Για πρώτη φορά εκτός Πολωνίας

Μολονότι εκτυλίσσεται στο θέατρο, αυτή η λειτουργία είναι η ίδια που εκτυλίσσεται στην καρδιά του καθενός μας, καθώς στεκόμαστε σήμερα στις ακτές της Μεσογείου.

Parallaxi
για-πρώτη-φορά-εκτός-πολωνίας-212265
Parallaxi

Μια ιδιοσυγκρασιακή παράσταση έρχεται από το εξωτερικό στην Θεσσαλονίκη να ταράξει τα νερά του σύγχρονου θεάτρου, στο πλαίσιο του 1ου Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους. Από την Πολωνία το θέατρο Teatr Zar, Ινστιτούτο Γκροτόφσκι με την παράσταση «Medeas on getting across». Η Μήδεια εκτός χρόνου κι εκτός μύθου, στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών την Δευτέρα 10, την Τρίτη 11 και την Πέμπτη 13 Ιουλίου 2017.

Το έργο, το οποίο είναι ακατάλληλο για θεατές κάτω των 15 ετών, περνάει για πρώτη φορά τα σύνορα της Πολωνίας και με αφορμή το ιδιαίτερο κράμα προσανατολισμού των συντελεστών του αλλά και του πυρήνα της φιλοσοφίας αυτών, μαθαίνουμε περισσότερα για την προσέγγιση της παράστασης που αναμένεται να συζητηθεί στην πόλη.

Με αφορμή το ομώνυμο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη, ο Jarosław Fret και το Teatr Zar συνθέτουν μια σύγχρονη και επίκαιρη προσέγγιση του πανάρχαιου μύθου σε μια παράσταση—work in progress που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά εκτός Πολωνίας.

“Παρουσιάζουμε τη Μήδεια εκτός χρόνου κι εκτός μύθου, εξερευνώντας ένα οικουμενικό και απολύτως σύγχρονο πρόβλημα: τη μετανάστευση. Μιλάμε για την αδυναμία να περάσουμε το σύνορο του εαυτού μας, που δημιουργεί η γραμμή των σωμάτων μας καθώς κινείται ανάμεσα στη γη και τη θάλασσα, ανάμεσα στις ηπείρους κι ανάμεσα στους ανθρώπους. Η Μήδεια θα μπορούσε να είναι προστάτιδα αγία των προσφύγων. Στέκει στις πύλες της Ευρώπης. Δεν δέχεται απόρριψη αυτή η ίδια, αλλά ο θάνατός της κι η πιθανότητα να θάψει τα παιδιά της.”

Η παράσταση Medeas δεν είναι πολιτικοποιημένο θέατρο. Είναι μια ενδελεχής εξερεύνηση των εσώτερων ορίων του βιώματος της απόρριψης.

“Δεν ανεβάζουμε Ευριπίδη”

Το έργο Medeas είναι μια συνεχής σεκάνς από πράξεις και εγκαταστάσεις εκ μέρους των ηθοποιών, που συγκεράζονται σε ένα ποιητικό όραμα της απόρριψης. Η μουσική δραματουργία έχει δομηθεί γύρω από αραβικά, περσικά και κουρδικά τραγούδια, που ερμηνεύουν επιλεγμένοι τραγουδιστές από το Κάιρο, την Τεχεράνη και την Κωνσταντινούπολη. Οι φωνές τους περιστοιχίζονται και συγκρίνονται με ένα πλήθος λατινικών αδελφοτήτων.

Το Medeas είναι μια παράσταση βασισμένη στη μουσική, όπου όμως περιλαμβάνεται και πρόζα. Ο Έλληνας ποιητής Δημήτρης Δημητριάδης έγραψε γι’ αυτό το έργο ένα ποίημα / χορικό με τίτλο «Η άνθρωπος».

Ποιό είναι το Teatr ZAR και ο πυρήνας του έργου του

Καλλιεργώντας μια φιλοσοφία συλλογικής δουλειάς, το Teatr ZAR αναπτύσσει τις παραγωγές του μέσα από τη μακρόχρονη διαδικασία δημιουργίας της δικής του θεατρικής γλώσσας, που αντλεί στοιχεία από διάφορες μουσικές παραδόσεις Ανατολής και Δύσης. Ο θίασος είναι μια πολυεθνική ομάδα που σχηματίστηκε μεταξύ 1999–2003 κατά τη διάρκεια ετήσιων ερευνητικών αποστολών στη Γεωργία.

Σε εκείνες τις αποστολές, τα μέλη συνέλεξαν πλούσιο μουσικό υλικό, στο οποίο συμπεριλαμβανόταν κι ένα σύνολο από πολυφωνικά τραγούδια που υπάρχουν εδώ και αιώνες, προέρχονται από το ξεκίνημα της εποχής του ανθρώπου και είναι ίσως οι αρχαιότερες μορφές πολυφωνίας στον κόσμο. Zar ονομάζονται τα πένθιμα τραγούδια της φυλής Σβανέτι, που ζει στα υψίπεδα του Καυκάσου, στη βορειοδυτική Γεωργία. Το Teatr ZAR επιχειρεί να καταδείξει ότι το θέατρο δεν έχει σχέση μόνο με το θέαμα, αλλά πρέπει οπωσδήποτε και να ακούγεται.

Το ZAR επαναφέρει το θέατρο στη μορφή που είχε προτού η τέχνη χωριστεί σε διάφορους κλάδους και στυλ. Η δουλειά του αγγίζει θέματα που, στον σύγχρονο κόσμο, μοιάζουν να περιορίζονται μόνο στη σφαίρα της θρησκείας. Αυτό πηγάζει από την επηρεασμένη από τον πολωνικό ρομαντισμό πεποίθηση ότι η τέχνη δεν συμπληρώνει απλά τη θρησκεία, αλλά γεμίζει το δυναμικό κενό ανάμεσα στην καθημερινή και την υπερβατική ζωή.

Ο Juliusz Osterwa, ένας από τους σπουδαιότερους Πολωνούς θεατρανθρώπους του 20ου αιώνα—οι ιδέες του οποίου επηρέασαν καθοριστικά τον Jerzy Grotowski—έγραψε κάποτε: «Ο Θεός δημιούργησε το θέατρο γι’ αυτούς που δεν τους φτάνει η εκκλησία».

Ο Jarosław Fret, σκηνοθέτης του έργου, σημειώνει για αυτό

Αρχικά δεν φανταζόμουν ότι η Medeas θα γινόταν ένα είδος θρησκευτικής τελετουργικής χειρονομίας προς όλους τους ανώνυμους που χάνουν τη ζωή τους στον δρόμο προς την ήπειρό μας. Παρασυρμένοι από την εικόνα και τον μύθο της Ευρώπης, στέκουν στην πύλη της και, μη μπορώντας να περάσουν τα σύνορα, κόβουν το νήμα της ζωής τους.

Για μένα, η θρησκευτική τελετουργία είναι ένα διανθρώπινο φαινόμενο όπου η ενέργεια του εκκλησιάσματος συγκεντρώνεται και, στη θέση της οριζόντιας, αποκτά μια κάθετη, σχεδόν πνευματική διάσταση. Αυτή είναι η στιγμή κατά την οποία σταματά η καρδιά της κοινότητας, όπου συντελείται η μεταμόρφωση. Εδώ δεν έχουμε ονόματα ούτε εμείς, ούτε οι θεοί. Η λειτουργία γίνεται το εργαλείο επαφής ανάμεσα σε μακρινές εποχές και τόπους. Έχει το θέατρο αρκετή δύναμη για να γίνει λειτουργία;

Κατά τη δημιουργία της παράστασης, οδηγηθήκαμε διαισθητικά στη σύνθεση ενός είδους θρήνου, που δεν εκφράζει μόνο το πένθος, αλλά και συνοδεύει τον νεκρό. Αυτή η πολυφωνική δομή από τον Καύκασο, και συγκεκριμένα από τον τόπο καταγωγής της Μήδειας, είναι η ουσία αυτού που εγώ αποκαλώ Teatr ZAR.

Ο χώρος του θεάματος γίνεται τόπος συνάντησης γεμάτος θρήνο, παρατήρηση, μνήμη και ετοιμότητα, με όλους τους συνεπαγόμενους κινδύνους να ακολουθήσει μια κάθετη πνευματική σύνδεση και να πιστέψει ότι τα δρώμενα δεν είναι απλά αισθητικές δημιουργίες. Χάρη στην πολύγλωσση και πολυεπίπεδη σύνθεσή της, η Medeas γίνεται μια σιωπηλή λειτουργία έξω από όλες τις θρησκείες, άθρησκη, απαλλαγμένη από δόγματα και θεολογία.

Μολονότι εκτυλίσσεται στο θέατρο, αυτή η λειτουργία είναι η ίδια που εκτυλίσσεται στην καρδιά του καθενός μας, καθώς στεκόμαστε σήμερα στις ακτές της Μεσογείου.

****

Ερμηνεία: Simona Sala and Jarosław Fret Μουσική δραματουργία: Jarosław Fret Εκτέλεση: Simona Sala Τραγουδούν: Fatma Emara, Marjan Vahdat, Selda Őztűrk Χορωδία: Aleksandra Kotecka, Tomasz Wierzbowski, Orest Sharak, Davit Baroyan, Jarosław Fret Κείμενο: Dimitris Dimitriadis

****

3ο Φεστιβάλ Δάσους / 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους

Πολωνία – Teatr Zar, Ινστιτούτο Γκροτόφσκι «Medeas on getting across»

Στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Δευτέρα 10, Τρίτη 11 και Πέμπτη 13 Ιουλίου 2017

Ώρα έναρξης: 21.15 (10/07 & 11/07) & 19.15 (13/07) Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 15€ Φοιτητικό: 12€ Ανέργων / ΑΜΕΑ: 10€ Κάρτα Διεθνούς Φεστιβάλ Δάσους: 60€ Προπώληση εισιτηρίων για το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους: – Κεντρικό Εκδοτήριο Βασιλικού Θεάτρου – Εκδοτήριο ΚΚΘΒΕ Πλατείας Αριστοτέλους – Ticket hour.gr – Καταστήματα Γερμανός – OTESHOPS

Πληροφορίες: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Τ. 2315 200 200, www.ntng.gr

Η parallaxi γνωρίζει τη Θεσσαλονίκη καλύτερα. Αν θέλεις να ενημερώνεσαι για όλα τα θέματα που αφορούν την πόλη απλά κάνε like εδώ.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα