Τηλεόραση

Οι ελληνικές τηλεοπτικές σειρές της χρονιάς που… αδικήθηκαν

Ήταν μία τηλεοπτική χρονιά που μας καθήλωσε. Ποιες σειρές όμως, ενώ άξιζαν, δεν είχαν την πορεία που έπρεπε;

Γιώργος Σταυρακίδης
οι-ελληνικές-τηλεοπτικές-σειρές-της-χ-1095039
Γιώργος Σταυρακίδης

Η χρονιά που φεύγει, θα μπορούσε άνετα να χαρακτηριστεί ως μία από τις καλύτερες τηλεοπτικές, με σειρές μυθοπλασίας που κράτησαν το κοινό πιστό στις ιστορίες τους και με μεγάλες τηλεθεάσεις που χρόνια είχε να δει η ελληνική τηλεόραση.

Για το καλό των τηλεθεατών, όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί πόνταραν φέτος στις προσεγμένες παραγωγές – κάτι που ξεκίνησε από πέρυσι αλλά γιγαντώθηκε τη νέα σεζόν – προσφέροντας εξαιρετικές δουλειές, πολλές φορές δυστυχώς μάλιστα, με ώρες προβολών που συμπίπταν η μία με την άλλη, προσπαθώντας το κοινό να επιλέξει αυτά που περισσότερο αγαπά.

Μοιραία λοιπόν, κυρίως λόγω κακού χειρισμού των καναλιών, κάποιες σειρές δεν “περπάτησαν” έτσι όπως τους άξιζαν, παρά την αποθεωτική έναρξη τους. Τι έφταιξε για την κάθε μία, πώς το χειρίστηκαν οι σταθμοί, πώς το αντιμετώπισαν οι συντελεστές είναι ιστορίες που θα μάθουμε παρακάτω. Γιατί η χρονιά που φεύγει, δεν είχε μόνο επιτυχίες…

ΟΙ ΠΑΝΘΕΟΙ

Η νέα εκδοχή της θρυλικής σειράς που πρώτη φορά μεταφέρθηκε στη μικρή οθόνη κατά την περίοδο 1977-1979, βασισμένη σε τριλογία του βραβευμένου συγγραφέα και ακαδημαϊκού Τάσου Αθανασιάδη, δεν έτυχε δυστυχώς της ίδιας αποδοχής από το κοινό του 2023 στον ΣΚΑΙ.

Οι περιπέτειες των «Πανθέων», μιας μεγαλοαστικής οικογένειας, κατά τα πρώτα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, θα παραμείνει όπως φαίνεται σημείο αναφοράς της ελληνικής τηλεόρασης για την πρώτη της εκδοχή που είχε προβληθεί πριν 47 χρόνια, παρά για τη νέα, όσο προσεγμένη κι αν ήταν, με σπουδαίους ηθοποιούς και όλα τα συστατικά για επιτυχία.

Ένας βασικός λόγος που δεν «περπάτησε» η σειρά, είναι η προβολή της σε ένα τηλεοπτικό κανάλι που δεν έχει συνηθίσει τους τηλεθεατές του σε σειρές μυθοπλασίας. Μπορεί κατά καιρούς, σποραδικά κυρίως, να έχει συμπεριλάβει στο πρόγραμμα του σειρές, ωστόσο το προφίλ του σταθμού που στηρίζεται σε ριάλιτι προγράμματα – κυρίως τα προηγούμενα χρόνια – έχει περάσει στη συνείδηση του κοινού και δύσκολα να το αλλάξει αυτό από τη μία μέρα στην άλλη. Δυστυχώς λοιπόν, σε αυτό το «πείραμα» του σταθμού, θύμα του βρέθηκε να είναι ένα σπουδαίο κείμενο, κάποιοι σπουδαίοι ηθοποιοί και ένα όραμα που έπεσε στα… βράχια ως σαπιοκάραβο ενός τηλεοπτικού ωκεανού που αυτή τη χρονιά είχε πολλές επιλογές κάθε λογής για το σαστισμένο κοινό, που από τη μία προσπαθούσε να βρει τι του αρέσει και από την άλλη χρόνο και τρόπο για να δει όσα θέλει.

Πρωταγωνιστούν: Κάτια Δανδουλάκη (Χρυσοστόμη Πανθέου), Αιμίλιος Χειλάκης (Ανδρέας Πανθέος), Μελία Κράιλινγκ (Μάρμω Πανθέου), Μιχάλης Σαράντης (Κίτσος Γαλάτης), Νίκος Χατζόπουλος (Ισίδωρος Πανθέος), Θανάσης Κουρλαμπάς (Φάνης Πανθέος), Μαρία Καλλιμάνη (Δέσποινα Γαλάτη), Πηνελόπη Πιτσούλη (Ιλαρία), Κόρα Καρβούνη (Νίνα Αυγουστάκη), Σπύρος Σταμούλης (Στάθης Μονογιός), Μιχάλης Συριόπουλος (Γιάννης Μαρμάρης), Έλενα Τοπαλίδου (Δασκάλα), Αθηνά Μαξίμου (Μερόπη Μονογιού), Κώστας Φιλλίπογλου (Ιορδάνης Βαλλίδης), Παντελής Δεντάκης (Λουκάς Αυγουστάκης), Σμαράγδα Αδαμοπούλου (Ματούλα Γκανά), Χριστίνα Αλεξανιάν (Βέτα Πανθέου), Ελένη Καρακάση (Σεβαστή), Αλέξανδρος Μούκανος (Χρυσίνας), Ιζαμπέλλα Μπαλτσαβιά (Πέλλα Γκανά), Βίκυ Διαμαντοπούλου (Θάλεια Μονογιού), Κωνσταντίνος Γαβαλάς (Τέλης Βαλέριος), Κώστας Κονταράτος (Παναγής), Εύα Σιμάτου (Σοφία Στρατηγού), Αρετή Τίλη (Αλέκα Βαλλίδη), Ιφιγένεια Καραμήτρου (Λιάνα Πανθέου), Γιάννης Κατσιμίχας (Θωμάς Πανθέος), Θανάσης Ισιδώρου (Στέφανος Χρυσίνας), Κωνσταντίνος Ελματζίογλου (Ηλίας Γαζής), Γιάννης Ίτσιος (Δημήτρης), Βάλλια Παπαδάκη (Ουρανία), Στο ρόλο του Βλάση Πανθέου, ο Γιώργος Κωνσταντίνου

Συντελεστές: Σενάριο: Γιάννα Κανελλοπούλου, Άγγελος Χασάπογλου | Σύμβουλος Σεναρίου: Σπηλιόπουλος Χ.Β. | Σκηνοθεσία: Σπύρος Μιχαλόπουλος

ΤΡΙΤΟΣ ΟΡΟΦΟΣ

Αδιόρθωτη ΕΡΤ! Αυτό θέλω να πω αρχικά για να βάζουμε και τα πράγματα στη θέση τους. Κι αυτό, επειδή εδώ έχουμε μία σειρά που με το σωστό μάρκετιγκ αλλού, θα έσκιζε αυτή τη χρονιά και σίγουρα θα μπορούσε να πάει και επόμενη σεζόν και να γίνει σημείο αναφοράς. Γιατί όταν έχεις δύο χαρισματικούς ηθοποιούς που στη συνείδηση του κοινού έχουν μείνει μέσα από σπουδαίες στιγμές τους (με «φρέσκια» αυτή της Λυδίας Φωτοπούλου στην «Τούρτα της μαμάς» που άφησε εποχή), έχεις έναν θρυλικό Βασίλη Νεμέα στο σενάριο και τη σκηνοθεσία, έχεις μία συμφωνία που βάσει αυτής έχει φτιαχτεί ολόκληρο το concept, έχεις έναν καλό λόγο να δίνεις σταθερά κάθε μέρα ραντεβού με τους τηλεθεατές σου σε μία prime time ώρα που σε άλλη περίπτωση θα «ψαχνόσουν», κι εσύ τι κάνεις; Καταστρέφεις το concept των 15λεπτων αυτοτελών επεισοδίων που έχουν γυριστεί, έχουν συμφωνηθεί και έχουν μονταριστεί, ρίχνοντας τη σειρά στον «λάκο με τα λιοντάρια» του ανταγωνισμού χωρίς να της δώσεις την ευκαιρία πρώτα να τη μάθει ο κόσμος και μάλιστα, επειδή θες να γεμίσεις τον τηλεοπτικό σου χώρο, προβάλεις διπλά επεισόδια, καταφέρνοντας απλά τα συμφωνημένα 60 επεισόδια να τα τελειώσεις στο «τσακ πατ» και να μείνεις μετέωρη με μία σειρά που έγινε ανάμνηση πριν καλά καλά γίνει γνωστή.

Δικαιολογημένη η αντίδραση του Αντώνη Καφετζόπουλου για την διοίκηση της ΕΡΤ, δικαιολογημένος και ο θυμός του Βασίλη Νεμέα εξήγησε πρόσφατα: «Είχαν και τις 60 ιστορίες από μέσα Ιουνίου γυρισμένες, τις είχαν δει, είχαν αποφανθεί ότι τους φτιάχνουν την διάθεση, αυτό έλεγαν στα τρέιλερ όλο το καλοκαίρι, ότι ανταποκρίθηκαν και με το παραπάνω στην αρχική ιδέα μας έλεγαν. Αν λοιπόν οι ιστορίες δεν μπόρεσαν να πάρουν μεγαλύτερα νούμερα, το πρόβλημα δεν είναι μόνο του τρίτου όροφου… Είναι γενικότερα της πολυκατοικίας της ΕΡΤ. Ο τρίτος όροφος συμφωνήθηκε με την ΕΡΤ να είναι 15λεπτες ιστορίες, μία την ημέρα, 60 τον αριθμό, για την τρίτη ηλικία, εξ ου και ο τίτλος! Ήταν επίσης προγραμματισμένες, αυτές οι μικρές καθημερινές ιστορίες των δύο συνταξιούχων, να παίζουν πριν τις ειδήσεις, να λένε μία καλησπέρα χαρούμενη δηλαδή στους θεατές. Αυτή ήταν η ιδέα. Οι ειδήσεις καταργήθηκαν από τις 9 και οι μικρές ιστορίες, βρέθηκαν ξαφνικά να παριστάνουν την σειρά ενώ δεν ήταν, την ώρα που βγαίνουν όλα τα θηρία των καναλιών να κυνηγήσουν…Σειρές 2 και 3ων χρόνων με το κοινό τους από τα μπετά!! Τέτοιες κανονικές σειρές λοιπόν και ειδικότερα κωμωδίες, ξέρουμε να κάνουμε και πολύ επιτυχημένες και βραβευμένες από το κοινό μάλιστα τόσα χρόνια. Φτάνει να μας το έλεγαν από την αρχή. Με το βαρύ βιογραφικό μας πήγαμε στην ΕΡΤ και όχι με κονέ».

ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΩΤΙΑ

Πώς είναι μία σειρά που ξεκινάει με τις καλύτερες προϋποθέσεις και τελικά χάνεται στο πέρασμα της σεζόν; Κάπως έτσι μπορούμε να μιλήσουμε για το «Μετά τη φωτιά» σε σκηνοθεσία του επιλεκτικού Γρηγόρη Καραντινάκη (“Η χορωδία του Χαρίτωνα”, “Σμύρνη μου αγαπημένη”) και διασκευή του γαλλικού σεναρίου από την Ρένα Ρίγγα σε μία δουλειά που είχε όλα τα φόντα να είναι στις πιο δημοφιλείς της χρονιάς. Ωστόσο, ενώ ξεκίνησε πολύ καλά με το twitter μάλιστα να το αποθεώνει, λίγο κάτι αλλαγές ώρας, λίγο το σενάριο που στάθηκε σε κάτι τηλεοπτικά κλισέ τελικά, έχασε τη δυναμική της γρήγορα.

Όπως και να έχει πάντως, οι πολύ καλές του ερμηνείες, τα ωραία πλάνα, οι προσεγμένοι διάλογοι του δίνουν ακόμα λόγους για να κάτσει κάποιος στον καναπέ του να το δει.

Η Ντόρα Μακρυγιάννη, η Άλκηστις Ζιρώ και η Ελπίδα Νικολάου πρωταγωνιστούν ως τρεις γυναίκες του σήμερα με διαφορετικές ιδιοσυγκρασίες και τρόπους ζωής, όμως ενωμένες λόγω της κοινής τους έμφυλης εμπειρίας εντός ενός κοινωνικού πλαισίου που είναι φαινομενικά εκσυγχρονισμένο και ταυτόχρονα βαθιά καταπιεστικό. Οι ζωές τους αλλάζουν ριζικά ένα βράδυ που θα παραβρεθούν στον ίδιο χώρο με αφορμή μία μεγάλη εκδήλωση που καταλήγει εφιαλτική. Ο Λευτέρης Ελευθερίου κάνει την έκπληξη με την ερμηνεία του, ο Γιάννης Καράμπαμπας δείχνει πόσο καλός είναι ακόμα μία φορά και ο Ανδρέας Κωνσταντίνου – ατού της σειράς – δίνει άλλο βάρος στην παραγωγή.

ΕΡΩΤΑΣ ΦΥΓΑΣ

Η δραματική σειρά εποχής του OPEN, σε σκηνοθεσία του Βασίλη Τσελεμέγκου σε συνεργασία με τον Παναγιώτη Πορτοκαλάκη, διασκευή σεναρίου της Ρένας Ρίγγα και επιμέλεια σεναρίου του Δημήτρη Αποστόλου, με ένα μοναδικό καστ πρωταγωνιστών να δίνει ζωή και διάσταση σε χαρακτήρες που παλεύουν με διαχρονικά κοινωνικά στερεότυπα και βιώνουν πάθη, συγκρούσεις, προδοσίες, προκαλώντας το δίκαιο, κράτησε δύο σεζόν και, όπως ακούγεται, κόβεται από το κανάλι λόγω αδυναμίας να καλύψει το μπάτζετ της σειράς.

Κι αν αυτό από μόνο του δεν είναι άδικο, τότε τι;

Ο «Έρωτας Φυγάς» αρχικά, είναι η μοναδική σειρά του καναλιού, μετά τον πρώτο κύκλο του «Κόκκινου Ποταμιού» που κάνει τηλεθεάσεις πολύ πάνω από το συνολικό μέσο όρο του καναλιού και αν αναλογιστούμε πως μία σειρά – μόνη της σε ένα αλλοπρόσαλλο πρόγραμμα – καταφέρνει καθημερινά να κρατάει τους τηλεθεατές σταθερά στην ώρα προβολής της, σκεφτείτε τι θα μπορούσε να έχει κάνει αν ήταν σε ένα άλλο τηλεοπτικό σταθμό.

Γνώριμη, νοσταλγική, που μιλάει για ένα μυθιστοριογραφικό έρωτα απ’ αυτούς που αξίζει κανείς να τους ζει και αν δεν τολμά, αξίζει τουλάχιστον να τους δει. Ο έρωτας του Μάρκου, ενός μηχανικού αυτοκινήτων και της Αλεξάνδρας, μιας ράφτρας, που αρχίζει στην Αθήνα το 1955 με τις πιο απλές, καθημερινές και ευοίωνες προοπτικές, φτάνει να γίνει η αιτία μιας τεράστιας αντιπαράθεσης κάπου στη Μεσσηνία, σε αγροτική περιοχή με μεγάλα τσιφλίκια. Όλη η περιοχή συγκλονίζεται από τον πόλεμο που ξεσπάει εξαιτίας αυτού του έρωτα.

ΨΥΧΟΚΟΡΕΣ

Εδώ έχουμε μία ιδιαίτερη περίπτωση χειρισμού από το κανάλι του Ant1, καθώς πρόκειται για μία παραγωγή που φτιάχτηκε αρχικά για να παίξει αυτή τη σεζόν στο συνδρομητικό κανάλι του σταθμού και, ποιος ξέρει, αργότερα στην ελεύθερη συχνότητα του.

Ωστόσο, τα λίγα επεισόδια «δόλωμα» που αποφάσισε ο σταθμός να παίξει στο ελεύθερο κανάλι του ο Ant1 «σάρωσαν» μιλώντας όλοι για τη σειρά της χρονιάς ΑΝ έπαιζε χωρίς συνδρομή. Όπως και να έχει, πιστεύω πως το δόλωμα λειτούργησε και πολλοί ήταν αυτοί που αναζήτησαν τρόπους – επί πληρωμή ή… παράνομα – να δουν τη συνέχεια της σπουδαίας ιστορίας της Μαρίκας, της Βασιλικής, της Φρόσως και της Δεσποινιώς που έγραψε η Πέννυ Φυλακτάκη και ο Βαγγέλης Νάσης και σκηνοθέτησε ο Μιχάλης Χαραλαμπίδης.

Δεκαετία του ’50. Οι τέσσερις αδελφές Πολύζου εγκαταλείπουν τον τόπο τους, κυνηγώντας το όνειρο μιας καλύτερης ζωής. Μέσα στα αρχοντικά της αριστοκρατίας και της αστικής ζωής, θα έρθουν αντιμέτωπες με τον έρωτα, τον κίνδυνο, τις ίντριγκες και τα μυστικά, που θα τις απομακρύνουν όλο και πιο πολύ από την τελευταία επιθυμία της μητέρας τους, να μείνουν για πάντα ενωμένες. Βαδίζοντας σε άγνωστα και επικίνδυνα μονοπάτια, τα τέσσερα κορίτσια θα παλέψουν να ανταμώσουν ξανά. Όμως, πόσο εύκολο θα είναι κάτι τέτοιο στην Αθήνα του ’50, χωρίς πρόσβαση σε τηλέφωνο, χωρίς να ξέρουν γράμματα, με χειρότερο εχθρό τις κυρίες του σπιτιού και με τον φόβο ότι πίσω από κάθε αντρικό χαμόγελο κρύβεται ο χαμός τους;

Κι ενώ ο πρώτος κύκλος τελείωσε στο Ant+ πολλοί είναι εκείνοι που ανυπομονούν να δουν τη συνέχεια από τα 4 επεισόδια που παίχτηκαν «ελεύθερα». Σίγουρα πρόκειται για μία από τις σειρές που αφήνουν το δικό τους στίγμα στη χρονιά και θα μας απασχολήσουν ιδιαίτερα και το 2024 με πολλούς τρόπους. Συμπεριλαμβάνεται σε αυτή τη λίστα μόνο και μόνο γιατί, είμαστε σίγουροι, πως αν έπαιζε από την  αρχή φέτος στο ελεύθερο κανάλι του Ant1, θα ήταν απόλυτα η επιτυχία της χρονιάς!

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα