Γενέθλιο τσιμπούσι στον πεζόδρομο μπροστά από παντοπωλείο… σήμερα στη Θεσσαλονίκη!
Μπουφές με προϊόντα από γυναικείους συνεταιρισμούς, ενώ θα σερβίρονται ζεστό κρασί και τσάι, μανιταρόσουπα και χοτ ντογκ.
Τα έξι του κεράκια σβήνει σήμερα ο κοινωνικός καταναλωτικός συνεταιρισμός Θεσσαλονίκης “Βίος Coop” και θέλοντας να ευχαριστήσει τους συνοδοιπόρους του “στο ταξίδι προς την διατροφική αυτοκυριαρχία, την κοινωνική αλληλεγγύη, αλλά και τη στήριξη των μικρών παραγωγών”, διοργανώνει σήμερα πλούσια γιορτή με πολλά και εκλεκτά εδέσματα… και όχι μόνο.
Στον πεζόδρομο μπροστά στο παντοπωλείο του Βίος Coop στη Λεωφόρο Κωνσταντίνου Καραμανλή 42, από τις 5 το απόγευμα και για ένα τετράωρο, η ομάδα του κοινωνικού καταναλωτικού συνεταιρισμού στήνει… τσιμπούσι, γιορτάζοντας τα έξι χρόνια λειτουργίας του παντοπωλείου.
Θα υπάρχει μπουφές με προϊόντα από γυναικείους συνεταιρισμούς, ενώ θα σερβίρονται ζεστό κρασί και τσάι, μανιταρόσουπα και χοτ ντογκ και όλα αυτά υπό τους μουσικούς ήχους του DJ K.BOUS.
Έξι χρόνια συλλογικού αγώνα για να «πάρουμε την τροφή μας στα χέρια μας». Έξι χρόνια όπου βάζουμε το λιθαράκι μας στο να δημιουργήσουμε μια διαφορετική διατροφική κουλτούρα: χωρίς μεσάζοντες, με προϊόντα τοπικά (κατά προτεραιότητα συνεταιρισμών και μικρών παραγωγών), ποιοτικά, μικρού οικολογικού αποτυπώματος, μέσα από ένα εγχείρημα οικονομικά βιώσιμο, με σεβασμό στην κοινωνία και στο περιβάλλον.
Έξι χρόνια συνεργατικής λειτουργίας με βάση τις αρχές της άμεσης Δημοκρατίας και της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, μένοντας μακριά από παιχνίδια εξουσίας και κερδοσκοπίας. Υπογραμμίζοντας τα προαναφερόμενα, ο γραμματέας του Βίος Coop, Άρης Χατζηνικολάου, επισήμανε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «σκοπός μας είναι μέσα από την συνεργατικότητα να δημιουργήσουμε μια διαφορετική καταναλωτική συμπεριφορά και να ενθαρρύνουμε και άλλους/ες να δημιουργήσουν παρόμοιες δομές, δίνοντάς τους το παράδειγμα του εφικτού. Οι πράξεις είναι πάντα πιο πειστικές από τα λόγια».
Το ιστορικό του “Bios Coop”, οι αριθμοί και το… μέλλον
Πέρασαν σχεδόν οκτώ χρόνια από το φθινόπωρο του 2011, όταν σε συνέλευση της ΠΡΩ.Σ.Κ.ΑΛ.Ο. (Πρωτοβουλία Συνεργασίας για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία), λήφθηκε η απόφαση για το ξεκίνημα της προσπάθειας δημιουργίας του συνεταιρισμού “Bios Coop” με πρώτο αντικείμενο τη δημιουργία ενός συνεταιριστικού μη κερδοσκοπικού παντοπωλείου στο πλαίσιο της κοινωνικής αλληλέγγυας οικονομίας και της άμεσης δημοκρατίας.
Την άνοιξη του 2012 ιδρύθηκε ο συνεταιρισμός και τον χειμώνα του 2013 άνοιξε το παντοπωλείο. Σήμερα, ο συνεταιρισμός, όπως επισήμανε ο κ. Χατζηνικολάου, έχει 430 μέλη και στα ράφια του υπάρχουν πάνω από 3.500 προϊόντα (όλα όσα χρειάζεται ένα νοικοκυριό).
Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα του συνεταιρισμού, ενώ στο ξεκίνημα του καταστήματος (2013) το 84% των λεγόμενων προϊόντων του καλαθιού ήταν προϊόντα με απευθείας διάθεση (χωρίς μεσάζοντες), το ποσοστό αυτό αυξήθηκε στο 95%. “Από αυτά, το 37% είναι προϊόντα συνεταιρισμών (28% ελληνικών συνεταιρισμών και 9% συνεταιρισμών διεθνούς αλληλεγγύης και δίκαιου εμπορίου), το 21% μεμονωμένων παραγωγών και ομάδων παραγωγών και το 37% ελληνικών ποιοτικών παραγωγικών μονάδων” εξήγησε ο Χατζηνικολάου. Τα προαναφερόμενα στοιχεία αφορούν σε στατιστικά που συγκεντρώθηκαν και αναλύθηκαν το 2015 και σύμφωνα με τον γραμματέα του Βίος Coop, εντός του Ιανουαρίου θα γίνει απογραφή, και έτσι θα προκύψουν «τα επικαιροποιημένα στοιχεία για το 2019».
Απαντώντας σε ερώτηση για τις μελλοντικές δράσεις του Βίος Coop, ο κ. Χατζηνικολάου επισήμανε ότι βρίσκονται σε αναμονή για τη λήψη χρηματοδότησης, προκειμένου να στήσουν το δικό τους ηλεκτρονικό κατάστημα στο διαδίκτυο, ενώ συμπλήρωσε «ευχή μας αποτελεί να εμπνευστούν και άλλες ομάδες από το παράδειγμά μας και να στήσουν το δικό τους παντοπωλείο σε οποιαδήποτε περιοχή της Θεσσαλονίκης και εμείς διαβεβαιώνουμε ότι θα είμαστε στο πλευρό τους για την παροχή της όποιας βοήθειας και στήριξης χρειαστούν».
Έλεγχος και αξιολόγηση της ποιότητας των προϊόντων
Η αξιολόγηση των προϊόντων που πωλούνται μέσα από το παντοπωλείο και που ξεκίνησε πριν από το άνοιγμα του, συνεχίζεται “αδιάλειπτα με διαρκή έλεγχο τόσο νέων προϊόντων, όσο και αυτών που ήδη υπάρχουν στα ράφια του καταστήματος” υπογράμμισε ο κ. Χατζηνικολάου και πρόσθεσε πως μόνο το τελευταίο 6μηνο έγιναν 15 έλεγχοι σε πιστοποιημένα εργαστήρια.
«Έχει τύχει να μας προσεγγίσουν παραγωγοί προκειμένου να εντάξουμε προϊόντα τους στο παντοπωλείο μας. Τους είπαμε ότι φυσικά και ενδιαφερόμαστε και τους ενημερώσαμε όμως ότι τα προϊόντα τους θα περάσουν από ελέγχους. Κάποιοι δεν θέλουν και φεύγουν» τόνισε χαρακτηριστικά.
Η ταυτότητα των καταναλωτών που ψηφίζουν Βίος Coop
Σύμφωνα με τον γραμματέα του Βίος Coop, στο παντοπωλείο του κοινωνικού καταναλωτικού συνεταιρισμού Θεσσαλονίκης πηγαίνουν καταναλωτές διαφόρων κατηγοριών. «Έρχονται για να κάνουν τα ψώνια τους στο παντοπωλείο μας καταναλωτές της γειτονιάς και παρά το γεγονός ότι στην τριγύρω περιοχή λειτουργούν άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, γονείς, αθλητές, έγκυες και πολίτες με προβλήματα υγείας που προσέχουν πολύ τη διατροφή τους, κάποιοι μας ψηφίζουν για περιβαλλοντικούς λόγους και άλλοι για κοινωνικούς και πολιτικούς» σημείωσε.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ ΜΠΕ / Έλενα Αλεξιάδου