«Δούναι και Λαβείν»: Τα μοναδικά έργα του Γιανούλη Χαλεπά εκτίθενται στο Τελλόγλειο
Βρεθήκαμε στην έκθεση που θα φιλοξενεί η πόλη και δεν πρέπει να χάσεις!
Η Θεσσαλονίκη υποδέχεται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ μία έκθεση αφιερωμένη στο έργο που άφησε παρακαταθήκη ο σπουδαίος, Γιανούλης Χαλεπάς. Βρεθήκαμε στον χώρο και συγκεντρώσαμε τα βασικά σημεία που πρόκειται να δεις, μέχρι και τις αρχές Ιουνίου που θα φιλοξενείται στην πόλη.
Η έκθεση φιλοξενεί περισσότερα από 100 έργα, από τα οποία τα 37 προέρχονται από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση και τα 25 από του Τελλογλείου. Στόχος της είναι τα έργα να μιλήσουν μεταξύ τους και να αποκαλύψουν τα μυστικά τους, όπως λέει η Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου κ. Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά.
Ο τίτλος «Γιανούλης Χαλεπάς: Δούναι και Λαβείν», σύμφωνα με την κ. Βουτυρά, έχει να κάνει με τις επιχειρήσεις του πατέρα του, ο οποίος είχε από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις μαρμάρου. Ο ίδιος βέβαια συνειδητά δεν είχε επαφή με το μάρμαρο, παρά μόνο με τον πηλό, με τον οποίο μεγαλουργούσε. Ακόμα και την Προτομή άλλος την έβαλε σε μάρμαρο, παρόλο που ήταν εν ζωή.
Όπως αναφέρει η ίδια, το πρώτο που έκανε ήταν να στρέψει την προσοχή του στην ουσία της γλυπτικής. Όταν ο πατέρας του πέθανε έμειναν στην οικογένεια τα λογιστικά βιβλία, πάνω στα οποία έκανε τα σχέδια των έργων του. Όσα από αυτά διασώθηκαν, υπάρχουν στην έκθεση.
Αν και είχε έναν πολύ μαρτυρικό βίο, πρέπει να επιμείνουμε στα έργα του, επισημαίνει η κ. Βουτυρά. Είχε εμμονή με το να διορθώνει τον εαυτό του, τους άλλους και αρχαϊκά γλυπτά· ωστόσο για εκείνον το ατελές ήταν τέλειο τελικά. Μιλώντας για το τέλειο γλυπτό, η κ. Βουτυρά εξηγεί ότι για τον Χαλεπά πρέπει να το κοιτάξεις σφαιρικά, επειδή δεν έχει μία κύρια πλευρά· όλες είναι σημαντικές. Επίσης, έπαιζε με αντιθέσεις: μεγάλο – μικρό, ηλικιωμένος – νέος κ.λπ. Έθετε διαρκώς τέτοιες προκλήσεις.
«Δεν είχε τρόπο να φτιάξει την αρματούρα, έτσι προσέθετε τον έναν όγκο πάνω στον άλλον και δεν ήθελε κενά ή τρύπες. Έβαζε μπροστά αυτό το πρόβλημα και έκανε απίστευτες συνθέσεις», αναφέρει.
Ενώ προσθέτει ότι ήταν τρομερά παρατηρητικός γλύπτης, κοιτώντας λεπτομέρειες που δύσκολα συλλαμβάνει ο νους. Μάλιστα, για το γλυπτό «Μοντέρνα κυρία» είχε κάνει ένα σχέδιο ζωγραφίζοντας ακριβώς το καπέλο από πάνω. Ακόμα δηλαδή και στο σχέδιο μελετούσε τη λεπτομέρεια.
Σύμφωνα με την κ. Βουτυρά, η «Ευτυχία» δεν είναι παρά το αποτέλεσμα της μεγάλης αδυναμίας που είχε στην ανιψιά του, Ευτυχία. Θαύμαζε και αγαπούσε την ομορφιά της, για αυτό και όταν εκείνη παντρεύτηκε, κλείστηκε στο δωμάτιό του. Το γεγονός ότι στην πίσω όψη του γλυπτού έχει φτιάξει τον εαυτό του αποδεικνύει ακριβώς το μέγεθος της αγάπης του προς το πρόσωπό της. Αξιοσημείωτο είναι πως πρώτη φορά εκτίθεται, καθώς η κόρη της δεν ήθελε το κοινό να βλέπει γυμνόστηθη τη μητέρα της.
Με τον «Σάτυρο και Έρωτα» ασχολήθηκε καθόλη τη διάρκεια της ζωής του. Το περίφημο κεφάλι του Σατύρου το δημιούργησε την περίοδο που εμφανίστηκαν τα πρώτα κρούσματα της ασθένειάς του.
Είχε δημιουργήσει ένα συγκεκριμένο κεφάλι και το χρησιμοποιούσε σε πάρα πολλά διπλά γλυπτά, στα μπρος-πίσω έργα του δηλαδή. Είναι σαν να έχει τα τετράδιά του και τα πρότυπά του. Το κεφάλι του Μέγα Αλέξανδρου και η Γοργόνα είναι δύο από αυτά.
*Το κοινό θα μπορεί να επισκεφθεί την έκθεση από το Σάββατο 19 Φεβρουαρίου στις 10:00 μέχρι και την Κυριακή, 5 Ιουνίου 2022.
*Την Κυριακή 20 Φεβρουαρίου στις 11:30 και στις 12:30 θα πραγματοποιηθούν οι πρώτες ξεναγήσεις κοινού.
*Ωράριο λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9:00-14:00, Τετάρτη 9:00-14:00 & 17:00-21:00, Σάββατο και Κυριακή 10:00-18:00, Δευτέρα κλειστά. Τηλ. Υποδοχής του Ιδρύματος: 2310247111.
*Απαραίτητη η επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης, μαζί με αστυνομική ταυτότητα ή δίπλωμα οδήγησης ή διαβατήριο ή άλλου αποδεικτικού ταυτότητας. Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική σε όλους τους χώρους του Ιδρύματος.
*Οι ανήλικοι επισκέπτες από τεσσάρων (4) έως και δεκαεπτά (17) ετών δύνανται να προσκομίζουν, εναλλακτικά, δήλωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test), ο έλεγχος διενεργείται έως και είκοσι τέσσερις (24) ώρες πριν από την προσέλευση στον χώρο.
Δείτε επίσης:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ