Οι εκδηλώσεις και οι εκθέσεις της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη από 19/5 έως 25/5
Η πόλη είναι γεμάτη εκδηλώσεις, τι περιμένεις;
Με… φεστιβάλ, παρουσιάσεις βιβλίων, εκδηλώσεις αλλά και πολλές νέες εκθέσεις υποδέχεται τη νέα εβδομάδα η Θεσσαλονίκη! Όσο πλησιάζουμε προς το καλοκαίρι, οι επιλογές δείχνουν να πληθαίνουν όσον αφορά τις εκδηλώσεις και τις εκθέσεις της πόλης και αυτό μας δίνει πολλές καθώς και ενδιαφέρουσες ευκαιρίες να βγούμε έξω, να ζήσουμε την εμπειρία «Θεσσαλονίκη» όσο πιο καλλιτεχνικά ή πνευματικά γίνεται…
Γι’ αυτό και δε θα πρέπει να αφήσεις τη μετακίνησή σου για την τελευταία στιγμή. Αν θέλεις να τα προλάβεις όλα, κάνε reserve τη διαδρομή σου μέσω της εφαρμογής Uber και φτάσε στον προορισμό σου, την κατάλληλη στιγμή!
Παρουσίαση βιβλίου με τίτλο «Του Παύλου το πατίνι στα σύννεφα πετά» | Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη
Η Κεντρική Δημοτική βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης, η συγγραφέας Ραχήλ Μαρτίδου, Παιδαγωγός, πρ. Σχολικός Σύμβουλος και οι εκδόσεις «Αρμός», με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του βιβλίου με τίτλο «Του Παύλου το πατίνι στα σύννεφα πετά», σας προσκαλούν σε παρουσίαση – συζήτηση για μικρούς και μεγάλους, την Πέμπτη 22 Μαΐου 2025 στις 19:00 στην Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη (Εθνικής Αμύνης και Αλεξάνδρου Σβώλου).
Το βιβλίο είναι μια ιστορία που ξεχειλίζει από χαρά και αγάπη. Στην ιστορία του Παύλου αναδεικνύεται η αξία της οικογένειας, των φίλων, της αποδοχής, της ασφάλειας, των κανόνων και των ορίων.
Στόχος της συνάντησης είναι να αναδείξει και να εστιάσει στην αναγκαιότητα της δημιουργίας ενός κατάλληλου παιδικού περιβάλλοντος που να προωθεί τον αλληλοσεβασμό και την αγάπη.
Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι:
- Ελισάβετ Γεωργιάδου, Δημιουργός του Σχολείου της Φύσης και του Δημοτικού Σχολείου Big Bang School
- Έλλη Μανατού, Ψυχολόγος- Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια
- Ραχήλ Μαρτίδου, Παιδαγωγός- Συγγραφέας
Την εκδήλωση θα συντονίσει η Ζωή Κολιπέτρη, Σύμβουλος Εκπαίδευσης, Διδάκτωρ Παιδαγωγικών Επιστημών του ΤΕΠΑΕ του Α.Π.Θ.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Lost Dolls Festival | WE Skg
Η τέχνη γίνεται φωνή. Η δημιουργία γίνεται δράση.
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το φεστιβάλ Lost Dolls φέρνει κοντά την street κουλτούρα με την κοινωνική ευαισθησία. Στις 23 Μαΐου, το WE Skg μεταμορφώνεται σε έναν χώρο όπου η μουσική, το graffiti, το tattoo και οι εγκαταστάσεις τέχνης συναντούν την ανάγκη για κοινωνική αλλαγή.
Μόνιμα έργα τέχνης:
Η πρόσοψη του WE φιλοξενεί το εντυπωσιακό installation “Dolls” και μοναδικά graffiti mural’s , που θα παραμείνουν ως διαρκή σύμβολα της ανάγκης για ευαισθητοποίηση απέναντι στη βία.
Πρόγραμμα:
23/5 @ WE Thessaloniki ( 3ης Σεπτεμβρίου 3) | Live acts , με καλλιτέχνες της rap σκηνής | Βιωματικά workshops | Ενημέρωση από κοινωνικούς φορείς | Limited edition μπλούζες Lost Dolls
25/5 @ LazyBones Studio: Flash Day Tattoos με καλλιτέχνες που ενωνουν τις δυναμεις τους, προσγεροντας μικρα συμβολικα τατουαζ για τον σκοπο, στην τιμη των 30€ | Δεν θα είναι απλά ένα φεστιβάλ οικονομικής ενίσχυσης… είναι..
Η ανάδειξη στις 114 γυναικοκτονίες των τελευταίων 5 ετών.
Ένα βήμα σε άτομα που έχουν βιώσει οποιαδήποτε μορφή κακοποιησης τοποθετώντας τη δική τους κούκλα – αντικείμενο ως ένδειξη αποδοχής του τραύματός τους.
Να αφυπνιστεί η κοινωνια για τους κινδυνους, τις αναγκες και τους τροπους βελτιωσης.
Να ενημερώσει το κοινό πού να απευθυνθεί για βοήθεια.
Η βία δεν είναι προσωπική υπόθεση. Είναι κοινωνικό φαινόμενο που μας αφορά όλους. Μέσα από την τέχνη, δίνουμε φωνή σε όσους δεν μπορούν να μιλήσουν και δημιουργούμε έναν κόσμο με περισσότερη κατανόηση και αλληλεγγύη.
Καλλιτέχνες με αλφαβητική σειρά
Graffiti artists : Bzks, Evridiki, Noless, Rio, Sandman, Serman, Smaro Saliv
Music artists : AlfaPi x Kaf, Alicia, Aria, Harry Cain – Host, Komis X, + more TBA!
Tattoo artists: Brook, Kennaii, Kostis Giatsios, Sylvia, Theo
Πότε: Παρασκευή 23 Μαΐου 2025 | 18:00 – 00:00+ | Πού: WE SKG (3ης Σεπτεμβρίου 3) | Είσητηριο – οικονομική στήριξη : 7 ευρώ | Δυνατότητα ελεύθερης οικονομικής συνεισφοράς!
Παρουσίαση βιβλίου της Έλενας Αρτζανίδου «Παναγία του Βλαντιμίρ» | Ιανός
Την Πέμπτη 22 Μαΐου, στις 19:00 η Αλυσίδα Πολιτισμού IANOS και οι Εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες διοργανώνουν παρουσίαση του βιβλίου της Έλενας Αρτζανίδου με τίτλο : «Παναγία του Βλαντιμίρ».
Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι:
Έλενα Αρτζανίδου, συγγραφέας
Δημήτρης Γουλής, επίκουρος καθηγητής λογοτεχνίας ΑΠΘ
Σμαρώ Τζενανίδου, ζωγράφος
Ο Αρχιμανδρίτης Ευγένιος Ιωάννου
Συντονίζει ο δημοσιογράφος Γιάννης Κεσσόπουλος
Στη λύρα ο μουσικός Κωστής Βασιλειάδης
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον Ιανό της Θεσσαλονίκης, Αριστοτέλους 7.
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας, όπου συμβιώνουν Πόντιοι, Κοζάκοι και Ρώσοι, η ζωή κυλά ήσυχα. Ένα βράδυ, ο καπετάν Γιάννης φτάνει με το ξύλινο καράβι του από την Τραπεζούντα στο Νοβοροσίσκ. Στο καπηλειό, η Βαλεντίνα και ο Κοζάκος Αλέξιος τον υποδέχονται θερμά και παραλαμβάνουν το φορτίο του – βαρέλια γεμάτα με κρασί.
Η γαλήνη διαρκεί τρεις μέρες, ώσπου η κήρυξη πολέμου από τον τσάρο Νικόλαο Β΄ αναγκάζει τον Αλέξιο να φύγει για την Αυστρία. Καιρό αργότερα, ο Αλέξιος χάνεται σε ένα φαράγγι, αφήνοντας τη Βαλεντίνα να αναζητά παρηγοριά. Ζητά από έναν αγιογράφο να της φτιάξει την Παναγία του Βλαντίμιρ, προσθέτοντας μια αφιέρωση.
Τελικά ο Αλέξιος επιστρέφει; Ποια είναι στην πραγματικότητα η Βαλεντίνα;
Πώς η εικόνα περνά στα χέρια του Γιάννη; Πώς φτάνει στην Αμάσεια του Πόντου;
Τι γίνεται όταν ξεσπά το κακό στον Πόντο, όταν οι Νεότουρκοι σφάζουν και καίνε σπίτια και χωριά; Ποιος μεταφέρει την εικόνα στο Καράπουρναρ, το σημερινό Μαυρονέρι του ν. Κιλκίς, όταν το ημερολόγιο γράφει 1920;
Μια ιστορία αλήθειας, αγώνα, πίστης, αγάπης, παράκλησης, περιπέτειας, άρνησης, και γενναιότητας.
Μια ιστορία από το Νοβοροσίσκ στον Πόντο και από εκεί ξυπόλυτοι στη Μακεδονία, 1914-1923.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Η ΕΛΕΝΑ ΑΡΤΖΑΝΙΔΟΥ γεννήθηκε στη Δυτική Γερμανία. Στα εννιά της χρόνια ήρθε στο Μαυρονέρι του Νομού Κιλκίς και αργότερα στη Θεσσαλονίκη, όπου τελείωσε το Λύκειο της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής. Πτυχιούχος της Σχολής Νηπιαγωγών Καρδίτσας και του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του ΑΠΘ. Συνταξιοδοτήθηκε το 2020 από την εκπαίδευση. Ασχολήθηκε με τη συγγραφή χρονογραφημάτων στην εφημερίδα Μακεδονία της Θεσσαλονίκης. Δίδαξε παιδική λογοτεχνία στα Εργαστήρια του Βιβλίου του Ιανού. Το 1996 κυκλοφόρησε το πρώτο της βιβλίο στις Εκδόσεις Πατάκη, ενώ από το 2005 μέχρι σήμερα είναι στις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ. Το βιβλίο Με λένε Πρόμις συμπεριλήφθηκε στον κατάλογο The White Ravens για το 2007.
Είναι δημιουργός του βραβευμένου από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου ιστολογίου www.filanagnosiaprogram.blogspot.com. Το 2020 συμπεριλήφθηκε το έργο της Η Ξένη στον Ρήνο στη Βραχεία Λίστα του Βραβείου Εφηβικού Βιβλίου από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, ενώ το 2021, το έργο της Ο Στύλιος και οι στύλοι του, βρέθηκε τη Βραχεία Λίστα του Βραβείο «Πηνελόπη Μαξίμου» σε συγγραφέα βιβλίου αφήγησης βραχείας φόρμας για παιδιά από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου. Tο 2022 αντίστοιχα το βιβλίο, Θα έδινα τα πάντα, συμπεριλήφθηκε στη Βραχεία Λίστα του Βραβείου εικονοβιβλίο σε εικονογράφο και σε συγγραφέα από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου.
Με αφορμή το μυθιστόρημά της Γκασταρμπάιτερ – η οδυνηρή φυγή, η σκηνοθέτιδα Κωστούλα Τωμαδάκη τής πρότεινε να λάβει μέρος στο ντοκιμαντέρ «Η Μητέρα του Σταθμού», που το 2022 προβλήθηκε σε αίθουσες του εξωτερικού και εσωτερικού, κυρίως σε φεστιβαλ, και πήρε πολλές διακρίσεις και βραβεία. Δεκέμβριο του 2024 προβλήθηκε στην ΕΡΤ, που ήταν χορηγός του και ανέβηκε στην πλατφόρμα του ertflix.
Homo Ludens: Αναδρομή 1974–2024 | Παράρτημα ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη
Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης παρουσιάζει την έκθεση του Άρι Γεωργίου «Homo Ludens: Αναδρομή 1974–2024»
Η έκθεση του Άρι Γεωργίου Homo Ludens Αναδρομή 1974–2024 στοχεύει στην παρουσίαση του μεγάλης εμβέλειας εικαστικού του έργου (ζωγραφική, εικαστική φωτογραφία, ασαμπλάζ, κατασκευές), ξεκινώντας από τη δεκαετία του 1970 και φτάνοντας στο σήμερα. Οι αναζητήσεις του γύρω από τα όρια του φωτογραφικού μέσου, η παιγνιώδης και πειραματική του διάθεση, καθώς και η μελέτη του γύρω από τη σύνθεση, το σχέδιο, την ύλη και το χρώμα αναδεικνύονται μέσα από πέντε θεματικούς άξονες: από τους πρώτους πειραματισμούς την περίοδο των σπουδών του στη Σχολή Αρχιτεκτονικής του Μονπελλιέ και τη συμμετοχή του με φωτογραφικές συνθέσεις στη Μπιενάλε του Παρισιού το 1982 μέχρι τα έργα από την προσωπική του συλλογή και τις συνεργασίες με συγγραφείς και μουσικούς σε Ελλάδα και Γαλλία.
Σημαντικό μέρος των έργων που παρουσιάζονται στην έκθεση προέρχεται από τη δωρεά του ίδιου του καλλιτέχνη στο Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης.
Την έκθεση συνοδεύει ομώνυμος κατάλογος, η έκδοση του οποίου πραγματοποιήθηκε με την ευγενική χορηγία του Γιώργου και της Ζωής Παπαγεωργίου.
O Άρις Γεωργίου (Θεσσαλονίκη, 1951) είναι εικαστικός καλλιτέχνης με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Μονπελλιέ στη Γαλλία, όπου πήρε και το μεταπτυχιακό δίπλωμα DEA Πολεοδομίας. Από το 1977 εκθέτει ζωγραφική και φωτογραφία σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και είναι μέλος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος. Υπήρξε συνιδρυτής του Ελληνικού Μουσείου Φωτογραφίας και ήταν ο εμπνευστής και, επί δεκαπενταετία, διοργανωτής της Φωτογραφικής Συγκυρίας, του ετήσιου διεθνούς φεστιβάλ φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη. Το 1998 ορίστηκε διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, με τετραετή θητεία, μετά το τέλος της οποίας κληροδότησε οριστικά τη Φωτογραφική Συγκυρία στο Μουσείο Φωτογραφίας. Έχουν εκδοθεί πολλές ατομικές παρουσιάσεις φωτογραφιών και έργων του, μεταξύ άλλων, από τις εκδόσεις Άγρα, συν και πλην, Τράπεζα Μακεδονίας Θράκης, Διαγώνιος, Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας, Σαιξπηρικόν, University Studio Press, Εστία, Κίχλη, ΜΙΕΤ.
Η είσοδος στην έκθεση είναι ελεύθερη για το κοινό.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ: Υποδιεύθυνση Προγραμμάτων Ανάπτυξης και Προβολής ΜΙΕΤ | ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ / ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: Εύα Βασλαματζή | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ & ΠΡΟΒΟΛΗ: Δημήτρης Θεοδωράκος, Κυριακή Μολφέτα | ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ / ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ: Κάκια Καμπάνταη | ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ: Μαρία Αλεξίου (Εργαστήριο Συντήρησης Χάρτινου Υλικού ΜΙΕΤ) | ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ: Kottage design | ΜΟΥΣΕΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ευαγγελία Μεσοχωρίτη, Γιάννης Μούρτος, Δημοσθένης Σάκκος| ΕΚΤΥΠΩΣΕΙΣ: Colour Consulting Group, Galonis print shop | ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΡΓΩΝ / ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: Στέφανος Κεσίδης | ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ: Art Lock | ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΕΚΘΕΣΗΣ: Γιώργος Διαμάντης
Από 21 Μαΐου έως 4 Ιουλίου 2025 στο Παράρτημα του ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη (Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108) | Εγκαίνια: Τετάρτη 21 Μαΐου 2025, 19:00 | Η είσοδος στην έκθεση είναι ελεύθερη για το κοινό | Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή: 10:00-17:00, Σάββατο: 12:00-20:00.
Περί γεωλογικών στρωμάτων και ανασύστασης τοπίων – Έκθεση Σύγχρονων Χαρακτών | Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης- Casa Bianca
Εγκαινιάζεται την Τετάρτη 21 Μαΐου 2025 και ώρα 19:00, στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης – κτίριο Casa Bianca η ομαδική έκθεση χαρακτικής «Περί Γεωλογικών Στρωμάτων και ανασύστασης τοπίων», με έργα σύγχρονων χαρακτών που ζουν και δραστηριοποιούνται στη Κύπρο.
Η έκθεση, που διοργανώνεται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και τη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης και έχει τη στήριξη του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού του Υφυπουργείου Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, παρουσιάζει το έργο 14 καλλιτεχνών, με πρωτοβουλία του Σωματείου Κύπριοι Χαράκτες, προσφέροντας στο κοινό μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσει τη δυναμική της κυπριακής χαρακτικής. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες διερευνούν την έννοια των “γεωλογικών στρωμάτων” μέσα από πολυδιάστατες προσεγγίσεις, θέτοντας ερωτήματα όπως: Πώς διαβάζουμε ένα τοπίο; Πώς συμπυκνώνεται ο χρόνος σε μια εικαστική επιφάνεια; Πώς διαμορφώνεται η σχέση μας με τη φύση στην εποχή της κλιματικής αλλαγής; Ιστορικά έργα επανερμηνεύονται μέσα από το σύγχρονο εκθεσιακό πλαίσιο, προσφέροντας νέα προοπτική στην παράδοση της χαρακτικής.
Ο επιμελητής της έκθεσης Ευαγόρας Βανέζης σημειώνει:
Η έκθεση «Περί Γεωλογικών Στρωμάτων και Ανασύστασης Τοπίων» εξερευνά τις σύγχρονες δυνατότητες της χαρακτικής, αναδεικνύοντας τη δυναμική της ως μέσο σκέψης, ανάλυσης και πολιτισμικής καταγραφής. Τα έργα παρουσιάζουν μια πολυεπίπεδη εικαστική αφήγηση, όπου οι καλλιτέχνες επιχειρούν μια ανασύσταση περιβαλλοντικών και φαντασιακών τοπίων, ανασκάπτοντας τη μνήμη μέσα από το πρίσμα της υλικότητας και της χρονικότητας. Η έννοια της στρωματογραφίας —δανεισμένη από τη γεωλογία— αποκτά συμβολικό χαρακτήρα και επανανοηματοδοτείται ως εργαλείο καλλιτεχνικής έρευνας και αφήγησης. Κάθε χάραξη, κάθε αποτύπωση πάνω στην επιφάνεια, γίνεται φορέας ενός ίχνους, μιας ιστορίας, μιας εμπειρίας.
Οι καλλιτέχνες δεν βλέπουν τη μνήμη ως παθητική ανάκληση, αλλά ως ένα ενεργό, δημιουργικό πεδίο. Στα έργα τους συναντώνται πολλαπλές χρονικές υφές, ενώ η ψηλάφηση ιχνών σε σύνθετες χρονικές κλίμακες, αποκαλύπτει την ένταση του σύγχρονου βιώματος του χρόνου: από τη μία πλευρά, ο “βαθύς χρόνος” των γεωλογικών εποχών και, από την άλλη, η έντονη συμπίεση του χρόνου στην τεχνολογικά επιταχυνόμενη καθημερινότητα.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η χαρακτική τέχνη λειτουργεί σαν ένα εργαλείο “ανασκαφής” και ως έρεισμα διάρκειας, που ενώνει το ατομικό με το συλλογικό, τη μνήμη με τη λήθη, και την αισθητηριακή εμπειρία με την εννοιολογική αναζήτηση. Κάθε τοπίο, επομένως, δεν αντιμετωπίζεται ως οριζόντιο φόντο, με το οποίο έχουμε μια σχέση εξόρυξης, αλλά ως δυναμικός συνδιαμορφωτής των τομών που δημιουργούνται διαμέσου της ενεργής και αμφίδρομης συσχέτισης του φυσικού και του πολιτισμικού περιβάλλοντος.
Η στρωματογραφία, τελικά, αναδεικνύεται ως μια πολυσύνθετη εικαστική γλώσσα και διαδικασία: ένα σύστημα αποκωδικοποίησης του παρελθόντος, αλλά και ένα εργαλείο εντοπισμού των αφανών αφηγήσεων που διαμορφώνουν το παρόν και προτείνουν μεταμορφωτικές δυνατότητες για το μέλλον.
Το Σωματείο «Κύπριοι Χαράκτες» ιδρύθηκε τον Δεκέμβριο του 2010, και στόχος του με αυτή την έκθεση είναι να φέρει κοντά καλλιτέχνες με διαφορετικές αφετηρίες, ιδέες και μορφές έκφρασης, με κοινό σημείο αναφοράς τη χαρακτική τέχνη. Επιδιώκει την ανάπτυξη και εξέλιξη της χαρακτικής, την ενίσχυση του ενδιαφέροντος του φιλότεχνου κοινού για το πρωτότυπο χαρακτικό έργο και την αισθητική του αξία, καθώς και τη δημιουργία μιας σύγχρονης επαγγελματικής στέγης για την παραγωγή και προβολή χαρακτικών. Παράλληλα, προάγει τη συνεργασία των μελών του καθώς και οποιουδήποτε ενδιαφέρεται για τη χαρακτική με πολιτιστικούς φορείς, τόσο στην Κύπρο όσο και διεθνώς.
Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες: Έβελυν Αναστασίου, Παναγιώτης Ανδρέου, Ευγενία Βασιλούδη, Κυριάκος Θεοχάρους, Στέλιος Ιλτσιούκ, Τηλέμαχος Κάνθος, Ελένη Παναγίδου, Ευκλείδης Παπαδόπουλος, Στάθης Παπαροδίτης, Χουρίκ Τοροσιάν, Σιμώνη Φιλίππου, Πάρις Χριστοδούλου, Christian W. Bertram, Milenko Stevanovic.
Επιμέλεια έκθεσης: Ευαγόρας Βανέζης, Θεωρητικός τέχνης
Επικουρική Συμβολή: Θάλεια Στεφανίδου, Ιστορικός – Κριτικός τέχνης
Διάρκεια έκθεσης: 21 Μαΐου έως 19 Ιουλίου 2025 | Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης- Casa Bianca Βασ. Όλγας 182 και Θεμ. Σοφούλη, 54646, Θεσσαλονίκη | Ημέρες & Ώρες Λειτουργίας : Τρίτη-Παρασκευή: 10.00-18.00, Σάββατο: 10.00-16.00 | Τηλ. 2313 318538, 2310 427555 | e-mail pinakothiki@thessaloniki.gr
Έκθεση Movink | Volume R
Το Volume R παρουσιάζει την έκθεση Movink του εικαστικού Γρηγόρη Παπαγρηγορίου.
O καλλιτέχνης παρουσιάζει μια σειρά αφηρημένων έργων με μελάνι, τα οποία αναδύονται μέσα από τον αυθορμητισμό της χειρονομίας και την πειθαρχία της σύνθεσης συνδυάζοντας την παραδοσιακή καλλιγραφία με σύγχρονο σχεδιασμό. Κάθε έργο δημιουργείται από μία ή επαναλαμβανόμενες κινήσεις—μια ενστικτώδη πράξη που εξευγενίζεται μέσω της εξάσκησης και της επανάληψης.
Ο δημιουργός αντλεί έμπνευση από την φύση και την οργανικότητα των μορφών της καθώς επίσης και από την Ιαπωνική αισθητική.
Η σύνθεση, η φόρμα, η υφή και ο ρυθμός, αποτελούν βασικούς άξονες αναζήτησής του. Δουλεύοντας με μελάνι(sumi ink) σε χαρτί, δίνοντας προσοχή στην ισορροπία και την ακριβή τοποθέτηση κάθε στοιχείου στο χώρο, οι πινελιές (άλλοτε αυθόρμητες και άλλοτε απόλυτα ελεγχόμενες) διαμορφώνουν συνθέσεις και σχήματα που παραπέμπουν σε γράμματα ή σύμβολα, προσεγγίζοντας την καλλιγραφία όχι ως φορέα γλώσσας, αλλά ως μέσο καθαρής εικαστικής έκφρασης. Η ισορροπία και η ανισορροπία λειτουργούν ως ισότιμοι συντελεστές μελάνης και κινήσεων, μετατρέποντας τον κενό χώρο σε ενεργό πεδίο έκφρασης.
Το έργο του παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη στο Volume R, όπου δημιουργεί με αφορμή τη συνεργασία του με τον χώρο, αποκλειστικά έργα καθώς και μία μικρή capsule συλογή από t-shirts και αξεσουάρ.
SAVE THE DATE: Την Πέμπτη 22/05 από τις 19.00 εως τις 22.00 θα γίνει το opening party της έκθεσης Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 22/06.
Volume R | Παπαρηγοπούλου 24, Θεσσαλονίκη
Υφαίνοντας τον αστικό χώρο 40roomors exhibition | Γκαλερί Μικρού
O φωτογραφικός φακός και ο κόσμος των υφαντών συνομιλούν σε ένα οδοιπορικό, το οποίο αντανακλά καθημερινές όψεις της πόλης της Θεσσαλονίκης και εξερευνά τα συμβατικά όρια της φωτογραφικής αφήγησης. Η έκθεση Υφαίνοντας τον αστικό χώρο παρουσιάζει τον δημιουργικό διάλογο των δύο μέσων και καταγράφει πτυχές της πόλης όπου το χρώμα επιβιώνει και το βαλκανικό στοιχείο παραμένει ακόμα ανθεκτικό. Η συλλογική μνήμη υφαίνεται στην φωτογραφική επιφάνεια και οι γειτονιές επανεγγράφονται μέσα από την προσωπική ματιά των δύο δημιουργών, οι οποίοι προσθέτουν με τον ιδιαίτερό τους τρόπο την υλικότητα στην αστική εμπειρία.
Η χρήση της υφαντουργίας ως στοιχείο επικάλυψης των φωτογραφιών καλεί το κοινό να συνδιαλλαγεί με τον εαυτό του ως ζωτικό και αναπόσπαστο κομμάτι της πόλης που συνεχώς μεταβάλλεται.
Αποδίδει η ραμμένη επικάλυψη την αίσθηση αλλοίωσης του αστικού τοπίου ή στέκεται ως ενδεχόμενη πηγή έμπνευσης για την συλλογική δημιουργία της νέας ταυτότητας του;
Το καλλιτεχνικό δίδυμο των 40roomors, με την βοήθεια του φωτογράφου Nikosontherun, σας προσκαλεί να εξερευνήσετε την εν λόγω αντίφαση στην Gallerie Mikrou από τις 8 Μάϊου.
Εγκαίνια: Πέμπτη 8 Μαΐου, 20:00
Διεύθυνση: Αρριανού 11, Θεσσαλονίκη | Διάρκεια έκθεσης: 8.05 μέχρι 21.05 | Ώρες λειτουργίας: 19:00-23:00
«Γιάννης Μενεσίδης: Ο ζωγράφος της “κεκρυμμένης” χαράς» | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ
«Παραλληλίζω τη ζωγραφική μου με τη ροδιά που μεταφέρει έννοιες κεκρυμμένης χαράς. Γλυκαίνομαι, χάνομαι και αποσαθρώνομαι στη ζωγραφική επιφάνεια. Φορώ ρούχα δανεικά, σκορπίζομαι και γίνομαι πολύμορφος. Κοπιάζω, απογοητεύομαι, η επιφάνειά μου όταν φωτίζεται δωρεάν, υπερίπταμαι…». Με αυτά τα λόγια περιγράφει τις δημιουργίες του ο ζωγράφος Γιάννης Μενεσίδης ο οποίος φιλοξενείται στη νέα έκθεση που διοργανώνει το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη.
Στην έκθεση παρουσιάζονται 46 έργα του ζωγράφου των τελευταίων δύο δεκαετιών, έχει τίτλο «Γιάννης Μενεσίδης: Ο ζωγράφος της «κεκρυμμένης» χαράς».
Τα έργα του, σε σινική μελάνη, τέμπερα και λαδοπαστέλ χαρακτηρίζονται από τον πολλαπλασιασμό των μοτίβων, τη γοητεία της επιφάνειας και τη σχηματοποίηση των μορφών. Ο άνθρωπος κατέχει κεντρική θέση στην τέχνη του είτε πρόκειται για θρησκευτικά είτε για λαϊκά θέματα. Παράλληλα, η φύση εμφανίζεται διαρκώς σαν θεματική: στην επιβλητική παρουσία δέντρων (πλατάνια, οξιές, ελιές, πεύκα), στη βλάστηση και στα πουλιά, στον βυθό της θάλασσας, στο υδάτινο στοιχείο και στα τοπία (η Σάμος, τα βράχια της Καππαδοκίας, το φαράγγι της Βίκου, τα Φηρά στη Σαντορίνη, η έρημος της Ιορδανίας κτλ.).
Ο Miguel Fernández Belmonte, Ιστορικός Τέχνης και Επιμελητής του Τελλογλείου σημειώνει μεταξύ άλλων ότι «στα έργα του Μενεσίδη, είτε πρόκειται για τοπία, είτε για θρησκευτικά ή λαϊκά θέματα (παζάρια, γιορτές), υπάρχει πάντα ο άνθρωπος, ως σχήμα και ως σύμβολο. Είναι μια τέχνη αποδεσμευμένη από τη φυσιοκρατική αναπαράσταση, πνευματική και συμβολική που δεν εγκλωβίζεται σε μια αυστηρή μεθοδολογία ή φόρμουλα. Είναι μια τέχνη που επιτρέπει την αυτογνωσία και την εξερεύνηση, γεμάτη διάχυτη χαρά, γαλήνη και ελπίδα. Παρατηρείται στη ζωγραφική του μια παράλληλη διεύρυνση σε σχέση με τη πινελιά.
Στα πρώιμα έγχρωμα του έργα, οι πινελιές είναι μικρές, στρόγγυλες και γραμμοειδές και συνθέτουν αλλεπάλληλες στρώσεις που πυκνώνουν και δημιουργούν βάθος. Στις τελευταίες δεκαετίες το χρώμα του αποτελείται από μεγάλες επιφάνειες οι οποίες δημιουργούν μεγαλύτερες αντιθέσεις. Ταυτόχρονα, σημαντική είναι σε αυτούς τους πίνακες η επίτευξη μιας διάχυτης και ισορροπημένης έντασης χωρίς υπερβολές, αποτέλεσμα στο οποίο συμβάλει η έλλειψη φωτοσκίασης». Επίσης, ο ίδιος αναφερόμενος στην έκθεση Μενεσίδη έχοντας και την επιμέλεια της έκθεσης επισημαίνει πως «στο άλλο μεγάλο σύνολο της εικαστικής του παραγωγής, στα ασπρόμαυρα έργα σε σινική μελάνη, όλη η επιφάνεια αποκτάει μια ιδιαίτερη δυναμική κυρίως σε δύο κατευθύνσεις. Η μια αφορά τις πυκνώσεις των γραμμών που «υφαίνουν» τις σκιές και τις λευκές επιφάνειες που συνθέτουν τα “φωτίσματα”.
Η άλλη αφορά τον διαμερισμό των μορφών σε επί μέρους σχήματα – μορφές. Αυτός ο πολλαπλασιασμός των μοτίβων και οι αντιθέσεις του άσπρου και του μαύρου ενεργοποιούν, παρά την έλλειψη γραμμικής προοπτικής, τη δισδιάστατη επιφάνεια και προκαλούν μια αίσθηση βάθους. Χαρακτηριστικές είναι, επίσης, οι μικρές διαστάσεις των έργων του, οι αλλαγές της κλίμακας (ό, τι θεωρείται πιο σημαντικό απεικονίζεται σε μεγαλύτερο μέγεθος) και η σχηματοποίηση των μορφών που συμβάλλει στην ομογένεια της ζωγραφικής επιφάνειας».
Η Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, Ομότιμη Καθηγήτρια ΑΠΘ και Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος μιλώντας για τον Μενεσίδη και τη νέα έκθεση που φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο του μουσείου υπογραμμίζει πως «με αφάνταστη υπομονή και επιμέλεια δουλεύει αρχικά μικρογραφικά τα σχέδιά του με μελάνι: δημιουργεί αραβουργήματα που μοιάζει να χρειάζεται μεγεθυντικός φακός για να αναδειχθούν οι λεπτές λεπτομέρειες, να διαβαστούν συμπιλήματα και σύμβολα. Τα θέματά του, κυρίως θρησκευτικά, περιέχουν κείμενα κρυπτογραφημένα που ταυτόχρονα λειτουργούν εικαστικά στη ζωγραφική σύνθεση. Η ζωγραφική επιφάνεια γεμίζει ασφυκτικά -χωρίς κενό- από επαναλαμβανόμενα γεωμετρικά μοτίβα, στιγμές, τα οποία υφαίνουν έναν καμβά πάνω στον οποίο αναπτύσσεται το θέμα. Για τη σύνθεση, συνήθως δισδιάστατη, επιλέγει διάφορες οπτικές, από ψηλά, κατενώπιον, από χαμηλά, αποφεύγοντας την προοπτική. Έχοντας ζήσει σε αστικά κέντρα για μικρά ή μεγάλα διαστήματα (Δράμα, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Ξάνθη, Θάσο, Σάμο, Χαλκιδική) κινείται ανάμεσα στον πραγματικό χώρο και την ονειρική του πλευρά, ανάμεσα σε αγγέλους, βίους αγίων, θρησκευτικές γιορτές, πανηγύρια, μικρομάγαζα».
Η κ. Γουλάκη-Βουτυρά τονίζει επίσης πως η έκθεση του Μενεσίδη στο Τελλόγλειο λειτουργεί και «επιπλέον ως αναφορά και τιμή στον δάσκαλο Πεντζίκη, μας εισάγει στον χώρο της Διαγωνίου του Χριστιανόπουλου με την οποία ο Μενεσίδης συνεργάστηκε στη διάρκεια 20 χρόνων (1975-1995) και η οποία θα αποτελεί μέρος του αφιερώματος στην εικαστική ιστορία της Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 25 χρόνια λειτουργίας του Τελλογλείου Ιδρύματος».
ΧΡΗΣΙΜΑ: Διάρκεια έκθεσης: 7 Μαΐου – 28 Σεπτεμβρίου 2025 | Ωράριο λειτουργίας εκθεσιακού: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9:00-14:00, Τετάρτη 9:00-14:00 & 17:00-21:00, Σάββατο και Κυριακή 10:00-18:00, Δευτέρα κλειστά.
Δημήτρης Τζαμουράνης Land(e)scapes- the gaze of the unconscious | Γκαλερί «Λόλα Νικολάου»
[… οι οραματικές συνθέσεις του Δημήτρη Τζιαμουράνη ως αντιστικτικές ενότητες ενός αυτό-υπονομευτικού φωτορεαλισμού, αποδομούν την αναπαραστατική εμπειρία και αναδομούν την λογική της ζωγραφικής στη συγχρονία. Ώστε τελικά τα τοπία και τα βλέμματα να είναι οι μορφικές συνέχειες των σημείων διαφυγής(escape). Ένα παιχνίδι ανάμεσα στο ορατό και το αόρατο και του μεταξύ τους διάκενου που είναι ο τόπος εκβολής του ασυνειδήτου. Οπότε το ερώτημα περί ζωγραφικής μετασχηματίζεται σε οντολογικό. Είναι μια εκδοχή της ύπαρξης σε αναταραχή η οποία καταλήγει σε σειρά πορτραίτων προκειμένου να συλλάβουν το βλέμμα μας ενώ στον ίδιο χρόνο οι «κραυγαλέες» λεπτομέρειες αναδεικνύουν μια άλλη πραγματικότητα, ανάγοντας τον ρεαλιστικό σχεδιασμό σε ζώσα «μεταφυσική» εμπειρία…]
Απόσπασμα από κείμενο του Γιάννη Μήτρου για τον Δημήτρη Τζαμουράνη
Διάρκεια έκθεσης: 29.04 – 28.05.2025 | ώρες λειτουργίας: Τρ., Πε., Πα.: 12.00 – 20.00 / Τε., Σα.: 12.00 -15.00
NSPIRE PROJECT 2025: ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ | MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Προσκεκλημένος καλλιτέχνης: Νίκος Χαραλαμπίδης
Ο νόστος, ο βίαιος εκπατρισμός και το αίτημα της επιστροφής, ενώ θα έπρεπε να αποτελούν παρελθόν, παραδόξως γίνονται ολοένα και πιο επίκαιρα. Η φετινή εκδοχή του Inspire Project 2025 που παρουσιάζεται στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-Helexpo) από τις 11 Απριλίου έως την 1η Ιουνίου 2025, αναδεικνύει την «Επιστροφή», ως έννοια που ξεκινάει μεν από την επέτειο των 50 χρόνων από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974, ωστόσο επεκτείνεται στο διαγενεακό τραύμα του «νόστου», της χαμένης πατρίδας και του χαμένου σπιτιού, της βίαιης εκτόπισης και μετανάστευσης, αλλά και στη μελλοντολογική φαντασία γύρω από αυτό που έχει χαθεί, αλλά διαρκώς αναζητείται. Στον χώρο περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου, παρουσιάζονται τα νέα έργα που προέκυψαν από το φετινό καλλιτεχνικό εργαστήριο κατά το οποίο 20 εικαστικοί εργάστηκαν με τον επικεφαλής, προσκεκλημένο εικαστικό Νίκο Χαραλαμπίδη, πάνω στην έννοια της Επιστροφής. Οι νέες δημιουργίες βρίσκονται σε διάδραση, διάλογο ακόμη και αντιπαράθεση με έργα, αναδρομικού κυρίως χαρακτήρα του Χαραλαμπίδη, τα οποία αποτελούν την κεντρική ενότητα του φετινού Inspire Project 2025, υπό τον τίτλο «Αφού βόσκεις πρόβατα γιατί δεν παίζεις αυλό;». Με την έκθεση του Νίκου Χαραλαμπίδη επιχειρείται να φωτιστεί ο νοηματικός άξονας της εστίας και της πατρίδας, μέσα από μη αναμενόμενους συνδυασμούς διαφορετικών θεμάτων και εμπειριών του παγκοσμιοποιημένου κόσμου, όπως η αλλοίωση της πολιτιστικής ταυτότητας και η αμφισβήτηση της εθνικότητας, το μετα-αποικιοκρατικό κληροδότημα, το μοντερνιστικό παρελθόν και οι μετασχηματισμοί της προσφυγοποίησης.
Υπό το πρίσμα του Κυπριακού ζητήματος, στο χρονικό διάστημα μισού αιώνα, το αίτημα για «Επιστροφή» στις πατρογονικές εστίες, όχι μόνο δεν βρήκε δικαίωση, αλλά έγινε αίτημα και χιλιάδων άλλων ανθρώπων στις χώρες της γύρω περιοχής που συνεχίζουν ακόμη και σήμερα να υπόκεινται στα δεινά αιματηρών πολεμικών συρράξεων. Η αγάπη για την πατρίδα και η νοσταλγία για αυτήν φαίνεται να είναι καθοριστικά συναισθήματα από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.
Οι σχετικοί συλλογισμοί αποτελούν το έναυσμα για ευρύτερη δημόσια συζήτηση, ενώ λειτουργούν και ως βάση για το κοινό έργο τέχνης που θα προκύψει στον χώρο από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες σε συνεργασία με τον Νίκο Χαραλαμπίδη.
To Inspire Project συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΣΠΑ – Πρόγραμμα «Κεντρική Μακεδονία»).
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Θούλη Μισιρλόγλου | Επιμέλεια: Θοδωρής Μάρκογλου, Κατερίνα Σύρογλου | Βοηθός παραγωγής: Σίλια Φασιανού | Επιτροπή επιλογής συμμετεχόντων στα εργαστήρια: Αρετή Λεοπούλου, Θοδωρής Μάρκογλου, Κατερίνα Σύρογλου, επιμελητής & επιμελήτριες MOMus
Προσκεκλημένος καλλιτέχνης: Νίκος Χαραλαμπίδης
Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Sarkis Hambaryan, Δάφνη Βλασίδου, Στέφανος Ζαφειρίου, Δέσποινα Δούζη, Ρένα Κακλαμάνη, Κωνσταντίνος Καλαθάκης, Ζωή Καλογιάννη, Ξένια Κασαπόγλου, Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου, Νίκος Λάριος, Άννα Μπότου, Κωνσταντίνος Ξάνθης, Γεώργιος Όθωνας, Ελένη Πασιάτα, Σοφία Πεχλιβανίδου, Όλγα Σουβερμεζόγλου, Βάσω Χατζημανώλη, Χριστίνα Χατζημιχαηλίδου, Χρίστος Χατζηχριστοφής, Σταύρος Χριστοφή (Yeti).
Βιογραφικό προσκεκλημένου καλλιτέχνη
Ο Νίκος Χαραλαμπίδης είναι εικαστικός καλλιτέχνης και Τακτικός Καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Κατατάσσεται στους πλέον σημαντικούς εικαστικούς εκπροσώπους της γενιάς του ‘90, με εκτενή διεθνή δραστηριότητα και καταξίωση. Σύμφωνα με το σκεπτικό της βράβευσης του το 2007, από το Σύνδεσμο Τεχνοκριτικών AICA HELLAS, θεωρείται ο κύριος εκφραστής της Πολιτικής Τέχνης στην Ελλάδα, ενώ η επιδραστικότητα του έργου του υπήρξε καθοριστική στην εδραίωση μιας νέας γενιάς καλλιτεχνών πιο ευαισθητοποιημένων σε κοινωνικοπολιτικά ζητήματα.
Το πολυσχιδές ερευνητικό του έργο διακρίνεται από πολύ νωρίς, με το 1ο Βραβείο του Ιδρύματος Γιάννη & Ζωής Σπυροπούλου να του απονέμεται το 1992, πριν καν ολοκληρώσει ακόμη τις φοιτητικές του σπουδές στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, θέτοντας έτσι το εναρκτήριο λάκτισμα μιας ανοδικής πορείας που αποτελεί σήμερα αντικείμενο μελέτης.
Ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ‘80, οι παράτολμες παρεμβατικές δράσεις του καλλιτέχνη στην Πράσινη Γραμμή στην Κύπρο, ιδιαίτερη πατρίδα του, αλλά και σε εμπόλεμες ζώνες άλλων χωρών, θέτοντας σε κίνδυνο ακόμη και τη ζωή του, υπερβαίνουν τις κυρίαρχες καλλιτεχνικές τάσεις της εποχής. Ο Χαραλαμπίδης καθιερώνει μια πρωτογενή, ρηξικέλευθη εικαστική δράση που πραγματεύεται ένα ευρύ φάσμα κοινωνικοπολιτικής θεματολογίας, υιοθετώντας πρωτόγνωρες εικαστικές πρακτικές. Παράλληλα, επιστρατεύει πρωτοποριακά ψηφιακά μέσα ρομποτικής και άλλης τεχνολογίας αιχμής, αναπτύσσοντας διεπιστημονικές μεθοδολογίες και συνεργασίες με ερευνητές διαφόρων ειδικοτήτων. Η εξέταση των αρχείων που αφορούν στο διαταραγμένο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής τίθεται στον πυρήνα της έρευνας του, με άξονα το πολιτικό πρόβλημα της Κύπρου. Ο βίαιος εκπατρισμός και η προσφυγοποίηση, το κληροδότημα της αποικιοκρατίας και οι επιδράσεις της, η μετανάστευση και ο νομαδισμός, η εθνική ταυτότητα και η αμφισβήτησή της, η εντοπιότητα και ο «μη τόπος», ακόμη και η αποικιοποίηση του Διαστημικού χώρου και οι στρατηγικές εκμετάλλευσής του, είναι ζητήματα που πρωτοεμφανίζονται ήδη στο πρώιμο έργο του καλλιτέχνη, τα οποία θα αποτελούσαν, δεκαετίες μετά, κοινή θεματογραφία για πολλούς καλλιτέχνες.
Ο «εμβληματικός αποστάτης της Πράσινης Γραμμής», όπως έχει αποκαλέσει τον Χαραλαμπίδη ο Henry Meyric Hughes, Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Τεχνοκριτικών, στο εκτενές θεωρητικό κείμενό του για την ατομική έκθεση που του διοργάνωσε στην Μπιενάλε Βενετίας το 2003, έχει πραγματοποιήσει με την επιμέλεια και άλλων διεθνώς διακεκριμένων επιμελητών και ιστορικών τέχνης, περισσότερες από 65 ατομικές εκθέσεις σε διεθνή κέντρα τέχνης και εκθεσιακούς χώρους, θεσμικές διοργανώσεις και Μπιενάλε, καθώς και σε μουσεία, όπως στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Γαλλίας, στο Centre Pompidou, στην Turner Contemporary στο Λονδίνο, στο Palazzo Querrini Stampalia και στο Palazzo Giustinian Lolin Querini στη Βενετία, στο Pavilion Ciccillo Matarazzo στο Σάο Πάολο, στο Institute of Contemporary Art στη Σόφια, στο Musée des Archives Nationales στο Παρίσι κ.α.
MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-Helexpo) | Διάρκεια: 11 Απριλίου – 1 Ιούνιου 2025 | Μέρες & ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00, Πέμπτη:12:00-20:00
Έκθεση – Χρήστος Αλαβέρας: Ζωγραφοπατήματα ώς το Τελλόγλειο και πέρα | Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ
Έργα του Χρήστου Αλαβέρα από την πρώιμη φάση έως και σήμερα, κάποια από αυτά μνημειακών διαστάσεων, που θα συναρπάσουν και θα συγκλονίσουν το κοινό, περιλαμβάνει η νέα έκθεση που διοργανώνει το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη.
Η καλλιτεχνική πορεία του Χρήστου Αλαβέρα, που μετράει περισσότερα από 40 χρόνια,παρουσιάζεται στην αναδρομική έκθεση με τίτλο «Χρήστος Αλαβέρας: Ζωγραφοπατήματα ώς το Τελλόγλειο και πέρα», η οποία θα εγκαινιαστεί την Τρίτη 8 Απριλίου στις 19:30 και θα διαρκέσει έως και τις 7 Σεπτεμβρίου 2025.
Οι επιμελητές της έκθεσης του Τελλογλείου Νίκος Βιάνας και Ραφαέλα Νίκα επισημαίνουν ότι «παρουσιάζονται δημιουργίες πρωτότυπες από ποικίλα υλικά -κάρβουνο, μολύβι, λάδια, ακρυλικά- και τα έργα του άλλοτε εμπνευσμένα από τη λογοτεχνία και την ποίηση, άλλοτε να αφηγούνται ιστορίες προσωπικού ή κοινωνικοπολιτικού χαρακτήρα, αλλά πάντα δίνουν το χαρακτηριστικό ύφος του καλλιτέχνη». Οι ίδιοι τονίζουν πως «πρόκειται για μια στάση καλλιτεχνικής έκφρασης που μετουσιώνεται σε πληθωρική δημιουργία, με κύριο μέσο το σχέδιο και ανθρωποκεντρική θεματολογία, αξιοποιώντας κυρίως την εξπρεσιονιστική αποτύπωση εκφράσεων προσώπων, γνωστών και μη, όπως ο Τραμπ, ο Σόιμπλε, ο Μπέκετ, ο Κάφκα κ.ά».
Η Γενική Διευθύντρια Τελλογλείου Ιδρύματος, Ομότιμη Καθηγήτρια ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά σημειώνει ότι «η αναδρομική του Χρήστου Αλαβέρα τη χρονιά που το Τελλόγλειο συμπληρώνει 25 χρόνια λειτουργίας αποτελεί το επιστέγασμα (και όχι το τέρμα) μιας μακρόχρονης σχέσης, μιας μακράς φιλίας που έχει τις ρίζες της στην Αλίκη Τέλλογλου.Γιατί εκεί στη δεκαετία του ’80 έζησα και μοιράστηκα μαζί της τη συνάντηση με τον Χρήστο, με τη δουλειά του (ψυχοπαθείς της Λέρου), που η Αλίκη θαύμαζε, υποστήριζε με πάθος εξαρχής.
Ο Χρήστος, σπουδαίος καλλιτέχνης, προικισμένος με έμφυτο ταλέντο, που αναπτύχθηκε σε γόνιμο έδαφος με λογοτεχνικές-ποιητικές καταβολές (γιος του Τηλέμαχου και της Ρούλας Αλαβέρα), έχει γαλουχηθεί στη λογοτεχνία, στην ποίηση, στο θέατρο, παρέα με τους Μπρεχτ, Μπέκετ, Όργουελ, Κόλβιτς, Σολωμό κ.ά.». Η κ. Γουλάκη – Βουτυρά αναφερόμενη στον Χρήστο Αλαβέρα επισημαίνει πως πρόκειται για «χαρακτηριστική περίπτωση αγνού καλλιτέχνη, αφοσιωμένου σε αξίες, με ιδιορρυθμίες που συναντούμε σε ιδιοφυή άτομα εκτός μέτρου, πιστεύει απόλυτα στη δύναμη της τέχνης. «Ο κίνδυνος δεν είναι να μην έχω ψωμί να φάω, αλλά να χάσω την πίστη μου σ’ αυτό που κάνω» (το δανείζεται από τον Μάκη Θεοφυλακτόπουλο).
Αυτή τη στάση τη μετατρέπει σε πληθωρική έκφραση με κύριο μέσο το σχέδιο, την ανθρωποκεντρική θεματολογία, αξιοποιώντας κυρίως την εξπρεσιονιστική αποτύπωση εκφράσεων προσώπων-πορτρέτων. Μια ζωγραφική που αντλεί από το οπτικό ερέθισμα -συνήθως την ανθρώπινη μορφή- το μεταφέρει με κάρβουνο ή χρώμα σε γρήγορη νευρική γραφή-χειρονομία, συχνά σε μεγάλες επιφάνειες όπου έντονα συναισθήματα, βιωματικά στοιχεία αναπτύσσονται σε ένα συναρπαστικό πηγαίο ειλικρινή σχολιασμό στιγμών που επιλέγει να κρατήσει στο χαρτί».
Η Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου μιλώντας για τον Χρήστο Αλαβέρα τονίζει πως «με την ευαισθησία που τον διακρίνει αντιμετωπίζει σύγχρονα προβλήματα της ανθρώπινης ύπαρξης, μεταφυσικά, ηθικά, πολιτικά, μάχεται για το μάθημα της τέχνης στα σχολεία, καυτηριάζει αδικίες, συχνά καυστικά και ανελέητα, με δικό του ιδιότυπο χιούμορ, συμπάσχει, στέκει με τρυφερότητα κοντά στους πρόσφυγες, στις κάθε είδους καταστροφές».
Σημειώνεται πως ο Χρήστος Αλαβέρας έχει συνεργαστεί στο Τελλόγλειο με ζωντανές εικαστικές δράσεις σε ιδιαίτερες εκθέσεις, μεταξύ άλλων στον Γκόγια, (2011), Ντελακρουά (2016), στον Χαλεπά (2022-23) και σε άλλες περιπτώσεις αποτυπώνοντας σχεδιαστικά στιγμιότυπα του κοινού αλλά και της έκθεσης, σαν ένα εικαστικό… ρεπορτάζ.
Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη: Ο Χρήστος Αλαβέρας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1965 και σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Συνέχισε για μεταπτυχιακές σπουδές στην Aki Akademie voor Beelndende Kunst του Enschede της Ολλανδίας και το 1991 ξεκινά την διδακτορική του διατριβή γύρω από τη σύγχρονη ελληνική λαϊκή ζωγραφική. Έχει πραγματοποιήσει και συμμετάσχει σε δεκάδες εκθέσεις, ομαδικές και ατομικές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει πραγματοποιήσει καλλιτεχνικά δρώμενα και performances σε διάφορες πόλεις σε Ελλάδα και Ευρώπη. Έργα του –ζωγραφικά, γλυπτά και χαρακτικά– βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού.
Διάρκεια: 08/04/2025 – 07/09/2025 | Ωράριο λειτουργίας εκθεσιακού: Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή 9:00-14:00, Τετάρτη 9:00-14:00 & 17:00-21:00, Σάββατο και Κυριακή 10:00-18:00.
Έκθεση «ΓΥΝΑΙΚΕΣ, η δύναμη της δημιουργίας» | Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
Το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας (ΙΜΜΑ) έχει την τιμή να φιλοξενήσει την πολυσυλλεκτική έκθεση εικαστικών έργων πέντε σύγχρονων γυναικών καλλιτεχνών με τίτλο: «ΓΥΝΑΙΚΕΣ, η δύναμη της δημιουργίας».
Την έκθεση θα εγκαινιάσει η Πρέσβης Ελένη Βακάλη, Επικεφαλής του Γραφείου Συνδέσμου της Ελλάδας στην Πρίστινα.
Η γυναίκα ως σύμβολο και ως εικόνα, απασχόλησε και συνεχίζει να απασχολεί την τέχνη. Πέντε σύγχρονες γυναίκες εικαστικοί ενώνουν την τέχνη τους μέσα από την προσωπική και συλλογική Μνήμη και αντανακλούν την ανησυχία τους για τις γυναικείες εμπειρίες ανά τους αιώνες, προβάλλοντας τον ρόλο της γυναίκας στην κοινωνία του 21ου αιώνα μέσα στα έργα τους. Το κοινό χαρακτηριστικό της δουλειάς τους είναι η παρουσίαση «αναμνήσεων», τις οποίες κουβαλάει κάθε γυναίκα μέσα από την προσωπική της ιστορία και το οικογενειακό της παρελθόν.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης, κ. Σταυρούλα Μαυρογένη: «Είμαστε οι «αναμνήσεις» μας. Μέσα από αυτό και χάρη σε αυτό αντιλαμβανόμαστε, κινούμαστε, σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε, σχεδιάζουμε και δημιουργούμε. Η ικανότητά μας να θυμόμαστε επηρεάζει τις αποφάσεις που παίρνουμε και καθορίζει την προσωπική μας ταυτότητα».
Οι δημιουργίες τους είναι ένα «όχημα» για την κατανόηση μιας εποχής, μιας έννοιας ή ενός νέου χώρου. Ιστορίες και μύθοι, θέματα ταυτότητας και καταγωγής, ακουμπούν συνειρμικά τις αισθήσεις στο πλαίσιο του «διαλόγου» με τους θεατές. Η πολυμορφία της έκφρασης και των υλικών που χρησιμοποιούνται συνδέεται και αποτυπώνεται στα έργα μέσα από το ατομικό φίλτρο της θέασης του οικογενειακού κόσμου και τον κοινωνικό ρόλο των γυναικών στο πέρασμα του χρόνου.
Στην έκθεση συμμετέχουν με εικαστικές δημιουργίες οι:
Ελένη Θεοφυλάκτου | Μαρία Κομπατσιάρη | Σπυριδούλα Πολίτη | Ιωάννα Τερλίδου | Ζέφη Τιφτικτσόγλου
Διάρκεια έκθεσης: 4 Απριλίου – 31 Ιουλίου 2025 | Διοργάνωση: Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας (ΙΜΜΑ) | Επιμέλεια: Σταυρούλα Μαυρογένη, Καθηγήτρια ΠΑΜΑΚ, Διευθύντρια ΚEMIT- ΙΜΜΑ | Συντονισμός: Αθηνά Παυλίδου, Φιλόλογος-Μουσειολόγος, Διευθύντρια ΙΜΜΑ | Διοικητική Υποστήριξη: Καλυψώ Τρυφωνάκη, ΙΜΜΑ
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Προξένου Κορομηλά 23, 546 22 Θεσσαλονίκη | ΤΗΛΕΦΩΝΟ: 2310 229778 | EMAIL: info@imma.edu.gr | ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ: www.imma.edu.gr | ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ: Δευτέρα-Παρασκευή 09:00-14:00, Τετάρτη 09:00-20:00 & Σάββατο 10:00-14:00 | ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ: Ολόκληρο 4€ – Μειωμένο 2€ ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ: Το μουσείο προσφέρει οργανωμένες ξεναγήσεις σε ομάδες επισκεπτών. Ομάδες επισκεπτών γίνονται δεκτές με ραντεβού στο τηλ. 2310 229778