Οι καλύτερες ταινίες για το 2022
Τέσσερις ελληνικές παραγωγές και έντεκα ξένες στη λίστα που δημοσιεύθηκε έπειτα από ψηφοφορία της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου
Οι καλύτερες ταινίες για το 2022, έχουν ανακοινωθεί. Η λίστα που δημοσιεύθηκε προέκυψε έπειτα από ψηφοφορία της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, με βάση την προβολή τους στο εμπορικό κύκλωμα των αιθουσών.
Όπως έγινε και το 2018 με τους “Κλέφτες Καταστημάτων”, έτσι και φέτος η ταινία που ξεχώρισε και μάλιστα με μεγάλη διαφορά, είναι για άλλη μια φορά από την Ιαπωνία. Πρόκειται για το “Drive my car”, μια πολυβραβευμένη ταινία του Ριουσούκε Χαμαγκούτσι.
Από ελληνικές παραγωγές, ξεχώρισαν με διαφορά τα “Μαγνητικά Πεδία” του Γιώργου Γούση, ταινία η οποία το 2022 διέπρεψε σε όλα τα επίπεδα.
Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας έχουν αναρτηθεί αναλυτικά στην ιστοσελίδα της Π.Ε.Κ.Κ. (https://pekk.gr/), ταυτόχρονα όμως θα συμπεριληφθούν και στην ετήσια έκδοση “Κινηματογράφος”, η οποία θα κυκλοφορήσει στα τέλη Φεβρουαρίου, Η έκδοση θα περιέχει επίσης κριτικές για το σύνολο των ταινιών που προβλήθηκαν την περασμένη χρονιά στην Ελλάδα, μαζί με εκτενείς αναφορές στα ελληνικά και μεγάλα διεθνή Φεστιβάλ Κινηματογράφου του 2022.
Ακολουθεί η λίστα με τις τέσσερις καλύτερες ελληνικές παραγωγές του 2022
1) Μαγνητικά πεδία του Γιώργου Γούση
H Έλενα ταξιδεύει δίχως προορισμό, και απροσδόκητα ανεβαίνει στο πλοίο για Κεφαλονιά. Ο Αντώνης, που βρίσκεται στο ίδιο πλοίο, οδεύει προς το νεκροταφείο του νησιού για να θάψει το οστεοφυλάκιο της θείας του. Όταν χαλάσει το αυτοκίνητό του, η Έλενα προσφέρεται να τον πάει σε ένα ξενοδοχείο. Έχοντας απολαύσει τα τυχαία πειράγματα και τη συντροφιά ο ένας του άλλου, αποφασίζουν να συνεχίσουν να περιφέρονται στο νησί αναζητώντας ένα καλό μέρος για να θάψουν το κουτί.
2) Αγέλη προβάτων του Δημήτρη Κανελλόπουλου
Ο Θανάσης αδυνατεί να ξεπληρώσει το χρέος του στον Στέλιο. Όταν μαθαίνει πως κι ο Αποστόλης βρίσκεται στην ίδια θέση, του ζητά να συμμαχήσουν για να πετύχουν μια καλύτερη συμφωνία με τον Στέλιο. Κι ενώ βρίσκει κι άλλους πρόθυμους να τον ακολουθήσουν, δύο νεαροί μικροεγκληματίες φτάνουν στην πόλη για να εκφοβίσουν αυτούς που χρωστούν στον τοκογλύφο.
3) Αγία Έμυ της Αρασέλης Λαιμού
H Έμυ νιώθει ξένη μέσα στην κλειστή κοινότητα των Φιλιππινέζων Χαρισματικών Καθολικών του Πειραιά, που έχει καλωσορίσει με θέρμη την αδερφή της, την Τερέζα. Οταν η Τερέζα μένει έγκυος, η Έμυ έλκεται από μυστηριώδεις δυνάμεις που κατοικούν μέσα της
-) Σελήνη 66 ερωτήσεις της Ζακλίν Λέντζου
Η Άρτεμη επιστρέφει ύστερα από χρόνια απουσίας στο πατρικό της, καθώς ο πατέρας της πάσχει από πολλαπλή σκλήρυνση και έχει ανάγκη τη βοήθειά της. Είναι η τελευταία της ευκαιρία να πλησιάσει τον αυστηρό και απόμακρο γονιό των παιδικών της χρόνων.
Η λίστα με τις καλύτερες ξένες παραγωγές για το 2022 (η ενδεκάδα που προέκυψε έπειτα από ισοψηφίες)
1) Drive my car του Ριουσούκε Χαμαγκούτσι
Ο Γιουσούκε Καφούκου, θεατρικός ηθοποιός και σκηνοθέτης, είναι παντρεμένος με την αγαπημένη του Ότο, μια σεναριογράφο. Η Ότο πεθαίνει ξαφνικά, αφήνοντας πίσω της ένα μυστικό. Δύο χρόνια αργότερα ο Καφούκου, αδυνατώντας να διαχειριστεί την απώλεια της γυναίκας του, δέχεται μια πρόταση να σκηνοθετήσει μια παράσταση σ’ ένα φεστιβάλ και με το αυτοκίνητο του φτάνει στη Χιροσίμα. Εκεί γνωρίζει τη Μισάκι, μια απρόσιτη γυναίκα που έχει αναλάβει καθήκοντα σοφέρ. Στον χρόνο που περνάνε μαζί, ο Καφούκου έρχεται αντιμέτωπος με το μυστικό της γυναίκας του που υποσυνείδητα τον στοιχειώνει. Μια κινηματογραφική μεταφορά του διηγήματος του Χαρούκι Μουρακάμι (ή, μάλλον, μια «μετάφρασή» του στη γλώσσα των εικόνων) και ταυτόχρονα μια sui generis ταινία δρόμου που μας ταξιδεύει στις διαδρομές της μοναξιάς, της απώλειας και του πένθους, καθώς διερευνά το βαθύτερο νόημα της καλλιτεχνικής αναπαράστασης ως οικουμενικού εργαλείου κατανόησης της ανθρώπινης φύσης.
2) Πίτσα γλυκόριζα του Πολ Τόμας Άντερσον
Ο Γκάρι Βάλενταϊν είναι 15 χρόνων, μεγαλώνει με την οικογένειά του στο Σαν Φερνάντο Βάλεϊ, στην Καλιφόρνια του 1973. Στο σχολείο, την ημέρα της φωτογράφισης για το ετήσιο λεύκωμα, θα γνωρίσει την Αλάνα, 25, προσωρινά βοηθό φωτογράφου, το κορίτσι που θα ερωτευτεί λαίμαργα και κεραυνοβόλα και θ’ αποφασίσει ότι μια μέρα θα παντρευτεί. Ο Γκάρι είναι γεμάτος αυτοπεποίθηση – ως τώρα παιδί-ηθοποιός-θαύμα που λίγο ξεπέρασε το ηλικιακό γκρουπ του και στρέφεται σε μια σειρά από επιχειρηματικές ιδέες. Η Αλάνα θα βγει μαζί του ραντεβού («αλλά δεν θα τα φτιάξουμε»), θα σταθεί δίπλα του σε κάθε άνοδο και μαλακή πτώση (σαν τιςπωλήσεις στρωμάτων νερού που θα… ξεφουσκώσει άγρια) κι οι δυο τους θα διανύσουν μια διαδρομή γεμάτη ζιγκ-ζαγκ προσέγγισης και απομάκρυνσης, στην Καλιφόρνια όπου όλοι ορκίζονται στο βωμό του θεάματος, στην Αμερική που αρχίζει να υποφέρει από την πετρελαϊκή κρίση, στον κόσμο που φεύγει από την εποχή της «αθωότητας» των παιδιών των λουλουδιών και οδεύει, αμήχανα, μέσα στη φούσκα της, προς τα golden boys της Γουολ Στριτ. Εγκλωβισμένοι στο ενδιάμεσο, ο Γκάρι κι η Αλάνα αρπάζονται με ενθουσιασμό από κάθε προοπτική που συναντούν, όχι αδιάφοροι για το μέλλον, αλλά σίγουροι ότι το έχουν ήδη κατακτήσει.
3) Απόφαση φυγής του Παρκ Τσαν-γουκ
Ένας Κορεάτης αστυνομικός αναλαμβάνει να ερευνήσει το θάνατο ενός ορειβάτη. Αν και παντρεμένος, ανακρίνοντας την Κινέζα σύζυγο του τελευταίου, την οποία υποψιάζεται για φόνο, αρχίζει να την ερωτεύεται.
4) Το τρίγωνο της θλίψης του Ρούμπεν Έστλουντ
Τα διάσημα μοντέλα Καρλ και Γιάγια είναι καλεσμένα σε μια πολυτελή κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά. Το γιοτ τους, όμως, θα ναυαγήσει και εκείνοι θα ξεβραστούν σε ένα έρημο νησί μαζί με ένα τσούρμο δισεκατομμυριούχων και μία από τις καθαρίστριες του πλοίου.
5) The Fabelmans του Στίβεν Σπίλμπεργκ
Νιου Τζέρσει, 1952. Μία παγωμένη νύχτα, ο Μπερτ και η Μίτζι Φέιμπελμαν παίρνουν τον μικρό γιο τους Σάμι για να δει την πρώτη του ταινία στο σινεμά της γειτονιάς. Κουρνιασμένος στην ασφάλεια της αγκαλιάς του μπαμπά και της μαμάς, ο Σάμι μαγεύεται, τρομάζει και συγκλονίζεται με το «The Greatest Show on Earth» του Σεσίλ Μπ. ΝτεΜίλ. Ειδικά η σκηνή της σύγκρουσης του τρένου αποτυπώνεται μέσα του, τον κάνει να πετάγεται τα βράδια από το κρεβάτι του. Ο εφυιής (και λίγο νερντ) μηχανικός Μπερτ θα εξηγήσει πρακτικά, επιστημονικά, στον πιτσιρικά πώς τα 24 καρέ φιλμ το δευτερόλεπτο δημιουργούν την ψευδαίσθηση αλήθειας. Η καλλιτέχνης, πιανίστρια, γεμάτη ενσυναίσθηση Μίτζι θα τον κοιτάξει απλώς στα μάτια και θα του πει: «οι ταινίες είναι όνειρα που κανείς ποτέ δεν ξεχνάει». Και κάπως έτσι ο Σάμι ερωτεύεται το σινεμά.
6) Το γεγονός της Οντρέ Ντιγουάν
Βρισκόμαστε στην δεκαετία του ’60 και η 23χρονη Αν, μια φοιτήτρια λογοτεχνίας ανακαλύπτει πως πάσχει «από εκείνη την ασθένεια που πλήττει μόνο γυναίκες και τις μεταμορφώνει σε νοικοκυρές». Η Αν είναι έγκυος και σε μια χώρα και μια εποχή που τιμωρεί την έκτρωση με ποινή φυλάκισης, οι επιλογές της είναι μετρημένες: είτε θα προχωρήσει με την εγκυμοσύνη της, κάτι που θα σημάνει το τέλος της φοιτητικής ζωής και της ελευθερίας της, είτε θα βρει έναν άλλο, παράνομο τρόπο για να την τερματίσει.
7) Ένας ήρωας του Ασγκάρ Φαραντί
Ο Ραχίμ βρίσκεται στη φυλακή εξαιτίας ενός χρέους που δεν μπόρεσε να πληρώσει και ο πιστωτής του (και συγγενής της πρώην γυναίκας του) τον κατήγγειλε. Επιτυγχάνει να πάρει μία διήμερη άδεια κι έχει ένα σχέδιο στο μυαλό του: η (κρυφή από όλους) νέα σύντροφός του έχει βρει στο δρόμο μία τσάντα με χρυσά νομίσματα. Θα τα πουλήσουν και θα αποπληρώσουν το δάνειο, ώστε να αποφυλακιστεί και να παντρευτούν. Μόνο που τελευταία στιγμή ο Ραχίμ μετανιώνει, ψάχνει και βρίσκει τη γυναίκα που έχασε την τσάντα της και την παραδίδει. Ο διευθυντής των φυλακών καλεί τα media και η πράξη του Ραχίμ παίρνει μεγάλες διαστάσεις. Αποφυλακίζεται με όρους, αλλά για να βρει δουλειά και να ξεπληρώσει το χρέος του, οφείλει να αποδείξει ότι όντως τα γεγονότα έγιναν όπως τα ισχυρίζεται. Και δεν είναι καθόλου απλό. Οπως δεν είναι καθόλου απλό το πώς η κοινωνία είναι έτοιμη να δοξάσει και να σταυρώσει έναν άνθρωπο την επόμενη στιγμή.
-) Τα πάντα όλα των Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ
Η Έβελιν, μια εξουθενωμένη Κινεζοαμερικανίδα, όχι μόνο δυσκολεύεται να συνεννοηθεί με την οικογένειά της, αλλά δεν μπορεί να πληρώσει ούτε τους φόρους της. Όλα όμως θα αλλάξουν όταν της δίνεται η απρόσμενη δυνατότητα να μεταπηδήσει σε άλλα… σύμπαντα.
9) Ο άγνωστος του Τόμας Μ. Ράιτ
Η τυχαία γνωριμία δύο μυστήριων παρανόμων εξελίσσεται σε καλόπιστη φιλία, μέχρις ότου το ένοχο παρελθόν του ενός και η πραγματική ταυτότητα του άλλου έρθουν σε σύγκρουση, την ώρα που μια γιγαντιαία αστυνομική επιχείρηση βρίσκεται προ των πυλών.
10) Βαγόνι αριθμός 6 του Γιούχο Κουοσμάνεν
Σε ερωτική απογοήτευση, μια Φινλανδή που σπουδάζει αρχαιολογία στη Μόσχα ξεκινά ένα μακρύ ταξίδι με το τρένο προς το Μούρμανσκ και τα περίφημα πετρογλυφικά του, αναγκασμένη να μοιραστεί το κουπέ της με έναν μεθυσμένο μεταλλωρύχο.
11) Ο χειρότερος άνθρωπος στον κόσμο του Γιοακίμ Τρίερ
Ηρωίδα είναι η 20χρονη Τζούλι, μια γεμάτη ζωντάνια, ανήσυχη νέα γυναίκα που ξεκινά ετερόφωτη και, μέσα από επαγγελματικές επιλογές και, κυρίως, επιλογή ερωτικών συντρόφων και άρα τρόπου και στάτους ζωής, καταλαβαίνει πώς να γίνει αυτόφωτη. Η Τζούλι, μέσα σε τέσσερα, τόσο αστείρευτα νεανικά, χρόνια, προσπαθεί να πάρει τις μεγάλες, αμετάκλητες νομίζουμε όλοι, αποφάσεις της ζωής. Σπουδάζει στην ιατρική. Ομως σίγουρα, τελικά, θέλει να γίνει ψυχολόγος, τόσο πιο σημαντικός ο νους από το σώμα. Ή μήπως φωτογράφος; Κι αν το κάρμα της βρίσκεται στην αρθρογραφία; Ο Ακσελ, ο ανερχόμενος, αιχμηρός κομίστας είναι σίγουρα ο άνδρας με τον οποίο θα χτίσει το μέλλον της. Ή μήπως αυτός είναι ο Αϊβιντ, επίσης δεσμευμένος, αλλά τόσο πρόθυμος να δοκιμάσουν ό,τι πιο προσωπικό δεν ορίζεται ως μοιχεία;