Ξάφης: Το τεράστιο πρόβλημα στη σχέση του Υπουργείου Πολιτισμού με τις θεατρικές ομάδες
Τι αναφέρει ο ηθοποιός σε ανάρτησή του
Σάλος έχει προκληθεί τις τελευταίες ημέρες, ύστερα απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού να αντικαταστήσει την επιλεγμένη ελληνική επιτροπή για τα Όσκαρ, δίχως να δώσει περαιτέρω εξηγήσεις.
Στις 20 Αυγούστου, ο δημοφιλής σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος κατήγγειλε, μέσω μιας ανάρτησης, μεθοδεύσεις του Υπουργείου Πολιτισμού σε ό,τι αφορά στο θέμα της συγκρότησης της ελληνικής επιτροπής για τα Oscars.
Από πλευράς του ο ηθοποιός, Αργύρης Ξάφης, σχολίασε την συγκεκριμένη απόφαση του υπουργείου, με ένα κείμενο στο οποίο επισημαίνει ένα καινούριο και τεράστιο πρόβλημα που γεννιέται στη σχέση του υπουργείου με τις θεατρικές ομάδες στον σύγχρονο πολιτισμό.
“Η υπουργός ή ο καινούριος υφυπουργός έδωσαν εντολή να κοπεί αυτή η σχέση. Να μην ενημερωθεί κανείς (σε μια καινούρια διαδικασία επαναλαμβάνω, με καινούρια ζητούμενα) για οποιοδήποτε λάθος η παράλειψη από αλλαγή των κανόνων.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μην περάσουν καν στο στάδιο της αξιολόγησης προτάσεις πολλές και σημαντικές ομάδες, με σταθερή παρουσία και εγκυρότητα στον χώρο”, γράφει μεταξύ άλλων.
Αναλυτικά η ανάρτηση του ηθοποιού:
“Επιχορηγήσεις και Υπουργείο Πολιτισμού 2024
Αυτό το ποστ δεν έχει καμία διάθεση να παραπονεθεί για την μη επιχορήγηση της δουλειάς μας. Έχει σκοπό να αναδείξει ένα καινούριο και τεράστιο πρόβλημα που γεννιέται στη σχέση του υπουργείου με τις θεατρικές ομάδες (και φοβάμαι πως όχι μόνο) στον σύγχρονο πολιτισμό. Για την ιστορία θα πω ότι από την επαναφορά των επιχορηγήσεων στο ελεύθερο θέατρο και μέσα στα χρόνια, είτε παίρναμε επιχορήγηση είτε όχι, πάντα υπήρχε μια συνεργασία με τους υπαλλήλους του υπουργείου. Ενδεικτικά θα αναφέρω ότι πολλές φορές που δεν λειτουργούσε το ένα ή το άλλο στην ιστοσελίδα υποβολής, ενημερώναμε και αφού λύναμε μόνοι μας τα προβλήματα διορθωνόταν και η σελίδα. Άλλες φορές μπορεί στην αίτηση (που κάθε χρόνο αλλάζει στο τι ζητάει) να ξεχνιόταν κάτι -πχ ένα βιογραφικό, ή μια υπεύθυνη δήλωση κτλ- μας ενημέρωναν από το υπουργείο και το διορθώναμε.
(Παρόλο που τις περισσότερες φορές μιλάγαμε στο τηλέφωνο παραθέτω και 2 σκρινσοτ ενδεικτικά αυτής της συνεννόησης.)
Φέτος συνέβη το εξής.
Η υπουργός ή ο καινούριος υφυπουργός έδωσαν εντολή να κοπεί αυτή η σχέση. Να μην ενημερωθεί κανείς (σε μια καινούρια διαδικασία επαναλαμβάνω, με καινούρια ζητούμενα) για οποιοδήποτε λάθος η παράλειψη από αλλαγή των κανόνων.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μην περάσουν καν στο στάδιο της αξιολόγησης προτάσεις πολλές και σημαντικές ομάδες, με σταθερή παρουσία και εγκυρότητα στον χώρο. Θέλετε να ακούσετε μερικούς λόγους;
Ο νο1 λόγος απόρριψης ήταν επειδή δεν φαινόταν καθαρά σε ένα έγγραφο το ΑΦΜ στη σφραγίδα του λογιστή. Δεκάδες ομάδες που είχαν τον ίδιο λογιστή απορρίφθηκαν πριν αξιολογηθούν καλλιτεχνικά. Αυτή η σφραγίδα ζητήθηκε φέτος για πρώτη φορά. Και αυτός ήταν λόγος να πεταχτεί η αίτηση στην άκρη -κόπος, έρευνα, χρήμα, συμφωνίες, κτλ. (έβαλα ενδεικτικά την αιτία απόρριψης στης φωτό παρακάτω)
Ή ένας άλλος λόγος; Τα βιογραφικά των συντελεστών μπήκαν σε ξεχωριστό αρχείο!! Φοβερό ατόπημα!
Στην δική μας περίπτωση, εξαιτίας του ότι η σελίδα του υπουργείου είχε θέμα και δεν σε άφηνε να κάνεις αλλαγές στο προσωρινά αποθηκευμένο αρχείο, μας ζήτησαν να το στείλουμε ξέχωρα με μέηλ και να το αντικαταστήσουν αυτοί. Και εμείς στείλαμε -κατά λάθος- όχι την ορθή επανάληψη αλλά το παλιό που θέλαμε να αντικαταστήσουμε. Η διαφορά των αρχείων ήταν ελάχιστη (και ασήμαντη κατ’ εμέ). Το μόνο που περιείχε ήταν 2 λιγότερες παραστάσεις στο βιογραφικό της ομάδας. Που φυσικά το υπουργείο τις ήξερε έτσι κι αλλιώς γιατί τις είχε επιχορηγήσει. Πέταξέ την και αυτή στην άκρη.
Αυτό φέρνει στην επιφάνεια για μένα το εξής θέμα:
Το υπουργείο προσπαθώντας να αποτρέψει από την διαδικασία κόσμο κάθε χρόνο την κάνει χειρότερη και δυσκολότερη, ζητώντας τα ίδια και τα ίδια έγγραφα από την αρχή. Και προσθέτοντας καινούρια χωρίς καμία ενημέρωση -πρέπει να πας και να ψάχνεις κάθε χρόνο σε τι διαφέρει από τα παλιά.
Φέτος πρόσθεσε και την διακοπή της συνεργασίας και συνεννόησης στα τεχνικά ζητήματα με το υπουργείο απομακρύνοντας μας ακόμα περισσότερο από την διαδικασία και κόβοντας ακόμα περισσότερο την σχέση μας μαζί του.
Πολλοί λένε ότι μας εκδικείται που δεν καθόμαστε καλά και διαμαρτυρόμαστε ή ότι παρα-έχουμε κοινωνική ευαισθησία στα τρέχοντα ζητήματα της χώρας μας (λες και δεν είναι μέρος της δουλειάς μας το που και πώς ζούμε). Σε αυτή την περίπτωση ξαφνικής τυπολαγνείας το πιστεύω και εγώ.
Αυτό για μένα είναι σκάνδαλο. Μπορεί να μην ενδιαφέρει τους πολλούς – αν και θα έπρεπε γιατί είναι ενδεικτικό της σχέσης που δεν θα θέλαμε να έχουμε με ένα κράτος. Και του πως αντί να κοιτάει την ουσία (που είναι το καλύτερο δυνατό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα και δημιουργία) κοιτάει να μετατρέψει μια διαδικασία σε βάσανο -που είναι εκείνα τα σεμινάρια παραγωγής που είχαν ανακοινώσει για το Ακροπόλ; Εντάξει -άστο αυτό.
Έρχεται να πατήσει και να επαληθεύσει αυτό που βλέπουμε αυτές τις μέρες και στον κινηματογράφο.
Αδιαφορία και υποτίμηση της δουλειάς μας.
Ήδη έχουμε κάνει ενστάσεις δεκάδες ομάδες -που φυσικά αναμένουμε να πάρουμε αρνητική απάντηση.
Ήδη έχουμε απευθυνθεί σε δικηγόρους για να ελέγξουμε και εμείς κατά πόσο αυτά τα ζητούμενα υπάρχουν στις προκηρύξεις των επιχορηγήσεων (τιπ: δεν υπάρχουν, τα βρίσκεις μόνο τυχαία μέσα στα δείγματα εγγράφων που σου προτείνουν)
Θα ήθελα να έχουμε την στήριξη των εργαζομένων στο Υπουργείο Πολιτισμού -όπως μπορούσαμε να συνεννοηθούμε όλα αυτά τα χρόνια.
Και φυσικά θυμώνω με την αποφασιστικότητα και τον ρεβανσισμό μιας υπουργού προς την ίδια την κοινότητα που θεωρητικά πρεσβεύει και που την έχουν περικυκλώσει με ανθρώπους που μοιάζουν με εξιλαστήρια θύματα ώστε να παραμείνει ανέγγιχτη απ΄ όλα. Ξέρω ότι μπορεί να μου βγει σε κακό αυτό το ποστ.
(Γιαυτό και δεν βάζω ονόματα ανθρώπων που ξέρω ότι ήταν θύματα αυτού του καινούριου πολιτιστικού καθεστώτος.)
Ελπίζω πως όχι.”