Οι εκδηλώσεις και οι εκθέσεις της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη από 15/12 έως 21/12
Διάφοροι τρόποι για να εμπλουτίσεις τις μέρες σου!
Ο Δεκέμβριος συνεχίζεται δυναμικά και γιορτινά και είναι η ιδανική στιγμή για εσένα και την παρέα σου να ανακαλύψετε νέους τρόπους για να ζήσετε μια εβδομάδα που αξίζει!
Παρακάτω θα βρεις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον και εκδηλώσεις που μπορούν να γεμίσουν τις μέρες σου με στιγμές τέχνης που αξίζει να ζήσεις και που θα σου μείνουν αξέχαστες.
Βάλε την καθημερινότητά σου σε νέα τροχιά και ζήσε τον Δεκέμβριο απόλυτα. Ξεκίνα την εβδομάδα με εμπειρίες που θα θυμάσαι, ανακαλύπτοντας την πόλη από μια διαφορετική οπτική. Φτάσε σε κάθε έκθεση ή εκδήλωση με άνεση και στυλ, επιλέγοντας για τις μετακινήσεις σου ένα Uber Taxi — ο ιδανικός τρόπος για να απολαμβάνεις κάθε στιγμή χωρίς άγχος.
“Connected” | Στον χώρο Τέχνης AcroArt Projects
“Ας ενωθούμε ας πιαστούμε σφιχτά ας σμίξουμε τις καρδιές μας ας δημιουργήσουμε εμείς όσο βαστάει ακόμη η θερμοκρασία της γης , όσο δεν έρχονται σεισμοί κατακλυσμοί πάγοι κομήτες να μας εξαφανίσουν ,ας δημιουργήσουμε έναν εγκέφαλο ας δώσουμε ένα νόημα στον υπεράνθρωπο αγώνα.” Νίκος Καζαντζάκης 1935 από τον “Βραχόκηπο”.
Η εξέλιξη του ανθρώπινου είδους ακολουθεί παράλληλες πορείες που καθορίζονται από νόμους. Από τον Νόμο της Μετάλλαξης, που είναι κοινή για όλα τα είδη ώστε να προσαρμόζονται στις εκάστοτε συνθήκες διαβίωσης και από τον Νόμο της Βελτίωσης, που αφορά μόνο τον άνθρωπο και όπου κάθε νέα γενιά είναι πιο ευφυής και πιο εύρωστη από την προηγούμενη.
Η άλλη πορεία υπόκειται στους κανόνες της κερδοσκοπίας που θεσπίζει μια μειονότητα ανθρώπων αρπακτικών χρησιμοποιώντας τον Νόμο του Ισχυρού.
Διάρκεια έκθεσης 27/11-20/12/2025 – Αλ. Δελμούζου 12Α – Ωράρια: Πέμ-Παρ 6-8.30μμ Σάβ. 11.30-2.30μμ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ και το Μουσείο που δεν έγινε» | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ
Η έκθεση αποτελεί ένα βλέμμα προς το πρόσφατο παρελθόν της Θεσσαλονίκης με κύριο άξονα δύο εικαστικές συλλογές που διαμορφώνουν στο παρόν έναν πυρήνα πολιτισμού στην καρδιά της πανεπιστημιούπολης και συνολικά ξεπερνούν τα 600 έργα και τεκμήρια από περισσότερους από 200 δημιουργούς.
Το Τελλόγλειο συνδιοργανώνει την έκθεση με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον Δήμο Θεσσαλονίκης, τα 60ά Δημήτρια και την Κεντρική Βιβλιοθήκη / Κέντρο Πληροφόρησης του ΑΠΘ, με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυση του ΑΠΘ και τα 25 χρόνια του Τελλογλείου.
*Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ – Αγίου Δημητρίου 159Α| Διάρκεια ως 10 Φεβρουαρίου
Έκθεση Χαρτών «Πανεπιστημίου Πόλις: 100 χρόνια ΑΠΘ» | Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας

Έκθεση Χαρτών, με τίτλο: «Πανεπιστημίου Πόλις: 100 χρόνια ΑΠΘ. Η εξέλιξη της δημιουργίας της Πανεπιστημιούπολης του ΑΠΘ μέσα από χάρτες και τοπογραφικά διαγράμματα», πραγματοποιεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, από τις 15 Οκτωβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025, στο Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας (προβλήτα Α΄, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) στο πλαίσιο του εορτασμού για τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την ίδρυση και λειτουργία του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.
Η Έκθεση παρουσιάζει και περιγράφει σε αδρές γραμμές την ιστορία της δημιουργίας και ανάπτυξης της Πανεπιστημιούπολης, έχοντας ως βάση τόσο τις απεικονίσεις σε χάρτες και τοπογραφικά διαγράμματα όσο και τις περιγραφές σε ιστορικά κείμενα και έγγραφα.
Η είσοδος στην Έκθεση είναι ελεύθερη για το κοινό.
Διάρκεια Έκθεσης: Έως 31/12/2025 – Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας (προβλήτα Α΄, Λιμάνι Θεσσαλονίκης)
«Ο ΑΝΑΘΡΩΝ Α ΟΠΩΠΕ» | ΖΩΓΙΑ
Μέσα από το σώμα , εκφράζονται τα συναισθήματα. Το χρώμα είναι η ατμόσφαιρα και η αντανάκλαση της έκφρασης αυτής . Η ανάμνηση είναι το ίδιο το στιγμιότυπο . Μέσα από τις ζωγραφιές, οι οποίες μας πάνε πίσω στην στιγμή που ζήσαμε , μας δίνουν την δυνατότητα να τις αποτυπώσουμε με το δικό μας μοναδικό μάτι, το πως βλέπουμε εμείς την στιγμή , κάτι που διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο. Έχουμε την τάση να ψάχνουμε και να παρατηρούμε , να έχουμε διαφορετικές οπτικές μεταξύ μας και εκεί είναι που ο καθένας λάμπει ξεχωριστά.
Μέσα από τη σιωπή της εικόνας, ο άνθρωπος γεννιέται ξανά. Κάθε μορφή, αποτυπωμένη με χρωματικό ρυθμό πάνω στον καμβά, κουβαλά το αποτύπωμα του βλέμματος — το ίχνος μιας εσωτερικής συνάντησης. Οι ζωγραφιές, προσωπικές μαρτυρίες στιγμών και θέασης, μεταμορφώνονται σε πεδία αναζήτησης· εκεί όπου το φως συναντά τη σκιά και το σκοτάδι αποκαλύπτει το, ό,τι δεν λέγεται.
«Ο ΑΝΑΘΡΩΝ Α ΟΠΩΠΕ» δεν είναι απλώς ο τίτλος μιας έκθεσης, αλλά ένα όνομα που αναδύεται από το ίδιο τον άνθρωπο. Εκεί όπου η όψη γίνεται δρόμος προς το βάθος, και ο άνθρωπος, μεταμορφώνεται σε ιδέα, σε ανάσα, σε φως.
Διάρκεια έκθεσης έως 31 Δεκεμβρίου, στη Ζώγια – Αλ. Σβώλου 54
Frida Kahlo | MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Η Frida Kahlo «έρχεται» στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης έως τις 4 Ιανουαρίου 2026, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ως επόμενος προορισμός στη λίστα των είκοσι και πλέον πόλεων που έχει παρουσιαστεί η έκθεση «Frida Kahlo – Her Photos» διεθνώς.
Στην έκθεση αποκαλύπτονται μέσα από 241 αδημοσίευτες φωτογραφίες που αντιπροσωπεύουν διαφορετικές περιόδους και πρόσωπα στη ζωή της Frida Kahlo, πτυχές του προσωπικού κόσμου της διεθνώς αναγνωρισμένης καλλιτέχνιδας από το Μεξικό και γίνεται γνωστή μια νέα προοπτική στην ταραχώδη ζωή μιας από τις πιο μυστηριώδεις και εμβληματικές μορφές της λατινοαμερικανικής τέχνης.
Η έκθεση αποτελεί διοργάνωση του Μουσείου Frida Kahlo και του Μουσείου Diego Rivera-Anahuacalli
*MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α’ , Λιμάνι Θεσσαλονίκης- Διάρκεια έως: 4 Ιανουαρίου
ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ: TIPHAINE RIVIÈRE | Μέγαρο Μουσικής
δημιουργός του ιδιοφυούς graphic novel «Η Διάκριση» Tiphaine Riviere είναι η καλεσμένη του επιτυχημένου κύκλου εκδηλώσεων Συγγραφείς του Κόσμου, στις 15 Δεκεμβρίου.
Ένα βιβλίο που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες, «Η Διάκριση» παρουσιάζει με ευστοχία, επινοητικότητα και τρυφερότητα τις πολιτικές, οικονομικές και ψυχολογικές προεκτάσεις των ευρημάτων και των ιδεών του Μπουρντιέ, εστιάζοντας στις αισθητικές όψεις και τους πολιτισμικούς μηχανισμούς αναπαραγωγής της κοινωνικής ανισότητας.
Μαζί της, η Άννα Καρακατσούλη καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ και ο Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Πολιτικός Αναλυτής και Συγγραφέας.
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025 – 19:00 – (ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΡΙΑΔΗΣ Μ2) – 25ης Μαρτίου
Έκθεση ζωγραφικής του Στέλιου Μαυρομάτη | Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης
Μετά από τη μεγάλη επισκεψιμότητα αλλά και τα πολλά και ένθερμα σχόλια των επισκεπτών της έκθεσης “Σημείο Συνάντησης” του ζωγράφου Στέλιου Μαυρομάτη, η διοίκηση του Ο.Σ.Ε. πήρε την απόφαση να παρατείνει τη διάρκεια της έκθεσης μέχρι τις 16 Ιανουαρίου 2026.
Η υλοποίηση της έκθεσης είναι φόρος τιμής στον ζωγράφο των τρένων, όπως έχει χαρακτηριστεί για την προσφορά του.
Η έκθεση πραγματοποιείται με την ευγενική παραχώρηση των έργων από τα παιδιά του καλλιτέχνη, Αντώνη και Μάχης Μαυρομάτη. Η υλοποίηση της έκθεσης είναι φόρος τιμής στον καλλιτέχνη των τρένων όπως έχει χαρακτηριστεί για την προσφορά του. Πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε.
Στο χώρο της έκθεσης πραγματοποιούνται, κατόπιν συννενόησης, σειρά από πολιτιστικά, εκπαιδευτικά και διαδραστικά προγράμματα, σχεδιασμένα ειδικά για νέες και νέους, με εργαλείο την τέχνη και τις πολλαπλές μορφές της. Στόχος των δράσεων αυτών είναι όχι μόνο η ενεργή συμμετοχή και η δημιουργική έκφραση, αλλά και η καλλιέργεια μιας νέας αντίληψης για το τρένο ως σύγχρονο, οικολογικό και ασφαλές μέσο μετακίνησης, που συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος.
Διάρκεια έως: 16 Ιανουαρίου Χώρος: Παλιά αίθουσα αναμονής Α΄ Θέσης Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης – Ώρες Λειτουργίας Έκθεσης: Καθημερινά (και Σάββατο και Κυριακή) 11:00 – 21:00 – Η τοποθεσία εδώ.
«Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες» | Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού
Η έκθεση «Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες» είναι μια πρωτοποριακή εικαστική και τεχνολογική εμπειρία, που επιχειρεί να ανοίξει έναν διάλογο ανάμεσα στην τέχνη, την Τεχνητή Νοημοσύνη και την ίδια την έννοια της πραγματικότητας. Από ένα αρχείο περισσότερων από 50.000 φωτογραφιών του 19ου και 20ού αιώνα, επιλέχθηκαν περίπου 1.000 εικόνες που «ζωντανεύουν» για πρώτη φορά με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η ιστορία της πόλης μεταμορφώνεται σε μια εμπειρία εμβύθισης, όπου ο επισκέπτης μπορεί να «περπατήσει» στην Εγνατία του περασμένου αιώνα, να «δει» το τραμ να κινείται στην παραλία και να «συναντήσει» πρόσωπα που χάθηκαν στον χρόνο.
Η έκθεση χωρίζεται σε τέσσερις θεματικές ενότητες – από τη «Σκηνοθετημένη Πραγματικότητα» έως τη «Νέα Πραγματικότητα» – που οδηγούν τον θεατή από το ορατό στο αμφισβητούμενο και τελικά στο πρωτογενές, αρχειακό υλικό, εκεί όπου η μνήμη ξαναβρίσκει την αυθεντικότητά της.
Την τεχνική υλοποίηση των βίντεο και του ψηφιακού περιεχομένου υπογράφει ο Θοδωρής Ράντος, ο οποίος σημείωσε πως η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει ήδη ξεπεράσει το στάδιο της απλής αληθοφάνειας. «Το ζητούμενο δεν είναι να παραποιήσουμε το παρελθόν, αλλά να το κατανοήσουμε καλύτερα μέσα από τα ίδια του τα ίχνη», είπε.
Η «Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες» δεν είναι απλώς μια έκθεση φωτογραφίας. Είναι μια πρόσκληση να ξαναδούμε τη Θεσσαλονίκη και την Ιστορία με νέα μάτια, να αναρωτηθούμε πώς η τεχνολογία επηρεάζει τη μνήμη και πώς ο πολιτισμός μπορεί να παραμείνει ζωντανός μέσα από αυτήν.
*Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Λεωφ. Στρατού 2 – Διάρκεια έως 31 Δεκεμβρίου 2025 - Είσοδος ελεύθερη
Ατομική έκθεση ζωγραφικής «Προσωρινή Αθανασία» | Μέγαρο Μουσικής
Ο διακεκριμένος εικαστικός και καθηγητής πνευμονολογίας Κωνσταντίνος Σπυρόπουλος παρουσιάζει την ατομική έκθεση ζωγραφικής του με τίτλο «Προσωρινή Αθανασία». Μέσα από τα έργα του o Σπυρόπουλος, που είναι γιατρός και καλλιτέχνης, πραγματεύεται την προσωρινή αθανασία που προσφέρει η τέχνη. Ο δημιουργός έρχεται στην πόλη μας με μια έκθεση που θα συζητηθεί. «Στόχος είναι η εξάλειψη της απόστασης μεταξύ Τέχνης και καθημερινής ζωής ώστε η καθημερινότητα να αποτελεί μια μορφή καλλιτεχνικής και πολιτικής πράξης. Πρέπει ο καταναλωτής του έργου τέχνης να μπορεί να το χειρίζεται και να συμμετέχει στον τρόπο παρουσίασής του», εξηγεί ο καλλιτέχνης. Η επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Σιμώνη αναφέρει: «Η “Προσωρινή Αθανασία” παρουσιάζει το έργο του Κωνσταντίνου Σπυρόπουλου ως ένα πεδίο όπου το φως, η μνήμη και η ανθρώπινη ευθραυστότητα συνυπάρχουν διακριτικά αλλά ουσιαστικά. Η ιδιότητά του ως καθηγητής πνευμονολογίας δεν γίνεται θέμα ούτε εικαστικό εργαλείο· λειτουργεί υπόγεια, ως εσωτερική γνώση του ορίου. Παράλληλα, η καλλιτεχνική του ταυτότητα παραμένει καθαρή: η ζωγραφική του δεν εξηγεί, αλλά νιώθει ».
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης 25ης Μαρτίου, 15 Δεκεμβρίου 2025 έως 15 Ιανουαρίου 2026 – Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Σάββατο 10:00-18:00 – Φουαγιέ 3ου ορόφου (Μ1) – Είσοδος ελεύθερη – Εγκαίνια: 15 Δεκεμβρίου στις 18:00
Έκθεση «Natura Naturans: Άνθρωποι, Φύση, Τοπίο» | Αποθήκη Β1, Προβλήτα Α, Λιμάνι Θεσσαλονίκης
Ο εξελισσόμενος διάλογος ανάμεσα στην ανθρώπινη δημιουργικότητα και τις διεργασίες του έμβιου φυσικού κόσμου βρίσκεται στον πυρήνα της έκθεσης με τίτλο «Natura Naturans: Άνθρωποι, Φύση, Τοπίο» που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του CYFEST 17 – International Media Art Festival, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, στην Αποθήκη Β1 στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης, από τις 27 Νοεμβρίου 2025 έως τις 25 Ιανουαρίου 2026.
Ανατρέχοντας στη διαχρονική απήχηση και επιρροή του κινήματος της Οργανικής Τέχνης, στο πλαίσιο της Πρωτοπορίας, και των ριζοσπαστικών ιδεών της για τη μορφή και την αντίληψη, η έκθεση έρχεται να τις προσεγγίσει υπό το πρίσμα των νέων, σύγχρονων καλλιτεχνικών μέσων: αλγοριθμικών συστημάτων, κινητικών κατασκευών, εμβυθιστικών περιβαλλόντων και συμμετοχικών πρακτικών.
Συνδυάζοντας έργα του 20ού αιώνα από τη Συλλογή Κωστάκη του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης και τη Συλλογή της Οικογένειας Frants με νέα πρότζεκτ από περισσότερους από 20 διεθνείς καλλιτέχνες που παρουσιάζονται από το CYLAND MediaArtLab και το MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, η έκθεση «Natura Naturans: Άνθρωποι, Φύση, Τοπίο» αποκαλύπτει πώς το πειραματικό πνεύμα της πρωτοπορίας εξακολουθεί να διαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την κίνηση, την υλικότητα και τους άρρηκτους δεσμούς που συνδέουν όλα τα έμβια συστήματα.
Ο διάλογος ξεκινά με τους καλλιτέχνες της Συλλογής Κωστάκη, το έργο των οποίων σηματοδοτεί τη γέννηση του κινήματος της Οργανικής Τέχνης στο σοβιετικό Λένινγκραντ στα μέσα της δεκαετίας του 1920 — κίνημα που εκπροσωπείται στη συλλογή του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης. Οι ιδρυτές του καλλιέργησαν μια απαράμιλλη ευαισθησία ως προς τους ζωντανούς ρυθμούς του κόσμου.
Η συνέχεια γίνεται με ζωγραφικά έργα καλλιτεχνών που δημιούργησαν στην Αγία Πετρούπολη στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα και συνέχισαν την παράδοση της οργανικής τέχνης, όλα από τη Συλλογή της Οικογένειας Frants. Στη σύγχρονη ενότητα της έκθεσης, η οργανική κοσμοθεωρία της πρωτοπορίας βρίσκει την τεχνολογική της αντήχηση. Οι καλλιτέχνες μεταφράζουν τη γλώσσα των ζωντανών συστημάτων σε νέα μέσα, σε μια νέα προσέγγιση της αντίληψης με τη χρήση δεδομένων, του φωτός και του ήχου.
Η έκθεση «Natura Naturans: Άνθρωποι, Φύση, Τοπίο» οραματίζεται έναν κόσμο όπου τα όρια μεταξύ του ζωντανού και του τεχνητού, του οργανικού και του ψηφιακού, διαλύονται σε ένα κοινό πεδίο παραγωγικής δραστηριότητας. Οι καλλιτέχνες της έκθεσης αντιμετωπίζουν τα δεδομένα και τον κώδικα όχι ως εργαλεία ελέγχου, αλλά ως ζωντανά υλικά που εξελίσσονται, αντιδρούν και αλληλεπιδρούν — δημιουργώντας μια τέχνη συνεργασίας αντί αναπαράστασης, όπου ανθρώπινες και μη δυνάμεις συν-παραγάγουν την αισθητική εμπειρίαΗ έκθεση πλαισιώνεται από πρόγραμμα performances καθόλη τη διάρκεια λειτουργίας της.
Αναλυτικά το CYFEST 17 – International Media Art Festival, εδώ https://www.cyfest.art/cyfest-17
Διάρκεια από τις 27 Νοεμβρίου 2025 έως τις 25 Ιανουαρίου 2026 – Στην Αποθήκη Β1 στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης
«Χώροι Μνήμης, Τόποι Μαρτυρίου» | Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
Η έκθεση «Χώροι Μνήμης, Τόποι Μαρτυρίου» σε επιμέλεια της Καθηγήτριας του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών και Διευθύντριας του ΚΕΜΙΤ-ΙΜΜΑ, κας Σταυρούλας Μαυρογένη, παρουσιάζει, μέσα από πλούσιο φωτογραφικό υλικό, χώρους μνήμης και μαρτυρικούς τόπους του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Οι επιλεγμένες φωτογραφίες φωτίζουν την ιστορική και ηθική σημασία αυτών των τόπων —τόπων θυσίας, αντίστασης και ανθρώπινης οδύνης— υπενθυμίζοντας ότι η ενεργή διατήρηση της μνήμης είναι πράξη ευθύνης και δημοκρατικής συνείδησης.
Η έκθεση πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 80 χρόνων από τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και διοργανώνεται σε συνεργασία με το πρόγραμμα «Δράσεις Ιστορίας Μνήμης Πολιτισμού» και με την υποστήριξη του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης. Τον γενικό συντονισμό έχει η Διευθύντρια του ΙΜΜΑ, Φιλόλογος–Μουσειολόγος, κ. Αθηνά Παυλίδου.
Η έκθεση υπενθυμίζει ότι η μνήμη δεν αφορά μόνο το παρελθόν· αφορά πρωτίστως το παρόν και το μέλλον. Γιατί μόνο μέσα από τη μνήμη μπορούμε να θεμελιώσουμε έναν πιο δίκαιο, ανεκτικό και δημοκρατικό κόσμο.
Στο πλαίσιο της έκθεσης θα υλοποιηθούν θεματικές ξεναγήσεις για την εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς και ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσα από το οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες θα προσεγγίσουν την ιστορία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου με κριτικό και σύγχρονο βλέμμα, αναστοχαζόμενοι πάνω σε ζητήματα ταυτότητας, στερεοτύπων και συλλογικής ευθύνης.
*Διάρκεια Έκθεσης: Έως – 31 Ιανουαρίου 2026 – Δευτέρα-Παρασκευή 09:00-14:00, Τετάρτη 09:00-20:00 & Σάββατο 10:00-14:00 – Προξένου Κορομηλά 23
«Ζωντανεύοντας την Ιστορία» : Ο ΠΟΛΕΜΟΣ 1940 – 1941, Н КАТОХH 1941 – 1944 και TIMH ΣΤΟΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΑΓΩΝΑ | Διοικητήριο Θεσσαλονίκης
Μια διπλή έκθεση με τίτλο «Ζωντανεύοντας την Ιστορία», που συνδιοργανώνει το Υπουργείο Εσωτερικών – Μακεδονίας & Θράκης με το Ιστορικό και Εθνολογικό Μουσείο Ελλάδος και το Μουσείο του Μακεδονικού Αγώνα Θεσσαλονίκης.
Η Έκθεση περιλαμβάνει δύο θεματικές ενότητες με σπάνια εκθέματα και ντοκουμέντα, πολλά από τα οποία θα εκτεθούν για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη.
Η πρώτη θεματική ενότητα είναι αφιερωμένη στον Μακεδονικό Αγώνα, έχει τίτλο «Τιμή στον Μακεδονικό Αγώνα» και περιλαμβάνει το περίστροφο και την δερμάτινη παλάσκα του πρωτεργάτη του Μακεδονικού Αγώνα Παύλου Μελά, τη ματωμένη σημαία του Μακεδονομάχου Παπαδράκου, στην οποία όρκιζε τους αγωνιστές του Μακεδονικού Αγώνα, ντουλαμάδες και όπλα Μακεδονομάχων κ.α.
Η δεύτερη θεματική ενότητα είναι αφιερωμένη στον Πόλεμο του 1940-1941 και την περίοδο της Κατοχής, έχει τίτλο «Ο Πόλεμος 1940-41 – Η Κατοχή 1941 – 1944», και στα εκθέματα περιλαμβάνονται η Πολεμική Σημαία από το Οχυρό Ρούπελ, η Πολεμική Σημαία του Υποβρυχίου «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», θραύσματα από την τορπίλη του ιταλικού υποβρυχίου που τορπίλισε το καταδρομικό «ΕΛΛΗ» τον Δεκαπενταύγουστο του 1940 κ.α.
*Διάρκεια έκθεσης: Έως 28 Φεβρουαρίου 2026 – Διοικητήριο Θεσσαλονίκης, Αγίου Δημητρίου Αγίου Δημητρίου 59
«Φωτογραφία: Έρευνα και Μεθοδολογία» του Τμήματος Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής | Βιβλιοπωλείο ΜΙΕΤ
To Visual Arts International Festival – VAiF25, στο πλαίσιο της δεύτερης διοργάνωσής του, και σε συνεργασία με το αυτοδύναμο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Φωτογραφία: Έρευνα και Μεθοδολογία» του Τμήματος Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφικών λευκωμάτων και φωτογραφιών 19 φοιτητών και αποφοίτων του στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη (Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη) με την υποστήριξη του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης.
Η έκθεση συγκεντρώνει τα φωτογραφικά λευκώματα που προέκυψαν από αυτή την ερευνητική διαδικασία, αποτυπώνοντας το εύρος των σύγχρονων φωτογραφικών προσεγγίσεων, όπου η φωτογραφία λειτουργεί ταυτόχρονα ως εικόνα, ως μέθοδος και ως εργαλείο σκέψης.
Το VAIF είναι φεστιβάλ αφιερωμένο στην ανάδειξη και προώθηση των οπτικών τεχνών, εστιάζοντας στη φωτογραφία, τη γραφιστική και το βίντεο. Πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη κάθε Νοέμβριο, φέρνοντας κοντά καλλιτέχνες και λάτρεις της τέχνης από όλο τον κόσμο. Οι δράσεις του φεστιβάλ περιλαμβάνουν εκθέσεις, ομιλίες, παρουσιάσεις καλλιτεχνών, ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα.
Βιβλιοπωλείο ΜΙΕΤ – Τσιμική 11, Θεσσαλονίκη – Διάρκεια έως 21 Δεκεμβρίου 2025 – Ωράριο λειτουργίας – Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 10:00-15:00 Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 10:00-17:00 – ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
«Η χώρα της καρδιάς μου. Ο Φώτης Κόντογλου στο Άγιον Όρος» | Αγιορείτικη Εστία
Η νέα έκθεση της Αγιορειτικής Εστίας επιχειρεί να φωτίσει, μέσα από τα έργα και τις αφηγήσεις του Φώτη Κόντογλου, τη σχέση του με την τέχνη και τη ζωή στο Άγιον Όρος.
Το πρώτο ταξίδι στο Άγιον Όρος στα 1922–΄23. Οι επόμενες επισκέψεις, τα προσκυνήματα, οι περιπλανήσεις, η αδελφική σχέση με αγιορείτες μοναχούς στα ασκηταριά των Καυσοκαλυβίων και, κυρίως, η επαφή του με τα έργα των μεγάλων αγιογράφων, όπως οι Μανουήλ Πανσέληνος, Θεοφάνης ο Κρης, Φράγκος Κατελάνος, επηρέασαν καθοριστικά τη μετέπειτα εξέλιξη του ζωγραφικού και αγιογραφικού του έργου.
Τεκμήρια της παρουσίας του στην Αθωνική Πολιτεία, σχέδια με μελάνι σε χαρτί, τέμπερες, αγιογραφίες, επιστολές, εκδοτικό έργο, προσωπικά αντικείμενα και κυρίως αναμνήσεις καρδιάς καταγράφονται στην έκθεση της Αγιορειτικής Εστίας.
Ιερά Κοινότης του Αγίου Όρους Άθω. Ιερά Μονή Γρηγορίου, Ιερά Σκήτη, Αγίας Τριάδος Καυσοκαλυβίων, Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο, Αλεξάνδρου Σούτσου, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων, Αρχείο ΕΡΤ ΑΕ, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ, Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης ΑΠΘ, Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης Λύκειον των Ελληνίδων, Οικογένειες Παναγιώτη & Φώτη Μαρτίνου.
Διάρκεια έως: 21 Μαρτίου – Αγιορείτικη Εστία – Εγνατία 109 – Δευτέρα, Τετάρτη: 09.00–16.00 – Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 09.00–20.00 – Σάββατο: 09.00–15:00 – Τελευταία είσοδος 30΄πριν το κλείσιμο της έκθεσης – Κυριακή: κλειστά
Από τη Μινωϊκή Τέχνη στη Σύγχρονη Εποχή: Έκθεση στο Μουσείο Εκμαγείων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου | Φιλοσοφική Σχολή
Έκθεση, με τίτλο: «Μουσείο Εκμαγείων ΑΠΘ και Εργαστήριο Gilliéron: ένας αιώνας δημιουργικής συνεργασίας», διοργανώνει το Μουσείο Εκμαγείων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, στις Αίθουσες Α και Β στο υπόγειο του νέου κτιρίου της Φιλοσοφικής Σχολής.
Σύμφωνα με τους διοργανωτές, η Έκθεση αποτελεί ένα πρωτότυπο εγχείρημα, το οποίο προέκυψε από τη δημιουργική σύμπραξη του Μουσείου Εκμαγείων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και του Αρχείου Gilliéron της Γαλλικής Σχολής Αθηνών. Στον πυρήνα της Έκθεσης βρίσκονται σύνολα αντικειμένων που εκτίθενται στο Μουσείο Εκμαγείων και αγοράστηκαν στην αρχή της λειτουργίας του (1928-1930) από το εργαστήριο των καλλιτεχνών Émile Gilliéron, πατέρα και υιού, στην Αθήνα, με ενέργειες του πρώτου Καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου, Κωνσταντίνου Ρωμαίου.
Πρόκειται για ζωγραφικά έργα που αντιγράφουν γνωστές τοιχογραφίες και γαλβανοπλαστικά αντίγραφα έργων της μυκηναϊκής και μινωικής τέχνης, αποτελώντας μία από τις ελάχιστες πλήρεις συλλογές αυτού του είδους σήμερα παγκοσμίως. Επιπλέον, την ίδια εποχή αγοράστηκαν πολλά εκμαγεία έργων αρχαϊκής γλυπτικής (Κόρες, Κούροι και ανάγλυφα), από τα πρώτα που κατασκευάστηκαν στο Εργαστήριο Γυψίνων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Η Έκθεση περιλαμβάνει πολλά αντίγραφα και εκμαγεία έργων της αρχαίας τέχνης, καθώς και αδημοσίευτα αρχειακά και εργαστηριακά τεκμήρια και εποπτικό υλικό (κατάλοιπα του εργαστηρίου, δημοσιεύματα, φωτογραφίες, σχέδια, προβολές) από τα πεδία της Αρχαιολογίας (Προϊστορική, Κλασική και Βυζαντινή), της Ιστορίας της Τέχνης, της Νεότερης Ιστορίας και των Ψηφιακών Εφαρμογών. Τα εκθέματα παρουσιάζονται σε όλους τους χώρους του Μουσείου Εκμαγείων και εκτείνονται χρονικά για την αρχαιότητα από τη Μυκηναϊκή και τη Μινωική εποχή έως τη Ρωμαϊκή και Βυζαντινή περίοδο, και για τη Νεότερη Εποχή έως το πρώτο μισό του 20ού αιώνα.
Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες από τον σύνδεσμο: https://www.efa.gr/events/exposition-gillieron/
Διάρκεια έως 25/06/26 | Δευτέρα – Παρασκευή 9.00-14.30 | Eλεύθερη είσοδος (συνεννόηση για ομαδικές ξεναγήσεις: τηλ. 2310 997301, Αίθουσες Α και Β στο υπόγειο του νέου κτηρίου της Φιλοσοφικής Σχολής













