Roy Andersson: O Σουηδός δημιουργός γιορτάζει σήμερα τα γενέθλιά του
Ο βραβευμένος με Χρυσό Λέοντα σκηνοθέτης, έχει σήμερα τα γενέθλιά του.
Ο Σουηδός δημιουργός Roy Andersson γεννήθηκε στις 31 Μαρτίου του 1943. Μέχρι και σήμερα, ο αριθμός των ταινιών του δεν είναι μεγάλος, σε σχέση με άλλους συναδέλφους του. Με λίγες ταινίες, όμως, έχει καταφέρει να αγγίξει το κινηματογραφικό κοινό παγκοσμίως και να αποσπάσει σημαντικά βραβεία.
Με αφορμή τη σημερινή ημέρα, λοιπόν, παρατηρούμε την πορεία του, μέχρι στιγμής και μαθαίνουμε για τη νέα του ταινία η οποία θα έχει, σύντομα, ολοκληρωθεί.
Ως σκηνοθέτης και σεναριογράφος ξεκίνησε να γυρίζει ταινίες μικρού μήκους και ντοκιμαντέρ στα τέλη της δεκαετίας του 1960. Το 1970, γύρισε την ταινία «Μια ερωτική ιστορία», στην οποία εξύμνησε τα συναισθήματα του έρωτα στην εφηβεία.
Η παραγωγή της τριλογίας που τον καθιέρωσε, εκτείνεται σε 14 χρόνια. Τρεις ταινίες που εξερευνούν την ανθρώπινη φύση, η κάθε μια με μοναδικό τρόπο. Ξεκινάει το 2000, με την ταινία «Τραγούδια από το δεύτερο όροφο».
Ένα κινηματογραφικό ποίημα, εμπνευσμένο από τον περουβιανό ποιητή Cesar Vallejo, που πραγματεύεται την ανθρώπινη ανάγκη για ουσιαστική επικοινωνία. Βλέπουμε τους μηχανισμούς μια πόλης να σταματούν να λειτουργούν και να αυτοκαταστρέφονται. Έτσι, οι πολίτες της γυρνούν πίσω, σε φόβους και προκαταλήψεις του Μεσαίωνα.
Ο συντηρητισμός τους κάνει να νιώθουν ασφαλείς και με αυτό τον τρόπο θεωρούν ότι προστατεύονται. Μια ταινία που μπορεί να μη διασκέδασε κάποιους θεατές, αλλά κανείς δεν θα ξεχάσει.
Το «Τραγούδια από το δεύτερο όροφο» κατέκτησε το βραβείο της επιτροπής του φεστιβάλ των Καννών.
Το δεύτερο μέρος ήρθε το 2007. Είναι μοναδικό και χτίζεται με τρόπο που δεν έχει χρησιμοποιήσει κανένας άλλος εκτός από το Roy Andersson. To «Εσείς οι ζωντανοί» μας παρουσιάζει 50 μικρές ιστορίες για το ανθρώπινο είδος. Κάποιοι από τους χαρακτήρες μας κοιτούν και παραπονιούνται κατ’ ευθείαν σε εμάς. Μια κωμωδία που μας κάνει, με έναν περίεργο τρόπο, να γελάμε από μέσα μας, χωρίς πάντα να είμαστε σίγουροι γιατί.
Ο Roy Andersson μας δίνει τη δυνατότητα να σταθούμε δίπλα στους χαρακτήρες και να χαμογελάσουμε, όταν βλέπουμε ότι ο καθένας από αυτούς πιστεύει ότι το δράμα της ζωής του είναι μοναδικό.
Το 2014 επιστρέφει με ένα ακόμα φιλοσοφικό ταξίδι. Στην ταινία του «Ένα περιστέρι έκατσε σε ένα κλαδί, συλλογιζόμενο την ύπαρξη του», ο σκηνοθέτης θέλει και πάλι να εξερευνήσει την ανθρώπινη υπόστασή, αυτή τη φορά, παίζοντας με την πραγματικότητα και τη φαντασία.
Μας αφυπνίζει, κάνοντάς μας να σκεφτούμε πώς όταν απομονώνουμε τον εαυτό μας από τους άλλους χάνουμε, καθημερινά, δικά μας κομμάτια, χωρίς να μπορούμε να προσχωρήσουμε παρακάτω. Η ταινία κέρδισε το Χρυσό Λέοντα στο φεστιβάλ της Βενετίας.
Την ίδια χρονιά, o Roy Andersson ήταν ένας από τους σκηνοθέτες που τιμήθηκαν με αφιέρωμα, από το 55 ο φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και έτσι, το κοινό είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει 5 ταινίες του.
Μετά το 2014, οι κινηματογραφικές οθόνες θα υποδεχτούν την καινούργια ταινία του Roy Andersson μέσα στο 2019. Στο «About Endlessness», η απαλή φωνή μιας γυναίκας θα μας διηγηθεί ιστορίες για τον άνθρωπο. Παρόλο που απ’ ότι γνωρίζουμε, η ταινία θα επικεντρώνεται σε γεγονότα της καθημερινής ζωής, κάποιες σεκάνς θα αναφέρονται στο ΄Β παγκόσμιο πόλεμο και στον Χίτλερ.
Η ταινία θα ολοκληρωθεί τον επόμενο μήνα και η αναμονή για την προβολή της αξίζει, αφού ο Roy Andersson στέκεται πάντα στην ποιότητα των ιστοριών του, γεγονός που θα σφραγίζει και πάλι, με το πολυαναμενόμενο έργο του.