16-νέα-βιβλία-για-να-διαβάσεις-αυτό-το-κα-1159844

Βιβλίο

16 νέα βιβλία για να διαβάσεις αυτό το καλοκαίρι

Όλα όσα θα διαβάσουμε τους επόμενους μήνες είναι εδώ!

Γιώργος Σταυρακίδης
Γιώργος Σταυρακίδης

Ο Μάιος είναι μήνας αφιερωμένος στο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη και αυτό λόγω της μεγάλης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου της πόλης που κάθε χρόνο συγκεντρώνει χιλιάδες λάτρεις των βιβλίων και δεν γινόταν να μην μιλήσουμε για νέες κυκλοφορίες βιβλίων, από εκείνα που θα μας συντροφεύσουν τους επόμενους μήνες.

Άλλωστε τι είναι το καλοκαίρι χωρίς μερικά καλά βιβλία στη τσάντα και μερικά ακόμα (αδιάβαστα) στη βιβλιοθήκη μας που περιμένουν τη σειρά τους; Για να μη μιλήσουμε για εκείνα τα καινούρια που κάθε τόσο κυκλοφορούν και ΠΡΕΠΕΙ να πάρουμε!

Αναζητώντας λοιπόν τι καινούριο κυκλοφορεί, «πέσαμε» στα παρακάτω βιβλία που ξεχωρίζουν και δε γινόταν να μην τα προτείνουμε!

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ | Eswar S. Prasad (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 536)

Εδώ έχουμε ένα βιβλίο που επιχειρεί να φιλοτεχνήσει τεκμηριωμένα τον νομισματικό κόσμο του αύριο, ενώ υπήρξε ένα από τα βιβλία της χρονιάς του περιοδικού The Economist (2021), της εφημερίδας Financial Times (2021) και του περιοδικού Foreign Affairs (2022).

Με τι θα μοιάζει άραγε το χρήμα παγκοσμίως το 2050; Με ποιους τρόπους επηρεάζει η χρηματοοικονομική τεχνολογία (Fintech) τη μορφή του χρήματος; Πρόκειται οι ψηφιακές συναλλαγές να υποκαταστήσουν —ή μήπως, άραγε, να συμπληρώσουν— τις υλικές μορφές του χρήματος; Πώς επηρεάζει το σύστημα πληρωμών την ευημερία των πολιτών και τη λειτουργία των επιχειρήσεων; Αυτά είναι ορισμένα μόνο από τα κρίσιμα ερωτήματα που εξετάζονται στο βιβλίο, το οποίο φωτίζει πολύπλευρα τις πρόσφατες εξελίξεις στις μορφές του χρήματος και περιγράφει τις προοπτικές που διανοίγονται από τις επερχόμενες αλλαγές, τόσο σε βραχυπρόθεσμο όσο και σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ | David Blanchon (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 176)

Πολλοί θεωρούν τους υδάτινους πόρους εξίσου σημαντικούς με το πετρέλαιο, καθώς η έλλειψή τους θα μπορούσε αντίστοιχα να οδηγήσει σε μια ολέθρια «κρίση νερού», σε τοπικό, περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο, ενώ διατυπώνονται προβλέψεις ότι η κρίση αυτή ενδέχεται να πυροδοτήσει ακόμα και πολεμικές συρράξεις. Ωστόσο, ο ρόλος του νερού στις συγκρούσεις δεν έχει διερευνηθεί ακόμη επαρκώς. Μέσα από την ανάλυση συγκεκριμένων περιπτώσεων, ο Νταβίντ Μπλανσόν παρουσιάζει τις τρεις μεγάλες προκλήσεις στη διαχείριση του νερού στον 21ο αιώνα: προστασία των οικοσυστημάτων, παροχή πόσιμου νερού σε όλους και επαρκής υδροδότηση για τη γεωργία. Το νερό παίζει βασικό ρόλο στην κάλυψη των θεμελιωδών αναγκών του ανθρώπου, και γι’ αυτό αποτελεί, όπως το κλίμα, ένα παγκόσμιο διακύβευμα.

Η ελληνική έκδοση συνοδεύεται από Επίμετρο του Δρος Γεωπολιτικής Ιωάννη Ε. Κωτούλα στο οποίο εξετάζεται η υδατική ασφάλεια στη μακρά ιστορική διάρκεια.

ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΠΑΙΔΙΑ | Σοφία Νικολαΐδου (Εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 352)

Αυτή είναι μια ιστορία για ένα ραπ συγκρότημα, για τα όνειρα που παίρνουν εκδίκηση, για τα παιδιά που έσωσε η μουσική. Αυτή είναι η ιστορία των Δικών Μας Παιδιών, των παιδιών που μεγάλωσαν κλεισμένα στα δωμάτιά τους. Ακούν μουσική με ακουστικά, συνθέτουν beats στον υπολογιστή και γράφουν μπάρες στα τετράδιά τους. Αυτή είναι η ιστορία της δικής μας γενιάς, που πιστέψαμε πως θα γίνουμε καλύτεροι από τους γονείς μας. Και τώρα βλέπουμε τα παιδιά μας να μεγαλώνουν, να κάνουν τα λάθη τους, να φεύγουν μπροστά. Φωνές και ουρλιαχτά στο γήπεδο, στη θύρα με τα θηρία. Αίμα στα πεζοδρόμια. Κρυφοί λογαριασμοί στα σόσιαλ. Συμμαθητές που δαγκώνουν σαν οχιές στα προαύλια των σχολείων. Κορίτσια που κάνουν αγορίστικα πράγματα. Μανάδες που ανησυχούν. Μανάδες που τα παρατούν. Μανάδες με κότσια. Πατεράδες που γίνονται μάνες στα ζόρικα και πατεράδες που δεν είναι εντάξει. Δυο γενιές – και γκρεμός ανάμεσα. Θα έρθει η στιγμή να απλώσουν το χέρι; Αυτή είναι μια ιστορία για όσα ξέρουμε, αλλά και για όσα δεν θα μάθουμε ποτέ. Γιατί κάθε γενιά νομίζει ότι προστατεύει τα παιδιά της. Μα, αν ακούσουμε την ιστορία από την άλλη πλευρά, θα δούμε ότι και τα παιδιά προστατεύουν τους γονείς από όσα δεν θα υποψιαστούν ποτέ – και ευτυχώς.

ΣΑΝ ΝΟΡΜΑΛ | Διονύσης Μαρίνος (Εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 296)

«Ένα σπονδυλωτό μυθιστόρημα με ανθρώπους που κυκλοφορούν στους δρόμους μιας αλλόκοτης πόλης και βιώνουν τόσο παράξενες καταστάσεις που τους μοιάζουν απόλυτα φυσιολογικές. «Συνέχισα να απομακρύνομαι. Συνέχισε να μικραίνει το περίγραμμα του φίλου του, να θαμπώνει. Ώσπου στο τέλος έγινε μια κουκκίδα, τόσο μακρινός μου φαινόταν ή τόσο μακρινός μπορεί να του φαινόμουν εγώ εκεί που είχα μεταφερθεί και πια δεν μπορούσε να με διακρίνει. Τότε και μόνο τότε κατάλαβα για πρώτη φορά πως ήμουν πάνω στο αφρισμένο νερό της θάλασσας που χόρευε για χάρη μου μόνο κι άρχισα να γελάω, να γελάω δυνατά, να γελάω δίχως λόγο. Έως τη στιγμή που το πρόσωπό μου έσβησε από το πρόσωπό μου, ξεκόλλησε από πάνω μου και πέταξε μακριά στο τέρμα του ορίζοντα, σαν εξωτικό πουλί φτεροκοπώντας ελεύθερο». Άντρες, γυναίκες, παράξενα ζώα, ένα λευκό λιοντάρι κι ένας συγγραφέας που βλέπει το βιβλίο του να το γράφει κάποιος άλλος ενώνουν τις μοίρες τους. Τελικά, γιατί όποιος μπαίνει στο Σαν Νορμάλ δεν μπορεί να βγει με τίποτα;

ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ | Γιώργος Ατσαλάκης + Ιωάννα Ατσαλάκη (Εκδόσεις Μπαρμπουνάκης, σελ. 358)

Η τεχνητή νοημοσύνη, η τρισδιάστατη εκτύπωση, οι τεχνολογίες νέων υλικών, η βιοτεχνολογία, κβαντική υπολογιστική κλπ., θα μεταμορφώσουν τις οικονομίες και τις κοινωνίες στις επόμενες δεκαετίες.

Στο βιβλίο αυτό, αναλύεται η αλληλεπίδραση μεταξύ των δυνάμεων της παγκόσμιας οικονομίας και των νέων τεχνολογιών. Από τις αρχές της βιομηχανικής επανάστασης μέχρι τη σύγχρονη εποχή της τεχνητής νοημοσύνης. Στόχος του βιβλίου είναι να προσφέρει μια σφαιρική και κριτική ματιά στο πώς η συνύπαρξη οικονομίας και τεχνολογίας διαμορφώνει το μέλλον μας, καθώς και να προβλέψει τις πολυδιάστατες προκλήσεις που προκύπτουν από αυτή τη συμβίωση, μέσα από 97 άρθρα, όπου αναλύονται δεδομένα και γίνονται προβλέψεις.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥ ΜΑΤΩΝΕΙ | Μαρία Νεγρεπόντη-Δελιβάνη (Εκδόσεις Μπαρμπουνάκης, σελ. 642)

Μέσα από τα πολυάριθμα και επίκαιρα άρθρα του βιβλίου, αναλύεται το δράμα του νεοελληνικού κράτους που, επί 201 συναπτά χρόνια, δεν του επιτράπηκε να αποκτήσει εθνική ανεξαρτησία. Το ιδιότυπο αυτό αποικιοκρατικό καθεστώς, κατακυριεύει όλες τις εκφάνσεις του ελληνικού κράτους, απομυζώντας κάθε ικμάδα και κάθε αναπτυξιακή του δυνατότητα. Η απεικόνιση του μακροχρόνιου αυτού ελληνικού δράματος επιχειρείται μέσα από την ανάλυση επιλεγμένων συμβάντων, αποφάσεων ή παραλείψεων σε επίπεδο εθνικό, πολιτικό, οικονομικό, νομισματικό, δημογραφικό/μεταναστευτικό, εξωτερικής πολιτικής, αλλά και παραίτησης από δικαιωματικές διεκδικήσεις, όπως αυτή περιέχεται στα έξι κεφάλαια του βιβλίου.

ΕΠΙΛΥΣΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΑΞΗ (Β’  Έκδοση) | Σταύρος Γρόσδος – Ευάγγελος Κελεσίδης (Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονία, σελ. 354)

Μπορεί η σχολική κοινότητα να εκπαιδευτεί στην πρόληψη και την αντιμετώπιση των συγκρούσεων και των κρίσεων στο σχολείο και την τάξη;

120 σενάρια και 210 επιμορφωτικές δραστηριότητες, συν οι θεωρητικές αναζητήσεις, ενδυναμώνουν, εκπαιδευτικούς, μαθητές και μαθήτριες, γονείς, στελέχη της παιδαγωγικής καθοδήγησης, διοικητικά στελέχη, φοιτητές και φοιτήτριες παιδαγωγικών σπουδών και σπουδών ψυχολογίας και την τοπική κοινωνία, να σχεδιάζουν και να υλοποιούν δράσεις, πρόληψης και παρέμβασης, μέσα και έξω από το σχολείο.

FAKE NEWS: ΤΙ ΚΑΝΕΙ Η ΕΥΡΩΠΗ; (Β’  Έκδοση) | Κλημεντίνη Διακομανώλη (Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονία, σελ. 354)

Το βιβλίο απαντά σε ένα πολύ σύγχρονο και άμεσο ερώτημα όχι μόνο για το θέμα της παραπληροφόρησης αλλά και για μια σειρά από άλλα ζητήματα που άπτονται της λειτουργίας της δημοκρατίας σήμερα. Με επιμέλεια αποτυπώνει την Ευρωπαϊκή απάντηση στις ψευδείς ειδήσεις και στο ζήτημα της παραπληροφόρησης αναδεικνύοντας την ευρύτητα και την παγκόσμια διάσταση ενός ζητήματος που μεταβάλλει σιωπηλά -και όχι ακίνδυνα- την κοινωνική και πολιτική συμπεριφορά των ανθρώπων στο παρόν και στο μέλλον. Ένα βιβλίο που θα αποκαλύψει στον καθημερινό χρήστη των social media την τεράστια δύναμη ενός like.

ΣΜΥΡΝΗ | Βασίλης Κολώνας (University Studio Press, σελ. 272)

Ποια είναι η εικονογραφία της Σμύρνης, του σημαντικότερου λιμανιού της Ανατολικής Μεσογείου πριν την καταστροφή του 1922; Στην έκδοση αυτή, αναδεικνύεται η ανανεωμένη εικόνα της και η συμβολή των Ελλήνων στη διαδικασία του εκσυγχρονισμού της. Εξετάζονται καταρχήν τα γενικά χαρακτηριστικά του αστικού χώρου, όπως αυτός διαμορφώνεται στο πλαίσιο των οθωμανικών μεταρρυθμίσεων και ακολουθεί η αναλυτική παρουσίαση των κτιρίων που οφείλονται σε πρωτοβουλία της ελληνικής κοινότητας, κτιρίων που στεγάζουν εμπορικές χρήσεις και χρήσεις αναψυχής και, βέβαια, οι διάφοροι τύποι κατοικίας που εντοπίστηκαν στην πόλη και τα προάστια.

Αντί επιλόγου, ως επίμετρο, παρουσιάζεται συνοπτικά η αρχιτεκτονική της, προσφυγικής πλέον, κατοικίας στη νέα πατρίδα, την Ελλάδα, όταν οι πρόσφυγες ήταν αναγκασμένοι να προσαρμόσουν τον προηγούμενο τρόπο ζωής τους στη νέα πραγματικότητα.

AIΩΝΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ETERNAL THESSALONIKH (University Studio Press, σελ. 192)

Θα μπορούσε ένα συλλογικό φωτογραφικό λεύκωμα να σκιαγραφήσει την ταυτότητα μιας ολόκληρης πόλης, όπως η Θεσσαλονίκη, στον 21ο αιώνα; Σύγχρονη γενιά καλλιτεχνών, εβδομήντα οκτώ στον αριθμό, και εννέα συγγραφείς συνεργάζονται για να «διηγηθούν» την πόλη, να φτιάξουν αυτό το λεύκωμα αγάπης. «Μια αέναη πόλη που μας περιέχει και μας ξεπερνά διαρκώς, προβαίνοντας θριαμβικά μέσα στον χρόνο, διανοίγοντας νέες φωτεινές αψίδες στο αδιανόητο» αναφέρει ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης, ενώ μεταξύ άλλων, ο Ισίδωρος Ζουργός γράφει: «Σε ενεστώτα χρόνο, σε στιγμές οργής αλλά και γιορτής, βλέπουμε νέους ανθρώπους στους δρόμους κάτω από βασανιστικό ήλιο αλλά και πάνω σε πάγους, σε εγρήγορση αλλά και ραστώνη, σε συλλαλητήρια εναλλακτικά μα και πατριωτικά».

ΝΙΚΗΤΡΙΑ ΣΚΟΝΗ | Κώστας Καλτσάς (Εκδόσεις Ψυχογιός, σελ. 560)

Στην προσπάθειά του να μιλήσει για τη ζωή και τον θάνατο του πατέρα του, ο Μιχάλης ανασυστήνει την ιστορία μιας ολόκληρης χώρας και εποχής, περιλαμβάνοντας στην αφήγησή του Βρετανούς στρατιωτικούς και Έλληνες συνεργάτες του εχθρού, βασιλόφρονες και κομμουνιστές, πλούσιους και φτωχούς, τους ζωντανούς και τους νεκρούς, ίσως κι ένα ή και δύο φαντάσματα. Δεκαετίες μετά, ο γιος του, πρόκειται ν’ ανακαλύψει πως τα φαντάσματα εκείνα δε θα σταματήσουν να στοιχειώνουν μόνο και μόνο επειδή αρνείσαι να πιστέψεις στην ύπαρξή τους.

Το βιβλίο ακολουθεί τρεις γενιές μιας ελληνικής οικογένειας από το τέλος της Κατοχής και το ξέσπασμα του ελληνικού Εμφυλίου μέχρι τις παραμονές του διχαστικού δημοψηφίσματος του 2015 για τη διάσωση της χώρας με μία εξαιρετική γραφή που κερδίζει αμέσως τον αναγνώστη.

ΤΑ ΑΗΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ | Στέφανος Δάνδολος (Εκδόσεις Ψυχογιός, σελ. 544)

Μέχρι πού θα έφτανε ένας άντρας για να ξαναβρεί τη γυναίκα της ζωής του; Ανάμεσα από πόσες σφαίρες θα μπορούσε να περάσει, πόσους φλογισμένους δρόμους θα τολμούσε να διαβεί;

Σε αυτό το βιβλίο, διαβάζουμε την ιστορία ενός απελπισμένου ταξιδιού που έκανε ένας άνθρωπος μες στα Δεκεμβριανά, αναζητώντας τη δική του πατρίδα. Γύρω του ένα σωρό άλλες ιστορίες: το θρυλικό καφενείο και οι θαμώνες του, μυστικά και ψέματα, αδελφός να σκοτώνει αδελφό, προδοσίες και σκευωρίες, το χρονικό της ένοπλης σύγκρουσης, ο Ουίνστον Τσόρτσιλ, η Ελένη Παπαδάκη, ο Οδυσσέας Ελύτης, οι απλοί και βασανισμένοι άνθρωποι που διασταυρώνονται με το βίαιο πεπρωμένο της Ελλάδας.

Τρία χρόνια μετά τη «Δίκη που άλλαξε τον κόσμο», ο πολυβραβευμένος συγγραφέας των μπεστ σέλερ, επιστρέφει με ένα καθηλωτικό μυθιστόρημα για την αξία της αθωότητας μέσα στο πιο βαθύ σκοτάδι.

ΚΥΚΛΟΣ | Νίκος Ευθυμιάδης (Εκδόσεις Θερμαϊκός, σελ. 56)

Η ποιητική συλλογή του Νίκου Ευθυμιάδη, με τίτλο Κύκλος, είναι η τρίτη στη σειρά εκδοτική του προσπάθεια, «γενεσιουργό υλικό» της οποίας, όπως και ο ίδιος επισημαίνει, είναι κάποια «φιλοσοφικά και υπαρξιακά ερωτήματά» του που μετουσιώθηκαν σε λέξεις. Με τις απαντήσεις σε αυτά να βρίσκονται «κρυμμένες στους στίχους». Τα έργα στο σώμα καθώς και στο εξώφυλλο του βιβλίου είναι του ζωγράφου Τάσου Μαντζαβίνου.

Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΗΠΑΣ | Antoine de Saint-Exupéry (Εκδόσεις Θερμαϊκός, σελ. 136)

Ένα από τα πλέον πολυδιαβασμένα παιδικά βιβλία, «Ο Μικρός Πρίγκιπας» του Antoine de Saint-Exupéry, σε εικονογράφηση Ειρήνης Σκούρα. Ο αφηγητής της ιστορίας, που είναι πιλότος, αναγκάζεται να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση στην έρημο της Αφρικής, γιατί το αεροσκάφος του παρουσίασε μηχανική βλάβη. Εκεί γνωρίζει ένα μικροσκοπικό ανθρωπάκι, τον μικρό πρίγκιπα, ο οποίος έφυγε από το σπίτι του, τον αστεροειδή Β-612, για να μάθει καινούρια πράγματα. Μεταξύ τους αναπτύσσεται μια όμορφη φιλία και ο μικρός πρίγκιπας διηγείται στον αφηγητή την περιπλάνησή του σε άλλους πλανήτες και ποιους συνάντησε. Αν και το βιβλίο θεωρείται παιδικό, στην ουσία απευθύνεται σε όλους, μικρούς και μεγάλους, καθώς οι περιπέτειες του μικρού ήρωα κατά την περιπλάνησή του στο Σύμπαν και στη Γη εμπεριέχουν κάποιες διαπιστώσεις για τη ζωή και τους ανθρώπους που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν φιλοσοφικές. Μάλιστα, η ουσία του βιβλίου εμπεριέχεται στα λόγια της αλεπούς προς τον μικρό πρίγκιπα: «Μόνο με την καρδιά βλέπει κανείς αληθινά· την ουσία δεν τη βλέπουν τα μάτια».

ΕΥΤΥΧΩΣ ΗΤΤΗΘΗΚΑΜΕ ΣΥΝΤΡΟΦΟΙ… | Τάκης Λαζαρίδης (Εκδόσεις Επίκεντρο, σελ. 200)

Ο νεαρός Τάκης Λαζαρίδης υπηρετούσε κανονικά τη στρατιωτική θητεία του όταν, τον Νοέμβριο του 1951, ξέσπασε στην Αθήνα η υπόθεση των ασυρμάτων του ΚΚΕ, με εξέχοντα κατηγορούμενο τον Νίκο Μπελογιάννη. Οκτώ από τους 29 κατηγορούμενους καταδικάστηκαν σε θάνατο: Μπελογιάννης, Μπάτσης, Αργυριάδης, Καλούμενος, Ιωαννίδου, στρατιώτης Φιλάρετος (Τάκης) Λαζαρίδης, Τουλιάτος και Μπισμπιάνος. Οι καταδικασμένοι σε θάνατο της δίκης Μπελογιάννη κρατήθηκαν στις φυλακές Καλλιθέας ολόκληρο τον Μάρτιο του ’52. Ο Λαζαρίδης ήταν στο ίδιο κελλί με τον Μπελογιάννη και τον Μπάτση. Στη δίκη ο Τάκης “υπερασπίστηκε με επαναστατική συνέπεια και αδιαλλαξία την τιμή και την υπόληψη του κόμματος”, όπως έγραψαν τα κομματικά έντυπα. Το βράδυ της 31ης Μαρτίου 1952 πήραν από τη φυλακή τους Μπελογιάννη, Μπάτση, Αργυριάδη και Καλούμενο και τους εκτέλεσαν στο Γουδί αφού φώτισαν το χώρο με τους προβολείς των καμιονιών. Σκόρπισαν τους επιζήσαντες σε διάφορες φυλακές. Ο Τάκης, που πήγε στις φυλακές της Κεφαλλονιάς, επέζησε χάρις στο νεαρό της ηλικίας του, αλλά και χάρις στο γεγονός ότι ο πατέρας του εκτελέστηκε από τους Γερμανούς και η μητέρα του για την αντιστασιακή της δράση καταδικάστηκε σε ισόβια δεσμά από βουλγαρικό στρατοδικείο… «Ανήκω στη γενιά των κομμουνιστών που πλήρωσαν τον λογαριασμό χωρίς ποτέ να τον ελέγξουν. Τετάρτη Αυγούστου, Κατοχή, Δεκέμβρης, Εμφύλιος, τα χρόνια που ακολούθησαν τον Εμφύλιο. Κοντύλια, όλα, από τον ίδιο παραφουσκωμένο λογαριασμό…» γράφει ο ίδιος.

ΜΕΣΕΓΓΥΟΥΧΟΙ ΚΑΙ ΔΟΣΙΛΟΓΟΙ | Γιάννης Καρατζόγλου (Εκδόσεις Επίκεντρο, σελ. 576)

Η Θεσσαλονίκη των τελευταίων ετών πριν από τον Β΄ΠΠ προσπαθούσε να απορροφήσει τις αναταράξεις της περασμένης 15ετίας: την έλευση των προσφύγων σε μια κατεστραμμένη από πυρκαγιά πόλη, την οικονομική κρίση, τον διάχυτο αντισημιτισμό, τα συνεχή πραξικοπήματα κ.ο.κ.

Η 5ετία της Δικτατορίας του Ι. Μεταξά έφερε την διάλυση της ΕΕΕ και των χαλυβδόκρανων, των προσκόπων και παρεμφερών οργανώσεων, μια οικονομική σταθερότητα και μια επιβαλλόμενη κοινωνική γαλήνη που βασίζονταν στην εκτόπιση-εξορία των αριστερών «ταραξιών» του μεσοπολέμου, παράλληλα με μυστική προετοιμασία της χώρας εν όψει ενός προβλεπόμενου πολέμου.

Πώς ανατράπηκαν όλα με τη Γερμανική Κατοχή 1941-1944; Πώς αντέδρασε η κοινωνία και οι πολιτικές δυνάμεις της πόλης στον αφανισμό των Εβραίων κατοίκων της; Πού βρέθηκαν τόσες ύαινες να πέσουν πάνω στην εβραϊκή περιουσία; Ποιοι ήταν οι δοσίλογοι που συνεργάστηκαν με κάθε τρόπο με τον κατακτητή, πώς έδρασαν και τι απεκόμισαν; Πώς συμπεριφερθήκαν τα θεσμικά όργανα της πόλης σε όλη αυτή την κρίσιμη περίοδο; Πώς αντιμετώπισε τον δοσιλογισμό η Δικαιοσύνη μετά την Απελευθέρωση; Τι απέγινε με τους «κατά την Κατοχήν πλουτίσαντας»; Ποιοι ήταν οι νέοι «εύποροι» στο τέλος της δεκαετίας 1941-1949; Έγινε μια αναδιανομή του πλούτου στην πόλη; Λειτούργησαν πάλι οι παλιές Ισραηλιτικές επιχειρήσεις; Ιδρύθηκαν νέες;

Τις απαντήσεις επιδιώκει να δώσει το ιστορικό αυτό δοκίμιο, το οποίο βασίζεται στη Διδακτορική Διατριβή του συγγραφέα που εγκρίθηκε από το Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ τον Ιούλιο 2022.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα