Το φαινόμενο Σάττι, η Επίδαυρος, οι «Δαίμονες» της Βίσση και οι συνεργασίες που δεν ξέρεις
Οι μεγάλες συνεργασίες της ερμηνεύτριας πριν την Eurovision και όσα ετοιμάζει για αυτό το καλοκαίρι, μετά τον τελικό στo Μάλμε της Σουηδίας
Μπορεί πολλοί να γνώρισαν την Μαρίνα Σάττι από την συμμετοχή της στην Eurovision φέτος, όμως καλλιτεχνικά η διάσημη ερμηνεύτρια υπάρχει στον χώρο εδώ και αρκετά χρόνια, τόσο μουσικά όσο και θεατρικά, όπως – για εκείνους που έχουν καλή μνήμη – και τηλεοπτικά με συνεργασίες υψηλού επιπέδου, χαρακτηρίζοντας το ταλέντο και την παρουσία της στα καλλιτεχνικά δρώμενα της χώρας και όχι μόνο, χαρακτηρίζοντας την μάλιστα πολλοί ως φαινόμενο και, ίσως, όχι αδικαιολόγητα αν αναλογιστεί κάποιος όλα όσα έχει κάνει, έχει καταφέρει και όσα επιδιώκει να κάνει πάντα, με κέντρο της τη μουσική.
Πρώτη βέβαια μεγάλη ατομική επιτυχία της, θεωρείται η εξαιρετική διασκευή της στο Μικρασιάτικο «Θα σπάσω κούπες» με μία αλλιώτικα και απόλυτα μοντέρνα προσέγγιση για εκείνη την εποχή – που μετά το είδαμε να το κάνουν και άλλοι προσπαθώντας μάταια να επαναλάβουν τη δική της επιτυχία – αλλά λίγο αργότερα και με την «Μάντισσα» που έγραψε στίχους για εκείνη – αυτό το ξέρατε; – ο Μιχάλης Stavento!
Ενδιάμεσα όμως, από τα παραπάνω singles, η Μαρίνα Σάττι κυκλοφόρησε ακόμα μία ιδιαίτερη διασκευή την πρωτοχρονιά του 2017, «πειράζοντας» μοναδικά την υπέροχη «Νιφάδα» του Νίκου Κυπουργού και του Δημήτρη Μαυρίκιου που πρωτακούσαμε από την Έλλη Πασπαλά, έχοντας κι εδώ όπως και στις «Κούπες» ως πρώτο όργανο τις ανθρώπινες φωνές.
Νίκος Κυπουργός και Παύλος Παυλίδης
Βέβαια, η επιλογή δεν ήταν τυχαία καθώς η συνεργασία της με τον μεγάλο Κυπουργό κράτησε καιρό, ξεκινώντας από το 2015 όταν συμμετείχε στην παιδική παράσταση «Ο Ιάσονας και το χρυσόμαλλο δέρας» του Παρασκευά Καρασούλου και της Σοφίας Σπυράτου, όπου ο συνθέτης είχε γράψει τη μουσική και, όπως είχε πει σε συνέντευξη του, είχε εντυπωσιαστεί από το ταλέντο της. Αυτός ήταν και ο λόγος όπου το 2022 την επέλεξε μαζί με τις Fones (Virginia Fragkoulatzi, Erasmia Markidi, Eleni Pozatzidou & Elena Papadimitriou) να συμμετέχουν στα «Κυπο-θεατρικά» στη Μικρή Επίδαυρο σε μια βραδιά αφιερωμένη στο πολύπλευρο έργο του, με καλλιτέχνες όπως τον Χρήστο Θηβαίο, τον Γιάννη Διονυσίου και άλλους.
Οι Fones άλλωστε της έδωσαν και άλλη μία συνεργασία σταθμό, αυτή με τον Παύλο Παυλίδη το 2017, σε μία μουσική πρόταση του καλλιτέχνη με 11 μουσικούς επί σκηνής με το κουαρτέτο Aenaon 4tet της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και τις fonέs, το συγκρότημα της Μαρίνας Σάττι και την ίδια να έχει πλέον καταγραφεί μαζί με τον Παυλίδη πάνω στη σκηνή, σε μία αξέχαστη συνύπαρξη σε τραγούδια του δημιουργού.
Τα τελευταία χρόνια η Σάττι εκτός από τις Fones που συμπληρώνουν on stage την τραγουδίστρια σε κάθε της ζωντανή εμφάνιση (και εδώ που τα λέμε, έλειψαν από τη σκηνή της Eurovision), έχει δημιουργήσει και έχει την καλλιτεχνική επιμέλεια ενός μεγαλύτερου project με τον τίτλο Chórεs. Πρόκειται για μια γυναικεία χορωδία με 50 μέλη που έχει δημιουργήσει η ίδια και πειραματίζονται πάνω στη σύνδεση στοιχείων διαφορετικών πολιτισμών, καταργώντας γεωγραφικά και ηλικιακά σύνορα, και αξιοποιώντας όλα τα εκφραστικά μέσα για την παραγωγή μηνυμάτων. «Με συγκινεί πάρα πολύ αυτό που γίνεται με τις Chórεs» είχε πει στην Parallaxi τo 2022 όταν κάναμε μία μεγάλη κουβέντα τότε με αφορμή την κυκλοφορία του άλμπουμ της “Yenna”.
“YENNA”
Ένα άλμπουμ που σηματοδότησε την ολοκληρωμένη έναρξη της στη δισκογραφία, καθώς πρόκειται για το πρώτο της άλμπουμ που υποδέχτηκε το κοινό ιδιαίτερα θερμά, το “YENNA” περιέχει τραγούδια που έγραψε η ίδια, αλλά και πολλοί άλλοι, συνεργάτες της και γνωστοί καλλιτέχνες που σε κάποιες περιπτώσεις, ίσως και να μην είναι γνωστό πως της έδωσαν τραγούδια. «Ένα οδοιπορικό με αναφορές στους ήχους ολόκληρης της Ελληνικής επαρχίας – από το ζουρνά και το νταούλι του Βορρά, το πολυφωνικό τραγούδι της Ηπείρου, μέχρι τα γλέντια και τους χορούς της Κρήτης» χαρακτηρίστηκε αυτό το άλμπουμ που την τοποθέτησε στις πιο χαρακτηριστικές έθνικ παρουσίες της ελληνικής μουσικής. Από τον Saske και τον Apon της ελληνικής trap σκηνής μέχρι τη μετατροπή του «Ρίξε στο κορμί μου σπίρτο» των Γιάννη Σπανού – Τασούλας Θωμαίδου σε «Σπίρτο και βενζίνη» με στίχους της Φωτεινής Λαμπρίδη και από τη Λένα Κιτσοπούλου και την Ελένη Φωτάκη (στο «Κρητικό») και τον Σωκράτη Μάλαμα στο «Νανι», μέχρι το Πολυφωνικό Σχήμα Ηπείρου Βαγγέλη Κώτσου και τους Καρακωστάδες από το Φλάμπουρο Σερρών και τον Μάρκο Κούμαρη των Locomondo.
Σίγουρα βέβαια, η πορεία της από την κυκλοφορία του άλμπουμ και μετά, την έφεραν στην κορυφή μίας μουσικής τάσης αλλά και στην προτίμηση του κόσμου που τη γνώρισε καλύτερα μέσα από τις εμφανίσεις της σε όλη την Ελλάδα και, σίγουρα, την έφερε μέχρι τη σκηνή της Eurovision.
Ένα μουσικό ντοκιμαντέρ-οδοιπορικό στο χωριό των Σερρών το Φλάμπουρο
«Το καλοκαίρι του 2021, κάποιους μήνες αφού γυρίσαμε το βιντεοκλίπ του “ΠΑΛΙ” στη Μαυροθάλασσα –και όσο ήμουν ακόμα στα τελευταία δημιουργικά στάδια ολοκλήρωσης του “YENNA”–, επιστρέψαμε στις Σέρρες, στο μικρό γειτονικό χωριό Φλάμπουρο. Πήγαμε εκεί με κάποιους φίλους μου από την Ήπειρο και από την Αθήνα για τον Δεκαπενταύγουστο, για διακοπές αλλά και για να ηχογραφήσω μαζί με τους Καρακωστάδες το “Μοιρολόι”. Τελικά μείναμε μια εβδομάδα εκεί μαζί με τους ανθρώπους στο χωριό, φάγαμε, ήπιαμε, τραγουδήσαμε, γλεντήσαμε, χορέψαμε…» αναφέρει η Σάττι στην παρουσίαση του ντοκιμαντέρ που κυκλοφόρησε έναν χρόνο μετά το “YENNA” από τις μέρες που πέρασε στο χωριό Φλάμπουρο των Σερρών και υπάρχει διαθέσιμο παρακάτω. Μάλιστα, θυμάμαι πως όταν της είπα κάποια στιγμή πως είμαι από Σέρρες, η πρώτη της αντίδραση ήταν να μου πει «Είμαστε συμπατριώτες!» γιατί όσο έζησε εκεί αγάπησε τον τόπο και την αγάπησαν οι άνθρωποι του χωριού, κάνοντας την όπως λέει, να νιώσει πως είναι μία από αυτούς, Σερραία…
Το 2019 συμμετείχε στη μεγάλη συναυλία που έγινε προς τιμή του Γιώργου Νταλάρα τραγουδώντας μαζί του και κυκλοφορώντας τελικά αργότερα και ηχογραφημένο σε ένα άλμπουμ για τον σπουδαίο ερμηνευτή με τίτλο “Duets” (αναζητήστε να ακούσετε το “Τι πάθος”)
Τηλεόραση
Πηγαίνοντας όμως αρκετά χρόνια πίσω πάλι, ποιος μπορούσε να φανταστεί πως το κοριτσάκι που έπαιζε κάπως άγουρα στην τηλεοπτική σειρά «Γ4» του 2008 σε καλλιτεχνική επιμέλεια του Λάκη Λαζόπουλου θα είχε αργότερα αυτή την μεγάλη πορεία. Ίσως κάπως περισσότεροι να το φανταστήκαμε λίγο αργότερα, το 2011 όταν την είδαμε ξανά, στην τηλεοπτική σειρά «Steps» που έδειχνε πιο πολύ το ταλέντο της, ίσως και λόγω του θέματος της σειράς. Εκεί την θυμούνται περισσότεροι μέχρι και σήμερα και ίσως να αποτελεί την αρχή της σχέσης της με ένα κοινό που σταδιακά μετά άρχισε να μεγαλώνει, φτιάχνοντας και η ίδια προσπάθεια γι’ αυτό με τις επιλογές της.
Οι “Δαίμονες”
Άλλωστε, δύο χρόνια αργότερα από το «Steps» η Μαρίνα Σάττι συνεργάστηκε με την Άννα Βίσση και τον Νίκο Καρβέλα στην αναβίωση της θρυλικής ροκ όπερας του ζευγαριού «Δαίμονες» (σε λιμπρέτο του Σταύρου Σιδερά) όπου συμμετείχε στην παράσταση και, για ακόμα μία φορά, ξεχώριζε δίπλα σε καλλιτέχνες όπως η Εβελίνα Παπούλια, ο Παναγιώτης Πετράκης, η Μαρία Γράμψα και ο Νικόλαος Καραγκιαούρης.
Όταν η Μαρίνα Σάττι κεντούσε στους Δαίμονες (2013) δίπλα στην Άννα Βίσση:#marinasatti#annavissi pic.twitter.com/24TWzvJYbE
— •Ζαν ντ’ Αρτ• (@lybejohn) April 21, 2024
Ξεχωριστή στιγμή, η συμμετοχή της ως Αρετούσα στον «Ερωτόκριτο» του Δημήτρη Μαραμή, δίπλα στον Θοδωρή Βουτσικάκη και τον Gautier στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος αλλά αργότερα και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου.
Πρόσφατη στιγμή που θυμόμαστε, ήταν σίγουρα η συμμετοχή της στη διασκευή του “Ζεϊμπέκικου” (Με αεροπλάνα και βαπόρια) του Διονύση Σαββόπουλου μαζί με τον Μικρό Κλέφτη για τις ανάγκες διαφημιστικού σποτ, φέρνοντας το τραγούδι στο σήμερα και κάνοντας το γνωστό σε μία γενιά που υπάρχει σοβαρή περίπτωση να αγνοούσε μέχρι τότε την Σωτηρία Μπέλλου και τον Διονύση Σαββόπουλο.
Η Επίδαυρος το ερχόμενο καλοκαίρι
Η είδηση πως μετά την Eurovision η Μαρίνα Σάττι ξεκινάει προετοιμασία για την Επίδαυρο το καλοκαίρι του 2024 δείχνει πως δεν παύει να “ψάχνεται” και να αναζητά νέους τρόπους για να εκφραστεί αλλά και να επικοινωνήσει με το κοινό της. Επιλογή της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Θεάτρου Τέχνης, Μαριάννας Κάλμπαρη, που επιστρέφει, μετά από επτά χρόνια στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, η Σάττι καλείται να συμμετέχει στην παράσταση “Ικέττιδες” του Αισχύλου ως σολίστ στις 24 με 25 Αυγούστου, δίπλα στην Λυδία Κονιόρδου, τον Γιάννη Τσορτέκη, την Λένα Παπαληγούρα, την Λουκία Μιχαλοπούλου, τον Άκη Σακελλαρίου και άλλους. Αυτή ωστόσο δεν είναι η πρωτη φορά που συμμετέχει στην Επίδαυρο καθώς το 2018 συμμετείχε στην παράσταση «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου και πάλι, σε σκηνοθεσία του Νίκου Καραθάνου με την Κόρα Καρβούνη ως Ιώ.
Ανεξάρτητα από όποιο αποτέλεσμα φέρει ο τελικός της 68ης διοργάνωσης της Eurovision, η Μαρίνα Σάττι θα συνεχίσει σίγουρα να κάνει καλή μουσική, να παρουσιάζει εξαιρετικά live και να συστήνεται από την αρχή στο κοινό που τη στηρίζει και την αγαπάει, ακόμα και στα δύσκολα όπως, για πολλούς, ήταν η εμφάνιση της στον ημιτελικό (χωρίς να έχει, σύμφωνα με τη δική μου άποψη, ευθύνη για την μέτρια εμφάνιση). Το σίγουρο είναι πως το μέλλον θα έχει πολλές “ζαριές” για εκείνη και θα είμαστε εδώ να χορεύουμε (μαζί της).