Οι εκδηλώσεις και οι εκθέσεις της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη από 27/10 έως 2/11

Δείτε τις εκθέσεις και τις εκδηλώσεις της εβδομάδας που θα σας κεντρίσουν το ενδιαφέρον

Parallaxi
οι-εκδηλώσεις-και-οι-εκθέσεις-της-εβδο-1274045
Parallaxi

Η τελευταία εβδομάδα του Οκτώβρη επιφυλάσσει πολλές και μαγικές εκδηλώσεις αλλά και σπουδαίες εκθέσεις που δεν γίνεται να παραλείψεις!

Αξιοποίησε την αργία για να επισκεφτείς ό,τι αξίζει στην πόλη.

Οργάνωσε έγκαιρα το πρόγραμμά σου, επίλεξε τις εκδηλώσεις που σε ενδιαφέρουν και φτάσε άνετα και με ασφάλεια σε κάθε προορισμό, κλείνοντας τη διαδρομή σου με ένα Uber Taxi.

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ και το Μουσείο που δεν έγινε» | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ

Η έκθεση αποτελεί ένα βλέμμα προς το πρόσφατο παρελθόν της Θεσσαλονίκης με κύριο άξονα δύο εικαστικές συλλογές που διαμορφώνουν στο παρόν έναν πυρήνα πολιτισμού στην καρδιά της πανεπιστημιούπολης και συνολικά ξεπερνούν τα 600 έργα και τεκμήρια από περισσότερους από 200 δημιουργούς. Το Τελλόγλειο συνδιοργανώνει την έκθεση με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον Δήμο Θεσσαλονίκης, τα 60ά Δημήτρια και την Κεντρική Βιβλιοθήκη / Κέντρο Πληροφόρησης του ΑΠΘ, με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυση του ΑΠΘ και τα 25 χρόνια του Τελλογλείου.

Την γενική ευθύνη της έκθεσης έχει η Ομοτ. Καθηγήτρια ΑΠΘ και Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, ενώ την επιμέλεια έχουν οι Ιστορικοί Τέχνης του Τελλογλείου, Μιγκέλ Φ. Μπελμόντε και Ανναρέτα Τουλουμτζίδου με την υποστήριξη των επιμελητών Ραφαέλας Νίκα και του Νίκου Βιάνα.

*Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ | Διάρκεια ως: 10 Φεβρουαρίου

ΙΒΑ – Παράλληλη έκθεση | Το μοντέλο Κοινωνικής Κατοίκησης της Βιέννης και η Περίπτωση της Θεσσαλονίκης – Συνομιλίες

Η Διεθνής Έκθεση Αρχιτεκτονικού Έργου της Βιέννης (Internationale Bauausstellung Wien – IBA Wien), με θέμα «Πώς θα κατοικούμε αύριο;», έρχεται στη Θεσσαλονίκη, εγκαινιάζοντας έναν ανοιχτό διάλογο για το μέλλον της κατοίκησης και τη διασφάλιση προσιτής στέγης στις ευρωπαϊκές πόλεις.  Η εκδήλωση αποτελεί μια πρωτοβουλία του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον Δήμο της Βιέννης.

Σύμφωνα με τους διοργανωτές, «το δικαίωμα στη στέγαση έχει αναδειχθεί σε ζήτημα υψίστης σημασίας σε ολόκληρη την Ευρώπη μετά την πανδημία του κορονοϊού. Τα θέματα που αφορούν την κατοίκηση και την πρόσβαση σε προσιτή στέγη βρίσκονται πλέον στο επίκεντρο της πολιτικής, ενώ και στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια καταγράφονται σημαντικές εξελίξεις γύρω από αυτό το ζήτημα».

Το μοντέλο κατοικίας της Βιέννης, όπως επισημαίνουν οι διοργανωτές, αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα μελέτης. Για σχεδόν έναν αιώνα, η πόλη έχει αναπτύξει επιτυχημένες πολιτικές στέγασης, ενταγμένες σε ένα ευρύτερο πλαίσιο πολεοδομικού και αστικού σχεδιασμού. Η αρχιτεκτονική της Βιέννης εξελίσσεται συνεχώς, υιοθετώντας καινοτόμες προσεγγίσεις που ανταποκρίνονται στις τεχνολογικές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις της κάθε εποχής. Η ανάπτυξη συλλογικού διαλόγου και η αναζήτηση λύσεων γύρω από το ερώτημα «Πώς θα κατοικούμε αύριο;» αποτέλεσαν τον πυρήνα της IBA Βιέννης, μιας πρωτοβουλίας η οποία ξεκίνησε το 2016, ολοκληρώθηκε το 2022 και συνεχίζει να επηρεάζει τις σύγχρονες πρακτικές για την εξασφάλιση προσιτής στέγης για όλους.

Η παρουσίαση της Έκθεσης στη Θεσσαλονίκη θα πλαισιωθεί από παράλληλες εκδηλώσεις και δράσεις σε διάφορα σημεία της πόλης, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν έως τις αρχές Νοεμβρίου. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα περιλαμβάνει συμπόσιο με διεθνείς ομιλητές, παράλληλη έκθεση, καθώς και τραπέζι συζήτησης, ξεναγήσεις, τοπικές παρεμβάσεις και άλλες ανοιχτές δράσεις για το κοινό.

Σύμφωνα με τους διοργανωτές, η παρουσίαση της IBA Βιέννης στη Θεσσαλονίκη επιδιώκει να ενισχύσει τον δημόσιο διάλογο γύρω από το ζήτημα της κατοίκησης στις ελληνικές πόλεις, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη Θεσσαλονίκη, και να ενθαρρύνει τη συνεργασία ανάμεσα στους τοπικούς και εθνικούς φορείς που συμμετέχουν στον σχεδιασμό των γειτονιών και την κατασκευή της κατοικίας.

* Η έκθεση συνεχίζεται στην Πολυτεχνική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και θα μείνει ανοιχτεί έως και την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2025 

Έκθεση Χαρτών «Πανεπιστημίου Πόλις: 100 χρόνια ΑΠΘ»

Έκθεση Χαρτών, με τίτλο: «Πανεπιστημίου Πόλις: 100 χρόνια ΑΠΘ. Η εξέλιξη της δημιουργίας της Πανεπιστημιούπολης του ΑΠΘ μέσα από χάρτες και τοπογραφικά διαγράμματα», πραγματοποιεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, από τις 15 Οκτωβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025, στο Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας (προβλήτα Α΄, Λιμάνι Θεσσαλονίκης).

Η Έκθεση διοργανώνεται στο πλαίσιο του εορτασμού για τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την ίδρυση και λειτουργία του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.

Η Έκθεση παρουσιάζει και περιγράφει σε αδρές γραμμές την ιστορία της δημιουργίας και ανάπτυξης της Πανεπιστημιούπολης, έχοντας ως βάση τόσο τις απεικονίσεις σε χάρτες και τοπογραφικά διαγράμματα όσο και τις περιγραφές σε ιστορικά κείμενα και έγγραφα.

Η είσοδος στην Έκθεση είναι ανοιχτή για το κοινό.

Διάρκεια Έκθεσης: 15/10/2025 έως 31/12/2025 

Η Έκθεση Frida Kahlo: Beyond the Icon – Immersive Experience | Panorama Digital Theatre

Η έκθεση είναι συν-δημιουργία των Frida Kahlo Corporation και της Layers of Reality, Ισπανικού Centre of Digital Arts και παρουσιάζεται στην Ελλάδα από την εταιρία Video Theatre.

Η νέα έκθεση αποτελεί έναν ξεχωριστό συνδυασμό παραδοσιακών εκθεμάτων, ψηφιακών εγκαταστάσεων και προηγμένων εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας.

Ανακαλύψτε τον κόσμο της Φρίντα Κάλο μέσα από έναν πρωτότυπο καθηλωτικό τρόπο με τον συνδυασμό παραδοσιακών εκθεμάτων (έργα, φωτογραφίες, κοστούμια και γλυπτά) με ψηφιακές δημιουργίες κι εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας (τρισδιάστατες οπτικοακουστικές προβολές, video mapping και virtual reality), αναβιώνοντας με μοναδικό τρόπο τις σημαντικότερες στιγμές της ζωής και της δημιουργίας της.

Στον 21ο αιώνα, η κληρονομιά της Φρίντα Κάλο ηχεί πιο δυνατά από ποτέ. Η ζωή της καθηλώνει, εκπλήσσει και εμπνέει, αποκαλύπτοντας μια γυναίκα που αψήφησε τις αντιξοότητες με επιμονή, δύναμη, εξέγερση και ασύγκριτο ταλέντο.

Η προσωπικότητά της, μπροστά από την εποχή της, συνεχίζει να γοητεύει, καθιστώντας την ιστορία της ένα διαχρονικό σύμβολο ανθεκτικότητας και δημιουργικότητας. Ξεκινήστε ένα ζωντανό ταξίδι μέσα από τη ζωή της Μεξικανής καλλιτέχνιδας Φρίντα Κάλο με τη βοήθεια της ψηφιακής τέχνης. Αυτή η περιπέτεια εμβύθισης αξιοποιεί τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες για να προσφέρει μια πραγματικά μοναδική εμπειρία.

*Panorama Digital Theatre (Λεωφόρος Μίκη Θεοδωράκη 15 ) | Από 29 Σεπ έως 12 Ιαν 2026 | Δευτέρα έως Κυριακή | Εισιτήρια: από 12€ | Προπώληση: more.com 

«Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες»: Μια πρωτοποριακή έκθεση Ιστορίας και Τεχνητής Νοημοσύνης από τον Δήμο Καλαμαριάς και το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» 

Η έκθεση «Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες» είναι μια πρωτοποριακή εικαστική και τεχνολογική εμπειρία, που επιχειρεί να ανοίξει έναν διάλογο ανάμεσα στην τέχνη, την Τεχνητή Νοημοσύνη και την ίδια την έννοια της πραγματικότητας.  Από ένα αρχείο περισσότερων από 50.000 φωτογραφιών του 19ου και 20ού αιώνα, επιλέχθηκαν περίπου 1.000 εικόνες που «ζωντανεύουν» για πρώτη φορά με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η ιστορία της πόλης μεταμορφώνεται σε μια εμπειρία εμβύθισης, όπου ο επισκέπτης μπορεί να «περπατήσει» στην Εγνατία του περασμένου αιώνα, να «δει» το τραμ να κινείται στην παραλία και να «συναντήσει» πρόσωπα που χάθηκαν στον χρόνο.

Η έκθεση χωρίζεται σε τέσσερις θεματικές ενότητες – από τη «Σκηνοθετημένη Πραγματικότητα» έως τη «Νέα Πραγματικότητα» – που οδηγούν τον θεατή από το ορατό στο αμφισβητούμενο και τελικά στο πρωτογενές, αρχειακό υλικό, εκεί όπου η μνήμη ξαναβρίσκει την αυθεντικότητά της.

Την τεχνική υλοποίηση των βίντεο και του ψηφιακού περιεχομένου υπογράφει ο Θοδωρής Ράντος, ο οποίος σημείωσε πως η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει ήδη ξεπεράσει το στάδιο της απλής αληθοφάνειας. «Το ζητούμενο δεν είναι να παραποιήσουμε το παρελθόν, αλλά να το κατανοήσουμε καλύτερα μέσα από τα ίδια του τα ίχνη», είπε.

Η «Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες» δεν είναι απλώς μια έκθεση φωτογραφίας. Είναι μια πρόσκληση να ξαναδούμε τη Θεσσαλονίκη και την Ιστορία με νέα μάτια, να αναρωτηθούμε πώς η τεχνολογία επηρεάζει τη μνήμη και πώς ο πολιτισμός μπορεί να παραμείνει ζωντανός μέσα από αυτήν.

Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού
15 Οκτωβρίου – 31 Δεκεμβρίου 2025
 Είσοδος ελεύθερη Η έκθεση πραγματοποιείται από τον Δήμο Καλαμαριάς και το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής», με την υποστήριξη και την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.

Résonances | ΑΝΑΣΥΝγΡΑΦΕΣ και Υλικότητες 1982-2025 Έκθεση του Άρι Γεωργίου | Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης

Γαλλικό Ινστιτούτο

Στην έκθεση συμπλέκονται δύο διαχρονικές ενότητες του εικαστικού έργου του Άρι Γεωργίου. Οι «ΑΝΑΣΥΝγΡΑΦΕΣ», που έχουν την αφετηρία τους στο 1982, οι οποίες αντιπαρατίθενται με τις «Υλικότητες / Matérialités» της δεκαπενταετίας 2000-2015. «Με κυριότερο κοινό τους παρονομαστή την ύλη, την υφή, την επιφάνεια, το ίχνος και τις αλληλο-παραπομπές τους καταγράφουν, απογράφουν, συλλέγουν και ανασυνθέτουν διά της φωτογραφίας “επεισόδια” της ύλης που μας περιβάλλει και που, ανάλογα με την περίπτωση, προβάλλουν ως δυνητικοί υποκινητές συγκίνησης ή αναστοχασμού», επισημαίνει ο καλλιτέχνης.

Ο γαλλικός τίτλος Résonances μόνο τυχαίος δεν είναι αφού «η συγκεκριμένη λέξη συναιρεί έννοιες όπως η αντήχηση, η συνήχηση, ο αντίκτυπος, η ηχώ, ο συντονισμός, ο παλμός, η δόνηση, η ιδιοσυχνότητα, η αντανάκλαση, η ανταπόκριση, ακόμη και η απήχηση».

Παράλληλα, στο πλαίσιο της έκθεσης, στις 16 Οκτωβρίου, θα διεξαχθεί συναυλία υπό τον τίτλο «ΑΝΑΣΥΝγΡΑΦΕΣ [συν] μουσική / “μια περιέργεια”» με τις μουσικές ερμηνείες εικαστικών έργων του Άρι Γεωργίου εκ μέρους πλειάδας διακεκριμένων ερμηνευτών, αυτοσχεδιαστών, συνθετών όπως οι Σάκης Παπαδημητρίου, Μιχάλης Λαπιδάκης, Δήμος Γκουνταρούλης, Νεκτάριος Καραντζής, Σαβίνα Γιαννάτου, Λόλα Τότσιου, Θεόφιλος Σωτηριάδης, Κυριάκος Γκουβέντας, Λενιώ Λιάτσου, Θοδωρής Πατσαλίδης, Βασίλης Μπακόπουλος.

Ισχυροί δεσμοί συνδέουν τον Άρι Γεωργίου με το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης ήδη μετά το τέλος των σπουδών Αρχιτεκτονικής στο Μονπελιέ το 1978. Οι συνεργασίες με το Ινστιτούτο υπήρξαν θεμελιακές για την δρομολόγηση του Parallaxis ’85 και αργότερα της Photosynkyria, ενώ στο Ινστιτούτο διοργανώθηκε η πρώτη του μεγάλη εικαστική έκθεση το 1987. Σχεδόν τέσσερις δεκαετίες αργότερα, η επιστροφή του στο Γαλλικό Ινστιτούτο υπενθυμίζει τη σημασία της Γαλλίας στη διαμόρφωσή του ως καλλιτέχνη καθώς με τις ΑΝΑΣΥΝγΡΑΦΕΣ είχε συμμετάσχει στη 12η Μπιενάλε του Παρισιού το 1982.

Διάρκεια έκθεσης: Έως 29 Νοεμβρίου 2025 – Ώρες λειτουργίας:  Πέμπτη και Παρασκευή 18:00 – 21:00 Σάββατο 11:00 – 14:00

GOVEDAROU ART GALLERY – ΝΤΕΛΙΡΙΟ

Η Νατάσα Γκοβεδάρου, εικαστικός, curator και ιδιοκτήτρια της Govedarou Art Gallery συνδιοργανώνει με τη ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια MSc κυρία Ζωή Γεωργιάδου τη θεματική ομαδική έκθεση με τίτλο”Delirium”στο χώρο της γκαλερί στη Γ.Παπανδρέου 5. Το θέμα της έκθεσης επιλέχτηκε με αφορμή τη Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής υγείας που είναι στις 10 Οκτωβρίου, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να αφυπνίσουμε μέσω της τέχνης το κοινό για τη σοβαρή και πλέον πολύ συχνή αυτή ψυχική κατάσταση.

Λίγα λόγια για το Ντελίριο από τη ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια MSc κυρία Ζωή Γεωργιάδου:

“Το Ντελίριο(delirium) ή οξύ οργανικό ψυχοσύνδρομο προέρχεται από τη λατινική λέξη delirare, που σημαίνει ξεστρατίζω, ξεφεύγω από την πορεία μου και από την πραγματική αντίληψη των πραγμάτων. Πρόκειται για μια οξεία διαταραχή σε επίπεδο συνείδησης και γνωστικών λειτουργιών της οποίας η έναρξη είναι ταχεία και παρουσιάζει διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας. Χαρακτηρίζεται από σύγχυση, διακυμάνσεις στην εγρήγορση, αποπροσανατολισμό, ψευδαισθήσεις ή παραληρητικές ιδέες. Συνιστά υποκειμενικό βίωμα, το οποίο διαμορφώνεται και εκφράζεται με μοναδικό τρόπο αντανακλώντας την αλλοιωμένη εμπειρία του ατόμου από το εξωτερικό περιβάλλον. Σύμφωνα με τον Αμερικάνικη Ψυχολογική Εταιρεία (APA, 2013), πρόκειται για μια αυταπάτη, μια ψευδής πεποίθηση που δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα, την οποία ένα άτομο κατέχει ακλόνητα και δεν είναι σε θέση να αλλάξει, παρά τα αντικρουόμενα στοιχεία και επιχειρήματα.”

Συμμετέχοντες εικαστικοί:

Bataineh Ziad Dimitris, Bibekananda Santra, Maros (Maria Rosaria Mazzeo), Stavrakaki Johanna, Αδαμαντίδης Γιάννης, Αλεξανδρίδου Αγγελική, Γερούκη Ζωή, Γεωργούλας Αντώνης, Γιαρεντζίδης Βασίλης, Γκοβεδάρου Νατάσα, Γουγόπουλος Δημήτρης, Ζαχαρούδης Στέλιος, Ηλιάδης Λάζαρος, Νούνη Αθανασία, Παΐσιου Ραφαηλία Μαρίνα, Παρασκευαΐδου Ειρήνη, Παταργιάς Χρήστος, Ράντζου Βασιλική, Τοκμακίδης Παναγιώτης, Χατζοπούλου Δέσποινα

Διάρκεια: έως 31 Οκτωβρίου 2025 Στη Govedarou Art Gallery Γ.Παπανδρέου 5 (πρώην Ανθέων), στάση Γεωργίου Επιμέλεια έκθεσης: Νατάσα Γκοβεδάρου Συνδιοργάνωση: Ζωή Γεωργιάδου Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια MSc

Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή και Σάββατο: 11:00 – 14:00  Τρίτη και Πέμπτη: 11:00 – 14:00 και 18:00 – 20:00 Govedarou Art Gallery, Γ.Παπανδρέου 5 (πρώην Ανθέων), στάση Γεωργίου

Έκθεση «Το Λούβρο του Πολύκλειτου Ρέγκου» στο Βαφοπούλειο 

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης και το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο διοργανώνουν στο πλαίσιο των 60ων ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ 2025 την έκθεση «Το Λούβρο του Πολύκλειτου Ρέγκου» από τις 10 Οκτωβρίου έως τις 05 Νοεμβρίου 2025.

Η έκθεση αφιέρωμα στον Πολύκλειτο Ρέγκο (1903-1984) διοργανώνεται σαράντα ένα χρόνια από το θάνατο του καλλιτέχνη, του «πατριάρχη της ζωγραφικής στη Βόρειο Ελλάδα», κατά τον ακαδημαϊκό, ιστορικό τέχνης Χρύσανθο Χρήστου και προσωπικού φίλου του αείμνηστου Γιώργου Βαφόπουλου, ο οποίος εγκαινίασε το 1983 το Βαφοπούλειο με αναδρομική έκθεσή του.

Τα έργα είναι άγνωστα και αδημοσίευτα, λάδια, σχέδια και χαρακτικά της περιόδου 1930-1935, κατά την οποία ο Ρέγκος φοίτησε στο Παρίσι, στο Λούβρο και στις ακαδημίες Ecole de la Grande Chaumière και Colarossi. Τα έργα αυτά αποτελούν ομάδα αντιγράφων από έργα προαναγεννησιακών και αναγεννησιακών δημιουργών, πολύτιμη παρακαταθήκη της οικογενειακής συλλογής, τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά.

Η έκθεση θα λειτουργεί Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 09:00 έως τις 14:00 και από τις 17:00 έως τις 21:00. Έισοδος ελεύθερη

Η ατομική έκθεση Φωτογραφίας του Παναγιώτη Παπουτσή με τίτλο “Mabuhay”,  παρουσιάζεται στην esp+ gallery στη Θεσσαλονίκη.

Η περιοχή των Αμπελοκήπων αποτελεί εδώ και πολλές δεκαετίες έναν σημαντικό τόπο διαμονής για την κοινότητα των Φιλιππινέζων στην Αθήνα. Οι πρώτης γενιάς Φιλιππινέζοι που διαμένουν στην Αθήνα διατηρούν στενή επαφή με την πατρίδα τους σε συναισθηματικό, επικοινωνιακό και οικονομικό επίπεδο. Χρησιμοποιούν τη μητρική τους γλώσσα, όπου είναι δυνατό, εργάζονται σκληρά και κάνουν οικονομίες. Έτσι, συντηρούν με εμβάσματα συγγενείς τους στις Φιλιππίνες και προσφέρουν στα παιδιά τους αξιοπρεπή διαβίωση και σπουδές, προσδοκώντας σε ένα καλύτερο μέλλον. Η δεύτερη και ιδίως η τρίτη γενιά Φιλιππινέζων υιοθετεί μια πιο σύγχρονη, προσωπική κουλτούρα σε σύγκριση με τους προγόνους τους, συνυφασμένη με τα πρότυπα της εποχής τους. Η φωτογραφική έκθεση “Mabuhay” αποτελείται σε μεγαλύτερο ποσοστό, από φωτογραφικά πορτραίτα Φιλιππινέζων μεταναστών της Αθήνας σε εξωτερικούς χώρους της περιοχής των Αμπελοκήπων. Μικρότερο ποσοστό της σειράς περιλαμβάνει εικόνες νεκρής φύσης από εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, όπου δραστηριοποιούνται. Ο όρος “Mabuhay” σημαίνει ζήτω ή να ζήσετε και χρησιμοποιείται συχνά ως χαιρετισμός φιλοξενίας ή ευχή, όπως το καλωσόρισμα σε εκδηλώσεις υποδοχής, εορτασμούς και επίσημες τελετές. Η έντονη θρησκευτικότητα των Φιλιππινέζων είναι εμφανής στην κοινωνική τους συμπεριφορά και αποτυπώνεται στη γλώσσα του σώματος, καθώς η σωματική τους στάση παραπέμπει σε προσευχή. Επιπλέον, τα ήρεμα βλέμματά τους αποπνέουν πνευματικότητα, σαν να προσεύχονται. Στις εικόνες νεκρής φύσης, η επιλογή πολιτιστικών και θρησκευτικών αντικειμένων παραπέμπει αισθητικά και εννοιολογικά στις αξίες της κοινότητας και στην ιδιαίτερη πατρίδα τους, τις Φιλιππίνες. Παναγιώτης Παπουτσής

Η φωτογραφική δουλειά του Παναγιώτη Παπουτσή αποτελεί έναν οπτικό χάρτη της Φιλιππινέζικης κοινότητας στην Αθήνα, ένα μωσαϊκό από στιγμές καθημερινότητας, διαδρομές χαραγμένες μέσα στο αστικό πλέγμα, και πρόσωπα που αφηγούνται μια ιστορία μετανάστευσης, αντοχής και ταυτότητας. Κάθε εικόνα λειτουργεί σαν ένα παράθυρο σε μια παράλληλη πόλη, μια αθέατη γεωγραφία που αποτυπώνει τη δυναμική συνύπαρξη δύο κόσμων. Πρόκειται για μία φωτογραφική σειρά που δεν περιορίζεται στην απεικόνιση, αλλά διαμορφώνει μια νέα, υβριδική γεωγραφία, εκεί όπου η Αθήνα και η Μανίλα διασταυρώνονται, συνομιλούν και συνυπάρχουν, αναδεικνύοντας τις αόρατες διαδρομές της μετανάστευσης μέσα στο σώμα της πόλης των Αθηνών.

Εγκαίνια: Σάββατο 1 Νοεμβρίου στις 20:00 – Διάρκεια: 1-21 Νοεμβρίου 2025

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή 10:00-18:00 – esp+: Ναυμαχίας Έλλης 5, Λαδάδικα 54625, Θεσσαλονίκη

Είσοδος ελεύθερη

Ιφιγένεια Βασδάρη | «Πυραμίδα Συναισθημάτων» |Έκθεση Ζωγραφικής

Η Ιφιγένεια Βασδάρη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1964. Έκανε σπουδές στην αισθητική . Αλλά η αγάπη της για την τέχνη την οδήγησε γρήγορα σε άλλους δημιουργικούς δρόμους. Από τα πρώτα της βήματα πειραματίστηκε με θέματα, χρώματα και υλικά, ύφασμα κεραμικά ,γυαλί, αναζητώντας τη δική της εικαστική φωνή.

Οι συνθέσεις της αντλούν έμπνευση από τοπία και ανθρώπινες μορφές, χωρίς να περιορίζονται σε μια ρεαλιστική απεικόνιση. Μέσα από έναν ονειρικό κόσμο, η ανθρώπινη φιγούρα συχνά μεταμορφώνεται σε σύμβολο, γέφυρα ανάμεσα στο ορατό και το αθέατο. Για τη Βασδάρη, η ζωγραφική δεν είναι απλώς εικόνα· είναι ένα μέσο που καλεί τον θεατή να ξαναδεί τον κόσμο με νέο βλέμμα και να ανακαλύψει ρόλους που εναλλάσσονται — άλλοτε διακοσμητικούς, άλλοτε διδακτικούς και άλλοτε σαν οδηγούς προς τα όνειρα.

Η καλλιτέχνις έχει παρουσιάσει το έργο της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε χώρες όπως η Βόρεια Μακεδονία, η Βουλγαρία ,Βοσνία, Σερβια και η Τουρκία, ενώ έχει συμμετάσχει και σε διεθνή συμπόσια ζωγραφικής στις ίδιες χώρες.

Η παρούσα έκθεση, με τίτλο Φύσεως Αινίγματα, αποτελεί μια πρόσκληση να περιπλανηθούμε μαζί της στον μυστηριακό διάλογο της φύσης με την ανθρώπινη ψυχή.

*Διάρκεια έκθεσης έως 30 Οκτωβρίου 

«Χώροι Μνήμης, Τόποι Μαρτυρίου» Εγκαίνια έκθεσης φωτογραφίας στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα

Το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας σας προσκαλεί στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας «Χώροι Μνήμης, Τόποι Μαρτυρίου» του Νίκου Κοσμίδη, την Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2025 στις 19:00, στην Αίθουσα «Αλέξανδρος Χαΐτογλου» του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα. Την έκθεση θα εγκαινιάσει ο Αντιπεριφερειάρχης ΜΕ Θεσσαλονίκης, κ. Κωνσταντίνος Ν. Γιουτίκας.

Η ιστορική μνήμη δεν είναι μια απλή αναδρομή στο παρελθόν, αλλά ένας ζωντανός μηχανισμός που επιτρέπει στις κοινωνίες να αναστοχάζονται την πορεία τους και να επαναπροσδιορίζουν τις αξίες τους. Οι μνημονικοί τόποι —οι χώροι όπου η μνήμη αποκτά υλική και βιωματική διάσταση— διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση αυτής της ιστορικής συνείδησης.

Η έκθεση «Χώροι Μνήμης, Τόποι Μαρτυρίου» σε επιμέλεια της Καθηγήτριας του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών και Διευθύντριας του ΚΕΜΙΤ-ΙΜΜΑ, κας Σταυρούλας Μαυρογένη, παρουσιάζει, μέσα από πλούσιο φωτογραφικό υλικό, χώρους μνήμης και μαρτυρικούς τόπους του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Οι επιλεγμένες φωτογραφίες φωτίζουν την ιστορική και ηθική σημασία αυτών των τόπων —τόπων θυσίας, αντίστασης και ανθρώπινης οδύνης— υπενθυμίζοντας ότι η ενεργή διατήρηση της μνήμης είναι πράξη ευθύνης και δημοκρατικής συνείδησης.

Η έκθεση πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 80 χρόνων από τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και διοργανώνεται σε συνεργασία με το πρόγραμμα «Δράσεις Ιστορίας Μνήμης Πολιτισμού» και με την υποστήριξη του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης. Τον γενικό συντονισμό έχει η Διευθύντρια του ΙΜΜΑ, Φιλόλογος–Μουσειολόγος, κ. Αθηνά Παυλίδου.

Οι φωτογραφίες του Νίκου Κοσμίδη, Υποψήφιου Διδάκτορα στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, αποτελούν μέρος μιας δεκαετούς επιτόπιας έρευνας πάνω σε σημεία και τοπόσημα σκοτεινής μνήμης του ευρωπαϊκού χώρου, μέσα από την οποία διερευνά τη σχέση χώρου, μνήμης και ταυτότητας.

Η έκθεση υπενθυμίζει ότι η μνήμη δεν αφορά μόνο το παρελθόν· αφορά πρωτίστως το παρόν και το μέλλον. Γιατί μόνο μέσα από τη μνήμη μπορούμε να θεμελιώσουμε έναν πιο δίκαιο, ανεκτικό και δημοκρατικό κόσμο.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα υλοποιηθούν θεματικές ξεναγήσεις για την εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς και ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσα από το οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες θα προσεγγίσουν την ιστορία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου με κριτικό και σύγχρονο βλέμμα, αναστοχαζόμενοι πάνω σε ζητήματα ταυτότητας, στερεοτύπων και συλλογικής ευθύνης.

Διάρκεια Έκθεσης: 21 Οκτωβρίου 2025-31 Ιανουαρίου 2026 

Το «Μωσαϊκό αναζητήσεων: Ο κόσμος του Βαγγέλη Γαληνού» είναι η νέα έκθεση που φιλοξενεί το Τελλόγλειο μέχρι το τέλος Νοεμβρίου και την επιμέλεια έχουν η Ραφαέλα Νίκα και ο Νίκος Βιάνας.

Η αναδρομική έκθεση «Μωσαϊκό αναζητήσεων: Ο κόσμος του Βαγγέλη Γαληνού» παρουσιάζει τη δημιουργική πορεία ενός καλλιτέχνη που, για περισσότερες από έξι δεκαετίες, αναζητά διαρκώς νέους τρόπους έκφρασης μέσα από την ύλη, το φως και το πνεύμα.

Περισσότερα από ογδόντα έργα και τεκμήρια συνθέτουν το πολύχρωμο παλίμψηστο της ζωής και της τέχνης του, από τη δεκαετία του 1960 έως και σήμερα.

Ψηφίδες, ξύλα, κεραμικά, πλεξιγκλάς, αλουμίνιο, μπρούντζος, μάρμαρο, άμμος, μόλυβδος και πλήθος άλλων υλικών συνυφαίνονται σε έργα όπου η παράδοση του ψηφιδωτού συναντά τη σύγχρονη αισθητική και τη φιλοσοφική αναζήτηση. Με την τεχνική του άμεσου και του έμμεσου τρόπου, ο Γαληνός δημιουργεί επιφάνειες πάνω στις οποίες συνδιαλέγονται η θρησκεία, το περιβάλλον, η κοινωνία, η πολιτική, η αστρονομία.

«Το έργο του Βαγγέλη Γαληνού είναι ένα μωσαϊκό ιδεών, εμπειριών και συναισθημάτων· μια συνεχής πορεία αναζήτησης, όπου κάθε ψηφίδα γίνεται φορέας μιας προσωπικής αλλά και συλλογικής μνήμης.

Η έκθεση αυτή επιχειρεί να φωτίσει τον κόσμο του, έναν κόσμο όπου η τέχνη λειτουργεί ως γέφυρα ανάμεσα στο ορατό και το άυλο, το παρελθόν και το παρόν, το ανθρώπινο και το κοσμικό», σημειώνουν οι δύο επιμελητές του Τελλογλείου για την έκθεση, Ραφαέλα Νίκα και Νίκος Βιάνας.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ: Έως 30 Νοεμβρίου 2025

“Όψεις παραστατικότητας στη σύγχρονη ελληνική ζωγραφική” –  Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης

Η έκθεση, που διοργανώνεται στο πλαίσιο των 60ων Δημητρίων από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και τη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος, παρουσιάζει επιλεγμένα έργα της σύγχρονης ελληνικής παραστατικής ζωγραφικής, τα οποία ανήκουν στη συλλογή του Καθηγητή και Κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών Σχεδιασμού του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδας, Ιορδάνη Κοτζαϊβάζογλου.

Η έκθεση, περιλαμβάνει περίπου 100 αντιπροσωπευτικά έργα, κυρίως λάδια, καταξιωμένων Νεοελλήνων ζωγράφων των γενεών κυρίως του 1960, 1970, 1980 και μετά, όπως οι Κ. Γραμματόπουλος, Μποστ, Π. Τέτσης, Δ. Μυταράς, Α. Φασιανός, Μ. Μακρουλάκης, Χ. Μπότσογλου, Π. Σάμιος, Σ. Σόρογκας, Β. Σπεράντζας, Π. Ζουμπουλάκης, Α. Δρούγκας, Γ. Ψυχοπαίδης, Μ. Κτιστόπουλου, Σ. Δασκαλάκης, Ε. Κανά, Κ. Γεωργίου, Γ. Κόρδη, Ε. Σακαγιάν, Τ. Μαντζαβίνος, Ν. Αγγελίδης, Α.Μ. Τσακάλη, Κ. Ντιός, Μ. Χάρος, Τ. Μισούρας, Γ. Ρόρρης, Μ. Φιλοπούλου, Κ. Κερεστετζής, Α. Τιτάκης, Ε. Μπιτσάκης, Σ. Γεωργιάδης, Θ. Κατσιπάνος, Τ. Βαΐτσης, Ανδριανός (Σωτήρης) και Δ. Αγγελόπουλος. Επίσης, θα εκτίθενται επιλεγμένα χαρακτικά και σχέδια των Σ. Βικάτου, Δ. Γαλάνη, Ν. Χατζηκυριάκου – Γκίκα, Γ. Τσαρούχη, Α. Κανά κ.α.

Οργάνωση έκθεσης: Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης Επιμέλεια – Σχεδιασμός έκθεσης: Θάλεια Μαρία Αλεξάκη, Μουσειολόγος Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης

*Διάρκεια έκθεσης:Έως 06|12|2025 | Είσοδος ελεύθερη

«Το έξω χάραγμα. Ημερίδα στη μνήμη της Άντειας Φραντζή. Ποίηση, κριτικός λόγος, φιλολογία» – Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ

Ο Τομέας Νεοελληνικών και Συγκριτολογικών Σπουδών του Τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ διοργανώνει Ημερίδα με τίτλο «Το έξω χάραγμα. Ημερίδα στη μνήμη της Άντειας Φραντζή. Ποίηση, κριτικός λόγος, φιλολογία», στις 29 Οκτωβρίου 2025, ώρες 17:00 με 21:00, στον πολυχώρο πολιτισμού Ισλαχανέ, τιμώντας ένα ξεχωριστό μέλος της ακαδημαϊκής του οικογένειας.

Ο πολυχώρος πολιτισμού «Ισλαχανέ», που φιλοξενεί την Ημερίδα, διαθέτει μια μόνιμη έκθεση που αφορά στην ιστορία του ίδιου του μνημείου και, παράλληλα, φιλοξενεί την περιοδική έκθεση «Ζωγραφική σε Αχαρτογράφητα Νερά», με έργα ασθενών του πρώην Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης (επιμέλεια Σώτου Ζαχαριάδη). Στις εκθέσεις μπορούν να περιηγηθούν όσοι παρακολουθήσουν την Ημερίδα.

Ταυτόχρονα, τις δύο τελευταίες εβδομάδες του Οκτώβρη φιλοξενείται η εικαστικός και συγγραφέας Ναταλία Καραγιάννη, προκειμένου να δημιουργήσει μία in situ εγκατάσταση, εμπνευσμένη από τον χώρο. Στη διάρκεια του διαλείμματος της Ημερίδας, η καλλιτέχνις θα παρευρίσκεται για να μοιραστεί/παρουσιάσει το έργο της «Τρεις ανάσες καθαρό αέρα».

ΕΚΘΕΣΗ | ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Email Image

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης σε συνεργασία με το Ε΄ Εργαστήριο* του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ παρουσιάζουν την έκθεση: Μεταμορφώσεις ενός κειμένου με έργα φοιτητών/φοιτητριών του Ε΄ Εργαστηρίου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ., βασισμένα στο βιβλίο της Τέτας Μακρή: «Το μερίδιο των αγγέλων. Γράμμα σε έναν νέο ζωγράφο»(εκδ. Μελάνι).

Στους φοιτητές και τις φοιτήτριες προσφέρθηκαν αντίτυπα του βιβλίου, τα οποία είχαν μια μικρή “ατυχία” στο βιβλιοδετείο, για να φιλοτεχνήσουν ένα δικό τους έργο, ως εξώφυλλο. Τα έργα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα εκφραστικών μέσων (ζωγραφική, κολάζ, ασαμπλάζ, ψηφιακά μέσα, σχέδιο). Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες στην έκθεση μεταφέρουν στα έργα τους το δικό τους μερίδιο, ως απόσταγμα της ανάγνωσης ολόκληρου του βιβλίου ή ως αναφορά σε αποσπάσματά του.

Συμμετέχουν: Ελένη Αλεκτορίδου, Ιορδάνης Αρβανίτης, Δάφνη Βλασίδου, Λεωνίδας Γεροντίδης, Ευάγγελος Ζάχος, Δήμητρα Ζυμάρη, Ευαγγελία Θεολόγου, Αφροδίτη Καράμαλη, Βασιλική Κασσανδρινού, Κωνσταντίνος Κατσαρέλης, Νίκη Καψάλη, Σάββας Κοντός, Νικόλ Κτίστου, Ειρήνη Κυρκούδη, Ερμιόνη Κωνσταντινίδου, Κατερίνα Λαζαρίδου, Μάγκυ Μακρή, Ανδρονίκη Μεϊμαρίδου, Μαρία Μάρθα Μπαρώνη, Άννα Μπότου, Ελισάβετ Μωραΐτη, Αριστέα Παπαδοπούλου, Εβελίνα Ράπη, Ανδριάνα Ρίζου, Ελευθερία Σιδερά, Ευσταθία Σαββίδου, Μαλαματένια Σουλιώτη, Λαμπρινή Σύψα, Τσαβέα Ελένη, Αφροδίτη Τσαχειρίδου, Λάμπρος Ψυρράκης.

* Στην έκθεση συμμετέχουν και δύο φοιτητές από το Α΄ Εργαστήριο Ζωγραφικής Διευθυντής Ε΄ Εργαστηρίου Ζωγραφικής: Λάμπρος Ψυρράκης Επιμέλεια έκθεσης: Ράνια Εμμανουηλίδου

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα