Οι εκθέσεις και οι εκδηλώσεις της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη από 14/4 έως 20/4

Αυτές τις εκθέσεις και τις εκδηλώσεις θα παρακολουθήσεις τη Μεγάλη Εβδομάδα!

Parallaxi
οι-εκθέσεις-και-οι-εκδηλώσεις-της-εβδο-1274045
Parallaxi

Τη Μεγάλη Εβδομάδα, η πόλη κινείται σε κατανυκτικούς ρυθμούς Πάσχα, οι εκκλησίες της πόλης γεμίζουν, αλλά οι εκδηλώσεις και οι εκθέσεις δε σταματούν. Ρίξε μια ματιά για το τι άλλο μπορείς να κάνεις αυτή την εβδομάδα!

Όσο για το πως θα πας, υπάρχει λύση! Κάνε προκράτηση τη διαδρομή σου μέσα από την εφαρμογή της Uber, με την επιλογή του Reserve.

Έκθεση – Χρήστος Αλαβέρας: Ζωγραφοπατήματα ώς το Τελλόγλειο και πέρα | Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ

Έργα του Χρήστου Αλαβέρα από την πρώιμη φάση έως και σήμερα, κάποια από αυτά μνημειακών διαστάσεων, που θα συναρπάσουν και θα συγκλονίσουν το κοινό, περιλαμβάνει η νέα έκθεση που διοργανώνει το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη.

Η καλλιτεχνική πορεία του Χρήστου Αλαβέρα, που μετράει περισσότερα από 40 χρόνια,παρουσιάζεται στην αναδρομική έκθεση με τίτλο «Χρήστος Αλαβέρας: Ζωγραφοπατήματα ώς το Τελλόγλειο και πέρα», η οποία θα εγκαινιαστεί την Τρίτη 8 Απριλίου στις 19:30 και θα διαρκέσει έως και τις 7 Σεπτεμβρίου 2025.

Οι επιμελητές της έκθεσης του Τελλογλείου Νίκος Βιάνας και Ραφαέλα Νίκα επισημαίνουν ότι «παρουσιάζονται δημιουργίες πρωτότυπες από ποικίλα υλικά -κάρβουνο, μολύβι, λάδια, ακρυλικά- και τα έργα του άλλοτε εμπνευσμένα από τη λογοτεχνία και την ποίηση, άλλοτε να αφηγούνται ιστορίες προσωπικού ή κοινωνικοπολιτικού χαρακτήρα, αλλά πάντα δίνουν το χαρακτηριστικό ύφος του καλλιτέχνη». Οι ίδιοι τονίζουν πως «πρόκειται για μια στάση καλλιτεχνικής έκφρασης που μετουσιώνεται σε πληθωρική δημιουργία, με κύριο μέσο το σχέδιο και ανθρωποκεντρική θεματολογία, αξιοποιώντας κυρίως την εξπρεσιονιστική αποτύπωση εκφράσεων προσώπων, γνωστών και μη, όπως ο Τραμπ, ο Σόιμπλε, ο Μπέκετ, ο Κάφκα κ.ά».

Η Γενική Διευθύντρια Τελλογλείου Ιδρύματος, Ομότιμη Καθηγήτρια ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά σημειώνει ότι «η αναδρομική του Χρήστου Αλαβέρα τη χρονιά που το Τελλόγλειο συμπληρώνει 25 χρόνια λειτουργίας αποτελεί το επιστέγασμα (και όχι το τέρμα) μιας μακρόχρονης σχέσης, μιας μακράς φιλίας που έχει τις ρίζες της στην Αλίκη Τέλλογλου.Γιατί εκεί στη δεκαετία του ’80 έζησα και μοιράστηκα μαζί της τη συνάντηση με τον Χρήστο, με τη δουλειά του (ψυχοπαθείς της Λέρου), που η Αλίκη θαύμαζε, υποστήριζε με πάθος εξαρχής.

Ο Χρήστος, σπουδαίος καλλιτέχνης, προικισμένος με έμφυτο ταλέντο, που αναπτύχθηκε σε γόνιμο έδαφος με λογοτεχνικές-ποιητικές καταβολές (γιος του Τηλέμαχου και της Ρούλας Αλαβέρα), έχει γαλουχηθεί στη λογοτεχνία, στην ποίηση, στο θέατρο, παρέα με τους Μπρεχτ, Μπέκετ, Όργουελ, Κόλβιτς, Σολωμό κ.ά.». Η κ. Γουλάκη – Βουτυρά αναφερόμενη στον Χρήστο Αλαβέρα επισημαίνει πως πρόκειται για «χαρακτηριστική περίπτωση αγνού καλλιτέχνη, αφοσιωμένου σε αξίες, με ιδιορρυθμίες που συναντούμε σε ιδιοφυή άτομα εκτός μέτρου, πιστεύει απόλυτα στη δύναμη της τέχνης. «Ο κίνδυνος δεν είναι να μην έχω ψωμί να φάω, αλλά να χάσω την πίστη μου σ’ αυτό που κάνω» (το δανείζεται από τον Μάκη Θεοφυλακτόπουλο).

Αυτή τη στάση τη μετατρέπει σε πληθωρική έκφραση με κύριο μέσο το σχέδιο, την ανθρωποκεντρική θεματολογία, αξιοποιώντας κυρίως την εξπρεσιονιστική αποτύπωση εκφράσεων προσώπων-πορτρέτων. Μια ζωγραφική που αντλεί από το οπτικό ερέθισμα -συνήθως την ανθρώπινη μορφή- το μεταφέρει με κάρβουνο ή χρώμα σε γρήγορη νευρική γραφή-χειρονομία, συχνά σε μεγάλες επιφάνειες όπου έντονα συναισθήματα, βιωματικά στοιχεία αναπτύσσονται σε ένα συναρπαστικό πηγαίο ειλικρινή σχολιασμό στιγμών που επιλέγει να κρατήσει στο χαρτί».

Η Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου μιλώντας για τον Χρήστο Αλαβέρα τονίζει πως «με την ευαισθησία που τον διακρίνει αντιμετωπίζει σύγχρονα προβλήματα της ανθρώπινης ύπαρξης, μεταφυσικά, ηθικά, πολιτικά, μάχεται για το μάθημα της τέχνης στα σχολεία, καυτηριάζει αδικίες, συχνά καυστικά και ανελέητα, με δικό του ιδιότυπο χιούμορ, συμπάσχει, στέκει με τρυφερότητα κοντά στους πρόσφυγες, στις κάθε είδους καταστροφές».

Σημειώνεται πως ο Χρήστος Αλαβέρας έχει συνεργαστεί στο Τελλόγλειο με ζωντανές εικαστικές δράσεις σε ιδιαίτερες εκθέσεις, μεταξύ άλλων στον Γκόγια, (2011), Ντελακρουά (2016), στον Χαλεπά (2022-23) και σε άλλες περιπτώσεις αποτυπώνοντας σχεδιαστικά στιγμιότυπα του κοινού αλλά και της έκθεσης, σαν ένα εικαστικό… ρεπορτάζ.

Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη: Ο Χρήστος Αλαβέρας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1965 και σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Συνέχισε για μεταπτυχιακές σπουδές στην Aki Akademie voor Beelndende Kunst του Enschede της Ολλανδίας και το 1991 ξεκινά την διδακτορική του διατριβή γύρω από τη σύγχρονη ελληνική λαϊκή ζωγραφική. Έχει πραγματοποιήσει και συμμετάσχει σε δεκάδες εκθέσεις, ομαδικές και ατομικές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει πραγματοποιήσει καλλιτεχνικά δρώμενα και performances σε διάφορες πόλεις σε Ελλάδα και Ευρώπη. Έργα του –ζωγραφικά, γλυπτά και χαρακτικά– βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού.

Διάρκεια:  08/04/2025 – 07/09/2025 | Ωράριο λειτουργίας εκθεσιακού: Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή 9:00-14:00, Τετάρτη 9:00-14:00 & 17:00-21:00, Σάββατο και Κυριακή 10:00-18:00.

ΑΓΟΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΙΙ’ | KATO PIKAP

Μία ομαδική πολυμεσική εικαστική έκθεση στον Χώρο KATO PIKAP, Ολύμπου 57, Θεσσαλονίκη

Παραγωγή: κολεκτίβα αρτίστικα κούκος | Επιμέλεια: Θανάσης Ράπτης | Συμμετέχουν: Βασίλης Καρκατσέλης, Μαρίνα Προβατίδου, Αργύρης Λιαπόπουλος, Κωνσταντίνος Κουμλής, Γιάννης Χολογγούνης, Θοδωρής Λάλος, Θανάσης Ράπτης, Γιάννης Μονογυός, Γιάννης Σταμενίτης, Αναστασία Τσετουλίδου, Γιώργος Πάλλης, Στεφανία Πατρικίου

Δώδεκα εικαστικοί καλλιτέχνες που ζουν και εργάζονται στη Θεσσαλονίκη αποτυπώνουν, με την δική τους προσωπική οπτική ο καθένας/ καθεμιά, την πρόσληψη του κόσμου, μέσα από τα πάνω και τα κάτω της ζωής. Γίνονται μάρτυρες της αγωνιώδους προσπάθειας του ανθρώπου να επιβιώσει μέσα σε όλο και πιο δυσβάσταχτες συνθήκες, όπως αυτές διαμορφώνονται μέσα από τους πολέμους, την προσφυγιά, τις οικολογικές καταστροφές, την αλλοίωση του κλίματος, τον ρατσισμό, τα παθήματα της Δημοκρατίας.

Χρησιμοποιούν διάφορα εκφραστικά μέσα όπως ζωγραφική, χαρακτική, artist’ book, εγκαταστάσεις, κολλάζ, φωτογραφία, ψηφιακή επεξεργασία.

Η κολεκτίβα αρτίστικα ‘κούκος’ (μία μετεξέλιξη της Ομάδας Φωτοχαρακτικής του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης) απαρτίζεται από εικαστικούς καλλιτέχνες που ζουν και δρουν στη Θεσσαλονίκη. Πολυμεσικά τυπώματα, φωτογραφική εικόνα – χαρακτική – κολάζ. Πεδίο δράσης: χώροι που φιλοξενούν την τέχνη, καθώς και ο δημόσιος χώρος.

Λειτουργεί τα τελευταία 5 χρόνια και κατά διαστήματα οι καλλιτέχνες μέλη του δουλεύουν μαζί στο εργαστήριο, μοιράζονται τεχνικές και ιδέες και με αυτή την πρακτική εμπλουτίζουν το έργο τους.

Διάρκεια Έκθεσης έως 24-04-2025 | Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 6-10μμ

Έκθεση assemblage | Οικόπολις

Τα έργα της Χριστίνας Καραδήμου περιλαμβάνουν δημιουργίες από ανακυκλωμένα και βιομηχανικά υλικά. Οι συνθέσεις της βασίζονται στην τεχνική του assemblage και αναδεικνύουν την έννοια της μεταποίησης. Η καλλιτεχνική της πορεία είναι συνυφασμένη με την εξερεύνηση νέων υλικών και μορφών. Η τέχνη της είναι κυρίως αφηρημένη αλλά και συμβολική. Τα έργα της μεταφέρουν νοήματα σχετικά με το πέρασμα του χρόνου, την αποδόμηση και την επαναδημιουργία.

Η Χριστίνα Καραδήμου χρησιμοποιεί την τεχνική του assemblage, που περιλαμβάνει τη συναρμολόγηση διαφόρων αντικειμένων σε τρισδιάστατες συνθέσεις. Τα έργα της δημιουργούνται κυρίως από ανακυκλωμένα και άχρηστα αντικείμενα, όπως σύρματα, καλώδια, μεντεσέδες, βίδες, παλιά κοσμήματα, κυκλώματα ξύλα κ.λπ.

Συνδυάζει σκληρά, ψυχρά υλικά (μέταλλα, μηχανικά εξαρτήματα) με πιο φυσικά και οργανικά στοιχεία (πέτρες, ξύλα), δημιουργώντας μια αντίθεση που προσδίδει βάθος και υφή στα έργα της.

Παρόλο που δουλεύει με την τεχνική του assemblage, το ύφος της φέρει επιρροές από τη street art και τη σύγχρονη γλυπτική, καθώς δίνει έμφαση στην αμεσότητα και την αλληλεπίδραση με το περιβάλλον.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Πέμπτη 3 Απριλίου, στις 19.00

Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στον κοινωνικό χώρο “Οικόπολις-μια παράλληλη πόλη” (Πτολεμαίων 29α, 5ος όροφος) | Διάρκεια από τις 3 έως τις 17 Απριλίου | Ώρες λειτουργίας της έκθεσης 18.00-21.00 καθημερινά εκτός Κυριακής

“Φιλόλαος 1923 – 2023” | Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης- Casa Bianca

Mία συνεργασία της Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης με τη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι . Κατσίγρα . Η έκθεση, παραγωγή της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας, οργανώθηκε στη γενέτειρα του καλλιτέχνη με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του και επανασχεδιάστηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης με βάση τις προδιαγραφές και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εκθεσιακού χώρου της Casa Bianca.

Η έκθεση έχει χαρακτήρα αναδρομικό και παρουσιάζει την εξελικτική πορεία του Φιλόλαου ως προς την εικαστική έκφραση και δημιουργία, με στόχο να προβάλλει το μέγεθος της προσωπικότητας του διεθνούς καλλιτέχνη, ο οποίος άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμά του σε Ελλάδα και Γαλλία.

Συνδέοντας το έργο και το όνομά του με τη δημόσια μνημειακή γλυπτική μεγάλης κλίμακας, επιτηδεύτηκε με βιομηχανικά υλικά, δημιουργώντας συνθέσεις και γλυπτά σε δημόσιους αστικούς, κυρίως, χώρους και περιβάλλοντα. Με την ίδια αισθητική αξία και μορφοπλαστική δεινότητα αντιμετώπισε και τα μικρότερης κλίμακας γλυπτά του από πηλό, ξύλο σίδηρο ή ανοξείδωτο χάλυβα.

Προσφιλή θέματά του σε πηλό και ξύλο οι “Γκογκότοι”, ζωόμορφα πλάσματα του μύθου, οι τορνευτές εύχυμες ξύλινες “Κυρίες”, έργα που παραπέμπουν στην αρχαία θεά των φιδιών και της γονιμότητας, αλλά και θαλασσινά τοπία και ανάγλυφα, καθώς και αφρόξυλα, που επίμονα λειαίνει η θάλασσα. Επίσης, μακέτες και έργα μικρότερου μεγέθους σε σίδηρο, αλλά και ανοξείδωτο χάλυβα, χρηστικά αντικείμενα της καθημερινότητας φιάλες, κούπες, καρέκλες , κοσμήματα.

Ο Φιλόλαος τιμήθηκε το 2005 από τη Γαλλική Κυβέρνηση για το σύνολο του έργου του, η οποία τον ανακήρυξε Αξιωματικό του Τάγματος των Γραμμάτων και Τεχνών. Μεταξύ άλλων διακρίσεων είναι και αυτή της Γαλλικής Ακαδημίας Αρχιτεκτονικής με το μετάλλιο Πλαστικών Τεχνών.

Ανάμεσα στα εμβληματικά έργα του ξεχωρίζουν οι υδατοδεξαμενές της Valence στη Γαλλία (2003), τα συντριβάνια της Ορλεάνης (1993), το “μηχανικό πουλί” στη La Défense στο Παρίσι (1989), καθώς και έργα ανάπλασης και ενσωμάτωσης, όπως η παρέμβαση στους τοίχους του Collège du Remalard (1979), η γλυπτή διαμόρφωση στον αύλειο χώρο του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης (1999) κ.α.

Επιμέλεια έκθεσης: Ανδρέας Γιαννούτσος, εικαστικός, π. Διευθυντής του Εικαστικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Λάρισας | Διάρκεια: 27|03|2025 – 10|05|2025 | Εγκαίνια: Πέμπτη 3 Απριλίου και ώρα 20:00 | Είσοδος ελεύθερη

Έκθεση «ΓΥΝΑΙΚΕΣ, η δύναμη της δημιουργίας» | Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα

Το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας (ΙΜΜΑ) έχει την τιμή να φιλοξενήσει την πολυσυλλεκτική έκθεση εικαστικών έργων πέντε σύγχρονων γυναικών καλλιτεχνών με τίτλο: «ΓΥΝΑΙΚΕΣ, η δύναμη της δημιουργίας», και σας προσκαλεί στα εγκαίνια της έκθεσης που θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 4 Απριλίου 2025 και ώρα 18:00, στην Αίθουσα Αλέξανδρος Χαΐτογλου στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα.

Την έκθεση θα εγκαινιάσει η Πρέσβης Ελένη Βακάλη, Επικεφαλής του Γραφείου Συνδέσμου της Ελλάδας στην Πρίστινα.

Η γυναίκα ως σύμβολο και ως εικόνα, απασχόλησε και συνεχίζει να απασχολεί την τέχνη. Πέντε σύγχρονες γυναίκες εικαστικοί ενώνουν την τέχνη τους μέσα από την προσωπική και συλλογική Μνήμη και αντανακλούν την ανησυχία τους για τις γυναικείες εμπειρίες ανά τους αιώνες, προβάλλοντας τον ρόλο της γυναίκας στην κοινωνία του 21ου αιώνα μέσα στα έργα τους. Το κοινό χαρακτηριστικό της δουλειάς τους είναι η παρουσίαση «αναμνήσεων», τις οποίες κουβαλάει κάθε γυναίκα μέσα από την προσωπική της ιστορία και το οικογενειακό της παρελθόν.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης, κ. Σταυρούλα Μαυρογένη: «Είμαστε οι «αναμνήσεις» μας. Μέσα από αυτό και χάρη σε αυτό αντιλαμβανόμαστε, κινούμαστε, σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε, σχεδιάζουμε και δημιουργούμε. Η ικανότητά μας να θυμόμαστε επηρεάζει τις αποφάσεις που παίρνουμε και καθορίζει την προσωπική μας ταυτότητα».

Οι δημιουργίες τους είναι ένα «όχημα» για την κατανόηση μιας εποχής, μιας έννοιας ή ενός νέου χώρου. Ιστορίες και μύθοι, θέματα ταυτότητας και καταγωγής, ακουμπούν συνειρμικά τις αισθήσεις στο πλαίσιο του «διαλόγου» με τους θεατές. Η πολυμορφία της έκφρασης και των υλικών που χρησιμοποιούνται συνδέεται και αποτυπώνεται στα έργα μέσα από το ατομικό φίλτρο της θέασης του οικογενειακού κόσμου και τον κοινωνικό ρόλο των γυναικών στο πέρασμα του χρόνου.

Στην έκθεση συμμετέχουν με εικαστικές δημιουργίες οι:

Ελένη Θεοφυλάκτου | Μαρία Κομπατσιάρη | Σπυριδούλα Πολίτη | Ιωάννα Τερλίδου | Ζέφη Τιφτικτσόγλου

Διάρκεια έκθεσης: 4 Απριλίου – 31 Ιουλίου 2025 | Διοργάνωση: Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας (ΙΜΜΑ) | Επιμέλεια: Σταυρούλα Μαυρογένη, Καθηγήτρια ΠΑΜΑΚ, Διευθύντρια ΚEMIT- ΙΜΜΑ | Συντονισμός: Αθηνά Παυλίδου, Φιλόλογος-Μουσειολόγος, Διευθύντρια ΙΜΜΑ | Διοικητική Υποστήριξη: Καλυψώ Τρυφωνάκη, ΙΜΜΑ

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Προξένου Κορομηλά 23, 546 22 Θεσσαλονίκη | ΤΗΛΕΦΩΝΟ: 2310 229778 | EMAIL: info@imma.edu.gr | ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ: www.imma.edu.gr | ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ: Δευτέρα-Παρασκευή 09:00-14:00, Τετάρτη 09:00-20:00 & Σάββατο 10:00-14:00 | ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ: Ολόκληρο 4€ – Μειωμένο 2€ ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ: Το μουσείο προσφέρει οργανωμένες ξεναγήσεις σε ομάδες επισκεπτών. Ομάδες επισκεπτών γίνονται δεκτές με ραντεβού στο τηλ. 2310 229778

Εικαστική έκθεση «Μνήμη ≠ Λήθη» | Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης

Tο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης παρουσιάζει την εικαστική έκθεση του Ξενή Σαχίνη με τίτλο «Μνήμη ≠ Λήθη» από τις 28 Μαρτίου έως τις 17 Μαΐου 2025.

Ο ομότιμος καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ καταπιάνεται με ένα από τα πλέον προσφιλή του θέματα, τη μνήμη, και ειδικότερα τη μνήμη του Ολοκαυτώματος έναντι της λήθης, που συχνά ανθεί μαζί με τον ρατσισμό.

Ο Ξενής Σαχίνης επιστρατεύει την τέχνη του προκειμένου να στείλει δυνατά μηνύματα. Χρησιμοποιεί τον εικαστικό λόγο ως θεματοφύλακα της μνήμης, υπενθυμίζοντας με τρόπο εμφατικό το πώς η ανθρώπινη φύση μπορεί να υποκρύπτει και τη μορφή του τέρατος.

Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα που αντιπροσωπεύουν σχεδόν όλα τα εκφραστικά ιδιώματα του καλλιτέχνη: σχέδια, ακρυλικά, σχέδια σε λαμαρίνα με ηλεκτροκόλληση, κατασκευές, φανερώνουν μια πορεία πενήντα χρόνων έως σήμερα. Η επιμέλεια της έκθεσης είναι του Τίτους Μιλέχ.

Ο Ξενής Σαχίνης συνδέεται με συγγενικούς δεσμούς με τη Γαλλία, όπου σπούδασε και δίδαξε ενώ έχει κάνει ατομικές και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις σε πολλές γαλλικές πόλεις. Η σχέση του με το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης είναι μακρά καθώς σε αυτό έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση το 1977. Ακολούθησαν κι άλλες το 1993, το 1994, το 1999 και το 2014.

Η έκθεση γίνεται με την υποστήριξη της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης και τελεί υπό την αιγίδα του Γενικού Προξενείου της Γαλλίας.

Ποιος είναι ο Ξενής Σαχίνης

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1954, σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας χαρακτική με δάσκαλο τον Κ. Γραμματόπουλο και σκηνογραφία με τον Β. Βασιλειάδη και αποφοίτησε το 1978. Από το 1981 έως το 1985 παρακολούθησε σπουδές ζωγραφικής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (Ecole Normale Supérieure des Beaux-Arts) στο Παρίσι στο Εργαστήριο του V. Guignebert. Από το 1986 δίδαξε σχέδιο και χαρακτική στο Τμήμα Εικαστικών του ΑΠΘ και υπήρξε συντονιστής σε είκοσι πέντε συμφωνίες Erasmus. Σήμερα είναι Ομότιμος Καθηγητής Χαρακτικής. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε περισσότερες από 60 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και συμμετείχε σε πλήθος ομαδικών και διεθνών εκθέσεων που αφορούν τη χαρακτική. Έχει πάρει μέρος σε τρία παγκόσμια συνέδρια χαρακτικής IMPACT, στα δύο εκ των οποίων ήταν εισηγητής και έχει γράψει δύο βιβλία για τη σύγχρονη χαρακτική. Το 1996 συμμετείχε στην Μπιενάλε της Αλεξανδρειας, όπου του απονεμήθηκε το μεγάλο βραβείο για τη χαρακτική.

Εγκαίνια: Παρασκευή 28 Μαρτίου 2025 στις 19:00 | Διάρκεια έκθεσης: 28 Μαρτίου – 17 Μαΐου 2025 | Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή 18:00 – 21:00 Σάββατο 11:00 – 14:00 | Είσοδος ελεύθερη | Γραφιστικός σχεδιασμός αφίσας: Θανάσης Γεωργίου/ designmono

Βάλλυ Νομίδου – Γιώργος Αγρότης – Χάρης Κοντοσφύρης | Γκαλερί Λόλα Νικολάου

Σε μια εγκατάσταση τριών αυτόνομων έργων η εικαστική τελετουργία της Βάλλυς Νομίδου δομείται δονούμενη από πλαστικότητα και οξύτητα ταυτόχρονα. Πρόκειται για μια λεπτεπίλεπτη, αλλά δυναμική διαδικασία ένωσης κατακερματισμένων στοιχείων , όπου ομολογείται τόσο η ένταση τομών, όσο και η ανάγκη επούλωσής τους. Επάλληλες ρυθμικές συνδέσεις λειτουργούν προς την αντίληψη δημιουργίας ολότητας σε ένα παιχνίδι συνομιλίας ανάμεσα στην ‘υλικότητα’ και τη ‘σκιά’ της.

Με σουρεαλίζουσα και παιγνιώδη διάθεση η ζωγραφική μικρών διαστάσεων του Γιώργου Αγρότη διερευνά τη σύνθετη αλληλεπίδραση μεταξύ καλλιτεχνικής παραγωγής και προσωπικής εμπειρίας. Πολύ πέραν των συμβάσεων της αναπαράστασης η αφήγησή του υπερβαίνει την απλή οπτική περιγραφή των εικόνων που δημιουργεί, καθώς πλάθονται ποικίλοι συσχετισμοί ανάμεσα στα επί μέρους στοιχεία/ρεάλια του κάθε εικαστικού συνόλου.

Το αμίλητο νερό – πετώντας νερό στο φεγγάρι είναι ένα συνεργατικό πολύπτυχο έργο με υλικά της B&T Composites των: Σοφίας Αντωνακάκη (ήχος), Στέλιου Καρά (γλυπτικές κατασκευές), Χάρη Κοντοσφύρη (εγκατάσταση στο χώρο), Βασίλη Σέντζα (σχεδιασμός μικρογλυπτών), που λειτουργεί ως μεταφορά και μετωνυμία της αλήθειας. Πρόκειται για μια αλληγορία/καθρέφτη του Κ(κ)όσμου με ποιητικές αναφορές που δομείται σε συμφραζόμενα παραμυθιού.

[σχόλια Θάλειας Στεφανίδου]

Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πε., Πα.: 12.00 – 20.00 / Τε., Σα.: 12.00 -15.00 | Διάρκεια έκθεσης: 20.03 –25.04.2025

Έκθεση «TEHOM» στο Παράρτημα ΜΙΕΤ

Στρατόπεδο εξόντωσης Μπίρκεναου. ©Renée Revah

Φωτογραφίες και κείμενα πλαισιώνουν εικαστικά την αφήγηση της επώδυνης διαδρομής της απώλειας των μελών της οικογένειας της Ρενέ Ρεβάχ από τη Θεσσαλονίκη στο Άουσβιτς. Μοναδικός επιζών ήταν ο παππούς της Αλβέρτος Ρεβάχ ο οποίος είχε διαφύγει στην Αθήνα και μέχρι το τέλος του πολέμου τούς περίμενε προετοίμαζοντας την επιστροφή τους.

Η Ρενέ Ρεβάχ τον σκέφτεται τη στιγμή της συντριβής του όταν μαθαίνει πως η οικογένειά του είχε αφανιστεί και υπόσχεται με το έργο της Tehom (μια βιβλική εβραϊκή λέξη που σημαίνει το αρχέγονο βάθος) να τον οδηγήσει στον τόπο του εγκλήματος, που ο ίδιος μέχρι το θάνατό του δεν βρήκε το κουράγιο να επισκεφτεί.

Θα ακολουθήσουν δύο διαδοχικά ταξίδια της Ρεβάχ στα στρατόπεδα συγκέντρωσης Μπίρκεναου και Άουσβιτς. Σε κάθε βήμα της διαδρομής της, απευθύνεται νοερά στον παππού της, του στέλνει φωτογραφίες και μοιράζεται μαζί του τις σκέψεις και τα συναισθήματά της. Η αφήγησή της, εκπορεύεται από μια ενδιάμεση μνήμη, ένα απόσταγμα εικόνων, που διαμορφώθηκε από τις αφηγήσεις της οικογένειάς της και τις μαρτυρίες αυτών που επέστρεψαν ζωντανοί.

Ως μετα-μάρτυρας η ίδια, επεξεργάζεται το παρελθόν και μετουσιώνει το κληρονομημένο τραύμα σε μια εξαγνιστική πορεία που οδηγεί στη συγχώρεση, στην άβυσσο της λίμνης που ήταν το κενοτάφιο των ανθρώπων που δολοφονήθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Η έκθεση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μουσείο Μπενάκη από τον Φεβρουάριο έως τον Μάιο του 2024.

Την έκθεση συνοδεύει ομότιτλη έκδοση που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καπόν.

Επιμέλεια: Κωστής Αντωνιάδης

Πληροφορίες: 

Βίλα Καπαντζή, Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108, Θεσσαλονίκη | Διάρκεια έκθεσης: 22 Ιανουαρίου έως 16 Απριλίου 2025 | Ωράριο λειτουργίας: Παρασκευή: 10:00-17:00, Σάββατο: 12:00-20:00 | Ελεύθερη είσοδος

«Σικελιώτης / Τάσσος: Μια φιλία με κοινές ρίζες» | Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ

Μία συνδιοργάνωση με την Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου και το Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός. Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και εντάσσεται στα 59α Δημήτρια Δήμου Θεσσαλονίκης.

Στην έκθεση παρουσιάζονται θεματικά, περισσότερα από 150 έργα, ζωγραφικά, σχέδια και χαρακτικά των δύο καλλιτεχνών προερχόμενα από μουσεία, ιδρύματα, συλλέκτες και τις συλλογές του Τελλογλείου Ιδρύματος. Ξεχωρίζουν: Η Καλλιέργεια του Καπνού (12,40 μ.) των Τάσσου και Λουκίας Μαγγιώρου, οι τέσσερις Αρχόντισσες των ρεμπέτικων τραγουδιών του Τάσσου, οι Αρχαϊκοί Χοροί του Σικελιώτη για το Νέο Θέατρο (για πρώτη φορά), λατέρνα με ζωγραφική Σικελιώτη και έργα του σχετικά με το ρεμπέτικο, η σειρά γκουάς του Τάσσου για την ΑΓΕΤ-Ηρακλής με θέματα κατοχής λίγο πριν τον θάνατό του. Το πλούσιο αρχειακό υλικό για τους δύο καλλιτέχνες και την εποχή τους, αναδεικνύει λιγότερο γνωστές διαστάσεις της τέχνης τους, όπως η σημαντική τους παρουσία στη Θεσσαλονίκη.

Ο Γιώργος Σικελιώτης και ο Τάσσος (Αλεβίζος) είναι δύο ξεχωριστές προσωπικότητες της νεοελληνικής τέχνης που πέρασαν από τα έντονα βιώματα της Κατοχής και του Εμφυλίου Πολέμου, από τη Χούντα και τη Μεταπολίτευση και έζησαν έως τα μέσα της δεκαετίας του ’80.

Πέρα από τη μακρόχρονη φιλία τους, αυτοί οι «παράλληλοι βίοι» χαρακτηρίζονται από ορισμένα «σημεία συνάντησης», όπως η Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, το Ε.Α.Μ. καλλιτεχνών, η ομάδα «Στάθμη», το ενδιαφέρον για τη χαρακτική και τη διάδοση της τέχνης και η συμμετοχή τους σε πολλές κοινές ομαδικές και περιοδεύουσες εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Μια πρόσθετη διάσταση αφορά τη δραστηριότητά τους στη Θεσσαλονίκη με εκθέσεις («Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία ‘Τέχνη’», «Διαγώνιος», «Κοχλίας»), ομιλίες, παρουσιάσεις εκδόσεων και παραγγελίες-αγορές έργων.

Η έκθεση πλαισιώνεται από δίγλωσση έκδοση, που θα είναι διαθέσιμη στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, στο Μικρό Τελλόγλειο (Καρ. Ντηλ 32) αλλά και στο ηλεκτρονικό κατάστημα (https://www.teloglion.gr/eshop/)

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν παράλληλες εκδηλώσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όπως και δράσεις εικαστικού περιεχομένου για παιδιά και ενήλικες.

Διάρκεια έκθεσης: έως 11 Μάϊου 2025. | Ωράριο λειτουργίας εκθεσιακού: Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή 9:00-14:00, Τετάρτη 9:00-14:00 & 17:00-21:00, Σάββατο και Κυριακή 10:00-18:00.

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα