Κινηματογράφος

Ρέιφ Φάινς και Ζιλιέτ Μπινός στο ΦΚΘ: «Μπορεί να είναι η τελευταία μας συνεργασία, οπότε είναι ανεκτίμητη»

Οι δημοφιλείς συντελεστές της ταινίας «Η Επιστροφή» έδωσαν ειδική συνέντευξη Τύπου, στο πλαίσιο της πρεμιέρας της ταινίας τους, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Γιάννης Γκροσδάνης
ρέιφ-φάινς-και-ζιλιέτ-μπινός-στο-φκθ-μ-1237191
Γιάννης Γκροσδάνης

Σε χαλαρό κλίμα και με κάποιες συγκινητικές στιγμές – ειδικά προς το τέλος – οι διάσημοι και δημοφιλείς συντελεστές της ταινίας «Η Επιστροφή», ο σκηνοθέτης της ταινίας Ουμπέρτο Πασολίνι και οι Ρέιφ Φαινς και Ζιλιέτ Μπινός, οι δυο σταρ που πρωταγωνιστούν στην ταινία, ολοκλήρωσαν την ειδική συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στην αίθουσα Σταύρος Τορνές, στο λιμάνι, στο πλαίσιο της πρεμιέρας της ταινίας τους, «Η Επιστροφή» στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Οι δύο αστέρες στάθηκαν σχεδόν αποκλειστικά στην εμπειρία τους από τα γυρίσματα της ταινίας, τί αποκόμισαν ως εμπειρία από την επαφή τους με την ομηρική Ιθάκη του Οδυσσέα και φυσικά για τη θέση τους για το σύγχρονο κινηματογράφο.

Ο σκηνοθέτης Ουμπέρτο Πασολίνι αποκάλυψε ότι είχε την ιδέα και ήθελε να γυρίσει αυτή την ταινία περίπου 30 χρόνια (10 χρόνια περισσότερα, όπως ανέφερε χιουμοριστικά, από ότι χρειάστηκε ο ίδιος ο Οδυσσέας να γυρίσει στην πατρίδα του). Σε αυτό το μεσοδιάστημα δούλευε ξανά και ξανά το σενάριο έχοντας πάντα στο επίκεντρο την προσωπική ιστορία μιας οικογένειας που διαλύθηκε, αλλά κατάφερε να αποκατασταθεί. Όταν πλέον απέκτησε μια τελική εικόνα με τον Φάινς και την Μπινός να βρίσκονται στο μυαλό του για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, ξεκαθάρισε μέσα του και ο τρόπος που θα εκφραζόταν η εσωτερική πάλη των πρωταγωνιστικών χαρακτήρων της ταινίας. Στην ερώτηση αν το art house σινεμά αντιμετωπίζει δυσκολίες στην εκπλήρωση του, ο σκηνοθέτης αναφέρθηκε και πάλι στην προσωπική του εμπειρία λέγοντας πως το μυστικό για να κάνεις την ταινία σου είναι να μην σκέφτεσαι τους “μνηστήρες” που σε ανταγωνίζονται, αλλά να συνεχίζεις το ταξίδι σου μέχρι να βρεις συνοδοιπόρους που θα σε βοηθήσουν.

Από την πλευρά του, ο παραγωγός της «Επιστροφής», Κωνσταντίνος Κοντοβράκης μίλησε για την σπάνια ευκαιρία να συμμετέχει σε ένα τέτοιο πρότζεκτ και πως του φάνηκε σαν φάρσα, όταν του το πρωτοαναφέρανε, ενώ παραδέχτηκε πως ήταν μια δύσκολη πρόκληση λόγω της ιδιαιτερότητας της και πως αναδείχτηκαν και για τον ίδιο λεπτομέρειες του ομηρικού κειμένου όπως ο χώρος του παλατιού και ο σύνθετος ρόλος της Πηνελόπης μέσα στην ιστορία. Ο ίδιος ανέφερε: «Ηταν ένα πολύ σημαντικό πρότζεκτ – πρόκειται για την «Οδύσσεια» που αποτελεί την αφετηρία της λογοτεχνίας, το αρχετυπικό έργο που δίδαξε αφήγηση. Οπότε η πρόκληση ήταν μεγάλη. Οταν πήρα το πρώτο μέιλ με την ιδέα, νόμιζα ότι ήταν φάρσα. Σήμερα νιώθω, κι ας μου επιτραπεί το κλισέ, ότι ήταν ένα όνειρο -θα ήταν ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα για κάθε παραγωγό, φανταστείτε για έναν Έλληνα παραγωγό. Να κάνεις μία ταινία που βασίζεται σ’ αυτό το εμβληματικό υλικό και με αυτούς τους συντελεστές και με αυτό το υπέροχο πρωταγωνιστικό δίδυμο. Επίσης, είχε ιδιαίτερη σημασία ότι ήταν και η τελευταία ταινία που έκανα παραγωγή».

Ο Ρέιφ Φάινς και Ζιλιέτ Μπινός μιλώντας για την εμπειρία της συμμετοχής τους στην ταινία αναφέρθηκαν στην γνωριμία τους με τον Ουμπέρτο Πασολίνι, ενώ στάθηκαν αρκετά και στην ευκαιρία μιας συνεργασίας μεταξύ τους. Ο Ρέιφ Φάινς αποκάλυψε ότι γνώριζε τον σκηνοθέτη όσο αυτός ασχολούνταν με το project, αρνήθηκε την πρόταση να σκηνοθετήσει την ταινία αλλά χάρηκε αρκετά όταν κατάλαβε ότι θα είχε την ευκαιρία μιας νέας συνεργασίας με την Ζιλιέτ Μπινός. Σε αυτό το σημείο η Γαλλίδα σταρ επέμεινε πως μάλλον ήταν το κάρμα που τους οδήγησε σε αυτή τη νέα συνεργασία και ήταν κάτι reunion μιας αγαπημένης οικογένειας τονίζοντας με συγκίνηση ότι μπορεί να έχουν άλλη ευκαιρία να ξανασυνεργαστούν.

Στη συνέχεια, αναφέρθηκαν σε λεπτομέρειες από την προετοιμασία τους για τα γυρίσματα και σε κάποιες επιμέρους προσεγγίσεις πάνω στο σενάριο και στους χαρακτήρες τους. Για τον Ρέιφ Φάινς υπήρξε ένα ξεχωριστό στοίχημα να “ακούσει” τον Οδυσσέα να του δείχνει τον δρόμο σε αυτό το συναισθηματικό χάος και την αγωνία της επιστροφής στην οικογένεια του. Αναφέρθηκε στο θέμα της βίας που υπάρχει στην ταινία – λέγοντας ότι ήταν μια μορφή πάλης του Οδυσσέα με τον εαυτό του προσπαθώντας να ξεπεράσει τους μνηστήρες και όλες τις επιμέρους δυσκολίες.

Από την πλευρά της, η Ζιλιέτ Μπινός μίλησε για τις δυσκολίες στη χρήση του παραδοσιακού αργαλειού, για τον οποίο χρειάστηκε να κάνει εντατικά μαθήματα. Παραδέχτηκε ότι ευτυχώς η κάμερα την προστάτεψε από το να φανερώσει τι ακριβώς κατάφερε με τον αργαλειό, ενώ στάθηκε αρκετά και στην φεμινιστική οπτική της ηρωίδας της, λέγοντας πως μπορεί η δύναμη της Πηνελόπης να ήταν η υπομονή αλλά οπωσδήποτε δεν ήταν παθητική. Έχει φυσικά ενδιαφέρον πως διαβάζουμε και πως προσεγγίζουμε αυτόν τον χαρακτήρα με τις νέες οπτικές που ανοίγονται μπροστά μας σχετικά με τα γυναικεία θέματα. Σε αυτό συμφώνησε και ο σκηνοθέτης της ταινίας Ουμπέρτο Πασολίνι αναφέροντας πως υπάρχουν δύο βασικές οπτικές για την Πηνελόπη: μια τετριμμένη που μιλάει για παθητικότητα και μια νεότερη που κάνει λόγο για μια γυναίκα με λόγο και δύναμη στα δρώμενα, μια επιλογή που τελικά ακολουθήθηκε και στην ταινία.

Τέλος, οι δύο πρωταγωνιστές αναφέρθηκαν στην επαφή τους με την Ελλάδα, με αφορμή τα γυρίσματα της ταινίας εδώ, λέγοντας πως επισκέφθηκαν την Κέρκυρα και την Ιθάκη και πως η ελληνική φύση (τα βουνά, η θάλασσα, η ενέργεια του τόπου) τους βοήθησαν αρκετά στην προετοιμασία τους για την ταινία. Τέλος, στην ερώτηση αν η δικιά τους Ιθάκη ήταν πολύ μακριά και τι αποκόμισαν από αυτό το ταξίδι, οι δύο ηθοποιοί αλλά και ο σκηνοθέτης μίλησαν με αρκετή συγκίνηση για την ευκαιρία της συνεργασίας τους, ενώ ο Ρέιφ Φάινς αναφέρθηκε και στην Ιθάκη του Καβάφη λέγοντας πως υπάρχει μια μεταφορά μέσα στις λέξεις του, καθώς αναφέρεται στο εσωτερικό ταξίδι μας με τον εαυτό μας, κάτι που σχετίζεται και στο ταξίδι μας με την ίδια την ταινία.

Δείτε φωτογραφίες:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα