27ο ΦΝΘ: Διαγωνιστικά τμήματα All around cinema και Podcast

Όσα θα δούμε και θα ακούσουμε τον Μάρτιο

Parallaxi
27ο-φνθ-διαγωνιστικά-τμήματα-all-around-cinema-και-podcast-1286300
Parallaxi

Διαγωνιστικό Τμήμα Immersive: All around cinema

Το πρωτοποριακό Διαγωνιστικό Τμήμα Immersive: All around cinema αγκαλιάζει XR δημιουργίες που αξιοποιούν σύγχρονες νέες τεχνολογίες για να παρουσιάσουν διαφορετικές όψεις μιας εκτεταμένης πραγματικότητας, ανοίγοντας νέους δρόμους για την πρόσληψη και ερμηνεία τόσο της κινούμενης εικόνας όσο και της ίδιας της κινηματογραφικής τέχνης. Στην Καλύτερη Ταινία Immersive θα απονεμηθεί ο Χρυσός Αλέξανδρος Immersive, ο οποίος συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ.

Το Διαγωνιστικό Τμήμα Immersive του 27ου ΦΝΘ περιλαμβάνει 8 ταινίες με ισχυρό πολιτικό, κοινωνικό και ιστορικό πρόσημο, θίγοντας παράλληλα μια σειρά από ζητήματα που σχετίζονται με τα όρια της ανθρώπινης συνείδησης. Οι ταινίες του φετινού Immersive: All around cinema μάς ταξιδεύουν από το ουκρανικό δράμα και τις ανοιχτές πληγές του Βιετνάμ μέχρι τις πρώτες σπίθες του αγώνα για την ελευθερία του λόγου στην Κίνα και την ιστορία δύο ηρωικών γυναικών που άνοιξαν νέους δρόμους σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο. Ανάμεσα στις ταινίες του Διαγωνιστικού Τμήματος Immersive υποδεχόμαστε και μια ελληνική συμμετοχή, το 548 ημέρες χωρίς το όνομά μου της Γιολάντας Μαρκοπούλου, η οποία είχε συμμετάσχει και στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με τη συναρπαστική διαδραστική εγκατάσταση White Dwarf.

Ισόγειο Αποθήκη Γ

Προβλήτα Α, Λιμάνι Θεσσαλονίκης

Διάρκεια και ωράριο λειτουργίας: 06-16/03/2025 – 13:00-21:00

Εισιτήριο: 3 ευρώ

Παράλληλα, στο πλαίσιο του τμήματος Immersive του 27ου ΦΝΘ θα παρουσιαστεί εκτός συναγωνισμού η διαδραστική εικαστική εγκατάσταση To AI & Me από τo καλλιτεχνικό δίδυμο mots από τη Ρουμανία, τους σκηνοθέτες και διαμεσικούς καλλιτέχνες Ντανιέλα Νεντοβέσκου και Οκτάβιαν Μοτ. Το συναρπαστικό AI & Me, που αποτελείται από δύο ξεχωριστά ωστόσο αλληλοσυμπληρούμενα σκέλη (The Confessional και AI Ego) πραγματεύεται την ανομολόγητη ανθρώπινη επιθυμία της υποβολής σε αξιολογική κρίση από την Τεχνητή Νοημοσύνη. Το αρχικό πορτρέτο που σκιαγραφεί η μηχανή συνοδεύεται σε δεύτερο στάδιο (για εκείνους που θα επιλέξει η μηχανή) από την παραγωγή επινοημένων εικόνων στις οθόνες που είναι τοποθετημένες στον χώρο, οι οποίες απεικονίζουν τους συμμετέχοντες σε μια σειρά από αλλόκοτα και ανοίκεια σκηνικά. Μια εμβυθιστική εμπειρία που διαταράσσει την έννοια της ταυτότητας που έχουμε συγκροτήσει για τον εαυτό μας, φέρνοντάς μας αντιμέτωπους με ορισμένες άβολες και απωθημένες σκέψεις που ίσως και να μην είχαν περάσει ποτέ από το μυαλό μας.

Η Ντανιέλα Νεντοβέσκου και ο Οκτάβιαν Μοτ, γνωστοί και ως mots, είναι σκηνοθέτες και και διαμεσικοί καλλιτέχνες από τη Ρουμανία, οι οποίοι ζουν και δραστηριοποιούνται ως καλλιτεχνικό δίδυμο στη Γερμανία εδώ και πάνω από μία δεκαετία. Πέρα από κινηματογραφικές ταινίες και πρότζεκτ που σχετίζονται με τις κινούμενες εικόνες, οι mots κατασκευάζουν μηχανές στο εργαστήριό τους, αποβλέποντας στην ενεργή συμμετοχή των θεατών, οι οποίοι καλούνται να αναλογιστούν τη δική τους συμπεριφορά και στάση. Το τελευταίο διάστημα έχουν εντάξει την Τεχνητή Νοημοσύνη στα καλλιτεχνικά τους εργαλεία, διερευνώντας όχι μόνο τον αντίκτυπό της στην κοινωνία, αλλά και τα όσα φανερώνει για εμάς τους ίδιους αυτή η πρωτοποριακή και αχαρτογράφητη μορφή νοημοσύνης.

Δυτικό Φυλάκιο Εισόδου – Πύλη 1

Προβλήτα Α, Λιμάνι Θεσσαλονίκης

Διάρκεια και ωράριο λειτουργίας: 06-16/03/2025 – 13:00-21:00

Είσοδος ελεύθερη

Την κριτική επιτροπή του Διαγωνιστικού Τμήματος Immersive συγκροτούν οι:

Σκοτ Μόρις (επικεφαλής ψηφιακός παραγωγός για την Tate, Ηνωμένο Βασίλειο)

Στέλλα Νταβάρα (συντονίστρια CPH:LAB και XR εκθέσεων στο φεστιβάλ CPH:DOX, Ελλάδα)

Κάρεν Σιρίλο (εικαστική καλλιτέχνις, επιμελήτρια & δημοσιογράφος, ΗΠΑ)

Οι ταινίες του τμήματος Immersive: All around cinema:

548 ημέρες χωρίς το όνομά μου

Γιολάντα Μαρκοπούλου

Ελλάδα, 2024, 14’

Το 1943, η 10χρονη Ροζίνα αποφασίζει να γράψει από την κρυψώνα της (ένα μικρό διαμέρισμα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης) το ημερολόγιό της, χρησιμοποιώντας το ψεύτικο όνομα Ρούλα Καρακώτσου. Αυτός ήταν ο μόνος της τρόπος διαφυγής από τους Ναζί, καθώς πέρασε 548 ημέρες ανώνυμης ύπαρξης μέσα στη σιωπή. Ο θεατής βιώνει την περιπέτειά της μέσα από την παιδική της ματιά και τις αφηγήσεις της, όσο παραμένει κρυμμένη.

Άδεια χρήσης

Ραφάου Κρούσκα

Πολωνία, 2024, 15’

Μια ατομική εμπειρία εικονικής πραγματικότητας, η οποία διερευνά τη διαδικτυακή αλληλεπίδραση και τη συμπεριφορά των αλγορίθμων. Η ταινία επαναπροσδιορίζει την έννοια της συναίνεσης του χρήστη ή της χρήστριας, ενσωματώνοντάς τη σε ένα πολυεπίπεδο ψηφιακό περιβάλλον. Παράλληλα, εξετάζει τις αντιδράσεις των αλγορίθμων, αγγίζοντας ζητήματα συνείδησης, παραπλάνησης και μοναδικότητας, δημιουργώντας μια γέφυρα μεταξύ ανθρώπινων και μη ανθρώπινων οπτικών.

Έκσταση II – Πύλη

Αλίσα Μπέρτζερ

Γαλλία-Γερμανία-Ουκρανία, 2024, 19’

Ένα έργο που επικεντρώνεται στον Μάρκο, Ουκρανό χορευτή της Vogue, ο οποίος επισκέπτεται ξανά το εγκαταλελειμμένο του διαμέρισμα στην περιοχή του Ντονμπάς, όπου ο πόλεμος μαίνεται εδώ και δέκα χρόνια. Η ταινία συνδυάζει την έννοια ενός χαμένου, φυσικού σπιτιού με το σώμα του χορευτή ως ένα άυλο, αιώνιο καταφύγιο.

Κάπου άγνωστα στην Ινδοκίνα

Άσιο Τσιχσιούνγκ Λιου & Φενγκ-Τινγκ Τσου

Ταϊβάν-Βέλγιο-Καναδάς-Βιετνάμ-Καμπότζη, 2024, 37’

Τη δεκαετία του 1970, εν μέσω του χάους του Πολέμου του Βιετνάμ και της γενοκτονίας που διαπράττουν οι Ερυθροί Χμερ στην Καμπότζη, μια μεγάλη προσφυγική κρίση ξέσπασε στην Ινδοκίνα. Δύο νεαρές Βιετναμέζες αδελφές εγκατέλειψαν τον πόλεμο και βρήκαν καταφύγιο σε έναν καταυλισμό προσφύγων στην Ταϊβάν. Τριάντα χρόνια αργότερα, η μεγαλύτερη από τις δύο βλέπει στον ύπνο της τη νεκρή αδελφή της, που της αποκαλύπτει πως ο καταυλισμός σύντομα θα κατεδαφιστεί.

Κόντρα στον άνεμο

Φλόριαν Ζίμπερτ

Γερμανία, 2023, 25’

Μια καθηλωτική εμπειρία εικονικής πραγματικότητας που ζωντανεύει το συναρπαστικό ταξίδι της Σαρλότ Μέρινγκ και της Μέλι Μπέζε, των πρωτοπόρων γυναικών της γερμανικής αεροπορίας. Βιώστε την τολμηρή τους προσπάθεια να κατακτήσουν τους αιθέρες και να σπάσουν τα εμπόδια του ανδροκρατούμενου κόσμου της αεροπλοΐας στις αρχές του 20ού αιώνα.

Το γλυκό τέλος του κόσμου

Στέφανο Κόνκα Μπονιτσόνι

Ιταλία, 2024, 15’

Σε έναν κόσμο που ισορροπεί στο χείλος της κατάρρευσης, μια μητέρα αφηγείται στο παιδί της μια ιστορία για την καταστροφική δύναμη της ανθρώπινης απληστίας. Το γλυκό τέλος του κόσμου μάς προσκαλεί σε ένα ταξίδι όπου η γραμμή μεταξύ μύθου και πραγματικότητας θολώνει, αποκαλύπτοντας τους προάγγελους μιας επικείμενης καταστροφής. Μέσα από την εικονική πραγματικότητα, η ανθρωπότητα έρχεται αντιμέτωπη με τη μοίρα της, επανεφευρίσκοντας την Αποκάλυψη ως κληρονομιά που αξίζει να διατηρηθεί και να μεταδοθεί. Κάποτε, άνθρωποι και θεοί δειπνούσαν μαζί, καθισμένοι στο ίδιο τραπέζι. Όμως η ανθρώπινη απληστία μετέτρεψε τα απομεινάρια αυτών των γευμάτων σε ένα βουνό από απόβλητα, προορισμένο να φτάσει ως τον Όλυμπο. Αυτή είναι η ιστορία που μια μητέρα αφηγείται στο παιδί της καθώς το θηλάζει – ένας παραμυθένιος μύθος για ένα καλό τέλος του κόσμου. Μέσα από την εικονική πραγματικότητα, το έργο μάς παρασύρει σε ένα ονειρικό ταξίδι, κινούμενο ανάμεσα στη νύστα και την εγρήγορση, στο παρόν και τη μυθολογία, σε τοπία που βρίσκονται στο χείλος της οικολογικής κατάρρευσης, όπου εμφανίζονται ήρωες που ίσως μας δείξουν τον δρόμο. Αυτή η ιστορία εκτυλίσσεται μέσα στην πιο συμβολική και οικεία πράξη: μια μητέρα που θηλάζει το παιδί της. Η Μαδελένα και ο Έτορε μάς καθοδηγούν μέσα από μια οπτική αφήγηση, όπου η ανθρωπότητα, μπροστά στο χείλος της Αποκάλυψης, μεταμορφώνει την καταστροφή που βιώνει σε έναν προειδοποιητικό μύθο για τις επόμενες γενιές. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: όσο η ανθρώπινη απληστία για τροφή παραμένει ακόρεστη και η λαχτάρα για σάρκα συνεχίζεται, η μοίρα της ανθρωπότητας είναι προδιαγεγραμμένη. «Γλυκό τέλος του κόσμου!»

Revival Roadshow

Αν Φέρες & Λουκ Κόνροϊ

Ολλανδία-Αυστραλία-Κύπρος, 2025, 17’

Μια εμπειρία εικονικής πραγματικότητας που ασκεί κριτική στην αποικιοκρατική κληρονομιά μέσα από την αναβίωση ενός Ολλανδού εξερευνητή του 17ου αιώνα σε ένα υποθετικό μέλλον. Μέσω διαδραστικής ηχητικής αφήγησης, το έργο συνδυάζει τον σουρεαλισμό και το μαύρο χιούμορ για να εξερευνήσει με κριτική ματιά τη δημιουργία μύθων και τον αντίκτυπό της στις σύγχρονες και στις μελλοντικές κοινωνίες.

Teacher Li: Όλα όσα μάθαμε

Ζούζμο

ΗΠΑ, 2024, 20’

Ένα εικοσάλεπτο διαδραστικό ντοκιμαντέρ μικτής πραγματικότητας, το οποίο αποκαλύπτει πώς ένας Κινέζος φοιτητής που σπούδαζε τέχνες στην Ιταλία άναψε την πρώτη σπίθα για μία από τις πιο ογκώδεις δημοκρατικές διαδηλώσεις στην Κίνα, ποστάροντας σε φρενήρεις ρυθμούς αρνητικές ειδήσεις στο Twitter. Η εμπειρία συνυφαίνει animation σχεδιασμένο στο χέρι με αρχειακό υλικό που έχει μετατραπεί σε 3D, δημιουργώντας μια εμβυθιστική διάδραση που μας τοποθετεί στην καρδιά ενός μεταμορφωτικού ταξιδιού, διερευνώντας παράλληλα τον οικουμενικό αντίκτυπο του ακτιβισμού των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

ΑΙ & Me

Ντανιέλα Νεντοβέσκου & Οκτάβιαν Μοτ (mots)

Γερμανία, 2024

Μια πολυδιάστατη εικαστική εγκατάσταση που διερευνά τη δυναμική αλληλεπίδραση μεταξύ Τεχνητής Νοημοσύνης και ανθρώπων. Αναδεικνύοντας τη σχέση μας με το AI, η εγκατάσταση επικεντρώνεται σε ζητήματα όπως η κρίση, η αντίληψη, αλλά και η ανθρώπινη προθυμία να υποβληθούμε στην κρίση μιας μηχανής. Στην καρδιά της εμπειρίας βρίσκεται το The Confessional, ένα έργο όπου οι συμμετέχοντες εκτίθενται σε μια ανεπεξέργαστη αξιολόγηση από το AI, εισπράττοντας έναν μοναδικό συνδυασμό περιγραφής, φαντασίας και συμβουλών από την οπτική της μηχανής. Το συνοδευτικό σκέλος της εγκατάστασης, AI Ego, εμπλουτίζει την αφήγηση, προσφέροντας εναλλακτικές και τεχνητά παραγόμενες ερμηνείες της ανθρώπινης ταυτότητας και ύπαρξης. Με άλλα λόγια, η εγκατάσταση δεν δοκιμάζει απλώς τα όρια της άνεσής μας απέναντι στην τεχνολογική κρίση, αλλά εγείρει συγχρόνως ερωτήματα για τον ρόλο του AI στις ζωές μας.

Το The Confessional είναι μια βαθιά προσωπική εμπειρία. Οι συμμετέχοντες κάθονται σε έναν κυβικό χώρο, όπου έρχονται αντιμέτωποι με μια αφιλτράριστη και διόλου διπλωματική ή στρογγυλεμένη μηχανική αξιολόγηση, βασισμένη αποκλειστικά στην εμφάνισή τους. Το AI συντάσσει ωμές, συχνά καυστικές ή χιουμοριστικές παρατηρήσεις, ενώ στη συνέχεια δημιουργεί το επινοημένο πορτρέτο τους, το οποίο προβάλλεται σε μια CRT οθόνη που είναι τοποθετημένη στον χώρο. Το αποτέλεσμα είναι τολμηρό, προκλητικό και βαθιά προσωπικό, διαταράσσοντας την αντίληψή μας για τον εαυτό μας. Το AI Ego αποτελείται από μια σειρά οθονών που παρουσιάζουν τους συμμετέχοντες του The Confessional μέσα σε αλλόκοτα, τεχνητά παραγόμενα σκηνικά. Αυτές οι επινοημένες εικόνες, που έχουν δημιουργηθεί μόλις λίγα λεπτά μετά την αρχική εμπειρία, απεικονίζουν μόνο εκείνους που επιλέγει η μηχανή. Η εγκατάσταση καλεί τους επισκέπτες να αναλογιστούν την αυτοεικόνα τους και πώς αυτή διαθλάται μέσα από τον φακό της Τεχνητής Νοημοσύνης

Tα πόντκαστ του 27ου ΦΝΘ

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ένα από τα πρώτα φεστιβάλ στον κόσμο που διερεύνησε τις εκλεκτικές συγγένειες ανάμεσα στα πόντκαστ και τον κινηματογράφο, παρουσιάζει για μία ακόμη χρονιά το Τμήμα Podcast, που έχει μετατραπεί σε αναπόσπαστο κομμάτι του φεστιβαλικού προγράμματος, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Στη φετινή διοργάνωση θα πάρουν μέρος συνολικά 22 ελληνόφωνα και αγγλόφωνα πόντκαστ, στο Διαγωνιστικό Podcast και στην Ενότητα Nexus. Στο Διαγωνιστικό Τμήμα συμμετέχουν 10 πόντκαστ, διεκδικώντας το Βραβείο Καλύτερου Podcast, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ. Την τριμελή κριτική επιτροπή του Διαγωνιστικού Podcast του 27ου ΦΝΘ απαρτίζουν οι: Μαρίνα Δανέζη (σκηνοθέτρια-παραγωγός), Εύη Καρκίτη (δημοσιογράφος-ραδιοφωνική παραγωγός) και Κατερίνα Πουλοπούλου (δημοσιογράφος-ραδιοφωνικός παραγωγός).

Όλα τα πόντκαστ του 27ου ΦΝΘ, τόσο του Διαγωνιστικού Τμήματος όσο και της Ενότητας Nexus, θα είναι διαθέσιμα προς ακρόαση για το δεκαήμερο 6-16 Μαρτίου τόσο στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ (www.filmfestival.gr) όσο και σε διάφορους φεστιβαλικούς χώρους (Πράσινο Δωμάτιο, Αποθήκες Α, Γ και Δ, μεταξύ άλλων), μέσω QR code. Παράλληλα, το Σάββατο 15 Μαρτίου (13:00), στο Πράσινο Δωμάτιο (1ος όροφος, Ολύμπιον) θα πραγματοποιηθεί ειδική ακρόαση του πόντκαστ Bipolar Opposites της Βάλιας Δημητρακοπούλου, μια δημιουργία του μη κερδοσκοπικού δημοσιογραφικού οργανισμού iMEdD, που ανατέμνει την ψυχική πάθηση της διπολικής διαταραχής μέσα από προσωπικές μαρτυρίες, με στόχο την απαλλαγή της από το κοινωνικό στίγμα.

Προσωπικές μαρτυρίες για τραύματα του παρελθόντος, ιστορικά ντοκουμέντα που έρχονται στο φως, αφηγήσεις για εμβληματικές προσωπικότητες του πολιτισμού και της τέχνης, ζητήματα γυναικείας χειραφέτησης και έμφυλης καταπίεσης, παραμύθια και ονειρώδεις περιπλανήσεις, πόντκαστ δημοσιογραφικής και κοινωνιολογικής έρευνας, λαϊκές παραδόσεις, ήθη και έθιμα που αποκτούν ξανά ζωή μέσα από συναρπαστικά ηχητικά ταξίδια είναι ορισμένες από τις θεματικές των πόντκαστ που συμμετέχουν στη φετινή διοργάνωση.

Στην τελετή λήξης του 27ου ΦΝΘ θα απονεμηθεί και το Βραβείο ENS Louis Lumière – Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Δημιουργό Ακουστικού Ντοκιμαντέρ, σε συνεργασία με την Ανωτάτη Σχολή Louis Lumière και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος. Το βραβείο διεκδικούν οι δημιουργοί ηλικίας 25-35 ετών που συμμετείχαν στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Νοέμβριος 2024) και στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Ο νικητής/Η νικήτρια του βραβείου θα βρεθεί το καλοκαίρι του 2024 για έξι εβδομάδες στη Γαλλία, προκειμένου να συμμετάσχει στο Sound Documentary International Summer Programme της ENS Louis Lumière, ένα ειδικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε νέους επαγγελματίες του οπτικοακουστικού χώρου. Την κριτική επιτροπή που θα απονείμει το Βραβείο ENS Louis Lumière – Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Δημιουργό Ακουστικού Ντοκιμαντέρ αποτελούν οι: Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος (σκηνοθέτης, σεναριογράφος, Καθηγητής Τμήμα Κινηματογράφου ΑΠΘ, Ελλάδα) και Raïssa Lahcine (Διευθύντρια Διεθνών Σχέσεων στην ENS Louis Lumière, Γαλλία).

Ακολουθούν τα πόντκαστ του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης:

Διαγωνιστικό Podcast

(Μπουχτι)Ζεις;

Δημιουργοί: Τζίνα Γεωργιάδου, Άννα Ποδάρα. Παραγωγή: Τζίνα Γεωργιάδου, Άννα Ποδάρα. Σενάριο: Άννα Ποδάρα. Ηχοληψία-Mastering: Γιώργος Καλλίρης. Μοντάζ: Τζίνα Γεωργιάδου. Πρωτότυπη μουσική: Legacy of Rossini, Barber of Seville, Background music for video, White_Records, Countdown, Kaden Cook. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 20΄

Όσο αυξάνεται το διαδικτυακό περιεχόμενο, τόσο μεγαλώνει και η ευθύνη της επιλογής. Έχουμε πλέον περισσότερη ελευθερία ή μετατρεπόμαστε σε πιο παθητικούς καταναλωτές; Η Άννα Ποδάρα, ερευνήτρια της γενιάς Z, συζητά με τη Μαριάννα, τον Χρήστο, την Ελισάβετ, τον Μάνο, τον Γιώργο, την Έλλη, τον Πάρι, την Κωνσταντίνα, την Αλίκη και τη Χριστίνα, φοιτητές και φοιτήτριες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και αναρωτιέται: Τι κάνεις όταν μπουχτίζεις;

Αν γεννιόμουν σήμερα…

Δημιουργοί: Αφροδίτη Κεραμέως, Σοφία Βαφειάδου. Παραγωγή: mousoutou productions by Dream On-Line. Σενάριο: Αφροδίτη Κεραμέως, Φαίδρα Στυλιανού. Ηχοληψία: Σοφία Βαφειάδου, Αφροδίτη Κεραμέως, Βασιλική Παρίση, Φαίδρα Στυλιανού. Μοντάζ: Σοφία Βαφειάδου. Πρωτότυπη μουσική: Γιώργος Σαλτσίδης. Αφήγηση: Φαίδρα Στυλιανού, Αφροδίτη Κεραμέως. Λογότυπο-αφίσα: Δάφνη Μεσοχωρίτη. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 22΄

Οι γυναίκες σε αυτό το πόντκαστ είναι οι γιαγιάδες μας. Μας μιλούν για τις καταβολές τους, για τις αναμνήσεις τους, για τη ζωή που ζήσανε και για όλες τις ζωές που θα ήθελαν να έχουν ζήσει. Τι σκέφτονται οι γιαγιάδες μας όταν ονειρεύονται; Τι θα έκαναν διαφορετικά, αν είχαν γεννηθεί σήμερα;

Βγάλε φωνή!

Δημιουργός: Γεωργία Καρύδη. Παραγωγή: Γεωργία Καρύδη. Σενάριο-Ηχοληψία-Μοντάζ-Αφήγηση: Γεωργία Καρύδη. Γλώσσα: Αγγλικά. Ελλάδα, 2024, 30΄

Πώς να είναι μια φωνή όταν θέλει να πλησιάσει τους άλλους; Μπορεί η φωνή μας, το πιο ξεχωριστό μουσικό όργανο, να μας φέρει πιο κοντά; Ένα ηχητικό έργο για την εγγύτητα και τους τρόπους που μοιραζόμαστε μουσική μαζί. Το πόντκαστ διαπραγματεύεται τη φωνή στην τέχνη της περφόρμανς μέσα από τα έργα και τις προσωπικές ιστορίες της καλλιτέχνιδας Γεωργίας Καρύδη, σε ένα βιωματικό ηχητικό δοκίμιο τεσσάρων κεφαλαίων.

Με την αστραπή στο πρόσωπο

Δημιουργός: Σπύρος Σκάνδαλος. Παραγωγή: Assumed Position Films, Σπύρος Σκάνδαλος. Σενάριο-Μοντάζ-Αφήγηση: Σπύρος Σκάνδαλος. Πρωτότυπη μουσική: Μυρτώ Ζάββου. Σύμβουλος: Στρατής Χατζηελενούδας. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 30΄

Το πόντκαστ Με την αστραπή στο πρόσωπο αφηγείται την εμπειρία του δημιουργού με τη νευραλγία τριδύμου, μια σπάνια και εξαιρετικά επώδυνη πάθηση. Περιγράφει την πορεία του, από την πρώτη κρίση έως τη διαχείριση του πόνου, και την αναζήτηση άλλων ανθρώπων που αντιμετωπίζουν τις ίδιες προκλήσεις, εστιάζοντας στη δύναμη της κατανόησης και της κοινότητας.

Οι λωτοφάγοι

Δημιουργός: Μαρία Αποστολακέα. Παραγωγή: Μαρία Αποστολακέα. Σενάριο-Ηχοληψία-Αφήγηση: Μαρία Αποστολακέα. Μοντάζ: Αλεξάνδρα Βερυκόκκου. Μουσική: MMMΔ / ALEM – Adagio, from Air Orchestral Suite No. 3 in D major, J.S. Bach (1685 – 1750) Album: L’âge de l’absolutisme Label: Antifrost. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 21΄

Όταν ο χώρος αποκτά μοναδικότητα, ιστορία και νόημα, δημιουργείται ο τόπος. Ένας τόπος που δεν υπάρχει πια έτσι όπως ήταν κάποτε εξακολουθεί να είναι τόπος; Ένας άνθρωπος που ήταν στη ζωή μας, αλλά δεν είναι πια, είναι άνθρωπος; Ποιος είναι ο ήχος ενός κατεστραμμένου τόπου; Έχει ήχο;

Το τραύμα μεταξύ μας

Δημιουργός: Δέσποινα Σωτηροπούλου. Παραγωγή: DS Productions – Δέσποινα Σωτηροπούλου. Σενάριο-Αφήγηση: Δέσποινα Σωτηροπούλου, Ρένια Κουβελιώτη. Ηχοληψία-Μοντάζ: Αντώνης Γασπαρινάτος. Πρωτότυπη μουσική: Εύα Λουκάτου, Ελένη Λαγού. Λοιποί συντελεστές: Σωτηρία Σουσάνη (ερμηνεία τραγουδιού «Ό,τι και να λες»), Στέλλα Πάνου (στίχοι τραγουδιού «Ό,τι και να λες»), Δημήτρης Παπαδημητριάδης, συνεντευξιαζόμενος ψυχοθεραπευτής και ψυχίατρος). Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 21΄

Η διάγνωση για πρώιμη απώλεια μνήμης της δημοσιογράφου Ρένας Κουβελιώτη, η αντίδραση της αδερφικής της φίλης και δημοσιογράφου Δέσποινας Σωτηροπούλου, το τραύμα μεταξύ τους. Μια βιωματική εξιστόρηση που περιγράφει την άρνηση, τη σύγκρουση και τη συμφιλίωση με ένα ανυπολόγιστο μέλλον, βιώνοντάς το πριν ακόμα έρθει…

Τυφλή γοητεία

Δημιουργοί: Μιχάλης Αγραφιώτης, Στέλλα Κανταρτζή, Ελευθερία Αυγερινού. Παραγωγή: Δημόσια ΣΑΕΚ Πυλαίας – Χορτιάτη για Άτομα με Αναπηρίες, Μιχάλης Αγραφιώτης. Σενάριο: Μιχάλης Αγραφιώτης, Στέλλα Κανταρτζή. Ηχοληψία: Θάνος Παπαθανασίου. Μοντάζ: Μιχάλης Αγραφιώτης. Πρωτότυπη μουσική: Johnny Funk, Στέφανος Ανδριτσούδης. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 24΄

Οκτώ άνθρωποι με απώλεια όρασης συζητούν για τις κοινωνικές σχέσεις, το φλερτ και τη γοητεία. Με λόγια, επιφωνήματα και σιωπές και μέσα από τις αθέατες αποχρώσεις του φάσματος της τυφλότητας, αποκαλύπτονται νοοτροπίες, στερεότυπα και η κοινή για όλους μας γοητεία του φαίνεσθαι.

Φρίντα Λιάππα, κινηματογραφώντας την ψυχή σαν ύλη

Δημιουργοί: WIFT GR – Λίζα Θεμελή, Μαρία Χατζηγιάννη. Παραγωγή: WIFT GR, Μαρία Χατζηγιάννη. Σενάριο-Αφήγηση: Λίζα Θεμελή. Ηχοληψία-Μοντάζ: Μαρία Χατζηγιάννη. Ομιλητές: Νίκος Σμαραγδής (διευθυντής φωτογραφίας), Τάκης Γιαννόπουλος (μοντέρ), Κυριάκος Αγγελάκος (σκηνοθέτης, σύντροφος Φρίντας Λιάππα), Γιάννης Μπακογιαννόπουλος (κριτικός κινηματογράφου), Μίρκα Παπακωνσταντίνου (ηθοποιός), Πέμη Ζούνη (ηθοποιός), Νένα Μεντή (ηθοποιός) Σοφία Σεϊρλή (ηθοποιός). Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 25΄

Το πόντκαστ ερευνά τη ζωή και το έργο της σπουδαίας σκηνοθέτριας Φρίντας Λιάππα, μιας εμβληματικής φιγούρας του ελληνικού κινηματογράφου. Με έμφαση στη μοναδική της σκηνοθετική ματιά, αναδεικνύει τη συμβολή της στη γυναικεία δημιουργικότητα και στην πολιτιστική κληρονομιά. Συζητήσεις και αναλύσεις φωτίζουν τη διαχρονικότητα του έργου της μέσα από μια σύγχρονη οπτική.

Φωνές δικαίωσης

Δημιουργός: Αντρέας Βάγιας. Παραγωγή: Frenel. Σενάριο-Αφήγηση: Αντρέας Βάγιας. Ηχοληψία-Μοντάζ: Κώστας Τσιώλης. Πρωτότυπη μουσική: Κώστας Γρούντας. Εικονογράφηση: Μάρθα Κολοκοτρώνη. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 30΄

Τον Ιούλιο 2024 καταδικάζεται ο προπονητής Τάε Κβον Ντο από την Ηλιούπολη που για μια δεκαετία κακοποιούσε ανήλικες αθλήτριες από την ηλικία των 12 ετών. Οι γυναίκες που εξαπατήθηκαν, κακοποιήθηκαν και δικαιώθηκαν μιλούν για πρώτη φορά δημόσια. Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ για το τραύμα, τον αγώνα και τη νίκη των θυμάτων.

Zanana

Δημιουργός: Κωνσταντίνος Βρεττός. Σενάριο: Κωνσταντίνος Βρεττός. Ηχοληψία-Μοντάζ: Λέανδρος Ντούνης. Αφήγηση: Μάρθα Φριτζήλα. Αφίσα: Drinkdamilk. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 20΄

Η Zanana, αυτός ο αδιάκοπος ήχος που σκίζει τη νύχτα της Γάζας, δεν είναι απλώς ένας θόρυβος, αλλά ένας φόβος που δεν φεύγει ποτέ. Δύο δημοσιογράφοι σε ζωντανή μετάδοση από το μέτωπο και δύο Παλαιστίνιοι που απέδρασαν λίγο πριν ξεσπάσει το χάος αφηγούνται τις ιστορίες τους, ενώ μια φωνή σιωπά μέσα στην ηχώ του πολέμου.

Ενότητα Nexus

αλλουterra

Δημιουργός: Αντριάνα Μίνου. Σενάριο-Ηχοληψία-Μοντάζ-Πρωτότυπη μουσική-Αφήγηση: Αντριάνα Μίνου. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα-Ηνωμένο Βασίλειο, 2025, 29΄

αλλουterra: ένα μέρος χωρίς γεωγραφικές συντεταγμένες και χρονικά όρια. Η αλλουterra δεν έχει Ιστορία με γιώτα κεφαλαίο. Είναι ένας κόσμος γεμάτος ιστορίες που περιμένουν να τις ονειρευτώ. Όταν ξυπνάω, τις καταγράφω με λόγια και ήχους, κι έτσι προέκυψε αυτό το πόντκαστ/ντοκιμαντέρ περιήγησης σε εντελώς πραγματικά όνειρα.

Αποχαιρετισμός

Δημιουργός: Γιάννης Καισαρίδης. Παραγωγή: Γιάννης Καισαρίδης. Σενάριο-Αφήγηση: Γιάννης Καισαρίδης. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2024, 23΄

Η τελευταία συνάντηση δύο φίλων, του Επιτρόπου και του Αξιωματικού, στο (νεκρικό) κρεβάτι τού δεύτερου. Ο τελευταίος, μέθυσος εδώ και χρόνια, πεθαίνει από τον καημό του για τον θάνατο του μοναχογιού του. Πίνουν μαζί την τελευταία ρετσίνα και θυμούνται τα παλιά…

Θα σας ειδοποιήσουμε

Δημιουργός: Σοφία Μπλέτσου. Σενάριο: Σοφία Μπλέτσου. Μοντάζ: Παύλος Παυλίδης. Αφήγηση: Σοφία Μπλέτσου, Γιάννης Βαρβαρέσος, Θάνος Πουμάκης, Γιώτα Κουιτζόγλου, Φωτεινή Τιμοθέου, Μαίρη Ανδρέου, Αλέξανδρος Ζαφειριάδης, Χάρης Μπαϊρακταρίδης, Βικτώρια Παπαδοπούλου Σισκοπούλου, Ανδρέας Παράσχος, Γιώργος-Ζήσης Μπιλιώνης, Μαρία Τζελέπη. Λογότυπο-αφίσα: Καλλιόπη Καντεράκη. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 27΄

Η ακρόαση ως ευκαιρία και ταυτόχρονα διαδικασία διαλογής για τους ηθοποιούς. Μια υποτιθέμενη ακρόαση γίνεται αφορμή για δέκα επαγγελματίες ηθοποιούς και μία ερασιτέχνιδα ηθοποιό να μοιραστούν σκέψεις και ανησυχίες γύρω από το επάγγελμά τους, αλλά και να αφηγηθούν περιστατικά που τους έχουν συμβεί στη διάρκεια της δουλειάς τους.

Ιστορίες της Θεσσαλονίκης: Οι πρώτες φεμινίστριες της πόλης

Δημιουργοί: Γιάννης Λέκκας, Άννα Σταματοπούλου. Παραγωγή: Απόστολος Παπαγεωργίου, Γιάννης Λέκκας, Άννα Σταματοπούλου. Σενάριο-Αφήγηση: Γιάννης Λέκκας, Άννα Σταματοπούλου. Ηχοληψία-Μοντάζ: Απόστολος Παπαγεωργίου. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2024, 20΄

Οι πρώτες φεμινίστριες της Θεσσαλονίκης: Ιστορικά ντοκουμέντα για τις πρωτοπόρες γυναίκες της πόλης, οι οποίες, παρά το γεγονός ότι ο αγώνας τους αντιμετωπίστηκε με σφοδρότατες επιθέσεις από τον Τύπο της πόλης, διεκδίκησαν με σθένος την ισότητα των φύλων και έβαλαν τις βάσεις για τις μελλοντικές κατακτήσεις των γυναικών.

Μαύρη σιωπή

Δημιουργός: Μιχαήλ Ευθυμίου. Παραγωγή: Μιχαήλ Ευθυμίου. Σενάριο-Ηχοληψία-Μοντάζ-Πρωτότυπη μουσική: Μιχαήλ Ευθυμίου. Γλώσσα: Αγγλικά. Ελλάδα, 2025, 21΄

Ένα ταξίδι ενηλικίωσης, χαραγμένο στις λεπτομέρειες της καθημερινότητας, αποτυπωμένο στις φευγαλέες στιγμές που αφήνουν ανεξίτηλα σημάδια στην ψυχή και διαμορφώνουν την ουσία της ύπαρξης.

Μεταμηθεύς

Δημιουργός: Αλέξανδρος Φασσόης. Παραγωγή: Ιδεόγραμμα Amargi. Σενάριο-Ηχοληψία-Μοντάζ-Πρωτότυπη μουσική-Αφήγηση: Αλέξανδρος Φασσόης. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 30΄

Η αναζήτηση του «υποκειμένου» μέσα από τις τρεις «μυθολογικές» εποχές του: Α. Προμηθέας Βράχος – Β. Σώμα, Γλώσσα, Ξερολιθιά – η κληρονομιά του Επιμηθέα – Γ. Το ον είναι εν τω γίγνεσθαι – η εποχή του Μεταμηθέα. Ηχητικά ντοκουμέντα από τους: Αντονέν Αρτό, Σάμιουελ Μπέκετ και Γιώργο Χειμωνά.

Μισή κουταλίτσα καφέ

Δημιουργοί: Στέλιος Ζαχαρίου, Θανάσης Καπετάνιος. Παραγωγή: Στέλιος Ζαχαρίου. Σενάριο-Αφήγηση: Στέλιος Ζαχαρίου. Ηχοληψία-Μοντάζ: Θανάσης Καπετάνιος. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 30΄

Κάθε μεσημέρι, η γιαγιά Πίτσα, πλέον στα 83 της, πίνει το καφεδάκι  της – μισή κουταλίτσα καφέ. Στο πλαίσιο του πρότζεκτ The Journal, που φιλοξενεί πορτρέτα και ιστορίες ανθρώπων, καθίσαμε μαζί της, απολαμβάνοντας το καφεδάκι, και ακούσαμε την ιστορία της μέσα από τις δικές της τρυφερές αφηγήσεις.

Πίσω από τον φακό: Η ιστορία τριών φωτογράφων

Δημιουργός: Χρήστος Κοροβίλας. Παραγωγή: Πρόδρομος Ταράσης. Σενάριο: Χρήστος Κοροβίλας. Ηχοληψία: Πρόδρομος Ταράσης, Άγγελος Κονταξής. Μοντάζ: Πρόδρομος Ταράσης. Πρωτότυπη μουσική: Γιάννης Δελλής. Αφήγηση: Αθηνά Ανδρουτσοπούλου, Χρήστος Κοροβίλας, Πρόδρομος Ταράσης. Ηθοποιοί: Γιάννης Ζαφείρης, Γεωργία Τσαγκαράκη, Μελίσσα Κωτσάκη, Αμαλία Νίνου, Ομάδα έρευνας της Λέσχης Ψυχοβιογραφίας του Ινστιτούτου Λόγω Ψυχής. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 28΄

Ποιο είναι το μυστικό που κρύβει ο φωτογραφικός φακός της Nelly’s, της Βίβιαν Μάιερ και της Φρανσέσκα Γούντμαν; Ένα ειδικό αφιέρωμα που θα εξερευνήσει τις παράλληλες ζωές τριών σημαντικών γυναικών φωτογράφων, από διαφορετικές εποχές και χώρες, αναζητώντας το αόρατο νήμα που τις ενώνει μέσα από την τέχνη τους.

Ποια ιστορία θα έχεις να διηγείσαι

Δημιουργός: Αθανάσιος Γιούμπασης. Παραγωγή: Αθανάσιος Γιούμπασης. Ηχοληψία-Μοντάζ: Αθανάσιος Γιούμπασης. Πρωτότυπη μουσική: Taylor Nathan Rhys Soundscapes. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2024, 26΄

Ο Δημήτρης, από το Ριζοκάρπασο της κατεχόμενης Κύπρου, αφηγείται τη ζωή του ως εγκλωβισμένος. Περιγράφει την απομόνωση, τη δύναμη να επιμείνει παρά τις δυσκολίες, την προσπάθεια κοινωνικής ένταξης, τις συνέπειες της εκπαιδευτικής ανισότητας, διεκδικώντας ισότητα και σεβασμό για τους μαθητές του Ριζοκάρπασου.

Τα πουλιά της ξενιτιάς

Δημιουργός: Σοφία Ειρήνη Σοπιάδου. Συνεντευξιαζόμενοι: Kira Csenge Farkas, Luis Alvarez, Deni Todorova, Αχιλλέας Πρασίδης. Φωτογραφία: Ασημούλα Μωυσίδου. Γλώσσα: Αγγλικά. Μάλτα, 2024, 20΄

Σαν τα πουλιά αποδημούμε και φεύγουμε σε τόπους πιο ζεστούς, σαν τα πουλιά  μεταναστεύουμε μακριά από τη φωλιά μας με μοναδικό στόχο μια καλύτερη ζωή. Οι ιστορίες των ξενιτεμένων πουλιών είναι γεμάτες ενθουσιασμό για μια νέα αρχή και αμφιβολίες για τον κόσμο που αφήνουν πίσω.

Φοίνιξ

Δημιουργός: Τάσος Θεοφιλάτος. Σενάριο-Ηχοληψία-Μοντάζ-Πρωτότυπη μουσική-Αφήγηση: Τάσος Θεοφιλάτος. Γλώσσα: Ελληνικά. Ελλάδα, 2025, 20΄

Η ποιητική διαφυγή μιας ψυχής που προσπαθεί να αναπροσδιοριστεί.

Speech Pitch: Πες το με το SayIt Labs

Δημιουργοί: Σπυρέτα Λειβαδίτη, Pascal Hecker, Καλλιόπη Κακαμούκα. Παραγωγή: Σπυρέτα Λειβαδίτη. Σενάριο: Σπυρέτα Λειβαδίτη, Snigdha Banik, Priyanshi Pal, Καλλιόπη Κακαμούκα. Μοντάζ: Pascal Hecker, Snigdha Banik, Σπυρέτα Λειβαδίτη, Καλλιόπη Κακαμούκα, Orchid Chetia Phukan, Sarthak Jain, Vishakha Choudhary. Λοιποί συντελεστές: Wenxi Fei, Paige Tuttösí, Janice Huang, Wei Xue, Sarthak Jain, Orchid Chetia Phukan, Priyanshi Pal, Zhengjun Yue, Kay Berkling. Γλώσσα: Αγγλικά. Γαλλία, 2025, 29΄

Στο επεισόδιο αυτό συναντάμε τους Lukas Latacz και Erich Reiter, ιδρυτές της Sayit Labs, και συζητάμε για την καριέρα τους, τη δημιουργία της εταιρείας, καθώς και για τη συμβολή τους στην παθολογική ομιλία με τη χρήση των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης που υλοποιούν.

Ειδική ακρόαση

BiPolar Opposites

Σάββατο 15 Μαρτίου, 13.00, Πράσινο Δωμάτιο

Μια ψυχική ασθένεια που παραμένει ταμπού, ξεδιπλώνεται μέσα από προσωπικές μαρτυρίες και συνεντεύξεις με ειδικούς και ασθενείς, με στόχο την απομυθοποίηση και την αποστιγματοποίησή της. Το πόντκαστ BiPolar Opposites δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του open call που απηύθυναν ο μη κερδοσκοπικός δημοσιογραφικός οργανισμός iMEdD και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την ανάπτυξη και υλοποίηση ενός πρωτότυπου πόντκαστ που βασίζεται στη δημοσιογραφική έρευνα και τεκμηρίωση. Μετά την ολοκλήρωση της ακρόασης του πόντκαστ θα ακολουθήσει συζήτηση με τις δημιουργούς.

Έρευνα-Σενάριo-Αφήγηση: Βάλια Δημητρακοπούλου

Μίξη ήχου-Sound Design: Δάφνη Τσιούνη

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα