Θέατρο

Ένας ιδιόρρυθμος πόλεμος στους δρόμους της Θεσσαλονίκης…

Μια διαφορετική δράση σύντομα σε 24 σημεία της πόλης.

Parallaxi
ένας-ιδιόρρυθμος-πόλεμος-στους-δρόμο-675650
Parallaxi

Παρουσιάζοντας πέρσι στο κοινό της Θεσσαλονίκης την παράσταση «ΑΙΣΧΥΛΟΥ ΟΡΕΣΤ3ΙΑ …μια διαδρομή», μια παράσταση – εξερεύνηση στην κληρονομιά μας, οι συντελεστές κατανόησαν ότι αν υπάρχει κάτι που μπορεί να επιβιώσει στο πέρασμα των αιώνων, αυτό είναι η τέχνη, η λογοτεχνία, η ποίηση που μπορεί να λειτουργήσει ενωτικά μεταξύ των ανθρώπων, να εγείρει ερωτήματα, να ανοίξει τον διάλογο. Έτσι, σκέφτηκαν τον τρόπο με τον οποίο μπορούσαν και αυτοί να προσφέρουν προς αυτή την κατεύθυνση, παρουσιάζοντας την Ιλιάδα του Ομήρου στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, αναζητώντας την προφορική καταγωγή της ποίησης και διερευνώντας παράλληλα  την γοητεία που μπορεί να ασκήσει στους ανθρώπους του 21ου αιώνα.

Η δράση αφορά στους 15.693 στίχους 24 ραψωδιών, που αναφέρονται σε 51 ημέρες και 3 νύχτες του τελευταίου χρόνου του Τρωικού Πολέμου.

Συγκεκριμένα, 6 ηθοποιοί (3 άντρες – 3 γυναίκες) θα αφηγηθούν  το έπος  σε 24 σημεία της Θεσσαλονίκης, όσα και οι ραψωδίες, χωρίς εισιτήριο με ελεύθερη παρακολούθηση για όλους. Η δράση προορίζεται να ολοκληρωθεί σε ένα τετραήμερο (17/12/2020 – 20/12/2020), περιλαμβάνοντας 6 ραψωδίες την ημέρα και θα είναι προγραμματισμένες χρονικά ώστε να υπάρχει η δυνατότητα παρακολούθησης των θεατών από τον ελάχιστο χρόνο των απλώς διερχομένων, μέχρι και την συστηματική παρακολούθηση και των 24 ραψωδιών σε όποιον το επιθυμεί. Στα 24 κατά τόπους σημεία θα υπάρχει ενημερωτικό υλικό για την δράση, πρόγραμμα για τους τόπους και χρόνους της εκτέλεσης της δράσης, περίληψη και πληροφορίες για την συγκεκριμένη ραψωδία, την μετάφραση και την έκδοση που χρησιμοποιήσαμε καθώς και πληροφορίες για την περιοχή ή μνημείο που γίνεται το δρώμενο.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΗΜΕΡΑ 1η – ΠΕΜΠΤΗ 17/12/2020

Ο Χρύσης, ο ιερέας του Απόλλωνα, φθάνει στο ναύσταθμο των Ελλήνων, ικετεύοντας τον Αγαμέμνονα για την απελευθέρωση της αιχμάλωτης κόρης του Χρυσηίδας. Διωγμένος από τον αλαζονικό αρχηγό των Δαναών, ζητά από τον Απόλλωνα να στραφεί κατά των Ελλήνων. Όταν τότε ο θεός έστειλε λοιμό και χάθηκαν πολλοί, ο Αχιλλέας κάλεσε συνέλευση του στρατού. Ο μάντης Κάλχας αποκαλύπτει την πραγματική αιτία του κακού και συμβουλεύει να εξευμενιστεί ο θεός με την απελευθέρωση της Χρυσηίδας. Ο Αγαμέμνονας, οργισμένος, παίρνει από τον Αχιλλέα τη Βρισηίδα, την κοπέλα που του είχε δώσει έπαθλο. Ο Αχιλλέας αντιδρά ανακοινώνοντας την αποχή του από τη μάχη. Η μητέρα του η Θέτιδα, μετά από παράκληση του γιου της, ανεβαίνει στο Όλυμπο και ζητά από τον Δία να βοηθήσει τους Τρώες να νικήσουν τους Αχαιούς. Η Ήρα, όταν το αντιλήφθηκε, φιλονίκησε με τον Δία ωσότου τους συμφιλίωσε ο Ήφαιστος ρίχνοντας κρασί στα ποτήρια τους. Η Αθηνά σταλμένη από την Ήρα συμβουλεύει τον Αχιλλέα να σταματήσει τη διαμάχη, να πάρει το χέρι του από το σπαθί και να τον ντροπιάσει με τους λόγους του, όπως ακριβώς του αξίζει. Ο Αχιλλέας τον αποκαλεί τιποτένιο βασιλιά, επειδή εξουσιάζει τιποτένιους.

ΗΜΕΡΑ 2η – ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 18/12/2020

Ο Έκτωρ επιστρέφει στη μάχη και τώρα υπερισχύουν οι Τρώες, η Αθηνά ξεκινά να βοηθήσει τους Αχαιούς αλλά ο Απόλλωνας την σταματά και συμφωνούν να εμπνεύσουν την ιδέα μιας νέας μονομαχίας στον Έκτορα. Εννέα Αχαιοί αρχηγοί δέχονται την πρόταση και κληρώνεται ο Αίας ο Τελαμώνιος. Η πάλη διαρκεί μέχρι τη νύχτα χωρίς αποτέλεσμα και οι δύο ήρωες αποτραβιούνται στα στρατόπεδά τους έχοντας ανταλλάξει δώρα. Οι Τρώες κάνουν προτάσεις ειρήνης που απορρίπτονται. Ο Αγαμέμνονας συγκατατίθεται απλώς σε εκεχειρία για την ταφή των νεκρών και οι Αχαιοί ενισχύουν την περιτείχιση του στρατοπέδου τους.

ΗΜΕΡΑ 3η – ΣΑΒΒΑΤΟ 19/12/2020

Ο Δίας, ευνοώντας τους Τρώες για να δοξάσει τελικά τον Αχιλλέα, και βέβαιος ότι κανείς θεός δεν θα τολμούσε ν’ αγνοήσει την διαταγή του περί μη επέμβασης, έστρεψε αλλού την προσοχή του. Τότε ο Ποσειδών παίρνει την μορφή του Κάλχαντα και ενθαρρύνει τους Αχαιούς. Παρ’ όλα αυτά οι Τρώες περνούν το τείχος και εισβάλλουν στο στρατόπεδο απειλώντας τα πλοία.

ΗΜΕΡΑ 4η – ΚΥΡΙΑΚΗ 20/12/2020

Ο Αχιλλέας παραλαμβάνει τα νέα όπλα του και συγκαλεί συνέλευση των Αχαιών. Συμφιλιώνεται με τον Αγαμέμνονα, αφού και οι δύο παραδέχονται ότι οδηγήθηκαν σε σύγκρουση από θεϊκές παρεμβάσεις και επιστρέφεται η Βρισηίδα, την οποία ο Αγαμέμνονας ορκίζεται ότι δεν είχε αγγίξει. Μετά τη συνέλευση ξαναρχίζει και γενικεύεται ο θρήνος για τον Πάτροκλο. Τέλος ο Αχιλλέας φορά την καινούρια πανοπλία του και ανεβαίνει στο άρμα. Ένα από τα άλογα του προλέγει ότι θα σκοτωθεί από θεό και από άνθρωπο (μόρσιμόν ἐστι θεῶι τε καὶ ἀνέρι ἶφι δαμῆναι – Τ 417).

Πηγή περιλήψεων: Βικιπαίδεια

ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΔΡΑΣΗ:

Μια τέτοια δράση, πάνω σε ένα κείμενο της παγκόσμια κληρονομιάς, με το οποίο οι περισσότεροι έχουν έρθει σε επαφή  μέσω της εκπαίδευσης, μπορεί να λειτουργήσει ως σημείο συνάντησης και σύνδεσης ανάμεσα στους πολίτες της Θεσσαλονίκης αλλά και τους επισκέπτες της πόλης. Στοχεύουμε στην αναβίωση της χαμένης  τέχνης της προφορικής αφήγησης δημιουργώντας ένα δυνατό αστικό βίωμα. Παράλληλα η επιλογή σημαντικών μνημείων  της Θεσσαλονίκης βυζαντινών, οθωμανικών, εβραϊκών και νεότερων ως τόπων φιλοξενίας των δράσεων δίνουν τη δυνατότητα για μια διαφορετική σύνδεση μαζί τους αναδεικνύοντας παράλληλα τη σύνθετη ταυτότητα της πόλης στη διαχρονία της.

Συντελεστές

Μετάφραση: Δημήτρης Μαρωνίτης  – ΟΜΗΡΟΥ ΙΛΙΑΣ  ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΓΡΑ 2016

Σκηνοθεσία: Στάθης Μαυρόπουλος Σκηνικό – κοστούμια: Μαρία Καβαλιώτη Κίνηση: Μαριάνθη Ψωματάκη Τεχνική υποστήριξη: Γιώργος Μαυρόπουλος

Τις 24 ραψωδίες ερμηνεύουν οι:

Κώστας Βουρλιώτης Ιωάννα Λαμνή Διονύσης Καραθανάσης Μαρία Κατσιά Πέτρος Μαλιάρας Δήμητρα Σταματίου

Η δράση θα πραγματοποιηθεί με την αιγίδα φορέων της πόλης:

ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΕΦΟΡΕΙΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΠΟΛΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΟΛΘ, ΚΕΝΤΡΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ (ΣΧΟΛΗ ΤΥΦΛΩΝ), THESSALONIKI WALKING TOURS κ.α.


Λίγα λόγια για την ομάδα “ΓΚΡΑΝ ΓΚΙΝΙΟΛ”

Η ΓΚΡΑΝ ΓΚΙΝΙΟΛ είναι αυτοχρηματοδοτούμενη εταιρεία αστικού μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που ιδρύθηκε το 2013 όταν μια ομάδα καλλιτεχνών της Θεσσαλονίκης είχε την ιδέα να ανεβάσει το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Σάμουελ Μπέκετ. Από τότε, αυτή η παρέα έγινε μεγαλύτερη, δέθηκε σφιχτά μεταξύ της, ανέβασε κι άλλες παραστάσεις, συνεργάστηκε με άλλες ομάδες, θεατρικούς χώρους και φορείς της πόλης, πέρασε εύκολα, πέρασε δύσκολα, ονειρεύτηκε και εξακολουθεί να το κάνει σε πείσμα των καιρών…

ομηρου ιλιάδα δράση
Η αφίσα για τη δράση

*Η δράση από τις 17/12/2020 – 20/12/2020. Οι χώροι που θα διεξαχθεί η δράση ενδέχεται να αλλάξουν καθώς είναι υπαίθριοι και  επηρεάζονται άμεσα από τις καιρικές συνθήκες.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα