Τηλεόραση

Δύο πραγματικά αστείες ελληνικές σειρές που αν και outsider σαρώνουν αυτή τη σεζόν

Κι όμως, η τηλεόραση έχει φέτος δύο "διαμαντάκια" που συζητιούνται κάθε εβδομάδα!

Γιώργος Σταυρακίδης
δύο-πραγματικά-αστείες-ελληνικές-σει-1401568
Γιώργος Σταυρακίδης

Σε μια εποχή όπου η ελληνική τηλεόραση επενδύει σε μεγάλες, φιλόδοξες παραγωγές και όπου η μυθοπλασία αποτελεί σταθερά το πιο ανταγωνιστικό πεδίο, φέτος συνέβη κάτι που κανείς δεν περίμενε, με τις δύο μεγαλύτερες κωμικές επιτυχίες της σεζόν να μην ήταν αυτές που είχαν από πίσω τους επιθετικό μάρκετινγκ, μεγάλα budgets και την παραδοσιακή τηλεοπτική αίγλη, αλλά δύο σειρές που ξεκίνησαν ήσυχα, δίχως τυμπανοκρουσίες, από κανάλια που δεν συνδέονται με το είδος της κωμωδίας και τις συχνές μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες, δύο εντελώς outsider παραγωγές που κατάφεραν να κερδίσουν τις εντυπώσεις και, το σημαντικότερο, να αποκτήσουν ένα φανατικό κοινό που αναζητά ξανά και ξανά τα επεισόδιά τους στο διαδίκτυο.

Κι όμως, τα «Φαντάσματα» στο Star και το «Τότε και Τώρα» στον ΣΚΑΪ κατάφεραν να ανατρέψουν τις ισορροπίες, να κερδίσουν το τηλεοπτικό κοινό και να φτιάξουν από το μηδέν ένα fanbase που παρακολουθεί μανιωδώς, σχολιάζει, μοιράζεται αποσπάσματα και επαναβλέπει επεισόδια στο διαδίκτυο.
Πρόκειται για την πιο ενδιαφέρουσα «κόντρα» της φετινής χρονιάς – όχι μεταξύ δύο καναλιών, αλλά μεταξύ τηλεοπτικών στερεοτύπων και δημιουργικής τόλμης.

Μία επιτυχία αποδεικνύει πως όταν μια σειρά έχει καλή γραφή, καθαρή ταυτότητα και μια δόση δημιουργικού ρίσκου, μπορεί να αγγίξει το κοινό με τρόπους που δύσκολα προβλέπονται από τα προγράμματα και τις καμπάνιες.

Φαντάσματα – Η επιτυχία της απόλυτα ελληνικής μεταγραφής

Η επιτυχημένη βρετανική σειρά του BBC «Ghosts» έχει διασκευαστεί σε πολλές χώρες. Όμως η ελληνική εκδοχή, που προβάλλεται στο Star, πέτυχε κάτι που θεωρείται δύσκολο: να προσαρμόσει πλήρως το concept στην ελληνική πραγματικότητα, με τρόπο τόσο φυσικό που μοιάζει να γεννήθηκε εξαρχής εδώ.

Ο Ορφέας Αυγουστίδης και η Έλλη Τρίγγου υποδύονται τον Χάρη και τη Μαρίνα, ένα νεαρό ζευγάρι που κληρονομεί ένα παλιό αρχοντικό στην Κηφισιά και μετακομίζει εκεί για να λύσει τα οικονομικά του προβλήματα. Μόνο που το σπίτι είναι… γεμάτο φαντάσματα.

Όχι όμως οποιαδήποτε φαντάσματα, αλλά εννέα εξαιρετικά γραμμένους χαρακτήρες, ο καθένας από διαφορετική ιστορική εποχή, με τη δική του προσωπικότητα, το δικό του χιούμορ και τις δικές του εμμονές, που τους υποδύονται με μοναδική συνέπεια και ρυθμό οι: Ναταλία Τσαλίκη, Αγορίτσα Οικονόμου, Θοδωρής Σκυφτούλης, Άρης Τρουπάκης, Χάρης Φλέουρας, Άλκης Μπακογιάννης, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Νίκος Γιαλελής και Στέλιος Ιακωβίδης.

Η ευγενική αρχόντισσα άλλης εποχής, ο στρατιώτης της αρχαιότητας, η παθιασμένη επαναστάτρια, ο ευγενικός αλλά αδέξιος αστός, ο λαϊκός τύπος από τα 60s, ο νευρικός αριστοκράτης, η κοινωνικά αμήχανη νεαρή, ο παρεξηγημένος επιστήμονας και φυσικά, ένα πνεύμα που λειτουργεί ως «κρυφό καταλύτης» στις εξελίξεις, είναι οι απολαυστικοί χαρακτήρες της σειράς που αγαπήσαμε ήδη και έχουν καταφέρει το πολύ δύσκολο, να φαίνεται ότι αυτή η τρελή συγκατοίκηση εννέα φαντασμάτων είναι οργανική, σχεδόν καθημερινή.

Η ελληνικότητα της σειράς είναι το μυστικό όπλο

Η σειρά δεν είναι μόνο μια πιστή μεταγραφή της βρετανικής επιτυχίας. Είναι εμβολιασμένη με ελληνικό χιούμορ, ελληνικές κοινωνικές αναφορές και την ιδιαίτερη αφήγηση που γνωρίζει πολύ καλά ο Λευτέρης Παπαπέτρου.

Με την υπογραφή του, από τα θρυλικά «Εγκλήματα» μέχρι το υπέροχο «Κάτω Παρτάλι», και σε σκηνοθεσία της έμπειρης Αμαλίας Γιαννίκου που δίνει στη σειρά ρυθμό, χρώμα, κινηματογραφικό κάδρο και μια αίσθηση «υψηλής ποιότητας» σε κάθε πλάνο, τα «Φαντάσματα» αποκτούν το δικό τους, πολύ συγκεκριμένο ύφος, γρήγορο, πνευματώδες, τρυφερό και ταυτόχρονα απολύτως σύγχρονο!

Το αποτέλεσμα, είναι μια σειρά που βλέπεται με την ίδια απόλαυση κάθε Κυριακή, είτε έχει guest είτε όχι, και που έχει καταφέρει κάτι σπάνιο για την ελληνική τηλεόραση σήμερα, να γεμίσει το διαδίκτυο με viral σκηνές, memes, αποσπάσματα και φράσεις που υιοθετούν οι νεότερες γενιές. Κάτι που, με εξαίρεση τις σειρές του Γιώργου Καπουτζίδη, βλέπουμε εξαιρετικά σπάνια τα τελευταία χρόνια και πολύ συχνότερα με σειρές παλαιότερων εποχών. .

Η σειρά αποτελείται από 10 επεισόδια και την παραγωγή έχει αναλάβει η Tanweer Productions, ωστόσο η επιτυχία της, ίσως πείσει κανάλι και επαιρεία παραγωγής πως πρέπει να γίνουν κι άλλα επεισόδια σύντομα!

Τότε και Τώρα – Η μεγάλη τηλεοπτική απόδειξη ότι το YouTube μπορεί να γίνει prime-time

Αν τα «Φαντάσματα» κέρδισαν το κοινό με το concept και το ensemble cast, το «Τότε και Τώρα» του ΣΚΑΪ πέτυχε κάτι εντελώς διαφορετικό και ίσως και επαναστατικό, έφερε στην prime time δύο σταρ του ελληνικού YouTube και τους επέτρεψε να κάνουν αυτό που ξέρουν καλύτερα και να το κάνουν όχι στο ίντερνετ, αλλά στην τηλεόραση, έχοντας ταυτόχρονα χώρο για αυτοσχεδιασμό και καυστικό χιούμορ.

Το αγαπημένο δίδυμο Αλέξανδρος Τσουβέλας και Έλενα Χαραλαμπούδη μεταφέρει στη μικρή οθόνη το επιτυχημένο concept «Τότε vs Τώρα» των εκατομμυρίων views και το ρίσκο ήταν μεγάλο, καθώς ήταν στοίχημα αν θα μπορούσε άραγε η τηλεόραση – παραδοσιακά πιο συντηρητική και πιο περιοριστική – να δεχτεί την ελευθερία λόγου, τις γρήγορες ατάκες, την αμεσότητα και τον καυστικό σχολιασμό του YouTube. Η απάντηση όμως είναι σαφής: ΝΑΙ, και μάλιστα με ενθουσιασμό!

Η δύναμη των δύο εποχών

Η επιλογή της σειράς να απλωθεί σε δύο χρονικές περιόδους, το «Τότε» των ’80s–’90s και το «Τώρα» του 2025, λειτουργεί ως ένα έξυπνο αφηγηματικό εργαλείο που ανοίγει το πεδίο για πολλαπλές αναγνώσεις. Από τη μία, δίνει άφθονο υλικό για χιούμορ που αντλεί από τις διαφορές ανάμεσα στις δύο εποχές, τις αλλαγές στην τεχνολογία, τις κοινωνικές νόρμες, τις σχέσεις, ακόμη και τη γλώσσα. Από την άλλη, επιτρέπει μια πιο ουσιαστική κοινωνική παρατήρηση, καθώς κάθε εποχή φωτίζει τις αδυναμίες, τις συνήθειες και τις εμμονές της άλλης. Η νοσταλγία λειτουργεί σαν γέφυρα ανάμεσα σε δύο κόσμους, δημιουργώντας ένα περιβάλλον όπου η σύγκριση συμπεριφορών και τάσεων γίνεται φυσικά μέσα από το σενάριο, χωρίς διδακτισμό. Πάνω σε αυτή τη στιβαρή δομή, το δημιουργικό δίδυμο χτίζει αυτό που ξέρει να κάνει καλύτερα: έναν σχολιασμό της καθημερινότητας που συνδυάζει δαγκωτό, αναγνωρίσιμο χιούμορ με στιγμές τρυφερότητας και αληθινής ανθρώπινης ζεστασιάς.

Ο Τσουβέλας και η Χαραλαμπούδη υποδύονται από δύο ρόλους ο καθένας, με χιούμορ, λεπτότητα, ρυθμό και αυτοσχεδιασμούς που παραμένουν αναγνωρίσιμοι στους fans τους, αλλά ταυτόχρονα λειτουργούν άψογα και μέσα σε τηλεοπτική μυθοπλασία.

Η σειρά δεν επιχειρεί να αναπαράγει τη λογική του YouTube, αντίθετα, αξιοποιεί την ενέργεια, τον ρυθμό και την αμεσότητα των δημιουργών της και τα μετατρέπει σε ένα τηλεοπτικό προϊόν με καθαρή ταυτότητα. Το αποτέλεσμα είναι περιεχόμενο που παραμένει πιστό στο ύφος των Τσουβέλα – Χαραλαμπούδη, αλλά ταυτόχρονα προσαρμόζεται σε μια πλατφόρμα μαζικής θέασης, με ευκολία πρόσληψης και πλατιά απήχηση. Με άλλα λόγια, δεν αντιγράφει τις φόρμες του ίντερνετ, αλλά τις φιλτράρει, τις επεξεργάζεται και τις εξελίσσει σε αφήγηση που λειτουργεί άψογα στη μικρή οθόνη.

Το χιούμορ της σειράς ισορροπεί προσεκτικά ανάμεσα στην καυστικότητα και τη ζεστασιά. Είναι έντονο, γρήγορο και κοφτερό, χωρίς όμως να γίνεται προσβλητικό ή να πέφτει στην παγίδα του υπερβολικά «edgy» ύφους που έχουμε δει στο παρελθόν σε πάρα πολλές ελληνικές κωμικές σειρές. Ταυτόχρονα, αξιοποιεί τη νοσταλγία χωρίς να γίνεται γλυκερό ή επιτηδευμένο, κρατώντας έναν τόνο που μπορεί να «μιλήσει» τόσο σε μεγαλύτερους θεατές όσο και σε νεότερους που επιστρέφουν στην τηλεόραση. Σε αυτό συμβάλλουν και οι διπλοί ρόλοι των δύο πρωταγωνιστών, οι οποίοι τους δίνουν πραγματικό εύρος, όχι μόνο επειδή αποφεύγουν να εγκλωβιστούν σε μια μανιέρα, αλλά και επειδή δείχνουν ότι μπορούν να κινούνται με άνεση μέσα στις απαιτήσεις του συγκεκριμένου format, διατηρώντας παράλληλα την απόλυτη αναγνωρισιμότητά τους.

Το αποτέλεσμα; Μια σειρά που μιλάει εξίσου στο κοινό του YouTube και στο κοινό της τηλεόρασης, γεφυρώνοντας δύο κόσμους που μέχρι χθες έμοιαζαν ασύμβατοι.

Το κοινό αποφάσισε και οι outsider έγιναν πρωταγωνιστές. Και στις δύο περιπτώσεις, το πείραμα πέτυχε. Δύο σειρές που δεν είχαν μεγάλη καλοκαιρινή προώθηση ώστε να έχει από πριν προετοιμάσει το κοινό, που δεν προέρχονται από κανάλια με κωμική παράδοση ή και γενικότερα παράδοση σε σειρές, κατάφεραν να δημιουργήσουν υψηλές τηλεθεάσεις, απόλυτα φανατικό κοινό, viral παρουσία στα social media, νέα σχέση των νέων με την τηλεόραση, τα «Φαντάσματα» και το «Τότε και Τώρα» δείχνουν ότι η ελληνική τηλεόραση μπορεί να ανανεωθεί αρκεί να ρισκάρει και αυτή τη σεζόν, οι δύο outsider… σαρώνουν.

Τα «Φαντάσματα» και το «Τότε και Τώρα» δεν αποτελούν απλώς δύο ανέλπιστες επιτυχίες της φετινής σεζόν, λειτουργούν ως σαφείς ενδείξεις ότι η ελληνική τηλεόραση βρίσκεται σε φάση αλλαγής. Αποδεικνύουν ότι τα κανάλια μπορούν ακόμη να ρισκάρουν, να επενδύσουν σε φρέσκιες ιδέες, να εμπιστευτούν δημιουργούς με ξεκάθαρη φωνή και να συνομιλήσουν με ένα κοινό που αναζητά χιούμορ με χαρακτήρα και προσωπικότητα. Η outsider φύση και των δύο σειρών, το γεγονός ότι δεν βασίστηκαν σε βαριά προώθηση ούτε σε παραδοσιακές «συνταγές» επιτυχίας, ίσως είναι ακριβώς αυτό που τις έκανε να ξεχωρίσουν. Σε μια τηλεοπτική πραγματικότητα που συχνά λειτουργεί με ασφάλεια, αυτές οι δύο κωμωδίες δείχνουν ότι το τολμηρό μπορεί όχι μόνο να επιβιώσει, αλλά να σαρώσει.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα