Τα 14 κορυφαία ξενόγλωσσα βιβλία του 2022 ως τώρα

Θρίλερ, μυθοπλασία, δοκίμια και οικογενειακές ιστορίες ανάμεσα στα βιβλία που ξεχώρισαν

Parallaxi
τα-14-κορυφαία-ξενόγλωσσα-βιβλία-του-2022-ως-904651
Parallaxi

Μπορεί το 2022 να μην έχει φτάσει ούτε μέχρι τα μισά του, ωστόσο οι επιλογές ανάγνωσης είναι αμέτρητες. Αν ψάχνεις το επόμενο βιβλίο για να διαβάσεις, ακολουθούν 14 ξενόγλωσσα βιβλία, που κυκλοφόρησαν τους τελευταίους μήνες και αξίζει να τα προσθέσεις στην επιθυμητή σου λίστα ανάγνωσης.  

#1. How High We Go in the Dark του Sequoia Nagamatsu

how-high-we-go-in-the-dark.jpg

Μεγάλο μέρος του συγκεκριμένου μυθιστορήματος είχε ολοκληρωθεί πριν από το 2020 και τα θέματα που πραγματεύεται θα εντυπωσιάσουν τους αναγνώστες για τις προβλέψεις τους. 

Διαδραματίζεται στο εγγύς μέλλον, όπου μια ομάδα επιστημόνων στη Σιβηρία ανακαλύπτει ένα μουμιοποιημένο προϊστορικό γυναικείο πτώμα που το ονομάζουν “Annie” και κρατάει μέσα του μια ασθένεια η οποία πυροδοτεί μια καταστροφική πανδημία, την “Αρκτική Πανώλη”.

Ο Nagamatsu εστιάζει στην ανθρώπινη πλευρά της κρίσης, πηγαίνοντας 6.000 χρόνια μπροστά για να φέρει στο φως  μια κοινωνία που έχει εμπορευματοποιήσει τον θάνατο και τη μακρόχρονη κληρονομιά των προηγούμενων αποφάσεων. 

 “Όπως μια φωτογραφία Polaroid, το How High We Go in the Dark χρειάζεται χρόνο για να δείξει τα αληθινά του χρώματα. Όταν τελικά εμφανιστούν, το αποτέλεσμα είναι ακόμη πιο εκθαμβωτικό”, γράφει το Guardian. “Είναι”, γράφουν οι New York Times, “ένα βιβλίο λύπης για την καταστροφή που επιφέρουμε στον εαυτό μας. Ωστόσο, το μυθιστόρημα μας υπενθυμίζει ότι υπάρχει ακόμα ελπίδα στις ανθρώπινες σχέσεις, παρά τη θλίψη μας”. 

#2. Burning Questions της Margaret Atwood

burning-questions.jpg

Τώρα, στην έβδομη δεκαετία της αξιοσημείωτης λογοτεχνικής της σταδιοδρομίας, η Μάργκαρετ Άτγουντ έγραψε την τρίτη της συλλογή δοκιμίων που όπως λέει η εφημερίδα i, «γεμίζει ενθουσιασμό και θάρρος».

Σε γενικές γραμμές, το βιβλίο θίγει τα γεγονότα των τελευταίων δύο δεκαετιών. Το φάσμα είναι ευρύ, από τη  λογοκρισία και τον Ομπάμα, μέχρι το #MeToo και τα ζόμπι. Και εννοείται, πως υπάρχουν ιδέες για τη δική της τέχνη και τη λειτουργία της μυθοπλασίας.

 Όπως το θέτει το i, “Η Atwood κάνει πάντα την ιδέα των μεγάλων ερωτήσεων λίγο πιο εύπεπτη. Αναρωτιέσαι, τι μπορεί να κάνει η μυθοπλασία; Τι μπορούμε να κάνουμε, γενικά;” Τα δοκίμια είναι γεμάτα από ένα «νεκρό, αυθόρμητο χιούμορ και ένα ένστικτο αυτο-υποτίμησης», λέει το Guardian. «Η Atwood παραμένει ειλικρινής, ειλικρινής και καλή παρέα».

#3. Bless the Daughter Raised by a Voice in Her Head της Warsan Shire

bless-the-daughter.jpg

Αυτή είναι η πολυαναμενόμενη, πρώτη ολοκληρωμένη ποιητική συλλογή της Warsan Shire, μετά από δύο φυλλάδια, το “Teaching My Mother How to Give Birth”(2011) και το “Her Blue Body” (2015). 

Πλησιάζουν, σχεδόν, έξι χρόνια αφότου η Σομαλο-Βρετανή ποιήτρια απέκτησε παγκόσμια φήμη συνεργαζόμενη με την Beyoncé στα πρωτοποριακά οπτικά άλμπουμ της τελευταίας, Lemonade (2016) και Black is King (2020). 

Τα ποιήματα στο “Bless the Daughter Raised by a Voice in Her Head” είναι εμπνευσμένα από τις εμπειρίες της Shire, δίνοντας πνοή στις ζωές των γυναικών της έγχρωμης κοινότητας, τη μητρότητα και τη μετανάστευση.

 «Οι εντυπωσιακά όμορφες εικόνες της Shire αξιοποιούν την ιδιαιτερότητα της δικής της γυναικείας ηλικίας, της ερωτικής της ζωής, της ψυχικής υγείας, της θλίψης, του οικογενειακού ιστορικού και των ιστοριών από τη σομαλική διασπορά, για να τις κάνει να αντηχούν παγκοσμίως», γράφει η Dfiza Benson στην The Telegraph.

#4. In the Margins: On the Pleasures of Reading and Writing της Elena Ferrante

in-the-margins.webp

Το “In the Margins” είναι μια συλλογή τεσσάρων δοκιμίων στα οποία η best-seller, ψευδώνυμη συγγραφέας του Ναπολιτάνικου Κουαρτέτου αρθρώνει τον τρόπο και τους λόγους που γράφει, καθώς και την έμπνευση, τους αγώνες και την εξέλιξή της τόσο ως συγγραφέας όσο και ως αναγνώστης.

 Από φιλοσοφικά έως πρακτικά, τα δοκίμια δίνουν στον αναγνώστη μια εικόνα για το μυαλό της αινιγματικής συγγραφέα και περιλαμβάνουν μια εξερεύνηση του τι είναι ένας συγγραφέας, λιγότερο μια ενσωματωμένη οντότητα, λέει, παρά ένα ρεύμα «καθαρής ευαισθησίας που τρέφεται από το αλφάβητο». . Όπως αναφέρουν οι New York Times: «Για όσους θέλουν να τρυπώσουν σαν γοφάρι στο μυαλό της συγγραφέα, η Ferrante ετοίμασε ένα τούνελ».

#5. Moon Witch, Spider King του Marlon James

moon-witch.jpg

Ο βραβευμένος με Booker μυθιστοριογράφος επιστρέφει με το δεύτερο μέρος της τριλογίας φαντασίας του “Dark Star”,  μετά το Black Leopard, Red Wolf του 2019, το οποίο ο συγγραφέας αρχικά περιέγραψε ως το “Αφρικανικό Game of Thrones”, αν και δήλωσε πως ήταν αστείο. 

Μια γυναικειοκεντρική αντι-αφήγηση του πρώτου μυθιστορήματος, το “Moon Witch, Spider King” ακολουθεί τον Sologon, τον 177χρονο αντιήρωα και τη Moon Witch του τίτλου, σε ένα επικό και χαρακτηριστικό βίαιο ταξίδι. 

 «Όπως μια αρχαία Αφρικανή Λίσμπεθ Σαλάντερ», γράφουν οι Financial Times, «αφιερώνει τη μοναξιά της στην απονομή θανατηφόρου σκληρής δικαιοσύνης σε άνδρες που βλάπτουν τις γυναίκες». Επαινώντας το μυθιστόρημα στους New York Times, ο Éowyn Ivey γράφει, «η μάγισσα του φεγγαριού φώτισε το μονοπάτι μου και μου έδειξε πώς μια γυναίκα θα μπορούσε να περιηγηθεί σε αυτόν τον επικίνδυνο, αξιοσημείωτο κόσμο».

#6. Olga Dies Dreaming της Xochitl Gonzalez

olga-dies.jpg

Ταυτότητα, ελίτ, φυλή και καπιταλισμός είναι οι τομείς που μελετήθηκαν σε αυτό το πολυεπίπεδο μυθιστόρημα, το πρώτο της Xochitl Gonzalez. 

“Αυτό το εντυπωσιακό ντεμπούτο”, λέει ο Observer, είναι “βαθιά ικανοποιητικό και αποχρώσεις… μια τρυφερή εξερεύνηση της αγάπης στις πολλές μορφές της”
Η ιστορία διαδραματίζεται στη Νέα Υόρκη τους μήνες γύρω από έναν καταστροφικό τυφώνα στο Πουέρτο Ρίκο, το βιβλίο ακολουθεί την ιστορία της Olga, μιας διοργανώτριας γάμου και του βουλευτή αδελφού της, Prieto.
 “Οικογενειακές διαμάχες, πολιτική διαφθορά και η έννοια του αμερικανικού ονείρου όλα εμφανίζονται σε αυτό το «ακαταμάχητα ζεστό αλλά εντελώς ασυμβίβαστο μυθιστόρημα”, λέει ο Skinny.

#7. Glory της NoViolet Bulawayo

glory.jpg

Η NoViolet Bulawayo έγινε η πρώτη Αφρικανή και η πρώτη Ζιμπάμπουε που προκρίθηκε για το Βραβείο Booker, για το ντεμπούτο της το 2013, “We Need New Names”. 

Εννέα χρόνια αργότερα, το Glory είναι ένας μύθος εμπνευσμένος από τον Όργουελ που διαδραματίζεται στο ζωικό βασίλειο της Jidada, σατιρίζοντας το πραξικόπημα του 2017 που ανέτρεψε τον Πρόεδρο της Ζιμπάμπουε, Ρόμπερτ Μουγκάμπε.

Ως μια σκληρή, αλλά κωμική αλληγορία, το Glory μπορεί να θεωρηθεί ως ένα επιπρόσθετο μέρος της σάτιρας του Wole Soyinka του 2021 για την κοινωνία της Νιγηρίας, “Chronicles from the Land of the Happiest People on Earth”. 

«Στοχεύοντας το μακρύ, διαπεραστικό βλέμμα αυτής της μεταφοράς στα επακόλουθα του ευρωπαϊκού ιμπεριαλισμού στην Αφρική, ο Bulawayo ξεπερνά τον Όργουελ», γράφει η New York Times. «Το Glory», γράφει το Guardian, «με ένα τρεμόπαιγμα ελπίδας στο τέλος του, είναι η αλληγορία, η σάτιρα και το παραμύθι σε μια δυνατή γροθιά».

#8. To Paradise της Hanya Yanagihara

to-paradise.webp

Το πολυαναμενόμενο τρίτο μυθιστόρημα της Yanagihara ακολουθεί το μπεστ σέλερ της, μια σημαντική αναγνωστική ανακάλυψη του 2015 με το Βραβείο Booker, “A Little Life”.

Το “To Paradise”, που κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο, με ενθουσιώδη αναγνώριση και κραυγές διαφωνίας, είναι, όπως και ο προκάτοχός του, μακροσκελές (περίπου 720 σελίδες) και εστιάζει στη βαθιά ταλαιπωρία και όχι στη χαρά, που έχει προκαλέσει κριτική σε ορισμένα σημεία. 

Πολυμορφικό, που εκτείνεται σε τρεις αιώνες, είναι ένα συναρπαστικό και εξαιρετικά φιλόδοξο έργο, που προσφέρει διάφορες εναλλακτικές αφηγήσεις των ΗΠΑ, στη Νέα Υόρκη του 1890 και στη Χαβάη στα τέλη του 21ου αιώνα.

 «Η ανάλυση δεν είναι διαθέσιμη εδώ, αλλά μερικά από τα πιο οδυνηρά συναισθήματα που μπορεί να προκαλέσει η λογοτεχνία είναι σίγουρα», γράφει η Vogue, ενώ η Boston Globe την αποκαλεί «ένα πλούσιο, συναισθηματικό και που προκαλεί σκέψη».

#9. The School for Good Mothers της Jessamine Chan

the-school-for-good-mothers.jpg

Η Frida Liu είναι μια εργαζόμενη ανύπαντρη μητέρα του μέλλοντος που κάνει το λάθος να αφήσει το παιδί της μόνο στο σπίτι για μερικές ώρες ένα απόγευμα.

Οι αρχές καλούνται από τους γείτονες και της αφαιρείται η επιμέλεια της κόρης της, Χάριετ. Η Φρίντα έχει την επιλογή είτε να χάσει οριστικά το παιδί της, είτε να περάσει ένα χρόνο σε κρατικό στρατόπεδο επανεκπαίδευσης μητέρων, όπου οι τρόφιμοι πρέπει να φροντίζουν παιδιά-ρομπότ, τα οποία μοιάζουν ζωντανά σε τρομακτικό επίπεδο, εξοπλισμένα με κάμερες παρακολούθησης.

 “Το να αποκαλούμε αυτό το «δυστοπικό» μυθιστόρημα δεν είναι σωστό”, λέει το Wired. “Σχεδόν δυστοπικό, ίσως; Πάντα τόσο ελαφρώς κερδοσκοπικό; Αυτή η εγγύτητα στην πραγματικότητα είναι που μετατρέπει τη συναισθηματική γροθιά του βιβλίου σε ένα πλήρες νοκ-άουτ wallop. Το “School for Good Mothers είναι, λένε οι New York Times, “ένα ανατριχιαστικό ντεμπούτο”.

#10. The Exhibitionist της Charlotte Mendelson

the-exhibitionist.jpg

Η οικογένεια Hanrahan συγκεντρώνεται για ένα Σαββατοκύριακο, καθώς ο πατριάρχης Ray, καλλιτέχνης και διαβόητος εγωιστής, ετοιμάζεται για την έκθεση της τέχνης του. Τα τρία ενήλικα παιδιά του Ρέι και η σύζυγός του, η Λουτσία, έχουν, όλοι, να κάνουν τις δικές τους επιλογές. 

Αυτό το πέμπτο μυθιστόρημα της Μέντελσον έχει συμπεριληφθεί στη μεγάλη λίστα για το Γυναικείο Βραβείο και έχει τιμηθεί ιδιαίτερα. Το Guardian επισημαίνει τη «συνοπτική ιδιαιτερότητα της λεπτομέρειας» της συγγραφέα και «την ακρίβεια της παρατήρησης που με έκανε να γελάω συχνά και να χαμογελάω όταν δεν γελούσα».
Σύμφωνα με το Spectator, “ο Μέντελσον διαπρέπει σε ζωηρές, ξεκαρδιστικές ιστορίες για ακατάστατες οικογένειες. Το “The Exhibitionist” είναι μια ένδοξη βόλτα. Ο Μέντελσον παρατηρεί τις λεπτομέρειες της ανθρώπινης συμπεριφοράς σαν κωμικός ανθρωπολόγος.”

#11. Free Love της Tessa Hadley

free-love.jpg
Το 2015, το Gardian την περιέγραψε ως “μία από τις σπουδαίες σύγχρονες μυθιστοριογράφους αυτής της χώρας”, η Βρετανή συγγραφέας και ακαδημαϊκός Tessa Hadley παράγει αθόρυβα έργα με διακριτικά ισχυρή πεζογραφία εδώ και δύο δεκαετίες. 
Όπως και τα πρόσφατα μυθιστορήματά της, το “The Past (2015) και το “Late in the Day” (2019), το “Free Love”, το όγδοο της Hadley, μιλάει για τις στενές σχέσεις, τη σεξουαλικότητα, τη μνήμη και τη θλίψη, μέσα από τη ζωή μιας φαινομενικά συνηθισμένης οικογένειας των προαστίων.
 “Όμως”, γράφει η Hadley, “κάτω από την ήρεμη επιφάνεια των προαστίων, κάτι ήταν ξεκάθαρο”. Εν μέσω της πολιτιστικής σύγκρουσης στα τέλη της δεκαετίας του 1960, το μυθιστόρημα ανακρίνει το ιδεαλιστικό όραμα της αντικουλτούρας για τη σεξουαλική ελευθερία, σε «μια περίπλοκη ιστορία προσωπικής αφύπνισης και ένα στιγμιότυπο μιας στιγμής που οι επιζώντες του πολέμου ήταν ξαφνικά ζωγραφισμένα ως λείψανα από μια νέα γενιά αποφασισμένη να μην ζήσει κάτω από τη σκοτεινή και διστακτική σκιά της», γράφει η εφημερίδα i.
 Το NPR γράφει, «Η δωρεάν αγάπη είναι μια φρέσκια, συγκινητική υπενθύμιση της αυγής της Εποχής του Υδροχόου».

#12. Black Cake της Charmaine Wilkerson

black-cake.jpg

Ένα μυθιστόρημα ντεμπούτο, το Black Cake αφηγείται την ιστορία μιας αφροαμερικανικής οικογένειας με καταγωγή από την Καραϊβική, και δύο αδερφών που συναντώνται ξανά μετά από οκτώ χρόνια αποξένωσης στην κηδεία της μητέρας τους, όπου ανακαλύπτουν την ιδιαίτερη κληρονομιά τους. 

Η πλοκή καθοδηγείται από έναν παντογνώστη αφηγητή, διάλογο και αναδρομές. Οι New York Times λένε πως είναι γεμάτο «οικογενειακά μυστικά, μεγάλα ψέματα, μεγάλους έρωτες, έντονα χρώματα και έντονες μυρωδιές». 

“Τα θέματα της φυλής, της ταυτότητας και της οικογενειακής αγάπης είναι όλα ενσωματωμένα”, αναφέρει το Independent, “αλλά η διασκέδαση βρίσκεται στο διάβασμα…”. Το Black Cake είναι ένα χορταστικό λογοτεχνικό γεύμα, που προαναγγέλλει την άφιξη ενός νέου μυθιστοριογράφου για ανάγνωση».

#13. Auē της Becky Manawatu

aue.jpg

Λέγεται από πολλές απόψεις, το “Auē” αφηγείται την ιστορία των αδερφών των Μαορί που έχασαν τους γονείς τους, με τον κάθε αδερφό να λέει την ιστορία του, και αργότερα η μητέρα τους, η Aroha, να λέει επίσης τη δική της από τη μετά θάνατον ζωή. 

Το μυθιστόρημα έχει ήδη κερδίσει δύο βραβεία στη Νέα Ζηλανδία και τώρα κερδίζει ευρύτερους επαίνους. “Η πλοκή αποκαλύπτει ότι είναι αριστοτεχνική”, γράφει το Guardian. “Το Auē τα πήγε καλά γιατί είναι κατασκευασμένο με δεξιοτεχνία, αλλά και γιατί έχει κάτι το απροσδιόριστο, συναρπαστικό, αινιγματικό και οικείο, αλλά απόκοσμο”.

#14. French Braid της Anne Tyler

french-braid.jpg

Το 24ο μυθιστόρημα της Anne Tyler είναι “ένα εξαιρετικά πλούσιο πορτρέτο μιας οικογένειας στη ροή της καθημερινότητας” σύμφωνα με το Evening Standard. “Τα στημένα κομμάτια της Tyler φαίνονται μη δραματικά, αλλά οι ρυθμοί της είναι αριστοτεχνικοί”.

Το μυθιστόρημα αφηγείται την ιστορία της οικογένειας Γκάρετ για έξι δεκαετίες, και όπως τα περισσότερα έργα της Tyler, είναι ένα σύνολο που εκτείνεται σε γενιές, στη Βαλτιμόρη. Η πλοκή ξεκινά στις οικογενειακές διακοπές δίπλα στη λίμνη, όπου ξεπρόβαλαν ρωγμές, που δεν είχαν εκφραστεί και τώρα ξετυλίγονται στις ζωές κάθε μέλους της οικογένειας, καθώς τα χρόνια προχωρούν. 

Είναι “εντελώς απολαυστικό”, αναφέρει το Guardian, “και σε αυτό το σημείο, κάθε βιβλίο του Tyler είναι δώρο”. Το “French Braid” είναι “αστείο, οδυνηρό, γενναιόδωρο…υποδηλώνει ότι υπάρχει πάντα νέο φως που πρέπει να ξεχυθεί, όποια και αν είναι η κατάσταση, απλά με μια άλλη στροφή του πρίσματος”.

ΠΗΓΗ: BBC

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα