Οι εκδηλώσεις και οι εκθέσεις της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη από 20/10 έως 26/10
Δείτε αναλυτικά τις εκθέσεις και τις εκδηλώσεις που θα σου κεντρίσουν το ενδιαφέρον!
Ένας καλλιτεχνικός πυρετός από events για κάθε γούστο και κάθε ηλικία φέρνει το τελευταίο δεκαήμερο του Οκτώβρη στην πόλη. Η έξοδος αποκτά νόημα και ουσία και μεις φροντίζουμε να σου κάνουμε πιο εύκολες τις αποφάσεις για το που πάμε σήμερα.
Οργάνωσε έγκαιρα το πρόγραμμά σου, επίλεξε τις εκδηλώσεις που σε ενδιαφέρουν και φτάσε άνετα και με ασφάλεια σε κάθε προορισμό, κλείνοντας τη διαδρομή σου με ένα Uber Taxi.
60α Δημήτρια στη Θεσσαλονίκη
Μια Πολιτιστική Σύνθεση Χωρίς Σύνορα
Θέατρο, χορός, μουσική, λογοτεχνία, εικαστικά, περφόρμανς, όλα δίνουν το παρόν στα Δημήτρια 2025 σε μια σύνθεση υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου, μέσα από μια διεθνή φωνή που παραμένει μοναδικά θεσσαλονικιώτικη.
Από τον Θόδωρο Τερζόπουλο και τον Κωνσταντίνο Ρήγο, μέχρι τους Gewalt από το Βερολίνο, την οπερέτα του Σακελλαρίδη, τον Sebastian Fitzek, τους Galactik Ensemble, το Original Wiener Johann Strauss Capelle και τους New Viaggio Trio – το φεστιβάλ, 60α Δημήτρια 2025 γίνεται ένα πολιτιστικό σταυροδρόμι χωρίς φραγμούς και όρια.
Παντού στην πόλη, παντού στον κόσμο. Από την Παράδοση στο Ψηφιακό Μέλλον
Τα Δημήτρια δεν είναι απλώς ένας θεσμός πολιτισμού. Είναι κοινός τόπος συνάντησης για δημιουργούς, κοινό, ιδέες και αναζητήσεις.
Είναι ένα ζωντανό εργαστήριο πολιτισμού που τιμά τη μνήμη, αλλά δεν μένει σε αυτήν. Κοιτά προς το ψηφιακό αύριο, αναζητά τις νέες φωνές, τις καινοτόμες μορφές, τις ιστορίες που δεν έχουν ακόμη ειπωθεί. Γιατί ο Πολιτισμός της Θεσσαλονίκης δεν είναι στατικός. Είναι πολύχρωμος, μεταμορφωτικός, ανήσυχος.
Και τα Δημήτρια, ως κορυφαία έκφρασή του, είναι πια κάτι παραπάνω από μια σειρά εκδηλώσεων. Είναι αποστολή. Είναι ευθύνη. Είναι υπόσχεση.
Διάρκεια: Από 1 έως 31 Οκτωβρίου
Αναλυτικά το πρόγραμμα:
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ και το Μουσείο που δεν έγινε» | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ
Η έκθεση αποτελεί ένα βλέμμα προς το πρόσφατο παρελθόν της Θεσσαλονίκης με κύριο άξονα δύο εικαστικές συλλογές που διαμορφώνουν στο παρόν έναν πυρήνα πολιτισμού στην καρδιά της πανεπιστημιούπολης και συνολικά ξεπερνούν τα 600 έργα και τεκμήρια από περισσότερους από 200 δημιουργούς. Το Τελλόγλειο συνδιοργανώνει την έκθεση με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον Δήμο Θεσσαλονίκης, τα 60ά Δημήτρια και την Κεντρική Βιβλιοθήκη / Κέντρο Πληροφόρησης του ΑΠΘ, με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυση του ΑΠΘ και τα 25 χρόνια του Τελλογλείου.
Την γενική ευθύνη της έκθεσης έχει η Ομοτ. Καθηγήτρια ΑΠΘ και Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, ενώ την επιμέλεια έχουν οι Ιστορικοί Τέχνης του Τελλογλείου, Μιγκέλ Φ. Μπελμόντε και Ανναρέτα Τουλουμτζίδου με την υποστήριξη των επιμελητών Ραφαέλας Νίκα και του Νίκου Βιάνα.
*Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ | Διάρκεια ως: 10 Φεβρουαρίου
«Πώς θα κατοικούμε αύριο;»: Παρουσίαση της Διεθνούς Έκθεσης Αρχιτεκτονικού Έργου της Βιέννης στη Θεσσαλονίκη
Η Διεθνής Έκθεση Αρχιτεκτονικού Έργου της Βιέννης (Internationale Bauausstellung Wien – IBA Wien), με θέμα «Πώς θα κατοικούμε αύριο;», έρχεται στη Θεσσαλονίκη, εγκαινιάζοντας έναν ανοιχτό διάλογο για το μέλλον της κατοίκησης και τη διασφάλιση προσιτής στέγης στις ευρωπαϊκές πόλεις. Η εκδήλωση αποτελεί μια πρωτοβουλία του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον Δήμο της Βιέννης.
Αναλυτικά, η κύρια Έκθεση, με τίτλο «Πώς θα κατοικούμε αύριο;», θα φιλοξενηθεί έως και την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025, στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης, και στη συνέχεια, την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου, θα μεταφερθεί στην Πολυτεχνική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, παραμένοντας ανοιχτή για το κοινό έως και την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2025.
Σύμφωνα με τους διοργανωτές, «το δικαίωμα στη στέγαση έχει αναδειχθεί σε ζήτημα υψίστης σημασίας σε ολόκληρη την Ευρώπη μετά την πανδημία του κορονοϊού. Τα θέματα που αφορούν την κατοίκηση και την πρόσβαση σε προσιτή στέγη βρίσκονται πλέον στο επίκεντρο της πολιτικής, ενώ και στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια καταγράφονται σημαντικές εξελίξεις γύρω από αυτό το ζήτημα».
Το μοντέλο κατοικίας της Βιέννης, όπως επισημαίνουν οι διοργανωτές, αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα μελέτης. Για σχεδόν έναν αιώνα, η πόλη έχει αναπτύξει επιτυχημένες πολιτικές στέγασης, ενταγμένες σε ένα ευρύτερο πλαίσιο πολεοδομικού και αστικού σχεδιασμού. Η αρχιτεκτονική της Βιέννης εξελίσσεται συνεχώς, υιοθετώντας καινοτόμες προσεγγίσεις που ανταποκρίνονται στις τεχνολογικές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις της κάθε εποχής. Η ανάπτυξη συλλογικού διαλόγου και η αναζήτηση λύσεων γύρω από το ερώτημα «Πώς θα κατοικούμε αύριο;» αποτέλεσαν τον πυρήνα της IBA Βιέννης, μιας πρωτοβουλίας η οποία ξεκίνησε το 2016, ολοκληρώθηκε το 2022 και συνεχίζει να επηρεάζει τις σύγχρονες πρακτικές για την εξασφάλιση προσιτής στέγης για όλους.
Η παρουσίαση της Έκθεσης στη Θεσσαλονίκη θα πλαισιωθεί από παράλληλες εκδηλώσεις και δράσεις σε διάφορα σημεία της πόλης, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν έως τις αρχές Νοεμβρίου. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα περιλαμβάνει συμπόσιο με διεθνείς ομιλητές, παράλληλη έκθεση, καθώς και τραπέζι συζήτησης, ξεναγήσεις, τοπικές παρεμβάσεις και άλλες ανοιχτές δράσεις για το κοινό.
Σύμφωνα με τους διοργανωτές, η παρουσίαση της IBA Βιέννης στη Θεσσαλονίκη επιδιώκει να ενισχύσει τον δημόσιο διάλογο γύρω από το ζήτημα της κατοίκησης στις ελληνικές πόλεις, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη Θεσσαλονίκη, και να ενθαρρύνει τη συνεργασία ανάμεσα στους τοπικούς και εθνικούς φορείς που συμμετέχουν στον σχεδιασμό των γειτονιών και την κατασκευή της κατοικίας.
Έκθεση Χαρτών «Πανεπιστημίου Πόλις: 100 χρόνια ΑΠΘ»
Έκθεση Χαρτών, με τίτλο: «Πανεπιστημίου Πόλις: 100 χρόνια ΑΠΘ. Η εξέλιξη της δημιουργίας της Πανεπιστημιούπολης του ΑΠΘ μέσα από χάρτες και τοπογραφικά διαγράμματα», πραγματοποιεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, από τις 15 Οκτωβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025, στο Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας (προβλήτα Α΄, Λιμάνι Θεσσαλονίκης).
Η Έκθεση διοργανώνεται στο πλαίσιο του εορτασμού για τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την ίδρυση και λειτουργία του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.
Η Έκθεση παρουσιάζει και περιγράφει σε αδρές γραμμές την ιστορία της δημιουργίας και ανάπτυξης της Πανεπιστημιούπολης, έχοντας ως βάση τόσο τις απεικονίσεις σε χάρτες και τοπογραφικά διαγράμματα όσο και τις περιγραφές σε ιστορικά κείμενα και έγγραφα.
Η είσοδος στην Έκθεση είναι ανοιχτή για το κοινό.
Διάρκεια Έκθεσης: 15/10/2025 έως 31/12/2025
Η Έκθεση Frida Kahlo: Beyond the Icon – Immersive Experience | Panorama Digital Theatre
Η έκθεση είναι συν-δημιουργία των Frida Kahlo Corporation και της Layers of Reality, Ισπανικού Centre of Digital Arts και παρουσιάζεται στην Ελλάδα από την εταιρία Video Theatre.
Η νέα έκθεση αποτελεί έναν ξεχωριστό συνδυασμό παραδοσιακών εκθεμάτων, ψηφιακών εγκαταστάσεων και προηγμένων εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας.
Ανακαλύψτε τον κόσμο της Φρίντα Κάλο μέσα από έναν πρωτότυπο καθηλωτικό τρόπο με τον συνδυασμό παραδοσιακών εκθεμάτων (έργα, φωτογραφίες, κοστούμια και γλυπτά) με ψηφιακές δημιουργίες κι εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας (τρισδιάστατες οπτικοακουστικές προβολές, video mapping και virtual reality), αναβιώνοντας με μοναδικό τρόπο τις σημαντικότερες στιγμές της ζωής και της δημιουργίας της.
Στον 21ο αιώνα, η κληρονομιά της Φρίντα Κάλο ηχεί πιο δυνατά από ποτέ. Η ζωή της καθηλώνει, εκπλήσσει και εμπνέει, αποκαλύπτοντας μια γυναίκα που αψήφησε τις αντιξοότητες με επιμονή, δύναμη, εξέγερση και ασύγκριτο ταλέντο.
Η προσωπικότητά της, μπροστά από την εποχή της, συνεχίζει να γοητεύει, καθιστώντας την ιστορία της ένα διαχρονικό σύμβολο ανθεκτικότητας και δημιουργικότητας. Ξεκινήστε ένα ζωντανό ταξίδι μέσα από τη ζωή της Μεξικανής καλλιτέχνιδας Φρίντα Κάλο με τη βοήθεια της ψηφιακής τέχνης. Αυτή η περιπέτεια εμβύθισης αξιοποιεί τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες για να προσφέρει μια πραγματικά μοναδική εμπειρία.
*Panorama Digital Theatre (Λεωφόρος Μίκη Θεοδωράκη 15 ) | Από 29 Σεπ έως 12 Ιαν 2026 | Δευτέρα έως Κυριακή | Εισιτήρια: από 12€ | Προπώληση: more.com
«Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες»: Μια πρωτοποριακή έκθεση Ιστορίας και Τεχνητής Νοημοσύνης από τον Δήμο Καλαμαριάς και το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής»
Η έκθεση «Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες» είναι μια πρωτοποριακή εικαστική και τεχνολογική εμπειρία, που επιχειρεί να ανοίξει έναν διάλογο ανάμεσα στην τέχνη, την Τεχνητή Νοημοσύνη και την ίδια την έννοια της πραγματικότητας. Από ένα αρχείο περισσότερων από 50.000 φωτογραφιών του 19ου και 20ού αιώνα, επιλέχθηκαν περίπου 1.000 εικόνες που «ζωντανεύουν» για πρώτη φορά με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η ιστορία της πόλης μεταμορφώνεται σε μια εμπειρία εμβύθισης, όπου ο επισκέπτης μπορεί να «περπατήσει» στην Εγνατία του περασμένου αιώνα, να «δει» το τραμ να κινείται στην παραλία και να «συναντήσει» πρόσωπα που χάθηκαν στον χρόνο. Η έκθεση χωρίζεται σε τέσσερις θεματικές ενότητες – από τη «Σκηνοθετημένη Πραγματικότητα» έως τη «Νέα Πραγματικότητα» – που οδηγούν τον θεατή από το ορατό στο αμφισβητούμενο και τελικά στο πρωτογενές, αρχειακό υλικό, εκεί όπου η μνήμη ξαναβρίσκει την αυθεντικότητά της. Την τεχνική υλοποίηση των βίντεο και του ψηφιακού περιεχομένου υπογράφει ο Θοδωρής Ράντος, ο οποίος σημείωσε πως η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει ήδη ξεπεράσει το στάδιο της απλής αληθοφάνειας. «Το ζητούμενο δεν είναι να παραποιήσουμε το παρελθόν, αλλά να το κατανοήσουμε καλύτερα μέσα από τα ίδια του τα ίχνη», είπε. Η «Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες» δεν είναι απλώς μια έκθεση φωτογραφίας. Είναι μια πρόσκληση να ξαναδούμε τη Θεσσαλονίκη και την Ιστορία με νέα μάτια, να αναρωτηθούμε πώς η τεχνολογία επηρεάζει τη μνήμη και πώς ο πολιτισμός μπορεί να παραμείνει ζωντανός μέσα από αυτήν. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού 15 Οκτωβρίου – 31 Δεκεμβρίου 2025 Είσοδος ελεύθερη Η έκθεση πραγματοποιείται από τον Δήμο Καλαμαριάς και το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής», με την υποστήριξη και την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.
Résonances | ΑΝΑΣΥΝγΡΑΦΕΣ και Υλικότητες 1982-2025 Έκθεση του Άρι Γεωργίου | Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης
Στην έκθεση συμπλέκονται δύο διαχρονικές ενότητες του εικαστικού έργου του Άρι Γεωργίου. Οι «ΑΝΑΣΥΝγΡΑΦΕΣ», που έχουν την αφετηρία τους στο 1982, οι οποίες αντιπαρατίθενται με τις «Υλικότητες / Matérialités» της δεκαπενταετίας 2000-2015. «Με κυριότερο κοινό τους παρονομαστή την ύλη, την υφή, την επιφάνεια, το ίχνος και τις αλληλο-παραπομπές τους καταγράφουν, απογράφουν, συλλέγουν και ανασυνθέτουν διά της φωτογραφίας “επεισόδια” της ύλης που μας περιβάλλει και που, ανάλογα με την περίπτωση, προβάλλουν ως δυνητικοί υποκινητές συγκίνησης ή αναστοχασμού», επισημαίνει ο καλλιτέχνης.
Ο γαλλικός τίτλος Résonances μόνο τυχαίος δεν είναι αφού «η συγκεκριμένη λέξη συναιρεί έννοιες όπως η αντήχηση, η συνήχηση, ο αντίκτυπος, η ηχώ, ο συντονισμός, ο παλμός, η δόνηση, η ιδιοσυχνότητα, η αντανάκλαση, η ανταπόκριση, ακόμη και η απήχηση».
Παράλληλα, στο πλαίσιο της έκθεσης, στις 16 Οκτωβρίου, θα διεξαχθεί συναυλία υπό τον τίτλο «ΑΝΑΣΥΝγΡΑΦΕΣ [συν] μουσική / “μια περιέργεια”» με τις μουσικές ερμηνείες εικαστικών έργων του Άρι Γεωργίου εκ μέρους πλειάδας διακεκριμένων ερμηνευτών, αυτοσχεδιαστών, συνθετών όπως οι Σάκης Παπαδημητρίου, Μιχάλης Λαπιδάκης, Δήμος Γκουνταρούλης, Νεκτάριος Καραντζής, Σαβίνα Γιαννάτου, Λόλα Τότσιου, Θεόφιλος Σωτηριάδης, Κυριάκος Γκουβέντας, Λενιώ Λιάτσου, Θοδωρής Πατσαλίδης, Βασίλης Μπακόπουλος.
Ισχυροί δεσμοί συνδέουν τον Άρι Γεωργίου με το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης ήδη μετά το τέλος των σπουδών Αρχιτεκτονικής στο Μονπελιέ το 1978. Οι συνεργασίες με το Ινστιτούτο υπήρξαν θεμελιακές για την δρομολόγηση του Parallaxis ’85 και αργότερα της Photosynkyria, ενώ στο Ινστιτούτο διοργανώθηκε η πρώτη του μεγάλη εικαστική έκθεση το 1987. Σχεδόν τέσσερις δεκαετίες αργότερα, η επιστροφή του στο Γαλλικό Ινστιτούτο υπενθυμίζει τη σημασία της Γαλλίας στη διαμόρφωσή του ως καλλιτέχνη καθώς με τις ΑΝΑΣΥΝγΡΑΦΕΣ είχε συμμετάσχει στη 12η Μπιενάλε του Παρισιού το 1982.
Διάρκεια έκθεσης: έως 29 Νοεμβρίου 2025 – Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη και Παρασκευή 18:00 – 21:00 Σάββατο 11:00 – 14:00
«Ο Αθέατος Ρόλος της Γυναίκας Μέσα στον Χρόνο» | Βίλα Μεχμέτ Καπαντζή
Η έκθεση «Ο Αθέατος Ρόλος της Γυναίκας Μέσα στον Χρόνο», αποτελεί μια μοναδική συλλογή οπτικών αφηγήσεων που φωτίζουν τη ζωή και τις εμπειρίες των γυναικών στις δεκατέσσερις κοινότητες του Δήμου Θέρμης. Η έκθεση και το ομώνυμο φωτογραφικό λεύκωμα είναι αποτέλεσμα της πρωτοβουλίας που υλοποιήθηκε μέσα από εργαστήρια δια βίου μάθησης και συλλογικές δράσεις, στις κοινότητες του Δήμου Θέρμης.
Στο πλαίσιο αυτών των δράσεων, ζωντάνεψαν και αποτυπώθηκαν φωτογραφικά εκφράσεις και παραδόσεις, ήθη, έθιμα, μουσικές, χοροί και στιγμιότυπα της καθημερινότητας, πολύτιμα στοιχεία που μεταδίδονται από γενιά σε γενιά, αλλά συχνά δεν καταγράφονται. Οι αφηγήσεις των γυναικών ανέδειξαν πτυχές της ζωής τους που παραμένουν αθέατες, από τις καθημερινές τους δραστηριότητες μέχρι τους ρόλους τους σε σημαντικά τοπικά έθιμα και κοινωνικές δομές. Μέσα από τη δράση αυτή, δημιουργήθηκε ένα περιβάλλον αλληλεπίδρασης και ενδυνάμωσης, όπου οι γυναίκες όλων των ηλικιών μοιράστηκαν βιώματα και ιστορίες, συμβάλλοντας στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Οι αφηγήσεις τους αποτυπώθηκαν σε φωτογραφικά ντοκουμέντα, αποδίδοντας το συναίσθημα, τη ζωντάνια και την ατμόσφαιρα μιας διαχρονικής πραγματικότητας, μέσα από τον φακό της Αθηνάς Ακώνη, του Παναγιώτη Μπατατόλη και του Θανάση Ράπτη.
Τα βλέμματα, η φωνή, η μυρωδιά, ο ήχος, το άγγιγμα ενός μοναδικού και αγαπημένου αντικειμένου, ένα στιγμιότυπο καθημερινότητας της οικογένειας, του σπιτιού ή/και της κοινότητας, αποτελούν ένα μικρό μέρος μόνο της πραγματικότητας που “μαρτυρούν” αυτές οι φωτογραφίες-ντοκουμέντα.
Η πρωτοβουλία της συλλογικής δράσης ανήκει στη Διεύθυνση Παιδείας, Νεολαίας, Δια Βίου Μάθησης και Απασχόλησης του Δήμου Θέρμης, σε συνεργασία με το Συμβούλιο Νέων του Δήμου Θέρμης.
Συντελεστές: – Φωτογράφοι: Αθηνά Ακώνη, Παναγιώτης Μπατατόλης, Θανάσης Ράπτης | Καλλιτεχνική επιμέλεια έκθεσης και ανάρτηση έργων:Στέφανος Κεσίδης | Ιδέα και επιμέλεια project: Χρυσή Κληματσούδα | Διοικητική υποστήριξη: Βασίλης Χρηματόπουλος | Γραφιστική επιμέλεια: ADVERTARY, Χριστίνα Μαντά
*Βίλα Μεχμέτ Καπαντζή, Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108, Θεσσαλονίκη | Διάρκεια έκθεσης: έως 24 Οκτωβρίου | Ωράριο Λειτουργίας: Παρασκευή 10:00–17:00, Σάββατο 12:00–20:00 | Είσοδος ελεύθερη
Palermo. Box. Me. Ατομική έκθεση φωτογραφίας της Phelia Barouh
Η esp+ gallery συνεχίζει τη δέσμευσή της να φιλοξενεί και να αναδεικνύει τη σύγχρονη φωτογραφία, παρουσιάζοντας έργα που συνδέουν την προσωπική αφήγηση με τα παγκόσμια ερωτήματα της τέχνης και της ζωής. Η ατομική έκθεση της Phelia Barouh, με τίτλο Palermo. Box. Me., σε συνδιοργάνωση με το Foto Fabrika Festival της Βουλγαρίας παρουσιάζει ένα προσωπικό οδοιπορικό μοναξιάς, αγώνα και αυτοαναμέτρησης, μέσα από τη διαδρομή της καλλιτέχνιδας στο Παλέρμο της Σικελίας, όπου ανακάλυψε στην πυγμαχία μια αναλογία με τη ζωή: την πτώση και τη δύναμη να ξανασηκωθείς. Μέσα από εικόνες που ισορροπούν ανάμεσα στη σωματικότητα και τη σιωπή, η Barouh αφηγείται μια ιστορία επιβίωσης και αυτογνωσίας. Παράλληλα, θα παρουσιαστεί και το ομώνυμο φωτογραφικό λεύκωμα Palermo. Box. Me., που εκδόθηκε το 2020 στο πλαίσιο καλλιτεχνικής φιλοξενίας στο Παλέρμο. Artist Statement Αυτή είναι μια ιστορία για τη μοναξιά, τον χωρισμό, τις μάχες· ιδιαίτερα εκείνες με τον ίδιο μας τον εαυτό. Είναι επίσης μια ιστορία για τον δρόμο.
Διάρκεια: έως 24 Οκτωβρίου 2025 Χώρος: esp+ gallery, Ναυμαχίας Έλλης 3–5, Λαδάδικα, Θεσσαλονίκη Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή, 10:00 – 18:00 Είσοδος Ελεύθερη Χάρτης:
GOVEDAROU ART GALLERY – ΝΤΕΛΙΡΙΟ
Η Νατάσα Γκοβεδάρου, εικαστικός, curator και ιδιοκτήτρια της Govedarou Art Gallery συνδιοργανώνει με τη ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια MSc κυρία Ζωή Γεωργιάδου τη θεματική ομαδική έκθεση με τίτλο”Delirium”στο χώρο της γκαλερί στη Γ.Παπανδρέου 5. Το θέμα της έκθεσης επιλέχτηκε με αφορμή τη Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής υγείας που είναι στις 10 Οκτωβρίου, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να αφυπνίσουμε μέσω της τέχνης το κοινό για τη σοβαρή και πλέον πολύ συχνή αυτή ψυχική κατάσταση.
Λίγα λόγια για το Ντελίριο από τη ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια MSc κυρία Ζωή Γεωργιάδου: “Το Ντελίριο(delirium) ή οξύ οργανικό ψυχοσύνδρομο προέρχεται από τη λατινική λέξη delirare, που σημαίνει ξεστρατίζω, ξεφεύγω από την πορεία μου και από την πραγματική αντίληψη των πραγμάτων. Πρόκειται για μια οξεία διαταραχή σε επίπεδο συνείδησης και γνωστικών λειτουργιών της οποίας η έναρξη είναι ταχεία και παρουσιάζει διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας. Χαρακτηρίζεται από σύγχυση, διακυμάνσεις στην εγρήγορση, αποπροσανατολισμό, ψευδαισθήσεις ή παραληρητικές ιδέες. Συνιστά υποκειμενικό βίωμα, το οποίο διαμορφώνεται και εκφράζεται με μοναδικό τρόπο αντανακλώντας την αλλοιωμένη εμπειρία του ατόμου από το εξωτερικό περιβάλλον. Σύμφωνα με τον Αμερικάνικη Ψυχολογική Εταιρεία (APA, 2013), πρόκειται για μια αυταπάτη, μια ψευδής πεποίθηση που δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα, την οποία ένα άτομο κατέχει ακλόνητα και δεν είναι σε θέση να αλλάξει, παρά τα αντικρουόμενα στοιχεία και επιχειρήματα.”
Συμμετέχοντες εικαστικοί:
Bataineh Ziad Dimitris, Bibekananda Santra, Maros (Maria Rosaria Mazzeo), Stavrakaki Johanna, Αδαμαντίδης Γιάννης, Αλεξανδρίδου Αγγελική, Γερούκη Ζωή, Γεωργούλας Αντώνης, Γιαρεντζίδης Βασίλης, Γκοβεδάρου Νατάσα, Γουγόπουλος Δημήτρης, Ζαχαρούδης Στέλιος, Ηλιάδης Λάζαρος, Νούνη Αθανασία, Παΐσιου Ραφαηλία Μαρίνα, Παρασκευαΐδου Ειρήνη, Παταργιάς Χρήστος, Ράντζου Βασιλική, Τοκμακίδης Παναγιώτης, Χατζοπούλου Δέσποινα
Διάρκεια: έως 31 Οκτωβρίου 2025 Στη Govedarou Art Gallery Γ.Παπανδρέου 5 (πρώην Ανθέων), στάση Γεωργίου Επιμέλεια έκθεσης: Νατάσα Γκοβεδάρου Συνδιοργάνωση: Ζωή Γεωργιάδου Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια MSc
Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή και Σάββατο: 11:00 – 14:00 Τρίτη και Πέμπτη: 11:00 – 14:00 και 18:00 – 20:00 Govedarou Art Gallery, Γ.Παπανδρέου 5 (πρώην Ανθέων), στάση Γεωργίου
Έκθεση “Αλέξανδρος Πλωμαρίτης – Becoming a Ghost” | MOMus
Μέσα από τις περφόρμανς του για την φωτογραφική κάμερα, το σώμα του Πλωμαρίτη περιπλανιέται σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους, δείχνει άλλοτε εκτεθειμένο, άλλοτε ενσωματωμένο και άλλοτε παράταιρο στον εκάστοτε χωρικό και κοινωνικό ιστό.
Το σώμα του αποτυπώνεται σε αρχιτεκτονικά ερείπια των Βρυξελλών – εγκαταλελειμμένα μοναστήρια, εκκλησίες και μέγαρα, φορείς μιας απολεσθείσας αριστοκρατικής και θρησκευτικής ταυτότητας, το σώμα του αφηγείται ιστορίες από άλλους τόπους, το σώμα του επιστρέφει στον οικείο τόπο -τη Θάσο και το Παγγαίο όρος- και τέλος το σώμα του στέκει στη μέση της θάλασσας πάνω σε ένα παλιό πολυβολείο κρατώντας μια ανοιχτή μαύρη ομπρέλα ως μια σιωπηλή ποιητική αναφορά στον René Magritte.
Μέσα από την επιτελεστικότητα του σώματός του, ο Πλωμαρίτης θέτει διαχρονικά ερωτήματα για την ταυτότητα, την πατρίδα, την απώλεια, και την ετερότητα και παράλληλα εστιάζει στην ενεργοποίηση του σώματος ως αρχείου, ως τόπου εγγραφής και φορέα μνήμης, ιστορικής συνέχειας και πολιτικής σύγκρουσης.
Στην έκθεση «Becoming a Ghost», μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και εγκαταστάσεις, ο Αλέξανδρος Πλωμαρίτης εξερευνά την επιτελεστικότητα του σώματος ως φαντασματική υπόσταση – ένα σώμα που υπάρχει αλλά δεν αναγνωρίζεται, που κατοικείται αλλά δεν είναι φανερό, που είναι σιωπηλό αλλά επιτελεί την παρουσία του, που δεν εντάσσεται αλλά επιβιώνει.
Επιμέλεια: Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Ιστορικός της τέχνης, Επιμελήτρια MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών
Βιογραφικό σημείωμα:
Ο Αλέξανδρος Πλωμαρίτης γεννήθηκε στο Άργος Ορεστικό και μεγάλωσε στη Θάσο. Σπούδασε (BA) Αγγλική Λογοτεχνία και Θέατρο στο London Metropolitan University και ειδικεύτηκε στην περφόρμανς (MFA) Contemporary Performance Making στο Brunel University του Λονδίνου. Επίσης έχει πραγματοποιήσει ατομικές και έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις, εργαστήρια και projects σε ανεξάρτητους χώρους, ενώ έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως ο Ulay, ο Manuel Vason, η Bobby Baker, αλλά και με ομάδες καλλιτεχνών όπως οι Νεκρή Φύση κ.ά.
Διάρκεια Έκθεσης: Έως 25 Οκτ 2025
*MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) | Μέρες & ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00, Πέμπτη: 12:00-20:00, Δευτέρα κλειστά.
Έκθεση «Το Λούβρο του Πολύκλειτου Ρέγκου» στο Βαφοπούλειο
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης και το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο διοργανώνουν στο πλαίσιο των 60ων ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ 2025 την έκθεση «Το Λούβρο του Πολύκλειτου Ρέγκου» από τις 10 Οκτωβρίου έως τις 05 Νοεμβρίου 2025.
Η έκθεση αφιέρωμα στον Πολύκλειτο Ρέγκο (1903-1984) διοργανώνεται σαράντα ένα χρόνια από το θάνατο του καλλιτέχνη, του «πατριάρχη της ζωγραφικής στη Βόρειο Ελλάδα», κατά τον ακαδημαϊκό, ιστορικό τέχνης Χρύσανθο Χρήστου και προσωπικού φίλου του αείμνηστου Γιώργου Βαφόπουλου, ο οποίος εγκαινίασε το 1983 το Βαφοπούλειο με αναδρομική έκθεσή του.
Τα έργα είναι άγνωστα και αδημοσίευτα, λάδια, σχέδια και χαρακτικά της περιόδου 1930-1935, κατά την οποία ο Ρέγκος φοίτησε στο Παρίσι, στο Λούβρο και στις ακαδημίες Ecole de la Grande Chaumière και Colarossi. Τα έργα αυτά αποτελούν ομάδα αντιγράφων από έργα προαναγεννησιακών και αναγεννησιακών δημιουργών, πολύτιμη παρακαταθήκη της οικογενειακής συλλογής, τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά.
Η έκθεση θα λειτουργεί Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 09:00 έως τις 14:00 και από τις 17:00 έως τις 21:00. Έισοδος ελεύθερη
«Χώροι Μνήμης, Τόποι Μαρτυρίου» Εγκαίνια έκθεσης φωτογραφίας στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
Το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας σας προσκαλεί στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας «Χώροι Μνήμης, Τόποι Μαρτυρίου» του Νίκου Κοσμίδη, την Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2025 στις 19:00, στην Αίθουσα «Αλέξανδρος Χαΐτογλου» του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα. Την έκθεση θα εγκαινιάσει ο Αντιπεριφερειάρχης ΜΕ Θεσσαλονίκης, κ. Κωνσταντίνος Ν. Γιουτίκας.
Η ιστορική μνήμη δεν είναι μια απλή αναδρομή στο παρελθόν, αλλά ένας ζωντανός μηχανισμός που επιτρέπει στις κοινωνίες να αναστοχάζονται την πορεία τους και να επαναπροσδιορίζουν τις αξίες τους. Οι μνημονικοί τόποι —οι χώροι όπου η μνήμη αποκτά υλική και βιωματική διάσταση— διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση αυτής της ιστορικής συνείδησης.
Η έκθεση «Χώροι Μνήμης, Τόποι Μαρτυρίου» σε επιμέλεια της Καθηγήτριας του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών και Διευθύντριας του ΚΕΜΙΤ-ΙΜΜΑ, κας Σταυρούλας Μαυρογένη, παρουσιάζει, μέσα από πλούσιο φωτογραφικό υλικό, χώρους μνήμης και μαρτυρικούς τόπους του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Οι επιλεγμένες φωτογραφίες φωτίζουν την ιστορική και ηθική σημασία αυτών των τόπων —τόπων θυσίας, αντίστασης και ανθρώπινης οδύνης— υπενθυμίζοντας ότι η ενεργή διατήρηση της μνήμης είναι πράξη ευθύνης και δημοκρατικής συνείδησης.
Η έκθεση πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 80 χρόνων από τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και διοργανώνεται σε συνεργασία με το πρόγραμμα «Δράσεις Ιστορίας Μνήμης Πολιτισμού» και με την υποστήριξη του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης. Τον γενικό συντονισμό έχει η Διευθύντρια του ΙΜΜΑ, Φιλόλογος–Μουσειολόγος, κ. Αθηνά Παυλίδου.
Οι φωτογραφίες του Νίκου Κοσμίδη, Υποψήφιου Διδάκτορα στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, αποτελούν μέρος μιας δεκαετούς επιτόπιας έρευνας πάνω σε σημεία και τοπόσημα σκοτεινής μνήμης του ευρωπαϊκού χώρου, μέσα από την οποία διερευνά τη σχέση χώρου, μνήμης και ταυτότητας.
Η έκθεση υπενθυμίζει ότι η μνήμη δεν αφορά μόνο το παρελθόν· αφορά πρωτίστως το παρόν και το μέλλον. Γιατί μόνο μέσα από τη μνήμη μπορούμε να θεμελιώσουμε έναν πιο δίκαιο, ανεκτικό και δημοκρατικό κόσμο.
Στο πλαίσιο της έκθεσης θα υλοποιηθούν θεματικές ξεναγήσεις για την εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς και ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσα από το οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες θα προσεγγίσουν την ιστορία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου με κριτικό και σύγχρονο βλέμμα, αναστοχαζόμενοι πάνω σε ζητήματα ταυτότητας, στερεοτύπων και συλλογικής ευθύνης.
Διάρκεια Έκθεσης: 21 Οκτωβρίου 2025-31 Ιανουαρίου 2026
Το «Μωσαϊκό αναζητήσεων: Ο κόσμος του Βαγγέλη Γαληνού» είναι η νέα έκθεση που φιλοξενεί το Τελλόγλειο μέχρι το τέλος Νοεμβρίου και την επιμέλεια έχουν η Ραφαέλα Νίκα και ο Νίκος Βιάνας.
Η αναδρομική έκθεση «Μωσαϊκό αναζητήσεων: Ο κόσμος του Βαγγέλη Γαληνού» παρουσιάζει τη δημιουργική πορεία ενός καλλιτέχνη που, για περισσότερες από έξι δεκαετίες, αναζητά διαρκώς νέους τρόπους έκφρασης μέσα από την ύλη, το φως και το πνεύμα.
Περισσότερα από ογδόντα έργα και τεκμήρια συνθέτουν το πολύχρωμο παλίμψηστο της ζωής και της τέχνης του, από τη δεκαετία του 1960 έως και σήμερα.
Ψηφίδες, ξύλα, κεραμικά, πλεξιγκλάς, αλουμίνιο, μπρούντζος, μάρμαρο, άμμος, μόλυβδος και πλήθος άλλων υλικών συνυφαίνονται σε έργα όπου η παράδοση του ψηφιδωτού συναντά τη σύγχρονη αισθητική και τη φιλοσοφική αναζήτηση. Με την τεχνική του άμεσου και του έμμεσου τρόπου, ο Γαληνός δημιουργεί επιφάνειες πάνω στις οποίες συνδιαλέγονται η θρησκεία, το περιβάλλον, η κοινωνία, η πολιτική, η αστρονομία.
«Το έργο του Βαγγέλη Γαληνού είναι ένα μωσαϊκό ιδεών, εμπειριών και συναισθημάτων· μια συνεχής πορεία αναζήτησης, όπου κάθε ψηφίδα γίνεται φορέας μιας προσωπικής αλλά και συλλογικής μνήμης.
Η έκθεση αυτή επιχειρεί να φωτίσει τον κόσμο του, έναν κόσμο όπου η τέχνη λειτουργεί ως γέφυρα ανάμεσα στο ορατό και το άυλο, το παρελθόν και το παρόν, το ανθρώπινο και το κοσμικό», σημειώνουν οι δύο επιμελητές του Τελλογλείου για την έκθεση, Ραφαέλα Νίκα και Νίκος Βιάνας.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ:έως 30 Νοεμβρίου 2025
“Όψεις παραστατικότητας στη σύγχρονη ελληνική ζωγραφική” – Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης
Η έκθεση, που διοργανώνεται στο πλαίσιο των 60ων Δημητρίων από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και τη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος, παρουσιάζει επιλεγμένα έργα της σύγχρονης ελληνικής παραστατικής ζωγραφικής, τα οποία ανήκουν στη συλλογή του Καθηγητή και Κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών Σχεδιασμού του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδας, Ιορδάνη Κοτζαϊβάζογλου.
Η έκθεση, περιλαμβάνει περίπου 100 αντιπροσωπευτικά έργα, κυρίως λάδια, καταξιωμένων Νεοελλήνων ζωγράφων των γενεών κυρίως του 1960, 1970, 1980 και μετά, όπως οι Κ. Γραμματόπουλος, Μποστ, Π. Τέτσης, Δ. Μυταράς, Α. Φασιανός, Μ. Μακρουλάκης, Χ. Μπότσογλου, Π. Σάμιος, Σ. Σόρογκας, Β. Σπεράντζας, Π. Ζουμπουλάκης, Α. Δρούγκας, Γ. Ψυχοπαίδης, Μ. Κτιστόπουλου, Σ. Δασκαλάκης, Ε. Κανά, Κ. Γεωργίου, Γ. Κόρδη, Ε. Σακαγιάν, Τ. Μαντζαβίνος, Ν. Αγγελίδης, Α.Μ. Τσακάλη, Κ. Ντιός, Μ. Χάρος, Τ. Μισούρας, Γ. Ρόρρης, Μ. Φιλοπούλου, Κ. Κερεστετζής, Α. Τιτάκης, Ε. Μπιτσάκης, Σ. Γεωργιάδης, Θ. Κατσιπάνος, Τ. Βαΐτσης, Ανδριανός (Σωτήρης) και Δ. Αγγελόπουλος. Επίσης, θα εκτίθενται επιλεγμένα χαρακτικά και σχέδια των Σ. Βικάτου, Δ. Γαλάνη, Ν. Χατζηκυριάκου – Γκίκα, Γ. Τσαρούχη, Α. Κανά κ.α.
Οργάνωση έκθεσης: Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης Επιμέλεια – Σχεδιασμός έκθεσης: Θάλεια Μαρία Αλεξάκη, Μουσειολόγος Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης
*Διάρκεια έκθεσης:Έως 06|12|2025 | Είσοδος ελεύθερη
ΕΚΘΕΣΗ | ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης σε συνεργασία με το Ε΄ Εργαστήριο* του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ παρουσιάζουν την έκθεση: Μεταμορφώσεις ενός κειμένου με έργα φοιτητών/φοιτητριών του Ε΄ Εργαστηρίου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ., βασισμένα στο βιβλίο της Τέτας Μακρή: «Το μερίδιο των αγγέλων. Γράμμα σε έναν νέο ζωγράφο»(εκδ. Μελάνι).
Στους φοιτητές και τις φοιτήτριες προσφέρθηκαν αντίτυπα του βιβλίου, τα οποία είχαν μια μικρή “ατυχία” στο βιβλιοδετείο, για να φιλοτεχνήσουν ένα δικό τους έργο, ως εξώφυλλο. Τα έργα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα εκφραστικών μέσων (ζωγραφική, κολάζ, ασαμπλάζ, ψηφιακά μέσα, σχέδιο). Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες στην έκθεση μεταφέρουν στα έργα τους το δικό τους μερίδιο, ως απόσταγμα της ανάγνωσης ολόκληρου του βιβλίου ή ως αναφορά σε αποσπάσματά του.
Συμμετέχουν: Ελένη Αλεκτορίδου, Ιορδάνης Αρβανίτης, Δάφνη Βλασίδου, Λεωνίδας Γεροντίδης, Ευάγγελος Ζάχος, Δήμητρα Ζυμάρη, Ευαγγελία Θεολόγου, Αφροδίτη Καράμαλη, Βασιλική Κασσανδρινού, Κωνσταντίνος Κατσαρέλης, Νίκη Καψάλη, Σάββας Κοντός, Νικόλ Κτίστου, Ειρήνη Κυρκούδη, Ερμιόνη Κωνσταντινίδου, Κατερίνα Λαζαρίδου, Μάγκυ Μακρή, Ανδρονίκη Μεϊμαρίδου, Μαρία Μάρθα Μπαρώνη, Άννα Μπότου, Ελισάβετ Μωραΐτη, Αριστέα Παπαδοπούλου, Εβελίνα Ράπη, Ανδριάνα Ρίζου, Ελευθερία Σιδερά, Ευσταθία Σαββίδου, Μαλαματένια Σουλιώτη, Λαμπρινή Σύψα, Τσαβέα Ελένη, Αφροδίτη Τσαχειρίδου, Λάμπρος Ψυρράκης.
* Στην έκθεση συμμετέχουν και δύο φοιτητές από το Α΄ Εργαστήριο Ζωγραφικής Διευθυντής Ε΄ Εργαστηρίου Ζωγραφικής: Λάμπρος Ψυρράκης Επιμέλεια έκθεσης: Ράνια Εμμανουηλίδου
Έκθεση Ξυλογλυπτικής | REMEZZO
Μετά την εντυπωσιακή επιτυχία της περσινής έκθεσης στη Μονή Λαζαριστών, το τμήμα ξυλογλυπτικής του Σωματείου Μακεδονία επιστρέφει με μια νέα έκθεση που αναδεικνύει τη δύναμη της χειροποίητης τέχνης και τη δημιουργικότητα των μαθητών του. Τα έργα που παρουσιάζονται αποτελούν καρπό μελέτης, δεξιοτεχνίας και έμπνευσης, και αποτυπώνουν τη διαχρονική γοητεία της ξυλογλυπτικής μέσα από σύγχρονες και παραδοσιακές προσεγγίσεις.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 26 Οκτωβρίου, προσκαλώντας το κοινό να ανακαλύψει τη λεπτομέρεια, την αισθητική και την πολιτιστική αξία μιας τέχνης που συνεχίζει να εμπνέει και να εξελίσσεται. Πρόκειται για ένα σημείο αναφοράς στην καλλιτεχνική ζωή της πόλης, που τιμά το παρελθόν και κοιτάζει με τόλμη το μέλλον.
Διάρκεια έως: 26 Οκτωβρίου