Αυτές είναι οι υποψηφιότητες για το Όσκαρ μουσικής
Η Ακαδημία για πρώτη φορά στα 93 χρόνια της προκρίνει στην τελική short list 2 Αφροαμερικάνους συνθέτες, ο ένας εκ των οποίων μάλιστα εμφανίζεται για δεύτερη φορά.
Με αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία εμφανίζεται η φετινή οσκαρική πεντάδα για την πρωτότυπη μουσική. Η Ακαδημία για πρώτη φορά στα 93 χρόνια της προκρίνει στην τελική short list 2 Αφροαμερικάνους συνθέτες, ο ένας εκ των οποίων μάλιστα εμφανίζεται για δεύτερη φορά. Άλλη μια περίπτωση αφορά ουσιαστικά σε πρωτοεμφανιζόμενο συνθέτη, μια περίπτωση αφορά σε συνεργασία δύο μουσικών που έχουν κερδίσει στο παρελθόν το Όσκαρ και φέτος προτάθηκαν για δύο διαφορετικά scores. Τέλος για πρώτη φορά από το 1998 τρεις διαφορετικοί μουσικοί έχουν προταθεί για το score μιας ταινίας. Ας δούμε τις υποψηφιότητες αναλυτικά:
Terence Blanchard – Da 5 Bloods
Αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση μουσικού. Με καταβολές από τον χώρο της τζαζ ο Τερενς Μπλάντσαρντ ζωντανεύει με ξεχωριστή ευαισθησία τη μαγεία της ορχηστρικής κινηματογραφικής μουσικής. Για το Da 5 Bloods – που αποτελεί την 17η συνεργασία του με τον Σπαϊκ Λι μετά από 30 χρόνια – βάζει την υπογραφή του σε ένα score που ουσιαστικά ορίζει την αφήγηση της ταινίας εξ αρχής και ανασυνθέτει δημιουργικά την κινηματογραφική μουσική όπως την ξέραμε τόσο από την χρυσή εποχή του Αάρον Κόπλαντ όσο και του Τζον Ουίλιαμς παρεμβάλλοντας την προσωπική του τζαζ ευαισθησία.
Όντας η μοναδική υποψηφιότητα της ταινίας και η δεύτερη υποψηφιότητα του Μπλάντσαρντ (το 2018 είχε προταθεί για το Blackklansman) δεν συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες νίκης ωστόσο είναι από μόνο του μια μικρή νίκη το γεγονός ότι είναι ο πρώτος Αφροαμερικάνος μουσικοσυνθέτης στα χρονικά των Όσκαρ που καταφέρνει να προταθεί για δεύτερη φορά για την πρωτότυπη μουσική σύνθεση του σε ταινία, με ότι μπορεί να σημαίνει κάτι τέτοιο για την ίδια την Ακαδημία και την 93χρονη white ιστορία της.
(Σημείωση: ο Κουίνσι Τζόουνς είχε επίσης 3 υποψηφιότητες αλλά αφορούσαν η καθεμιά υποψηφιότητες σε ξεχωριστές μουσικές κατηγορίες δηλ. για πρωτότυπη μουσική, διασκευασμένη μουσική και τραγούδι)
Trent Reznor & Atticus Ross – Mank
Διπλή υποψηφιότητα για ένα από τα πιο δημιουργικά ντουέτα στον χώρο της κινηματογραφικής μουσικής. Μέλη της industrial rock μπάντας Nine Inch Nails έχουν συνθέσει μουσική για αρκετές ταινίες και τηλεοπτικές παραγωγές. Η συνεργασία τους με τον Ντεϊβιντ Φίντσερ το 2010 για το Social Network ήταν η αρχή μιας κοινής δημιουργικής πορείας στον χώρο του σινεμά συνθέτοντας ένα score που κέρδισε τότε δίκαια το Όσκαρ αφού όρισε με τον δικό του τρόπο ένα νέο πρωτοποριακό στυλ στην κινηματογραφική μουσική. Έντεκα χρόνια μετά με το Mank το μουσικό δίδυμο ακολουθεί πιστά το όραμα του Φίντσερ και συνομιλεί με την εποχή του Μάνκιεβιτς, του Γουέλς και του Χόλυγουντ της δεκαετίας του ’30 συνθέτοντας ένα υπέροχο ορχηστρικό σκορ με τζαζ και νουάρ αποχρώσεις. Προσωπικά μιλώντας θεωρώ το Mank ένα από τα καλύτερα score των τελευταίων ετών και θα ήταν ευχής έργον να πάρει και το χρυσό αγαλματάκι. Ωστόσο διαθέτει ρόλο αουτσαϊντερ στην πεντάδα ενώ και η έτερη παρουσία των Ρεσνορ και Ρος για λογαριασμό του animation της Pixar, του Soul, θολώνει αρκετά τις όποιες πιθανότητες νίκης.
Emile Moseri – Minari
Νέος αλλά πολλά υποσχόμενος ο Εμίλ Μοσέρι στον χώρο της κινηματογραφικής μουσικής. Σπούδασε μουσική στο Μπέρκλεϊ και είναι μέλος της indie μπάντας The Dig. Δεν έχει μεγάλο ιστορικό στον χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης αλλά το 2020 υπέγραψε τη μουσική για δύο από τις πλέον συζητημένες ταινίες του ανεξάρτητου αμερικάνικου σινεμά. Η μία ήταν το Kajillionaire της Μιράντα Τζουλαϊ, το οποίο ελπίζουμε να δούμε στα θερινά σινεμά μέσα στο καλοκαίρι του ’21. Η δεύτερη ήταν το Minari του Λι Αϊζακ Τσανγκ, μια συμπαθητική μικρή ταινία για τον αγώνα που κάνει μια οικογένεια Κορεατών να φτιάξουν το δικό τους αμερικάνικο όνειρο σε ένα χωράφι στο Άρκανσο. Η μουσική του Minari είναι ένα μοναδικό ηχοτοπίο που συνδυάζει ένα μικρό σύνολο εγχόρδων με μουσικά όργανα όπως η κιθάρα και το πιάνο καθώς και με τον ιδιαίτερο ήχο του συνθεσάιζερ. Ενδιαφέρουσα η παρουσία του στην πεντάδα για την πρωτότυπη μουσική με ένα μινιμάλ και ευαίσθητο σκορ που δεν απηχεί ούτε την κορεάτικη μουσική αλλά ούτε την americana – country αλλά τον προσωπικό ήχο του συνθέτη.
James Newton Howard – News of the World
ίσως ο πιο έμπειρος από όλους τους υποψήφιους της φετινής πεντάδας καθώς μετράει με την φετινή την ένατη υποψηφιότητα του από το 1992. Από αυτές τις εννιά οι δύο ήταν για τραγούδι ενώ οι επτά φορές ήταν για ταινίες όπως ο Φυγάς, ο Πρίγκηπας της Παλίρροιας, Ο Γάμος του Καλύτερου μου Φίλου, Το Χωριό, Μαικλ Κλεϊτον, Defiance αλλά δεν κατάφερε ποτέ να κερδίσει το Όσκαρ. Στο News of the World του Πολ Γκρίνγκρας δημιουργεί ένα folk score γεμάτο ευαισθησία και ενέργεια χρησιμοποιώντας μουσικά όργανα όπως βιολί, μπάντζο, μαντολίνο που μιλάνε με την εποχή, το χώρο και τους ανθρώπους της ταινίας. Τιμητική μάλλον η ένατη υποψηφιότητα αν και η Ακαδημία κάποτε θα πρέπει να προσέξει περισσότερο και να τιμήσει επιτέλους αυτόν τον εξαιρετικό συνθέτη.
Trent Reznor & Atticus Ross & Jon Batiste – Soul
Το μεγάλο φαβορί της κατηγορίας είναι το score της νέας απολαυστικής ταινίας της Pixar. Στην πραγματικότητα μιλάμε για ένα διπλό score που ωστόσο δένει υπέροχα μέσα στην ταινία. Από τη μια έχουμε την τζαζ του Τζον Μπατίστ, μουσική αυθεντική με σπιρτάδα και ζωντάνια που λειτουργεί σαν αυτόνομος χαρακτήρας μέσα στην ταινία. Από την άλλη η ηλεκτρονική μουσική των Τρεντ Ρέσνορ και Άτικους Ρος λειτουργεί σαν αιθέρας σχολιάζοντας το υπερπέραν στο οποίο ζει η ψυχή του πρωταγωνιστή της ταινίας. Αυτό το σύνθετο μουσικό background λειτουργεί έξοχα μέσα στην ταινία και δίκαια αποτελεί την πρώτη πιθανή επιλογή για το φετινό Όσκαρ μουσικής.