Μια μαγική παράσταση φόρος-τιμής στο Φελίνι έρχεται στην πόλη
Το τσίρκο και η σημασία του στο κινηματογραφικό σύμπαν του ΦελίνιMia
Το καλλιτεχνικό σύμπαν του Φεντερίκο Φελίνι, απέχει από την ίδια του τη ζωή, ακριβώς όσο μπορεί και να ταυτίζεται, θα μπορούσε να πει κάποιος.
Ο μεγάλος Ιταλός σκηνοθέτης, δημιούργησε σπουδαίες ταινίες που ενδεχομένως να ξεπέρασαν τον ίδιο σε φήμη (αν όχι να την μοιράστηκαν εξ ίσου) αλλά σίγουρα κράτησαν για πάντα στοιχεία ενός ευφυούς μυαλού που μέσα από τις ιστορίες του, περνούσε βιώματα και αναφορές της δικής του ζωής, για εκείνους που τον έχουν μελετήσει.
Η παράσταση «Gelsomina Dreams», σε σενάριο και σκηνοθεσία της Caterina Mochi Sismondi, χορογράφο και διευθύντρια της εταιρείας «blucinQue», σε συμπαραγωγή με το «Cirko Vertigo», έρχεται στη Θεσσαλονίκη στις 11 και 12 Μαρτίου και αποτελεί έναν φόρο τιμής στις εικόνες του Φεντερίκο Φελίνι εντάσσοντας τη γλώσσα του χοροθεάτρου με τη γλώσσα της μουσικής και με το τσίρκο που αποτελούσε σημείο αναφοράς του «μάγου» ή «maestro», όπως τον αποκαλούσαν στην Ιταλία, σε όλη τη ζωή του, ακόμα από τα 12 χρόνια του, όταν το έσκασε από το σπίτι και την οικογένεια του για να ακολουθήσει ένα τσίρκο στην περιοδεία του.
Το τσίρκο και τους κλόουν τους βρίσκουμε σε όλο το καλλιτεχνικό έργο του μεγάλου δημιουργού, προφανώς λόγω αυτής της αγάπης του σε αυτό το είδος θεάματος. Από τα παιδικά του χρόνια, δημιουργούσε μαριονέτες στον ελεύθερο χρόνο του, σκηνοθετώντας μικρές ιστορίες που σκαρφιζόταν ή πολλές φορές έφτιαχνε και παραστάσεις χωρίς καν να έχει στο νου του μία ιστορία. Άλλωστε είχε πει κάποτε πως το σενάριο, είναι απλά ένα αναγκαίο κακό γι’ αυτόν. Σημασία πάντα είχαν οι εκφράσεις, η αναζήτηση διαφορετικών τρόπων τέχνης και η ζωντάνια της εικόνας και των ηρώων του.
Ο φελινικός κόσμος δεν απείχε τελικά πολύ από ένα μεγάλο τσίρκο σε μία πλατεία. Η διαρκής συνύπαρξη της φαντασίας με την πραγματικότητα, της παρακμής με το θαύμα, της νοσταλγίας με τη μελαγχολία ήταν στοιχεία που πρωτοσυνάντησε τον καιρό πριν την εφηβεία του, σε εκείνο το τσίρκο που ακολούθησε και τα μετέφερε στις ταινίες του. Οι ήρωες του, από τον Τζαμπανό και την Τζελσομίνα του «La Strada» μέχρι τον Γκουίντο του αυτοβιογραφικού «8½» μοιάζουν σαν να υπνοβατούν ή να μετατρέπονται σε μαριονέτες που αυτός καθοδηγούσε στον δρόμο που είχε ορίσει στο μυαλό του. Κλόουν, σάτιροι, θεατρίνοι με μάσκες. Ψυχές σε πανδαιμόνιο και ακροβάτες που αντί για σχοινί, περπατούσαν πάνω στο άγνωστο, γεμάτο το έργο του με πολλούς από αυτούς.
Πώς θα σου φαινόταν αν σήμερα είχες την ευκαιρία να διεισδύσεις σε αυτόν τον περίεργο, αλλά τόσο γιορτινό κόσμο;
La Strada
Σε ένα, για πολλούς, από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά αριστουργήματα του 20ου αιώνα, ο Φελίνι δανείζετε στοιχεία από έναν βοσκό που ζούσε στο Ρίμινι, την πόλη που ο σκηνοθέτης έζησε μέχρι τα 18 του χρόνια, και είχε τη φήμη του άγριου και βίαιου ανθρώπου. Με αυτά τα στοιχεία, δημιούργησε τον Ζαμπανό (που ενσάρκωσε ο Άντονι Κουίν), εμπνέοντας μάλιστα το όνομα από τα ονόματα των ιδιοκτητών μικρών τσίρκων στη Ρώμη Zamperla και Saltano. Η ταινία του 1954 έχει ως ήρωες της, την Τζεσολμίνα, ένα ονειροπαρμένο κορίτσι, και τον Ζαμπανό, έναν πλανόδιο καλλιτέχνη τσίρκου. Ο Φελίνι, σε αυτή τη ταινία βάζει τον θεατή για τα καλά μέσα στον κόσμο των τσίρκο, με δανεικές μνήμες από τη ζωή του αλλά και με μία αλληγορική διάθεση, εξισώνοντας τον αστικό καθωσπρεπισμό με την ζωή του δρόμου.
Οι νύχτες της Καμπίρια
Η Καμπίρια, μία πόρνη που ψάχνει την αγάπη, θα βρεθεί μία νύχτα σε μια μαγική παράσταση. Ο μάγος την ανεβάζει στη σκηνή και την υπνωτίζει. Εκείνη, μπροστά στο ακροατήριο που ξεσπά σε γέλια, εξομολογείται την επιθυμία της να παντρευτεί και να ζήσει ευτυχισμένη. Στο ακροατήριο είναι ένας άντρας, ο Όσκαρ που αργότερα, θα ερωτευτεί…
Οι αντιθέσεις του Φελίνι, έντονες και σε αυτή την ταινία, με τις παραστάσεις και τους μάγους, που παραπέμπουν στο τσίρκο, να παίζουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας. Κι εδώ θα δούμε την λύπη να υποδέχεται την χαρά. Θα δούμε το σκοτάδι να βγάζει στο φως. Στο γέλιο…
8 ½
Ο Γκουίντο Ανσέλμι είναι ένας σκηνοθέτης σε βαθιά κρίση, γεμάτος από φαντασιώσεις και έμμονες ιδέες σχετικά με την καθολική παιδεία του, τις σχέσεις του με τις γυναίκες και τον κοινωνικό περίγυρο του.
Χώρος, χρόνος, πραγματικότητα, φαντασία. Μία ταινία που ο Φελίνι βγαίνει από τον ρόλο του αφηγητή και μετατρέπεται στον επί της ουσίας πρωταγωνιστή αυτής της περίεργης ιστορίας, ανακαλώντας αναμνήσεις μίας ολόκληρης ζωής και περιγράφοντας, όσο ποτέ τόσο έντονα, τον ίδιο του τον εαυτό. Η γιορτή, το γλέντι, το πανηγύρι, ο κλόουν και ο γελωτοποιός λειτουργούν και εδώ ως αντίθεση στο μαύρο και το μίζερο. Άλλωστε ήταν αυτό ακριβώς που πάντα σημάδευε τον δημιουργικό κόσμο του μεγάλου σκηνοθέτη.
Οι παραπάνω ταινίες είναι από τις πιο σπουδαίες του Φελίνι και ενδεικτικές της επιρροής και της αγάπης που είχε στον φανταχτερό και χαρούμενο κόσμο του τσίρκο, που έτσι κι αλλιώς συναντάμε στο σύνολο του έργου του.
Ειδική αναφορά, στον συνεργάτη του και σπουδαίο συνθέτη Νίνο Ρότα που μεγαλούργησε στις ταινίες του Φελίνι.
Μουσική που ξαναβρίσκουμε στις μέρες μας στην παράσταση σύγχρονου τσίρκου «Gelsomina Dreams», έμπνευση από τις πιο ανθρώπινες και συναισθηματικές πτυχές του κόσμου του Φελίνι, από την σχέση του με σύζυγό του Giulietta Masina ή τη γοητεία του με τον υπερφυσικό κόσμο. Ο θεατής οδηγείται έτσι από το χέρι σε μια βαθύτερη διάσταση, ασυνείδητη. Μέσα από τις μελωδίες του Ρότα, τα ποιήματα του Luis Borges, o ρυθμός και η αλληγορία βρίσκουν το έδαφος που τους αξίζει.
Είναι αυτή ακριβώς η ευκαιρία, που μπορούμε να μπούμε στον μαγικό κόσμο του Φελίνι!
H παράσταση επελέγη από το Υπουργείο Εξωτερικών και Διεθνούς Συνεργασίας (MAECI) της Ιταλίας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Δραστηριοτήτων και Τουρισμού (Mibact) της Ιταλίας, ανάμεσα στις 20 πρωτότυπες καλλιτεχνικές παραγωγές χορού, θεάτρου και σύγχρονου τσίρκου και μεταφέρει την μαγεία της στη Θεσσαλονίκη την Παρασκευή 11 και το Σάββατο 12 Μαρτίου στον χώρο του Principal Club Theater με performers όπως οι Elisa Mutto, Federico Ceragioli, Alexandre Duarte, Vladimir Ježić, Ivan Ieri, Michelangelo Merlanti, Paolo Stratta και η μικρή Nina Carola Stratta, συνοδευόμενοι από τους μουσικούς Nicolò Bottasso και Beatrice Zanin, κινούμενοι σε ένα αιωρούμενο και διαχρονικό σκηνικό, που παραπέμπει σε ένα εγκαταλελειμμένο σετ ταινιών στη μνήμη του Φελίνι. H παράσταση περιλαμβάνει διαστημικά φώτα και εγκαταλελειμμένα τοπία, αντικείμενα από το μυθικό και πολύ ξεχωριστό σύμπαν του μεγάλου σκηνοθέτη που καλούμαστε να μπούμε μέσα του άνευ όρων και διάθεσης. Άλλωστε, ο Φελίνι δεν είχε ποτέ την πρόθεση να οδηγήσει τους θεατές του σε ένα μόνο τοπίο. Το σύμπαν του ήταν μεγάλο και πολυμορφικό…
Συντελεστές: Σκηνοθεσία: Caterina Mochi Sismondi | Performers: Elisa Mutto, Alexandre Duarte, Federico Ceragioli, Vladimir Ježić, Ivan Ieri & Michelangelo Merlanti | Με την συμμετοχή των: Nina Carola Stratta, Paolo Stratta | Φωτισμοί: Massimo Vesco | Μουσική δημιουργία, επεξεργασία ήχου & τσέλο: Beatrice Zanin | Μουσική δημιουργία, βιολί, τρομπέτα & πλήκτρα: Nicolò Bottasso | Μουσική: Georges Serge Gainsbourg, Ivanovitch Gurdjieff, Casimir Oberfeld, Charles-Louis Pothier, Nino Rota, Albert Willemetz | Ηχοληψία: Davide Boido | Κοστούμια: Federico Bregolato & Carla Carucci | Παραγωγή: blucinQue in co-production with Cirko Vertigo Foundation | Εμπνευσμένα κείμενα: Ποιήματα του Luis Borges | Εμπνευσμένες εικόνες: The cinematographic world of Federico Fellini
Φωτογραφίες της παράστασης : Andrea Macchia
*«Gelsomina Dreams» – Μια παράσταση – ωδή στον Federico Fellini | Παρασκευή 11 στις 21:00 και Σάββατο 12 Μαρτίου στις 18:00 & στις 21:00 (διπλή παράσταση) | Principal Club Theater, 26ης Οκτωβρίου 15, Περιοχή FIX | Εισιτήρια: Προπώληση 12€ μέσω viva.gr , στην είσοδο 15€
Δείτε επίσης: