Εκθέσεις

Η Βίλα Πετρίδη υποδέχεται τις «Ελληνίδες των αρχών του 20ού αιώνα»

«Ελληνίδες των αρχών του 20ού αιώνα» θα γεμίσουν την ιστορική Βίλα Πετρίδη στην δυτική είσοδο της πόλης.

Parallaxi
η-βίλα-πετρίδη-υποδέχεται-τις-ελληνί-414644
Parallaxi
Ελένη Αλειφέρη – Χατζηλαζάρου. Διευθύντρια του Παλαιού Κεντρικού Παρθεναγωγίου από το 1887 έως το 1891, Φωτογραφείο Αδελφών Λιόντα, Θεσσαλονίκη (Αρχείo Κωνσταντινίδη)

«Ελληνίδες των αρχών του 20ού αιώνα» θα γεμίσουν την ιστορική Βίλα Πετρίδη στην δυτική είσοδο της πόλης.

Mε αφορμή τους εορτασμούς για την Παγκόσμια Ημέρα για τη Γυναίκα (8 Μαρτίου – Διεθνής ημέρα των δικαιωμάτων των γυναικών) ο Σύλλογος παλαιών μαθητών και φίλων του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης Nouvelle Amicale, σε συνεργασία με τη Β΄ Δημοτική Κοινότητα του Δήμου Θεσσαλονίκης, διοργανώνει έκθεση για τις «Ελληνίδες των αρχών του 20ού αιώνα».

Μέσα από φωτογραφίες, τον περιοδικό Τύπο και άλλα τεκμήρια της εποχής, από το σπουδαίο αρχείο του Γεωργίου Κωνσταντινίδη, δικηγόρου, μουσικού-πιανίστα και συλλέκτη, αναδεικνύονται γυναικείες φυσιογνωμίες της περιόδου, από όλη την Ελλάδα και ιδίως τη Θεσσαλονίκη, που σήμερα η κοινή συλλογική μνήμη του μέσου Έλληνα ίσως να έχει λησμονήσει.

Μαρία Πάνου. Κόρη του Χρήστου και της Βικτωρίας Πάνου το γένος της αρχαίας οικογένειας Σπύρη (Μακαρονά). Ο Χρήστος Πάνου διέπρεψε ως Κοινοτικός Αντιπρόσωπος και Δημογέρων. Υπήρξε Αζάς των Τουρκικών Δικαστηρίων. Έδρασε εθνικά και συνεργάστηκε στενά με τον Περικλή Χατζηλαζάρου. Ο τελευταίος διετέλεσε πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας, έφορος των Ελληνικών σχολείων και επί σειράν ετών πρόξενος των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής – Ανδρομάχη – Λόη Ζάχου, Φωτογραφείο Σ. Π. Στουρνάρα, Βόλος (Αρχείο Κωνσταντινίδη)

Ποιες ήταν αυτές που κατάφεραν να διαπρέψουν με τα επιτεύγματά τους στους δύσκολους καιρούς των πολέμων; Ποιες θεωρούνταν οι ωραιότερες των υπάρξεων την εποχή εκείνη; Ποιες ήταν οι Ελληνίδες που με το ταλέντο τους συνέβαλαν στη διαμόρφωση της νεοελληνικής τέχνης; Ποιες υπήρξαν οι φυσιογνωμίες της διασποράς οι οποίες διέμεναν στις κοινότητες της Αιγύπτου και της Αμερικής; Τα ερωτήματα αυτά, και πολλά άλλα, απαντώνται μέσω εικόνων και κειμένων που θα μεταφέρουν τον επισκέπτη σε μία εποχή «χίλια ιδεολογικά μίλια μακριά».

Φωφώ Στεφανίδου-Άμποτ, Κόρη του Βασιλάκη Στεφανίδη, διευθυντή του Τουρκικού ταχυδρομείου και τηλεγραφείου. Στάθηκε πολύτιμος πληροφοριοδότης στον Μακεδονικό αγώνα. Σαν μέλος του Δ.Σ. της Φιλόπτωχου Αδελφότητος επί σειρά ετών έδρασε εθνικά και σε πολλούς άλλους τομείς. Φωτογραφείο Ν. Πανταζόπουλος (Αθήνα), 28 -3 -1900 (Αρχείο Κωνσταντινίδη)
Αικατερίνη Κοντορέπα. Σύζυγος του τραπεζίτη Κωνσταντίνου Χριστοδούλου. Διδασκάλισσα, απόφοιτη του Ανωτέρου Κεντρικού Παρθεναγωγείου Θεσσαλονίκης επί διευθύντριας Ευφροσύνης Σαμαρτζίδου. Φωτογραφείο Paul Zepdji, Θεσσαλονίκη (Αρχείο Γεωργίου Κωνσταντινίδη)

Η ελληνική γυναικεία φύση, που κι αν και έχει αποτελέσει αντικείμενο μελέτης στην ελληνική και όχι μόνο βιβλιογραφία, παρουσιάζεται εδώ, για πρώτη φορά, ως αντικείμενο μονογραφικής έκθεσης, υπό την επιμέλεια της ιστορικής μουσικολόγου Ειρήνης Μοσχόβου.

Η έκθεση πραγματοποιείται με τη συνεργασία και την υποστήριξη της Φιλοπτώχου Αδελφότητας Ανδρών Θεσσαλονίκης, του Κέντρου Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης.

Δανάη Αναστασιάδου. Κόρη της Μαρίας Αναστασιάδου. Δεσποινίς επιμελημένης μορφώσεως που συνδέθηκε με τους σπουδαίους ζωγράφους της εποχής, Κωνσταντίνο Παρθένη και Kimon Loghi. Αγνώστου Φωτογράφου (Αρχείο Γεωργίου Κωνσταντινίδη)
Έλλη Βίκτωρος. Ηθοποιός και χορεύτρια αρχαίων ελληνικών χορών με δράση στην Ελλάδα και στην Αμερική. Περιοδικό Ελλάς, 26 Απριλίου 1910. Έτος Γ’, Τχ. 126 (21).

Nouvelle Amicale

O Σύλλογος παλαιών μαθητών και φίλων του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης “Nouvelle Amicale” είναι ένα μη κερδοσκοπικό σωματείο, με σκοπό την προώθηση και την καλλιέργεια των ελληνογαλλικών σχέσεων, μέσω του πολιτισμού.  

Η διοργάνωση της έκθεσης «Ελληνίδες των αρχών του 20ου αιώνα» αποφασίστηκε διότι η χρονική αυτή περίοδος έχει έντονο γαλλικό χρώμα από άποψη πολιτισμού στην Ελλάδα.

Κατά την περίοδο αυτή επίσης, άρχισε να παρέχεται εκπαίδευση στις γυναίκες, μέσω παρθεναγωγείων και διδασκαλείων. Τα απαραίτητα εφόδια που θα έπρεπε να αποκτήσει μια κοπέλα της αστικής τάξης της εποχής μέσω της εκπαίδευσης,  ήταν η μουσική και η γαλλική γλώσσα.

Αρχείο Γεωργίου Κωνσταντινίδη

To αρχείο Κωνσταντινίδη αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ιστορικά αρχεία της Θεσσαλονίκης και αφορά σε μία από τις πιο παλαιές και επιφανείς οικογένειες της Θεσσαλονίκης, την οικογένεια Κοντορέπα – Χριστοδούλου – Κωνσταντινίδη. Διαπρεπείς παράγοντες της επιστημονικής και εμπορικής κοινότητας της πόλης από το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, φίλοι της οικογένειας Δραγούμη, μετείχαν ενεργά στο Μακεδονικό Αγώνα και στην Εθνική Αντίσταση, τιμηθέντες με μετάλλια, ενώ ανέπτυξαν έντονη κοινωνική και πολιτική δράση. Η ζωή και η δράση λοιπόν αυτής της οικογένειας παρουσιάζει σημαντικές πτυχές της ιστορίας και της δυναμικής παρουσίας της ελληνικής κοινότητας της πόλης μας, από τα χρόνια της Οθωμανικής κυριαρχίας έως και σήμερα.

Το αρχείο περιλαμβάνει έγγραφα (στρατιωτικά, διοικητικά, εκπαιδευτικά, νομικά, αθλητικά), διπλώματα, λογοδοσίες σωματείων και ιδρυμάτων, προγράμματα και αφίσες θεατρικών και μουσικών παραστάσεων, φωτογραφικό υλικό, εκδόσεις βιβλίων, αλληλογραφία, cartes postales, εφημερίδες και περιοδικά καθώς και γκραβούρες από τις αρχές του 19ου αιώνα μέχρι και σήμερα.

Ο κ. Γιώργος Κωνσταντινίδης, στον οποίο ανήκει σήμερα το αρχείο, είναι δικηγόρος, μουσικός – πιανίστας και, φυσικά, συλλέκτης ιστορικών τεκμηρίων.

Καπετάνισσα Στέφα (Τάσα Στέφου – Γρηγορίου). Σηματοδότησε τη γυναικεία παρουσία στους Αγώνες της Δυτ. Μακεδονίας των ετών 1904 -1912 και τους Βαλκανικούς 1912-1913. Σύζυγος του Καπετάν Στέφα (Στέφου Γρηγορίου). Αν και Ρωσίδα στην καταγωγή πολέμησε με γνήσιο Ελληνικό πατριωτισμό. Περιοδικό Ελλάς, 15 Απριλίου 1912. Έτος Ε’, Τχ. 328 (31).

ΙΝFO έκθεσης «Ελληνίδες των αρχών του 20ου αιώνα»

Διοργάνωση: Σύλλογος παλαιών μαθητών και φίλων του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης «Nouvelle Amicale» – Β΄ Δημοτική Κοινότητα Δήμου Θεσσαλονίκης

Τόπος: Βίλα Πετρίδη, Αναγεννήσεως 10 – Θεσσαλονίκη Εγκαίνια: Τετάρτη 6/3/2019, ώρα 19.00΄ Διάρκεια έκθεσης: 6 – 22 Μαρτίου 2019 Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή, 10:00 – 13:30 και 18:00 – 20:00 Είσοδος ελεύθερη

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα