100 μικρές ιστορίες για τη Θεσσαλονίκη
Ένα βιβλίο που εστιάζει στις λιγότερο γνωστές πτυχές της πόλης για τις οποίες δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες...
Οι «100 μικρές ιστορίες για την Θεσσαλονίκη» είναι το πρώτο βιβλίο του Γιάννη Καραμήτσιου και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ιανός. Παρουσιάστηκε στο κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης σε μια κατάμεστη αίθουσα. Σειρά έχει η Αθήνα όπου θα γίνει η παρουσίαση του στις 10/10 στον Ιανό της οδού Σταδίου.
Τον Γιάννη Καραμήτσιο τον γνώρισα όταν μου ζήτησε μια φωτογραφία για μια από τις 100 μικρές του ιστορίες την οποία είχα δημοσιεύσει σε ένα άρθρο μου στην parallaxi. Αυτή ήταν η πρώτη μας επαφή και η πρώτη μου επαφή με το βιβλίο. Ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα γνωριμία και το βιβλίο στην συνέχεια με εξέπληξε πολύ θετικά. Καθότι αγαπώ την Θεσσαλονίκη και τις ανεξάντλητες ιστορίες της βρήκα σ αυτό το βιβλίο πράγματα που δεν γνώριζα, ανακάλυψα κάποιες λεπτομέρειες για κτήρια, τοποθεσίες περιοχές ήθη και έθιμα. Οι 100 αυτές μικρές ιστορίες συνοδευόμενες από μια φωτογραφία ήταν σαν μικρά μυστικά που ήταν έτοιμα να αποκαλυφθούν στο κοινό τους.
Οι 100 ιστορίες εκδόθηκαν κερδίζοντας γρήγορα τις προτιμήσεις του κοινού, σύμφωνα με τις πωλήσεις τους. Η πρώτη παρουσίαση του βιβλίου πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα συνεδρίων του Κέντρου ιστορίας Θεσσαλονίκης. (που αυτές τις μέρες φιλοξενεί μια ενδιαφέρουσα έκθεση για την Μεγάλη πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης). Για το βιβλίο μίλησαν εκτός από το συγγραφέα, ο Σπύρος Πέγκας, Αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης, και ο Χρίστος Ζαφείρης, δημοσιογράφος – συγγραφέας.
Ο κύριος Πέγκας που τυχαίνει να ήταν και συμμαθητής με τον Γιάννη Καραμήτσιο στάθηκε στην ανάγκη της ανάδειξης της ιστορίας της πόλης μέσα από το σχολείο και στην προσπάθεια του Δήμου Θεσσαλονίκης να φέρει στο φως τα τόσα διαφορετικά στρώματα ιστορίας της πόλης. Αναφέρθηκε στις ξεναγήσεις του Δήμου, στην διάχυση θεματικών χαρτών με τα βυζαντινά και εβραϊκά μνημεία της πόλης αλλά και την έκδοση του χάρτη με τα μνημεία της Unesco. Στην συνέχεια μίλησε για το πόσο σημαντικό είναι να προωθούμε την κάθε μικρή ιστορία της πόλης όπως κάνει το συγκεκριμένο βιβλίο..
Ο Χρήστος Ζαφείρης περιέγραψε το βιβλίο ως μια κατάθεση ψυχής και καταγραφή της αγάπης του συγγραφέα για την γενέτειρα πόλη του. Τέλος ο ίδιος ο συγγραφέας αναφέρθηκε στην γέννηση της ιδέας του βιβλίου του η οποία ξεκίνησε όταν άρχισε να παρακολουθεί τις ομάδες «Άγνωστη Θεσσαλονίκη» και « Παλιές Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης» στο facebook. Ο συγγραφέας έβλεπε να αναρτώνται φωτογραφίες, σπάνιο υλικό και άγνωστες ιστορίες στις ομάδες αυτές. Σκέφτηκε να κάνει και αυτός μια ανάρτηση. Δύο μέρες μετά είχε συγκεντρώσει 600 like. Αυτό τον έκανε να καταλάβει πως υπάρχει έντονο ενδιαφέρον γύρω από την ιστορία της Θεσσαλονίκης. Συνέχιζε να ανεβάζει ένα θέμα κάθε μέρα και να συμμετέχει ενεργά στις σελίδες όταν σκέφτηκε πως θα ήταν καλή ιδέα κάποιες από τις ιστορίες αυτές να συγκεντρωθούν σε έναν τόμο. Αποφάσισε να εστιάσει στις λιγότερο γνωστές πτυχές της πόλης για τις οποίες δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες.
Πηγή έμπνευσής του εκτός από τις ομάδες στο fb όπως ο ίδιος ανέφερε στάθηκε το ιστολόγιο «Θεσσαλονίκης Τοπιογραφία» του Χρήστου Ζαφείρη (https://thessmemory.wordpress.com/about/), η σελίδα «Μηχανή του χρόνου» και η parallaxi.
Ο συγγραφέας αναφέρθηκε στην σελίδα της parallaxi λέγοντας πως προσφέρει μεγάλο έργο μέσα από την παρουσίαση την σοβαρή έρευνα και την ρεπορταζιακή ματιά του παρελθόντος και του παρόντος της πόλης και την προσπάθεια σύνδεσης τους. Αναφέρθηκε ειδικά στην αρχισυντάκτρια Κύα Τζήμου και στα άρθρα της. Εστίασε στο άρθρο της κινέζικης εκκλησίας (https://parallaximag.gr/thessaloniki/reportaz/church) στο αφιέρωμα στο Πανόραμα (https://parallaximag.gr/thessaloniki/panorama-to-thessalonikotiko-mpeverli-chils) και στο αφιέρωμα για τις βιομηχανίες (https://parallaximag.gr/thessaloniki/thessaloniki-ta-chronia-tis-viomichanik)
Ο συγγραφέας έκλεισε λέγοντας ότι τελικά η σπουδαιότητά των ιστοριών για την Θεσσαλονίκη είναι να αναπαράγονται για να μην πεθαίνουν.
*Κύριος φωτογράφος της δουλειάς είναι ο Λάζαρος Αθανασιάδης.