Μουσική: Πώς αλλάζουν οι προτιμήσεις μας όσο μεγαλώνουμε;
Τι δείχνει έρευνα τριών πανεπιστημίων για το «soundtrack της ζωής μας»
Η μουσική είναι ένας ισχυρός δείκτης ταυτότητας, αλλά οι επιλογές μας δεν παραμένουν ίδιες σε όλη τη ζωή.
Συγκεκριμένα, μια διεθνής μελέτη που δημοσιεύθηκε την Τρίτη (9/9) στο User Modeling, Adaptation and Personalization Conference, αποκαλύπτει πώς οι συνήθειες ακρόασης μεταβάλλονται με το πέρασμα του χρόνου, επιβεβαιώνοντας επιστημονικά κάτι που πολλοί υποψιάζονταν: Η ηλικία καθορίζει όχι μόνο τι ακούμε, αλλά και τον τρόπο που σχετιζόμαστε με τη μουσική.
Από την εφηβεία στην ενηλικίωση
Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από τα σουηδικά Πανεπιστήμια του Γκέτεμποργκ και του Γιόνσεπινγκ σε συνεργασία με το σλοβενικό Πανεπιστήμιο Πριμόρσκα, δείχνει ότι οι νέοι ακούν συνήθως ένα μεγάλο εύρος από δημοφιλή είδη και ακολουθούν στενά τις μουσικές τάσεις.
Με τη μετάβαση στην ενηλικίωση, οι επιλογές στη μουσική διευρύνονται, το ρεπερτόριο γίνεται πιο ποικιλόμορφο και αυξάνεται η διάθεση για πειραματισμό με καλλιτέχνες και είδη. Παρ’ όλα αυτά, με το πέρασμα των χρόνων, το φάσμα αυτό περιορίζεται, ενώ οι επιλογές γίνονται πιο προσωπικές και διαμορφώνονται από τις εμπειρίες του παρελθόντος.
«Όταν είσαι νέος, θέλεις να τα ζήσεις όλα»
Η μελέτη βασίστηκε σε στοιχεία της μουσικής πλατφόρμας Last.fm, στην οποία οι χρήστες μοιράζονται δεδομένα ακρόασης από υπηρεσίες όπως το Spotify. Μάλιστα, η βάση δεδομένων κάλυψε περίοδο 15 ετών, περιλάμβανε πάνω από 40.000 χρήστες και περισσότερες από 542 εκατομμύρια ακροάσεις άνω του 1 εκατομμυρίου διαφορετικών τραγουδιών.
Ο συν-συγγραφέας της μελέτης, Άλαν Σαΐντ, αναπληρωτής καθηγητής πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ, εξήγησε: «Όταν είσαι νέος, θέλεις να ζήσεις τα πάντα. Δεν πηγαίνεις σε ένα μουσικό φεστιβάλ μόνο για να ακούσεις μία συγκεκριμένη μπάντα, αλλά όταν ενηλικιωθείς, έχεις συνήθως βρει ένα στυλ στη μουσική, με το οποίο ταυτίζεσαι. Τα charts γίνονται λιγότερο σημαντικά».
Η δύναμη της νοσταλγίας στη μουσική
Τα δεδομένα αποκαλύπτουν ότι οι μουσικές συνήθειες συνεχίζουν να αλλάζουν σε όλη τη διάρκεια της ζωής. Στη μέση ηλικία και μετά, η νοσταλγία γίνεται βασικός παράγοντας. Άλλωστε, τα τραγούδια της νιότης λειτουργούν σαν «soundtrack της ζωής μας». Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ακροατές, αν και εξακολουθούν να δοκιμάζουν νέα ακούσματα, επιστρέφουν συχνά στα αγαπημένα κομμάτια των νεανικών τους χρόνων.
Καθώς περνούν τα χρόνια, το γούστο γίνεται πιο εξατομικευμένο. Οι έφηβοι μοιράζονται κοινές επιρροές με τους συνομηλίκους τους, αλλά αυτό γίνεται όλο και πιο δύσκολο στην ωριμότητα. Επίσης, πως σημειώνει ο Άλαν Σαΐντ, «οι περισσότεροι 65χρονοι δεν αρχίζουν ένα ταξίδι εξερεύνησης στη μουσική».
Προκλήσεις για τις μουσικές πλατφόρμες
Τα ευρήματα έχουν ιδιαίτερη σημασία για υπηρεσίες όπως το Spotify, που στηρίζονται σε συστήματα προτάσεων. Η έρευνα δείχνει ότι οι ανάγκες των ακροατών διαφέρουν ανά ηλικία και δεν υπάρχει μία συνταγή για όλους.
«Μια υπηρεσία που προτείνει το ίδιο είδος μουσικής με τον ίδιο τρόπο σε όλους, κινδυνεύει να χάσει αυτό που πραγματικά θέλουν διαφορετικές ομάδες», τόνισε ο Άλαν Σαΐντ, προσθέτοντας: »Οι νεότεροι μπορεί να ωφεληθούν από προτάσεις που συνδυάζουν τις τελευταίες επιτυχίες με παλαιότερα κομμάτια που δεν έχουν ανακαλύψει ακόμη. Οι μεσήλικες εκτιμούν μια ισορροπία ανάμεσα σε καινούργια και γνώριμα, ενώ οι μεγαλύτεροι θέλουν πιο εξατομικευμένες προτάσεις που αντανακλούν τα προσωπικά τους γούστα και τις νοσταλγικές τους αναμνήσεις».
Πηγή: ieidiseis.gr