Όσκαρ 2024: Ο Οπενχαϊμερ είναι το φαβορί, ο Λάνθιμος το αουτσαϊντερ
Η απονομή θα πραγματοποιηθεί στις 10 Μαρτίου - Οικοδεσπότης της βραδιάς θα είναι ο τηλεπαρουσιαστής Τζίμι Κίμελ - Δείτε όλα τα trailers.
Πρέπει να ήταν μια από τις χαρούμενες ανακοινώσεις υποψηφιοτήτων Όσκαρ εδώ και πολλά χρόνια. Για πολλούς και διάφορους λόγους. Πρώτα από όλα για τον Γιώργο Λάνθιμο και το PoorThings. Ύστερα για τον Κρίστοφερ Νόλαν και τον Όπενχαϊμερ. Μετά για μια σειρά από ενδιαφέρουσες ανατροπές και εκπλήξεις, επιλογές που όλες στηρίζονται σε ένα απόλυτα λογικό σκεπτικό για την Ακαδημία.
Ξεκινώντας από τα «δικά μας» είναι τεράστια χαρά που ο Γιώργος Λάνθιμος φτάνει ξανά στα Όσκαρ με δύο νέες υποψηφιότητες (συνολικά έχει κερδίσει 5 υποψηφιότητες αν μαζί με τον PoorThings συνυπολογίσουμε τον Αστακό και την Ευνοούμενη) για την σκηνοθεσία και την παραγωγή μιας ταινίας. Είναι ο πρώτος Έλληνας μετά τον Κώστα Γαβρά και τον Μιχάλη Κακογιάννη (δεν λογαριάζουμε εδώ τους Ελληνοαμερικάνους δημιουργούς Καζάν, Κασσαβέτη, Πεϊν, και τον Ελληνοαυστραλό Τζόρτζ Μίλερ) που κατορθώνει κάτι τέτοιο. Το Poor Things μάλιστα κατάφερε – όπως αναμέναμε – να μαζέψει 11 υποψηφιότητες δίνοντας το παρόν σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες (ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, Α γυναικείο για την Έμμα Στόουν, Β ανδρικό για τον Μαρκ Ράφαλο, φωτογραφία, διεύθυνση παραγωγής, μοντάζ για τον Γιώργο Μαυροψαρίδη, μουσική, μακιγιάζ και κουστούμια).
Πέρα από το εξαιρετικό πλασάρισμα της ταινίας που την βάζει μέσα στην κούρσα για διάκριση τουλάχιστον σε 4-5 κατηγορίες ο Γιώργος Λάνθιμος αποδεικνύει ότι βήμα – βήμα σταθερά χτίζει μια καριέρα που συνεχίζει να υπόσχεται ακόμα πολλά περισσότερα για το μέλλον ενώ έχει ενδιαφέρον και το πλασάρισμα δύο ηθοποιών του Poor Things δεδομένο που ενισχύει την φήμη του ως σκηνοθέτης ηθοποιών και δυνατών ερμηνειών.
Ενθουσιασμό προκαλούν και οι 13 υποψηφιότητες του Οπενχαϊμερ. Έφτασε μια ανάσα από το ρεκόρ των 14 υποψηφιοτήτων (που το κατέχουν το Όλα για την Εύα, ο Τιτανικός και το LaLaLand). Είχαμε εκτιμήσει ότι η ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν θα πήγαινε αρκετά ψηλά στην οσκαρική κούρσα γιατί είχε ήδη κλειδώσει την παρουσία της στα περισσότερα βραβεία των κινηματογραφικών σωματείων της Αμερικής. Ο Οπενχαϊμερ είναι το αδιαφιλονίκητο φαβορί της κούρσας και εκτός απρόοπτου ο Κρίστοφερ Νόλαν, βάζει υποθήκη για την μεγάλη αναγνώριση από την Ακαδημία που του έλειπε.
Ευχάριστα είναι τα νέα και για τους Δολοφόνους του Ανθισμένου Φεγγαριού που έφτασε τις 10 υποψηφιότητες. Ο Μάρτιν Σκορτσέζε είναι πλέον στα 81 του ο γηραιότερος δημιουργός με 16 υποψηφιότητες συνολικά από το 1981 (για την παραγωγή, την σκηνοθεσία και το σενάριο 11 συνολικά ταινιών). Οι Δολοφόνοι επίσης είναι μέσα σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες (ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ, φωτογραφία, μουσική, τραγούδι) Η έκπληξη εδώ είναι η απουσία του Λεονάρντο Ντι Κάπριο στον Α ανδρικό ενώ η ταινία έχει παρουσία στον Α γυναικείο (με την ΛίλυΓκλάντστοουν, το φαβορί της κατηγορίας και η πρώτη ιθαγενής Αμερικανίδα υποψήφια για ερμηνευτικό Όσκαρ) και τον βετεράνο των Όσκαρ Ρόμπερτ Ντε Νίρο για τον β άνδρικό (έχει 2 νίκες στο παρελθόν και 9 υποψηφιότητες από το 1974).
Εκπλήξεις είχε και το πλασάρισμα της Barbie. Ήταν δεδομένο ότι η ταινία θα ήταν μέσα στα Όσκαρ και πράγματι η Ακαδημία επέλεξε την ταινία σε 8 κατηγορίες (ανάμεσα στις οποίες για την ταινία και το διασκευασμένο σενάριο) αλλά άφησε εκτός Σκηνοθεσίας την Γκρέτα Γκεργουικ και εκτός Α γυναικείου την Μαργκό Ρόμπι, δύο από τις μεγαλύτερες και πλέον συζητήσιμες ήδη στα σόσιαλ επιλογές. Ανάμεσα στις εκπλήξεις λογίζεται επίσης η παρουσία της Αμέρικα Φερέρα στον β γυναικείο ενώ ο Κεν – Ραϊαν Γκόσλινγκ επιβεβαίωσε την γενική εκτίμηση που υπήρχε για την ερμηνεία του μέσα στην ταινία.
Στις ευχάριστες εκπλήξεις λογίζεται η δυναμική παρουσία του Τζόναθαν Γκλεϊζερ και της Ζώνης Ενδιαφέροντος με 5 υποψηφιότητες, εκτός από την Διεθνή Ταινία, στην 10άδα με τις ταινίες της χρονιάς, στην σκηνοθεσία (εκτοπίζοντας τον Αλεξάντερ Πεϊν) και το σενάριοενώ έχει και μια τεχνική υποψηφιότητα για τον ήχο.
Ευχάριστη έκπληξη είναι και η παρουσία της Ανατομίας μιας Πτώσης. Ο Χρυσός Φοίνικας του 2023 κατάφερε να πλασαριστεί σε 5 κατηγορίες για την ταινία της χρονιάς, την σκηνοθεσία (εκτοπίζοντας από την σχετική λίστα τις όποιες πιθανότητες της Γκρέτα Γκέργουικ), το σενάριο και το μοντάζ ενώ στον Α γυναικείο έχουμε την παρουσία της πρωταγωνίστριας της ταινίας ΣάντραΧούλερ (πανάξια υποψηφιότητα).
Πέρα από το δυναμικό πλασάρισμα της ταινίας αξίζει εδώ να επισημάνουμε την απουσία της Γαλλίας από τις Διεθνείς (ξενόγλωσσες) ταινίες της χρονιάς γιατί επέλεξε να μην εκπροσωπηθεί από την ταινία της Τριέ. Αναμενόμενα ευχάριστη η παρουσία και των Παιδιών του Χειμώνα του Αλεξάντερ Πεϊν με 5 υποψηφιότητες επίσης. Η ταινία του Πεϊν δεν κατάφερε να πλασαριστεί στην πεντάδα για την Σκηνοθεσία αλλά επιβεβαίωσε τα προγνωστικά δίνοντας το παρόν στην 10άδα με τις ταινίες της χρονιάς και επίσης για το σενάριο, τον Α ανδρικό (το μεγάλο φαβορί της κατηγορίας Πολ Τζαμάτι), τον Β γυναικείο (για το φαβορί της κατηγορίας ΝταΒαιν Τζοϊ Ράντολφ) και το μοντάζ.
Στην Διεθνή Ταινία πέρα από την Ζώνη Ενδιαφέροντος (το φαβορί της κατηγορίας) έχουν ενδιαφέρον και οι υπόλοιπες επιλογές της Ακαδημίας. Η Κοινωνία του Χιονιού (Ισπανία) είναι το αουτσαίντερ της κατηγορίας ενώ στην πεντάδα πέρασαν το Δωμάτιο των Καθηγητών (το εξαιρετικό κοινωνικό δράμα από την Γερμανία), το Εγώ Καπετάνιος (του Ματέο Γκαρόνε από την Ιταλία) και την πεντάδα συμπληρώνει το Perfect days του Βιμ Βέντερς (που εκπροσωπεί την Ιαπωνία).
Κλείνοντας αυτή την πρώτη αποτίμηση θα κάνουμε ένα σχόλιο και για την κατηγορία της Μουσικής. Η Ακαδημία επέλεξε τον Τζον Γουιλιαμς για την μουσική στον Ιντιάνα Τζόουνς και τον Δίσκο του Πεπρωμένου. Αυτή είναι η 54η υποψηφιότητα του μαέστρου, κάνοντας τον Γουίλιαμς τον μοναδικό εν ζωή καλλιτέχνη με τις περισσότερες υποψηφιότητες. Υποψήφιος είναι επίσης και ο Σκωτζέζος Τζέρσκιν Φέντριξ για τον πειραματικό ήχο του Poor Things (είναι το αουτσαϊντερ της κατηγορίας), ο Ρόμπι Ρόμπερτσον για τον φολκ – ροκ ήχο των Δολοφόνων του Ανθισμένου Φεγγαριού ενώ η έκπληξη της κατηγορίας ήταν η παρουσία της Λώρα Κάρπμαν για το σκορ του American Fiction. Το φαβορί της κατηγορίας ωστόσο είναι ο Σουηδός Λούντβιχ Γκόρανσον για την μουσική που συνέθεσε για τον Οπενχαϊμερ. Να θυμίσουμε εδώ ότι ο Γκόρανσον έχει ήδη ένα Όσκαρ που το κέρδισε το 2019για το Black Panther.
https://youtu.be/tgyFd496C1E
*Η απονομή των Όσκαρ θα πραγματοποιηθεί στις 10 Μαρτίου 2024. Οικοδεσπότης της βραδιάς θα είναι ο τηλεπαρουσιαστής Τζίμι Κίμελ.