Θεσσαλονίκη

Σταθμός Βενιζέλου: 10 βήματα μέχρι την άκρη του τούνελ

Χρειάστηκαν 4 χρόνια για να καταλήξουμε εδώ. Και 10 αργά βήματα μέχρι το σήμερα. Για να ανάψει -οριστικά ελπίζουμε- ένα φως στο τέρμα του τούνελ.

Κύα Τζήμου
σταθμός-βενιζέλου-10-βήματα-μέχρι-την-ά-82603
Κύα Τζήμου

 

Πάνω από 40 χρόνια συζητιέται το Μετρό Θεσσαλονίκης. Μέσα δεκαετίας του 80 ζήσαμε την τρύπα Κούβελα αλλά τελικά το 2007 ήταν που επισήμως ξεκίνησε το Έργο Μετρό Θεσσαλονίκης. Οι αρχαιολογικές έρευνες με την ευκαιρία της διάνοιξης της γραμμής του Μετρό άρχισαν τον Ιούλιο του 2006 και συνεχίζονται έως σήμερα, με μεγάλη πληγή τα ευρήματα στον Σταθμό Βενιζέλου. Αλλά όλα αυτά θα γίνουν παρελθόν αφού τελικά όλοι οι συναρμόδιοι φορείς, η Αττικό Μετρό ΑΕ, το Υπουργείο Πολιτισμού και η Εφορεία Αρχαιοτήτων, το Υπουργείο Υποδομών και ο Δήμος Θεσσαλονίκης, κατάφεραν να πάρουν τις ευλογίες του ΚΑΣ, χθες Τρίτη 24/1/17, για να προχωρήσει το έργο που ήδη μετρά 5 χρόνια καθυστερήσεων και 10 αργά βήματα μέχρι το σήμερα.

  1. Όλοι ήξεραν ότι θα βρεθούν αρχαία: Αρκετά χρόνια νωρίτερα πριν από το 2006, οι αρχαιολόγοι είχαν εκφράσει τη διαφωνία τους για τη διαδρομή που επιλέχθηκε, τονίζοντας ότι το ιστορικό κέντρο είναι περιοχή «υψηλού αρχαιολογικού κινδύνου». Τι θα γίνει με τις αρχαιότητες που παραμένουν για αιώνες μέσα στο χώμα, σαν τις συναντήσει υπόγεια διαδρομή του Μετρός. Η Πολιτεία ήξερε, προφανώς σκέφτηκε όταν συμβεί θα δούμε και έδωσε το ΟΚ για να περάσει η γραμμή μέσα από την Εγνατία. Η πορεία των έργων φυσικά επιβεβαίωσε τους αρχαιολόγους. Εδώ θεμέλια για οικοδομές ανοίγαμε και πέφταμε πάνω σε αρχαία,. Εδώ ακυρώθηκε κοτζαμάν σχέδιο Εμπράρ στην Πλατεία Αρχαίας Αγοράς… Κατά τη διάνοιξη της γραμμής, λοιπόν, στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, σύντομα διαπιστώθηκε μεγάλη πυκνότητα αρχαίων καταλοίπων. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο είχε η βυζαντινή εποχή, κατά την οποία η Θεσσαλονίκη αναδείχθηκε σε μια από τις σημαντικότερες πόλεις του Βυζαντίου.1_774
  2. Η ανασκαφή στον Σταθμό Βενιζέλου: Σύμφωνα με την αρχική μελέτη του ο Σταθμός θα είχε τέσσερα υπόγεια επίπεδα: στο επίπεδο -1 τοποθετούνταν τα ακυρωτικά μηχανήματα και στο επίπεδο -4 βρισκόταν οι αποβάθρες. Στα επίπεδα -2 και -3 τοποθετούνταν οι Η/Μ εγκαταστάσεις.  Στο Σταθμό διανοίχτηκαν οι δυο σήραγγες και εκτελέστηκε αρχαιολογική ανασκαφή, η οποία έφτασε σε βάθος περίπου 7μ και σταμάτησε στις 24.12.2012, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί σε όλο το βάθος του αρχαιολογικού στρώματος. Σταμάτησε γιατί έπρεπε να αποφασιστεί τι θα γίνει με τα ευρήματα που αποδείχτηκαν τεράστιας αξίας που απαιτούσαν ιδιαίτερη διαχείριση. Έρχεται στο φως κομμάτι της λεωφόρου που διέσχιζε το κέντρο της Θεσσαλονίκης ήδη από τον 4ο αιώνα μ.Χ., κάτω ακριβώς από το οδόστρωμα της σημερινής Εγνατίας. Εκεί φανερώνεται η συμβολή των οδικών αξόνων των Decumanus Maximus και Cardo, όπου βρισκόταν το Τετράπυλο, ένα σημαντικό σημείο της πόλης. Είναι το σταυροδρόμι της παλιάς Εγνατίας οδού, της βασικής οδική αρτηρία της Θεσσαλονίκης, που ξεκινούσε από τη Χρυσή Πύλη στη σημερινή πλατεία Δημοκρατίας και έφτανε ως την Πύλη της Καλαμαρίας ή Κασσανδρεωτική (πλατεία Συντριβανίου), η Λεωφόρος των Βυζαντινών ή Μέση Οδός ή Φαρδύς δρόμος της οθωμανικής περιόδου. Στην περιοχή της Βενιζέλου οι ανασκαφές της 9ης ΕΒΑ (τότε) αποκάλυψαν πυκνοδομημένες νησίδες με καταστήματα της βυζαντινής πόλης που περιστοίχιζαν τη Λεωφόρο, ενώ αμέτρητα χρυσά και αργυρά μικροαντικείμενα μαρτυρούν την εμπορική και εργαστηριακή δραστηριότητα στην περιοχή.metro_6
  1. Ανοίγει το ζήτημα της μεταφοράς της Μέσης Οδού – Απόφαση Τζαβάρα: Βρισκόμαστε στο Γενάρη του 2013 και η μεταφορά των Αρχαίων για να μην καθυστερήσουν οι εργασίες του Μετρό διχάζει δημοτικές αρχές, πολίτες και αρχαιολόγους. Ανακοινώνεται η ομόφωνη γνωμοδότηση του ΚΑΣ και στη συνέχεια η βιαστική απόφαση του πρώην αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού Κώστα Τζαβάρα, να μη διατηρηθούν οι αρχαιότητες στο σημείο όπου βρέθηκαν, στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου, και να μεταφερθούν αρκετά χιλιόμετρα μακριά, στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά. Είχε προκαλέσει αίσθηση τότε η πληροφορία ότι τα μέλη του ΚΑΣ γνωμοδότησαν χωρίς καν να έχουν επισκεφθεί τους χώρους του Μετρό. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε υπέρ της απόσπασης και της μεταφοράς των αρχαιοτήτων του Σταθμού Βενιζέλου στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, συναινώντας στην εισήγηση των τεχνικών της κατασκευάστριας εταιρίας. Μετά τη γνωμοδότηση των μελών του ΚΑΣ, που ήταν μάλιστα ομόφωνη, ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΙΘΠΑ Κώστας Τζαβάρας έβαλε την υπογραφή.metro5
  2. Άμεση αντίδραση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων: Ένας δρόμος-έκθεμα μακριά από τη θέση στην οποία βρισκόταν για αιώνες τι αξία θα έχει; Τι δουλειά έχει η αστική βυζαντινή Θεσσαλονίκη της Βενιζέλου με την αγροτική περιοχή του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά; Και δεν είναι οι αρχαιολογικοί χώροι συνδεδεμένοι άρρηκτα με την περιοχή στην οποία βρίσκονται; Με την κατάλληλη διαμόρφωση του Σταθμού Βενιζέλου και τη διατήρηση των αρχαιοτήτων με τρόπο ώστε να είναι ορατές από τους επιβάτες του μετρό, η βυζαντινή Μέση Οδός θα μπορούσε να γίνει ένα ανοιχτό Μουσείο, βασική τουριστική ατραξιόν της πόλης με τρόπο ώστε να αναβαθμιστεί και να ζωντανέψει ολόκληρος ο άξονας της υποβαθμισμένης Εγνατίας οδού, λένε οι Αρχαιολόγοι. Ο δρόμος ουσιαστικά ανασύρει την καρδιά της κοσμικής Θεσσαλονίκης των βυζαντινών χρόνων, καθώς γύρω του διασώζονται λείψανα μεγάλων δημόσιων κτιρίων από τον 6ο ως τον 9ο αιώνα μ.Χ. , εύρημα μοναδικό αφού από τη βυζαντινή εποχή έχουν απομείνει μόνο ναοί και μονές. Ο σταθμός «Βενιζέλου» θα μπορούσε να αποτελέσει ένα μοναδικό στον κόσμο φαινόμενο συνύπαρξης ανοικτού αρχαιολογικού χώρου με έναν υπερσύγχρονο σταθμό Μετρό, να γίνει νέο τοπόσημο για την πόλη. Η μάχη μόλις ξεκίνησε. Ξεκινά διεθνής ψηφοφορία (petition) για την in situ (κατά χώραν) διάσωση των μνημείων εξαιρετικού ενδιαφέροντος των πρωτοβυζαντινών αιώνων στο κεντρικό τμήμα της λεωφόρου ή Μέσης Οδού της Θεσσαλονίκης, και τον Απρίλιο γίνεται διακοπή εκτέλεσης των εργασιών του μετρό της Θεσσαλονίκης. Οι σημαντικές καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές έρευνες, έχουν ανατρέψει «εκ βάθρων» τον προγραμματισμό, προειδοποιεί με επιστολή του στην Αττικό Μετρό ο επικεφαλής της κοινοπραξίας κατασκευής του έργου, Μιχάλης Σίμας. Στο σταθμό Βενιζέλου έχει να δουλέψει άνθρωπος από το Δεκέμβρη του 2012 και το θέμα ακόμα περιμένει λύση μετά από πολλαπλές αναβολές στο ΣτΕ.metro_2
  3. Η συμφωνία της 29ης Αυγούστου 2013: Πραγματοποιείται σύσκεψη στα γραφεία της Διεύθυνσης Μετρό Θεσσαλονίκης της Αττικό Μετρό Α.Ε., υπό την προεδρία του Yπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και παρουσία του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων, Στράτου Σιμόπουλου. Συμμετέχουν ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, οι αντιδήμαρχοι Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Κουράκης και Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο διευθυντής Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης και άλλα στελέχη. Καταρτίστηκε χρονοδιάγραμμα εργασιών για το επόμενο εξάμηνο, με στόχο την επιτάχυνση των εργασιών, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την – κατά το δυνατόν – ανακούφιση της πόλης από τα εργοτάξια. Όλοι είναι ευχαριστημένοι και η ανακοίνωση αναφέρει ότι συμφωνία επετεύχθη. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε. Χρήστος Τσίτουρας κάνει την ανακοίνωση: «Η Αττικό Μετρό, σε συνεργασία με το ΑΠΘ και το ΤΕΕ/ΤΚΜ, έφτασε σε μία τελική, προτεινόμενη μελέτη, την οποία τόσο το Υπουργείο Πολιτισμού, όσο και η Δημοτική Αρχή, βλέπουν με ικανοποίηση. Είμαστε στη σφαίρα του εφικτού και γίνεται αυτό που λέγαμε εξαρχής (;;;;;;;), ότι μπορεί να συνυπάρξει Μετρό και Αρχαία. Μάλιστα, η συγκυρία είναι τόσο ευτυχής, που θα ‘χουμε ένα μοναδικό παγκοσμίως σταθμό Μετρό, που συγχρόνως θα είναι και μουσείο». Το σχέδιο προέβλεπε απόσπαση και επανατοποθέτηση κατά 85% των αρχαιοτήτων . Όλοι ξέρουμε πού κατέληξε το χρονοδιάγραμμα του εξαμήνου. Στα σκουπίδια.IMG_9356
  4. Η Προσφυγή του Δήμου Θεσσαλονίκης: Τον Δεκέμβριο του 2013 η προσφυγή που είχε καταθέσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης για την παραμονή των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου στο Τμήμα Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας γίνεται δεκτή. Και η συνεδρίαση για την τελική απόφαση ορίζεται για τον Ιανουάριο του 2014, για να συζητήσει  το ΚΑΣ το ίδιο θέμα σε ελαφρά παραλλαγή: την «έγκριση ή μη μελέτης ανάδειξης των  αρχαιοτήτων».Η πρόταση του ΚΑΣ από τις 28/1/2014 για απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων, εργασίες για την κατασκευή του σταθμού του μετρό, επανατοποθέτησή τους στο ίδιο σημείο και διαμόρφωση επισκέψιμου χώρου εγκρίνεται με υπουργική απόφαση, αλλά ο δήμαρχος εμμένει στην προσφυγή επειδή δεν έγινε ακύρωση της προηγούμενης απόφασης Τζαβάρα και πραγματικά κανείς δεν καταλαβαίνει γιατί μένει ανοιχτό αυτό το “παράθυρο”. Τον Μάρτιο εκδικάζεται μετά από αναβολές η προσφυγή του δημάρχου στο ΣτΕ προκειμένου να ακυρωθεί η απόφαση Τζαβάρα για να μην υπάρχει “παραθυράκι” που θα οδηγήσει τα αρχαία της Βενιζέλου εκτός του Σταθμού, αφού η λύση στην οποία συγκλίνουν όλοι είναι η μετακίνηση και επανατοποθέτηση των Αρχαίων στο Σταθμό Βενιζέλου. Το έργο έχει παγώσει σε όλα τα μέτωπα, αλλά μετά την εκ νέου εκδίκαση της προσφυγής Μπουτάρη αναμένεται συμφωνία για το θέμα των Αρχαίων του Σταθμού Βενιζέλου. Δήμος Θεσσαλονίκης και Αττικό Μετρό φαίνεται να συμφωνούν στη λύση της απόσπασής τους, της φύλαξής τους σε κατάλληλο αποθηκευτικό χώρο και την επανατοποθέτησή τους σχεδόν στο σύνολό τους στο -1 υπόγειο του σταθμού, όπου θα δημιουργηθεί ένα εντυπωσιακό μουσείο. Οι δύο εμπλεκόμενοι θα καταθέσουν στο ΣτΕ συμπληρωματικά υπομνήματα σχετικά με τις προτάσεις τους για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων.metro_athina_hridanos_580
  5. Τελικά είναι εφικτή η συνύπαρξη Αρχαίων και Μετρό: Στις 16 Δεκεμβρίου του 2014, η μελέτη για τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης εγκρίθηκε ομόφωνα από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), επιβεβαιώνοντας τη δυνατότητα συνύπαρξης Αρχαίων και Μετρό. Η μελέτη βασίστηκε στην κοινή πρόταση του δήμου Θεσσαλονίκης και της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ στο πλαίσιο του αρχιτεκτονικού επανασχεδιασμού του Σταθμού Βενιζέλου του Μετρό. Η λύση αυτή διασφαλίζει, σύμφωνα με την ανακοίνωση, τη λειτουργικότητα (υπόγεια διάβαση, διαμπερές πέρασμα των χρηστών του Σταθμού του Μετρό) αλλά και την ανάδειξη του ενιαίου αρχαιολογικού χώρου (οι ελάχιστες δυνατές παρεμβάσεις που εξασφαλίζουν τη δυνατότητα επιτόπιας επίσκεψης αλλά και απρόσκοπτης θέασης των αρχαιοτήτων).venizelou_metro_1
  6. Απόφαση Μπαλτά: Και ενώ από τον Μάιο του 2015 έχει αρχίσει μια προσπάθεια επανεκκίνησης του έργου που έχει κολλήσει από τον Δεκέμβρη του 2014, με διάφορες διενέξεις μεταξύ κοινοπραξίας και Αττικό Μετρό ΑΕ, δεν έχει ξεκαθαρίσει κανείς τα θέματα του σταθμού Βενιζέλου με σαφήνεια. Τότε ο νέος υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς, τον Οκτώβριο του 2015, υπέγραψε απόφαση για την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σκάμμα του σταθμού “Βενιζέλου”. Ο κ. Σπίρτζης παρόλο που κατάφερε  να βάλει σε ένα τραπέζι ανάδοχο και Αττικό Μετρό, δεν εξηγεί με ποιον τρόπο η ολοκλήρωση του έργου μετά την απόφαση Μπαλτά θα περιλαμβάνει και τον σταθμό Βενιζέλου. Και μπορεί με διυπουργική απόφαση να δρομολογείται η ταυτόχρονη κατασκευή του σταθμού με την ολοκλήρωση των αρχαιολογικών εργασιών όμως η απόφαση Μπαλτά τον Οκτώβριος του 2015  ουσιαστικά ακυρώνει το σταθμό αφού δεν επιτρέπει να κουνηθεί πέτρα απ΄ τα Αρχαία της Βενιζέλου. Ποια απομάκρυνση και επανατοποθέτηση; Άμεση αλλαγή πλέυσης. Τελικά βέβαια η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου (και του Μετρό, παρόλο που πολλά ειπώθηκαν) δεν ακυρώνεται αλλά μετατίθεται χρονικά, μέχρι την οριστική διευθέτηση της ανάδειξης και προστασίας των αρχαιοτήτων, μετά από διάλογο και συνεννόηση με το Υπουργείο Πολιτισμού.IMG_7775
  7. Μνημόνιο Συναντίληψης και Συνεργασίας: Και μ΄αυτά και μ΄εκείνα πιάνουμε καλοκαίρι του 2016. Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου της Αττικό Μετρό στις 6 Ιουνίου 2016: «ο σταθμός της Βενιζέλου θα παραδοθεί ένα χρόνο μετά την βασική γραμμή, το 2021, λόγω της ανάδειξης των ευρημάτων της παλαιάς Εγνατίας Οδού κατά την εκσκαφή για την κατασκευή του σταθμού». Η δρομολόγηση του θέματος προς μια οριστική λύση ξεκίνησε με την υπογραφή του Μνημόνιου Συναντίληψης και Συνεργασίας στις 16 Ιουνίου 2016, μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του Υπουργείου Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων, της «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.» και του Δήμου Θεσσαλονίκης με αντικείμενο τη διαμόρφωση ενός πλαισίου συνεργασίας για την κατά χώραν ανάδειξη των σημαντικών αρχαιοτήτων που ανασκάφηκαν κατά τις εργασίες κατασκευής του σταθμού “Βενιζέλου” του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης. Με την υπογραφή του μνημονίου εγκαινιάστηκε μια νέα περίοδος στο έργο της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου, έπειτα από σχεδόν δυόμισι χρόνια προστριβών ανάμεσα στο δήμο και την Αττικό Μετρό Α.Ε. Δυο μήνες σχεδόν μετά, η σύνθεση της ομάδας εργασίας που θα εργαστεί για το μνημόνιο ορίστηκε από την γενική γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού, Μαρία Βλαζάκη. Είναι πενταμελής και σε αυτήν συμμετέχουν με έναν εκπρόσωπο τα τέσσερα συμβαλλόμενα μέρη που συνυπέγραψαν το μνημόνιο καθώς και ένας εκπρόσωπος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης. Ο δήμος Θεσσαλονίκης εκπροσωπείται από τον πρώην αντιδήμαρχο Ανδρέα Κουράκη με αναπληρωτή του τον ομότιμο καθηγητή του ΑΠΘ Κοσμά -Αθανάσιο Στυλιανίδη, ενώ από την Αττικό Μετρό Α.Ε. συμμετέχει ο επικεφαλής της εταιρείας στη Θεσσαλονίκης Γιώργος Κωνσταντινίδης.metro6
  8. Το νέο Σχέδιο: Στις 15/11/2016, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ο Άνδρέας Κουράκης περιέγραψε το σχέδιο στο οποίο έχουν συμφωνήσει όλες οι πλευρές και αναμένεται η έγκρισή του από το ΚΑΣ ώστε να ξεκινήσουν οι σχετικές μελέτες. Η πρόταση που πήρε το πράσινο φως ήταν η συνύπαρξη των αρχαιοτήτων με τις λειτουργίες του μετρό, με την απόσπαση και επανατοποθέτηση να αφορά μόνο στο 8-10% των αρχαιοτήτων. Στις 24/1/2017 η μελέτη λαμβάνει την έγκριση του ΚΑΣ και αναμένεται και η σχετική απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού. Οι εργασίες εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν και πάλι μέσα στους επόμενους δύο μήνες. Το τεχνικό σκέλος της μελέτης που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα στο ΤΕΕ/ΤΚΜ προβλέπει την ανάπτυξη του σταθμού σε τέσσερα υπόγεια επίπεδα. metro6

    Διαβάστε ακόμη Αποκλειστικό: Αυτά είναι τα σχέδια της μελέτης για τον Σταθμό Βενιζέλου

    Η πλάκα του σταθμού θα κατασκευαστεί τέσσερα μέτρα πιο βαθιά από την αρχική πρόβλεψη, δηλαδή κάτω από τις αρχαιότητες. Μία πεζογέφυρα ενδεχομένως γυάλινη θα κατασκευαστεί πάνω από τις αρχαιότητες, ενώ θα υπάρχουν δύο είσοδοι, η βόρεια (προς Καραβάν Σαράι) και η νότια (προς Μπεζεστένι), όπου είναι επιβεβλημένη η απόσπαση των αρχαιοτήτων για τη διάνοιξή της σε ποσοστό που υπολογίζεται σε 8-10%. Την ίδια ώρα σε συνέντευξή του στο Ράδιο Θεσσαλονίκη, ο Στράτος Σιμόπουλος λέει: «Συγκρίνοντας τη λύση που επιλέχθηκε με τα 4 χρόνια που χάθηκαν και την πρόταση που είχε διατυπωθεί ήδη από το 2013, έγινε μία τρύπα στο νερό», αποδίδοντας ευθύνες στον δήμαρχο και μια ομάδα αρχαιολόγων. Το κόστος θα είναι τεράστιο και ο χρόνος δεν μπορεί να υπολογιστεί, ισχυρίζεται. Να θυμίσουμε ότι η πρόταση τότε περιλάμβανε απομάκρυνση και επανατοποθέτηση του 85% των αρχαίων. Την ίδια ώρα ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων ευχαριστεί τα μέλη του, που στο μέτρο των δυνάμεών τους έδρασαν υπέρ αυτού του στόχου, τον Δήμαρχο και τα στελέχη του Δήμου Θεσσαλονίκης, τους επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς αλλά και τις χιλιάδες των απλών πολιτών, χωρίς τη συμβολή των οποίων η σημερινή ευτυχής κατάληξη δεν θα ήταν δυνατή.

    metro (7)

Εν κατακλείδι: Χρειάστηκαν 4 χρόνια για να καταλήξουμε εδώ, όσον αφορά στον Σταθμό Βενιζέλου. Στο να διατηρηθεί δηλαδή κατά χώραν το μεγαλύτερο δυνατόν τμήμα των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί. Δεν τη λες τρύπα στο νερό αυτην την κατάληξη, αλλά σίγουρα αναρωτιέται ο καθένας μας γιατί έπρεπε να σπαταληθούν 4 χρόνια για το αυτονόητο. Μα φυσικά επειδή η συγκεκριμένη λύση ήταν και η πιο ακριβή κι ας έλεγαν πριν τέσσερα χρόνια πως είναι και ανέφικτη. Εφικτή ήταν από πάντα. Αυτά ακριβώς που χάθηκαν δηλαδή. Σε καμία περίπτβση βέβαια δεν ευθύνεται ο Σταθμός για τη γενικότερη καθυστέρηση του Μετρό. Το Μετρό έχει καθυστερήσει ήδη 4 χρόνια στη συνολική του κατασκευή με σωρεία προβλημάτων και ανακατασκευών. Απαλλοτριώσεις, ανασχεδιασμοί στο Σταθμό της Ανάληψης και προβλήματα με τις εργολαβίες. Με την αποπεράτωση του Μετρό με ημερομηνία παράδοσης το 2020, ο Σταθμός δεν θα επηρεάσει την λειτουργία της βασικής γραμμής. Απλώς για ένα χρόνο μετά το 2020 ο συρμός θα κινείται κάτω από αυτόν. Ουσιαστικά δλδ θα μετρά καθυστέρηση ενός ακόμη χρόνου από την απόδοση του έργου στην πόλη.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα