Κινηματογράφος

Η Ελλάδα του Αλέξη Δαμιανού: Μια δύσκολη χώρα

Κυριακή 25, Δευτέρα 26 και Τρίτη 27 Νοέμβρη, οι τρεις εμβληματικές του ταινίες προβάλλονται στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης.

Τέλλος Φίλης
η-ελλάδα-του-αλέξη-δαμιανού-μια-δύσκολ-382039
Τέλλος Φίλης
Ευδοκία

O Αλέξης Δαμιανός με τρεις μόνο ταινίες μέσα σε 40 χρόνια, κατάφερε να καταγράψει με τρόπο βαθιά ελληνικό το χθες, το σήμερα και κυρίως το αύριο μιας χώρας σε περιδίνηση.

Έχοντας διαβάσει πολλή και καλή λογοτεχνία κι επιμένοντας να διατηρεί το κινηματογραφικό του βλέμμα καθαρό από περιστάσεις που πολλούς παρέσυραν στα χρόνια, καταφέρνει να απομονώσει με γνήσιο ελληνικό μέτρο την ουσία από την Ιστορία των χρόνων μας.

Γιατί ο κινηματογράφος του Αλέξη Δαμιανού, ενώ παραμένει σωματικός, ταυτόχρονα είναι βαθιά μπολιασμένος με στοιχεία που περιέχονται μέσα σε λέξεις, τοπία  και συναισθήματα που παραπέμπουν σε κείμενα αρχαία, ξεχασμένα κείμενα που ξεβολεύουν την σημερινή αφασία μιας περιρρέουσας ημιμάθειας που θεωρεί «ελληνικό» ό,τι της είναι βολικό.

Η Ελλάδα του Δαμιανού είναι μια δύσκολη χώρα, με πολλά μυστικά και ψέματα, με βία που ποτέ δεν ομολογήθηκε και μεγάλη επικάλυψη ενός αναγνώσματος κατασκευασμένου μέσα από πειραγμένα ιδεολογικά πειράματα, που πρέπει να ξύσεις πολύ και βαθιά για να φέρεις τον πυρήνα της στο φως.

Μέχρι το πλοίο

Κι ο Δαμιανός κάνει ακριβώς αυτό. Με πείσμα, με μεράκι, πολύ ταλέντο κι ακόμη περισσότερη κάθαρση. Οι ήρωές του κι οι ιστορίες τους λειτουργούν αρχετυπικά σαν διαχρονικά σύμβολα ενός αφηγήματος που προσπερνάμε, από φόβο, ιδιοτέλεια ή αμηχανία.

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης μας δίνει την ευκαιρία να σκύψουμε πάνω στο έργο του για να δούμε τι μπορεί σήμερα να μας πει, πέρα από την πατίνα του χρόνου και των ματαιώσεων που έχουμε δεχθεί.

Όπως ας πούμε στο φινάλε της Ευδοκίας, όπου, το τελευταίο ζεϊμπέκικο, το τρίκυκλο μέσα στη νύχτα, η μουσική του Μάνου Λοΐζου, λίγο πριν τους τίτλους τέλους της Ευδοκίας, ήταν ο τρόπος που ο Αλέξης Δαμιανός, υπενθυμίζοντάς μας το παρελθόν, κατέγραψε το παρόν μας -το μακρινό εκείνο 1971 μεσούσης της δικτατορίας – το μέλλον τούτης της πατρίδας, σήμερα.

Ή στον Ηνίοχο, που πρώτος αυτός τολμά να καταγράψει τον Εμφύλιο σαν παθογένεια που ακόμη αναζητεί την ίαση.

Χρόνια μετά, επιβεβαιωμένος αλλά απών, μας χαμογελά πικρά…

Ηνίοχος

Κυριακή 25, Δευτέρα 26 και Τρίτη 27 Νοέμβρη, οι τρεις εμβληματικές του ταινίες προβάλλονται στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, μια ευκαιρία αναστοχασμού κι επαναπροσδιορισμού μας σε τούτη την τόσο μακρόχρονη νύχτα, που κάποιοι ακόμη επιμένουν να εξακολουθούν να τη βλέπουν σαν μέρα…

…όμως όσο αρνιόμαστε να βάλουμε τα χέρια μας επι των τύπων των ήλων, αργεί να ξημερώσει, νύχτα ακόμη, νύχτα πολύ και τα τρίκυκλα μαρσάρουν ήδη…

Η Ελλάδα του Αλέξη Δαμιανού:

“Ηνίοχος” ( 1995) Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2018 στις 21:00 “Μέχρι το πλοίο” (1966) Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2018 στις 21:30 “Ευδοκία” (1970) Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2018 στις 21:30

Τις ημέρες του αφιερώματος θα πωλείται η συλλεκτική μονογραφία για τον Αλέξη Δαμιανό, στην ειδική τιμή των 5 ευρώ στο ταμείο του κινηματογράφου με κείμενα των Χρήστου Βακαλόπουλου, Θόδωρου Σούμα, Εύας Στεφανή, Κωνσταντίνου Κυριακού κ.α. και μαρτυρίες των Λάκη Παπαστάθη, Δημήτρη Παπαχρήστου, Γιώργου Πανουσόπουλου, Δήμου Αβδελιώτη κ.α.

*25, 26, 27 Νοεμβρίου 2018, Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης – αίθουσα Σταύρος Τορνές, Αποθήκη 1, Λιμάνι, τηλ. 2310-378404, Γενική είσοδος: 4€ // CineΚάρταF: 3€ // CineΚάρταF Gold: Δωρεάν

Επίσης κι αυτό:

Αλήθεια είναι η μη Λήθη

Στον κόσμο γύρω μας γίνεται μια αναθεώρηση αξιών. Τα γεγονότα σχεδόν απρόσμενα “συντελούνται” κι ο άνθρωπος μοιάζει σαν να ετοιμάζεται ν’ αγωνιστεί για μια απαλλαγή από καταστάσεις, που ο ίδιος έχυσε ποταμούς αίματος και δακρύων για να κατακτήσει. Οι μέρες, οι ώρες, οι στιγμές είναι καθοριστικές για το μέλλον… και η θολή ελπίδα δεν φωτίζει αυτό το μέλλον. Ούτε, όμως, δικαιώνει κανέναν αυτή η χρεοκοπία. Εκείνο που φανερώνει είναι ότι ο άνθρωπος και η δυνατότητα του μυαλού του, ο εύφρων άνθρωπος, δικάζεται αυτή την ώρα, ο πνευματικός άνθρωπος. 

H κρίση είναι πνευματική και η ηγεσία του τόπου πρέπει να ξέρει ότι, υποβαθμίζοντας την πνευματική παραγωγή, θα βαθαίνει περισσότερο την οικονομική κρίση. Τα γεγονότα που συντελούνται με την κοσμογονική αμφισβήτηση των κρατουσών αξιών χρειάζονται γνώση ιστορική, όχι παραποιημένη ή δικολαβική, γιατί έτσι θα γίνει πείρα, όχι λήθη, ούτε επανάληψη ιστορίας των λαθών.

Θέλει ευθύτητα, ταπεινότητα κι ανύψωση των υπευθύνων στις σημερινές συνθήκες, γιατί αλλιώς, αντί να φυτέψουμε για την Αθανασία, θα σπέρνουμε τον Θάνατο και θα έχουμε την Ευθύνη για την κατάντια των παιδιών μας και του Μέλλοντος.

Αλέξης Δαμιανός, 9 Φεβρουαρίου 1990

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα