Τηλεόραση

Είδαμε το πρώτο επεισόδιο της “Παραλίας” – Έτσι ξεκινάει η νέα τηλεοπτική σεζόν

Ένα... ταξίδι στα Μάταλα και όλα όσα είδαμε στην έναρξη της πρώτης σειράς της σεζόν

Γιώργος Σταυρακίδης
είδαμε-το-πρώτο-επεισόδιο-της-παραλί-1052711
Γιώργος Σταυρακίδης

Το νήμα της νέας σεζόν έκοψε το βράδυ της Δευτέρας η ΕΡΤ1 με την προβολή της πρώτης σειράς που θα μας απασχολήσει αυτόν τον χειμώνα, σχεδόν μία εβδομάδα πριν ξεκινήσουν οι υπόλοιπες εντός και εκτός ΕΡΤ.

Η «Παραλία» βέβαια είναι μία σειρά που περιμέναμε αρχικά να δούμε πέρυσι, αλλά λόγω προγραμματισμού και, ίσως, και άλλων τεχνικών θεμάτων πήρε αναβολή για φέτος, με γερή δόση επεισοδίων αφού θα προβάλλεται κάθε βράδυ από το πρώτοι κανάλι της δημόσιας τηλεόρασης στις 22.45 χτυπώντας «στα ίσα» τον ανταγωνισμό των ιδιωτικών καναλιών που όπως ξέρουμε, εκείνη την ώρα έχουν σκοπό να προβάλλουν όλες τις… τηλεοπτικές «ναυαρχίδες» τους.

Η πλοκή της σειράς, είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα “Το κορίτσι με το σαλιγκάρι” της Πηνελόπης Κουρτζή και έρχεται σε σκηνοθεσία του Στέφανου Μπλάτσου και σενάριο των Γιώργου Χρυσοβιτσάνου και Κώστα Γεραμπίνη, εξασφαλίζοντας μία πλειάδα καλών ηθοποιών που άλλους είδαμε πρόσφατα σε σειρές – μάλιστα εποχής όπως και η «Παραλία» – και άλλους είχαμε να δούμε χρόνια, ειδικά σε ρόλους όπως αυτούς που ανέλαβαν εδώ, και όταν γράφω αυτό, έχω στο νου μου τον Γιώργο Νινιό που ερμηνεύει έναν απαιτητικό χαρακτήρα που για αρχή, να πούμε πως εντυπωσίασε τους τηλεθεατές και χρήστες του twitter που το βράδυ της προβολής του πρώτου επεισοδίου τον αποθέωσαν.

Η “Παραλία” διαδραματίζεται στα Μάταλα του 1969, μια εποχή που έχει αφήσει ιστορία στην Κρήτη και στην Ελλάδα, κρατώντας μέχρι και σήμερα ως ανάμνηση, καθώς αναβιώνεται ετησίως με το αντίστοιχο φεστιβάλ που διοργανώνεται εκεί. Είναι χιλιάδες οι τουρίστες που συρρέουν στην περιοχή για την θρυλική παραλία που οι χίπηδες του ’60 και ’70 είχαν δημιουργήσει την εποχή των “παιδιών του λουλουδιών”. Ωστόσο, είναι μία σελίδα της ελληνικής ιστορίας που ελάχιστα έχει αποδοθεί στην ελληνική μυθοπλασία, είτε κινηματογραφικά είτε τηλεοπτικά, προσφέροντας ένα «παρθένο» υλικό για όσους θέλουν να γνωρίσουν μία σημαντική εποχή της χώρας και ενός κομματιού μίας νεολαίας που ήθελε και ζούσε πιο ελεύθερα σε όλα τα επίπεδα.

Αυτή την ελευθερία – και ας αρχίσω να μιλάω από αυτό – δεν κατάφερε η σειρά να μας την μεταδώσει όπως ακριβώς υπήρχε την περίοδο εκείνη. Την ανεμελιά, την «χύμα» κατάσταση τους, την σεξουαλική και κοινωνική τους ελευθερία που τους έφερνε απέναντι από τους «φιλήσυχους» κατοίκους της περιοχής δεν την είδαμε στο πρώτο επεισόδιο. Την εχθρική στάση των κατοίκων απέναντι τους, την καταλάβαμε μέσα από λόγια και συμπεριφορές πρωταγωνιστών, χωρίς ωστόσο να μας το δικαιολογεί ο τρόπος ζωής αυτών των νέων που περισσότερο – όπως σχολίασαν οι χρήστες του twitter – έμοιαζαν με φοιτητές που κάνουν πάρτι στην παραλία παρά με παιδιά των λουλουδιών που δεν τους νοιάζει τι φοράνε στην παραλία και καπνίζουν όλη μέρα «μπάφους». Καταλαβαίνω πως ίσως η προβολή της σειράς από την δημόσια τηλεόραση να κράτησε «πίσω» τους συντελεστές στην πιστή απόδοση της εποχής, όμως αν πρέπει να αποδοθεί ένα πλαίσιο ιστορικό, πρέπει να είναι ακριβώς αυτό που υπήρξε ώστε όχι μόνο να πείσεις, αλλά και να καταφέρεις να πάρεις μαζί σου, να παρασύρεις τους τηλεθεατές σε αυτό που θέλεις να αφηγηθείς.

Αναλύοντας τις ερμηνείες των ηθοποιών, το πρώτο επεισόδιο δεν άφησε τελικά κάποια ερμηνεία που θυμόμαστε ιδιαίτερα την επόμενη μέρα. Αν εξαιρέσουμε τον Νινιό στον ρόλο του Δημητρού που ξεχώρισε και, ίσως και την Νάνσυ Μπούκλη που όμως «έφυγε» νωρίς, οι υπόλοιπες ερμηνείες δεν ήταν ιδιαίτερα σημαντικές, αποδίδοντας αυτό βέβαια στο «χλιαρό» στόρι και στους χαρακτήρες που μέχρι τώρα δεν έδωσαν «χώρο» στους ηθοποιούς να αποδώσουν. Ηθοποιοί που σίγουρα – πολλοί από αυτούς – δεν έχουν να αποδείξουν κάτι, αλλά όταν τους έχουμε δει σε άλλες συμμετοχές τους να είναι εξαιρετικοί, κάτι λάθος πηγαίνει αν δεν είναι κι εδώ.

Η Δανάη Μιχαλάκη έγινε γνωστή από τη συμμετοχή της στις «Άγριες Μέλισσες». Είμαι βέβαια από αυτούς, τους λίγους, που δεν είδαν την σειρά εκείνη κι οπότε δεν είχε τύχει να τη δω ξανά να παίζει. Στην «Παραλία», μία σειρά εποχής και πάλι, κάνει την Υπατία, την κόρη του Αλέξανδρου Λογοθέτη και της Γιούλικα Σκαφιδά. Ο Δημήτρης Κίτσος κάνει τον αδερφό της. Ένα σύνολο ηθοποιών που εκτός από πολύ αγαπημένοι, είναι και αξιόλογοι στις δουλειές που έχουν επιλέξει. Την οικογένεια, συμπληρώνει η γιαγιά, Μπέτυ Λιβανού και ο Δημητρός. Δύο σημεία που συζητήθηκαν πολύ στο πρώτο επεισόδιο, είναι αρχικά η συνύπαρξη Λογοθέτη – Σκαφιδά για τρίτη φορά ως ζευγάρι και μάλιστα με φόντο ξανά την Κρήτη μιας άλλης εποχής (μετά το «Νησί» και το «Μια νύχτα του Αυγούστου»), αφήνοντας καλά σχόλια και ένα δεύτερο, η διανομή ρόλων μητέρας και κόρης σε δύο ηθοποιούς που θα μπορούσαν, πιο εύκολα, να κάνουν τις αδερφές, σύμφωνα με τα σχόλια.

Ενδεχομένως λοιπόν, επειδή μιλάμε για ένα πρώτο επεισόδιο και μάλιστα μιας σειράς που θα προβάλλεται καθημερινά, η «βιασύνη» να γίνουν κάποια πράγματα γρήγορα να μην υπάρχει, όπως ας πούμε ο ερμηνευτικός εντυπωσιασμός ή οι χαρακτήρες που από την αρχή πρέπει να κερδίσουν εντυπώσεις. Καταλαβαίνω απόλυτα πως υπάρχει ο χρόνος για να κερδίσει το κοινό της η σειρά, όταν μάλιστα υπάρχουν δεκάδες παραδείγματα σειρών που ξεκίνησαν χλιαρά και εξελίχθηκαν σε μεγάλες επιτυχίες, όπως έχουμε δει να συμβαίνει και το αντίθετο.

Όμως, δεν υπάρχει εξήγηση να μην καταφέρνεις από το πρώτο επεισόδιο να εγείρεις τα συναισθήματα των τηλεθεατών. Από την πρόταση γάμου δύο νέων, μέχρι την κακοποιητική συμπεριφορά μίας γυναίκας, την συνάντηση πατέρα με κόρη μετά από καιρό και την δολοφονία τελικά ενός κοριτσιού, δεν επιτρέπεται να μην σε νοιάζει να  «κερδίσεις» το συναίσθημα. Ακόμα και η κορύφωση δηλαδή, που ήταν το έγκλημα της Ρηνιώς, πέρασε τόσο γρήγορα που έμοιαζε σαν να μην έγινε. Ευτυχώς που στον ρόλο του θύματος ήταν τουλάχιστον η Μπούκλη που είναι σπουδαία ηθοποιός και το έσωσε κάπως με τον φόβο στα μάτια της.

Μία ακόμα περίπτωση που θα σταθώ και νομίζω, θα δούμε εξέλιξη στα επόμενα επεισόδια, είναι αυτή του Γράντου, που ο εξαιρετικός Νικόλας Παπαγιάννης καταφέρνει από το πρώτο επεισόδιο να γίνει ο μισητός ρόλος της σειράς, εύκολα και ικανά.

Στα συν της σειράς, η συμμετοχή του Δημήτρη Μοθωναίου που δεν βλέπουμε συχνά στην τηλεόραση και η επιστροφή του Κώστα Νικούλη μετά τον «Σασμό».

Στη «σούμα» λοιπόν, η «Παραλία» ξεκίνησε κάπως αμήχανα προσπαθώντας να αποδώσει μία εποχή χωρίς να προσπαθήσει πολύ γι’ αυτό. Μάλιστα, σε μία εποχή που οι τηλεθεατές έχουν πια εκπαιδευτεί σε σειρές εποχής (γεμάτη η τηλεόραση από αυτές πια) και έχουν απαιτήσεις, θα πρέπει να μπορεί η πλοκή και η απόδοση της να γίνεται όσο πιο πιστά μπορεί. Από την άλλη, έχει πολλά συστατικά καλής σειράς που θα μπορέσει να έχει το δικό της κοινό, αρκεί αυτή την εβδομάδα που «παίζει» μόνη της να καταφέρει να το κρατήσει, αλλιώς από εβδομάδα που μεγαλώνει ο ανταγωνισμός προβλέπω η ΕΡΤ να χάνει το στοίχημα της «Παραλίας» της. Μη ξεχνάμε βέβαια, πως υπάρχουν  και χαρακτήρες που θα μπουν στα επόμενα επεισόδια, όπως αυτός του αστυνόμου Καραχάλιου που θα υποδυθεί ο Μάκης Παπαδημητρίου και μια πλοκή που ξεκινάει μετά την δολοφονία της Ρηνιώς.

Κατά τ’ αλλα μας αρέσει πολύ που η ΕΡΤ μπήκε για τα καλά στο παιχνίδι του ανταγωνισμού με μοναδικό νικητή τον τηλεθεατή που έχει πια πολλές καλές επιλογές. Η «Παραλία» της, έχει σίγουρα ένα ενδιαφέρον στόρι, καλούς ηθοποιούς, συντελεστές και ελπίζω στα επόμενα επεισόδια να καταφέρει να μας κερδίσει.

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα