Τετάρτη βράδυ στη Θεσσαλονίκη: Θέατρα, συναυλίες, εκθέσεις και προβολές

Όλα όσα μπορείς να απολαύσεις απόψε το βράδυ στην πόλη

Parallaxi
τετάρτη-βράδυ-στη-θεσσαλονίκη-θέατρα-943341
Parallaxi

Δες εδώ όλα όσα μαζέψαμε και μπορείς να κάνεις το αποψινό βράδυ στη Θεσσαλονίκη.

Το πολιτιστικό «μπουκέτο» αποτελείται από πληθώρα επιλογών, που έρχεται να μαγέψει το κοινό της πόλης και να προσφέρει ανεπανάληπτες εμπειρίες στα μέσα της εβδομάδας που διανύουμε

Θέατρο 

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» | Artbox Fargani Theater 

Τι θεωρείται «πρόοδος» τον 21ο αιώνα;

H ομάδα The Young Quill παρουσιάζει το έργο του Ματέι Βίζνιεκ «Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου.  Η ομάδα The Young Quill, μετά τη μεγάλη αθηναϊκή επιτυχία στο θέατρο Μπέλλος, παρουσιάζει και στη Θεσσαλονίκη, στο Artbox Fargani Theater, το έργο του σύγχρονου Ρουμάνου συγγραφέα Ματέι Βίζνιεκ «Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα», για δύο μόνο παραστάσεις στις 25 και 26 Σεπτεμβρίου.

Ο Ματέι Βίζνιεκ γράφει το έργο του αυτό στις αρχές του 2000 θέτοντας το νευραλγικό ερώτημα: Τι θεωρούμε «πρόοδο» τον 21ο αιώνα και τι γίνεται με την «ανθρώπινη ψυχή» όταν βάλλεται από εθνικές έριδες, ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και διεθνή οικονομικά συμφέροντα;

Τετάρτη 25/09, 21:15 | Art box fargani theater

Μέσα από ένα υπερρεαλιστικό πλαίσιο που όλα μοιάζουν να είναι φάλτσα, διαδραματίζεται μια απόλυτα ρεαλιστική ιστορία ενός οποιουδήποτε πολέμου του τώρα, του τότε ή του μετά. Ο συγγραφέας εμπνέεται από τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας και μέσα από το έργο του, δίνει χώρο στην ανθρώπινη ψυχή να πενθήσει την ύπαρξη της που ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να χαθεί, αν «ο ισχυρός» το θελήσει.

Στο έργο, ο Βίγκαν και η Γιάσμινσκα επαναπατρίζονται στο χωριό τους μετά τη λήξη του εμφυλίου αναζητώντας τη σορό του Βίμπκο, του χαμένου τους γιού που πολεμούσε. Η τοπική κοινωνία τους αντιμετωπίζει με καχυποψία αναζητώντας τρόπους  να εκμεταλλευτεί οικονομικά το πένθος τους. Οι άνθρωποι, ζωντανοί ή νεκροί,  δεν είναι τίποτα άλλο παρά μέσα εκμετάλλευσης για την παραγωγή κέρδους. Η μοναδική πηγή εσόδων του ζευγαριού είναι η κόρη τους, Ίντα, η οποία κατά τη διάρκεια του εμφυλίου μπλέχτηκε σε κύκλωμα σωματεμπορίας και πλέον εκπορνεύεται στην κεντρική Ιταλία. Η Ίντα βιώνει μια παράλληλη ιστορία εξευτελισμού της ανθρώπινης ύπαρξης.

Ξεχασμένο από όλους -από το κράτος, τους διεθνείς φορείς, τους φίλους, τους συγγενείς ακόμα και από την ίδια τη ζωή- και μη έχοντας δικαίωμα διεκδικήσεων, καθώς στερείται οικονομικών πόρων, το ζευγάρι αποφασίζει να ανακαλύψει μόνο του το νήμα της οικογενειακής του ιστορίας. Μέσα από την προσωπική τους διαδρομή, προκύπτει η ιστορία της πολεμικής φρίκης ολόκληρου του 20ου αιώνα.

Η ομάδα The Young Quill καταπιάνεται με το έργο αυτό είκοσι χρόνια αφότου γράφτηκε, επικαιροποιεί το ερώτημα και αναρωτιέται αν η «πρόοδος» είναι τελικά η αξία που πρέπει να καθορίζει την πολιτική, την κοινωνία, την οικονομία, ακόμα και τον ίδιο τον άνθρωπο.

Ταυτότητα παράστασης: Κείμενο: Ματέι Βίζνιεκ | Μετάφραση: Έρση Βασιλικιώτη | Σκηνοθεσία: Αικατερίνη Παπαγεωργίου | Σκηνικά: Μυρτώ Σταμπούλου | Κοστούμια: Ειρήνη Γεωργακίλα | Πρωτότυπη μουσική: Μαρίνα Χρονοπούλου | Χορογραφίες: Χρυσηίς Λιατζιβίρη  | Χορογραφία Pole Dancing: Μέλλω Διανελλάκη | Σχεδιασμός Φωτισμού: Κωστής Μουσικός | Βοηθός Σκηνοθέτη: Αλεξάνδρα Μαρτίνη | Βοηθός Ενδυματολόγου: Ίρις Μυρσίνη Σιδέρη | Ραφή Κοστουμιών: Francesco Infante | Ειδικές Κατασκευές Ενδυματολογικού – Κατασκευές Μασκών: Κωνσταντίνος Χαλδαίος | Ειδική Κατασκευή Παπουτσιών: D. Andrioti Shoes | Περούκες: Θωμάς Γαλαζούλας

Παίζουν: Αλέξανδρος Βάρθης, Τάσος Λέκκας, Δημήτρης Πετρόπουλος, Ελίζα Σκολίδη, Mαίρη Χίναρη

Λεμπλεπιτζής Χορ Χορ Αγάς | Προάυλιος χώρος Ισλαχανέ

Η οθωμανική οπερέτα, αποσπάσματα της οποίας έπαιζε η μουσική μπάντα του Ισλαχανέ, καθώς αποτελούσε πολύ μεγάλη επιτυχία της εποχής, τόσο στην τουρκική γλώσσα όσο και στην ελληνική, επιστρέφει στον πολυχώρο Ισλαχανέ. Πριν από ένα μήνα, παρουσιάστηκε, στο πλαίσιο του προγράμματος “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός” του ΥΠΠΟ, η “Θαυμαστή ιστορία του Χορ Χορ Αγά”, εμπνευσμένη από την ίδια οπερέτα, και τώρα ο εξαιρετικός Γιάννης Χατζής και ο μοναδικός Θωμάς Κοροβίνης συμπράττουν στην απόδοση της ιστορίας του Λεμπλεμπιτζή, σε διασκευή για το θέατρο σκιών.

Πίσω απ’ τον μπερντέ βοηθούν οι: Οδυσσέας Κανλής, Νικόλας Κούλελης, Δημήτρης Παναγιωτάκος Στα όργανα: μπουζούκι: Λάρυ Χαριτίδης | κιθάρα: Σταύρος Κρoμμύδας | ακορντεόν: Ηλίας Κρoμμύδας Χωρίς κρατήσεις, με σειρά προτεραιότητας κατά την προσέλευση Ο Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ εμπνέει μέσα από την ιστορία του στη δημιουργία νέων καλλιτεχνικών παραγωγών.

«Η μηχανή του Τούρινγκ» | Θέατρο Αριστοτέλειον

Ο Ορφέας Αυγουστίδης επιστρέφει στη σκηνή του θεάτρου Αριστοτέλειον στη Θεσσαλονίκη, στον εμβληματικό ρόλο του Άλαν Τούρινγκ, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου.

Ο θεατρικός μονόλογος «Η μηχανή του Τούρινγκ», του Benoit Soles, με τα συνεχόμενα sold out, ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, τον Σεπτέμβριο του 2024. “Ο Τούρινγκ είναι μόνος του πια. Όλα όσα βλέπουμε συμβαίνουν στο μυαλό του”.

Τετάρτη 25/09, 20:00 | Θέατρο Αριστοτέλειον

Το έργο που παίζεται με μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία και έχει αποσπάσει 4 βραβεία Μολιέρ, παρουσιάστηκε με τεράστια επιτυχία για 2 σεζόν στην Αθήνα (2021-2023), και απέσπασε διθυραμβικά σχόλια από κοινό και κριτικούς.

Ο Ορφέας Αυγουστίδης επιστρέφει, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, με την εμβληματική ερμηνεία του στον ρόλο του Άλαν Τούρινγκ, μιας θρυλικής προσωπικότητας που άλλαξε τη ροή της ιστορίας.

Η παράσταση είναι βασισμένη στο έργο του Benoit Soles, σε Σκηνοθεσία – Διασκευή του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου. Ο Τούρινγκ είναι μόνος του πια. Όλα όσα βλέπουμε συμβαίνουν στο μυαλό του.

Μουσική

Συναυλία MOYSA – Martino Tirimo | 59α Δημήτρια

Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης φιλοξενεί μία συναυλία της MOYSA-Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης με τον πιανίστα Μαρτίνο Τιρίμο, στην Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης Μ2, στο πλαίσιο της διοργάνωσης 59α Δημήτρια του δήμου Θεσσαλονίκης.

Τετάρτη 25/09, 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Πρόγραμμα συναυλίας:
A’ μέρος – J. Sibelius: Valse triste, έργο 44/1 | J. Sibelius: Winterbild, έργο 114, αρ.2 (από τα Πέντε Σκίτσα για πιάνο) ενορχήστρωση: Νίκος Χριστοδούλου | L.v. Beethoven: Κοντσέρτο για πιάνο σε σολ μείζονα αρ. 4, έργο 58
Β’ μέρος – R. Wagner: Το Ειδύλλιο του Siegfrid, WWV 103 | S. Prokofiev: Συμφωνία αρ. 1 σε ρε μείζονα, έργο 25, “Κλασική” | Μαρτίνος Τιρίμος Πιάνο

Εκθέσεις | Φεστιβάλ

«We have all the time in the world» της Ελένης Σιμώνη | Gallerie Mikrou

H Gallerie Mikrou σας καλωσορίζει στο ξεκίνημα μιας νέας δημιουργικής χρονιάς με την εικαστική έκθεση της Ελένης Σιμώνη. Η έκθεση “We Ηave Αll the Τime in the World” αποτελεί μια ωδή στη ζωή και στο θάνατο ταυτόχρονα.

Με έντονες αυτοβιογραφικές αναφορές η καλλιτέχνης ακουμπάει θέματα όπως η γέννηση, ο θάνατος και ο έρωτας με τον “εφήμερο και ροζ” τρόπο που πάντα παίζει με βαριές έννοιες η Σιμώνη. Τα περισσότερα από τα έργα έχουν αναφορές στη γη ως «μητέρα» όλων μας και στην ικανότητά της να αναγεννιέται ξανά και ξανά.

Η καλλιτέχνης επιλέγει την έννοια της αγάπης ως τον πιο σημαντικό παράγοντα στη ζωή μας παίζοντας με τα παιδικά όνειρα, τον έρωτα, τη μητρότητα και προσπαθεί να αναλύσει μέσα από τα έργα της τι συμβαίνει τελικά πριν νιώσουμε αυτά τα υπέροχα συναισθήματα και αφού τελειώσουν στο χώρο και στο χρόνο.

Σύνθετες τεχνικές (mixed media) όπως φωτογραφίες επεξεργασμένες με αλκοόλ και χρώματα, αφηρημένα έργα με ακρυλικά και λάδια και κολάζ από παλιές φωτογραφίες ερωτικών περιοδικών αποτελούν χαρακτηριστικό της καλλιτέχνιδας.

2ο Φεστιβάλ Ηλεκτροακουστικής Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών «Stereoma» | MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών

Το εκθεσιακό μέρος του Φεστιβάλ συγκεντρώνει καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες από διάφορα πεδία που εξερευνούν τις σχέσεις μεταξύ ήχου και εικόνας. Τα έργα προκαλούν και αναδεικνύουν τρόπους προσέγγισης αυτής της σχέσης, ενισχύοντας μια πιο έντονη σύνδεση μεταξύ της εσωτερικής εμπειρίας και του χώρου.

Αντλώντας έμπνευση από το έργο του Mark Fisher, Ghosts of my Life, η έκθεση προσεγγίζει τις έννοιες του εξαρθρωμένου χρόνου, της ξεχαρβαλωμένης μνήμης και της αργής ακύρωσης του μέλλοντος. Σε έναν κόσμο όπου η διάβρωση της γραμμικότητας και της συνοχής του χρόνου, οι ρωγμές και τα θραύσματα της μνήμης, αλλά και η αίσθηση ότι το μέλλον, όπως το αντιλαμβανόμαστε, αποσυντίθεται και ακυρώνεται λόγω της διαρκούς κρίσης και αβεβαιότητας, τείνουν να παγιωθούν, τα έργα της έκθεσης έρχονται να υπογραμμίσουν την αναγκαιότητα για αναθεώρηση της ανεκπλήρωτης υπόσχεσης για ένα ριζικά διαφορετικό μέλλον και αποτελούν μέσο διαμαρτυρίας και αντίστασης.

Έκθεση*│ 20 Σεπτεμβρίου – 27 Οκτωβρίου 2024 Εγκαίνια: Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2024 │20:00 Καλλιτέχνες: Voltnoi Brege, Γιώργος Δρόσος, MAENADS (Ελένη Ικονιάδου, Αλίκη Λευθεριώτη), Ηλέκτρα Μάιπα, Pedro Oliveira, Μαρία Πασχαλίδου, Anna Raimondo, Andrey Smirnov, Βασίλης Ψαρράς, Raed Yassin, Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Τεχνών (Αθανάσιος Λάζαρης, Δέσποινα Ταμβάκη, Κλεάνθης Κομματάς, Λάμπρος Τσιαμπάσας, Νάσια Καρατσιράκη, Αδαμαντία Λέα Καββαδία, Ελισσάβετ Ζάρρη, Θεοδότη Αγγελάκη, Μαρία Αδάμου, Μίρα Μαρία Μαρωνίτη).

Επιμέλεια έργων του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Τεχνών: Αγγελική Αυγητίδου, Μαρία Βαρελά, Σοφία Παπαδοπούλου

Κινηματογράφος

Κραυγή Σιωπής (Speak no Evil, 2024) | Σινέ Ελληνίς 

Όταν μια οικογένεια Αμερικανών προσκαλείται να περάσει το σαββατοκύριακο στο ειδυλλιακό εξοχικό μιας γοητευτικής οικογένειας Βρετανών, με τους οποίους έγιναν φίλοι στις διακοπές, αυτό που ξεκινάει σαν μια ονειρική απόδραση σύντομα παρεκτρέπεται και εξελίσσεται σε έναν διαταραγμένο ψυχολογικό εφιάλτη.

Τετάρτη 25/09, 23:10 | Σινέ Ελληνίς

Η πλεξούδα (La tresse, 2023) | Σινέ Άλεξ

Οι ζωές και η μοίρα τριών γυναικών, που δεν θα συναντηθούν ποτέ, διασταυρώνονται. Η Σμίτα από την απέραντη Ινδία, η Τζούλια από το Παλέρμο της Ιταλίας και η Σάρα από το Μόντρεαλ του Καναδά. Τρεις ήπειροι, τρεις γυναίκες, τρεις ζωές!

Τετάρτη 25/09, 20:15 | Σινέ Άλεξ

Η ληστεία του Βερολίνου (Verbrannte Erde, 2024) 

Δώδεκα χρόνια μετά τη φυγή του, ο επαγγελματίας ληστής Τρόγιαν επιστρέφει στο Βερολίνο για μια τελευταία δουλειά, την κλοπή ενός πολύτιμου πίνακα. Όμως η σχολαστικά σχεδιασμένη ληστεία σύντομα ξεφεύγει από τον έλεγχο…

Τετάρτη 25/09, 22:30 | Σινέ Άλεξ
Τετάρτη 25/09, 22:00 | Σινέ Ελληνίς

Μαζί ξανά (Hors-saison, 2023) 

Ο Ματιέ, διάσημος ηθοποιός, καταφεύγει σε ένα πολυτελές σπα μιας μικρής παραθαλάσσιας πόλης της δυτικής Γαλλίας για να ξεφύγει από μια επαγγελματική αποτυχία, η οποία εντείνει το ψυχολογικό και υπαρξιακό του αδιέξοδο. Εκείνο που δεν ξέρει είναι ότι εκεί μένει η Αλίς, με την οποία έζησαν μια δυνατή ερωτική ιστορία πριν από δεκαπέντε χρόνια, προτού ο καθένας πάρει τον δρόμο του και διακόψουν κάθε επαφή. Όταν η Αλίς μαθαίνει ότι ο Ματιέ βρίσκεται στην περιοχή, επικοινωνεί μαζί του και του προτείνει να τα πουν από κοντά. Έχουν όμως επουλωθεί οι πληγές που τους άφησε η σχέση τους; Θα μπορέσουν να γυρίσουν πίσω στις ζωές τους όπως τις ξέρουν;

Τετάρτη 25/09, 19:30 | Σινέ Ελληνίς
Τετάρτη 25/09, 21:30 | Βακούρα

Τεχνητή δικαιοσύνη (Artificial justice, 2024) | Σινέ Ελληνίς 

Στο εγγύς μέλλον, η κυβέρνηση σκοπεύει να αντικαταστήσει τους δικαστές με λογισμικό Τεχνητής Νοημοσύνης, δεσμευόμενη να αυτοματοποιήσει αποτελεσματικά και να αποπολιτικοποιήσει το δικαστικό σύστημα. Η Κάρμεν Κόστα, διακεκριμένη δικαστής, έχει προσκληθεί να αξιολογήσει αυτή τη νέα διαδικασία. Ωστόσο, όταν ο δημιουργός του λογισμικού βρίσκεται νεκρός, συνειδητοποιεί ότι η ζωή της βρίσκεται σε κίνδυνο και ότι θα πρέπει να πολεμήσει τα ισχυρά συμφέροντα που παίζουν στα υψηλότερα κλιμάκια του κράτους.

Τετάρτη 25/09, 21:25 | Σινέ Ελληνίς

Η σιωπή των αμνών (The silence of the lambs, 1991) | Σινέ Ναταλί 

H νεαρή μαθητευόμενη πράκτορας του FBI Κλαρίς Στάρλινγκ θα επισκεφθεί τον χρόνια έγκλειστο ιδιοφυή κανίβαλο και ψυχίατρο Χάνιμπαλ Λέκτερ, με σκοπό να του αποσπάσει πληροφορίες σχετικά με κάποιον κατ` εξακολούθηση δολοφόνο, ο οποίος έχει απαγάγει την κόρη μιας γερουσιαστού. Για να αποσπάσει όμως τις πληροφορίες που θέλει, θα πρέπει να του ανοίξει τις πύλες της ψυχής της και να του μιλήσει για τη χειρότερη ανάμνηση των παιδικών της χρόνων.

Τετάρτη 25/09, 22:15 | Σινέ Ναταλί

Lee (2023) | Βακούρα 

Η πορεία της Λι Μίλερ από μοντέλο του φωτογράφου Μαν Ρέι σε μια απ’ τις σημαντικότερες ανταποκρίτριες και φωτογράφους του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου. Χάρη στο μοναδικό ταλέντο και το αχαλίνωτο πείσμα της, κατάφερε να απαθανατίσει μερικές αξέχαστες εικόνες, μεταξύ των οποίων και μία φωτογραφία της ίδιας στο μπάνιο του Χίτλερ.

Τετάρτη 25/09, 19:30 | Βακούρα

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα