή και την αποθήκευση, μέχρι τη μεταφορά και την πώλησή τους, τα προϊόντα που θα βρισκει κανείς στα καταστήματά τους δεν έχουν φτάσει τυχαία εκεί. Επιλέγονται με τα πιο αυστηρά κριτήρια, περνούν από συνεχή έλεγχο, απολαμβάνουν σε όλα τα στάδια τη φροντίδα που απαιτείται, για να διατηρήσουν την ποιότητά τους. Και όταν φτάνουν στα LIDL, ο καταναλωτής γνωρίζει ότι αποτελούν την καλύτερη επιλογή.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα