Mενδώνη: «Έχουμε τεράστια ευθύνη. Ξαναπιάνουμε το νήμα από εκεί που το αφήσαμε»

Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών και Ίδρυση Φορέα για το Βιβλίο και την δημιουργία Ενιαίου Οργανισμού για τα οπτικοακουστικά, τον κινηματογράφο και την πνευματική ιδιοκτησία στις προτεραιότητες - Όσα είπε

Parallaxi
mενδώνη-έχουμε-τεράστια-ευθύνη-ξαναπ-1030118
Parallaxi

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, κατά τη συζήτηση επί των Προγραμματικών Δηλώσεων της Κυβέρνησης, ανέφερε: «Αποδείξαμε, υλοποιώντας στο ακέραιο τις δεσμεύσεις μας, ότι ο Πολιτισμός για εμάς, είναι δημόσια κοινωνικά αγαθό, άμεσα συνυφασμένο με την ανάπτυξη, δημιουργεί πόρους, προσελκύει και προκαλεί επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας».

Παρουσιάζοντας τον σχεδιασμό του υπουργείου της για τη νέα τετραετία, η κ. Μενδώνη σημείωσε ότι εδράζεται στο έργο της προηγούμενης κυβερνητικής θητείας και έχει πάντα στόχο την ανάπτυξη και την ανάδειξη της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας.

«Ξαναπιάνουμε το νήμα της δουλειάς από εκεί που το αφήσαμε. Έχουμε τεράστια ευθύνη να πάμε τον Πολιτισμό πολλά βήματα μπροστά», τόνισε και συμπλήρωσε:

«Σήμερα, το υπουργείο Πολιτισμού, υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών στον πολιτιστικό τομέα της χώρας. Περισσότερα από 820 έργα, προϋπολογισμού άνω του 1,2 δισ. ευρώ είναι σε εξέλιξη, επιπροσθέτως των συμβατικών έργων ρουτίνας. Αυτά τα έργα ολοκληρώνονται το 2027 σταδιακά και καλύπτουν κάθε πτυχή του πολιτισμού.

Στα έργα που υλοποιούνται με επιστασία απασχολούνται περίπου 4.500 εργαζόμενοι αν προστεθούν και οι απασχολούμενοι, μέσω αναδόχων, γίνεται εύκολα αντιληπτή η συμβολή του πολιτισμού στην απασχόληση», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Μενδώνη.

Η υπουργός Πολιτισμού έδωσε έμφαση στην σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για την ανάπτυξη του πολιτισμού, και επέκρινε όσους είχαν αντιδράσει την προηγούμενη τετραετία, κάνοντας λόγο για ξεπερασμένες αντιλήψεις οι οποίες περιβάλλονταν με δήθεν εκσυγχρονιστικό μανδύα.

«Τον Ιούλιο του 2019, παρουσίασα τους πυλώνες για την ανάπτυξη του πολιτισμού με στόχο την προσέλκυση εγχώριων και ξένων επενδύσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Στόχος μας ήταν η μετατροπή της στατικής πολιτιστικής διαχείρισης που μας κληροδότησε η περίοδος 2015-2019, σε μία δυναμική αναπτυξιακή προσέγγιση.

Προτεραιότητα μας ήταν και είναι η ανάπτυξη δημοσίων ρεαλιστικών πολιτικών με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στη ποιότητα ζωής των πολιτών, στη πολιτιστική επιχειρηματικότητα και στην οικονομική ανάπτυξη.

Οι υλιστικές δημόσιες πολιτικές πολιτισμού πρέπει να ασκούνται με ευθύνη προς την κοινωνία. Για χρόνια υπήρχε η εδραιωμένη αντίληψη να μην αλλάξει τίποτα. Κρατούσες, ξεπερασμένες αντιλήψεις, περιβάλλονταν ενίοτε με εκσυγχρονιστικό μανδύα», τόνισε η κ. Μενδώνη και πρόσθεσε:

«Τα τελευταία 4 χρόνια εδραιώθηκε και ήδη καρποφορεί, η αντίληψη για τη διαχείριση και την προώθηση των πολιτιστικών αγαθών αλλά και της διάχυσης του παραγόμενου προϊόντος.

Συγκροτήσαμε την Πολιτιστική Χάρτα Ανάπτυξης και ευημερίας για κάθε μια από τις 13 περιφέρειες της χώρας. Συνθέσαμε την Πολιτιστική Χάρτα με έργα και υποδομές διασυνδεμένα με δράσεις που ενισχύουν τον τουρισμό .

Αυτή η Πολιτιστική Χάρτα αποτελεί τον οδικό χάρτη για την αναγέννηση και ανάδειξη του πολιτισμού ως στρατηγικού αναπτυξιακού πόρου».

Όπως είπε η υπουργός Πολιτισμού, «σημαντικές δράσεις, μείζονα έργα για τις τοπικές κοινωνίες αλλά ουσιαστικά διεθνούς βεληνεκούς δράσεις, θα αποδοθούν ως το 2027».

«Πρόκειται για προγράμματα που έχουν καταρτιστεί μετά από εξαντλητικό διάλογο, τα οποία διαθέτουν αυστηρά χρονοδιαγράμματα και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, αξιοποιώντας κάθε πρόσφορη πηγή. Εθνικά κεφάλαια ιδιωτικές χορηγίες πόρους του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης», σημείωσε και συνέχισε:

«Αποδείξαμε ότι υλοποιούμε στο ακέραιο τις δεσμεύσεις μας για τον πολιτισμό ως δημόσιο αγαθό, συνδεδεμένο με την ανάπτυξη. Υπάρχει μία σαφή τομή με το παρελθόν. Τον συστηματικό προγραμματισμό που είναι απαραίτητος για τις μεγάλες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που υλοποιήσαμε και υλοποιούμε, μετά από χρόνια τέλματος.

Ο Πολιτισμός χρειάζεται σύστημα και οργάνωση. Δεν χρειάζεται κομματική καθοδήγηση παλαιάς κοπής. Χρειάζεται πόρους δημόσιους και ιδιωτικούς. Ο συστηματικός πόλεμος στην αρμονική συνύπαρξη δημόσιων και ιδιωτικών δυνάμεων δεν είναι απλώς επιζήμιος. Είναι και κατάφορα ανιστόρητος. Εμείς επιδιώκουμε να αναπτύξουμε την προστιθέμενη αξία του Πολιτισμού -που μπορεί να αποτελέσει δελεαστικό τοπίο επενδύσεων- με τις μέριμνες ασφαλώς που επιβάλλονται, χωρίς όμως τα στερεότυπα που καλύπτουν άλλες σκοπιμότητες. Γιατί συχνά, πίσω από την απόρριψη φιλοεπενδυτικών πολιτικών στον Πολιτισμό, κρύβεται η πρόθεση ελέγχου και ποδηγέτησης του».

Ακόμα η κ. Μενδώνη, ανέφερε ότι «μετά την πανδημία η μέση δαπάνη, πλην του εισιτηρίου, ενός επισκέπτη σε αρχαιολογικό χώρο ή μουσείο, αυξήθηκε από τα 10 λεπτά του ευρώ το 2019, στο μισό ευρώ, περίπου, σήμερα».

« Όμως, όπως είπε, «απέχουμε απελπιστικά από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο των επτά ευρώ και χρειάζεται πολύ δουλειά, προσπάθεια και ανοιχτό πνεύμα για να τον φτάσουμε».

Η κ. Μενδώνη επεσήμανε επίσης ότι «η καθολική προσβασιμότητα στον Πολιτισμό αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης και η λειτουργία Ανωτάτης Σχολής Παραστατικών Τεχνών το 2025, δέσμευση της.

Όπως ανακοίνωσε, από τα πρώτα νομοσχέδια που θα κατατεθούν είναι αυτά που αφορούν την Ίδρυση Φορέα για το Βιβλίο και την δημιουργία Ενιαίου Οργανισμού για τα οπτικοακουστικά, τον κινηματογράφο και την πνευματική ιδιοκτησία.

Έμφαση έδωσε τέλος στον επαναπατρισμό των παρανόμως εξαχθέντων πολιτιστικών αγαθών, τονίζοντας ότι «αποτελεί μόνιμη επιδίωξη και προτεραιότητα μας».

«Κορυφαίος στόχος αποτελεί η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης . Ένα αίτημα εθνικό, ένας εθνικός στόχος για τον οποίο εργαζόμαστε σκληρά και μεθοδικά», συμπλήρωσε.

«Η ισχυρή Ελλάδα που διαμορφώνει με το κυβερνητικό του σχέδιο ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει επίκεντρο της και τον Πολιτισμό. Μια συνεκτική και ανοικτή πολιτική πολιτισμού που θωρακίζει την πολιτιστική κληρονομιά και ενθαρρύνει την ελεύθερη έκφραση, την πρωτότυπη δημιουργία διασφαλίζοντας την διάχυση της. Μια πολιτική Πολιτισμού που υπερβαίνει αγκυλώσεις και δεν πνίγεται σε γραφειοκρατικά γρανάζια και παρωχημένα στερεότυπα», κατέληξε η κ. Μενδώνη.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα