Θα είναι τελικά η Μαρίνα Σάττι στην παράσταση “Ικέτιδες” στη Θεσσαλονίκη;
Τι ακριβώς συμβαίνει με τη συμμετοχή της τραγουδίστριας στην παράσταση;
Η παράσταση «Ικέτιδες» που έκανε πρεμιέρα στους Δελφούς στις 21 Ιουλίου και πρόκειται να παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024, στις 23 και 24 Αυγούστου, πρόκειται να έρθει και στη Θεσσαλονίκη στις 28 και 29 Αυγούστου στο Θέατρο Δάσους, ενώ αποτελεί μία από τις πλέον πολυσυζητημένες θεατρικές παραστάσεις του καλοκαιριού, τόσο για την σκηνοθετική απόδοση της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννας Κάλμπαρη, όσο και για τις συμμετοχές ηθοποιών που έχουν αναλάβει τους ρόλους.
Εξήντα χρόνια από την πρώτη παρουσίαση του έργου στην Επίδαυρο, το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν και το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζουν την τραγωδία του Αισχύλου με ένα σπουδαίο καστ ηθοποιών, τη Λένα Παπαληγούρα, τη Λουκία Μιχαλοπούλου, τον Γιάννη Τσορτέκη, τον Άκη Σακελλαρίου και την κορυφαία Ελληνίδα τραγωδό Λυδία Κονιόρδου.
Η παράσταση παρουσιάστηκε ήδη στους Δελφούς, στον Βόλο, στην Λάρισα, στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων στην Καβάλα, στην Καλαμάτα και στην Αρχαία Ολυμπία και αναμένεται η παράσταση στην Επίδαυρο όπου θα έχει ένα επιπλέον ατού, αφού μόνο για τις παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου θα συμμετάσχει η Μαρίνα Σάττι που εμφανίζεται ως σολίστ, μαζί με τις χορωδούς από το δικό της γυναικείο χορωδιακό σχήμα Chóres, που παίρνουν μέρος στον εντυπωσιακό πενηνταμελή Χορό.
Κάτι που ασφαλώς επικοινωνήθηκε πολύ το προηγούμενο διάστημα, αφήνοντας την εντύπωση, χωρίς να έχει ευθύνη η παραγωγή σε αυτό, σε πολλούς θεατές πως η δημοφιλής τραγουδίστρια θα είναι σε όλη την περιοδεία της παράστασης. Κάτι ωστόσο που στα δελτία τύπου είναι σαφές που αναφέρουν πως στις παραστάσεις της Επιδαύρου συμμετέχει η Μαρίνα Σάττι.
Θα είναι η Μαρίνα Σάττι στην παράσταση της Θεσσαλονίκης;
Το ερώτημα είναι, αν θα γίνει το ίδιο και στις παραστάσεις της Θεσσαλονίκης στις 28 και 29 Αυγούστου και ανατρέχοντας στο σχετικό δελτίο τύπου, βλέπουμε πως απουσιάζει το όνομα της Σάττι ενώ το ίδιο συμβαίνει και στο φωτογραφικό υλικό. Δεδομένου βέβαια πως σε όλους τους προηγούμενους σταθμούς δεν συμμετείχε η ερμηνεύτρια είναι σχεδόν βέβαιο πως θα λείπει και από το Θέατρο Δάσους.
«Μιλήσαμε για τις CHÓRES και ήρθε φυσικά όλο αυτό. Από την αρχή σε αυτό το έργο είχα στο μυαλό μου τις CHÓRES και την υπέροχη δουλειά που κάνουν – μια πρωτοβουλία και έργο της πολυσχιδούς Μαρίνας Σάττι. Είπαμε, λοιπόν, από πέρυσι που το συζητήσαμε, όταν παίξουμε στην Επίδαυρο να είναι και εκείνη, όταν θα έχουμε το μεγάλο σχήμα» ανέφερε πριν λίγο καιρό σε συνέντευξη της η Μαριάννα Κάλμπαρη στον Γιώργο Δήμο στην AthensVoice ξεκαθαρίζοντας πως η συμφωνία των δύο πλευρών είναι αποκλειστικά για τις παραστάσεις της Επιδαύρου.
Όμως, μιλώντας με ανθρώπους της παραγωγής, αφήνουν πλέον ένα «παραθυράκι» ανοιχτό λέγοντας χαρακτηριστικά πως γίνονται γενναιόδωρες συζητήσεις ώστε η Μαρίνα Σάττι να είναι τελικά και στις παραστάσεις των «Ικέτιδων» της Θεσσαλονίκης. Είναι άλλωστε κάτι που θέλουν και οι δύο πλευρές αρκεί να βρεθεί ο τρόπος και ο χρόνος από την πλευρά της ερμηνεύτριας ώστε να έρθει, καθώς έχει ένα γεμάτο πρόγραμμα.
Οπότε αναμένουμε τα νεότερα για μία παράσταση, που έτσι κι αλλιώς περιμένουμε να δούμε. Είναι τόσα πολλά τα αξιόλογα “συστατικά” της, που οι άνθρωποι που αγαπούν το καλό θέατρο θα τη δουν όπως και να έχει.
Το έργο
Οι “Ικέτιδες” είναι το πρώτο και το μοναδικό έργο που έχει διασωθεί από την τετραλογία του Αισχύλου “Δαναΐδες”. Πρωταγωνιστής είναι ο Χορός των πενήντα Δαναΐδων, που μαζί με τον πατέρα τους Δαναό ζητούν άσυλο στο Άργος -τον τόπο που κάποτε εγκατέλειψε κυνηγημένη από τον “οίστρο” η πρόγονός τους Ιώ- προκειμένου να ξεφύγουν από τους εξαδέλφους τους, τους πενήντα γιους του Αιγύπτου, που απαιτούν να τις παντρευτούν με τη βία.
Ο μύθος θέτει το ζήτημα της ταυτότητας και της θέσης της γυναίκας στην κοινωνία, εξιστορώντας παράλληλα το χρονικό της μετανάστευσης και της επικράτησης του ελληνικού φύλου στη χώρα των Πελασγών, των λεγόμενων “Προελλήνων”.
Οι ”Ικέτιδες” μιλούν για τις ανάγκες που οδηγούν τους ανθρώπους να ξεριζωθούν από τη γη τους, την άγρια μοίρα του πρόσφυγα, την αξία της δικαιοσύνης, τις αρχές της δημοκρατίας. Πάνω απ’ όλα όμως μιλούν για τον αγώνα της Γυναίκας ενάντια στον Άνδρα που με τη βία ζητά να της επιβληθεί.
Είναι ένα ποιητικό αλλά και βαθιά πολιτικό έργο στο κέντρο του σύγχρονου προβληματισμού για την έννοια του ασύλου σε μια δημοκρατική κοινωνία – ιδιαίτερα όταν στη θέση του διωκόμενου βρίσκονται οι γυναίκες.
Η παράσταση
Επιθυμώντας να επανασυστήσει στο κοινό τον εν πολλοίς άγνωστο μύθο των Δαναΐδων αλλά και το συναρπαστικό κείμενο του Αισχύλου, η παράσταση έρχεται να μιλήσει για την ενηλικίωση και τη λαχτάρα κάθε ανθρώπου για ελευθερία και δικαιοσύνη, θίγοντας μεγάλα ζητήματα της εποχής μας, όπως η προσφυγιά και η έμφυλη βία, που απασχολούν το ποιητικό αλλά και βαθιά πολιτικό αυτό έργο.
Η παράσταση ενώνει λυτρωτικά τις φωνές των αρχαίων ηρωίδων με εκείνες των σημερινών, φέρνοντας για πρώτη φορά στην ορχήστρα της Επιδαύρου ένα Χορό πενήντα Δαναΐδων από την χορωδία Chóres, την Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης και την χορευτική-ακροβατική ομάδα “Κι όμως κινείται”, και ένα αντίστοιχης σύνθεσης σχήμα δεκαεπτά “Δαναΐδων” για τις παραστάσεις της περιοδείας.
Οι συντελεστές
Η μετάφραση είναι του Ιωάννη Γρυπάρη. Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Χριστίνα Κάλμπαρη, τη μουσική σύνθεση ο Χαράλαμπος Γωγιός, τη χορογραφία η Χριστίνα Σουγιουλτζή, τους φωτισμούς η Στέλλα Κάλτσου, τη μουσική διδασκαλία οι Ειρήνη Πατσέα και Σιμέλα Εμμανουηλίδου και τον ηχητικό σχεδιασμό ο Θέμης Παντελόπουλος.
Κορυφαία χορεύτρια είναι η Χριστίνα Σουγιουλτζή της ομάδας “Κι όμως κινείται”. Κορυφαίες από τις Chóres είναι οι Ελένη Βασιλάκη, Κωνσταντίνα Γιαννοπούλου, Γιώτα Δημητρακοπούλου, Φανή Λύκου, Ιόνυ Μοσχοβάκου, Δάφνη Παγουλάτου, Ελένη Πούλιου, Ελίνα Σταμοπούλου, Δανάη Στεργίου, Νικολάια Τριανταφύλλου και από τη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης οι Νεφέλη Δοδοπούλου, Μυρτώ Καπώλη, Ρένια Κρητικού, Άννα Μωρόγιαννη.
Κορυφαίες CHÓRES (αλφαβητικά) Ελένη Βασιλάκη, Κωνσταντίνα Γιαννοπούλου, Γιώτα Δημητρακοπούλου, Φανή Λύκου, Ιόνυ Μοσχοβάκου, Δάφνη Παγουλάτου, Ελένη Πούλιου, Ελίνα Σταμοπούλου, Δανάη Στεργίου, Νικολάια Τριανταφύλλου
Κορυφαίες Δραματικής Σχολής Θεάτρου Τέχνης (αλφαβητικά) Νεφέλη Δοδοπούλου, Μυρτώ Καπώλη, Ρένια Κρητικού, Άννα Μωρόγιαννη