Τα βιβλία που διαβάζουμε αυτές τις μέρες
Οι νέες κυκλοφορίες βιβλίων που προτείνει η Parallaxi
Ξεκινώντας μία καινούρια εποχή, επιστρέφουμε και στις προτάσεις βιβλίων, που διαβάζουμε στην Parallaxi και επιλέγουμε για τους αναγνώστες μας.
Μερικά βιβλία, διαφορετικά μεταξύ τους, για διαφορετικές ηλικίες, διαφορετικές απαιτήσεις και πάνω από όλα, για διαφορετικές διαθέσεις που εμείς αγαπήσαμε ήδη, θέλουμε να φτάσουν σε εσάς και να τα μοιραστούμε.
Τι πιο ωραίο, από μια όμορφη γωνιά στο σπίτι, παρέα με ένα καλό βιβλίο;
“Τ’ Αμοναχό Δεντρί” | Δημήτρης Κανονίδης
“Είναι στιγμές που αισθάνεσαι να υψώνονται γύρω σου πανύψηλα τα τείχη του αδιεξόδου. Τότε ανάβει εντός σου μια σπίθα που σιγά σιγά γίνεται φλόγα, η φλόγα φωτιά και μετά λάβα. Η λάβα ξεχύνεται, κυλά πάνω στο λευκό χαρτί, παίρνει υπόσταση και μεταμορφώνεται σε γράμματα, λέξεις, ιστορίες. Νιώθεις πως η ψυχή σου, πολύχρωμη πεταλούδα, πετά σε άλλους κόσμους, κόσμους μαγικούς, βρίσκοντας διέξοδο. Τούτο το πέταγμα της πεταλούδας φιλοδοξώ με τη συλλογή αυτή των διηγημάτων μου να μεταφέρω και σε εσάς. Θα είμαι ευτυχής αν το καταφέρω”.
24 διηγήματα με θέμα την απώλεια, τον έρωτα και την αγάπη, την οικογένεια και την πατρίδα, το οικείο μα και το ανοίκειο, 24 στιγμές πλήρεις συναισθημάτων, σκοτεινές μα και φωτισμένες συνάμα.
*Ο Δημήτρης Κανονίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1952. Σπούδασε Οδοντιατρική στο Α.Π.Θ. και άσκησε το επάγγελμα του οδοντιάτρου. Μετά τη συνταξιοδότησή του ασχολείται με τη φωτογραφία και τη λογοτεχνία. Είναι μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Ιατρών Λογοτεχνών. Το 2020 το διήγημά του «Άσπρα τριαντάφυλλα για σένα» απέσπασε το 2ο βραβείο στον Γ΄ Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό που διοργάνωσαν οι «Πνευματικοί Ορίζοντες Λεμεσού». To 2021 στον 4ο Παγκόσμιο Διαγωνισμό του Συλλόγου Λόγου-Μουσικής και Τέχνης «ΛΙΝΟΣ» απέσπασε Έπαινο με το διήγημά του «Κομμάτια και θρύψαλα». Είναι παντρεμένος και πατέρας δύο αγοριών.
Εκδόσεις ΤΡΙ.ΕΝΑ Πολιτισμού, σελ. 134
“Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΩΝ ΟΡΙΩΝ” | ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΛΗΣ
Η έκφραση «ελευθερία των ορίων» ενέχει, εκ πρώτης όψεως, μια αντίφαση: Πώς είναι δυνατόν την ελευθερία μας να την εγγυώνται τα όρια που εμείς οι ίδιοι θέτουμε σ’ αυτήν; Στο πλαίσιο της κυρίαρχης κουλτούρας της εποχής μας, που πρεσβεύει την αέναη οικονομική ανάπτυξη και βλέπει τη μεγέθυνση και τη γιγάντωση ως πεπρωμένο των σύγχρονων κοινωνιών, τα όρια φαντάζουν όντως σαν ένας εξωγενής καταναγκασμός τον οποίο καλούμαστε να υπερβαίνουμε διαρκώς. Η πραγματικότητα όμως είναι αμείλικτη: η εξάντληση των φυσικών πόρων, οι αγροτοδιατροφικές κρίσεις, οι πανδημίες, η κλιματική αλλαγή, ακόμη και πόλεμοι που επαναφέρουν το φάσμα της πυρηνικής καταστροφής, μας επιβάλλουν να αναστοχαστούμε πάνω στην έννοια των ορίων και της ελευθερίας τους.
Ο Γιώργος Καλλής —με μια αφήγηση έντονα προσωπική και αφαιρώντας από την έννοια των ορίων τη δυσοίωνη χροιά που της έχει προσδώσει ο μαλθουσιανισμός— υπερασπίζεται το όραμα ενός κόσμου διαφορετικού, που θα συναντά την ελευθερία του εντός των ορίων. Αντλώντας παραδείγματα από την αρχαία ελληνική εμπειρία αλλά και από τις παραδόσεις της Ανατολής, από τους Ρομαντικούς του 19ου αιώνα ώς το σύγχρονο οικολογικό κίνημα και από τον φεμινισμό ώς το πρόσφατο ρεύμα της αποανάπτυξης, αναδεικνύει την ανάγκη να διαλύσει ο σύγχρονος Δυτικός άνθρωπος τη —συνυφασμένη με το κυρίαρχο καταναλωτικό μοντέλο— φαντασίωση περί απεριόριστης ανάπτυξης και να ενστερνιστεί την ιδέα του αυτοπεριορισμού ή, καλύτερα, της αυτο-οριοθέτησης· μπροστά σε ένα αβέβαιο μέλλον, πρόοδος σημαίνει να συνειδητοποιήσουμε συλλογικά τα όριά μας.
*Ο Γιώργος Καλλής (γενν. Αθήνα 1972), οικονομολόγος της οικολογίας και πολιτικός οικολόγος, είναι καθηγητής στο Ινστιτούτο Περιβαλλοντικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Αυτόνομου Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης—ICREA (Καταλανικό Ίδρυμα Ερευνών και Προηγμένων Μελετών). Διδάκτορας περιβαλλοντικής πολιτικής του Πανεπιστημίου Αιγαίου και απόφοιτος των πανεπιστημίων Universitat Pompeu Fabra της Βαρκελώνης (MSc στα οικονομικά) και Imperial College του Λονδίνου (MSc στη μηχανική περιβάλλοντος και πτυχίο χημείας), πριν από την έναρξη —το 2010— της καθηγεσίας του στη Βαρκελώνη εργάστηκε στην ερευνητική ομάδα Energy and Resources του Πανεπιστημίου Μπέρκλεϋ της Καλιφόρνιας. Εκτός από την Ελευθερία των ορίων (Limits — Why Malthus Was Wrong and Why Environmentalists Should Care, Stanford University Press 2019), έχει εκδώσει το βιβλίο The Case for Degrowth (Polity Press 2020).
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 200
“Η τέχνη ως έκφραση της πολιτικής: η περίπτωση του Richard Wagner” | Αντώνης Δ. Παπαοικονόμου
Το παρόν πόνημα ερευνά τη διαμόρφωση του εθνικοσοσιαλιστικού αφηγήματος και της εθνικοσοσιαλιστικής κοινωνικής ταυτότητας μέσω των μουσικών δραμάτων του Richard Wagner. Εστιάζοντας στην περίπτωση του Wagner ο συγγραφέας στρέφει το θεωρητικό ενδιαφέρον στο γενικό ερώτημα που αφορά τη σχέση μεταξύ κοινωνίας ή πολιτικής, αφ’ ενός, και μουσικής, αφ’ ετέρου. Συγκεκριμένα αναλύει σε φιλοσοφικό και πολιτικό επίπεδο σημαντικά μουσικά δράματα του Wagner, όπως οι Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης, το Δαχτυλίδι του Nibelung και ο Πάρσιφαλ.
Η έντονα αντισημιτική ιδεολογία του μουσικοσυνθέτη σε συνδυασμό με την προβολή μιας φυλετικά ανώτερης γερμανικής φυλής χρησιμοποιήθηκαν στο έπακρο από τη γκεμπελική προπαγάνδα για την ισχυροποίηση του ναζιστικού καθεστώτος. Παράλληλα όμως πολλές είναι και οι φωνές ερευνητών που τοποθετούν τον Wagner στο ρομαντικό ρεύμα της εποχής του δικαιολογώντας ουσιαστικά πολλές από τις απόψεις του ως μια κυρίαρχη τάση της εποχής του. Ο εθνικοσοσιαλισμός απλά εκμεταλλεύτηκε τις καταστάσεις, έκανε μια προσεκτική επιλογή των στοιχείων που τον εξυπηρετούσαν με στόχο την εξιδανίκευση ενός κοινού γερμανικού παρελθόντος και τη σφυρηλάτηση με αυτόν τον τρόπο μιας ανανεωμένης εθνικής ταυτότητας, μετά την ήττα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
*Ο Αντώνης Δ. Παπαοικονόμου ανήκει στο Ειδικό Διδακτικό Προσωπικό του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ.
University Studio Press, σελ. 288
“ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΧΑΛΚΕΙΑ ΚΑΙ ΧΑΛΚΕΥΜΑΤΑ” | ΛΕΝΑ ΚΑΛΑΪΤΖΗ – ΟΦΛΙΔΗ, ΣΙΜΟΣ ΟΦΛΙΔΗΣ
Είκοσι έξι μυθ-Ιστορίες από την εποχή του προστάτη των χαλκιάδων Ηφαίστου έως και τις μέρες μας, «ένας αναστοχαστικός περίπατος των flâneurs συγγραφέων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, που ορίζεται από την πάνω πλατεία Αριστοτέλους και περιλαμβάνει την αποκάλυψη της Ρωμαϊκής Αγοράς, την αρχαία και εν πολλοίς ανεξερεύνητη Μεγαλοφόρο και, με κεντρικό σημείο αναφοράς την Παναγία των Χαλκέων, τις παλαιότερες και σύγχρονες αστικές κυψέλες που βρίσκονται γύρω της και περικλείονται από τις οδούς Εγνατία, Ίωνος Δραγούμη, Κασσάνδρου και Ιασωνίδου. Εκεί όπου χτυπάει από πάντα η καρδιά της πόλης και συναντιέται το μακρινό χτες με το σήμερα. Ιστορίες παρωχημένες και σύγχρονες, αληθινές ή επινοημένες, συναντιούνται απλά, αλλού συγκρούονται, εκπλήσσουν η μία την άλλη, διασταυρώνουν ξίφη, ξύνουν παλιές πληγές, προσεύχονται μαζί για το κοινό μέλλον».
Ένας αναστοχαστικός περίπατος των flaneurs συγγραφέων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, που ορίζεται από την πάνω πλατεία Αριστοτέλους και περιλαμβάνει την αποκάλυψη της Ρωμαϊκής Αγοράς, την αρχαία και εν πολλοίς ανεξερεύνητη Μεγαλοφόρο και, με κεντρικό σημείο αναφοράς την Παναγία των Χαλκέων, τις παλαιότερες και σύγχρονες αστικές κυψέλες που βρίσκονται γύρω της και περικλείονται από τις οδούς Εγνατία, Ίωνος Δραγούμη, Κασσάνδρου και Ιασωνίδου.
Εκεί όπου χτυπάει από πάντα η καρδιά της πόλης και συναντιέται το μακρινό χτες με το σήμερα. Ιστορίες παρωχημένες και σύγχρονες, αληθινές ή επινοημένες, συναντιούνται απλά, αλλού συγκρούονται, εκπλήσσουν η μία την άλλη, διασταυρώνουν ξίφη, ξύνουν παλιές πληγές, προσεύχονται μαζί για το κοινό μέλλον. Νεκροί που δεν “έζησαν” ποτέ περιμένουν να ανασυρθούν από τη σκόνη του χρόνου, να ζωντανέψουν χάρη στον τρόπο που θα τους αναστήσουμε. Τα μάτια τους γεμάτα θλίψη ή οργή ή απελπισία εκλιπαρούν: “Κάντε κάτι! Εσείς, τώρα”. Έχουν δίκιο, όλος ο χρόνος είναι τώρα. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
*Ο Σίμος Οφλίδης και η Λένα Καλαϊτζή-Οφλίδη και είναι ζευγάρι. Ζουν και εργάζονται στη Θεσσαλονίκη και γράφουν μαζί από το 1989. Το 1996 εξέδωσαν τα “Καραγκιόζικα της Θεσσαλονίκης”, τρία θεατρικά έργα, βραβευμένα από το υπουργείο Πολιτισμού. Το 1998 τα διηγήματα “Δυτικά της Σαλονίκης στις παράγκες με τους κύκνους”. Την ίδια χρονιά το οδοιπορικό “Μονοξυλίτης”, έκδοση της Ιεράς Μονής Διονυσίου του Αγίου Όρους. Το 2001 τα τρία θεατρικά έργα “Τρία από την Τροία”, το ένα από τα οποία βραβεύτηκε από το υπουργείο Πολιτισμού. Από την προσωπική του πορεία ο Σίμος Οφλίδης έχει να παρουσιάσει τα πεζογραφήματα “Με τον Θανάση”, έργο που εκδόθηκε το 1982. Επιπλέον υπήρξε τακτικός συνεργάτης της εφημερίδας Αυγή σε θέματα αγροτικής πολιτικής.
Εκδόσεις IANOS, σελ. 320