19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ – 12 λόγοι για να πάτε (3-12/3)

Ο άθλος της επιλογής ανάμεσα στις συνολικά 213 ταινίες του Φεστιβάλ μοιάζει ακατόρθωτος. Γι΄αυτό κι εμείς φτιάξαμε τον πιο πλήρη οδηγό και αυτού του φεστιβάλ.

Κύα Τζήμου
19o-φεστιβάλ-ντοκιμαντέρ-12-λόγοι-για-να-175442
Κύα Τζήμου

gaza_surf_club__still_1_h_2016-horz

Τεκμηρίωση. Στις εποχές που διανύουμε η λέξη αποκτά βάρος μεγατόνων. Στη δίνη ενός ανεμοστρόβιλου ειδήσεων, εικόνων και μαρτυριών που αδυνατούμε να τεκμηριώσουμε την αλήθεια τους, με μια αθρόα και συνεχή τροφοδοσία ειδήσεων χωρίς ανιχνευτή αλήθειας, ο κινηματογράφος τεκμηρίωσης γίνεται αναγκαίος. Πώς θα ακούσουμε τις ιστορίες πίσω από την είδηση, μπροστά στον εκκωφαντικό θόρυβο των πηχυαίων τίτλων που εμφανίζονται στις οθόνες των υπολογιστών μας; Έχοντας στο νου μας μια ασαφή και ανολοκλήρωτη εικόνα των γεγονότων ανοίξτε τα μάτια και τ΄αυτιά σας, γιατί αυτές οι εικόνες ήρθαν για να μείνουν. Δεν θα αλλάξουν την αλήθεια τους το επόμενο λεπτό, δεν θα καταρριφθούν στην επόμενη δημοσίευση. Θα ειπωθούν με τον τρόπο που τους αρμόζει. Με σεβασμό, με μαρτυρίες, με επί τόπου κινηματογράφηση, με αναζήτηση στην ιστορία, με έρευνα και καταγραφή. Το ντοκιμαντέρ έχει να σου πει και να σου μάθει πολλά, να σε κάνει κοινωνό του παγκόσμιου γίγνεσθαι, να σε ταξιδέψει στην άκρη του κόσμου, να σε συστήσει σε αφανείς και επώνυμους ήρωες, να σου φανερώσει κόσμους αόρατους, να σου δείξει τον κόσμο οδηγώντας σε στους πιο δύσκολους δρόμους. Για όλα αυτά και για άλλα πολλά που για 10 μέρες θα είσαι και πάλι στις ουρές για να δεις μέσα απ΄το παράθυρο στον κόσμο. Η νέα ομάδα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου είναι έτοιμη μετά την επιτυχημένη διοργάνωση του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου (3/13/11/2016) να δεχτεί και την πρόκληση της διοργάνωσης του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου αιώνα (3-12 Μαρτίου 2017). Στα ηνία η Διευθύντρια, Ελίζ Ζαλαντό, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής, Ορέστης Ανδρεαδάκης και ο Υπεύθυνος Προγράμματος, Δημήτρης Κερκινός. Και φυσικά θα κινδυνέψετε να χαθείτε στους φεστιβαλικούς δρόμους. Ο άθλος της επιλογής ανάμεσα στις συνολικά 213 ταινίες του Φεστιβάλ μοιάζει ακατόρθωτος. Γι΄αυτό κι εμείς φτιάξαμε τον πιο πλήρη οδηγό και αυτού του φεστιβάλ. Όλα όσα πρέπει να ξέρετε. Προσδεθείτε.

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα του φεστιβάλ εδώ

Poster_19THtdf_urban1. New entries

Ανάμεσα στα κλασικά τμήματα του ΦΝΘ που είναι: Καλειδοσκόπιο | Kaleidoscope, Κυρίως πρόγραμμα | Main Program, Μειονότητες | Μinorities), Ανθρώπινα Δικαιώματα | Human Rights, Μνήμη/Ιστορία | Memory/History, Περιβάλλον | Habitat, Κυρίως πρόγραμμα | Main Program, Short Doc Experiments Oberhausen, Αφιερώματα, Μουσική | Music, Ελληνικό Πανόραμα | Greek Panorama, Ντοκιμαντέρ για παιδιά | Docs for Kids , Παράλληλες εκδηλώσεις | SIdebar Events και Aγορά | Doc Market, τέσσερα νέα τμήματα έρχονται να προστεθούν στη φεστιβαλική δομή.

Τα νέα τμήματα που θα εγκαινιάσει φέτος η διοργάνωση ήρθαν για να μείνουν με πρώτη τη δημιουργία Διαγωνιστικού Τμήματος στο οποίο θα συμμετάσχουν πρωτοεμφανιζόμενοι σκηνοθέτες απ’ όλο τον κόσμο. Με αυτήν την αλλαγή, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης εναρμονίζεται με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου (που έχει εδώ και χρόνια διαγωνιστικό τμήμα με πρώτες ή δεύτερες ταινίες δημιουργών απ’ όλον τον κόσμο), ενώ σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωσή του «το φεστιβάλ ενισχύεται και αποκτά ακόμη μεγαλύτερη δυναμική στο εξαιρετικά ανταγωνιστικό πεδίο των φεστιβάλ ντοκιμαντέρ παγκοσμίως». Στα βήματα των μεγάλων φεστιβάλ, όπως η Μπερλινάλε και το Σαν Σεμπαστιάν όπου το culinary cinema υπάρχει πλέον ως ξεχωριστό τμήμα, η ενότητα Food vs. Food ήρθε να καλύψει το κενό. Το φαγητό, βλέπετε, είναι η τάση στην καθημερινότητά μας είτε ως ανάγκη είτε ως απόλαυση και οδηγός στην ψυχαγωγία και είναι απολύτως θεμιτό να γίνει και πρωταγωνιστής στη νέα ενότητα του Φεστιβάλ. Ο κινηματογράφος γίνεται το αντικείμενο μελέτης σε άλλη μια νέα ενότητα που εγκαινιάζεται φέτος με τίτλο Σινεμά και μας ξεναγεί σε ρεύματα και αξέχαστες στιγμές της έβδομης τέχνης, ενώ η πρωτοπορία είναι αυτή που χαρακτηρίζει την τέταρτη πρωτιά του ΦΝΘ, τη νέα ενότητα που ακούει στο όνομα >> Film Forward.

2. Το Διαγωνιστικό που του αξίζει

Έπρεπε να περιμένουμε 19 χρόνια και μια αλλαγή διεύθυνσης για να αποκτήσει αυτό το διεθνώς αναγνωρισμένο Ντοκιμαντέρ της πόλης μας, το Τμήμα που επιβάλλεται να υπάρχει σε κάθε φεστιβάλ της δυναμικής και της πολυπλοκότητας του ΦΝΘ. Τα ντοκιμαντέρ που θα έχουν τη Δυνατότητα να διαγωνιστούν είναι οι πρώτες και δεύτερες ταινίες τεκμηρίωσης μεγάλου μήκους (άνω των 50 λεπτών) σκηνοθετών απ’ όλο τον κόσμο, που δεν έχουν πραγματοποιήσει πρεμιέρα στην Ελλάδα.

Shingal_pou_eisai

Το διαγωνιστικό τμήμα περιλαμβάνει φέτος 12 ταινίες, ενώ τρεις από αυτές είναι ελληνικής παραγωγής: το Village Potemkin του Δομίνικου Ιγνατιάδη που ακολουθεί τον Δομίνικο, πρώην χρήστη ουσιών, να περιπλανιέται στην Αθήνα, το Πού είσαι Σιγκάλ; του Άγγελου Ράλλη, που μας μεταφέρει στο Σιγκάλ του Β. Ιράκ και το The Extra Mile της Βικτώριας Βελοπούλου επικεντρωμένο στον Λευτέρης που συμμετέχει στο πιο δύσκολο τρίαθλο του κόσμου με έναν σημαντικό σκοπό: να ευαισθητοποιήσει το κοινό για άτομα με κινητικές και νοητικές δυσκολίες.

village_potemkin

Από τις υπόλοιπες ξεχωρίσαμε το Το βελγικό Ιερό νερό/Sacred Water του Ολιβιέ Ζουρντέν που εξερευνά τη σεξουαλικότητα των γυναικών στη Ρουάντα σε μια αναζήτηση του νερού που αναβλύζει από το γυναικείο σώμα και αποκαλύπτει με χιούμορ, αυθορμητισμό και χωρίς ίχνος ντροπής το μυστήριο της γυναικείας ηδονής. Το ινδικό Machines του Ραχούλ Τζέιν, μια εικαστικά συναρπαστική ματιά στο εσωτερικό ενός γιγαντιαίου εργοστασίου κλωστοϋφαντουργίας στην Ινδία, που διερευνεί το νόημα της σύγχρονης εργασίας, της εκμετάλλευσης, και του ανθρώπινου κόστους της μαζικής παραγωγής στον παγκοσμιοποιημένο κόσμο μας. Το καναδέζικο Οι μεγάλοι Ινδιάνοι της ροκ / Rumble: The Indians Who Rocked the World της Κάθριν Μπέινμπριτζ, που διερευνά την ιστορία ενός ουσιαστικού, ζωτικής σημασίας κεφαλαίου, που ώς τώρα δεν είχε γραφτεί, για τη βαθιά επιρροή των αυτόχθονων Αμερικανών μουσικών στην αμερικανική και διεθνή ποπ κουλτούρα.

3. Food stories

Είναι η μανία της εποχής. Όπου σταθείς κι όπου βρεθείς για κάποια συνταγή θα μιλούν. Δεν χρειάζεται πια να τηλεφωνείς στη γιαγιά σου για μια συνταγή, εκατοντάδες foodbloggers έχουν ρωτήσει ήδη τη δικιά τους. Άλλοι τόσοι σεφ, μάγειρες και μαγείρισσες σου μαγειρεύουν από αυγά μέχρι ασπίκ πέστροφας στην οθόνη της τηλεόρασης. Το φεστιβάλ με αυτήν την ενότητα έχει σκοπό να σε πάει ένα βήμα μακρύτερα από το μάτι της κουζίνας σου. Το φαγητό, απόλαυση αλλά και εργαλείο εκμετάλλευσης, πολύτιμο αγαθό σε αφθονία ή έλλειψη, είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής στο νέο τμήμα Food vs. Food του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Ιστορίες που συνδέουν γεύσεις, ζωή, έρωτα, αλλά και τη σκοτεινή όψη του ανθρώπου, αποτυπώνονται στα ντοκιμαντέρ τα οποία πιάνουν το νήμα του φαγητού από την καλλιέργεια, περνούν στην παραγωγή και φτάνουν είτε στο τραπέζι μας, είτε σε νέα γαστρονομικά επίπεδα. Ιδιαίτερο είδος του ντοκιμαντέρ, το culinary cinema υπάρχει πλέον ως ξεχωριστό τμήμα σε μεγάλα φεστιβάλ όπως η Μπερλινάλε και το Σαν Σεμπαστιάν.

AGIORITIKI MAGIRIKI KLIRONOMIAΑνάμεσα στις συνολικά 10 ταινίες της ενότητας δείτε την Αγιορείτικη μαγειρική κληρονομιά του Χρήστου Ματζώνα, ένα συναρπαστικό ταξίδι στο χρόνο και τις γεύσεις, με παραδοσιακές συνταγές που διασώζονται και εξελίσσονται με τη μαεστρία των μοναχών του Αγίου Όρους. Το απίστευτο success story μιας ομάδας ιδεαλιστών οι οποίοι πριν από τριάντα χρόνια μετέτρεψαν μια πάμφτωχη περιοχή της Ισπανίας σε διεθνώς αναγνωρισμένο «ναό» του κρασιού, στο Πριοράτ του Νταβίντ Φερνάντεθ ντε Κάστρο (Ισπανία).

MIRMIGIA SE MIA GARIDAΤην ένοχη όψη της σοκολάτας, ως προϊόν εργασίας παιδιών-σκλάβων σε αφρικανικές φυτείες κακάο, στο ντοκιμαντέρ Φάκελος: Σοκολάτα της Μπέντε Φόρερ (Ολλανδία) και τα Μυρμήγκια σε μια γαρίδα του Μαουρίς Ντέκερς (Ολλανδία) όπου καταγράφεται η μεγάλη πίεση και η πρόκληση που αντιμετώπισε ο χαρισματικός σεφ του Ρενέ Ρετζέπι, ώστε το εστιατόριο να παραμείνει αντάξιο της φήμης του. Η γενναιόδωρη ιστορία του Κώστα, ο οποίος εμπνεύστηκε την κοινωνική κουζίνα «Ο άλλος άνθρωπος», χαρίζοντας δωρεάν γεύματα σε όσους συνανθρώπους μας τα έχουν ανάγκη στο Εγώ, ο άλλος άνθρωπος του Λουκά Αγέλαστου και της Σπυριδούλας Γκούσκου.

4. Δυο ξεχωριστοί Ιταλοί

Οι Γιέρβαντ Τζανικιάν και Άντζελα Ρίτσι Λούκι γεννήθηκαν το 1942 και από τις αρχές του ’70 ζουν και δουλεύουν μαζί. Θεωρούνται παγκοσμίως δεξιοτέχνες στην ανασύνθεση, αφηγηματική και αισθητική, σπάνιου αρχειακού υλικού από τον 20ο και 21ο αιώνα.

Gianikian_Ricci_LucchiΚαταπιάνονται με τα μεγαλύτερα ζητήματα της σύγχρονης ιστορίας, μέσα όμως από τα μάτια των ηττημένων και των αφανών ηρώων της. Δική τους, πρωτότυπη εφεύρεση που ονομάζουν «αναλυτική κάμερα» και η οποία επεξεργάζεται εκ νέου το αρχειακό υλικό, γεννώντας νέες αφηγήσεις και νοήματα Το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, μέρος της ενότητας >> Film Forward, αποτελείται από πέντε ταινίες και δίνει την ευκαιρία στο ελληνικό κοινό να γνωρίσει το έργο των Ιταλών κινηματογραφιστών, λίγο πριν τη συμμετοχή τους στη Documenta 14, που ξεκινά στις 8 Απριλίου 2017 στην Αθήνα. Ο φασισμός, η βαρβαρότητα της αποικιοκρατίας, οι πόλεμοι που συγκλόνισαν τον κόσμο και η μετανάστευση, είναι βασικά θέματα στο σινεμά τους. Οι εικόνες τους σε στοιχειώνουν: πολιτικές κι ανατρεπτικές, εξωτικές αλλά και εφιαλτικές, κουβαλούν έντονο συναισθηματικό φορτίο. Δείτε οπωσδήποτε το Ω, Άνθρωπε! (2004), μέρος της «Τριλογίας του Πολέμου», που ζουμάρει σε πρόσωπα και σώματα που εκφράζουν τη φρίκη και τον τρόμο των ένοπλων συγκρούσεων.

5. Ένας ασυμβίβαστος Ρώσος

Ο ουκρανικής καταγωγής, μαχητικός ρώσος ντοκιμαντερίστας, Βίταλι Μάνσκι δε διστάζει να αποκαλύψει τους μηχανισμούς προπαγάνδας της Βόρειας Κορέας ή να αποτυπώσει τις πολιτικές εξελίξεις στη Ρωσία και τον αντίκτυπό τους στην κοινωνία. Ένα θέμα που βρίσκεται μονίμως στην επικαιρότητα, οι σχέσεις Ουκρανίας – Ρωσίας, έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στις ταινίες του, πυροδοτώντας όχι μόνο τον διάλογο, αλλά και αντιδράσεις από τις αρχές. Ο 54χρονος Μάνσκι θα είναι παρών στη Θεσσαλονίκη και θα μοιραστεί μαζί μας τα μυστικά της τέχνης του. Το 2014 οι συγκρουσιακές του απόψεις, του κόστισαν την κρατική επιχορήγηση προς το ArtDocFest, το οποίο διηύθυνε. Από το 2015 ζει στη Λετονία.

Vitaly_Mansky

Από τα συνολικά 30 ντοκιμαντέρ το Φεστιβάλ επιλέγει επτά αντιπροσωπευτικά: Στο αποκαλυπτικό Κάτω από τον ήλιο (2015), o Μάνσκι, έχοντας εξασφαλίσει άδεια γυρισμάτων από το καθεστώς της Βόρειας Κορέας, εκθέτει τη φαινομενικά αψεγάδιαστη ζωή των πολιτών της χώρας, αποκαλύπτοντας τους μηχανισμούς προπαγάνδας και ανελευθερίας. Ηρωίδα του, ένα οκτάχρονο κορίτσι που προετοιμάζεται για τους εορτασμούς των γενεθλίων του πρώην ηγέτη Κιμ Γιονγκ Ιλ.

Pipeline_5Ένα τολμηρό ταξίδι επιχειρεί στο φιλμ Αγωγός (2013). Ακολουθεί στα ενδότερα της χώρας τον εμβληματικό για τη Ρωσία αγωγό που συνδέει τη Δυτική Σιβηρία με τη Δυτική Ευρώπη, αναδεικνύοντας μια εντυπωσιακή ανθρωπογεωγραφία γεμάτη αντιθέσεις.

6. Music makes the world go round

Τρεις κορυφαίες ροκ μπάντες σε εκρηκτικές εμφανίσεις ήγουνται μουσικά ντοκιμαντέρ που θα δούμε στο πολυαγαπημένο καθιερωμένο τμήμα της Μουσικής, στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Let’s rock & roll με τους Rolling Stones στην περιοδεία τους στη Λατινική Αμερική με στάση Κούβα: Οι Rolling Stones ολέ ολέ ολέ!: Ταξιδεύοντας στη Λατινική Αμερική του Πολ Ντάγκντεϊλ (ΗΠΑ-Ηνωμένο Βασίλειο). Η ταινία θα είναι και η ταινία έναρξης του Φεστιβάλ την Παρασκευή 3 Μαρτίου στο Ολύμπιον.

Λίγο πριν την 20η επέτειό τους, οι Placebo δίνουν συναυλίες σε 10 ρωσικές πόλεις στο Placebo: Alt. Russia του Τσάρλι Τάργκετ-Άνταμς (Ηνωμένο Βασίλειο) και μπαίνουν στα άδυτα της εναλλακτικής καλλιτεχνικής σκηνής της χώρας. Τον Αύγουστο του 2015 οι Σλοβένοι Laibach έγιναν η πρώτη ξένη ροκ μπάντα που έπαιξε ποτέ live στη Βόρεια Κορέα. Το ντοκιμαντέρ Ημέρα απελευθέρωσης των Μόρτεν Τράαβικ και Ούγκις Όλτε (Νορβηγία, Λετονία) καταγράφει αυτό το γεγονός ορόσημο, αλλά και δυο κουλτούρες που δεν μοιάζουν να συναντιούνται ποτέ.

rollingstones

Διαβάστε ακόμη: Εμβληματικές νότες και ιστορικά καρέ στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ

7. Το σινεμά μπροστά στην κάμερα

alfredΣτη μυθοπλασία ο σκηνοθέτης είναι Θεός. Στο ντοκιμαντέρ ο Θεός είναι ο σκηνοθέτης, Έχει πει ο Άλφρεντ Χίτσκοκ. Ο κινηματογράφος πρωταγωνιστεί σε μια νέα ενότητα που εγκαινιάζεται φέτος με τίτλο Σινεμά και μας ξεναγεί σε ρεύματα και αξέχαστες στιγμές της έβδομης τέχνης.Για αρχή φέτος η ενότητα κάνει το boom της με μια διεθνή πρεμιέρα και focus στον Άλφρεντ Χίτσκοκ (το 78/52 του Αλεξάντρ Ο. Φιλίπ (ΗΠΑ) αναλύει τη θρυλική σκηνή στο ντους από το φιλμ Ψυχώ του Άλφρεντ Χίτσκοκ και διεισδύει στο μυαλό μιας ευφυίας που ενέπνευσε), αλλά και στον αγαπημένο του Φεστιβάλ Αμπάς Κιαροστάμι (το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ Πήγαινέ με σπίτι, θα προβληθεί στο 19ο ΦΝΘ και το 76 λεπτά και 15 δευτερόλεπτα, ένα συγκινητικό πορτρέτο του έργου και της ζωής του σκηνοθέτη από τον επί 25 χρόνια συνεργάτη και φίλο του Σεϊφολά Σαμαντιάν. Δείτε όμως και το Η αποφοίτηση της Κλερ Σιμόν που αναφέρεται στη θρυλική σχολή Κινηματογράφου La Fémis, απ΄ όπου αποφοίτησαν όλοι οι μεγάλοι του κλασικού γαλλικού σινεμά.

8. ISIS, τρομοκρατία και πρόσφυγες

pethainontas_sto_gelioΤο 2015, 800.000 άνθρωποι πέρασαν από τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου οδεύοντας προς την Κεντρική Ευρώπη. Ταξίδι δύσκολο, ατελείωτο, με αβέβαιο φινάλε: Refugee Highway του Χρόνη Πεχλιβανίδη. Πρόσφυγες και νησιώτες: σχέση πολύπλοκη, αλλά και τρυφερή, ποτισμένη με φόβο αλλά και ελπίδα. Eyes of Exodus της Alexandra Liveris. Έχει όρια η σάτιρα; Καθηλωτικές μαρτυρίες πριν και μετά το τραγικό χτύπημα στα γραφεία του Charlie Hebdo, αλλά και μια αντιτρομοκρατική φάρσα μέσα στο Ευρωκοινοβούλιο, δίνουν απαντήσεις στο Πεθαίνοντας στο γέλιο του Στέλιου Κούλογλου.

9. Εϊπίδη’ς Choice

the_imposter_3Ο πρώην διευθύντης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου διαλέγει 10 ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής(2005 – 2013). Ο άνθρωπος που ουσιαστικά ίδρυσε το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ πριν 18 χρόνια, είναι ο απόλυτος ειδήμων για να συγκεντρώσει τα καλύτερα σε μια Carte Blanche. Μερικά μπορεί να τα έχετε δει σε προηγούμενες διοργανώσεις, για τα υπόλοιπα η συμβουλή μου είναι μία: Δείτε τα όλα. Must Ο απατεώνας του Μπαρτ Λέιτον (2011, Μεγ. Βρετανία-Ισπανία-ΗΠΑ, ένα ντοκιμαντέρ – θρίλερ για την εξαφάνιση ενός παιδιού, Οι τελευταίες μέρες του Σισμαρέφ του Γιαν Λάουτερ (2008, Ολλανδία) που καταγράφει το χρονικό μιας οικολογικής καταστροφής, που προκαλείται λόγω της τήξης των πάγων και το εξαιρετικό Αποκλεισμός του Σεργκέι Λοζνίτσα (2005, Ρωσία), για την πολιορκία του Λένινγκραντ, στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

thisisnotacoup10. Φοβού τους Έλληνες και ντοκιμαντέρ φέροντας

64 (από τα 110 που συνολικά έθεσαν υποψηφιότητα) ελληνικά ντοκιμαντέρ θα προβληθούν στο 19ο ΦΝΘ, τόσο στο διεθνές πρόγραμμα, όσο και στο ελληνικό πανόραμα. Πολιτική, κοινωνία, προσωπικές ιστορίες, ανθρώπινα δικαιώματα, τέχνη και φαγητό, βρίσκονται φέτος στο επίκεντρο των ελληνικών ταινιών. Ξεχωρίσαμε το Greek Animal Rescue του Μενέλαου Καραμαγγιώλη που επικεντρώνει σε ομάδα εθελοντών που φροντίζουν αδέσποτα στον Ασπρόπυργο κι έναν σύλλογο από το Λονδίνο που νοιάζεται για τα εγκαταλελειμμένα ζώα της Ελλάδας, μια Ελλάδα που αλλάζει και φλέγεται στις Μνήμες του Νίκου Καβουκίδη που αφορά στην κρίσιμη περίοδο 1936-1952. Φέτος κλείνει ένας αιώνας από την Οκτωβριανή Επανάσταση. Εκατό χρόνια με όνειρα, ελπίδες, πολέμους, καταστροφές και εξεγέρσεις χώρεσαν στην Μεγάλη ουτοπία του Φώτου Λαμπρινού. Το συρματόπλεγμα, Γεντί Κουλέ τόπος μνήμης της Ομάδας Ντοκιμαντέρ Δήμου Νεάπολης Θεσσαλονίκης, απλά και μόνο γιατί είσαι Θεσσαλονικιός και σε νοιάζει η ιστορία της πόλης σου. Κρίση στο ζενίθ. Οικονομικά «πραξικοπήματα». Και οι παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας σε Ιταλία, Ιρλανδία, Πορτογαλία, Κύπρο και Ελλάδα: This is Not a Coup του Άρη Χατζηστεφάνου μήπως και βγάλει καμιάν άκρη. Σε μια λαϊκή παραλία στην Τεργέστη της Ιταλίας, ένας τοίχος χωρίζει ακόμη και σήμερα τους άντρες από τις γυναίκες. Μια τραγικωμωδία για την ανθρώπινη φύση, τα σύνορα και τις ταυτότητες: Η τελευταία παραλία των Θάνου Αναστόπουλου και Νταβίντ Ντελ Ντεγκάν. Μια κινηματογραφική βόλτα στην πολυτάραχη ζωή και το έργο της διεθνώς καταξιωμένης συγγραφέως Άλκης Ζέη. Μια διαδρομή που κουβαλά την ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα: Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης της Μαργαρίτας Μαντά. Ένας σταρ του Μπόλιγουντ ρισκάρει την καριέρα του στην μάτσο κινηματογραφική βιομηχανία της Ινδίας. Θέλει να αλλάξει το πώς οι άνδρες αντιμετωπίζουν τις γυναίκες στη χώρα του, στο The Snake Charmer της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου. Στο Man at Home των Στρατή Βογιατζή και Κωνσταντίνου Κουκούλ ακολουθούμε τον Μάσιμο από την Αιθιοπία, ένας από τους χιλιάδες άστεγους της Αθήνας που ζωγραφίζει ασταμάτητα μέσα στο παράπηγμά του, όπως ένας μοναχός αφοσιώνεται στο δικό του προσωπικό δρόμο.

Διαβάστε ακόμη: 19o ΦΝΘ: Made in Greece

11. Τα μεγάλα ονόματα

gaza_surf_club__still_1_h_2016Αν είστε από αυτούς που αναζητάτε εγγυημένα και βραβευμένα ντοκιμαντέρ που έχουν ήδη διακριθεί κατασκευασμένα από έμπειρους κινηματογραφιστές έχουμε μερικά must για σας: Το Tower του Κιθ Μέιτλαντ (ΗΠΑ) αναπαριστά με συναρπαστικό, πρωτότυπο τρόπο ένα από τα πρώτα περιστατικά μαζικής δολοφονίας στις ΗΠΑ (τον Αύγουστο του 1966 ένας οπλισμένος άντρας στο πανεπιστήμιο του Τέξας στο Όστιν πυροβόλησε 16 ανθρώπους και τραυμάτισε 33) χρησιμοποιώντας κινούμενα σχέδια τα οποία εναλλάσσει με πραγματικά ντοκουμέντα.

AUSTERLITZ_1Στο Austerlitz, του Σεργκέι Λοζνίτσα (Γερμανία), ο σπουδαίος ουκρανός δημιουργός, στήνει την κάμερά του σε ένα πρώην ναζιστικό στρατόπεδο και καταγράφει την εμπορευματοποίηση της φρίκης. Το Δεν είμαι ο νέγρος σου / I Am Not Your Negro του Ράουλ Πεκ ντύνεται με μια αφήγηση που αποτελείται εξ ολοκλήρου από τα λόγια του συγγραφέα Τζέιμς Μπόλντουϊν (1924-1987), από προσωπικές του εμφανίσεις και από το κείμενο του τελευταίου του βιβλίου, , που έμεινε ημιτελές. Το ντοκιμαντέρ αυτό που βρέθηκε υποψήφιο για Όσκαρ είναι η επιτομή του «black power».

safariΣτο Safari του αγαπημένου Ούλριχ Ζάιντλ (Αυστρία) καλοζωισμένοι δυτικοί διοργανώνουν εκδρομές για σαφάρι στη Ναμίμπια. Ψυχαγωγούνται, σκοτώνουν άγρια ζώα, φωτογραφίζονται με τα τομάρια και επιστρέφουν τροπαιούχοι στο σπίτι τους, κρεμώντας τα βαλσαμωμένα κεφάλια πάνω από το τζάκι. Το Houston we have a problem του Ziga Virc, εξερευνά τον μύθο που θέλει την Αμερική να αγοράζει το διαστημικό πρόγραμμα της Γιουγκοσλαβίας στην αρχή της δεκαετίας του 60.

dawson city frozen timeΣτο Dawson City: Frozen Time του Μπιλ Μόρισον (ΗΠΑ) ένας θησαυρός ταινιών του 1910 και 1920 έρχεται στο φως από τις ανασκαφές στην περιοχή Γιούκον (κοντά στον Καναδά) και αφηγείται την αληθινή ιστορία πίσω από τη χρυσοθηρία στην Αλάσκα. 9 βραβεία και 6 υποψηφιότητες κουβαλά το When two worlds collide των Χάιντι Μπράντενμπουργκ και Μάθιου Ορζελ που ακολουθεί ένα ακτιβιστή οικολόγο στην μεγάλη οικολογική καταστροφή του Αμαζόνιου.

houston_problem_6Το ολλανδικό The Good Postman του Τονισλάβ Χριστόφ διηγείτε μια ιστορία εξαιρετικά ενδιαφέρουα στη γειτονική Βουλγαρία. Δείτε το για να καταλάβετε. Και για ν ακλείσει ο κύκλος του γύρου του κόσμου έχουμε το γερμανικο Gaza Surf Club των Φίλιπ Γκναντ και Μίκι Γιαμάιν γυρισμένο στη Γάζα με το φακό πάνω στους νέους που βρίσκουν νόημα στη ζωή τους σερφάροντας στις παραλίες που απλώνονται στη στενή λωρίδα μεταξύ Αιγύπτου και Ισραήλ.

not_your_negro_3Διαβάστε ακόμη: Τα δυνατά χαρτιά του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που έρχεται!

John_Berger_212. Φεστιβάλ δεν είναι μόνο ταινίες:

Εκθέσεις – Συναυλίες- Παράλληλες εκδηλώσεις για να κάνετε ένα διάλειμμα εκτός σκοτεινής αίθουσας. Ένας πρωτότυπος γαστρονομικός διαγωνισμός με έμπνευση από την μεγάλη γευστική παράδοση της Θεσσαλονίκης «τρέχει» στην πόλη, καθώς και μια ξεχωριστή έκθεση που θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όλα ενταγμένα στη νέα ενότητα του Φεστιβάλ, Food vs. Food: «Χωρίς μαχαίρι και πιρούνι», με θέμα το φαγητό στον ελληνικό κινηματογράφο: από το προφιτερόλ του Γιώργου Κωνσταντίνου στα Χτυποκάρδια στο θρανίο στα μπαχάρια της Πολίτικης Κουζίνας του Τ. Μπουλμέτη (3/3-30/8, Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α΄ – Λιμάνι, 10.00 – 20.00. Είσοδος: 2 ευρώ). Άλλες 3 ξεχωριστές εκθέσεις: Σκίτσα που γεννήθηκαν μέσα από την προσφυγική κρίση «Μιχάλης Κουντούρης, Made in Europe, Μιλώντας για το προσφυγικό χωρίς λόγια» (4 -19 Μαρτίου 2017, MOB Café-Ίωνος Δραγούμη & Παπαδοπούλου 2, 10:00 – 02:00. Επιμέλεια: Περιοδικό δρόμου «σχεδία»). Προβολές μικρού μήκους ταινιών που έφτιαξαν πρόσφυγες μαζί με πολίτες από χώρες που τους υποδέχονται, στο Home Νew Ηome, όπου πολιτιστικές οργανώσεις, Πανεπιστήμια και ΜΚΟ από 6 χώρες (Γερμανία, Ελλάδα, Τουρκία, Ιορδανία, Λίβανος και Παλαιστίνη) ανέλαβαν μια κινηματογραφική πρωτοβουλία διαπολιτισμικού διαλόγου για την προσφυγική κρίση (10 Mαρτίου 2017, 12.00, αίθουσα Παύλος Ζάννας). «Τζον Μπέρτζερ: Ένας ριζοσπάστης ουμανιστής»: Τριάντα σχέδια και ζωγραφιές του βρετανού διανοούμενου, θεωρητικού της τέχνης, συγγραφέα και ζωγράφου Τζον Μπέρτζερ (1926-2017) συνοδεύουν ιδανικά το αφιέρωμα που πραγματοποιεί φέτος το 19ο ΦΝΘ προς τιμή του (Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης, 4 Μαρτίου – 13 Απριλίου 2017, Τρίτη – Σάββατο 10:00 – 18:00. Είσοδος: 3 ευρώ). Ακόμη μη χάσετε το αφιέρωμα Moving Silence: Από τη βερολινέζικη πλατφόρμα για τον σύγχρονο βωβό κινηματογράφο που από το 2009 διοργανώνει προβολές φιλμ χωρίς ήχο που συνοδεύονται από ζωντανή μουσική. Η έκθεση περιλαμβάνει ένα διεθνές πρόγραμμα ταινιών μικρού μήκους συνοδεία ζωντανής μουσικής από μουσικούς της Θεσσαλονίκης, ενώ παράλληλα θα παρουσιάζεται και έκθεση GIF (10 – 11/3/2017 Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης -Αποθήκη Β1, Λιμάνι). Ακόμη 2 βιβλιοπαρουσιάσεις για την έκδοση για την θρυλική Κινηματογραφική Λέσχη της «Τέχνης» της Θεσσαλονίκης, «Η ΤΕΧΝΗ στη Θεσσαλονίκη – Η Κινηματογραφική Λέσχη 1955-1967» (Πέμπτη 9 Μαρτίου 2017, 12:00, αίθουσα Παύλος Ζάννας) καθώς και για το βιβλίο «Μικρές Υιοθεσίες» του ντοκιμαντερίστα Σταύρου Ψυλλάκη (Σάββατο 11 Μαρτίου 2017, 12:00, αίθουσα Παύλος Ζάννας).

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα