Μια έκθεση στη μνήμη της Χρύσας Νικολέρη στη μπιενάλε

THE NEXT SAFE PLACE.

Parallaxi
μια-έκθεση-στη-μνήμη-της-χρύσας-νικολέ-235433
Parallaxi

Στο παράλληλο πρόγραμμα εκδηλώσεων της 6ης Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, υπό τον τίτλο ΧΡΥΣΑ ΝΙΚΟΛΕΡΗ: THE NEXT SAFE PLACE, θα φιλοξενηθεί στην μνήμη της Χρύσας Νικολέρη η έκθεση της σπουδαίας φωτογράφου από την Θεσσαλονίκη.

Το σπίτι είναι ένας πραγµατικός τόπος. Ίσως όµως και όχι. Υπάρχει σαν αναγκαιότητα αλλά και σαν επιθυµία. Σαν ψευδαίσθηση και σαν καταναγκασµός. Την οπτική αλλάζει η πραγµατικότητα σε συνδυασµό µε το φαντασιακό του καθενός, η επιθυµία µας να διαµορφώσουµε µια σχέση µε την πραγµατικότητα ή να την καταργήσουµε. Η αναζήτηση του ασφαλούς σηµείου συνδέεται συχνά µε τη µετατόπιση και η µετατόπιση, πολλές φορές, αποδεικνύεται αυταπάτη. Στο σπίτι αναζητούµε την ασφάλεια. ∆εν είναι όµως βέβαιο ότι η ασφάλεια εξασφαλίζεται µέσα στους τοίχους του. Η αναζήτησή της, µπορεί να καθορίσει ολόκληρη τη διαδροµή κατά τη διάρκεια της οποίας, σπίτι, δηλαδή ένα ασφαλές πλαίσιο, µπορεί να γίνει ένα δέντρο, ένα κύµα, ένας ήχος. Σπίτι µπορεί να γίνει ο εαυτός µας. Για µας ή για κάποιους άλλους.

Στην συγκεκριμένη έκθεση η Χρύσα Νικολέρη επιχείρησε µια αφήγηση της διαδροµής της, µε αφετηρία την εσωτερική κατάσταση της απόλυτης συνοχής (το πρώτο σπίτι είναι ο εσωτερικός µας κόσµος) που ωστόσο διακόπτεται. Η καλλιτέχνης, σε αναζήτηση του ιδανικού τόπου, περιηγήθηκε µετακινούµενη από πρωτεύουσες του δυτικού κόσµου και πολυπληθή σηµεία, σε έρηµες πλατείες και αχανείς εκτάσεις της Αφρικής και της Λατινικής Αµερικής. Η φύση γίνεται ο απόλυτος σταθµός, το πιο οικείο περιβάλλον, ωσότου καταλήξει πίσω, στην πατρική εστία, την οποία αναγνωρίζει ως ειλικρινές πλαίσιο αναφοράς. Λήψεις που καθορίζονται από τη µεταβλητή ταχύτητα του βλέµµατος και το βηµατισµό του ανθρώπου που αναζητά κείνο το σηµείο που του είναι γνώριµο από παλιά.

Επιµέλεια: Dr. Ζωή Χατζησταύρου

*30 Σεπτεμβρίου – 12 Νοεμβρίου 2017. ΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ, Κολοκοτρώνη 21, Σταυρούπολη. Μέρες & ώρες λειτουργίας: Τρ-Τε-Πα-Σα-Κυ 10:00-18:00, Πε 10:00-22:00 Δε κλειστά. Γενική είσοδος: ΚΜΣΤ: 3€. www.thessalonikibiennale.gr, www.greekstatemuseum.com

**Χρύσα Νικολέρη

H Χρύσα Νικολέρη έφυγε στις 7 Αυγούστου 2017 μετά από μια γενναία και σύντομη μάχη με τον καρκίνο.

1983 – 1985: Bachelor σε φωτογραφία, Bayerisches Staatslehranstalt fuer Photographie, Μόναχο. 1989- 1990: Master στην φωτογραφία,Bayerisches Staatslehranstalt fuer Photographie, Μόναχο.

Tα τελευταία 25 χρόνια εργαζόταν στην οικογενειακή επιχείρηση τρίτης γενεάς φωτογράφων, studio Nikoleris. Ειδικεύεται στο πορτραίτο, την αρχιτεκτονική φωτογραφία και το ρεπορτάζ. Παράλληλα συνεργάζεται με έντυπα του εξωτερικού όπως τα αμερικανικά Lexus και Afar, το βελγικό The Word magazine καθώς και με τα σημαντικότερα ελληνικά έντυπα όπως του ένθετου “Ρεπορτάζ” της εφημερίδας Έθνος, K της εφημερίδας Καθημερινή, Paper, Bημαgazino, Homme,Vmen,Vimadona, Soul κλπ.

Οι σημαντικότερες εκθέσεις και παρουσίες είναι οι εξής: 2012-2013: Διδάσκων στα Ενεργά Εικαστικά Εργαστήρια για Ανεργους Πολίτες, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονγς Τέχνης, Δωρητής :Ίδρυμα Στάυρος Νιάρχος.  2012: Συμμετείχε στο Photo Art του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, σε project για παιδιά ηλικίας 8-12 ετών, Θεσσαλονίκη. 2012: Ατομική, Diaries, Ίδρυμα Ευγενίδου, Αθήνα. 2011: Ομαδική, Στρατόπεδο Δράσης Κόδρα σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών για το Human Trafficking, Θεσσαλονίκη. 2010: Ομαδική, Diaries II Photobiennale στη γκαλερί Λόλα Νικολάου 2010 και 2009: προσκλήθηκε από την Ναυσικά Χατζηχρήστου, καθηγήτρια του τμήματος Moυσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, προκειμένου να δώσει διάλεξη στο μάθημα Οργάνωση και Διοίκηση της Μουσικής. Οι θεματικές αφορούσαν αρχές – οδηγίες φωτογράφησης για επαγγελματίες μουσικούς, όπως τι συμβολίζει μία φωτογραφία, πως ξεχωρίζουν οι επαγγελματίες από τους ερασιτέχνες, ποιο είναι το δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης μίας φωτογραφίας. 2009: H φοιτήτρια Ισαβέλα Παπαδοπούλου, στα πλαίσια του μεταπτυχιακού προγράμματος Πολιτισμικής Πληροφορικής: Mουσειολογία του Πανεπιστημίου Αιγαίου, συνέταξε την εργασία με θέμα: Case Study: Chryssa Nikoleri, στα πλαίσια του μαθήματος “Tέχνη και Εικονική Πραγματικότητα”.

2008: Ατομική, Diaries Ι, γκαλερί Λόλα Νικολάου, στα πλαίσια της Photobiennale- Θεσσαλονίκης. 2007: Ομαδική, Memories, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη 2004: Ομαδική, Diaries, γκαλερί The Appartment, Αθήνα. 2003: Ατομική, “The Flesh Made Text”, που οργανώθηκε στο πλαίσιο του ομώνυμου διεθνούς συνεδρίου του τμήματος Αγγλικής Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στο Αλατζά Ιμαρέτ. 2003: Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης καθώς και η Τράπεζα UBS αποκτούν έργα της. 2001: Ατομική, UL (Urban Landscapes), γκαλερί Καλφαγιάν, Θεσσαλονίκη. 2001: Ατομική UL (Urban Landscapes), The Hellenic Centre, Λονδίνο. 1997: Oμαδική, Διεθνής Μήνας Φωτογραφίας,Αθήνα. ¨ 1996: Oμαδική, Φωτο Συγκυρία, Θεσσαλονίκη. 1995: προσκλήθηκε από την καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής Δώρα Κυριαφίνη στο μάθημα Architecture and Design του εκπαιδευτικού οργανισμού DEI, ως «crits» προκειμένου να αξιολογήσει το έργο των φοιτητών στο κομμάτι της φωτογραφίας. 1987: Oμαδική,Διεθνής Μήνας Φωτογραφίας, Αθήνα. 1986: Ομαδική,Βiennale Νέων Καλλιτεχνών, Θεσσαλονίκη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Η Χρυσούλα της Διαγωνίου 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα