Μπορεί ένα βίντεο κλαμπ της Νέας Υόρκης να ξεκινήσει μια επανάσταση;

Παρά την κυριαρχία των πλατφορμών streaming, το VHS, το DVD και το Blu-ray γνωρίζουν μια αναβίωση, παρόμοια με αυτή των βινυλίων

Parallaxi
μπορεί-ένα-βίντεο-κλαμπ-της-νέας-υόρκη-1309418
Parallaxi

Έρχονται, δύο και τρεις κάθε φορά, πνευματικοί αναζητητές σε έναν ναό που θεωρούνταν εδώ και πολύ καιρό χαμένος: το βιντεοκλάμπ. Μερικοί από αυτούς τους “ακόλουθους” νιώθουν μια νοσταλγία για τις ημέρες του BlockBuster και των θρυλικών κινηματογραφικών σημείων της Νέας Υόρκης, όπως το Kim’s Video. Άλλοι είναι τόσο νέοι, που τα Blu-ray, τα DVD και οι κασέτες VHS είναι για αυτούς κάτι το καινούριο και όχι μια ανάμνηση.

Όπως και να ´χει, βρίσκονται εδώ- σε ένα μικρό, φρεσκοβαμμένο κατάστημα στο Μπρούκλιν, για να αγοράσουν ταινίες που μπορείς να τις κρατήσεις στο χέρι, να τις βάλεις στο ράφι και να τις δεις όποτε θέλεις- αδιαφορώντας για τους ισχυρούς αλλά άστατους “θεούς” της νέας εποχής, όπως το Netflix, το Hulu και το Prime.

Ακριβώς στην ώρα για το Πάσχα, το φυσικό βιντεοκλάμπ έχει αναστηθεί. Αυτόν τον μήνα, το Night Owl Video στο Γουίλιασμπεργκ έγινε το πρώτο νέο φυσικό βιντεοκλάμπ στην Νέα Υόρκη μετά από πολύ καιρό. Το προκλητικό του σύνθημα είναι: “Θάνατος στους streamers! Φυσικά μέσα για πάντα!”

“Εδώ και χρόνια στενοχωριόμουν που δεν υπήρχε πια ένα τέτοιο μέρος”, δήλωσε ο Άαρον Χάπελ, που ίδρυσε το Night Owl μαζί με τη φίλη του, Τζες Μιλς. “Παλιά λάτρευα να πηγαίνω στο Kim’s Video και στο Videology και όλα τα συναφή. Νιώθω ακόμα έντονη νοσταλγία και πισετύω ότι έχει μεγάλη αξία να υπάρχει ένας χώρος όπου μπορείς να περιηγηθείς στα ράφια και να ανακαλύψεις ταινἰες.”

Η συλλογή ενοικίασης του Kim’s επαναλειτούργησε το 2022 ως έκθεμα στον κινηματογράφο Alamo Drafthouse στο κάτω Μανχάταν. Ορισμένα καταστήματα Barnes και Noble στην Νέα Υόρκη εξακολουθούν, επίσης, να πουλάνε Blu-ray και DVD. Ωστόσο, με βάση όσα γνωρίζουν ο Χάμελ και η Μίλς, το Night Owl είναι  η μόνη αυτόνομη βιντεομπουτίκ στην Νέα Υόρκη.

Μέρος της γοητείας της αναβίωσης του βίντεοκλάμπ, όπως αναφέρει και η Μἴλς, είναι η ίδια η κοινότητα. Η ίδια και Χάμελ γνωρίστηκαν ενώ δούλευαν στην ανεξάρτητη κινηματογραφική εταιρία Troma.

“Λατρεύω να βλέπω κάποιον να πιάνει ένα κουτί και έναν άλλο πελάτη να λέει: “Α, αυτή είναι πολύ καλή ταινία!” είπε η Μἰλς. “Εμπνέει τον κόσμο να δει κατι που ίσως να μην επέλεγε από μόνος του. Οι πλατφόρμες streaming σου σερβίρουν έναν αλγόριθμο να δεις- δεν σου κάνουν πραγματικές προτάσεις. Αλλά αν βάλεις είκοσι σινεφίλ στο ίδιο δωμάτιο, η γνώση ανθίζει.”

Αυτό το επιχείρημα μπορεί να βρει ευήκοον κοινό στο Γουίλιαμςσμπεργκ. Το Night Owl, βρίσκεται στην Grand Street, ακριβώς δίπλα από ένα κατάστημα με επιτραπέζια παιχνίδια και κοντά σε μαγαζία με κόμικς, δίσκους και άλλα “στέκια” των geeks.

“Τέλειο!” είπε μια νεαρή γυναίκα καθώς έμπαινε στο Night Owl ένα πρόσφατο απόγευμα Πέμπτης. Την ίδια στιγμή, ένας νεαρός έφευγε χωρίς να αγοράσει κάτι, μουρμουρίζοντας στον φίλο του: “Καλή φάση, καλή φάση”.

Παρά τη φήμη της ως πόλη των σινεφίλ, η Νέα Υόρκη, δεν έχει μείνει ανεπηρέαστη από τις οικονομικές τάσεις που έκλεισαν τα βιντεοκλάμπ σε ΗΠΑ, Βρετανία και άλλες χώρες. Οι πλατφόρμες streaming οι υπηρεσίες on demand υποσκάπτουν σταθερά τα φυσικά μέσα εδώ και χρόνια, και σύμφωνα με τα στοιχεία της βιμηχανίας και ρεπορτάζ του Variety, πέρσι οι πωλήσεις φυσικών βίντεο στις ΗΠΑ έπεσαν κάτω από το 1 δισεκατομμύριο δολάρια για πρώτη φορά από το 2014. Όλο και λιγότεροι Αμερικανοί έχουν πλέον συσκευή αποκλειστικά για DVD ή Blu-ray, αν και κάποιες κονσόλες παιχνιδιών μπορούν επίσης να παίξουν δίσκους ταινιών.

Κι όμως, τα φυσικά έχουν γνωρίσει μια μικρή αναγέννηση τα τελευταία χρόνια. Ορισμένοι λάτρεις του κινηματογράφου επιστρέφουν σε φυσικές μορφές όπως το Blu-ray – τον διάδοχο υψηλότερης ανάλυσης του DVD- και το 4Κ Blu-ray, mια ακόμα πιο υψηλής ευκρίνειας μορφή που θεωρείται το “τελικό φορμάτ” του home cinema.

Είναι απίθανο τα φυσικά μεσαία ξαναφτάσουν ποτέ τα ύψη της εποχής του VHS και του DVD, όμως οι ενθουσιώδεις υποστηρικτές τους ελπίζουν ότι μπορεί να γνωρίσουν μια απρόσμενη δεύτερη ζωή, όπως συνέβη με του δίσκους βινυλίου από τα τέλη της δεαετίας του 2000. Το 2022, πουλήθηκαν περισσότεροι δίσκοι βινυλίου απ´ότι CD, σύμφωνα με στοιχεία εμπορικού φορέα της μουσικής βιομηχανίας.

Ο Χάμελ είχε παλιότερα δική του δισκογραφική. “Αισθάνομαι ότι οι ταινίες σε φυσικά μέσα βρίσκονται εκεί που ήταν το βινύλιο πριν 15 ή 20 χρόνια”, είπε. Αν και το τοπίο είναι δύσκολο, ένα βιντεοκλάμπ – ή σε κάποιες περιπτώσεις, μη κερδοσκοπικές βιντεοθήκες- έχουν ανοίξει τα τελευταία χρόνια στην Νέα Ορλεάνη, το Κάλγκαρι, τη Βαλτιμόρη και το Γουέστερν της Μασαχουσέτης, ενώ εξειδικευμένοι λιανέμποροι όπως τα Atomic Movie Store, Orbit DVD, DiabolikDVD και Grindhouse Video φαίνεται να έχουν σταθερή online δραστηριότητα.

Πέντε ή έξι πελάτες περιεργάζονταν την επιλογή του Night Owl από Blu-ray, 4K Blu-ray, DVD, κασέτες VHS και Laserdisc, ενώ γύρω από το μαγαζί, συνδεδεμένς τηλεοράσεις έπαιζαν την ταινία Ed Wood (1994) του Τιμ Μπάρτον, από Laserdisc player. Μια σκελετωμένη φιγούρα σε φυσικό μέγεθος καθόταν σε μια πολυθρόνα κόντα στην είσοδο.

Το Night Owl πουλάει καινούργιες και μεταχειρισμένες ταινίες από σινεφιλικές Blu-ray εταιρείες όπως οι Criterion, Radiance, Severin, Vinegar Syndrome, Kino Lorber, 88 Films και Umbrella, καθώς και βιβλία σχετιζόμενα με τον κινηματογράφο, αφίσες και σάουντρακ σε βινύλιο. Προς το παρόν, το κατάστημα προσφέρει μόνο πωλήσεις, αν και ο Χάμελ και η Μιλς σκέφτονται να προσθέσουν και ενοικιάσεις στο μέλλον.

Η αγορά συλλεκτικών ταινιών σε φυσική μορφή σε τιμές λιανικής δεν είναι φθηνή – τα περισσότερα καινούργια Blu-ray στο Night Owl κοστίζουν από $20 έως $40 – αλλά οι πελάτες φαίνονταν πρόθυμοι να εξετάσουν την πρόταση αξίας των φυσικών μέσων. Περίπου 550 άτομα παρευρέθηκαν στο soft launch του καταστήματος, σύμφωνα με την εκτίμηση της Μιλς: “Ζέστανε τη μικρή γκοθ καρδιά μου”, είπε. Εκείνη και ο Χάμελ αναγκάστηκαν να παραγγείλουν ξανά αποθέματα λόγω της αυξημένης ζήτησης.

Η Μπέιλι Μπλέικ (22), η Άβα Σαράχι (23) και η Λία Καλίξτο (22) ήρθαν στο Night Owl από το Μπρονξ και το Ουάσινγκτον Χάιτς, αφού έμαθαν για το μαγαζί μέσω Instagram. Οι τρεις ήταν πρόσφατες απόφοιτες του κολεγίου και είχαν σπουδάσει κινηματογράφο στο Sarah Lawrence.

“Δεν έχω πολλά DVD ή κάτι τέτοιο σε φυσική μορφή”, είπε η Σαράχι. “Αυτό θα είναι η πρώτη μου επαφή με αυτόν τον κόσμο. Δεν θέλω να πληρώνω τόσο πολλά για τόσες υπηρεσίες streaming όταν μπορώ απλώς να έχω κάτι, καταλαβαίνεις;”

Η Σαράχι αγόρασε μια ταινία του Τζον Γουότερς που περιλάμβανε μια διαδραστική λειτουργία με… ξυστό και οσμή! Η Μπλέικ πήρε το σάουντρακ σε βινύλιο από την ταινία The Color of Money, ενώ η Καλίξτο κοιτούσε το Blood In Blood Out, ένα έπος εγκλήματος των Τσίκανο που αγαπούσε από την παιδική της ηλικία.

Μέρος της έλξης των φυσικών μέσων για τους φίλους του κινηματογράφου, όπως είπαν οι τρεις φίλες, είναι η δυσκολία να βρεις πολλές αγαπημένες ή σημαντικές ταινίες στις πλατφόρμες streaming.

Η Μιλς συμφώνησε με αυτό και πρόσθεσε ότι οι πλατφόρμες streaming έχουν γίνει όλο και πιο ακριβές, περιέχουν ενοχλητικές διαφημίσεις και προωθούν επιθετικά το δικό τους πρωτότυπο περιεχόμενο αντί να επιμελούνται κινηματογραφικούς “θησαυρούς”.

Ο Χάμελ πήρε τον λόγο: “Όταν αγοράζεις κάτι ψηφιακά, δεν αγοράζεις πραγματικά την ταινία”, είπε. “Αγοράζεις μια άδεια για να τη δεις, την οποία μπορούν να ανακαλέσουν ανά πάσα στιγμή. Αλλά όταν αγοράζεις κάτι σε Blu-ray, το έχεις για πάντα”.

Πηγή: Guardian

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα