Έναρξη του Φεστιβάλ με ένα ηχηρό μήνυμα συμπερίληψης και μια σπουδαία ταινία για τη Μαρία Κάλλας
Με την απολαυστική παρουσίαση από τους Cool Crips, Σπύρο Νταντανίδη και Γρηγόρη Χρυσικό, να κλέβει την παράσταση, πραγματοποιήθηκε η τελετή έναρξης
Σε ζεστή ατμόσφαιρα, και με την απολαυστική παρουσίαση από τους Cool Crips, Σπύρο Νταντανίδη και Γρηγόρη Χρυσικό, να κλέβει την παράσταση, πραγματοποιήθηκε η τελετή έναρξης του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου, στην κατάμεστη αίθουσα του Ολύμπιον.
Την εκδήλωση χαιρέτισαν ο Υφυπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Ιάσονας Φωτήλας, ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης, Κωνσταντίνος Γκιουλέκας, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, η Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, Βίκυ Χατζηβασιλείου. Εκ μέρους του Φεστιβάλ, το κοινό καλωσόρισαν η πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ, Ελευθερία Θανούλη, η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ελίζ Ζαλαντό και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης.
Το κοινό υποδέχτηκε στο ανακαινισμένο Ολύμπιον ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, παρουσιάζοντας τους οικοδεσπότες της τελετής έναρξης. «Οι παρουσιαστές της αποψινής τελετής είναι ο Σπύρος Νταντανίδης και ο Γρηγόρης Χρυσικός, οι Cool Crips. Ο Σπύρος και ο Γρηγόρης είναι δύο νεαρά άτομα με αναπηρία, από την Κομοτηνή και την Αθήνα αντίστοιχα, και σκοπός τους είναι να κάνουν το ζήτημα της αναπηρίας mainstream με τους δικούς τους όρους, με στόχο να αυξήσουν την ορατότητα των αναπήρων ατόμων, βάζοντας όμως μια νότα coolness, χιούμορ και αυτοσαρκασμού σε κάθε τους δραστηριότητα. Το ζήτημα της προσβασιμότητας είναι πολύ σημαντικό για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Εκτός από τα καινούργια αναπαυτικά καθίσματα που τοποθετήθηκαν πρόσφατα, προσπαθήσαμε να κάνουμε ολόκληρο το διατηρητέο κτίριο προσβάσιμο για όλες και όλους. Όπως είπε και η Υπουργός Πολιτισμού, κ. Λίνα Μενδώνη, η οποία επισκέφτηκε την αίθουσα όταν άρχισαν οι εργασίες, η προσβασιμότητα δεν είναι μια χάρη απέναντι σε ορισμένους συνανθρώπους μας, αλλά ένα ζήτημα δημοκρατίας».
Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε ο Σπύρος Νταντανίδης, ο οποίος αναφέρθηκε στο θέμα της προσβασιμότητας γενικότερα, αλλά και στις ενέργειες του Φεστιβάλ προς αυτή την κατεύθυνση. «Δεν είναι μόνο ζήτημα δημοκρατίας, πρόκειται για ένα βασικό ανθρώπινο δικαίωμα. Ο σχεδιασμός που δεν αποκλείει, αλλά και που γίνεται από κοινού, είναι το αληθινό ζητούμενο. Η ισότιμη συμμετοχή εκφράζεται με το να βρισκόμαστε εμείς σε αυτή τη θέση, ως παρουσιαστές της τελετής έναρξης, κι αυτό το χρωστάμε στο γεγονός ότι το Φεστιβάλ ξεκίνησε πριν περίπου 10 χρόνια, με δική σου πρωτοβουλία, Ορέστη, αλλά και μέσα από την Κίνηση Αναπήρων Καλλιτεχνών, να γίνεται ολοένα πιο συμπεριληπτικό. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Πιο συγκεκριμένα, οι αίθουσες Ολύμπιον, Παύλος Ζάννας, Τώνια Μαρκετάκη, Φρίντα Λιάππα, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές και Τάκης Κανελλόπουλος είναι πλέον προσβάσιμες σε αναπηρα και εμποδιζόμενα άτομα. Tο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη της Alpha Bank, έχει διασφαλίσει και φέτος τις συνθήκες προσβασιμότητας στο Φεστιβάλ. Οι παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν σε δομημένο περιβάλλον, σε συνδυασμό με τη διοργάνωση δύο καθολικά προσβάσιμων προβολών με ακουστική περιγραφή και υπότιτλους SDH, καθώς και την προβολή 23 ταινιών με προσαρτημένους ενδογλωσσικούς υπότιτλους, έχουν ως στόχο να προσφέρουν σε όλους ισότιμη πρόσβαση στον κινηματογράφο».
Αμέσως μετά, οι δύο παρουσιαστές μίλησαν για τη βαθιά αγάπη που τρέφουν για το σινεμά, αλλά για τις πρώτες κινηματογραφικές αναμνήσεις τους, με τον Γρηγόρη Χρυσικό να δίνει έμφαση στην εγγενή συμπεριληπτική φύση της τέχνης του κινηματογράφου. «Σινεμά σημαίνει έκφραση, σημαίνει δημιουργία, σημαίνει “δίνω φωνή”. Είτε έχουμε να κάνουμε με μπλοκμπάστερ είτε με ανεξάρτητες ταινίες μικρού μήκους. Ο κινηματογράφος είναι μια μορφή τέχνης που απευθύνεται εξ ορισμού προς όλους, όλες και όλα. Οφείλει, λοιπόν, να προσφέρει όλα εκείνα τα μέσα ώστε μην αποκλείει κανένα άτομο από την απόλαυση της μαγείας που προσφέρει», επισήμανε σχετικά.
Έπειτα, στη σκηνή ανέβηκε η Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ, Ελευθερία Θανούλη, η οποία στάθηκε στη διαχρονικότητα και στην παρακαταθήκη του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. «Το 1960 ξεκίνησε ως Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου, ενώ το 1992 έγινε και επισήμως διεθνές έπειτα από πρωτοβουλία του Απόστολου Δοξιάδη και του Μισέλ Δημόπουλου. Στα χρόνια που ακολούθησαν, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης φιλοξένησε δεκάδες αστέρες του παγκόσμιου κινηματογράφου, καταξιωμένους σκηνοθέτες και σπουδαίους ηθοποιούς, ενώ παράλληλα ανέδειξε νέους δημιουργούς, οι οποίοι έκαναν τα πρώτα βήματά τους εδώ στη Θεσσαλονίκη, για να χτίσουν μετέπειτα λαμπρές καριέρες στο διεθνές στερέωμα. Είμαστε πολύ περήφανοι για αυτή την πορεία και μπορεί τα 65 χρόνια να μην είναι μια απόλυτα στρογγυλή επέτειος, συνιστούν όμως για μένα ένα σημαντικό ορόσημο και ως τέτοιο θα ήθελα να τα γιορτάσουμε εδώ, στο ανακαινισμένο Ολύμπιον, με την ευχή να ενισχύουμε αυτόν το σπουδαίο θεσμό όλο και περισσότερο στα χρόνια που θα έρθουν. Οι εργαζόμενοι στο Φεστιβάλ, κάποιοι από τους οποίους το υπηρετούν εδώ και 20 ή 30 χρόνια, όσο και οι φορείς της πολιτείας που βρίσκονται πάντα στο πλευρό μας, αξίζουν τις ευχαριστίες και τον σεβασμό μας. Η αγάπη όλων για το σινεμά, το Φεστιβάλ και την πόλη είναι αυτό που μας ενώνει. Κλείνοντας, θα ήθελα να πω το εξής: όταν ο Αντρέ Μπαζέν πήγε στις Κάννες για πρώτη φορά και θέλησε να περιγράψει την εμπειρία ενός κινηματογραφικού φεστιβάλ, έκανε λόγο για μια “ιερά λατρεία μιας κοινής υπερβατικής πραγματικότητας”. Νομίζω ότι τα στοιχεία της ιεροτελεστίας και της κοινότητας είναι πραγματικά εκείνα που απολαμβάνει κανείς και στο δικό μας φεστιβάλ. Ας το απολαύσουμε».
Τη σκυτάλη πήρε η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό, μιλώντας για τον ρόλο και την αποστολή τόσο του Φεστιβάλ όσο και του κινηματογράφου γενικότερα. «Ευχαριστούμε όλους εσάς που είστε εδώ απόψε, το Υπουργείο Πολιτισμού, την Υπουργό κ. Λίνα Μενδώνη, τον Υφυπουργό Ιάσονα Φωτήλα, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όλους δημόσιους οργανισμούς, όλους τους χορηγούς και υποστηρικτές μας. Αν ισχύει αυτό που λέγεται συχνά, ότι οι φίλοι είναι η οικογένεια που διαλέγουμε, τότε κατά κάποιον τρόπο αποτελούμε όλοι μας μέλη της μεγάλης οικογένειας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Κι αυτή η οικογένεια της επιλογής μας είναι πυρηνική, έχοντας στον πυρήνα της το σινεμά. Στο φετινό Φεστιβάλ, μεταξύ πολλών άλλων, θελήσαμε να διερύνουμε την έννοια της οικογένειας, να τη βγάλουμε από τα στενά της καλούπια. Σήμερα είναι πιο κρίσιμο από ποτέ να στοχαστούμε στη βαθύτερη έννοια του τι σημαίνει να ανήκεις σε μια οικογένεια. Κι ο τρόπος για να το κάνουμε δεν είναι άλλος από το μοντέρνο, το σημαντικό, το γενναίο σινεμά των ημερών μας. Και πέρα από τη δική μας οικογένεια, όχι πολύ μακριά, κυριολεκτικά δίπλα μας, το χάος του μίσους και της βίας υπογραμμίζει τη σημασία της συνεργασίας και της κατανόησης. Σε μια εποχή συγκρούσεων που προκαλούν ρωγμές στις κοινωνίες μας, το να έρθουμε κοντά ο ένας στον άλλο δεν ήταν ποτέ πιο επείγον. Οι δύο αιματηροί πόλεμοι που συνταράσσουν την ευρύτερη γειτονιά μας θέτουν σε δοκιμασία τον ίδιο τον πολιτισμό μας, προσβάλλουν βαθιά τις αρχές του ανθρωπισμού και μας υποχρεώνουν να συλλογιστούμε τον ρόλο που πρέπει να παίξει ο καθένας μας. Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, το σινεμά μάς υπενθυμίζει ότι παρόλο που η τέχνη δεν μπορεί να μετακινήσει βουνά, το Φεστιβάλ έχει τη δύναμη να ενώσει τους ανθρώπους – κι αυτό είναι από μόνο του ένα μικρό θαύμα».
Στο σημείο εκείνο προβλήθηκαν τα σποτ της φετινής διοργάνωσης, τα οποία είχε αναθέσει το Φεστιβάλ σε δύο νέους και ανερχόμενους δημιουργούς. Ο Νίκος Κολιούκος, βραβευμένος στο Σπουδαστικό Τμήμα του Φεστιβάλ των Καννών, σκηνοθέτησε το πρώτο σποτ, το οποίο αντλεί έμπνευση από το μεγάλο αφιέρωμα της φετινής διοργάνωσης, «Εμείς, το Τέρας», σε επιμέλεια του Κάρλο Σατριάν. Η Μένη Τσιλιανίδου, βραβευμένη στο Σπουδαστικό Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, υπογράφει το δεύτερο σποτ, το οποίο εμπνέεται από το αφιέρωμα «Un-Family-ar» της ενότητας Survey Expanded του 65ου ΦΚΘ.
Η Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, Βίκυ Χατζηβασιλείου, ήταν η επόμενη που ανέβηκε στο βήμα, κάνοντας ειδική μνεία στη διασύνδεση ανάμεσα στον κινηματογράφο και τον τουρισμό. «Σήμερα γιορτάζουμε 65 χρόνια φωτεινής και ανοδικής πορείας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ενός θεσμού ιστορικού, που έχει αναδείξει και έχει προβάλει διεθνώς την Κεντρική Μακεδονία ως τον πυρήνα του πολιτισμού και της καλλιτεχνικής δημιουργίας στην Ελλάδα. Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μάς προσκαλεί να εξερευνήσουμε τον συναρπαστικό κόσμο του, όπου οι ιστορίες ζωντανεύουν και οι οραματιστές του σινεμά μοιράζονται τις δημιουργίες τους με το κοινό. Το Φεστιβάλ δεν είναι απλώς μια γιορτή της 7ης τέχνης. Είναι και μια μοναδική πλατφόρμα συνάντησης για νέους και καταξιωμένους κινηματογραφιστές από την Ελλάδα και τον κόσμο. Κάθε χρόνο, το Φεστιβάλ φέρνει πιο κοντά μια ταλαντούχα κοινότητα ανθρώπων με πάθος για την τέχνη από όλο τον κόσμο, δημιουργώντας συνθήκες που ενθαρρύνουν τις συνεργασίες και τη δημιουργία. Ο πολιτισμός μάς εμπνέει, μας ενώνει, μας γεμίζει φως και αισιοδοξία. Είναι η ταυτότητά μας, η έκφραση της δημιουργικότητάς μας και η αντανάκλαση του ποιοι είμαστε ως κοινωνία. Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η πολιτιστική ανάπτυξη αποτελεί προτεραιότητα στο έργο μας, καθώς στοχεύουμε να καταστήσουμε την περιοχή μας πρωτεύουσα εξωστρέφειας και καινοτομίας. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κατέχει κεντρική θέση, όχι μόνο ως πολιτιστικός θεσμός αλλά και ως καταλύτης για την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της περιοχής μας», τόνισε αρχικά.
«Η σύνδεση του κινηματογράφου με τον τουρισμό είναι για μας εξαιρετικά σημαντική. Ο κινηματογράφος έχει τη δύναμη να μεταμορφώνει τις περιοχές σε προορισμούς. Μέσα από τις ταινίες, οι θεατές έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν την ιστορία και τις ομορφιές ενός τόπου. Οι κινηματογραφικές εικόνες ζωντανεύουν τους δρόμους, τις πλατείες και τα μνημεία, καθιστώντας μια περιοχή ελκυστική για επισκέπτες από κάθε γωνιά του κόσμου. Η επένδυση στον πολιτισμό είναι και επένδυση στον τουρισμό. Στηρίζουμε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης γιατί πιστεύουμε στην ανάγκη να αναδείξουμε την Κεντρική Μακεδονία ως έναν ανταγωνιστικό τουριστικό αλλά και κινηματογραφικό προορισμό, καθώς επίσης και ως ιδανικό τόπο υποδοχής και φιλοξενίας πολιτιστικών διοργανώσεων διεθνούς εμβέλειας. Φέτος, καλωσορίζουμε για μια ακόμη χρονιά τους εκλεκτούς προσκεκλημένους και φίλους του Φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη, και τους καλούμε να απολαύσουν το πλούσιο πρόγραμμα προβολών και παράλληλων δράσεων της διοργάνωσης, όπου συμμετέχουν δυναμικά η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το Film Office. Σας προσκαλούμε να ανακαλύψετε τις όμορφες εμπειρίες που προσφέρει το κινηματογραφικό δεκαήμερο που ακολουθεί. Να συμμετάσχετε στις συζητήσεις, στις δράσεις και στις εκδηλώσεις, να παρακολουθήσετε ταινίες που θα σας συγκινήσουν και θα σας προβληματίσουν. Ευχόμαστε σε όλους μια επιτυχημένη διοργάνωση, γεμάτη έμπνευση και δημιουργικότητα. Ας γιορτάσουμε μαζί το σινεμά, τον πολιτισμό μας και την εκπληκτική Θεσσαλονίκη».
Οι παρουσιαστές της βραδιάς αναφέρθηκαν στη συνέχεια στην Αγορά, το αναπτυξιακό σκέλος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο φέρνει στο προσκήνιο τους δημιουργούς τού αύριο. Η διάσημη και ιδιαίτερα αγαπητή στη χώρα μας βρετανή συγγραφέας Βικτόρια Χίσλοπ, φετινή πρέσβειρα της Αγοράς, απηύθυνε χαιρετισμό μέσω ενός σύντομου βίντεο στο κοινό του Φεστιβάλ, μιλώντας για τον ρόλο που ανέλαβε στη φετινή διοργάνωση ως ambassador της Αγοράς.
Τον λόγο πήρε ακολούθως ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, ο οποίος επαίνεσε τη σημασία του Φεστιβάλ για την πόλη της Θεσσαλονίκης. «Η Θεσσαλονίκη σάς καλωσορίζει στη μεγάλη γιορτή της πιο όμορφης απάτης στο κόσμο, όπως είχε χαρακτηρίσει τον κινηματογράφο ο αείμνηστος Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Το 65ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο μεγαλύτερος κινηματογραφικός θεσμός της χώρας, ανοίγει και φέτος τις πύλες του, πιο ανανεωμένο και δυναμικό από ποτέ, και υποδέχεται διάσημους κινηματογραφικούς αστέρες. Τιμά τον θεσμό με 252 προβολές μεγάλου και μικρού μήκους ταινιών, αφιερώματα και βραβεύσεις, στηριζόμενο διαχρονικά στους πυλώνες της καινοτομίας, της εξωστρέφειας, της συμπερίληψης και της ποιότητας. Αυτό το μικρό θαύμα που επιτελείται κάθε χρόνο, και φέρνει τη Θεσσαλονίκη στην πρωτοπορία των ευρωπαϊκών φεστιβάλ, δεν θα μπορούσε να γίνει πράξη χωρίς το πάθος και το όραμα όλων των συντελεστών και εθελοντών, που καταθέτουν ένα κομμάτι του εαυτού τους για να προσφέρουν στο κοινό αυτό το μοναδικό ταξίδι στον μαγικό κόσμο και στη μυσταγωγία της κινηματογραφικής αίθουσας. Στεκόμαστε λοιπόν με δέος και προσοχή μπροστά στη δύναμη της τέχνης, μιας τέχνης που, όπως εύστοχα έχει ειπωθεί, μας δείχνει το φως όταν το σκοτάδι μάς κατακλύζει. Μας οδηγεί να εξερευνήσουμε κόσμους άγνωστους, μας θυμίζει συναισθήματα. Θέλω από τα βάθη της καρδιάς μου να σας ευχαριστήσω γι’ αυτή την ασυναγώνιστη και συλλογική εμπειρία που μας προσφέρετε. Αφενός δίνοντας βήμα στη δραστήρια κινηματογραφική κοινότητα της χώρας, αφετέρου αναδεικνύοντας εξαιρετικές δημιουργίες της διεθνούς σκηνής. Χρέος δικό μας είναι να ενισχύσουμε τη φωνή των ανθρώπων του Φεστιβάλ. Να διευρύνουμε τους ορίζοντές του. Να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητά του. Να οικοδομήσουμε από κοινού την επόμενη, και ακόμη πιο αισιόδοξη, μέρα».
Το Φεστιβάλ τιμά φέτος τον Πάνο Χ. Κούτρα, έναν από τους πιο τολμηρούς και αντισυμβατικούς δημιουργούς του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου, μέσα από το αφιέρωμα «To αληθινό σινεμά του Πάνου Χ. Κούτρα», και το κοινό είχε την ευκαιρία να απολαύσει ένα κλιπ από επιλεγμένες και χαρακτηριστικές στιγμές της φιλμογραφίας του.
Ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης, Κωνσταντίνος Γκιουλέκας, ανέβηκε αμέσως μετά στο βήμα, πραγματοποιώντας αναδρομή στο πλούσιο καλλιτεχνικό και πολιτισμικό παρελθόν της Θεσσαλονίκης. «Συγχαρητήρια για αυτή την πολύ ευρηματική ιδέα να αναθέσετε σε δύο ταλαντούχους νέους να παρουσιάσουν την τελετή έναρξης. Το Φεστιβάλ, παρά τα 65 του χρόνια, παραμένει πάντα νέο. Θυμάμαι κι εγώ την πρώτη μου επαφή με τον κινηματογράφο. Ήταν στα σινεμά που έδειχναν δύο ελληνικές ταινίες, στα οποία με πήγαινε η μητέρα μου κάθε Σάββατο απόγευμα που δεν είχαμε σχολείο. Πηγαίναμε επίσης στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, εκεί που διεξαγόταν τότε το Φεστιβάλ. Καθόμασταν στον δεύτερο εξώστη και περιμέναμε να δούμε σταρ του κινηματογράφου. Η Θεσσαλονίκη δικαιούται να φιλοξενεί το Φεστιβάλ γιατί είναι μια πόλη στην οποία συναντήθηκαν πολιτισμοί, λαοί, θρησκείες και ήπειροι. Έτσι και φέτος, το Φεστιβάλ θα λειτουργήσει τόπος συνάντησης για νέους δημιουργούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό».
Όπως συνέχισε ο κ. Γκιουλέκας, «ανέκαθεν σε αυτή τη πόλη υπήρχε πρωτοπορία. Από εδώ ξεκίνησε το ραδιόφωνο. Το πρώτο σήμα στα ερτζιανά σε όλα τα Βαλκάνια εξέπεμψε από τη Θεσσαλονίκη. Το ίδιο ίσχυσε και με την τηλεόραση. Το μεγαλύτερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της χώρας γεννήθηκε εδώ, ενώ για δεκαετίες η Θεσσαλονίκη φιλοξενούσε και το Φεστιβάλ Τραγουδιού. Ευχόμαστε –γιατί δυστυχώς κάποιοι θεσμοί χάθηκαν στη πορεία– το Φεστιβάλ όχι μόνο να συνεχίσει να ανθίζει, αλλά να μεγαλώνει. Χρόνια πολλά λοιπόν στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου – 65 χρονών αλλά πάντα ακμαίο και φρέσκο».
Τον κύκλο τον ομιλητών στην τελετή έναρξης έκλεισε ο Υφυπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Ιάσονας Φωτήλας, ο οποίος αναφέρθηκε τόσο στη δύναμη του κινηματογράφου όσο και στους μηχανισμούς στήριξης της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής. «Είναι τιμή μου να συμμετάσχω στην έναρξη ενός από τους πιο σημαντικούς πολιτιστικούς θεσμούς της χώρας, και μάλιστα εκπροσωπώντας το Υπουργείο Πολιτισμού και την Υπουργό Λίνα Μενδώνη, που σταθερά στηρίζουν το Φεστιβάλ. Ο θεσμός τροφοδοτείται συνεχώς με νέες ιδέες, με καθαρή ματιά και με ανοιχτές καρδιές. Αυτά είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχουμε ανάγκη σήμερα, περισσότερο από ποτέ. Σήμερα, που η κινηματογραφική δημιουργία βρίσκεται σε κρίσιμο στάδιο ανάμεσα στην αίθουσα που δοκιμάζεται τα τελευταία χρόνια και τις πολυεπίπεδες προκλήσεις της τεχνολογίας. Αυτή η δυστοπία έχει αποτυπωθεί εκπληκτικά και προαναγγελθεί από τον κινηματογράφο εδώ και δεκαετίες. Παράλληλα, στις ταινίες είχαμε και την καταγραφή της αντίδρασης απέναντι στην απάθεια, κάτι που δεν είναι αυτονόητο στη σημερινή κοινωνία», σημείωσε αρχικά.
«Πολλές φορές, η αδιαφορία γίνεται αρχικά απάθεια, και έπειτα υποταγή στη μετριότητα. Ίσως γιατί το τέρας του φετινού αφιερώματος που διατρέχει το Φεστιβάλ έχει ήδη δημιουργήσει μέσα μας συνθήκες αδράνειας και παράλυσης. Αντέχει άραγε ο σημερινός θεατής να κοιτάξει τον καθρέφτη ή φοβάται το τέρας; Σήμερα, που σε μεγάλο βαθμό λείπει το νεύρο και η πρόκληση από ένα κουρασμένο κοινό, ίσως ο εξώστης της δεκαετίας του ’80 να ήταν μια λύση απέναντι σε πιο παθητικούς θεατές. Ίσως να χρειαζόμαστε όλοι μας ένα ισχυρό σοκ αφύπνισης από τον εφησυχασμό πως οι αξίες και οι ελευθερίες μας είναι δεδομένες. Έχουμε ανάγκη να θυμηθούμε και πάλι τη δύναμη της δημιουργικής ανατροπής, και το φετινό Φεστιβάλ μπορεί να αποτελέσει μια ελπιδοφόρα αφετηρία. Δεν είναι μόνο οι ταινίες, είναι και οι εκθέσεις, οι εκδόσεις και η μουσική, μοναδικές στιγμές δημιουργίας και διαλόγου. Τελικά, αυτό είναι το σημαντικότερο επίτευγμα του Φεστιβάλ. Το ότι κρατά ζωντανό και δημιουργικό έναν διάλογο που τόσο έχουμε ανάγκη», συμπλήρωσε ο κ. Φωτήλας.
«Το Υπουργείο Πολιτισμού υπό την καθοδήγηση της Λίνας Μενδώνη, αλλά και η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη συνολικά, τοποθετούν τον κινηματογράφο, τα οπτικοακουστικά και τις δημιουργικές πολιτιστικές βιομηχανίες σε υψηλή προτεραιότητα. Αυτό αποδεικνύεται από τα δεκάδες στοχευμένα προγράμματα που καθιερώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια και συνεχίζουν να τρέχουν μέχρι και σήμερα. Τα εργαλεία χρηματοδότησης λειτουργούν με αμεσότητα και διαφάνεια. Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία ως νέος φορέας κινηματογράφου και οπτικοακουστικών μέσων, ο οποίος προέρχεται από τη συγχώνευση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου με το ΕΚΟΜΕ. Δημιουργούμε έτσι έναν ενιαίο φορέα με νέες δυνατότητες, σύγχρονες πολιτικές και ευρύτερο πεδίο δράσης. Έναν φορέα που διαπνέεται από εξωστρέφεια και διευρυμένους ορίζοντες. Πάνω από όλα, έναν φορέα εξοπλισμένο με τη δέσμευσή μας για τη δημιουργία ενός ενιαίου και καθαρού πλαισίου για τον κινηματογράφο και τα οπτικοακουστικά, συμβάλλοντας στην κοινωνική συνοχή και στην οικονομική ανάπτυξη. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους όσοι εργάστηκαν για τη φετινή διοργάνωση. Σε λίγο, η Maria του Πάμπλο Λαραΐν θα ταξιδέψει στις καρδιές μας, υπογραμμίζοντας ότι ο δρόμος της τέχνης είναι δύσβατος, ανηφορικός και κοπιώδης. Ωστόσο, για τους δημιουργικούς ανθρώπους δεν υπάρχει άλλη επιλογή», προσέθεσε ο κ. Φωτήλας, ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του.
Την αποφώνηση της τελετής έναρξης ανέλαβε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο οποίος παρουσίασε τη Maria του Πάμπλο Λαραΐν, ταινία έναρξης του 65ου ΦΚΘ. «Η ταινία που θα δείτε σε λίγο έχει ως αφετηρία τις 16 Σεπτεμβρίου 1977. Την ημέρα που η Μαρία Κάλλας σιώπησε, αφήνοντας όμως πίσω της μια φωνή που θα ακούμε για πάντα. Το Maria την ακολουθεί στις τελευταίες μέρες της ζωής της, αλλά ξετυλίγει όλη την πολυτάραχη ιστορία της. Ο χιλιανός σκηνοθέτης Πάμπλο Λαραΐν ειδικεύεται στο να συλλαμβάνει τη μεγαλύτερη αλήθεια πίσω από τις αληθινές ιστορίες σπουδαίων ανθρώπων. Στην πραγματικότητα, με τη Maria κλείνει μια άτυπη τριλογία, η οποία ξεκίνησε με τη βιογραφία της Τζάκι Κένεντι-Ωνάση στην ταινία Jackie και συνεχίστηκε με τη βιογραφία της πριγκίπισσας Νταϊάνα στην ταινία Spencer. Ορισμένα από τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα από την εταιρεία Heretic και τον Γιώργο Καρναβά. Μικρούς ρόλους κρατούν η Λυδία Κονιόρδου και η Αγγελίνα Παπαδοπούλου, η οποία είναι σήμερα μαζί μας. Η ταινία θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα αποκλειστικά και μόνο στις αίθουσες από τις εταιρείες Cinobo και Faliro House, τις οποίες και ευχαριστούμε θερμά», δήλωσε ο κ. Ανδρεαδάκης, κλείνοντας την τελετή έναρξης του φετινού Φεστιβάλ.