Οι εκδηλώσεις και οι εκθέσεις της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη 24/3 έως 30/3
Αν δε θες να χάσεις τις εκδηλώσεις της πόλης αυτή την εβδομάδα, ρίξε μια ματιά!
Νέα εβδομάδα, νέα κινητικότητα στην πόλη! Με τον καιρό σύμμαχο, την διάθεση στα ύψη και την αργία της 25ης την Τρίτη, έχεις άπλετο χρόνο να οργανωθείς και να επισκεφθείς εκδηλώσεις της πόλης αλλά και να δεις εκθέσεις που σκέφτεσαι εδώ και καιρό να πας αλλά όλο το αμελείς!
Το μόνο που απομένει είναι να προκρατήσεις το ταξί σου μέσω της εφαρμογής της Uber και έτσι όλα θα είναι προγραμματισμένα στην εντέλεια.
Εκδηλώσεις στο ΤΑΜ-ΑΠΘ, Δευτέρα 24/3, Σωκράτης Στρατής
Τη Δευτέρα 24 Μαρτίου θα πραγματοποιηθούν δύο εκδηλώσεις στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΑΠΘ με επίκεντρο τον προσκεκλημένο ομιλητή Σωκράτη Στρατή, καθηγητή του Τμήματος Αρχιτεκτονικής Πανεπιστημίου Κύπρου.
– Σεμινάριο στο πλαίσιο του εργαστηρίου «06ΕΑ10 Αστικός Σχεδιασμός», 24/3, 2μμ – 4μμ, Θεατράκι Πτέρυγας Αρχιτεκτόνων
Τίτλος: Γιατί η Αλίκη δεν είναι στη Χώρα των Θαυμάτων; Διεκδικώντας την Πόλη Αλλιώς.
Σύντομη Περιγραφή:
Πως μπορεί άραγε η αρχιτεκτονική ως αστική πρακτική να διεκδικήσει ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση εναλλακτικών δημοσίων, με την υποστήριξη των Κοινών, ιδιαίτερα σε επίμαχες πόλεις; Γιατί η Αλίκη δεν είναι στη Χώρα των Θαυμάτων; Μήπως για να βοηθήσει στην ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων των πολιτών στην πόλη; Για να κατανοήσουν, σιγά σιγά, την πολυσυνθετότητα των κατακερματισμένων εδαφών στα οποία ζούν; Και αν δεν είναι στη Χώρα των Θαυμάτων, που άραγε να είναι η Αλίκη; Μήπως γίνεται καμουφλάζ για τη διαμόρφωση τακτικών σε περιβάλλοντα που δεν είναι τόσο φιλικά ως προς τη δημιουργική μεταμόρφωση συγκρούσεων, που είναι εγκλωβισμένα σε παγιωμένα διαχωριστικά αφηγήματα, και εχθρικά στο διαφορετικό; Μήπως επιφυλάσσει τη μαγεία, κάνοντας το άπιαστο εφικτό, στις συλλογικές προσπάθειες πολιτών να διεκδικήσουν τη συνδιαμόρφωση κοινών αστικών φαντασιακών; Φαντασιακών που διεκδικούν δημιουργικές μεταμορφώσεις συγκρούσεων. Η αρχιτεκτονική ως αστική πρακτική διαμορφώνει “στιγμιαία εναλλακτικά δημόσια” για την ανατροπή κυριάρχων αφηγημάτων. Μεταφράζει διαφορετικότητες για την ανάδειξη επικοδομητικών αλληλεπιδράσεων στην πόλη. Αποπροσανατολίζει με δημιουργικό τρόπο για την ενθάρρυνση του κοινού να ξεμάθει παγιωμένες αστικές πεποιθήσεις.
– Δημόσια Συζήτηση: 24/3, 7μμ, Αίθουσα 301, Πτέρυγα Αρχιτεκτόνων.
Μια συζήτηση για τον Αστικό Σχεδιασμό με αφορμή το νέο βιβλίο του Σωκράτη Στρατή “Urban Design on the Move Five Stories for Implementing a Winning Europan Project” Berlin: jovis, 2024.
Συμμετέχουν:
Σωκράτης Στρατής (Πανεπιστήμιο Κύπρου) και η διδακτική ομάδα του Εργαστηρίου 06EA10 (Τμήμα Αρχιτεκτόνων, ΑΠΘ) Συντονίζει o Λουκάς Τριάντης (Τμήμα Αρχιτεκτόνων, ΑΠΘ)
Σύντομο Βιογραφικό:
Ο Σωκράτης Στρατής είναι πολεοδόμος, αρχιτέκτονας και ακτιβιστής για τα αστικά κοινά. Είναι Καθηγητής στο Τμήμα Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Κύπρου και συνιδρυτής του γραφείου AA & U στη Λευκωσία, Κύπρο, και ιδρυτής του LUCY (Laboratory of Urbanism, University of Cyprus). Η έρευνά του επικεντρώνεται στις κοινωνικές και πολιτικές πτυχές της αρχιτεκτονικής και του αστικού σχεδιασμού, καθώς επίσης στη στρατηγική και εδαφική τους διάσταση. Ο Σωκράτης είναι μέλος της επιστημονικής επιτροπής του Europan Ευρώπης. Διοργάνωση: H διδακτική ομάδα του εργαστηρίου «Αστικός Σχεδιασμός» του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΑΠΘ: Εύη Αθανασίου, Αθηνά Βιτοπούλου, Δέσποινα Ζαβράκα, Πλάτων Ησαΐας, Λουκάς Τριάντης και Χάρις Χριστοδούλου.
Πληροφορίες: Δευτέρα 24 Μαρτίου | 2μμ και 7 μμ | Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΑΠΘ
Προβολή ταινίας Πανελλήνιον | Μακεδονικόν
Το Πανελλήνιον ως τόπος είναι ένα ιστορικό σκακιστικό καφενείο της Αθήνας, στη συμβολή των οδών Μαυρομιχάλη και Σόλωνος. Μεταφέρθηκε στο σημείο αυτό το 1991, συνεχίζοντας μια παράδοση που ξεκίνησε από το 1885, όταν άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του σε άλλη τοποθεσία εκεί κοντά. Το Πανελλήνιον ως ντοκιμαντέρ είναι ένας τρυφερός φόρος τιμής σε ένα πολύτιμο τοπόσημο της πόλης των Αθηνών, η μικρογραφία ενός σύμπαντος μέσα σε τέσσερις τοίχους και 64 τετράγωνα. Έκανε την πρεμιέρα του στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, όπου απέσπασε 3 βραβεία: του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου καθώς και το ειδικό βραβείο της Επιτροπής Νεότητας των Φοιτητών των Πανεπιστημίων της Θεσσαλονίκης. Περνώντας από το ασπρόμαυρο στο έγχρωμο super 8 φιλμ, οι θαμώνες του Πανελληνίου μιλούν μπροστά στην κάμερα σαν φίλοι προς φίλο, εξομολογούνται, τσακώνονται, παίζουν σκάκι και -κυρίως- βρίσκουν έναν ασφαλή χώρο να υπάρξουν αδιαπραγμάτευτα σε μια ολόδική τους μικροσκοπική επικράτεια.
Σύνοψη
Το Πανελλήνιον είναι ένα εκτός τόπου και χρόνου σκακιστικό καφενείο στο κέντρο της Αθήνας, ένα καταφύγιο για ανθρώπους που ασφυκτιούν στην καθημερινότητά τους, που αρνούνται ή αποτυγχάνουν να προσαρμοστούν στις συνθήκες της σύγχρονης πραγματικότητας. Ο Γιάννης, ιδιοκτήτης του καφενείου, συνειδητά απέχει από το σκάκι. Γι’ αυτόν οι σκακιστές είναι πλάσματα εξωτικά και απίθανα: επιστήμονες, καλλιτέχνες, συνταξιούχοι και εργάτες που ψάχνουν διέξοδο, παρηγοριά και φροντίδα. Προστατευμένοι σε αυτό τον ιδιότυπο κλειστό μικρόκοσμο, εξομολογούνται, λένε ιστορίες θρυλικών εκκεντρικών θαμώνων του παρελθόντος, φιλοσοφούν, πίνουν και τραγουδάνε.
Σημείωμα σκηνοθετών
Το «Πανελλήνιον» έχει γυριστεί σε διάστημα διαφορετικών εποχών και χρόνων παρακολουθώντας το τέλος ενός παλιού κόσμου με διαφορετικούς ηθικούς κώδικες. Άντρες όλων των ηλικιών, εθνοτήτων, κοινωνικών και οικονομικών καταγωγών αναζητούν ένα κοινό καταφύγιο γύρω από σκακιέρες, ποτά και μεζέδες, ακούγοντας ρεμπέτικα και λαϊκά. Η μόνη γυναίκα θαμώνας μοιάζει με τη μοναδική και μονάκριβη βασίλισσα στην σκακιέρα. Μέσω μιας διαλεκτικής σχέσης μεταξύ του «παρόντος» των ασπρόμαυρων σκηνών και των «εκτός τόπου και χρόνου» έγχρωμων super 8 αποσπασμάτων, γνωρίζουμε τις ιστορίες των βασικών μας χαρακτήρων καθόσον εκείνοι στοιχειώνουν το καφενείο αναβιώνοντας τα φαντάσματα θρυλικών θαμώνων – λες και αυτός είναι ο μόνος τους τρόπος για να υπάρξουν οι ίδιοι. Ως θαμώνες του καφενείου και εμείς οι ίδιοι, ανακαλύψαμε σύνθετους, ευαίσθητους και παθιασμένους χαρακτήρες με τους οποίους καταλήξαμε να γίνουμε καλοί φίλοι. Με αυτήν την ταινία θέλουμε να απαθανατίσουμε αυτούς τους σπάνιους, εκκεντρικούς και εξαιρετικούς ανθρώπους που συνυπάρχουν αποκλειστικά στον μικρόκοσμο του Πανελληνίου ως σύμβολα ενός κόσμου που χάνεται.
Βιογραφικά σκηνοθετών
Ο Σπύρος Μαντζαβίνος είναι απόφοιτος του τμήματος Σκηνοθεσίας της Σχολής Σταυράκου. Το 2019 εκδόθηκε το βιβλίο του «Μνηστηροφονία και άλλες ιστορίες» στις εκδόσεις Καστανιώτη το οποίο προτάθηκε για το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού «Κλεψύδρα». Η μικρού μήκους ταινία του «Αναλούλουδα» ήταν υποψήφια ως καλύτερη σπουδαστική ταινία στο φεστιβάλ Moscow International Shorts το 2019.
Ο Κώστας Αντάραχας είναι απόφοιτος του τμήματος Σκηνοθεσίας της Σχολής Σταυράκου. Συμμετείχε στα εργαστήρια και το pitching lab του ΕΚΚ – Creative Europe ως συν-σεναριογράφος του σεναρίου «Τζιν Τόνικ» (2016). Το σενάριό του «Πιάνο Βυθού» βραβεύτηκε από την Ένωση Ελλήνων Σεναριογράφων το 2017. Η μικρού μήκους ταινία «Χορεύετε;» (2018) ήταν η πρώτη του δουλειά ως σκηνοθέτης και σεναριογράφος.
Συντελεστές | Σκηνοθέτες: Κώστας Αντάραχας & Σπύρος Μαντζαβίνος | Παραγωγός: Λεωνίδας Κωνστανταράκος | Δ. Φωτογραφίας: Γιώργος Κουτσαλιάρης | Μοντάζ: Δημήτρης Πολύζος
Τρίτη 25 Μαρτίου | 18.10 | Μακεδονικόν
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ 2025 Κολεγίου «ΔΕΛΑΣΑΛ»
Το Κολέγιο «ΔΕΛΑΣΑΛ» ανακοινώνει με χαρά τη διοργάνωση του 9ου Φεστιβάλ Επιστημών και Τεχνολογίας, την Κυριακή, 30 Μαρτίου 2025, από τις 10:30 έως τις 14:00. Το Φεστιβάλ, που έχει καθιερωθεί ως θεσμός στην πόλη μας, απευθύνεται σε μαθητές όλων των σχολείων της περιφέρειας και στοχεύει στην προώθηση της επιστημονικής σκέψης και της τεχνολογικής καινοτομίας.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εργαστήρια και πειράματα Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας για παιδιά όλων των ηλικιών, καθώς και workshops και παρουσιάσεις σχετικά με τις νέες τεχνολογίες και τη ρομποτική στην εκπαίδευση. Επιπλέον, θα υπάρχουν “escape rooms” με εκπαιδευτικό περιεχόμενο και διαδραστικές ξεναγήσεις στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Κολεγίου. Στην εκδήλωση θα συμμετάσχουν εκπαιδευτικοί και επιστημονικοί οργανισμοί της πόλης, προσφέροντας μοναδικές εμπειρίες στους επισκέπτες. Μεταξύ αυτών, ομάδες του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπως οι ASAT, ART και Aristurtle, καθώς και τα Τμήματα Φυσικής, Χημείας, Γεωφυσικής αλλά και Γεωλογίας του A.Π.Θ το οποίο μεταξύ άλλων θα παρέχει πληροφορίες για την προστασία από τους σεισμούς. Επιπλέον, το EKETA, η Eduact, το Πλανητάριο Θεσσαλονίκης, το EO Lab, το Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, η Mindtrap και πολλοί άλλοι θα εμπλουτίσουν το πρόγραμμα με τις δράσεις τους.
Παράλληλα, η ημέρα θα λειτουργήσει και ως Open Day, προσφέροντας σε όσους ενδιαφέρονται την ευκαιρία να γνωρίσουν το Κολέγιο «ΔΕΛΑΣΑΛ», τις εγκαταστάσεις του και το εκπαιδευτικό του έργο.
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, θα πραγματοποιηθεί λαχειοφόρος αγορά με πλούσια δώρα, ευγενική προσφορά των υποστηρικτών μας. Όλα τα έσοδα της εκδήλωσης θα διατεθούν για τη χρηματοδότηση των υποτροφιών αλληλεγγύης του Κολεγίου μας, καθώς και για την υποστήριξη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, ενισχύοντας την πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση για όλους τους μαθητές μας.
Στόχος του Φεστιβάλ είναι να εμπνεύσει τους μαθητές να ανακαλύψουν τον κόσμο των επιστημών και της τεχνολογίας, προσφέροντάς τους την ευκαιρία να συμμετάσχουν ενεργά σε ποικίλες δραστηριότητες.
Καλούμε όλους τους μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς και λάτρεις των επιστημών να παρευρεθούν σε αυτή την ξεχωριστή ημέρα, γεμάτη γνώση, δημιουργικότητα και χαρά.
Ευχαριστούμε θερμά τους υποστηρικτές μας, που συμβάλλουν στην επιτυχία του Φεστιβάλ και στηρίζουν το εκπαιδευτικό έργο μας. Η υποστήριξή τους είναι καθοριστική για την υλοποίηση των δράσεών μας και την προώθηση της επιστήμης και της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας ή επικοινωνήστε μαζί μας στο 2310 633 333 ή μέσω email στο dgabriel@delasalle.gr .
Κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να περιηγηθούν στις εγκαταστάσεις μας και να ενημερωθούν για το Κολέγιο. Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής, πατήστε εδώ
Σας περιμένουμε όλους στο Φεστιβαλ Επιστημών του Κολεγίου μας για να εξερευνήσουμε μαζί τον κόσμο της τεχνολογίας και της καινοτομίας!
Με εκτίμηση
Από τη Διεύθυνση του Κολεγίου «ΔΕΛΑΣΑΛ»
Παρουσίαση βιβλίου «Δεν είμαι η Μαρία…είμαι η Κάλλας» | Ιανός Θεσσαλονίκης
Την Πέμπτη 20 Μαρτίου, στις 19:00 η Αλυσίδα Πολιτισμού IANOS και οι εκδόσεις Bell διοργανώνουν παρουσίαση του βιβλίου του Μιχάλη Δημητρίου, με τίτλο «Δεν είμαι η Μαρία…είμαι η Κάλλας».
Ομιλητές:
Κωνσταντίνος Π. Γκιουλέκας, Υφυπουργός Εσωτερικών – Τομέας Μακεδονίας και Θράκης
Διονύσης Κ. Πυλαρινός, Σύμβουλος επιχειρήσεων
Και ο ίδιος ο συγγραφέας
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον Ιανό της Θεσσαλονίκης, Αριστοτέλους 7.
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Το βιβλίο του Μιχάλη Δημητρίου, καρπός ερευνητικής δημοσιογραφίας και λογοτεχνίας, αποτέλεσμα πολυετούς έρευνας, παρουσιάζει την αυθεντική προσωπικότητα της Μαρίας Κάλλας, με προσφυγή στις πρωτογενείς πηγές, με τεκμήρια και πλήθος στοιχείων, με σημαντικές μαρτυρίες στενών φίλων και συνεργατών, που ομιλούν με παρρησία και ευθύτητα. Ανατρέπει σκουριασμένους μύθους, κακοήθειες αποκαθήλωσης, και τις φθονερές επινοήσεις μείωσης ακόμα και από ισχυρά ΜΜΕ της εποχής, που από τότε είχε καταγγείλει δημόσια η Μαρία Κάλλας με πολυσέλιδες ανακοινώσεις της. Πολλά τα ανυπόστατα, ανακριβή και ευτελή, που καταρρέουν μέσα στις αποκαλυπτικές σελίδες του βιβλίου.
Επίκεντρο της αφήγησης, το τελευταίο, άγνωστο, το «ελληνικό καλοκαίρι διακοπών» της Κάλλας στην Ουρανούπολη, φιλοξενούμενης του Κώστα Πυλαρινού, με τη συντροφιά της Βάσως Δεβετζή και άλλων φίλων. Άγνωστο και σημαντικό γεγονός στη ζωή της, καθώς εκεί δίπλα στην Πολιτεία του Αγίου Όρους, παρθενική τότε περιοχή, η Κάλλας χαίρεται τη φύση, αναπολεί, στοχάζεται, συζητά και αξιολογεί τα πεπραγμένα του βίου και της Τέχνης της.
Η ζωή της Κάλλας υπήρξε συναρπαστική όντως, με πλούσιες εναλλαγές, απορρίψεις, πικρίες αλλά και περιόδους λαμπρής αναγνώρισης, δόξας και βαθύτατης ικανοποίησης, φιλίας πολύχρονης και πάντα ψυχικής ανάτασης. Με λάθη και αδυναμίες, με ανταγωνισμούς και απέραντες φιλοδοξίες της. Ωστόσο, ήταν και παρέμεινε έως το θανατό της, το 1977, πάντα η σπουδαία Κάλλας και ουδέποτε η «μίζερη Μαρία» ως alterego, τόσο προς όλους τους άλλους όσο και προς τον ενιαίο εαυτό της.
Το βιβλίο είναι αφιερωμένο καταρχήν στον Χρήστο Λαμπράκη, που έδωσε πολλές αξιόπιστες σχετικές πληροφορίες στον συντάκτη της εφημερίδας Το Βήμα Μιχάλη Δημητρίου.
Προλογίζεται από τον Κώστα Πυλαρινό, Πρόεδρο του Ιδρύματος Υποτροφιών Κάλλας, μετά τον Χρ. Λαμπράκη, και παλαιότερο –εν ζωή– φίλο της από τη δεκαετία του 1960.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Μιχάλης Δημητρίου γεννήθηκε στην Πάτρα και αποφοίτησε από το Πρότυπο Κλασσικό Γ´ Γυμνάσιο. Σπούδασε Δημόσια Διοίκηση και Πολιτικές Επιστήμες. Παρακολούθησε στην Ελλάδα και το εξωτερικό σειρά μαθημάτων Νομικής, Ιστορίας και Δημοσιογραφίας. Δίδαξε Δημοσιογραφία και Πολιτική Επιστήμη στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και σε γνωστές δημοσιογραφικές σχολές.
Πραγματοποίησε πολύχρονες συνεργασίες, κατείχε επιτελικές θέσεις σε όλο το φάσμα των ΜΜΕ –πολιτικά περιοδικά, ραδιοφωνία, τηλεόραση (ΕΡΤ, ΑΝΤΕΝΝΑ), εφημερίδες, διαδίκτυο. Διετέλεσε Σύμβουλος Διοίκησης και Προγράμματος σε τηλεοπτικούς σταθμούς, και επιτελικό στέλεχος μεγάλων εταιρειών επικοινωνίας. Συνεργάστηκε, σε τηλεοπτικά ρεπορτάζ και έρευνες, με τους διεθνείς σταθμούς BBC, CNN, TV5, DW. Υπήρξε μέλος και εισηγητής υποθέσεων στο ΕΣΡ, καθώς επίσης και μέλος του Συμβουλίου Επικοινωνίας της Εκκλησίας της Ελλάδος επί Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου έως τον θάνατό του.
Έχει ασχοληθεί συστηματικά με θέματα λογοτεχνίας και έχει γράψει σειρά σεναρίων για ντοκιμαντέρ, ιστορικές έρευνες και ταινίες με γνωστούς σκηνοθέτες. Έχει συγγράψει και εκδώσει ιστορικά βιβλία (με τελευταίο για την Οργάνωση της 17 Νοέμβρη, αφιερωμένο στη μνήμη του μέντορά του Παύλου Μπακογιάννη). Έχει ταξιδέψει σε πολλές χώρες του κόσμου, συνήθως με αποστολές Προέδρων της Δημοκρατίας και Πρωθυπουργών, και έχει πραγματοποιήσει σωρεία συνεντεύξεων και ρεπορτάζ,
Είναι από τους πρώτους που τιμήθηκαν με το βραβείο του Ιδρύματος Μπότση, το έτος 1988, για την ποιότητα της δημοσιογραφίας του και για τις δημοσιογραφικές του επιτυχίες.
Έκθεση Φωτογραφίας “Ο Αθέατος Ρόλος της Γυναίκας Μέσα στον Χρόνο” | Φουαγιέ του Βασιλικού Θεάτρου Θεσσαλονίκης
Ο Δήμος Θέρμης παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας με τίτλο “Ο Αθέατος Ρόλος της Γυναίκας Μέσα στον Χρόνο”, στο πλαίσιο του προγράμματος για την «Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά του Δήμου Θέρμης», σε καλλιτεχνική επιμέλεια Greek Instagramers Events. Η έκθεση αποτελεί μια μοναδική συλλογή οπτικών αφηγήσεων που φωτίζουν τη ζωή και τις εμπειρίες των γυναικών στις δεκατέσσερις κοινότητες του Δήμου.
Η έκθεση και το ομώνυμο φωτογραφικό λεύκωμα που την συνοδεύει, είναι αποτέλεσμα της πρωτοβουλίας που υλοποιήθηκε μέσα από εργαστήρια δια βίου μάθησης και συλλογικές δράσεις, στις κοινότητες του Δήμου Θέρμης. Στο πλαίσιο αυτής της δράσης, “ζωντάνεψαν” και αποτυπώθηκαν φωτογραφικά εκφράσεις και παραδόσεις, ήθη, έθιμα, μουσικές, χοροί και στιγμιότυπα της καθημερινότητας, πολύτιμα στοιχεία που μεταδίδονται από γενιά σε γενιά, αλλά συχνά δεν καταγράφονται. Οι αφηγήσεις των γυναικών ανέδειξαν πτυχές της ζωής τους που παραμένουν αθέατες, από τις καθημερινές τους δραστηριότητες μέχρι τους ρόλους τους σε σημαντικά τοπικά έθιμα και κοινωνικές δομές. Μέσα από την δράση αυτή, δημιουργήθηκε ένα περιβάλλον αλληλεπίδρασης και ενδυνάμωσης, όπου οι γυναίκες όλων των ηλικιών μοιράστηκαν βιώματα και ιστορίες, συμβάλλοντας στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Οι αφηγήσεις τους αποτυπώθηκαν σε φωτογραφικά ντοκουμέντα, αποδίδοντας το συναίσθημα, τη ζωντάνια και την ατμόσφαιρα μιας διαχρονικής πραγματικότητας, μέσα από τον φακό της Αθηνάς Ακώνη, του Παναγιώτη Μπατατόλη και του Θανάση Ράπτη.
Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο Φουαγιέ του Βασιλικού Θεάτρου Θεσσαλονίκης, με τα εγκαίνια να πραγματοποιούνται την Παρασκευή 28 Μαρτίου, στις 19:00. Στο πλαίσιο των εγκαινίων, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος θα παρουσιάσει το θεατρικό δρώμενο “Σαν έρθω στο φως” από τους ηθοποιούς της παράστασης «Θελεστίνα», μια πρωτοβουλία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΚΘΒΕ, Αστέριου Πελτέκη. Η πρωτοβουλία της συλλογικής δράσης ανήκει στη Διεύθυνση Παιδείας, Νεολαίας, Δια Βίου Μάθησης και Απασχόλησης του Δήμου Θέρμης και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. Μέσα από τις φωτογραφίες, οι επισκέπτες θα ανακαλύψουν τον συχνά αόρατο, αλλά καθοριστικό ρόλο των γυναικών στην κοινωνία και την ιστορία του τόπου.
Ιδιαίτερη αναγνώριση αποδίδεται στα Τοπικά Συμβούλια, τους πολιτιστικούς συλλόγους, τα Κ.Α.Π.Η., τη Δημοτική Επιτροπή Ισότητας (ΔΕΠΙΣ) και όλους τους τοπικούς φορείς που συνέβαλαν στην υλοποίηση της έκθεσης, σε όλες τις γυναίκες που μοιράστηκαν τις ιστορίες τους, καθώς και στα μέλη του Συμβουλίου Νέων του Δήμου Θέρμης για τη βοήθειά τους.
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος των συνεχών πρωτοβουλιών του Δήμου Θέρμης για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και την ενίσχυση της τοπικής ταυτότητας.
Η καλλιτεχνική επιμέλεια της έκθεσης και του λευκώματος έγινε από την Έλλη Αγιαννίδη (www.elliagiannidi.com) και τον Γιώργο Βέργαδο (www.vergados.gr), ιδρυτές της φωτογραφικής και social media κοινότητας Greek Instagramers Events (www.grevents.gr).
Πληροφορίες
Φουαγιέ Βασιλικού Θεάτρου Θεσσαλονίκης | Εγκαίνια: Παρασκευή 28 Μαρτίου, 19:00 | Μέρες & Ώρες Λειτουργίας: 28/3 – 27/4 (Τρίτη 8:30 – 15:00, Τετάρτη – Κυριακή: 8:30 – 21:30) | Είσοδος Ελεύθερη
Salonica Bar Week & Salonica Bar Show 2025
με την Αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης: Η πόλη στην «καρδιά» του παγκόσμιου bartending
Στο επίκεντρο των διεθνών εξελίξεων για τον κόσμο του bartending θα βρεθεί από τις 30 Μαρτίου έως τις 3 Απριλίου 2025 η Θεσσαλονίκη, η οποία υποδέχεται για δεύτερη φορά τη διοργάνωση των Salonica Bar Week και Salonica Bar Show. Η φετινή διοργάνωση πραγματοποιείται με την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης, γεγονός που αποτελεί αναγνώριση της αξίας που αυτή προσθέτει στην τοπική οικονομία και τη ζωή της πόλης αφού την καθιστά ένα παγκόσμιο bar hotspot για καταναλωτές και επαγγελματίες.
Κατά τη διάρκεια της Salonica Bar Week 2025, τα πιο καινοτόμα bars του κόσμου «καταλαμβάνουν» την πόλη. Πάνω από 50 events θα πραγματοποιηθούν σε περισσότερα από 30 σημεία της πόλης – από κορυφαία bars και rooftops έως μυστικά speakeasy spots και κρυφά venues – όπου οι καλύτεροι bartenders της Ελλάδας και του εξωτερικού θα βρίσκονται πίσω από exclusive pop-up bars, θα κάνουν guest bartending shifts και θα παρουσιάσουν special cocktail menus σχεδιασμένα αποκλειστικά για αυτή την εβδομάδα.
Την Τετάρτη 2 Απριλίου θα πραγματοποιηθεί στη ΔΕΘ HELEXPO το Salonica Bar Show 2025, το οποίο αποτελεί κορυφαία συνάντηση των επαγγελματιών του bar, προσφέροντας μοναδικές ευκαιρίες για εκπαίδευση, δικτύωση και ενημέρωση πάνω στις τελευταίες τάσεις και καινοτομίες του κλάδου. Η έκθεση θα περιλαμβάνει υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικά σεμινάρια και masterclasses από διεθνείς ειδικούς, καθώς και εκθέσεις με premium brands και πρωτοποριακά προϊόντα. Το Salonica Bar Show 2025 αναμένεται να ξεπεράσει σε επιτυχία την εντυπωσιακή «πρεμιέρα» που έκανε η έκθεση τον Σεπτέμβριο του 2024, προσελκύοντας πάνω από 1.400 επισκέπτες και 29 εκθέτες, που αποτέλεσε ηχηρή ένδειξη για τη δυναμική και τη θετική απήχηση του θεσμού.
Την Πέμπτη 3 Απριλίου, το Salonica Bar Week 2025 κορυφώνεται με ένα το Closing Party στη ΔΕΘ HELEXPO, το οποίο θα αποτελέσει μεγαλύτερο cocktail event της χρονιάς, με 40+ pop-up bars, signature cocktails & non-stop DJ sets.
«Η Salonica Bar Week και το Salonica Bar Show φιλοδοξούν να καταστήσουν τη Θεσσαλονίκη κόμβο καινοτομίας για τον κλάδο του bar αλλά και να γίνουν σημείο αναφοράς για τη ζωή στην πόλη. Προσελκύοντας χιλιάδες επισκέπτες από την Ελλάδα και τον κόσμο, η διοργάνωση ενισχύει την τοπική οικονομία, ενώ παράλληλα ενδυναμώνει το τουριστικό και πολιτιστικό προφίλ της πόλης. Με την πολύτιμη υποστήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης, το Salonica Bar Show 2025 αναμένεται να καθιερώσει τη Θεσσαλονίκη ως ηγέτιδα στον τομέα του bartending και της φιλοξενίας στην περιοχή των Βαλκανίων και ευρύτερα.» δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της Bar Academy Greece, Μπάμπης Καϊδαλίδης. Το φυσικό μεταλλικό νερό Βίκος είναι τα τελευταία δύο χρόνια χορηγός ενυδάτωσης και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ολοκληρωμένης εμπειρίας του Salonica Bar Show.
Περισσότερες πληροφορίες στο www.salonicabarweek.gr & www.salonicabarshow.gr.
14ο Φεστιβάλ Αφήγησης | Alte Fablon
Παγκόσμια Ημέρα Αφήγησης
Το 14ο Φεστιβάλ Αφήγησης της Αθήνας ανοίγει τα φτερά του και απλώνει το νήμα των ιστοριών του μέχρι τη Θεσσαλονίκη, όπου η Παγκόσμια Ημέρα Αφήγησης (20 Μαρτίου) θα σημάνει την έναρξη ενός ταξιδιού στον κόσμο των μύθων, των παραδόσεων και της λογοτεχνίας. Οι αφηγήσεις θα πλημμυρίσουν την πόλη, φέρνοντας στο φως ιστορίες που γεννήθηκαν από τη συλλογική μνήμη και ταξιδεύουν από γενιά σε γενιά.
Παγκόσμια Ημέρα Αφήγησης – Θεσσαλονίκη
20 Μαρτίου, στις 20:30, στο Alte Fablon (Φιλίππου 71, Θεσσαλονίκη 546 35), οι παραμυθούδες μάς ταξιδεύουν από τη μία άκρη του κόσμου στην άλλη.
Ο Θεός, λένε, έδωσε στις παραμυθούδες τη σοφία να πλάθουν κόσμους. Έτσι, η έξυπνη Γκρέτα μπλέκεται στις γεύσεις και στις αλήθειες, ενώ η Νερομάϊσσα μαγεύει με τον έρωτά της. Ένας τεμπέλης αναζητά τη λίμνη με τα χρυσά ψάρια, ένας ψαράς ψαρεύει αστέρια, και μια πέτρα ανακαλύπτει έναν νέο κόσμο – μόνο και μόνο για να τον χάσει. Ένας πρίγκιπας βάτραχος περιμένει να σπάσουν τα μάγια του, η Περσεφόνη βαδίζει στα μονοπάτια της μοίρας, και ένας μικρός ταξιδιώτης συναντά τη Βασιλική Δρυ που στέκει αγέρωχη στον χρόνο. Η καλλιτεχνική επιμέλεια και ο συντονισμός της εκδήλωσης είναι της Ανθής Θάνου.
Η Είσοδος στην εκδήλωση είναι ελεύθερη
Οι ιστορίες είναι ζωντανές, ταξιδεύουν, αλλάζουν, γεννιούνται ξανά σε κάθε αφήγηση. Ελάτε να γίνουμε όλοι μέρος αυτής της μαγείας!
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
«Πώς ήρθαν οι παραμυθάδες στον κόσμο»
Όταν ο Θεός έκανε τον κόσμο, άφησε τελευταίο να πλάσει τον άνθρωπο. Από την κούραση που είχε, ξέχασε να του βάλει μυαλό. Για να διορθώσει το λάθος του, έστειλε έναν άγγελο με μια μεγάλη γαβάθα, για να μοιράσει μυαλό σε κάθε ανθρώπινο κεφάλι. Οι άνθρωποι, όμως, ήταν πολλοί και το μυαλό δεν έφτασε, με αποτέλεσμα να υπάρχουν παντού πόλεμοι, μίσος και κακία. Τότε ο Θεός αποφασίσει να δημιουργήσει μια νέα παρτίδα ανθρώπων, στους οποίους έβαλε περισσότερο μυαλό. Αυτοί ήταν οι παραμυθάδες. Ιστόρηση: Στέλλα Στιβαχτάρη
ΠΗΓΗ: Προύσαλης Β. Δημήτρης, Παραμύθια των παραμυθάδων, Εκδόσεις Απόπειρα, Αθήνα 2017
«Η έξυπνη Γκρέτα»
Η Γκρέτα είναι μαγείρισσα και η αλήθεια είναι πως είναι μεγάλη λιχούδω! Δοκιμάζει πάντα από τα πεντανόστιμα φαγητά που φτιάχνει. Όταν όμως μια μέρα δεν συγκρατείται και τρώει το φαγητό των καλεσμένων, τι τρόπο θα βρει να τα μπαλώσει στο αφεντικό της;
Ιστόρηση:
ΠΗΓΗ: Προύσαλης, Δημήτρης, επιμ. Παραμύθια με δυνατές γυναίκες. Απόπειρα, 2016.
«Η λίμνη με τα χρυσά ψάρια»
Ήταν μια φορά κι έναν καιρό ένας νέος, ολομόναχος στον κόσμο.. Ο νέος αυτός είχε ένα πολύ μεγάλο ελάττωμα. Ήταν τεμπέλης. Δεν του άρεσε να κάνει καμιά δουλειά και ζούσε σε βάρος των άλλων. Ώσπου μια μέρα βλέπει ένα όνειρο και ξεκινά ένα ταξίδι για να βρει τη λίμνη με τα χρυσά ψάρια. Τα χρυσά ψάρια που θα τον κάνουν πλούσιο και ευτυχισμένο. Ένα παραδοσιακό ρωσικό παραμύθι.
Ιστόρηση, επιμέλεια κειμένου:
Μουσική (ακορντεόν και τραγούδι): Αλεξία Τανούρη
ΠΗΓΗ: Συλλογικό έργο. Ρωσικά παραμύθια. Στρατίκη, 1993.
«Η Αστράμαξα»
Ένας ψαράς ψαρεύει αστέρια και τα πουλάει με την άμαξά του μόνο σε όσους μπορούν να τα αγοράσουνε. Τα πράγματα όμως δεν πηγαίνουνε όπως τα περίμενε… Τα αστέρια θα βρουν ξανά τη θέση τους στον ουρανό! Ιστόρηση:
ΠΗΓΗ: Μινασιάν, Κουήν, επιμ. Παραμύθια από την Αρμενία . Μετάφραση Βασίλης Δ. Αναγνωστόπουλος, Εκδόσεις Απόπειρα, 2002.
«Μια πέτρα που δεν είχε τίποτα να χάσει, μέχρι που ανακάλυψε έναν καινούριο κόσμο και τον έχασε»
Η πέτρα μας ζούσε μια βαρετή ζωή σε έναν δρόμο δίχως να το ξέρει. Μια μέρα ένας μικρός περαστικός της άλλαξε τη ζωή ρίχνοντας την σε έναν κήπο, με τη σφεντόνα του. Ο κόσμος της άλλαξε τελείως… όμως δυστυχώς τίποτε δεν κρατάει για πάντα. Η πέτρα βρέθηκε πάλι εκεί που ξεκίνησε δίχως να πάψει να ελπίζει και να ονειρεύεται.
Ιστόρηση, επιμέλεια κειμένου: Ράλλη Ζωή Αναστασία Τσούνη Στέλλα Στιβαχτάρη Αντωνία Μπατσαλή Πολυξένη Σαμαρά Πηνελόπη Τσικούρα Νίκη Φωτιάδου Νατάσα Παπαδηλέρη Νατάσα Γεωργίου
Μουσική ερμηνεία: Αναστασία Παπαδάμου Αλεξία Τανούρη
Κείμενο: Αργύρης Χιόνης
ΠΗΓΗ: Χιόνης Αργύρης. Το οριζόντιο ύψος και άλλες αφύσικες ιστορίες. Κίχλη, 2011
«Υπό την Βασιλική Δρυ»
Ένα παιδί αντικρίζει μια αιωνόβια βασιλική βελανιδιά στις οικογενειακές πασχαλινές διακοπές και εντυπωσιάζεται από το μέγεθος και τη μεγαλοπρέπειά της. Ανήμερα της Λαμπρής, θα το σκάσει από τους δικούς του, ενώ όλοι γιορτάζουν την Πρώτη Ανάσταση, και θα πάει να τη συναντήσει. Μια συνάντηση που θα μείνει για πάντα χαραγμένη στη μνήμη του. Μετά από πολλά χρόνια ξενιτιάς, το παιδί, που έχει πια μεγαλώσει, επιστρέφει στον τόπο όπου πρωτοσυνάντησε τη βελανιδιά των παιδικών του χρόνων. Μέσα από αυτό το διήγημα, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, σε ένα ταξίδι ενηλικίωσης, κατορθώνει να συνδυάσει με μοναδική μαεστρία την αλήθεια με το όνειρο, το ρεαλιστικό με το μεταφυσικό, την πραγματικότητα με τον θρύλο, τον αρχαίο κόσμο με τον νεοελληνικό, την αθωότητα με την ενηλικίωση.
Ιστόρηση, επιμέλεια κειμένου:
Κείμενο: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Απόδοση στη Νεοελληνική: Δανάη Μιχαήλογλου
ΠΗΓΗ: Παπαδιαμάντης Αλέξανδρος.«Υπό την Βασιλική Δρυ» Περιοδ. «Παναθήναια», 1901
«Η Νερομάϊσσα»
Ένας νεαρός ψαράς ερωτεύεται μια όμορφη ύπαρξη που συναντά στα βαθιά νερά της θάλασσας, τον ερωτεύεται κι εκείνη… Πολλά όμως είναι τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσει ο νεαρός ψαράς, ώστε να καταφέρουν να γίνουν ζευγάρι και να ζήσουν μαζί ευτυχισμένοι. Θα καταφέρει άραγε να «κολυμπήσει σε βαθιά νερά» για χάρη της αγαπημένης του; Μια ιστορία αγάπης από την περιοχή του Πόντου, την οποία έφερε μαζί της με την ανταλλαγή των πληθυσμών, η γιαγιά της επιμελήτριας του βιβλίου «Παραμύθια από τον Πόντο: Στην ποντιακή διάλεκτο και τη νεοελληνική γλώσσα.».
Ιστόρηση:
ΠΗΓΗ: Συμεωνίδου- Χείλαρη Χρυσάνθη. Παραμύθια από τον Πόντο: Στην ποντιακή διάλεκτο και τη νεοελληνική γλώσσα. Κορωπί: Ιδεογραφίες, 2011.
«Περσεφόνη»
Μια ιστορία για τις μάγισσες που ζουν ανάμεσά μας και για το αναπόδραστο της μοίρας.
Ιστόρηση:
Κείμενο: Ζυράννα Ζατέλη
ΠΗΓΗ: Ζατέλη Ζυράννα, Περσινή Αρραβωνιαστικιά, Αθήνα, Καστανιώτης, 1994
«Ο πρίγκιπας βάτραχος ή το παραμύθι πίσω από το παραμύθι»
Ένας βάτραχος που δεν είναι βάτραχος, αλλά ένας καταραμένος νέος, ζει μόνος στο δάσος, θύμα των μαγικών μιας μάγισσας. Η λύση της κατάρας απαιτεί τη συνεργασία μιας κοπέλας – πρόθυμης ή όχι. Η ιστορία είναι μια δοκιμασία επιλογής και προσήλωσης στον στόχο για τον βάτραχο, ενώ για την κοπέλα, είναι μια πορεία ενηλικίωσης. Από την αθωότητα στην πραγματικότητα, από τις ευθύνες στη συνειδητοποίηση της σεξουαλικότητας.
Μια ευτράπελη αφήγηση που δεν ψυχαγωγεί απλώς, αλλά και διασκεδάζει, φωτίζοντας το πέρασμα από τον μύθο στη ζωή.
Ιστόρηση:
ΠΗΓΗ: Γκριμμ, Αδελφοί. Τα παραμύθια των αδελφών Γκριμμ: τόμος Α’, μετάφραση Μαρίας Αγγελίδου, εκδόσεις Άγρα.
Εορτασμός της Εθνικής Επετείου της 25ης Μαρτίου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
O επίσημος εορτασμός της επετείου της Εθνεγερσίας θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 24 Μαρτίου 2025 και ώρα 18.00, στην Αίθουσα Τελετών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Ύστερα από την εισήγηση του Πρύτανη του ΑΠΘ, Καθηγητή Χαράλαμπου Φείδα, τον πανηγυρικό της ημέρας θα εκφωνήσει η Καθηγήτρια του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ Ευαγγελία Αμοιρίδου, με θέμα: «Η παραμυθία της ασάφειας. Προεπαναστατικές προφητείες, αποκαλύψεις και χρησμοί».
Το αναλυτικό πρόγραμμα του Μουσικού Μέρους της Τελετής έχει ως εξής.
Πρόγραμμα
Elgar (1857-1934): Pomp and Circumstance no 4 (The song of Liberty)
J. Williams (γ. 1932): Ύμνος στους πεσόντες (από την ταινία «Η διάσωση του στρατιώτη Ράιαν»)
Μ. Καλομοίρης (1883-1962): τα Νικητήρια (απόσπασμα) από τη Συμφωνία αρ. 1 («Της λεβεντιάς»)
Θ. Παπαδημητρίου (γ. 1978): 3 Ελληνικοί Χοροί
Ν. Χαλικιόπουλος Μάντζαρος (1795-1872): Εθνικός Ύμνος
Χορωδία «Γιάννης Μάντακας» ΑΠΘ
Διδασκαλία: Εριφύλη Δαμιανού | Συμφωνική Ορχήστρα ΑΠΘ | Μουσική Διεύθυνση: Βλαδίμηρος Συμεωνίδης, Αν. Καθηγητής Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ | Η Τελετή θα λήξει με τον Εθνικό Ύμνο.
26η Έκθεση Μαθητικής Φωτογραφίας Σχολείων Ν. Θεσσαλονίκης | Εικαστικό Κέντρο Ήλιος
Στο πλαίσιο του προγράμματος δράσης τους για το 2024-2025 τα Εκπαιδευτήρια Βασιλειάδη διοργανώνουν την 26η ομαδική έκθεση μαθητικής φωτογραφίας. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν στις 28.3.2025 και ώρα 19:00. Την ίδια ημέρα θα γίνει η απονομή των βραβείων και των επαίνων.
Η Έκθεση Μαθητικής Φωτογραφίας που καθιερώθηκε ως θεσμός στην πόλη μας, ξεκίνησε με πρωτοβουλία του πρώην Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης και πλέον διοργανώνεται ως συνέχεια των προηγούμενων ετών από τα Εκπαιδευτήρια Βασιλειάδη.
Στην έκθεση συμμετέχουν μαθητές των σχολείων του Ν. Θεσσαλονίκης, είτε ατομικά είτε ως ομάδες φωτογραφίας των σχολείων τους.
Την έκθεση επιμελείται ο Γρηγόριος Μούτσιος, καθηγητής Μαθηματικών των Εκπαιδευτηρίων Βασιλειάδη και φωτογράφος.
Τον εκθεσιακό χώρο παραχωρεί ο Δήμος Νεάπολης Συκεών.
Εικαστικό Κέντρο Ήλιος, Λαγκαδά 120, Θεσσαλονίκη | Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 28 Μαρτίου στις 19:00 | Διάρκεια έκθεσης: 28 Μαρτίου έως 06 Απριλίου | Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα έως Κυριακή: 19:00-22:00
Βάλλυ Νομίδου – Γιώργος Αγρότης – Χάρης Κοντοσφύρης | Γκαλερί Λόλα Νικολάου
Σε μια εγκατάσταση τριών αυτόνομων έργων η εικαστική τελετουργία της Βάλλυς Νομίδου δομείται δονούμενη από πλαστικότητα και οξύτητα ταυτόχρονα. Πρόκειται για μια λεπτεπίλεπτη, αλλά δυναμική διαδικασία ένωσης κατακερματισμένων στοιχείων , όπου ομολογείται τόσο η ένταση τομών, όσο και η ανάγκη επούλωσής τους. Επάλληλες ρυθμικές συνδέσεις λειτουργούν προς την αντίληψη δημιουργίας ολότητας σε ένα παιχνίδι συνομιλίας ανάμεσα στην ‘υλικότητα’ και τη ‘σκιά’ της.
Με σουρεαλίζουσα και παιγνιώδη διάθεση η ζωγραφική μικρών διαστάσεων του Γιώργου Αγρότη διερευνά τη σύνθετη αλληλεπίδραση μεταξύ καλλιτεχνικής παραγωγής και προσωπικής εμπειρίας. Πολύ πέραν των συμβάσεων της αναπαράστασης η αφήγησή του υπερβαίνει την απλή οπτική περιγραφή των εικόνων που δημιουργεί, καθώς πλάθονται ποικίλοι συσχετισμοί ανάμεσα στα επί μέρους στοιχεία/ρεάλια του κάθε εικαστικού συνόλου.
Το αμίλητο νερό – πετώντας νερό στο φεγγάρι είναι ένα συνεργατικό πολύπτυχο έργο με υλικά της B&T Composites των: Σοφίας Αντωνακάκη (ήχος), Στέλιου Καρά (γλυπτικές κατασκευές), Χάρη Κοντοσφύρη (εγκατάσταση στο χώρο), Βασίλη Σέντζα (σχεδιασμός μικρογλυπτών), που λειτουργεί ως μεταφορά και μετωνυμία της αλήθειας. Πρόκειται για μια αλληγορία/καθρέφτη του Κ(κ)όσμου με ποιητικές αναφορές που δομείται σε συμφραζόμενα παραμυθιού.
[σχόλια Θάλειας Στεφανίδου]
Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πε., Πα.: 12.00 – 20.00 / Τε., Σα.: 12.00 -15.00 | Διάρκεια έκθεσης: 20.03 –25.04.2025
Έκθεση «Άννα Βιλδιρίδου – Ζωγραφική και Κόσμημα» | Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ
Μια εικαστική διαδρομή 34 χρόνων με περισσότερα από 70 έργα και εγκαταστάσεις της Άννας Βιλδιρίδου, από το 1989 έως το 2023, μαζί με μια επιλογή σχεδίων και κοσμημάτων, παρουσιάζεται στη νέα φιλοξενούμενη έκθεση στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ.
Τα περισσότερα ζωγραφικά και τρισδιάστατα έργα χαρακτηρίζονται από έντονες χρωματικές αντιθέσεις και από τη χρήση διαφορετικών υλικών και τεχνικών (ακρυλικά, κολλάζ, ακουαρέλα κ.ά.).
Οι κύριες θεματικές τους αφορούν την Αρχαιότητα, το Βυζάντιο και την ιστορία του Ελληνικού Κράτους έως τη σύγχρονη εποχή, με έμφαση στο νόμισμα και στις χρηματικές συναλλαγές.
Η Άννα Βιλδιρίδου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Αποφοίτησε από το Αμερικανικό Κολλέγιο Ανατόλια. Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο ΑΠΘ. Είναι μέτοχος και σχεδιάστρια κοσμημάτων της Εταιρίας «Δημιουργικό Βιλδιρίδης», στη Θεσσαλονίκη. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος. Έχει συμμετάσχει σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ, Αγίου Δημητρίου 159Α, Θεσσαλονίκη | Διάρκεια έκθεσης: 01 Μαρτίου έως 06 Απριλίου | Ωράριο λειτουργίας: Παρασκευή από 09:00 έως 14:00, Σάββατο & Κυριακή από 10:00 έως 18:00
Έκθεση «Μιχάλης Αρφαράς: Αφιέρωμα στον Καβάφη» | Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ
Πρωτότυπα έγχρωμα χαρακτικά σε λινόλεουμ του εικαστικού Μιχάλη Αρφαρά για τον Καβάφη περιλαμβάνει η νέα έκθεση που διοργανώνει το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ.
Πρόκειται για 34 χαρακτικά για το αυθεντικό βιβλίο έργο τέχνης Κ. Π. Καβάφη Ποιήματα. Αποκηρυγμένα, κρυμμένα, ανολοκλήρωτα (Ίδρυμα Ωνάση, Εκδόσεις Διάττων, 2022) του Μιχάλη Αρφαρά. Επιμελητής της έκθεσης στο Τελλόγλειο είναι ο Δρ. Ιστορίας της Τέχνης, Miguel Fernandez Belmonte.
Το βιβλίο αποτελεί αναμφισβήτητα έναν ιδιαίτερο δημιουργικό σταθμό στην εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη, στον οποίον ανήκει η αισθητική εικόνα του έργου. Για την εικονογράφησή των ποιημάτων ο Μιχάλης Αρφαράς δημιούργησε 34 έγχρωμα χαρακτικά σε λινόλεουμ και 50 μονόχρωμες οξυγραφίες σε μέταλλο. Την τυπογραφία επιμελήθηκε ο Νίκος Βοζίκης.
Έχουν τυπωθεί 90 αντίτυπα σε ελληνική γλώσσα και 90 αντίτυπα σε αγγλική μετάφραση. Όλα τα αντίτυπα είναι υπογεγραμμένα από τον καλλιτέχνη και σφραγισμένα από τον εκδότη. Το εν λόγω βιβλίο αποτελεί μία έκδοση με όλα τα χαρακτηριστικά ενός διαχρονικού καλλιτεχνικού επιτεύγματος στον εκδοτικό χώρο της καλλιτεχνικής τυπογραφίας και της χαρακτικής.
Ο Μιχάλης Αρφαράς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1954 και σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών πρωτεύουσας (1972-1974) και στη Γερμανία (1975-1980). Εργάστηκε ως καθηγητής στο Ινστιτούτο Εικαστικών Τεχνών και Επιστήμης της Τέχνης του Πανεπιστημίου του Hildesheim (1988-2006). Είναι Ομότιμος Καθηγητής Χαρακτικής της ΑΣΚΤ της Αθήνας. Παράλληλα με το εικαστικό και το κινηματογραφικό του έργο, για το οποίο έχει βραβευτεί επανειλημμένα, ασχολείται με την εικονογράφηση και την επιμέλεια καλλιτεχνικών βιβλίων. Εκθέτει τακτικά το έργο του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ, Αγίου Δημητρίου 159Α, Θεσσαλονίκη | Διάρκεια έκθεσης: 01 Μαρτίου έως 06 Απριλίου | Ωράριο λειτουργίας: Παρασκευή από 09:00 έως 14:00, Σάββατο & Κυριακή από 10:00 έως 18:00
Έκθεση «TEHOM» στο Παράρτημα ΜΙΕΤ

Φωτογραφίες και κείμενα πλαισιώνουν εικαστικά την αφήγηση της επώδυνης διαδρομής της απώλειας των μελών της οικογένειας της Ρενέ Ρεβάχ από τη Θεσσαλονίκη στο Άουσβιτς. Μοναδικός επιζών ήταν ο παππούς της Αλβέρτος Ρεβάχ ο οποίος είχε διαφύγει στην Αθήνα και μέχρι το τέλος του πολέμου τούς περίμενε προετοίμαζοντας την επιστροφή τους.
Η Ρενέ Ρεβάχ τον σκέφτεται τη στιγμή της συντριβής του όταν μαθαίνει πως η οικογένειά του είχε αφανιστεί και υπόσχεται με το έργο της Tehom (μια βιβλική εβραϊκή λέξη που σημαίνει το αρχέγονο βάθος) να τον οδηγήσει στον τόπο του εγκλήματος, που ο ίδιος μέχρι το θάνατό του δεν βρήκε το κουράγιο να επισκεφτεί.
Θα ακολουθήσουν δύο διαδοχικά ταξίδια της Ρεβάχ στα στρατόπεδα συγκέντρωσης Μπίρκεναου και Άουσβιτς. Σε κάθε βήμα της διαδρομής της, απευθύνεται νοερά στον παππού της, του στέλνει φωτογραφίες και μοιράζεται μαζί του τις σκέψεις και τα συναισθήματά της. Η αφήγησή της, εκπορεύεται από μια ενδιάμεση μνήμη, ένα απόσταγμα εικόνων, που διαμορφώθηκε από τις αφηγήσεις της οικογένειάς της και τις μαρτυρίες αυτών που επέστρεψαν ζωντανοί.
Ως μετα-μάρτυρας η ίδια, επεξεργάζεται το παρελθόν και μετουσιώνει το κληρονομημένο τραύμα σε μια εξαγνιστική πορεία που οδηγεί στη συγχώρεση, στην άβυσσο της λίμνης που ήταν το κενοτάφιο των ανθρώπων που δολοφονήθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Η έκθεση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μουσείο Μπενάκη από τον Φεβρουάριο έως τον Μάιο του 2024.
Την έκθεση συνοδεύει ομότιτλη έκδοση που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καπόν.
Επιμέλεια: Κωστής Αντωνιάδης
Πληροφορίες:
Βίλα Καπαντζή, Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108, Θεσσαλονίκη | Διάρκεια έκθεσης: 22 Ιανουαρίου έως 16 Απριλίου 2025 | Ωράριο λειτουργίας: Παρασκευή: 10:00-17:00, Σάββατο: 12:00-20:00 | Ελεύθερη είσοδος
«Ταξίδι στη Θεσσαλονίκη. 17ος-20ος αιώνας» στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης
Η έκθεση «Ταξίδι στη Θεσσαλονίκη. 17ος-20ός αιώνας» παρουσιάζει τους τρόπους με τους οποίους εντυπώθηκε η πόλη μας στις σκέψεις και τις καρδιές όσων την επισκέφτηκαν και διέμειναν σ’ αυτήν για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, από τον 17ο αιώνα μέχρι και το πρώτο μισό του 20ού αιώνα.
Η έκθεση στηρίζεται πρωταρχικά στο πλούσιο πρωτογενές αρχειακό υλικό του Κέντρου Ιστορίας Θεσσαλονίκης, κυρίως στις καρτ-ποστάλ και σε αδημοσίευτα έγγραφα από το Ιστορικό Δημοτικό Αρχείο και τις Ιδιωτικές του Συλλογές, τα οποία αποτελούν μοναδικές πηγές πληροφόρησης για όλα όσα παρατηρούσαν οι ταξιδιώτες, είτε τις αρχαιότητες της πόλης, είτε το σύγχρονο αστικό τοπίο, είτε τους ανθρώπους και τον καθημερινό τους βίο.
Πληροφορίες:
Ισόγειος χώρος του Μεγάρου Μπίλλη, Αγίας Σοφίας 2, Πλατεία Ιπποδρομίου | Διάρκεια έκθεσης έως 11 Απριλίου 2025 | Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη και Παρασκευή, από τις 08:00 μέχρι τις 15:00 και κάθε Πέμπτη, από τις 08:00 μέχρι τις 20:00| Είσοδος ελεύθερη
«Σικελιώτης / Τάσσος: Μια φιλία με κοινές ρίζες» | Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ
Μία συνδιοργάνωση με την Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου και το Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός. Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και εντάσσεται στα 59α Δημήτρια Δήμου Θεσσαλονίκης.
Στην έκθεση παρουσιάζονται θεματικά, περισσότερα από 150 έργα, ζωγραφικά, σχέδια και χαρακτικά των δύο καλλιτεχνών προερχόμενα από μουσεία, ιδρύματα, συλλέκτες και τις συλλογές του Τελλογλείου Ιδρύματος. Ξεχωρίζουν: Η Καλλιέργεια του Καπνού (12,40 μ.) των Τάσσου και Λουκίας Μαγγιώρου, οι τέσσερις Αρχόντισσες των ρεμπέτικων τραγουδιών του Τάσσου, οι Αρχαϊκοί Χοροί του Σικελιώτη για το Νέο Θέατρο (για πρώτη φορά), λατέρνα με ζωγραφική Σικελιώτη και έργα του σχετικά με το ρεμπέτικο, η σειρά γκουάς του Τάσσου για την ΑΓΕΤ-Ηρακλής με θέματα κατοχής λίγο πριν τον θάνατό του. Το πλούσιο αρχειακό υλικό για τους δύο καλλιτέχνες και την εποχή τους, αναδεικνύει λιγότερο γνωστές διαστάσεις της τέχνης τους, όπως η σημαντική τους παρουσία στη Θεσσαλονίκη.
Ο Γιώργος Σικελιώτης και ο Τάσσος (Αλεβίζος) είναι δύο ξεχωριστές προσωπικότητες της νεοελληνικής τέχνης που πέρασαν από τα έντονα βιώματα της Κατοχής και του Εμφυλίου Πολέμου, από τη Χούντα και τη Μεταπολίτευση και έζησαν έως τα μέσα της δεκαετίας του ’80.
Πέρα από τη μακρόχρονη φιλία τους, αυτοί οι «παράλληλοι βίοι» χαρακτηρίζονται από ορισμένα «σημεία συνάντησης», όπως η Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, το Ε.Α.Μ. καλλιτεχνών, η ομάδα «Στάθμη», το ενδιαφέρον για τη χαρακτική και τη διάδοση της τέχνης και η συμμετοχή τους σε πολλές κοινές ομαδικές και περιοδεύουσες εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Μια πρόσθετη διάσταση αφορά τη δραστηριότητά τους στη Θεσσαλονίκη με εκθέσεις («Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία ‘Τέχνη’», «Διαγώνιος», «Κοχλίας»), ομιλίες, παρουσιάσεις εκδόσεων και παραγγελίες-αγορές έργων.
Η έκθεση πλαισιώνεται από δίγλωσση έκδοση, που θα είναι διαθέσιμη στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, στο Μικρό Τελλόγλειο (Καρ. Ντηλ 32) αλλά και στο ηλεκτρονικό κατάστημα (https://www.teloglion.gr/eshop/)
Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν παράλληλες εκδηλώσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όπως και δράσεις εικαστικού περιεχομένου για παιδιά και ενήλικες.
Διάρκεια έκθεσης: έως 11 Μάϊου 2025. | Ωράριο λειτουργίας εκθεσιακού: Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή 9:00-14:00, Τετάρτη 9:00-14:00 & 17:00-21:00, Σάββατο και Κυριακή 10:00-18:00.