Η καλύτερη ατζέντα για το σαββατοκύριακο
Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις αυτό το τριήμερο!
Εξαιρετικές παραστάσεις, συναυλίες, εκθέσεις, εκδηλώσεις και ό,τι άλλο σημαντικό θα συμβεί στη πόλη (και όχι μόνο) αυτό το τριήμερο, θα το βρεις εδώ! Συγκεντρώσαμε όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις και όλα όσα θα συναντήσουμε. Γι’ αυτό πάρε την ατζέντα σου σημείωσε τις ημερομηνίες, αγόρασε τα εισιτήρια σου και απόλαυσε τα (όλα):
Θέατρο
«Θύμα ή Θύτης» στον Πολυχώρο ΕΝΩ
Ένας θάνατος, ψάχνει το θύμα του… Και ένα έγκλημα τον δολοφόνο… Τι συμβαίνει όταν φτάνεις στο σημείο να ξεπεράσεις το όριο; Και ποιος είναι στην πραγματικότητα εκείνος που σου οπλίζει το χέρι; Χαμένες ζωές, κατεστραμμένες οικογένειες και ρόλοι που ανατρέπονται σε μια στιγμή.
Όταν το θύμα γίνεται θύτης, η τιμωρία ακολουθεί την εκδίκηση και η ιστορία γράφεται ξανά και ξανά.
Ιστορίες ανθρώπων που τους οδηγούν στο έγκλημα, σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κώστα Μελίδη, ψάχνουν τις αιτίες και τον τρόπο να ξεφύγουν από τα όρια της σκληρής πραγματικότητας τους.
«Θύμα ή Θύτης;»
Ερωτήματα που ψάχνουν απάντηση.
Διασκευή, σκηνονοθεσία : Κώστας Μελίδης Βοηθός σκηνοθέτη : Θεοδώρα Μουτεβελίδου Σχεδιασμός φωτισμών : Νίκος Κρομμύδας Παραγωγή: Stefanou Productions
Παίζουν: Γιώργος Μενεξόπουλος, Μαρία Κωνσταντινίδου, Όλγα Μιχαλοπούλου, Μάνος Ρίζος, Θεοδώρα Μουτεβελίδου, Νίκος Κωνσταντινούδης, Κωνσταντίνα Σαραιδάκη, Στέλλα Καρπούζη, Αλέξανδρος Ακριτίδης, Άννα Πεταλίδου, Στέλιος Ζαφειρίου
*Η παράσταση απευθύνεται μόνο σε θεατές άνω των 18 ετών, λόγω της σκληρής θεματολογίας της.
*Παρασκευή 24, Τετάρτη 29 και Πέμπτη 30 Ιουνίου στις 21.00 | Πολυχώρος ΕΝΩ (Ερμού 11, Θεσσαλονίκη) | Εισιτήρια: 10€ |Κρατήσεις: 6949741242
Μουσική
Συναυλία Stavento στο Γήπεδο ΑΕΤΟΣ Βασιλικών
Μια εκδήλωση με κέντρο τον Αθλητισμό, τη Μουσική και τον Πολιτισμό, αφιερωμένη στη μνήμη του αδικοχαμένου Άλκη Καμπανού, τελευταίου θύματος της οπαδικής βίας, θα λάβει χώρα το Σάββατο 25 Ιουνίου.
Πιο συγκεκριμένα, το 1ο Φεστιβάλ Αθλητισμού και Νεολαίας τελεί υπό την αιγίδα του δήμου Θέρμης και θα πραγματοποιηθεί στο γήπεδο του ΑΕΤΟΥ στα Βασιλικά.
Παράλληλα με τις εκδηλώσεις, θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά το τραγούδι με τίτλο ¨Με λέγανε Άλκη» από το τμήμα φωνητικής της Θάλειας Μαυρίδου του Δημοτικού Ωδείου Θέρμης.
Το 1ο Φεστιβάλ Αθλητισμού και Νεολαίας Βασιλικών θα ολοκληρωθεί το βράδυ με τη συναυλία του Stavento.
Αναλυτικά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ:
18.00: Φιλικοί Ποδοσφαιρικοί Αγώνες Ακαδημιών. 19.00: Φιλικοί Ποδοσφαιρικοί Αγώνες: Παλαίμαχοι Άρη και Παλαίμαχοι Ένωσης Θεσσαλονίκης. 20.00: Ημερίδα κατά της Οπαδικής βίας –Υπέρ του Αθλητισμού, με ομιλητές την ψυχολόγο Έλενας Συντάκη, τους παλαίμαχους ποδοσφαιριστές Άγγελο Χαριστέα και Φάνη Κατεργιαννάκη και εκπρόσωπο Νεολαίας Θέρμης. 21.00: Βραβεύσεις ερασιτεχνικών αθλητικών σωματείων Δήμου Θέρμης. 21.30: Παρουσίαση τραγουδιού «Με λέγανε …Άλκη!», από το Τμήμα Φωνητικής της Θάλειας Μαυρίδου του Δημοτικού Ωδείου Θέρμης. Στίχοι :Χρήστος Βαγιωνάς. Σύνθεση: Κανάρης Κεραμάρης. 22.00: Συναυλία STAVENTO. Μαζί του η Ιόλη Πενταρά.
Όλα τα έσοδα από το Φεστιβάλ θα διατεθούν για τις χημειοθεραπείες του μικρού Ιωσήφ, ο οποίος βρίσκεται σε νοσοκομείο της Αγγλίας.
*Σάββατο 25 Ιουνίου στις 22.00 | Γήπεδο ΑΕΤΟΥ Βασιλικών | Εισιτήρια: 5€
12ος Πίθηκος στο Θέατρο Κήπου
Ο 12ος Πίθηκος παρουσιάζει το νέο του δίσκο “Para Siempre” στη Θεσσαλονίκη.
Αναγνωρισμένος ως ένας από τους πιο παραγωγικούς και πρωτοπόρους καλλιτέχνες του ελληνικού hip-hop, ένας ειλικρινής εκφραστής των ανησυχιών μιας γενιάς που ακόμα παλεύει ώστε να μην χαρακτηριστεί “χαμένη” και μιας άλλης, νεότερης, που δυσκολεύεται να δει το μέλλον της.
Πριν λίγες ημέρες ο 12ος Πίθηκος κυκλοφόρησε τον έκτο κατά σειρά δίσκο με τίτλο “Para Siempre”, το οποίο σημαίνει “Για πάντα” και είναι αφιερωμένος στη μνήμη δύο πολύ κοντινών του φίλων που έφυγαν μέσα στο 2020, του Pyroh και του Delou. Τη μουσική παραγωγή υπογράφει ο Boy Panda, η επεξεργασία του δίσκου έγινε από το Μικρό Κλέφτη στο Πιλοτήριο και συμμετέχουν οι Πελίνα, Εθισμός και Immune. Το εντυπωσιακό artwork επιμελήθηκαν οι Dirty Rasel & Risk.
*Σάββατο 25 Ιουνίου στις 21.30 | Θέατρο Κήπου | Εισιτήρια: 12€ | Προπώληση: viva.gr
“Λίγο ακόμα… θα σηκωθούμε λίγο ψηλότερα” στη Μονή Λαζαριστών
Η Ιερά Μητρόπολη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως στο γενικό πλαίσιο εορτασμού των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή διοργανώνει συναυλία με τον καταξιωμένο καλλιτέχνη Δημήτρη Μπάση και τη Γυναικεία Χορωδία της « Αγία Κασσιανή η Υμνογράφος» την Κυριακή 26 Ιουνίου 2022 στις 8.30μμ στο Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών υπό τον τίτλο « λίγο ακόμα ….θα σηκωθούμε λίγο ψηλότερα».
*Κυριακή 26 Ιουνίου στις 20.30 | Μονή Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη 21, Σταυρούπολη) | Είσοδος ελεύθερη
Κεντρική Καλλιτεχνική Συναυλία στο Στάδιο Απόλλωνα Καλαμαριάς
Κεντρική Καλλιτεχνική Συναυλία Ιεράς Μητροπόλεως Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς
Με ιδιαίτερη χαρά, σας πληροφορούμε ότι η Ιερά μας Μητρόπολη διοργανώνει Μεγάλη Καλλιτεχνική Εκδήλωση-Αφιέρωμα στα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή με τίτλο «Τα Σμυρνέικα Τραγούδια».
Ένα μουσικό οδοιπορικό με την Γλυκερία, τη μοναδική ερμηνεύτρια του σμυρνέικου και παραδοσιακού μας τραγουδιού.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 26-6-2022 και ώρα 9:00 μ.μ. στο Στάδιο του Απόλλωνα Καλαμαριάς. Συμμετέχει η πολυμελής ορχήστρα της Γλυκερίας, ο τραγουδιστής Δημήτρης Κοντoγιάννης, ο Χορευτικός Όμιλος Θεσσαλονίκης και η Νεανική Χορωδία της Ιεράς μας Μητροπόλεως.
Προσκλήσεις διατίθενται σε όλους τους Ιερούς Ναούς, στα Γραφεία της Μητροπόλεως και στον χώρο της εκδήλωσης. Τα έσοδα θα διατεθούν για το Κεντρικό Συσσίτιο της Ιεράς μας Μητροπόλεως και τις πολυσχιδείς δράσεις του Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου.
*Κυριακή 26 Ιουνίου στις 21.00 | Στάδιο του Απόλλωνα Καλαμαριάς | Περισσότερες πληροφορίες: Προκόπειο Πολυδύναμο Κέντρο, Καραμαούνα 29, 2310487292 & Γραφεία Ιεράς Μητροπόλεως, Μητρ. Χρυσάνθου 1, 2310481810
Εικαστικά-Εκθέσεις
Σπονδυλωτή έκθεση «Κοινό Κτήμα» στο MOMusContemporary (Α’ μέρος)
«Κοινό Κτήμα» ονομάζεται η νέα, σπονδυλωτή έκθεση του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, η οποία πρόκειται να αναπτυχθεί σε όλους τους χώρους περιοδικών εκθέσεων του μουσείου και περιλαμβάνει τα έργα τέχνης που περιήλθαν στην κατοχή του MOMus στο σύνολό του μέσα στα τρία χρόνια από τη συγκρότησή του.
Στο πρώτο μέρος της έκθεσης (11 Μαρτίου – 25 Σεπτεμβρίου 2022) παρουσιάζονται τα έργα των δωρεών που αποκτήθηκαν με την γενναιόδωρη χειρονομία των καλλιτεχνών και των ιδιωτών δωρητών προς το ΜΟΜus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης την τελευταία τριετία.
Στόχος της έκθεσης είναι να εστιάσει στο συλλογικό και επικοινωνιακό χαρακτήρα της σύγχρονης τέχνης που ανταποκρίνεται σε συλλογικές αφηγήσεις, πέρα από θεματικές και εννοιολογικές ερμηνείες. Οι τοποθετήσεις των σύγχρονων δημιουργών παραμένουν πολυφωνικές καθώς επαναδιαπραγματεύονται το μέσο της τέχνης τους μέσα από τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, τη γλυπτική, την χαρακτική, τα νέα μέσα και τις ψηφιακές εφαρμογές και επιτρέπουν μια πολυδιάστατη εικαστική προσέγγιση της εποχής μας.
Επιμέλεια: Θοδωρής Μάρκογλου & Κατερίνα Σύρογλου, ιστορικοί της τέχνης και επιμελητές MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
Καλλιτέχνες: Tania Bohuslavska, David Bergé, Rinku Chaudhary, Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Hans Giesen, Δημήτρης Ζουρούδης, Λίζη Καλλιγά, Άρης Κατσιλάκης, Γιάννης Κουνέλλης, Φουστί Λαμέ, Αλεξάνδρα Μαράτη, Δημήτρης Μαρωνίδης, Sanyaa Mehrota, Χριστίνα Μήτρεντσε, Νάκης Παναγιωτίδης, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Κώστας Παππάς, Λυσίμαχος Πολυχρονίδης, Βασίλης Πούλιος, Bernhard Quade, Ξενής Σαχίνης, Στέργιος Στάμος, Δημήτρης Τάταρης, Αθηνά Τάχα, Βίκυ Τσαλαματά, Βιβή Τσιόγκα, Arda Yalkin, Μανώλης Χάρος, Μαρία Χουλάκη
Την έκθεση πλαισιώνουν ξεναγήσεις για το κοινό και εκπαιδευτικές δράσεις.
*Διάρκεια Έκθεσης: 11 Μαρτίου – 25 Σεπτεμβρίου 2022 | MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (Εγνατία 154, εντός ΔΕΘ-HELEXPO)
Έκθεση «Γιανούλης Χαλεπάς: ΔΟΥΝΑΙ και ΛΑΒΕΙΝ» στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.
Η μυθιστορηματική ζωή του σημαντικού Έλληνα γλύπτη μέσα από μια έκθεση που διατρέχει όλη του τη ζωή. Το μεγαλείο της τέχνης του, οι τρικυμίες και οι φωτισμένες στιγμές του μέσα από έργα που εκτίθενται για πρώτη φορά.
Το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., είναι στην πολύ ευχάριστη θέση να ανακοινώσει τη νέα έκθεση με τίτλο: «Γιανούλης Χαλεπάς: Δούναι και Λαβείν», σε συμπαραγωγή με το Onassis Culture. Τα εγκαίνια θα γίνουν την Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2022, στις 18:30 από την Α.Ε. την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, στο αμφιθέατρο του Τελλογλείου.
Αφετηρία της μεγάλης έκθεσης για τον Γιανούλη Χαλεπά είναι η πρόσφατη απόκτηση ενός μεγάλου συνόλου γλυπτών και σχεδίων από το Ίδρυμα Ωνάση. Πρόκειται για ένα μέρος της σπουδαίας συλλογής της Ειρήνης και Βασιλείου Χαλεπά, των ανιψιών του καλλιτέχνη, οι οποίοι τον Αύγουστο του 1930 τον έφεραν από την Τήνο στην Αθήνα, όπου δημιούργησε περισσότερα από 40 έργα και πάρα πολλά σχέδια στα τελευταία 8 χρόνια της ζωής του (πέθανε 15 Σεπτεμβρίου 1938). Επρόκειτο για τη σημαντικότερη συλλογή για το έργο και τη ζωή του Χαλεπά, μια και διέσωσε σημαντικά έργα της πρώτης, της δεύτερης και, κυρίως, της τρίτης περιόδου της καλλιτεχνικής του παραγωγής.
Στην έκθεση θα παρουσιαστούν περισσότερα από 150 έργα (γλυπτά, σχέδια, κατάστιχα). 80 από αυτά ανήκουν στη Συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση ενώ τα υπόλοιπα είναι από τη Συλλογή Έργων Τέχνης του Τελλογλείου, την Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού (ΙΤΗΠ) Τήνου και το Μουσείο Γιανούλη Χαλεπά Πύργου Τήνου αλλά και από Ιδιωτικές Συλλογές.
Στην έκθεση δίνεται έμφαση σε θέματα που ο Γιανούλης επέλεξε να δουλέψει σε όλη του τη ζωή: παρουσιάζονται μαζί και οι Μήδειες (μία από κάθε περίοδο), δέκα από τους 12 Σάτυρους και Έρωτα, το Παραμύθι της Πεντάμορφης κ.ά. Εμβληματικό για την περίοδο της Αθήνας είναι το γλυπτό Οιδίπους και Αντιγόνη. Εξαιρετικά επιτύμβια, αμφίπλευρα έργα, έργα σε σχέση με την αρχαιότητα, πορτρέτα και θέματα με τύπους καθημερινής ζωής, ολοκληρώνουν μια ανανεωμένη διεισδυτική περιδιάβαση στο έργο του. Πρώιμα έργα του στο Βουκουρέστι, καθώς και η ζωή του καλλιτέχνη στην Τήνο και στην Αθήνα, ζωντανεύουν με σπάνιο αρχειακό φωτογραφικό υλικό.
Στην έκθεση αυτή για πρώτη φορά παρουσιάζονται στο κοινό όλα μαζί τα κατάστιχα που σώζονται, με αναφορές και συνδέσεις -όπου υπάρχουν- με έργα της έκθεσης και όχι μόνο. Αναφέρονται στο εργαστήριο του πατέρα του και τη συνεργασία του με άλλους γλύπτες (Δημήτριος Φιλιππότης-Θεριστής σε μάρμαρο, επίσης στη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση), σε επιτύμβια στο Βουκουρέστι της α’ περιόδου κ.ά. Από τις σελίδες τους προέρχεται ο τίτλος ΔΟΥΝΑΙ-ΛΑΒΕΙΝ, που ταιριάζει με την παραγωγική διαδικασία στη γλυπτική του Γιανούλη (πρότυπα, επιρροές, νέες δημιουργίες).
Το ΔΟΥΝΑΙ και ΛΑΒΕΙΝ στις σελίδες των κατάστιχων, εκφράζει απόλυτα το πάρε-δώσε μορφών, θεμάτων, παραγγελιών και τις συνέπειές τους μέσα στο έργο του Χαλεπά, αλλά και του εργαστηρίου του πατέρα του: ανταλλαγές (δάνεια, αναφορές) με γλύπτες, σύγχρονούς του ή παλιότερων εποχών, που επηρεάζουν τις επιλογές, το έργο του, την καλλιτεχνική του δημιουργία. «Όποιος παίρνει δίνει και όποιος δίνει παίρνει», διατυπώνει σοφά ο Δημήτρης Μαρωνίτης για «την παραγωγική αξία που έχει στον καλλιτεχνικό τομέα η μέθοδος της αμοιβαιότητας».
Η έκθεση πλαισιώνεται από δίγλωσση έκδοση που θα είναι διαθέσιμη στο Τελλόγλειο, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και σε βιβλιοπωλεία, σε παραγωγή του τμήματος Εκδόσεων του Ιδρύματος Ωνάση και σχεδιασμό του Grid Office.
Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν θεατρικά και μουσικά δρώμενα, διαλέξεις, ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα, πάντα με την πιστή τήρηση των μέτρων που έχει θεσπίσει η πολιτεία για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Επιστημονική επιμέλεια έκθεσης και δίγλωσσης έκδοσης/καταλόγου: Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, Γενική Διευθύντρια Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ., Ομότιμη Καθηγήτρια Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. | Σχεδιασμός έκθεσης: Παύλος Θανόπουλος, Σκηνογράφος.
*Διάρκεια Έκθεσης: 18 Φεβρουαρίου – 17 Ιουλίου 2022 | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. (Αγίου Δημητρίου 159A, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο: Παρασκευή 9.00 – 14.00, Σάββατο & Κυριακή 10.00 – 18.00 | Εισιτήρια: 5€ (γενικό), 2,5€ (μειωμένο)
«Κατερίνα Χαλεπά – Κατσάτου: στα ίχνη του Γιανούλη» στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.
«Από τα πρώτα χρόνια της ζωής μου είχα την τύχη να ζήσω δίπλα στον μεγάλο πρόγονο και να τον βλέπω να δημιουργεί. Αυτή η πρόωρη επαφή μου με την τέχνη μαζί με την αγάπη μου για το ωραίο, στάθηκε αφορμή για τη μελλοντική μου σταδιοδρομία»
Κατερίνα Χαλεπά-Κατσάτου (1925-2004).
Το θέμα του Γιανούλη Χαλεπά δεν εξαντλείται εύκολα. Μετά τη μεγάλη έκθεση «Γιανούλης Χαλεπάς: Δούναι και Λαβείν», μια συμπαραγωγή με το Onassis Culture και σε συνεργασία με σημαντικά μουσεία και συλλέκτες, μια προσπάθεια ανανεωτικής ματιάς στο έργο του καλλιτέχνη, επανέρχεται το θέμα Χαλεπάς με μια καινούρια έκθεση στο Τελλόγλειο, η οποία συμπληρώνει και επεκτείνει σε κάποιον βαθμό την προηγούμενη.
Η Κατερίνα Χαλεπά-Κατσάτου, γλύπτρια, μικροανεψιά του Γιανούλη, επέλεξε και τόλμησε να ακολουθήσει τη γλυπτική, παρά το βάρος του μεγάλου προγόνου της. Πρόκειται για μια γλύπτρια που, όπως ήταν φυσικό επηρεάστηκε από το έργο του θείου της, έζησε κοντά του έως τα 13 της και δημιούργησε, ωστόσο, ένα δυνατό έργο με γλυπτά μεγάλων διαστάσεων σε μάρμαρο, σε χαλκό, μνημειακές συνθέσεις σε δημόσιους χώρους και κτίρια, όσο καμιά άλλη γυναίκα στον χώρο της νεοελληνικής γλυπτικής. Η γλυπτική της παραμένει στο γενικό παραστατική, ρεαλιστική με κεντρικό θέμα τον άνθρωπο. Επιλέγει να εκφραστεί μέσα από τη μεγάλη χειρονομία, που αποτυπώνεται σε μεγάλες επικές συνθέσεις – η κατεξοχήν Ελληνίδα γλύπτρια μνημειακής πλαστικής.
Η έκθεση θα παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μια σημαντική Ελληνίδα γλύπτρια μνημειακής γλυπτικής σε ιστορικά μνημεία της Ελλάδος και της Μακεδονίας ιδιαίτερα (Μνημείο Νάουσας 1822, Μνημείο Μικρασιάτισσας Μάνας 1922 στη Μυτιλήνη κ.α.). Στο Τελλόγλειο θα παρουσιαστούν περισσότερα από 80 έργα, γλυπτά, σχέδια και σπάνια τεκμήρια για την Κατερίνα Χαλεπά-Κατσάτου και τον Γιανούλη Χαλεπά.
Η Κατερίνα Χαλεπά, συνέβαλε πολύ στη διάσωση, και επιμέλεια του αρχείου της οικογένειάς της, του Βασίλη και της Ειρήνης Χαλεπά, κατανόησε και έκανε έργο ζωής τη διατήρηση και αρχειοθέτηση όλων αυτών των στοιχείων που βοηθούν εντέλει στην ένταξη του καλλιτεχνικού έργου στα σωστά του συμφραζόμενα. Το αρχείο αυτό περιείχε σημαντικότατα στοιχεία για τον Γιανούλη, το έργο του, τα σχέδιά του στα κατάστιχα λογαριασμών της πατρικής επιχείρησης, αλλά και για το εργαστήριο μαρμαρογλυπτικής του πατέρα του, του Ιωάννη Χαλεπά, έγγραφα, συμβόλαια κ.ά. ενώ επίσης περιλάμβανε πλούσιο υλικό σε φωτογραφίες και τεκμήρια για την Τήνο. Κυρίως όμως η Κατερίνα διαφύλαξε το γλυπτό σύνολο των έργων που πραγματοποίησε ο Χαλεπάς όταν έζησε στην οικία Δαφνομήλη στην Αθήνα.
Αξίζει να γνωρίσουμε το έργο της, αλλά και την υπόλοιπη προσφορά της στη γλυπτική.
«Γνώρισα την Κατερίνα Χαλεπά ώριμη πια τη δεκαετία του ’80, όταν είχε μια διαμορφωμένη πλέον διαδρομή στη γλυπτική, με χαρακτηριστική την προσπάθειά της να διατηρήσει τη βαριά κληρονομιά και την αγάπη για το έργο του θείου της. Στη σκιά αυτή, ανάμεσα στον θαυμασμό και τις αναπόφευκτες επιδράσεις από τον Χαλεπά, προσπάθησε να φτιάξει –κι έφτιαξε- το δικό της έργο, με τη δική της προσωπικότητα, τις δικές της επιλογές» αναφέρει στο κείμενο της έκδοσης η κα Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά.
Σύντομο βιογραφικό
Η Κατερίνα Χαλεπά-Κατσάτου γεννήθηκε στην Αθήνα στις 9 Απριλίου του 1925, κόρη του Βασιλείου Χαλεπά και της Ειρήνης το γένος Ιακώβου Κουβαρά. Συνεχίζει τρίτη γενιά την οικογενειακή παράδοση γλυπτών: μικρεγγονή του Γιανούλη Χαλεπά και δισεγγονή του μαρμαρογλύπτη-αρχιτέκτονα Ιωάννου Χαλεπά, πατέρα του Γιανούλη. Απεβίωσε στην Αθήνα στις 10 Ιουνίου 2004.
Διδάχθηκε σχέδιο επί τέσσερα χρόνια στο ιδιωτικό εργαστήριο του ζωγράφου Λουκά Γεραλή. Σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, με δάσκαλο τον ακαδημαϊκό Μιχάλη Τόμπρο (1949-1954), καθώς και μάρμαρο με δάσκαλο τον γλύπτη Γεώργιο Ματαράγκα. Πήρε το δίπλωμα της γλυπτικής το 1954 και το δίπλωμα των Θεωρητικών Σπουδών το 1956. Το 1957, μετά το τέλος των σπουδών της, παρακολούθησε για έναν επί πλέον χρόνο μαθήματα σχεδίου στο ιδιωτικό εργαστήριο του Σπύρου Παπαλουκά. Το 1957 άρχισε η καλλιτεχνική της σταδιοδρομία. Εκτός της γλυπτικής επιδόθηκε επίσης στο μετάλλιο και τη ζωγραφική. Δημιούργησε πολλά έργα τοποθετημένα σε δημόσιους χώρους σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος, σε ανώτατα Κρατικά Ιδρύματα, όπως η Ακαδημία Αθηνών, η Πινακοθήκη Ιωαννίνων, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, και άλλα σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Επιστημονική επιμέλεια έκθεσης και δίγλωσσης έκδοσης/καταλόγου: Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, Γενική Διευθύντρια Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ., Ομότιμη Καθηγήτρια Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
*Διάρκεια Έκθεσης: 6 Μαΐου – 17 Ιουλίου 2022 | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. (Αγίου Δημητρίου 159A, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο: Παρασκευή 9.00 -14.00, Σάββατο & Κυριακή 10.00 -18.00 | Εισιτήρια: 5€ γενικό, 2,5€ μειωμένο
Ομαδική έκθεση Σύγχρονης Τέχνης “Αριθμός Φορτηγού Μητρώου” στον Πολυχώρο “Ορατός”
Ο Πολυχώρος «Ορατός» παρουσιάζει την ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης, με τίτλο «Αριθμός Φορτηγού Μητρώου». Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Βασίλης Αλεξάνδρου, Φανή Αράπη, Νίκος Κρυωνίδης, Ιωάννης Μονογυιός, Γιώργος Παναγιωτάκης, Χάρης Χιλίτσης.
Η Γεωργία Κουρκουνάκη, υπ. Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης σημειώνει στο κείμενο της έκθεσης: «Η τέχνη στις αρχές του 20ου αιώνα υποστήριζε την ιδέα του flâneur, εκείνου που επιδιώκει μια ανεπίσημη εξερευνητική χαρτογράφηση της πόλης, αλλά και της ίδιας της ζωής, και ο οποίος με φιλοπερίεργη διάθεση και αυξημένη ενσυναίσθηση συνδύαζε την περιπλάνηση του σώματος με αυτή του νου, αναζητώντας το ουσιώδες της ύπαρξης.
Έναν αιώνα μετά, η ανέμελη ανακάλυψη της περιπέτειας έχει αντικατασταθεί από τη νέα πραγματικότητα της οικονομικής και της κοινωνικής επιτήρησης. Οι φιλέλπιδες πεποιθήσεις για την προοδευτική εξέλιξη της τεχνολογίας και του πολιτισμού με την αντίστοιχη βελτίωση της καθημερινότητας του ατόμου, αντικαταστάθηκαν από μια σκληρή παγκοσμιοποίηση και ακόμη πιο σκληροπυρηνική οικονομική εκμετάλλευση και κοινωνική αγκύλωση των θεσμών.
Η έκθεση «Αριθμός Φορτηγού Μητρώου» προσεγγίζει εικαστικά τις περιπέτειες του κοινωνικού και οικονομικού υποκειμένου του 21ου αιώνα. Όπως μας υπενθυμίζει ο Φουκώ, η εξουσία εγγράφεται στην καθημερινή ζωή και οι κοινωνικές σχέσεις βασίζονται στη διεισδυτική οικονομία των λόγων εξουσίας, δημιουργώντας το “φορτίο” που καλείται το άτομο να φέρει σε κάθε έκφανση της δραστηριότητάς του. Οι καλλιτέχνες της έκθεσης προσεγγίζουν τα διαφορετικά συστήματα εξουσίας και επιχειρούν την αποδόμησή τους, εκτείνοντας το εύρος των αναζητήσεών τους από τον ρόλο του καλλιτέχνη στη σημερινή εποχή μέχρι το άτομο ως γρανάζι του καταναλωτικού συστήματος και παθητικού δέκτη εθνικιστικών ζυμώσεων και προπαγάνδας».
*Εγκαίνια: Τρίτη 14 Ιουνίου στις 20.00 | Διάρκεια Έκθεσης: 14 Ιουνίου – 25 Ιουνίου 2022 | Πολυχώρος Ορατός (Σφετσού 2, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο: Παρασκευή – Κυριακή 19.00 -24.00 | Είσοδος Ελεύθερη
Μνήμες Μικρασιατικής Εκστρατείας 1919-1922 στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών
Η Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών τιμά τον Ελληνισμό των Αλησμόνητων Πατρίδων με την Έκθεση Φωτογραφικού – Αρχειακού Υλικού: Μνήμες Μικρασιατικής Εκστρατείας 1919-1922, την Τετάρτη 13 Απριλίου 2022, ώρα 19.30.
Την Έκθεση θα εγκαινιάσει στην Πινακοθήκη της Ε.Μ.Σ. ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Άγγελος Συρίγος και θα ακολουθήσει ξενάγηση του συλλέκτη της Εκθέσεως, Αρχαιολόγου κ. Πέτρου Μεχτίδη.
Την εκδήλωση θα προλογίσει ο Πρόεδρος της Ε.Μ.Σ. ο οποίος και θα βραβεύσει τον συλλέκτη.
Στην Έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από 200 εκθέματα Φωτογραφικού – Αρχειακού Υλικού, συλλογή του ανωτέρω συλλέκτη, με θέμα τη Μικρασιατική Εκστρατεία και τις Ελληνικές Κοινότητες της περιοχής (Μικράς Ασίας). Περιλαμβάνει αναπαραγωγές φωτογραφιών αλλά και πρωτότυπο υλικό (χάρτες από τον 17ο έως τον 20ό αι.), στρατιωτικά έγγραφα, επιστολικά δελτάρια και βιβλία.
Για επισκέψεις εκπαιδευτικών μονάδων, φορέων πολιτισμού, στρατιωτικών Σχολών κ.λπ. να προηγείται συνεννόηση με τον υπεύθυνο της Πινακοθήκης, κ. Γιώργο Ρουσσέτη, τηλ.: 2310 238601 & 6977264377 ή με την υπεύθυνη Γραμματείας κα Λένα Ρέγκου, τηλ.: 2310 270972.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης θα τηρούνται όλα τα προβλεπόμενα υγειονομικά μέτρα κατά του Covid-19, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
*Διάρκεια Έκθεσης: 13 Απριλίου – Οκτώβριος 2022 | Πινακοθήκη Ε.Μ.Σ. (Νικολάου Γερμανού 1, Θεσσαλονίκη – 6ος όροφος) | Ωράριο: Παρασκευή 10.00 – 15.00, Κυριακή 11.00 – 15.00 | Είσοδος ελεύθερη | Περισσότερες πληροφορίες: τηλ. 2310238601, e-mail [email protected]
Εικαστική Έκθεση “1922-2022 Προσφυγιά” στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών
Η Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών τιμά την ιστορία του προσφυγικού Ελληνισμού με την εικαστική Έκθεση Ελλήνων καλλιτεχνών, 1922-2022 ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 22+8 ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
*Διάρκεια Έκθεσης: 18 Μαΐου – Οκτώβριος 2022 | Πινακοθήκη Ε.Μ.Σ. (Νικολάου Γερμανού 1, Θεσσαλονίκη – 6ος όροφος) | Ωράριο: Παρασκευή 10.00-15.00, Κυριακή 11.00-15.00 | Είσοδος Ελεύθερη
Έκθεση “Δέκα Εκπαιδευτικά Τετράδια – Άγιος Γεώργιος Πέγειας” στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.
Μετά την επιτυχημένη παρουσίαση του προγράμματος στην Γκαλερί Γκλόρια (Λευκωσία-Κύπρος, 6-23 Μαΐου 2022), η έκθεση «Δέκα Εκπαιδευτικά Τετράδια – Άγιος Γεώργιος Πέγειας» θα εγκαινιαστεί στο Τελλόγλειο Ίδρυμα την Παρασκευή 27 Μαΐου στις 19:30.
Τα Δέκα Εκπαιδευτικά Τετράδια αποτελούν ένα πρωτότυπο, συστηματικό και ολοκληρωμένο πρόγραμμα με αρχαιολογικό, εκπαιδευτικό και αισθητικό χαρακτήρα, που σκοπό έχει να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς στην προετοιμασία και πραγματοποίηση επισκέψεων μαθητών Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου στον αρχαιολογικό χώρο του Αγίου Γεωργίου (δυτικό ακρωτήριο της Κύπρου Δρέπανον). Το πρόγραμμα λειτουργεί και ως υπόδειγμα για επισκέψεις σε οποιονδήποτε αρχαιολογικό χώρο και δεν απευθύνεται αποκλειστικά σε εκπαιδευτικούς. Τα Δέκα Εκπαιδευτικά Τετράδια παρουσιάζονται σε έκθεση στο Τελλόγλειο Ίδρυμα λόγω του πηγαίου και αυθόρμητου κινήτρου των συντακτών τους, του πολύεδρου περιεχομένου και της καλλιτεχνικής σύνθεσής τους.
Η σύνταξη των Τετραδίων έγινε από παλαιά μέλη της Ελληνικής Αρχαιολογικής Αποστολής στον Άγιο Γεώργιο Πέγειας (Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Υπουργείο Πολιτισμού) και συνεργάτες εκπαιδευτικούς με την εποπτεία του Τμήματος Αρχαιοτήτων Κύπρου και χορηγία του Ιδρύματος Αναστάσιος Γ. Λεβέντης (Λευκωσία), σύμφωνα με τα αναλυτικά προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας της Κύπρου. Εικαστικά έργα των ζωγράφων και εκπαιδευτικών Ρήνου Στεφανή και Σούζαν Βάργκας εμπλουτίζουν τα Τετράδια.
Συντελεστές των Εκπαιδευτικών Τετραδίων: Χρήστος Αργυρού, Σούζαν Βάργκας, David Castrillo, Σάββας Θωμά, Πέλλη Μάστορα, Κυριάκος Ματθαίου, Λεόνη Μεννογιάτη, Όλγα Μπακιρτζή, Χαράλαμπος Μπακιρτζής, Ρήνος Στεφανή, Θέκλα Φωτίου.
*Διάρκεια: 27 Μαΐου – 9 Οκτωβρίου 2022 | Ωράριο: Παρασκευή 9.00-14.00, Σάββατο & Κυριακή 10.00-18.00 | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. (Αγίου Δημητρίου 159A, Θεσσαλονίκη)
Έκθεση “Μνημονικοί Τόποι απο τον Πόντο και τη Μικρά Ασία στη Μακεδονία” στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
Η έκθεση «ΜΝΗΜΟΝΙΚΟΙ ΤΟΠΟΙ. Από τον Πόντο και τη Μικρά Ασία στη Μακεδονία», θα λάβει χώρα στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα.
Πρόκειται για μια ομαδική έκθεση με μεγάλη ποικιλία σπουδαίων έργων καλλιτεχνών και ντοκουμέντων. Θα θεωρήσουμε τιμή μας την παρουσία σας.
*Διάρκεια έκθεσης: 28 Μαΐου – 31 Δεκεμβρίου 2022 | Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα (Προξένου Κορομηλά 23, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο: Παρασκευή 9.00 – 14.00, Σάββατο 10.00 – 14.00
Έκθεση «Οργανική Τέχνη. H Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη Μονή Λαζαριστών
Η μουσική, η λογοτεχνία, η αρχιτεκτονική, ο κινηματογράφος, το θέατρο, ο χορός, οι επιστήμες και η τέχνη κατά τις πρώτες τρεις δεκαετίες του 20ου αιώνα στη Ρωσία δομούνται και αναπτύσσονται σε κοινή τροχιά, στο πλαίσιο του διακαλλιτεχνικού αισθητικού φαινομένου που αργότερα ονομάστηκε από τους ιστορικούς της τέχνης ‘ρωσική πρωτοπορία’. Η Τέχνη απορροφά και συνδράμει σε όλους τους κραδασμούς και γίνεται ένα με την κοινωνία, γίνεται οργανικό της μέρος. Καλλιτέχνες που αγωνίστηκαν για μια καλύτερη κοινωνία μέσω της τέχνης αλλά στη δεκαετία του 1930 η τέχνη απαγορεύτηκε και οι ίδιοι καταδιώχθηκαν ή απομονώθηκαν. Ένα από τα σημαντικότερα παραδείγματα της σύνθεσης των τεχνών και της σχέσης της Τέχνης με τη Φύση διακρίνεται στη Σχολή Οργανικής Παιδείας του Πέτρογκραντ/Λένινγκραντ υπό τη διεύθυνση και τη θεωρητική επίβλεψη του καλλιτέχνη, μουσικού και δασκάλου Μιχαήλ Ματιούσιν (1861-1934).
Αυτό το ιδιαίτερο μωσαϊκό/πλαίσιο ζύμωσης και δημιουργίας αποτυπώνει η νέα έκθεση του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη στη Μονή Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη, με τίτλο «Οργανική Τέχνη. H Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» (5 Ιουνίου 2022 – 26 Φεβρουαρίου 2023).
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 5 Ιουνίου 2022, στις 20:00 και θα ακολουθήσει μουσική συναυλία με theremin, του πρώτου οργάνου ηλεκτρονικής μουσικής στον κόσμο, από τη διεθνούς κύρους μουσικό Λύντια Κάβινα, μαθήτρια του εφευρέτη του theremin Λεβ Θέρεμιν.
Τα 250 έργα και το αρχειακό υλικό της έκθεσης προέρχονται από τη συλλογή και το αρχείο Κωστάκη του μουσείου, καθώς και από τη σημαντικότατη δωρεά μιας συλλογής πινάκων, σχεδίων και αρχειακού υλικού της Λιουντμίλα Ιβάνοβα από τους καθηγητές John E. Bowlt και Nicoletta Misler που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, εμπλουτίζοντας έτσι τις συλλογές του μουσείου. Οι εκθεσιακοί χώροι στη Μονή Λαζαριστών παίρνουν χρώμα, κίνηση και ήχο τόσο από τα έργα που εκτίθενται όσο και από τις διαδραστικές μηχανές πειραματικού ήχου που ανακατασκευάστηκαν βάσει σχεδίων της δεκαετίας του 1920 ειδικά για την έκθεση από τον διευθυντή του Κέντρου Theremin, Αντρέι Σμιρνόφ.
Η έκθεση «Οργανική Τέχνη. H Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στα μαθήματα που δίδαξε στο Πέτρογκραντ/Λένινγκραντ τη δεκαετία του 1920 ο ζωγράφος και μουσικός Μιχαήλ Ματιούσιν, ενώ γίνεται επίσης αναφορά για τη σχέση της τέχνης με την κίνηση στη ζωγράφο και χορεύτρια Νατάλια Ένμαν, μαθήτρια της Ισιδώρας Ντάνκαν και μέλος του χορευτικού και μουσικού συγκροτήματος «Γκεπταχόρ», η οποία συνέδεσε το έργο της με τις διδασκαλίες της Οργανικής Τέχνης. Παράλληλα, παρουσιάζεται, μεταξύ άλλων, το έργο πέντε σημαντικών αλλά όχι ιδιαίτερα γνωστών και μελετημένων γυναικών καλλιτεχνών της ρωσικής πρωτοπορίας από τις δεκαετίες 1900-1930: Ελένα Γκουρό, Ξένια Έντερ, Μαρία Έντερ, Λιουντμίλα Ιβάνοβα, Νατάλια Ένμαν.
Για τον Μιχαήλ Ματιούσιν, η τέχνη υπάρχει στη φύση, στον μικρόκοσμο και τον μακρόκοσμο και χρειάζεται ειδική εκπαίδευση των αισθήσεών μας και ιδίως της όρασης για να την εντοπίσουμε. Σύμφωνα με τον ίδιο, η θεωρία της διευρυμένης όρασης μπορεί να γίνει ένα τέτοιο εκπαιδευτικό εργαλείο, η ζωγραφική δεν μπορεί να είναι στατική, μεταμορφώνεται διαρκώς και συνδέεται στενά με την κίνηση και τον ήχο. Συνδέθηκε ήδη από το 1909 με την ομάδα «Ένωση Νεολαίας» της Πετρούπολης, μία από τις πρώτες πειραματικές καλλιτεχνικές ομάδες της ρωσικής πρωτοπορίας. Ήταν ζωγράφος, μουσικός και δάσκαλος στο Κρατικό Ινστιτούτο Καλλιτεχνικής Παιδείας της Πετρούπολης (ΓΚΙΝΧΟΥΚ), επικεφαλής του «Τμήματος Οργανικής Παιδείας».
Ο όρος «Οργανική Τέχνη/Παιδεία» επινοήθηκε από τον ίδιο τον Ματιούσιν το 1923 και βασιζόταν στη θεωρία ότι ο κόσμος είναι ένα αυστηρά δομημένο σύστημα που διέπεται από νόμους, κινείται αέναα και έχει τον δικό του βιολογικό ρυθμό, ακόμη κι όταν πρόκειται για ανόργανη ύλη όπως είναι οι κρύσταλλοι ή η πέτρα. «Αν η ζωή και η ανάπτυξη του πλέον μικρού είναι παρόμοια με αυτήν του απείρως μεγάλου, και η ουσία τους, ή η ψυχή τους, μπορεί να εκφραστεί, και αν το μικρότερο περιλαμβάνει το μεγαλύτερο, τότε οι αντιλήψεις για τα φαινόμενα δεν είναι επαρκείς και όλες οι ιδέες μας για τη φύση και την ηθική θα πρέπει να αναθεωρηθούν» έγραφε ο Ματιούσιν το 1912, επηρεασμένος και από τη θεώρηση της συζύγου του, ζωγράφου και λογοτέχνιδας Ελένα Γκουρό, που πέθανε το 1913. Στη δεκαετία του 1920 ο Ματιούσιν ασχολήθηκε ιδιαίτερα με παρατηρήσεις και πειράματα στο Τμήμα Οργανικής Παιδείας, με κύριο έργο του τη σύνθεση επιστημών και τεχνών. Αποστολή των μαθητών του ήταν να φέρουν ξανά τη φύση στην τέχνη. Ο Ματιούσιν πίστευε ότι ο καλλιτέχνης πρέπει να αναζητά τον ρεαλιστικό χώρο όχι στην εύκολα ορατή πραγματικότητα αλλά στον μικρόκοσμο και τον μακρόκοσμο. Στο «Τμήμα Οργανικής Παιδείας» εργάζονταν ως βοηθοί του τα τέσσερα αδέλφια Έντερ (Μπορίς, Μαρία, Ξένια, Γιούρι) και ο Νικολάι Γκρίνμπεργκ. Οι καλλιτέχνες πραγματοποιούσαν εργαστηριακές βιολογικές έρευνες σε συνδυασμό με μαθήματα μουσικής και ασκήσεις αυτοσυγκέντρωσης για την τελειοποίηση των αισθήσεων επιδιώκοντας αυτό που ο Ματιούσιν αποκαλούσε «διευρυμένη όραση». Στο έργο των καλλιτεχνών του «Τμήματος Οργανικής Παιδείας», βασικό συστατικό του πίνακα είναι το φως, το οποίο με τη σειρά του δημιουργεί το χρώμα.
Επιμέλεια έκθεσης Μαρία Τσαντσάνογλου, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθύντρια MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη Συνεπιμέλεια έκθεσης Αγγελική Χαριστού, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, προϊστάμενη συλλογής και αρχείου Κωστάκη MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Καλλιτέχνες Ελένα Γκουρό, Νικολάι Γκρίνμπεργκ, Μπορίς Έντερ, Ξένια Έντερ, Γιούρι Έντερ, Μαρία Έντερ, Λιουντμίλα Ιβάνοβα, Μιχαήλ Ματιούσιν, Βσέβολοντ Σουλίμο-Σαμουίλο, Νικολάι Σουέτιν, Πάβελ Φιλόνοφ
Επιστημονική ομάδα John E. Bowlt, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, ομότιμος καθηγητής του USC, Λος Άντζελες Nicoletta Misler, ιστορικός τέχνης, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ανατολικών Σπουδών, Νάπολη Andrei Smirnov, ιστορικός της Μουσικής της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθυντής του κέντρου Theremin Μαρία Τσαντσάνογλου, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθύντρια MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Θεσσαλονίκη Αγγελική Χαριστού, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, προϊστάμενη συλλογής και αρχείου Κωστάκη MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Θεσσαλονίκη
Έκδοση Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο, με κείμενα από διεθνώς αναγνωρισμένους ερευνητές της ρωσικής πρωτοπορίας.
Συγγραφείς John E. Bowlt, ομότιμος καθηγητής του USC, Λος Άντζελες Nicoletta Misler, ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ανατολικών Σπουδών, Νάπολη Alla Povelikhina, ιστορικός τέχνης, ειδική στη μελέτη της οργανικής τέχνης, Κολόμνα Andrei Smirnov, ιστορικός της Μουσικής της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθυντής του κέντρου Theremin Margareta Tillberg, επισκέπτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτισμού και Αισθητικής, Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης – αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα, Ιστορίας της Τέχνης, Πανεπιστήμιο της Ουψάλα Μαρία Τσαντσάνογλου, διευθύντρια MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Θεσσαλονίκη Isabel Wünsche, καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Jacobs, Βρέμη
*Διάρκεια έκθεσης: 5 Ιουνίου 2022 – 26 Φεβρουαρίου 2023 | MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Μονή Λαζαριστών ( Κολοκοτρώνη 21, Μονή Λαζαριστών) | Ωράριο: Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 10.00 – 18.00
Ομαδική έκθεση “Hard as Nails, Soft as Tales” στο Pikap Kato
Πέντε γυναίκες εικαστικοί εκθέτουν την πρόσφατη δουλειά τους στο Pikap Kato στη Θεσσαλονίκη, από τις 16 έως τις 30 Ιουνίου. Πέντε φαινομενικά ετερόκλητες εικαστικές καταθέσεις καλούν για ποικίλες αναγνώσεις και εμπλέκουν τον θεατή να ενεργοποιήσει τις αισθήσεις του. Η ποικιλία υλικών και χρωμάτων, οι αποκλίσεις μέσου, υφής, κλίμακας και φωτεινότητας, οι διαφορετικές οπτικές γωνίες του γυναικείου βλέμματος συνευρίσκονται στο πλαίσιο της έκθεσης, με τόπο συνάντησης τις διερευνήσεις του παράδοξου- τα όνειρα, το υποσυνείδητο και τη φαντασία.
Η συνδιαλλαγή παράδοσης και ριζοσπαστικότητας στα κεραμικά γλυπτά της Μαργαρίτας Πατσίκα, μαζί με τα animated ζωόμορφα ειδώλια της Αλεξάνδρας Λαγούδη, χαρακτηρίζουν τις τρισδιάστατες καταθέσεις των καλλιτεχνών, ενώ στον δισδιάστατο χώρο τα ψυχογραφήματα της Ολυμπίας Τοπτσίδου συνδιαλέγονται με τις ετερόκλητες συναρθρώσεις της Μαρίας Βοζαλή. Το έργο της ´Εμης Τσούγκαρη, σε ήσυχους τόνους, κεντάει έναν παράδοξο κόσμο με εντελώς προσωπικό ύφος και τεχνική.
Η έκθεση ‘Hard as nails, soft as tales’ είναι μια ανοιχτή πρόσκληση να ανακαλύψει ο θεατής πώς πέντε σύγχρονες Ελληνίδες εικαστικοί πραγματώνουν μερικές από τις παραδοσιακές φεμινιστικές στρατηγικές μέσα από το έργο τους: ενδυνάμωση του εαυτού τους, καλλιέργεια δεσμών μέσω της συνεργασίας με άλλες γυναίκες, ανάληψη ευθύνης για την αυτοέκφρασή τους και πειραματισμό με τα όρια των εκφραστικών τους μέσων.
*Διάρκεια έκθεσης: 16 – 30 Ιουνίου | Ωράριο: Παρασκευή – Κυριακή 19.00 – 23.00 | Pikap Kato (Ολύμπου 57, Θεσσαλονίκη)
Affordable Art στη Γκαλερί Λόλα Νικολάου
Έκπτωση στην τιμή…πάντα με ποιότητα!!
Πηνελόπη Ακριτίδου_Βασίλης Αλεξάνδρου_ Δημήτρης Αμελαδιώτης_ Σοφία Βαγγέλη_Γιώργος Βαβάτσης_Αναστάσιος Βελούδης_Αρτέμιος Γεωργιάδης_ Άρις Γεωργίου_ Μπόρις Γεωργιτσέλη_Μελίνα Γεωργούδα_Μενέλαος Γκέρος _Κωστής Δαμουλάκης_Θανάσης Δάπης_ Δημήτρης Δημητριάδης_κωνσταντίνος Δουλούδης_Βασίλης Ζωγράφος_Μαρί Θεοφίλου_ Ελένη Θεοφυλάκτου_Ljilja Jaric_Ζωή Καλογιάννη_Χρήστος Κάλφας_Αλέξανδρος Καπετάνου_Δημήτρης Καπετάνου_Ειρήνη Καραμανλή_Δημήτρης Καρατζάς_Μαρία Καραχρήστου_Έλλη Κατσάρα_Κατερίνα Κατσιούρα_Πέγκυ Κλιάφα_Χάρης Κοντοσφύρης_Νίκος Κρυωνίδης_Δημήτρης Λάμπρου_Σταμάτης Λάσκος_Εμμανουέλα Λιάγκου_Θωμάς Μακινατζής_Κωνσταντία Μακρή_Ντορίνα Μάλλιου_Αντιγόνη Μανωλίδου_Γιώργος Μιχαλόπουλος_Φώτιος Μπάλας_Όλγα Μπογδάνου_ Αλεξία Ξαφοπούλου_ Δημήτρης Παλάντζας_Γιώργος Πανταζής_Άννα Παπαβασιλείου_Χριστίνα Παπαϊωάννου_ Ρεβέκκα Πρωτοπαπά_ Εγκράτεια Ρούμπου_ Ίων Ρούντολφ_ Ελευθερία Στόικου_Ζέφη Τιφτικτσόγλου_ Γιώργος Τσακίρης _Κωνσταντίνος Τσακίρης_ Μάνθα Τσιάλιου_ Γαβριήλ Φτελκόπουλος_Κατερίνα Χαραλαμπίδου_ Έλενα Χατζηαθανασίου_Χάρης Χιλίτσης
*Εγκαίνια: Τρίτη 21 Ιουνίου 18.00 – 21.30 | Διάρκεια έκθεσης: 21 Ιουνίου έως 22 Ιουλίου | Γκαλερί Λόλα Νικολάου (Τσιμισκή 52, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο: Παρασκευή: 12.00 – 20.00, Σάββατο 12.00 – 15.00
Έκθεση ζωγραφικής “Τα της Θάλασσας ΙΙ” στην Sotiriοs Art Gallery
Ο Σωτήριος Αντωνιάδης προσκαλεί τους φίλους την Πέμπτη 23 Ιουνίου 2022, ώρα 7:30 μ.μ. στα εγκαίνια της ατομικής του έκθεσης ζωγραφικής με τίτλο “Τα της θάλασσας ΙΙ” στην Sotirios Art Gallery, Μανουσογιαννάκη 10 & Εθνικής Αμύνης, Θεσσαλονίκη, Περιοχή Λευκού Πύργου.
Σωτήριος Αντωνιάδης Ο Σωτήριος Αντωνιάδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε τεχνικός διακόσμησης και σχεδίασης. Ασχολείται με την εσωτερική διακόσμηση, σκηνογραφία και την επιμέλεια εκθέσεων. Το 2016 ίδρυσε στη Θεσσαλονίκη την Sotiriοs Art Gallery , ατομική Gallery και εργαστήριο δίνοντας έμφαση στο σύγχρονο έργο τέχνης και το χρηστικό εικαστικό αντικείμενο. Έχει πάρει μέρος σε πλήθος ατομικών και ομαδικών εκθέσεων σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Κωνσταντινούπολη, Νέα Υόρκη και Παρίσι. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές καθώς και σε δημόσια ιδρύματα.
*Πέμπτη 23 Ιουνίου στις 19.30 | Sotirios Art Gallery (Μανουσογιαννάκη 10 & Εθνικής Αμύνης, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο: Παρασκευή: 11.00 – 19.00, Σάββατο & Κυριακή: κατόπιν ραντεβού
CONNECTED στο NOESIS
Μια έκθεση για την εξέλιξη του Ίντερνετ και τη ζωή μετά το Διαδίκτυο Mπορείς να ζήσεις χωρίς το κινητό σου; Είσαι βέβαιος πως δεν διαβάζεις fake news;
Οι δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία στον άνθρωπο έχουν αλλάξει ριζικά την καθημερινότητά του, τον τρόπο που ζει, εργάζεται, ταξιδεύει, πληροφορείται, συνδέεται.
Η νέα περιοδική έκθεση “Connected” στο ΝΟΗΣΙΣ, έρχεται να ανιχνεύσει την τεχνολογική εξέλιξη πίσω από αυτή τη νέα πραγματικότητα (εξέλιξη της μηχανής: υπολογιστής, σύνδεση των μηχανών: διαδίκτυο), να αποτυπώσει την έκταση της διασύνδεσης ανθρώπων και μηχανών, να επισημάνει τις προοπτικές που αυτή φαίνεται να έχει και να θέσει ερωτήματα για το ποιες οι ευκαιρίες που αναδύονται και ποιοι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν.
Η έκθεση απευθύνεται σε: – Μαθητές από Δ΄ μέχρι ΣΤ΄ Δημοτικού με ξενάγηση, διάρκειας 60΄. – Μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου με εκπαιδευτικό πρόγραμμα, διάρκειας 60΄.
*Από 12 Απριλίου | NOESIS (6ο χλμ. Θεσσαλονίκης – Θέρμης) | Διάρκεια: 60 λεπτά | Εισιτήριο: 5€ ενηλίκων (δυνατότητα επιλογής 2 εκθέσεων, με 8€), 4€ μειωμένο -παιδικό, μαθητικό, φοιτητικό- (δυνατότητα επιλογής 2 εκθέσεων, με 6€) | Τηλέφωνο: 2310 483 000
Εκδηλώσεις
41ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Βιβλίου Θεσσαλονίκης στην Ν. Παραλία
Από την Παρασκευή 24 Ιουνίου έως και τις 10 Ιουλίου η παραλιακή της Θεσσαλονίκης θα γεμίσει με χιλιάδες βιβλία, κάτω από τις άσπρες τέντες που θα στηθούν από τον Λευκό Πύργο μέχρι τη Στάση Στρατηγείου, για 41η χρονιά.
Ο θεσμός του Φεστιβάλ Βιβλίου, που διοργανώνεται από τον Σύνδεσμο Εκδοτών Βόρειας Ελλάδας, αποτελεί ένα μοναδικό και αναπόσπαστο κομμάτι δράσης για το βιβλίο στην πόλη της Θεσσαλονίκης που με τη λειτουργία του αντικατοπτρίζει την ανεπανάληπτη αυτή σχέση που έχουν οι επισκέπτες κάθε χρόνο με αυτό εν όψει του καλοκαιριού.
Κατά το διάστημα της έκθεσης από τις 7 το απόγευμα έως τις 11 το βράδυ οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με την ελληνική βιβλιοπαραγωγή με τις νέες κυκλοφορίες βιβλίων, αλλά και παλαιότερες και να πάρουν μέρος σε διάφορα συμβάντα και διαγωνισμούς.
Η φετινή γιορτή φιλαναγνωσίας θα τιμήσει τα 100 χρόνια από την Μικρασιατική Καταστροφή. Πιο συγκεκριμένα, ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βόρειας Ελλάδας σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό Καλλιτεχνών Ελλάδας, θα πραγματοποιήσουν μία επετειακή συναυλία για τη Μικρά Ασία με τίτλο “Υπόκλιση στο παρελθόν” την Τετάρτη 6 Ιουλίου στις 21.00 στον χώρο εκδηλώσεων δίπλα από το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου με την καταξιωμένη ερμηνεύτρια, Ντίνα Παπαϊωάννου.
Τα επίσημα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 25 Ιουνίου στις 20.30 στην εξέδρα. Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει από τις 19.30 με την παρουσία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Δήμου Θεσσαλονίκης και θα ακολουθήσει μουσικό αφιέρωμα με τίτλο «Μνήμη…Μικρά Ασία…Σμύρνη…Και 100 χρόνων μνήμη…1922 με 2022» με την Κατερίνα Μακρή.
Το 41ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Βιβλίου Θεσσαλονίκης συνδιοργανώνεται με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού & Υ.ΜΑ.Θ – Υπουργείο Εσωτερικών (Τομέας Μακεδονίας Θράκης).
*24 Ιουνίου έως 10 Ιουλίου | Ώρες: 19.00 – 23.00 | Παραλιακή Θεσσαλονίκης