Στο λιμάνι του Μαρμαρά και στον Παρθενώνα θα συμβεί κάτι ωραίο

Ο Μαρμαράς τότε και τώρα σε ένα crash-test όταν φωτογραφίες θα ξαναζωντανέψουν στα φυσικά τους σημεία.

Parallaxi
στο-λιμάνι-του-μαρμαρά-και-στον-παρθεν-191936
Parallaxi
Κεντρική Εικόνα: Κωνσταντίνος Πετρίδης
Κεντρική Εικόνα: Κωνσταντίνος Πετρίδης

To Parthenώn Film Festival – Σινεμά στο χωριό συναντάει τον Κωνσταντίνο Πετρίδη στο λιμάνι του Μαρμαρά Χαλκιδικής από τις 8 έως τις 15 Ιουλίου. Τα έργα του σπουδαίου φωτογράφου θα εκτεθούν στα φυσικά τους σημεία και το κοινό θα αντιμετωπίσει δύο προκλήσεις στο ιδιαίτερο φωτογραφικό event του καλοκαιριού, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε αποκλειστικά στην parallaxi η ομάδα του φεστιβάλ.

Το Parthenώn Film Festival παράλληλα με την κινηματογραφική του δραστηριότητα έχει ως αντικειμενικό σκοπό την ανάδειξη του πολιτισμού της ευρύτερης περιοχής του Νέου Μαρμαρά.

Η ομάδα ξεκαθαρίζει τί σημαίνει η λέξη πολιτισμός επιθυμώντας να ξεκινήσει από τα βασικά. Στην ετυμολογική του καταγωγή ο όρος δηλώνει το προϊόν της πόλεως (του τόπου για εμάς). Υπάρχει μεγαλύτερη παραγωγή πολιτιστικού προϊόντος από το φωτογραφικό αρχείο του Κωνσταντίνου Πετρίδη; Εκεί μπορεί να ανατρέξει ένας λαογράφος να καταγράψει την ηθογραφία του τόπου, ένας ιστορικός να στοιχειοθετήσει γεγονότα, ένας δημότης να αναπολήσει.

“Έτσι καταλήξαμε να παρουσιάσουμε την έκθεση με τίτλο «Οι φωτογραφίες μου» μια σειρά από φωτογραφίες που αποτυπώνουν τον τόπο, τον άνθρωπο και τα γεγονότα έτσι όπως τα απαθανάτισε η φωτογραφική μηχανή του Κωνσταντίνου Πετρίδη.”

Η έκθεση «οι Φωτογραφίες μου» θα εγκατασταθεί στον μεγαλύτερο όγκο της στην κεντρική προβλήτα του Ν. Μαρμαρά αλλά και σε επιλεγμένα σημεία εντός του χωριού με τον επισκέπτη να αντιμετωπίζει δύο προκλήσεις.

Από την μια έρχεται σε επαφή με αυτό που ονομάζουμε εξέλιξη ή ανάπτυξη ενός τόπου και μιας κοινωνίας πραγματοποιώντας άμεσα σύγκριση του τότε με το τώρα, από την στιγμή που οι φωτογραφίες εκτίθενται στον φυσικό τους χώρο. Από την άλλη θα αναρωτηθεί πως γίνεται αυτά τα παλιά χρόνια που σου δίνουν την αίσθηση πως η ζωή είναι σταματημένη όπως την κρίνουμε υποτιμητικά, οι άνθρωποι να αντιλαμβάνονται την ευτυχία με ποιοτικά χαρακτηριστικά και όχι ποσοτικά. Προσέξτε τις φωτογραφίες με τα γλέντια και τις γιορτές. Εποχές οι οποίες πέρασαν ανεπιστρεπτί.

Το υλικό που έφθασε στα χέρια του Parthenώn Film Festival αντανακλά μεράκι και καλλιτεχνική ιδιοσυγκρασία.

Ανατρέχοντας μέρος του φωτογραφικού αρχείου του Κωνσταντίνου Πετρίδη αντιλαμβάνεσαι πως δεν φωτογράφιζε για να καταγράψει μια εποχή, να κάνει καριέρα ή να δημιουργήσει φήμη. «Έκανε» φωτογραφία για την ψυχή του. Αυτό είναι αντιληπτό από το ότι αφενός εκτυπώνει μόνος του τις φωτογραφίες του, επιλογή που ενέχει κίνδυνο λαθών μέχρι και καταστροφής των φιλμ και αφετέρου δεν ωραιοποιεί τα κάδρα του, δεν αλλοιώνει την πραγματικότητα, την αποτυπώνει ατόφια. Τέλος, μια σημαντική ακόμη παρατήρηση είναι η προσωπική του εξέλιξη, συγκρίνοντας το πρώιμο έργο του με το μεταγενέστερο. Κάνει αίσθηση το βάθος πεδίου στις φωτογραφίες της δεκαετίας του ’70.

“Σας παρουσιάζουμε αυτή την έκθεση με ιδιαίτερη χαρά και ελπίζουμε να την χαρείτε, όπως και εμείς.”

6-24-2012_030
Φωτογραφία από το αρχείο του Κωνσταντίνου Πετρίδη

Ο Κωνσταντίνος Πετρίδης γεννήθηκε το 1930, στο Π. Φάληρο Αττικής και η ζωή του ήταν αρκετά ταξιδεμένη εξαιτίας του επαγγέλματος του πατέρα του. Ο φωτογράφος επηρεάστηκε από την αγάπη του παππού και του πατέρα του για την φωτογραφία. Μετά από επίσκεψη του πατέρα του στον Ν. Μαρμαρά και τον ενθουσιασμό του για τον τόπο αυτό, η οικογένεια εγκαταστάθηκε μόνιμα εκεί.

Μέχρι σήμερα, στα 87 του χρόνια, η φωτογραφία παραμένει αναπόσπαστο μέρος της ζωής του Κωνσταντίνου Πετρίδη. 

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η συλλογή του είναι τόσο πλούσια σε αποτυπώσεις, τόσο της καθημερινότητας της ζωής των ανθρώπων, των εποχών, των εθίμων και των παραδόσεων, όσο και του ίδιου του τόπου δια μέσου των χρόνων.

ka

Παρόλες τις πρακτικές δυσκολίες η πορεία του απέδειξε το πάθος και την αβίαστη ανάγκη του φωτογράφου, να αποτυπώνει όλα όσα ζει και βλέπει. 

Παρ’ όλες τις δυσκολίες λόγω της έλλειψης ηλεκτρικού ρεύματος αλλά και του απαραίτητου εξοπλισμού, δημιουργεί τον δικό του σκοτεινό θάλαμο με λάμπες της εποχής, καθρέπτες και μεγεθυντικούς φακούς.

Η εκτύπωση μιας “καλής” φωτογραφίας του προσώπου ενός χωροφύλακα της Υποδιοίκησης Χωροφυλακής Αγ. Νικολάου, τον οδηγεί στο να επιλεγεί ανάμεσα από πολλούς φωτογράφους της Σιθωνίας, ως ο Εντεταλμένος Φωτογράφος Ταυτοτήτων όλων των κατοίκων της χερσονήσου.

Το Αρχείο του αυξάνεται σημαντικά. Κατά την διάρκεια της επαγγελματικής του ζωής –διατηρεί παντοπωλείο, εργάζεται σε μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα ως Προϊστάμενος Golf και Βιομηχανικής Ζώνης- παίρνει τα Πτυχία του στην Ηλεκτρολογία και την Μηχανική Αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα, διατηρούσε ένα atelier όπου ζωγράφιζε (πολλοί πίνακες είναι μεταφορά των φωτογραφιών του σε καμβά), ενώ πάντοτε είχε έναν χώρο που τον χρησιμοποιούσε ως Σκοτεινό Θάλαμο για τις εμφανίσεις των φίλμ του.

Το 1992 βγαίνει στην σύνταξη και αμέσως ανοίγει ένα Φωτογραφείο.

Η ενασχόλησή του με την φωτογραφία τελείωσε επαγγελματικά το 2010. Σήμερα, 87 χρόνων, βρίσκεται μπροστά στο λάπτοπ του και ψηφιοποιεί ένα προς ένα τα πολύτιμα και πολυαγαπημένα αρχεία του, τα οποία θέλει να μοιράζεται με τους Τοπικούς Πολιτιστικούς και Λαογραφικούς Συλλόγους… και τον κόσμο!

Κωνσταντίνος Πετρίδης

*Έκθεση Φωτογραφίας: Οι Φωτογραφίες μου, 8-15 Ιουλίου 2017, από τις 8.00 έως τις 23.00, στην κεντρική προβλήτα του Ν.Μαρμαρά Χαλκιδικής. 

Διαβάστε Επίσης: Το ομορφότερο χωριό της ΧαλκιδικήςΧαλκιδική: la grande bellezza και για τις προηγούμενες διοργανώσεις του Parthenώn Film Festival

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα