Οι ευχάριστες «εκπλήξεις» που θα ακούσουμε από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
Με μουσικές μονομαχίες, μεγάλα ονόματα, συναυλίες σε πόλεις του εξωτερικού και σε... Σπήλαιο, θα «κυλήσει» η μουσική της Κ.Ο.Θ. το πρώτο εξάμηνο του χρόνου
Με ένα «εκρηκτικό» πρόγραμμα, όπως το χαρακτήρισε ο Διευθυντής της Κ.Ο.Θ., κ. Σίμος Παπάνας, θα «κυλήσουν» οι επόμενοι έξι μήνες για την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Από μουσικές… μονομαχίες έως και συναυλία μέσα σε σπήλαιο δύο εκατομμυρίων ετών, θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν οι λάτρεις της κλασικής μουσικής το επόμενο διάστημα, ενώ η Ορχήστρα υπόσχεται εκπλήξεις και για το δεύτερο εξάμηνο του χρόνου.
«Ό,τι επιτυγχάνεται, είναι πάντα επίτευξη συλλογικής προσπάθειας, δεν υπάρχει κανένας μόνος του, διότι υπάρχει η οικογένεια της Κρατικής Ορχήστρας», τόνισε ο κ. Παπάνας ο οποίος παρουσίασε αναλυτικά το πρόγραμμα συναυλιών της Κ.Ο.Θ. και συμπλήρωσε πως η συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης ανθίζει.
Όπως ανακοίνωσε ο κ. Παπάνας, θα υπάρξουν οι μετακλήσεις σπουδαίων καλλιτεχνών, ανάμεσα τους, ο μεγάλος βιολιστής Τζούλιαν Ράχλιν ο οποίος θα έρθει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης το βράδυ της 27ης Φεβρουαρίου. Επίσης, οι φίλοι της Ορχήστρας θα μπορέσουν να απολαύσουν και τον σπουδαίο βαρύτονο Ludovic Tézier στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στις 27 Μαρτίου, στο πλαίσιο συμμετοχής της Κ.Ο.Θ. στο «Φεστιβάλ Οδησσού – Θεσσαλονίκη 2025». Μαζί του θα εμφανιστεί η διακεκριμένη Γαλλίδα σοπράνο Cassandre Berthon, με την οποία περιοδεύει συχνά σε κάθε γωνιά της γης, χαρίζοντας στο κοινό ένα μαγικό ταξίδι στον υπέροχο κόσμο του μπελ κάντο, με οδηγό τον διάσημο Ισπανό μαέστρο Jordi Bernacer.
Παράλληλα, η ορχήστρα, που όπως υπογράμμισε ο κ. Παπάνας, εξακολουθεί να είναι η ίδια πύλη του ελληνικού πολιτισμού και δημιουργίας προς τον κόσμο, θα συμμετάσχει το επόμενο διάστημα σε δύο συναυλίες εκτός συνόρων. Αναλυτικότερα, στις 17 Φεβρουαρίου η Κ.Ο.Θ. επρόκειτο να ενωθεί στη σκηνή του National Palace of Culture στη Σόφια της Βουλγαρίας με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σόφιας, τη Φιλαρμονική της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας και την Εθνική Φιλαρμονική Χορωδία της Βουλγαρίας, στο πλαίσιο του προγράμματος «Θεσσαλονίκη-Σόφια: Βαλκανική Γέφυρα Πολιτισμού».
Τρεις μήνες αργότερα, στις 17 Μαΐου, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης θα εμφανιστεί στην Αίθουσα της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Βόρειας Μακεδονίας, με έργα Αιμίλιου Ριάδη και του δασκάλου του Μωρίς Ραβέλ, με αφορμή τους εορτασμούς για τα 150 χρόνια από τη γέννησή του και στο πλαίσιο των δράσεων διεθνοποίησης και εξωστρέφειας που υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Την Κ.Ο.Θ. διευθύνει ο διακεκριμένος μαέστρος Βλαδίμηρος Συμεωνίδης, ενώ συμπράττουν η κορυφαία Ελληνίδα σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου και ο παγκοσμίου φήμης πιανίστας από τη Βόρεια Μακεδονία Simon Trpceski.
Το ταξίδι της Ορχήστρας σε κάθε γωνιά της γης μας ταξιδεύει αυτή τη φορά στην μακρινή Ωκεανία, στο πλαίσιο του Κύκλου: Μουσικές από τις άκρες της Γης, μέσα από ξεχωριστά έργα. Στο πρόγραμμα δεσπόζει ένα ξεχωριστό έργο ενός μοναδικού καλλιτέχνη, του κατεξοχήν εκπροσώπου της μουσικής παράδοσης των Μαορί Jerome Kavanagh Poutama, τον οποίο το κοινό της πόλης θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει ζωντανά στη σύνθεση ‘Papatūānuku’ (Μητέρα της Γης) που έγραψε μαζί με την πολυτάλαντη νεαρή συνθέτρια Salina Fisher και θα την ερμηνεύσει με 19 διαφορετικά παραδοσιακά όργανα των Μαορί.
Στις 7 Μαρτίου, δύο ιστορικές μουσικές μονομαχίες θα αναβιώσουν στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, με πρωταγωνιστές μάλιστα τους δύο σπουδαιότερους ίσως συνθέτες που υπήρξαν ποτέ. Η κόντρες του Μότσαρτ με τον Κλεμέντι είναι θρυλικές και αποδόθηκαν γλαφυρά στην ταινία Αμαντέους (1984) του Μίλος Φόρμαν.
Η δεύτερη μονομαχία στην οποία αναφέρεται το πρόγραμμα της συναυλίας αφορά αυτή του Σάιμπελτ με τον Μπετόβεν. Ο Βερολινέζος βιρτουόζος του πιάνου τόλμησε να προκαλέσει τον ανίκητο σε παρόμοιες μονομαχίες Μπετόβεν και το πλήρωσε ακριβά.
«Είναι αλήθεια ότι η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης έχει πετύχει σημαντικά αποτελέσματα. Από την πλευρά του Διοικητικού μας Συμβουλίου, θέλω να πω ότι είμαστε αρωγοί σε αυτήν την προσπάθεια, είμαστε πάντα δίπλα στις καλλιτεχνικές προσπάθειες, ενισχύοντας κατά το δυνατό, την προσπάθεια της Ορχήστρας. Πετύχαμε έναν στόχο δεκαετιών, δηλαδή την μετακίνηση της Ορχήστρας ως προς το χώρο των δοκιμών της στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, μετά από αυτό προσπαθούμε για να αποκτήσει η Ορχήστρα μια μόνιμη στέγη. Είναι και αυτό ένα όνειρο για το οποίο προσπαθούμε για την εκπλήρωσή του. Σας επιφυλάσσουμε και ακόμη μεγαλύτερες εκπλήξεις για ολόκληρο το χρόνο και ειδικά για το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς», τόνισε ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ε.Τ.Ο.Σ. της Κ.Ο.Θ., κ. Στάθης Γεωργιάδης κατά τη Συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του Καλλιτεχνικού Προγραμματισμού της Κ.Ο.Θ. «Ιανουάριος-Ιούνιος 2025»,
Αναλυτικά, το πρόγραμμα της Κ.Ο.Θ. «Ιανουάριος – Ιούνιος 2025»
Διαγωνισμοί
Τελικός 11ου Διεθνούς Διαγωνισμού Πιάνου ‘Γιώργος Θυμής’
*Παρασκευή, 31 Ιανουαρίου 2023 στις 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Διεύθυνση Ορχήστρας: Daniel Geiss
Πρόγραμμα: Κοντσέρτα για πιάνο από τους 3 φιναλίστ
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και ο Σύλλογος Φίλων της Κ.Ο.Θ. διοργανώνουν τον παγκοσμίως αναγνωρισμένο διεθνή διαγωνισμό πιάνου, που φέρει το όνομα του σπουδαίου Έλληνα μουσουργού και επί σειρά ετών Διευθυντή της Κ.Ο.Θ., Γιώργου Θυμή. Νέοι και ιδιαιτέρως ταλαντούχοι πιανίστες από κάθε γωνιά της Γης, διαγωνίζονται σε τρεις γύρους ενώπιον κοινού και επταμελούς κριτικής επιτροπής, αποτελούμενης από καταξιωμένους πιανίστες. Οι τρεις εξ αυτών φτάνουν στον μεγάλο τελικό, όπου ερμηνεύουν από ένα κοντσέρτο για πιάνο, με τη συνοδεία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης.
Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ. – Συλλόγου Φίλων Κ.Ο.Θ. σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.
Εκπαιδευτικά προγράμματα
Επετειακές συναυλίες
Χορεύοντας με τον Ραβέλ Οικογενειακή συναυλία
*Σάββατο, 8 Φεβρουαρίου 2025 στις 19:00 | Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ.
Πρόγραμμα Μωρίς Ραβέλ (1875-1937): Τσιγγάνος (Ραψωδία σε κοντσέρτο) σε ρε μείζονα, M.76 Μωρίς Ραβέλ (1875-1937): Η Mάνα μου η Xήνα (Οι κουβέντες της Πεντάμορφης με το Τέρας & Ο Νεραϊδόκηπος) Μωρίς Ραβέλ (1875-1937): Μπολερό, σε ντο μείζονα, M.81
Έρευνα – Κείμενο – Παρουσίαση: Γεώργιος-Ιούλιος Παπαδόπουλος Βιολί: Αριέτα Λιάτση Διεύθυνση ορχήστρας: Oliver Cope Εικονογράφηση εντύπου: Μανώλης Φραγγίδης
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, τιμώντας τα 150 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου Γάλλου ιμπρεσιονιστή συνθέτη Μορίς Ραβέλ, αφιερώνει στη μουσική του το νέο της εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού και παρουσιάζει δύο από τα δημοφιλέστερα έργα του, την Τσιγγάνα και το Μπολερό, καθώς και δύο μέρη από το αριστούργημα ‘Η Μάνα μου η Χήνα’.
Η παραμυθένια διάσταση της μουσικής του Ραβέλ είναι έκδηλη τόσο στις πολλές αναφορές σε γνωστά παραμύθια (π.χ. Η Πεντάμορφη και το Τέρας, ο Κοντορεβιθούλης, η Ωραία Κοιμωμένη) όσο στα εξωτικά στοιχεία που εντάσσει στα έργα του, αντλώντας επιρροές από παραδοσιακές μουσικές άλλων τόπων (π.χ. Ουγγαρία, Ισπανία, Αυστρία, Κίνα κτλ.). Η Τσιγγάνα, στην εκδοχή για βιολί και ορχήστρα, αποτελεί μία μοναδική ιμπρεσιονιστική απεικόνιση του ξέφρενου ουγγρικού χορού Czardas, ιδανικού πεδίου επίδειξης της δεξιοτεχνίας του “τσιγγάνικου βιολιού”. Το Μπολερό γράφτηκε ως μουσική μπαλέτου και συγκαταλέγεται στα πιο πολυακουσμένα μουσικά έργα στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και τις αίθουσες συναυλιών. Η περίφημη κεντρική μελωδία του περνά διαδοχικά από όλα σχεδόν τα όργανα της ορχήστρας, δίνοντας την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν ένα-ένα τα όργανα και τις δυνατότητές τους. Η υπέροχη σύνθεση ‘Η Μάνα μου η Χήνα’ είναι εμπνευσμένη από παιδικά παραμύθια των Σαρλ Περό, Μαντάμ ντ’ Ολνουά και Λε Πρινς ντε Μπομόν.
Το πρόγραμμα «Χορεύοντας με τον Ραβέλ» είναι μια μοναδική ευκαιρία γνωριμίας με πασίγνωστα αριστουργήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, που θα μας αποκαλύψουν την τεράστιο ηχητικό πλούτο της συμφωνικής ορχήστρας μέσα από την εξωτική χορευτική μουσική του μάγου της ενορχήστρωσης, Μωρίς Ραβέλ.
Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Συναυλίες στο εξωτερικό
Carmina Burana
*Δευτέρα, 17 Φεβρουαρίου 2025 στις 19:00 |National Palace of Culture Σόφια (Βουλγαρία)
Πρόγραμμα: Καρλ Ορφ (1895-1982): Carmina Burana
Σοπράνο: Ana Durlovski Κόντρα Τενόρος: Νικόλας Σπανός Βαρύτονος: Ivo Yordanov Διεύθυνση ορχήστρας: Nayden Todorov
Φιλαρμονική της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σόφιας Εθνική Φιλαρμονική Χορωδία Βουλγαρίας
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης ενώνεται επί σκηνής με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σόφιας, τη Φιλαρμονική της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας και την Εθνική Φιλαρμονική Χορωδία της Βουλγαρίας, στο πλαίσιο του προγράμματος «Θεσσαλονίκη-Σόφια: Βαλκανική Γέφυρα Πολιτισμού», που χρηματοδοτείται από τα Υπουργεία Πολιτισμού Ελλάδας και Βουλγαρίας, στο εμβληματικό έργο του Καρλ Ορφ ‘Carmina Burana’.
Τις ορχήστρες διευθύνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Φιλαρμονικής Σόφιας και Υπουργός Πολιτισμού της Βουλγαρίας Nayden Todorov, ενώ συμμετέχουν σπουδαίοι λυρικοί τραγουδιστές από τις 3 χώρες, η σοπράνο Ana Durlovski (Βόρεια Μακεδονία), ο κόντρα τενόρος Νικόλας Σπανός (Ελλάδα) και ο βαρύτονος Ivo Yordanov (Βουλγαρία).
Με τη χρηματοδότηση των Υπουργείων Πολιτισμού της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, στο πλαίσιο του προγράμματος «Θεσσαλονίκη-Σόφια: Βαλκανική Γέφυρα Πολιτισμού»
Κύκλος: Μαθητές και δάσκαλοι
Μαθητές και δάσκαλοι
*Σάββατο, 22 Φεβρουαρίου 2025 στις 20:30 | Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ.
Βιολί: Αρσένης Σελαλμαζίδης Διεύθυνση Ορχήστρας: Leo McFall
Πρόγραμμα: Σεργκέι Τανέγιεφ (1856-1915): Σουίτα κοντσέρτου για βιολί και ορχήστρα σε σολ ελάσσονα, έργο 28 (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.) Σεργκέι Ραχμάνινοφ (1873-1943): Το Νησί των Νεκρών, Συμφωνικό Ποίημα για ορχήστρα σε λα ελάσσονα, έργο 29 (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.) Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893): Ρωμαίος και Ιουλιέτα, Εισαγωγή – Φαντασία σε σι ελάσσονα, TH 42
Ο Σέργιος Ιβάνοβιτς Τανέγιεφ υπήρξε μαθητής του Τσαϊκόφσκι στη σύνθεση, στο περίφημο Ωδείο της Μόσχας, από τον οποίο επηρεάστηκε έντονα στη συνθετική του γραφή. Αργότερα έγινε καθηγητής στο ίδιο ίδρυμα και τελικά διευθυντής του έχοντας μεταξύ των ξεχωριστών μαθητών του τον Σεργκέι Ραχμάνινοφ. Η Κ.Ο.Θ. συνεχίζει τον κύκλο συναυλιών ‘Μαθητές και Δάσκαλοι’ με σπουδαία έργα των τριών αυτών δημιουργών, ξεκινώντας με τη δραματική ‘Σουίτα κοντσέρτου για βιολί’ του Τανέγιεφ, που ερμηνεύει ο πολυβραβευμένος Αρσένης Σελαλμαζίδης, ενώ ακολουθεί το συγκλονιστικό συμφωνικό ποίημα του Ραχμάνινοφ ‘Το Νησί των Νεκρών’, για να καταλήξουμε στο αριστούργημα του Τσαϊκόφσκι ‘Ρωμαίος και Ιουλιέτα’, όπου ο σπουδαίος συνθέτης καταφέρνει να συμπυκνώσει στη Φαντασία αυτή τα έντονα και ποικίλα συναισθήματα της σαιξπηρικής αφήγησης και να τονίσει την αντίθεση μίας ταραχώδους ζωής γεμάτης μίσος με τη γαλήνη του θανάτου-λυτρωτή.
Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Συνέργειες
Ο Julian Rachlin με την Κ.Ο.Θ.
*Πέμπτη, 27 Φεβρουαρίου 2025 στις 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Αίθουσα Φίλων Μουσικής (Μ1)
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης υποδέχονται στην πόλη μας τον Julian Rachlin, έναν πολυτάλαντο καλλιτέχνη, που διαπρέπει σε όλο τον κόσμο ως βιολιστής, μαέστρος και δάσκαλος, ενώ υπηρετεί και ως Διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας της Ιερουσαλήμ. Ο Rachlin θα εμφανιστεί με την ιδιότητα του βιολιστή στο συναρπαστικό κοντσέρτο για βιολί του Μέντελσον, που θα ερμηνεύσει με το φημισμένο Stradivarius βιολί του 1704 ‘Εx-Liebig’. Το πρόγραμμα ξεκινά με τα ‘Χάιλαντς’ του Δανού συνθέτη Γκάντε, που υπήρξε βοηθός του Μέντελσον κι επηρεάστηκε βαθιά από το μέντορά του, ενώ ολοκληρώνεται με ένα από τα σημαντικότερα και πιο δημοφιλή συμφωνικά έργα που έχουν γραφτεί ποτέ, την αριστουργηματική ‘Τρίτη Συμφωνία’ του Μπραμς, με την οποία ο κορυφαίος συνθέτης δηλώνει στο βασανισμένο φίλο του Γιόακιμ, από τον άτυχο γάμο του, ‘Ελεύθερος και ευτυχής’.
Βιολί: Julian Rachlin Διεύθυνση ορχήστρας: Leo McFall
Πρόγραμμα: Νιλς Γκάντε (1817-1890): “Στα Χάιλαντς”, Εισαγωγή σε ρε μείζονα, έργο 7 (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.) Φέλιξ Μέντελσον (1809-1847): Κοντσέρτο για βιολί σε μι ελάσσονα, έργο 64 Γιοχάνες Μπράμς (1833-1897): Συμφωνία αρ.3 σε φα μείζονα, έργο 90
Κύκλος: Στον καιρό του Μότσαρτ
Μουσικές μονομαχίες
*Παρασκευή, 7 Μαρτίου 2025 στις 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης (Μ2)
Με μουσικές μονομαχίες συνεχίζεται ο κύκλος συναυλιών ‘Στον καιρό του Μότσαρτ’ και πρωταγωνιστές μάλιστα σε αυτές τους δύο σπουδαιότερους ίσως συνθέτες που υπήρξαν ποτέ. Η κόντρες του Μότσαρτ με τον Κλεμέντι είναι θρυλικές και αποδόθηκαν γλαφυρά στην ταινία Αμαντέους (1984) του Μίλος Φόρμαν. Όλα ξεκίνησαν με μία μουσική μονομαχία τα Χριστούγεννα του 1781 για την ψυχαγωγία του Αυτοκράτορα Ιωσήφ Β’. Η Μεγάλη Δούκισσα Μαρία Λουίζα, σύζυγος του αδερφού του Αυτοκράτορα, στοιχημάτισε υπέρ του Κλεμέντι, ενώ ο Αυτοκράτορας υπέρ του Μότσαρτ. Ο Κλεμέντι ξεκίνησε εντυπωσιακά με μία δική του σονάτα που αργότερα ο Μότσαρτ θα χρησιμοποιούσε στον ‘Μαγικό Αυλό’ τιμώντας με αυτόν τον τρόπο τον αντίπαλό του, τον οποίο εκτιμούσε βαθιά. Η απάντηση του Μότσαρτ ήταν αποστομωτική παίζοντας κάποιες παραλλαγές στο εμβατήριο του Γκρετρύ από την όπερα ‘Les deux avares’. Το επίσημο αποτέλεσμα της μονομαχίας ήταν ισοπαλία, για να μην νιώσει αμήχανα η Δούκισσα μπροστά στους καλεσμένους, όμως ο Αυτοκράτορας πληρώθηκε κανονικά το στοίχημα από την Δούκισσα, η οποία έκτοτε μισούσε τον Μότσαρτ.
Η δεύτερη μονομαχία στην οποία αναφέρεται το πρόγραμμα της συναυλίας αφορά αυτή του Σάιμπελτ με τον Μπετόβεν. Ο Βερολινέζος βιρτουόζος του πιάνου τόλμησε να προκαλέσει τον ανίκητο σε παρόμοιες μονομαχίες Μπετόβεν και το πλήρωσε ακριβά. Έπαιξε πρώτος ως ο αμφισβητίας της μονομαχίας μία δική του σύνθεση και η θυελλώδης ερμηνεία του προκάλεσε ντελίριο στο ακροατήριο των ευγενών. Ο Μπετόβεν τότε πήγε αργά προς το πιάνο και προς έκπληξη όλων πήρε την παρτιτούρα του αντιπάλου του, τη γύρισε ανάποδα και άρχισε να αυτοσχεδιάζει πάνω του με υπέρτατη μουσική ευφυΐα, άλλοτε εξωραΐζοντας το κομμάτι και άλλοτε παρωδώντας το, διακωμωδώντας παράλληλα το πομπώδες παίξιμο του Σάιμπελτ. Ήταν τόσο μεγάλος ο εξευτελισμός του Σάιμπελτ που υποσχέθηκε πως δεν θα ξαναπατούσε το πόδι του στη Βιέννη, όσο ζούσε ο Μπετόβεν. Οι 4 πρώτες νότες από την ανεστραμμένη παρτιτούρα του έγιναν πάντως η σπίθα που άναψε τη φλόγα της ‘Ηρωικής Συμφωνίας’.
Πιάνο: Μαριλένα Λιακοπούλου Διεύθυνση ορχήστρας: Leo McFall
Παρουσίαση: Κώστας Χάρδας
Πρόγραμμα: Μούτσιο Κλεμέντι (1752-1832): Εισαγωγή σε ντο μείζονα (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.) Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791): Κοντσέρτο για πιάνο αρ.24 σε ντο ελάσσονα, K.491 Ντάνιελ Στάιμπελτ (1765-1823): Εισαγωγή ‘Ρωμαίος και Ιουλιέτα’ (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.) Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827): Εισαγωγή από τον Έγκμοντ σε φα ελάσσονα, έργο 84
Παραγωγή Κ.Ο.Θ. Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.
Εκπαιδευτικά προγράμματα
Μήδεια Οικογενειακή συναυλία (άνω των 15 ετών)
*Σάββατο, 15 Μαρτίου 2024 στις 19:00 | Χώρος Τεχνών Βεροίας
Το μονόπρακτο μελόδραμα ‘Μήδεια’ του Τσέχου συνθέτη Γίρι Μπέντα είναι ένα έργο που είχε εντυπωσιάσει βαθιά τον Μότσαρτ χαρακτηρίζοντάς το ως εξαιρετικό. Ερμηνεύει η κορυφαία Ελληνίδα ηθοποιός Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, που ενσαρκώνει μοναδικά και τα έξι πρόσωπα της Μήδειας του Μπέντα, ενώ ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος διευθύνει την Κ.Ο.Θ. σε μία ανεπανάληπτη αλληλεπίδραση λόγου και μουσικής, που κόβει την ανάσα καθώς οι διάφοροι αντιφατικοί χαρακτήρες παρελαύνουν διαδοχικά αυξάνοντας την ένταση μέσα από τις αντικρουόμενες προσωπικότητές τους.
Ηθοποιός: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη Διεύθυνση ορχήστρας: Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Μετάφραση κειμένου: Γιάννης Καλιφατίδης
Πρόγραμμα: Γίρι Αντονίν Μπέντα (1722-1795): Μήδεια, Μελόδραμα σε μία πράξη, L.477
Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ. – Κέντρου Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
Συνέργειες
Η Κ.Ο.Θ. στο «Φεστιβάλ Οδησσού – Θεσσαλονίκη 2025»
*Πέμπτη, 27 Μαρτίου 2025 στις 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Αίθουσα Φίλων Μουσικής (Μ1)
Σοπράνο: Cassandre Berthon Βαρύτονος: Ludovic Tézier Διεύθυνση ορχήστρας: Jordi Bernacer
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συμμετέχει στο «Thessaloniki-Odessa Classics 2025» με δύο σπουδαίους προσκεκλημένους. Ο Γάλλος Ludovic Tézier είναι ένας από τους κορυφαίους βαρύτονους των ημερών μας με επιτυχημένες εμφανίσεις στις πλέον φημισμένες αίθουσες συνυαλιών, με βραβευμένες ηχογραφήσεις και σειρά συνεργασιών με την ελίτ των αρχιμουσικών και των συμφωνικών ορχηστρών παγκοσμίως. Μαζί του εμφανίζεται η διακεκριμένη Γαλλίδα σοπράνο και σύντροφός του Cassandre Berthon, με την οποία περιοδεύει συχνά σε κάθε γωνιά της γης. Ένα μαγικό ταξίδι στον υπέροχο κόσμο του μπελ κάντο, με οδηγό τον διάσημο Ισπανό μαέστρο Jordi Bernacer.
Πρόγραμμα: Άριες και ντουέτα από όπερες του bel canto
Odessa Classics Thessaloniki 2025 Παραγωγή Κ.Ο.Θ. Σε συνεργασία με το Κ.Ω.Θ. και τον Ο.Μ.Μ.Θ.
Κύκλος: Μουσικές από τις άκρες της γης
Μουσικές από τις άκρες της γης – Ωκεανία
*Παρασκευή, 4 Απριλίου 2025 στις 20:30 | Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ.
Σολίστ: Jerome Kavanagh Poutama Κρουστά: Theodor Milkov Κρουστά: Fabian Ziegler Διεύθυνση ορχήστρας: Μίλτος Λογιάδης
Πρόγραμμα: Γιάννης Ψάθας (1966): “Ο Παντογνώστης Ουρανός”, Κοντσέρτο για διπλά κρουστά και ορχήστρα (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.) Σαλίνα Φίσερ (1993) & Τζερόμ Καβάνα Πουτάμα: Papatūānuku, έργο για ταόνγκα πούορο και ορχήστρα (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.) Πέρσι Γκρέιντζερ (1882-1961): Επτά κομμάτια, διασκευασμένα από τον συνθέτη για πλήρη ορχήστρα για τον Στοκόφσκι (1950) (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)
Το ταξίδι της Κ.Ο.Θ. σε κάθε γωνιά της γης μας ταξιδεύει αυτή τη φορά στην μακρινή Ωκεανία, μέσα από ξεχωριστά έργα. Στο πρόγραμμα δεσπόζει ένα ξεχωριστό έργο ενός μοναδικού καλλιτέχνη, του κατεξοχήν εκπροσώπου της μουσικής παράδοσης των Μαορί Jerome Kavanagh Poutama, τον οποίο το κοινό της πόλης θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει ζωντανά στη σύνθεση ‘Papatūānuku’ (Μητέρα της Γης) που έγραψε μαζί με την πολυτάλαντη νεαρή συνθέτρια Salina Fisher και θα την ερμηνεύσει με 19 διαφορετικά παραδοσιακά όργανα των Μαορί.
O John Psathas θεωρείται ένας από τους τρεις επιφανέστερους σύγχρονους Έλληνες συνθέτες της διασποράς. Γεννήθηκε και ζει στη Νέα Ζηλανδία, όπου η διεθνής του επιτυχία έχει χαρακτηριστεί πρωτοφανής στη μουσική ιστορία της χώρας. Ο ‘’Παντογνώστης Ουρανός” είναι ένα υπέροχο έργο γραμμένο και αφιερωμένο στους κρουστούς Fabian Ziegler και Luca Staffelbach. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με επτά διάσημα μικρά κομμάτια του σύγχρονου Αυστραλού συνθέτη Percy Grainger, ο οποίος τα ενορχήστρωσε για μεγάλη ορχήστρα μετά από σχετική επιθυμία του μυθικού Αμερικανού μαέστρου Λέοπολντ Στοκόφσκι, που έτρεφε ιδιαίτερη εκτίμηση για τον Γκρέιντζερ και ήθελε να ηχογραφήσει τη μουσική του. Μάλιστα συμμετείχε ενεργά στη διαδικασία της μεταγραφής συμβάλοντας στο υπέροχο τελικό αποτέλεσμα.
Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Επετειακές συναυλίες
Συμφωνία του Χριστού Πασχαλινή συναυλία
*Θεσσαλονίκη: Μ. Τρίτη, 15 Απριλίου 2025 στις 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Αίθουσα Φίλων Μουσικής (Μ1)
*Αθήνα: Μ. Τετάρτη, 16 Απριλίου 2025 στις 20:00 | Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Σοπράνο: Αφροδίτη Πατουλίδου Διεύθυνση Ορχήστρας: Leo McFall
Πρόγραμμα: Δημήτρης Μητρόπουλος (1896-1960): Ταφή Ρίχαρντ Στράους (1864-1949): Τέσσερα Τελευταία Τραγούδια για σοπράνο και ορχήστρα (TrV 296) Χαρίλαος Περπέσσας (1907-1995): Συμφωνία του Χριστού Επιμέλεια μουσικού υλικού: Γιάννης Σαμπροβαλάκης, Κέντρο Ελληνικής Μουσικής
Η φετινή Πασχαλινή συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης παρουσιάζεται για πρώτη φορά και στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα, με την ορχήστρα να συμμετέχει στο 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει κατανυκτικά έργα των Περπέσσα, Μητρόπουλου και Στράους, με εκλεκτούς καλεσμένους όπως τη διάσημη Ελληνίδα σοπράνο Αφροδίτη Πατρουλίδου, που διαπρέπει εντός και εκτός συνόρων και τον Βασικό Αρχιμουσικό της Κ.Ο.Θ. Leo McFall στο πόντιουμ.
Το συμφωνικό ποίημα ‘Ταφή’ είναι η πρώτη συνθετική απόπειρα του νεαρού ακόμη Μητρόπουλου να γράψει ένα μεγάλο ορχηστρικό έργο. Στην πραγματικότητα ξεκίνησε να γράφει τη ‘Συμφωνία του Χριστού’, της οποίας η ‘Ταφή’ προοριζόταν να αποτελέσει το δεύτερο μέρος της, όμως η προσπάθεια αυτή δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, αφήνοντας πάντως πίσω της τη συγκεκριμένη σύνθεση που αποτελεί μία συγκινητική εκδήλωση της θρησκευτικότητας και της βαθιάς πίστης του μεγάλου Έλληνα συνθέτη και προκαλεί θαυμασμό με τον πλούτο των συναισθημάτων της. Ο Χαρίλαος Περπέσσας, αντίθετα, ολοκλήρωσε τη δική του ‘Συμφωνία του Χριστού’, που έκανε πρεμιέρα το 1950 στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης, υπό τη μουσική διεύθυνση του Δημήτρη Μητρόπουλου. Οι προγραμματικοί συσχετισμοί του έργου επεκτείνονται σε κάθε μέρος, με τίτλους ή εκτενή αποσπάσματα της Αποκάλυψης του Ιωάννη: o «Χριστός» του γενικού τίτλου είναι ο Ιησούς της Δευτέρας Παρουσίας.
Ανάμεσα από τα δύο διαμάντια της ελληνικής μουσικής ξεπροβάλλει η συγκλονιστική μουσική διαθήκη του Ρίχαρντ Στράους, τα ‘Τέσσερα Τελευταία Τραγούδια’ που αποπνέουν τρυφερότητα και πραγματεύονται το θέμα του θανάτου χωρίς φόβο ή μεμψιμοιρία, αλλά με την παρηγοριά και τη συναισθηματική πληρότητα που προσφέρει ένας πλούσιος σε εμπειρίες βίος, με νύξεις λαχτάρας για κάτι ανώτερο μετά θάνατον.
Συναυλία Θεσσαλονίκης Παραγωγή Κ.Ο.Θ. Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.
Συναυλία Αθήνας Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ.- Ε.Λ.Σ. Στο πλαίσιο του 3ου Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής Μια συνδιοργάνωση του Υπουργείου Πολιτισμού, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Καλλιτεχνική διεύθυνση: Γιώργος Κουμεντάκης, Συνθέτης – Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΕΛΣ
Κύκλος: Μαθητές και δάσκαλοι
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης
*Παρασκευή, 2 Μαΐου 2025 στις 20:30 | Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ.
Πιάνο: Can Çakmur Διεύθυνση Ορχήστρας: Leo McFall
Πρόγραμμα: Ίγκορ Στραβίνσκι (1882-1971): Πένθιμο Άσμα, έργο 5, K008 (Στη μνήμη του Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ) Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ (1844-1908): Κοντσέρτο για πιάνο σε ντο δίεση ελάσσονα, έργο 30 (Στη μνήμη του Φραντς Λιστ) (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.) Ίγκορ Στραβίνσκι (1882-1971): Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης, K015
Μία ακόμη ιστορική σχέση δασκάλου και μαθητή πραγματεύεται το πρόγραμμα της νέας συναυλίας του ομώνυμου κύκλου, με τον σπουδαίο Ρώσο συνθέτη και δάσκαλο Ρίμσκι-Κόρσακοφ και τον λαμπερό του μαθητή Ιγκόρ Στραβίνσκι, τον οποίο είχε ξεχωρίσει νωρίς και ήταν βέβαιος πως θα κατακτήσει την κορυφή. Ο Στραβίνσκι από την πλευρά του βρήκε στον μεγάλο δάσκαλο και τον πατέρα που είχε χάσει νωρίς. Σε ό,τι αφορά τη σύνθεση, υπάρχουν έντονες επιρροές της γραφής του Ρίμσκι-Κόρσακοφ στα έργα της πρώιμης περιόδου του Στραβίνσκι, όπως στην ‘Ιεροτελεστία της Άνοιξης’, με τον μαθητή βεβαίως να εξερευνά αργότερα νέα μονοπάτια με ανοιχτό μυαλό, όπως ακριβώς του είχε μάθει ο δάσκαλός του.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, εκτός της αριστουργηματικής και καινοτόμου ‘Ιεροτελεστίας της Άνοιξης΄ το ‘Πένθιμο Άσμα’ του Στραβίνσκι για το θάνατο του αγαπημένου του δασκάλου, αλλά και ένα in memoriam του δασκάλου αυτή τη φορά, που ο Κόρσακοφ έγραψε στη μνήμη του Λιστ, ο οποίος τον είχε επηρεάσει έντονα και είχε συμβάλλει με τις ρηξικέλευθες ιδέες του στη συνθετική του εξέλιξη.
Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Συμφωνικά προγράμματα
Επετειακές συναυλίες
Αφιέρωμα στον Σοστακόβιτς 50 χρόνια από τον θάνατό του
*Παρασκευή, 9 Μαΐου 2025 στις 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Αίθουσα Φίλων Μουσικής (Μ1)
Βιολί: Ανδρέας Παπανικολάου Διεύθυνση ορχήστρας: Marcus Bosch
Φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κ.Ο.Θ. τιμά τη μνήμη του σπουδαίου Ρώσου συνθέτη μέσα από δύο υπέροχα έργα του, που αποτελούν παράλληλα μνημεία αντίστασης κατά των περιορισμών του φορμαλισμού του Σταλινικού καθεστώτος. Το ‘Κοντσέρτο για βιολί αρ.1 σε λα ελάσσονα, έργο 77’, αφιερωμένο στον μυθικό βιολονίστα Νταβίντ Όιστραχ, είναι ένα έργο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, περίπλοκο και συνάμα αφηρημένο, σύμφωνα με το χαρακτηρισμό του ιστορικού Boris Schwarz, που εναρμονίζεται πλήρως με τα μουσικά γούστα του δημιουργού του. του. Παρόλο που ο Σοστακόβιτς το έγραψε το 1948, το κοντσέρτο κυκλοφόρησε μόνο μετά τον θάνατο του Στάλιν. Το παρουσιάζει ο ξεχωριστός βιολιστής και μέλος της Κ.Ο.Θ. Ανδρέας Παπανικολάου.
Ακολουθεί η σουίτα από την όπερα ‘Η Λαίδη Μάκβεθ της επαρχίας Μτσενσκ’ που ο Σοστακόβιτς έγραψε ερωτευμένος με την μετέπειτα σύζυγό του Νίνα Βάρσαρ και της αφιερώνει ένα έργο που αποτελεί μανιφέστο υπέρ της σεξουαλικής απελευθέρωσης, που στις αρχές της δεκαετίας του 30’ ήταν ένα θέμα που απασχολούσε έντονα την κοινωνία της Σοβιετικής Ένωσης, αφού το Σταλινικό καθεστώς προχωρούσε σε ακυρώσεις όλων των προοδευτικών αλλαγών που είχε εισάγει η σοβιετική νομοθεσία τα προηγούμενα χρόνια. Η μουσική του Σοστακόβιτς συνδυάζει σάτιρα και τραγωδία μέσα από πληθώρα μουσικών στυλ και αναδεικνύει τη βιαιότητα των σχετικών απαγορεύσεων, ενώ τα μουσικά όργανα γίνονται κομμάτια του σώματος και αναπαριστούν διάφορες επιθυμίες της σάρκας.
Πρόγραμμα: Ντμίτρι Σοστακόβιτς (1906-1975): Κοντσέρτο για Βιολί Νο.1 σε λα ελάσσονα, Op.99 Ντμίτρι Σοστακόβιτς (1906-1975): Σουίτα για ορχήστρα Νο.29α από την όπερα ‘Η Λαίδη Μάκβεθ της επαρχίας του Μτσενσκ’ (προσαρμογή J. Conlon) (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)
Παραγωγή Κ.Ο.Θ. Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.
Συναυλίες στο εξωτερικό
Επετειακές συναυλίες
Έργα Ραβέλ και Ριάδη Η Κ.Ο.Θ. στα Σκόπια
*Σάββατο, 17 Μαΐου 2025 στις 19:30 | Αίθουσα Φιλαρμονικής Βόρειας Μακεδονίας Σκόπια
Σοπράνο: Μυρτώ Παπαθανασίου Πιάνο: Simon Trpčeski Διεύθυνση ορχήστρας: Βλαδίμηρος Συμεωνίδης
Πρόγραμμα: Αιμίλιος Ριάδης (1880-1935): Συμφωνική Σουίτα από την όπερα ‘Γαλάτεια’ (δημιουργία/ενορχήστρωση: Βλαδίμηρος Συμεωνίδης) Μωρίς Ραβέλ (1875-1937): 5 δημοφιλή ελληνικά τραγούδια (ενορχήστρωση των Ραβέλ και Ρόζενταλ)
Μωρίς Ραβέλ (1875-1937): Κοντσέρτο για πιάνο σε σολ μείζονα, Μ.83 Αιμίλιος Ριάδης (1880-1935): Επιλογές από τραγούδια του 1. Θεσσαλονίκη-Salonique [ενορχήστρωση: Αιμίλιος Ριάδης- επιμέλεια έκδοσης: Γιώργος Σακαλλιέρος)] 2. Ανατολίτικο τραγουδάκι-Chansonette oriental [ενορχήστρωση: Βλαδίμηρος Συμεωνίδης] 3. Της οδαλίσκης το τραγούδι-La chanson del’ odalisque [ενορχήστρωση: Βλαδίμηρος Συμεωνίδης] 4. Νανούρισμα-Besceuse [ενορχήστρωση: Βλαδίμηρος Συμεωνίδης] 5. Η χορεύτρια-La danseuse [ενορχήστρωση: Βλαδίμηρος Συμεωνίδης] Μωρίς Ραβέλ (1875 — 1937): Λα Βαλς
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης εμφανίζεται στην Αίθουσα της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Βόρειας Μακεδονίας, με έργα Αιμίλιου Ριάδη και του δασκάλου του Μωρίς Ραβέλ, με αφορμή τους εορτασμούς για τα 150 χρόνια από τη γέννησή του και στο πλαίσιο των δράσεων διεθνοποίησης και εξωστρέφειας που υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Την Κ.Ο.Θ. διευθύνει ο διακεκριμένος μαέστρος Βλαδίμηρος Συμεωνίδης, ενώ συμπράττουν η κορυφαία Ελληνίδα σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου και ο παγκοσμίου φήμης πιανίστας από τη Βόρεια Μακεδονία Simon Trpceski.
Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Το έργο/δράση υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Συμφωνικά προγράμματα
Αφιέρωμα στον Nino Rota
*Παρασκευή, 23 Μαΐου 2025 στις 20:30 | Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ.
Τρομπόνι: Massimo La Rosa Διεύθυνση Ορχήστρας: Dian Tchobanov
Πρόγραμμα: Νίνο Ρότα (1911-1979): Ο Nονός, ορχηστρική σουίτα Νίνο Ρότα (1911-1979): Κονσέρτο για τρομπόνι σε ντο (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.) Νίνο Ρότα (1911-1979): Συμφωνική Σουίτα από το μπαλέτο ‘La Strada’
Ο Νίνο Ρότα είναι αναμφισβήτητα ένας από τους διασημότερους Ιταλούς συνθέτες όλων των εποχών, που ο κόσμος όλος έμαθε και αγάπησε κυρίως μέσα από τη μουσική που έγραψε για τον κινηματογράφο. Το αφιέρωμα αυτό επεκτείνεται και σε άλλες πτυχές της τέχνης αυτού του μεγάλου δημιουργού, δίνοντας μία συνολική εικόνα της πολύπλευρης συνθετικής του ικανότητας. Το πρόγραμμα ξεκινά με τη διάσημη ορχηστρική σουίτα από την αριστουργηματική τριλογία ‘Ο Νονός’, που χάρισε και το Όσκαρ στο συνθέτη για τη δεύτερη ταινία της σειράς. Ακολουθεί το συγκλονιστικό κοντσέρτο του για τρομπόνι, που ερμηνεύει ένας μοναδικός βιρτουόζος του οργάνου αυτού, ο Σισιλιάνος Massimo La Rosa. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τη μουσική από το μπαλέτο ‘La Strada’. Ο Ρότα είχε μία σταθερή συνεργασία με τον σκηνοθέτη Φεντερίκο Φελίνι για δύο δεκαετίες σχεδόν. Έτσι είχε γράψει και τη μουσική της ομώνυμης ταινίας, που ήταν τόσο επιτυχημένη ώστε να ζητήσει αργότερα η Σκάλα του Μιλάνου μία εκδοχή της για μπαλέτο.
Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Με τη χρηματοδότηση των Υπουργείων Πολιτισμού της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, στο πλαίσιο του προγράμματος «Θεσσαλονίκη-Σόφια: Βαλκανική Γέφυρα Πολιτισμού»
Συμφωνικά προγράμματα
100 χρόνια από τον θάνατο του Μόριτς Μοσκόφσκι
*Παρασκευή, 30 Μαΐου 2025 στις 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (Μ1)
Ο Μορίτς Μοσκόφσκι υπήρξε ένας Γερμανο-Πολωνός συνθέτης και πιανίστας για τον οποίο ο Ιγκνάτσι Γιαν Παντερέφσκι είπε πως «μετά τον Σοπέν, καταλαβαίνει καλύτερα πώς να γράφει για πιάνο και η γραφή του περιλαμβάνει όλη τη γκάμα της τεχνικής του πιάνου». Η Κ.Ο.Θ. τιμά τα 100 χρόνια από τον θάνατό του με το ρομαντικό 2ο κοντσέρτο του για πιάνο, που ερμηνεύει η διάσημη Ρουμάνα σολίστ Aurelia Visovan. Το πρόγραμμα συμπληρώνει η χειμαρρώδης ‘Τέταρτη Συμφωνία’ του Τσαϊκόφσκι, που πραγματεύεται το θέμα της Μοίρας, ως μίας σκοτεινής δύναμης που εμποδίζει την ευτυχία και επιτρέπει μόνο προσωρινές χαρές και μας καλεί να την αντιμετωπίσουμε ζώντας την κάθε μας ημέρα με ασυγκράτητη ορμή, σαν να μην υπάρχει αύριο.
Πρόγραμμα: Μόριτς Μοσκόφσκι (1854-1925): Κοντσέρτο για πιάνο αρ.2 σε μι μείζονα, έργο 59 (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.) Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893): Συμφωνία αρ. 4 σε φα ελάσσονα, έργο 36
Πιάνο: Aurelia Visovan Διεύθυνση Ορχήστρας: David Greilsammer
Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Με τη χρηματοδότηση των Υπουργείων Πολιτισμού της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, στο πλαίσιο του προγράμματος «Θεσσαλονίκη-Σόφια: Βαλκανική Γέφυρα Πολιτισμού»
Εκπαιδευτικά προγράμματα
Χορεύοντας με τον Ραβέλ Εκπαιδευτικό πρόγραμμα α/θμιας εκπαίδευσης Συναυλίες για σχολεία
*Τετάρτη, 5 Φεβρουαρίου 2025 στις 11:30, Πέμπτη, 6 Φεβρουαρίου 2025 στις 10:00 & 11:30, Παρασκευή, 7 Φεβρουαρίου 2025 στις 10:00 & 11:30
Πρόγραμμα Μωρίς Ραβέλ (1875-1937): Τσιγγάνος (Ραψωδία σε κοντσέρτο) σε ρε μείζονα, M.76 Μωρίς Ραβέλ (1875-1937): Μπολερό, σε ντο μείζονα, M.81
Live stream για τα σχολεία εκτός Νομού Θεσσαλονίκης, Πέμπτη, 6 Φεβρουαρίου στις 11:30
Έρευνα – Κείμενο – Παρουσίαση: Γεώργιος-Ιούλιος Παπαδόπουλος Βιολί: Αριέτα Λιάτση Διεύθυνση ορχήστρας: Oliver Cope Εικονογράφηση εντύπου: Μανώλης Φραγγίδης
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, τιμώντας τα 150 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου Γάλλου ιμπρεσιονιστή συνθέτη Μωρίς Ραβέλ, αφιερώνει στην μουσική του το νέο της εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού και παρουσιάζει δύο από τα δημοφιλέστερα έργα του: την Τσιγγάνα και το Μπολερό. Η παραμυθένια διάσταση της μουσικής του Ραβέλ είναι έκδηλη τόσο στις πολλές αναφορές σε γνωστά παραμύθια (π.χ. Η Πεντάμορφη και το Τέρας, ο Κοντορεβιθούλης, η Ωραία Κοιμωμένη) όσο στα εξωτικά στοιχεία που εντάσσει στα έργα του, αντλώντας επιρροές από παραδοσιακές μουσικές άλλων τόπων (π.χ. Ουγγαρία, Ισπανία, Αυστρία, Κίνα κτλ.). Η Τσιγγάνα, στην εκδοχή για βιολί και ορχήστρα, αποτελεί μία μοναδική ιμπρεσιονιστική απεικόνιση του ξέφρενου ουγγρικού χορού Czardas, ιδανικού πεδίου επίδειξης της δεξιοτεχνίας του “τσιγγάνικου βιολιού”. Το Μπολερό γράφτηκε ως μουσική μπαλέτου και συγκαταλέγεται στα πιο πολυακουσμένα μουσικά έργα στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και τις αίθουσες συναυλιών. Η περίφημη κεντρική μελωδία του περνά διαδοχικά από όλα σχεδόν τα όργανα της ορχήστρας, δίνοντας την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν ένα-ένα τα όργανα και τις δυνατότητές τους.
Το πρόγραμμα «Χορεύοντας με τον Ραβέλ» είναι μια μοναδική ευκαιρία γνωριμίας με δύο πασίγνωστα αριστουργήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, που θα μας αποκαλύψουν την τεράστιο ηχητικό πλούτο της συμφωνικής ορχήστρας μέσα από την εξωτική χορευτική μουσική του μάγου της ενορχήστρωσης, Μωρίς Ραβέλ.
Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Μήδεια
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές Λυκείου
Συναυλίες για Λύκεια Τετάρτη, 12 Μαρτίου 2025, ώρα 11:00 Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου “Αστέρια” Σερρών
Πέμπτη, 13 Μαρτίου 2025, ώρα 11:00 Θέατρο και Πολιτιστικό κέντρο Νέας Τρίγλιας
Παρασκευή, 14 Μαρτίου 2025, ώρα 11:00 Πνευματικό Κέντρο Γιαννιτσών
Δευτέρα, 17 Μαρτίου 2025, ώρα 11:00 Ο χώρος θα ανακοινωθεί
Ηθοποιός: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη Διεύθυνση ορχήστρας: Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Μετάφραση κειμένου: Γιάννης Καλιφατίδης
Πρόγραμμα: Γίρι Αντονίν Μπέντα (1722-1795): Μήδεια
Το μονόπρακτο μελόδραμα ‘Μήδεια’ του Τσέχου συνθέτη Γίρι Μπέντα είναι ένα έργο που είχε εντυπωσιάσει βαθιά τον Μότσαρτ χαρακτηρίζοντάς το ως εξαιρετικό. Ερμηνεύει η κορυφαία Ελληνίδα ηθοποιός Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, που ενσαρκώνει μοναδικά και τα έξι πρόσωπα της Μήδειας του Μπέντα, ενώ ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος διευθύνει την Κ.Ο.Θ. σε μία ανεπανάληπτη αλληλεπίδραση λόγου και μουσικής, που κόβει την ανάσα καθώς οι διάφοροι αντιφατικοί χαρακτήρες παρελαύνουν διαδοχικά αυξάνοντας την ένταση μέσα από τις αντικρουόμενες προσωπικότητές τους.
Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ. – Κέντρου Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
Εκπαιδευτικά προγράμματα
Ηχώ: χορεύοντας με την σκιά μου
Κυριακή πρωί, μουσική! Μουσική δωματίου για παιδιά από 8 μηνών ως 3 ετών μαζί με το γονέα.
Κυριακή, …….. 2025 ώρα 12:00 Ο χώρος θα ανακοινωθεί
Συμμετέχουν: Ματούλα Χατζή (φλάουτο) Κατερίνα Γίμα (άρπα)
Έμιλυ Καμαρινοπούλου (Σκηνοθεσία – Σενάριο – Αφήγηση) Γαβριέλλα Γεωργιάδου (Ηθοποιός) Σκηνογραφική επιμέλεια: The Little Foxes
Μία παραγωγή της Κ.Ο.Θ. Σε συνεργασία με τη βρεφική θεατρική εταιρεία The Little Foxes
Εκπαιδευτικά προγράμματα
“Φέλιξ και Φάννυ: παρέα με τους Μέντελσον”
Κυριακή πρωί, μουσική! Μουσική δωματίου για παιδιά 4-10 ετών μαζί με το γονέα.
Κυριακή, …………. 2025 ώρα 12:00 MOMus Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Η παράσταση «Φέλιξ & Φάννυ : Παρέα με τους Μέντελσον» γεννήθηκε μετά από πρόσκληση της Κ.Ο.Θ. στη θεατρική ομάδα Rondez και έχει ως στόχο να κάνει ακριβώς αυτό που υπόσχεται ο τίτλος! Με πολύ απλά υλικά επί σκηνής, δύο ηθοποιούς, τρεις μουσικούς και μια γλυκιά ιστορία βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα της ζωής του διάσημου συνθέτη, μικροί και μεγάλοι θα έχουν την δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με την ζωή και το έργο του Φέλιξ Μέντελσον. Θα μάθουν για τα παιδικά του χρόνια, για την αγάπη του για την αδερφή του και τα ταξίδια, και όλους τους λόγους που ο Φέλιξ Μέντελσον υπήρξε ένα τόσο σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία της κλασικής μουσικής. Ελπίζουμε, έτσι, οι πληροφορίες να γίνουν γνώση και η μουσική, μια αξέχαστη εμπειρία!
Συμμετέχουν:
Μουσικοί: Ευαγγελία Χατζηπέτρου (βιολί) Ιωάννης Στέφος (βιολοντσέλο) Μαριλένα Λιακοπούλου (πιάνο)
Σκηνικά-κουστούμια: Σύλληψη/ Συγγραφή/ Σκηνοθεσία : Ανθή Σαββάκη Φέλιξ Μέντελσον: Κωνσταντίνος Δημητρακάκης Παραμάνα/Φάννυ Μέντελσον/ Κοπέλα: Ηλέκτρα Σαρρή Οργάνωση και Εκτέλεση Παραγωγής: Γεωργία Καραντώνη & Ομάδα Rodez
Μία παραγωγή της Κ.Ο.Θ. Σε συνεργασία με το MOMus και τη θεατρική ομάδα Rodez
Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου
Όλα τα πρωϊνά του κόσμου Ντούο βιόλα ντα γκάμπα
*Δευτέρα, 20 Ιανουαρίου 2025 στις 20:00 | Φουαγιέ Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Συμμετέχουν: Ανδρέας Λινός (βιόλα ντα γκάμπα) Άγγελος Ρεπαπής (βιόλα ντα γκάμπα)
Πρόγραμμα: Φρανσουά Κουπρέν (1668-1733): 13Ο Νέο Κοντσέρτο για 2 όργανα σε ομοφωνία Μονσιέρ ντε Σεντ-Κολόμπ (1640-1700): Κοντσέρτο 1, Le retrouve Μαρέν Μαραί (1656-1728): L’ Arabesque-La Reveuse Μονσιέρ ντε Σεντ-Κολόμπ (1640-1700): Κοντσέρτο 41, Η επιστροφή Μαρέν Μαραί (1656-1728): Ανθρώπινες Φωνές Φρανσουά Κουπρέν (1668-1733): Κομμάτια για βιόλες – 1ere suite. Prelude, Allemande, Gigue Μονσιέρ ντε Σεντ-Κολόμπ (1640-1700): Κοντσέρτο 48, Η έκθεση Μαρέν Μαραί (1656-1728): Τάφος για τον Κύριο ντε Σεντ-Κολόμπ Μονσιέρ ντε Σεντ-Κολόμπ (1640-1700): Κοντσέρτο 44, Τάφος των τύψεων
Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ. – Α.Μ.Θ. Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού
*Δευτέρα, 24 Φεβρουαρίου 2025 στις 20:00 | Φουαγιέ Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Συμμετέχουν: Αντώνης Σουσάμογλου (βιολί) Μαρία Ανισέγκου (βιολοντσέλο) Νίκος Κυριόσογλου (πιάνο)
Πρόγραμμα: Σεργκέι Ραχμάνινοφ (1873-1943): Ελεγειακό τρίο σε σολ ελάσσονα για πιάνο, βιολί και τσέλο (1892) Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893): Τρίο σε λα ελάσσονα για πιάνο, βιολί και τσέλο, έργο 50
Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ. – Α.Μ.Θ. Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού
Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου
2 ρεσιτάλ πιάνου
*Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2025 στις 20:00 | Φουαγιέ Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Συμμετέχουν: Αθανάσιος Τσιαμήτρος (πιάνο) Εβελίνα Τσιαντζή Μαντέ (πιάνο)
Πρόγραμμα: Α’ μέρος Αθανάσιος Τσιαμήτρος Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750): The Well-Tempered Clavier, Βιβλίο 1: Πρελούδιο και Φούγκα αρ.23 σε σι μείζονα, BWV 868 Φέλιξ Μέντελσον (1809-1847): Ροντό Καπριτσιόζο, έργο 14 Φρεντερίκ Σοπέν (1810-1849): Σκέρτσο αρ.2 σε σι ύφεση ελάσσονα, έργο 31 Σεργκέι Ραχμάνινοφ (1973-1943): Etude Tableau αρ,7, έργο 33 Σεργκέι Προκόφιεφ (1891-1953): Σονάτα αρ.3 σε λα ελάσσονα, έργο 28
Β’ μέρος Εβελίνα Τσιαντζή Μαντέ J. Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750): Toccata in E minor, BWV 914 Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791): Σονάτα για πιάνο αρ.14 σε ντο ελάσσονα, K. 457 Φρεντερίκ Σοπέν (1810-1849): Μπαλάντα αρ.1 σε σολ ελάσσονα, έργο 23
Στο πλαίσιο της συνεργασίας της Κ.Ο.Θ. με το ΑΚΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ
Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ. – Α.Μ.Θ. Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού
Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου
Συναυλία στο Σπήλαιο των Πετραλώνων
*Δευτέρα, 28 Απριλίου 2025 στο Σπήλαιο Πετραλώνων
Συμμετέχουν: Αφροδίτη Πατουλίδου (σοπράνο) Πανάγιω Καραμούζη (κρουστά)
Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ. – Α.Μ.Θ. Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού
Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου
Ρεσιτάλ πιάνου Κωνσταντίνου Δεστούνη
*Δευτέρα, 26 Μαΐου 2025 στις 20:00 | Φουαγιέ Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Συμμετέχουν: Κωνσταντίνος Δεστούνης (πιάνο)
Πρόγραμμα Κλωντ Ντεμπυσσύ (1862-1918): Πρελούδια: Τεύχος 1, αρ. 1 (…χορεύτριες των Δελφών) Τεύχος 1, αρ. 5 (…οι λόφοι του Ανακάπρι) Τεύχος 1, αρ. 8 (…το κορίτσι με τα λιναρένια μαλλιά) Τεύχος 2, αρ. 12 (…πυροτεχνήματα) Φρεντερίκ Σοπέν (1810-1849): Σκέρτσο αρ. 2 σε σι ύφεση ελάσσονα, έργο 31 Μόριτς Μοσκόφσκι (1854-1925): 5 Ισπανικοί Χοροί, έργο 12 Μωρίς Ραβέλ (1875-1937): Gaspard de la Nuit, M. 55
Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ. – Α.Μ.Θ. Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού
Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου
Ντούο βιολί και πιάνο
*Δευτέρα, 16 Ιουνίου 2025 στις 20:00 | Φουαγιέ Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Συμμετέχουν: Χριστόφορος Πετρίδης (βιολί) Ευάγγελος Παπαμανώλης (πιάνο)
Πρόγραμμα Σεζάρ Φρανκ (1822-1890): Σονάτα για βιολί και πιάνο σε λα μείζονα Σεργκέι Προκόφιεφ (1891-1953): Σονάτα για βιολί και πιάνο Νο.2 σε ρε μείζονα, έργο 94a
Στο πλαίσιο της συνεργασίας της Κ.Ο.Θ. με το ΑΚΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ
Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ. – Α.Μ.Θ. Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού