Variety: Η Ελλάδα χρωστάει 100 εκατ. σε διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές

Γιατί παραμένει κλειστή η στρόφιγγα της χρηματοδότησης από το ΕΚΚΟΜΕΔ

Parallaxi
variety-η-ελλάδα-χρωστάει-100-εκατ-σε-διεθνείς-κ-1076210
Parallaxi

Μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων τριών εβδομάδων στην Πύλο, οι Ματ Ντέιμον, Τομ Χόλαντ, Ζεντάγια και το υπόλοιπο εντυπωσιακό καστ για τη νέα ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν, «Η Οδύσσεια», αναχώρησαν για τη Σικελία – τον επόμενο σταθμό της παγκόσμιας παραγωγής της Universal, που βασίζεται στο ομηρικό έπος. Η προσμονή για την ταινία είναι μεγάλη, όπως και ο ενθουσιασμός για το γεγονός σημαντικό μέρος των γυρισμάτων πραγματοποιήθηκε σε ελληνικό έδαφος.

Όμως πολλοί Έλληνες επαγγελματίες του κινηματογράφου εκφράζουν φόβους πως οι διεθνείς παραγωγές θα «σαλπάρουν» οριστικά για άλλες πολιτείες, εξαιτίας του γεγονότος πως το ελληνικό κράτος έχει εμφανιστεί αφερέγγυο σχετικά με τις πληρωμές που είχε υποσχεθεί. Όπως αναφέρει το διεθνές καλλιτεχνικό περιοδικό Variety, οι καθυστερημένες πληρωμές ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ και αφορούν δεκάδες παραγωγές.

Σημειώνεται πως βάσει του προγράμματος του ΕΚΚΟΜΕΔ (Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας) προβλέπεται η επιστροφή του 40% επί των επιλέξιμων δαπανών μιας κινηματογραφικής παραγωγής στην Ελλάδα. Το συνολικό ποσό της επιχορήγησης καταβάλλεται εφάπαξ στον δικαιούχο και δεν υπερβαίνει τα οκτώ εκατομμύρια (8.000.000) ευρώ ανά οπτικοακουστικό έργο. Δικαιούχοι είναι οι επιχειρήσεις, που είναι εγκατεστημένες ή έχουν υποκατάστημα στην Ελλάδα, είτε θα εταιρείες του εξωτερικού που θα πραγματοποιήσουν γυρίσματα στην ελληνική επικράτεια.

Έναν χρόνο μετά την εξαγγελία της ελληνικής κυβέρνησης για ριζική αναδιάρθρωση του οπτικοακουστικού τομέα και τη δημιουργία του νέου φορέα ΕΚΚΟΜΕΔ, η πραγματικότητα παραμένει χαοτική, σχολιάζει το περιοδικό, αναδεικνύοντας μια κατάσταση που εκθέτει διεθνώς τη χώρα.

«Υπάρχουν πελάτες με δάνεια. Οι τράπεζες περιμένουν τα χρήματά τους», δηλώνει στο Variety ο Κώστας Κεφαλάς, επικεφαλής παραγωγής στη Faliro House, η οποία ανέλαβε την παραγωγή της «Οδύσσειας» στην Ελλάδα. «Οι ξένοι παραγωγοί αρχίζουν να είναι επιφυλακτικοί. Γίνονται πολλές ερωτήσεις», τόνισε.

Ο οργανισμός ΕΚΚΟΜΕΔ σχεδιάστηκε – βάσει των εξαγγελιών – με σκοπό την απλοποίηση της λειτουργίας του κλάδου. Αντ’ αυτού, όσοι εμπλέκονται στις παραγωγές κάνουν λόγο για συνεχώς αυξανόμενα εμπόδια και αβεβαιότητα ως προς το πότε – και αν – θα εξοφληθούν οι ίδιοι και οι διεθνείς συνεργάτες τους.

«Ξέραμε ότι θα ήταν περίπλοκο, αλλά η κατάσταση χειροτερεύει», λέει ο Γιώργος Καρναβάς από την εταιρεία Heretic, που συμμετείχε στην παραγωγή της ταινίας «The Birthday Party» με τον Γουίλεμ Νταφόε. Ο Καρναβάς εκφράζει την αγωνία πολλών ότι η Ελλάδα ρισκάρει να χάσει την εμπιστοσύνη που έχτιζε επί χρόνια με τους ξένους παραγωγούς. «Αυτό που χτίζεται δύσκολα, χάνεται εύκολα. Πληρώνουμε το τίμημα μιας κακοδιαχείρισης από τη διοίκηση και τα υπουργεία».

Σκληρή επιστολή από τους παραγωγούς της ταινίας «Maria» για την Κάλλας

Πέρυσι, στη Μόστρα της Βενετίας, Έλληνες αξιωματούχοι πανηγύριζαν για την πρεμιέρα της ταινίας «Maria» του Πάμπλο Λαραΐν, με την Αντζελίνα Τζολί στον ρόλο της Κάλλας.

Όμως, σύμφωνα με πληροφορίες του Variety, αυτή την εβδομάδα οι παραγωγοί της ταινίας απέστειλαν σκληρή επιστολή στο υπουργείο Οικονομικών και το ΕΚΚΟΜΕΔ, ζητώντας εξηγήσεις για εκκρεμείς πληρωμές ύψους 350.000 ευρώ από το φθινόπωρο του 2023. Από τις τέσσερις χώρες που φιλοξένησαν την παραγωγή, μόνο η Ελλάδα δεν έχει καταβάλει ακόμα τις επιστροφές.

Παραδοχή από το ΕΚΚΟΜΕΔ – «Πληρώσαμε λιγότερα από τα αναμενόμενα»

Μιλώντας στο Variety κατά το Φεστιβάλ των Καννών, ο διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΚΟΜΕΔ, Λεωνίδας Χριστόπουλος, παραδέχεται τα προβλήματα. Όπως δηλώνει, τα ποσά που καταβλήθηκαν το τελευταίο έτος ήταν «λιγότερα από τα αναμενόμενα», αλλά διαβεβαιώνει ότι οι πληρωμές θα ξεκινήσουν ξανά στις αρχές Ιουνίου και ότι «το μεγαλύτερο μέρος των οφειλών θα εξοφληθεί έως το τέλος του έτους».

Ο Λεωνίδας Χριστόπουλος χαρακτηρίζει τις δυσκολίες του τελευταίου έτους ως «μεταβατική φάση», επιμένοντας ότι το νέο σύστημα θα διασφαλίσει «σταθερότητα χρηματοδότησης για την επόμενη πενταετία».

Στο «παρά πέντε» δεν χάθηκε η Οδύσσεια

Επιφανειακά, το rebate 40% μοιάζει με επιτυχία. Από την έναρξή του το 2018, έχει προσελκύσει δεκάδες διεθνείς παραγωγές υψηλού προφίλ, όπως την «Οδύσσεια» του Νόλαν, τη σειρά της Amazon «House of David» και το δράμα «The Return» του Ουμπέρτο Παζολίνι με τους Ζιλιέτ Μπινός και Ρέιφ Φάινς.

Όπως αναφέρεται στο Variety, η κυβέρνηση, εν μέσω των προβλημάτων, προχώρησε σε κάποιες ενέργειες για να μην ακυρωθούν παραγωγές. Τον Μάιο του 2024, πάγωσε προσωρινά το πρόγραμμα κινήτρων έως την 1η Οκτωβρίου για να ξεκαθαρίσει τον όγκο των εκκρεμών αιτήσεων και πληρωμών. Όταν δεν κατάφερε να τηρήσει ούτε αυτή την προθεσμία, πέρασε νέο μέτρο που επιτρέπει στους παραγωγούς να διεκδικήσουν αναδρομικά έξοδα από τα τέλη του 2024 και τις αρχές του 2025.

Η συγκεκριμένη ενέργεια επέτρεψε στην «Οδύσσεια» και στην ταινία «Sacrifice» του Ρομέν Γαβρά – με πρωταγωνιστές τους Κρις Έβανς, Άνια Τέιλορ-Τζόι και Σάλμα Χάγιεκ – να ανακτήσουν εκατομμύρια σε παραγωγικά κόστη.

«Όταν φταίει η διοίκηση, πρέπει να στηρίξουμε όσο γίνεται περισσότερο εκείνους που μας εμπιστεύθηκαν», λέει ο Χριστόπουλος. Σχολιάζοντας την πολιτική βούληση, ο Κώστας Κεφαλάς σημειώνει πως «θα πρέπει να επιλυθούν τα προβλήματα γιατί ο κόσμος θέλει να γυρίζει ταινίες στην Ελλάδα».

Πηγή: Ieidiseis.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα